Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nog even over telgang

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Nog even over telgang

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik had het al eerder over telgang. Nu een vraagje. Izzie is nogal mager geweest en heeft nu weer wat meer vlees op de botten. Het aparte is dat ze nu ineens weer aan het telgangen is tijdens het volgen. Nu dacht ik terug en voordat ze mager werd, telgangde ze ook meer. Ik had het er met Marye over en wij denken dat het gewicht invloed heeft op wel of niet in telgang lopen. Zijn er meer die dit denken of mensen die dit juist onzin vinden? Ik kan het niet verklaren, behalve dat ze blijkbaar meer in balans kan lopen als ze magerder is en dus dan draaft.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Re: Nog even over telgang

Ongelezen bericht door marye »

Caja gaat in ieder geval ook meer telgangen als ze zwaarder is.
Afbeelding
Maxine
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxine »

Ik heb maar één keer een hond in telgang zien lopen, en dat was een dikke labrador kruising. Weet echt niet of dat nu toevallig is of niet...
Afbeelding
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Max doet het nooit, hond van familie (zelfde kruising 7 KG zwaarder) deed het altijd.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ik weet het niet, ik zou me voor kunnen stellen, dat een hond die wat te dik is, sneller gaat telgangen, omdat dat minder moeite kost, maar ik neem aan dat Izzy niet te dik is, maar gewoon goed op gewicht ( omdat je het eerst hebt over mager en nu wat meer vlees) een hond met een gezond gewicht ? neuh daar staat telgangen imo los van. denk ik.
Laatst gewijzigd door yamie op 14 aug 2010 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Zoek stok!
Zeer actief

Ze is geen kilo's te zwaar inderdaad. Het is meer dat ze nu zo is dat ik denk 'ah porties moeten weer naar normaal'. Ze was een tijdje erg schraal, maar liep toen wel als een zonnetje te draven naast me. Ik vind het zo toevallig dat ze nu dan weer die telgang gaat opzoeken.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Kenji doet t wel s

Maar nooit verschil gemerkt met toen ze nog te mager was en met hoe ze nu is ( nu is ze iets dikker en precies goed, eerst kon je de ribben letterlijk tellen )
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Minna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder, mechelse herder, hollandse smoushond
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Minna »

Wat tegenwoordig meestal wordt gezien als gezonde gewicht is vaak iets te dik. :mrgreen:
Telgang heeft mee te maken met spieren en gewrichten of met de bouw, bij sommige rassen is telgang geeist.
Bij de sportkeuring kijken ze er ook naar, vaak heeft een hond die kiest voor telgang (behalve als de tempo compleet verkeerd is uiteraard) boven draf toch wat mankementjes. Ik let er wel op, Ko doet het sinds een paar maanden wat meer, dus ben benieuwd als zij in november weer wordt gechecked... :denken:
Draakje deed het een poosje nadat die van de bed was gevallen, toen liep die ook helemaal scheef. :80: De rest doet het eigenlijk nooit, Chic alleen als ik net in een onmogelijke tempo haar laat volgen, net tussen haar stap en draf.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Hier kan ik geen relatie ontdekken tussen het gewicht van de hond en het feit of ze al dan niet telgangt.
Sjefke doet het eigenlijk altijd als ze wat meer moe wordt, en dat is niet anders wanneer ze slanker is of juist iets zwaarder.
Tapas telgangt wel eens als het tempo haar te laat is wanneer ze aan de riem loopt, ze gaat dan een soort slenteren en doet dit in telgang. Zij is erg schraal en doet het dus toch gewoon.
antheman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond en Australian shepherd

Ongelezen bericht door antheman »

Kees laat het ook wel zien.

Ik heb nog steeds de indruk dat hij het doet als hij wat moe is.
Heb nog geen relatie in gewicht gezien. Dat is vrij constant bij hem :wink:
Angelcollies
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotseherder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelcollies »

LongFields schreef:Hier kan ik geen relatie ontdekken tussen het gewicht van de hond en het feit of ze al dan niet telgangt.
Sjefke doet het eigenlijk altijd als ze wat meer moe wordt, en dat is niet anders wanneer ze slanker is of juist iets zwaarder.
Tapas telgangt wel eens als het tempo haar te laat is wanneer ze aan de riem loopt, ze gaat dan een soort slenteren en doet dit in telgang. Zij is erg schraal en doet het dus toch gewoon.
Hier gaat het precies zo .
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

LongFields schreef: Tapas telgangt wel eens als het tempo haar te laat is wanneer ze aan de riem loopt, ze gaat dan een soort slenteren en doet dit in telgang. Zij is erg schraal en doet het dus toch gewoon.
Vera doet dat hetzelfde. Als ze aangelijnd loopt, of los moet volgen, en het gaat te traag voor wat een prettige manier van lopen is voor haar dan gaat ze slenteren/sjokken en dat doet ze in telgang. Dat deed ze als schrale, bijna magere, puber, en dat doet ze nu nog steeds (niet meer tegen het magere aan). Ik voer dan altijd het tempo maar een beetje op, want ze kan zo mooi lichtvoetig lopen, en dat telgangend slenteren vind ik zo net niks haha.
Afbeelding
mim
Zeer actief
Mijn ras(sen): Aussie en een Teckel

Ongelezen bericht door mim »

Het heeft volgens mij niks met gewicht te maken. Ze doen het of ze doen het niet. In mijn beleving heeft het meer met evenwicht te maken.... Sam deed het als pup en doet het nog steeds, bij Diesel heb ik het nooit gezien en Smokey is nog te jong ( denk ik). Sommige paarden bv ijslanders worden erop gefokt. Ik heb er ooit op gezeten en het zit heerlijk :engel: ( en nee, niet op Izzy gaan zitten :lol1: ). Maar bv bij dressuur paarden is het niet wenselijk dat ze telgangen, terwijl toch veel paarden het doen.. Maar eerlijk gezegd, het is geen onderbouwd verhaal...
Afbeelding

Groetjes Mirjam, Smokey en Filou
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Vanavond tijdens het bewerken van de foto's die bij de demo vorige week gemaakt zijn kwam ik deze van mij en Biène tegen
Afbeelding
Telgang dus....in de stromende regen op weg naar de volgende oefening die we zouden laten zien :roll:

Biène is zeker niet te dik maar het echte magere is er wel weer af, geen idee trouwens of het telgangen nu meer is dan voorheen.... als ik het zie zeg ik altijd "normaal lopen" en dan gaat ze in stap of draf :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Gittje
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gittje »

Onze 16 maanden oude molosserpuber telgangt ook en hij staat schraal. Hij heeft dat van pups af aan gedaan en doet dat meestal als hij zijn tempo moet aanpassen aan het onze (aan de riem of naast de fiets). Als hij losloopt en dus z'n eigen tempo kan kiezen, telgangt hij zelden.

Onlangs heb ik nog navraag gedaan bij de dierenarts in hoever ik deze gang moet proberen af te leren. Hij adviseerde me om gewoon de hond z'n eigen gang te laten gaan, en verzkerde mij dat telgang niet automatisch betekent dat de hond mankementjes heeft noch dat er minder spieropbouw plaatsvindt als de hond die gang aanhoudt (vb. naast de fiets). De DA vroeg me zelf waar ik die "nonsens" vandaan haalde ...

Niettemin blijf ik het een rare gang vinden :mrgreen:
*Jolanda*

Ongelezen bericht door *Jolanda* »

Magic hebben we ook aan de schrale kant aangezien die last heeft van beginnende artrose.
Maar die telgangt altijd als ze naast me moet lopen. Mag ze los lopen dan doet ze het nooit.

Timber is nu wat aan de stevige kant en die doet precies hetzelfde als Magic.
(en hij heeft het ook altijd gedaan ook toen hij wel "normaal" gewicht had.)
schnauzer
Actief
Mijn ras(sen): Schnauzer

Ongelezen bericht door schnauzer »

Mijn vorige hond Oscar liep in telgang als hij moe was, of zich niet goed voelde.

Yari loopt heel vaak in telgang, en waarom?? misschien loopt het lekker.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Wat ik me ook bedacht, is dat ik vrijdag bij de training last van m'n teen had. Ik heb erg geprobeerd om normaal te lopen, maar het kan natuurlijk dat ik haar toch verstoorde :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
spijkerhond
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door spijkerhond »

Allebei mijn honden telgangen aan de lijn als het te langzaam gaat, Spike wat meer dan Gimmick maar hij is ook groter. Met volgen gaat het prima als ik er flink tempo in zet. Met fietsen met het aangaan van stap naar draf doe ik dit zo vlot mogelijk (niet te lang in slentertempo tussen stap en draf in blijven hangen) en geeft het commando draf.

Een relatie met het gewicht heb ik nog niet kunnen ontdekken. Heel in het algemeen kan ik me voorstellen dat een echt te zware hond eerder zal ''slenteren'' en dan de telgang opzoekt maar ik denk zelf dat ten eerste het tempo en daarna de bouw van de hond de meest bepaalde factoren zijn.
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Zou kunnen hoor Inge...ik zag het pas op de foto, normaal zie ik het als ze het doet want dan schudt ze met haar kont
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Biène loopt gracieus :lol1: ...op de één of andere manier klopt dat niet :smile: :smile:
Groetjes Inge
Afbeelding

Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Zowel Bruno toen hij nog leefde als Tomas liepen/lopen vaak in telgang als ze te langzaam lopen, met die lange poten moeten ze wat snelheid hebben om voldoende te kunnen strekken anders trappen ze zichzelf op de hakken.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Inge O schreef: " onclick="window.open(this.href);return false; (animatie)

" onclick="window.open(this.href);return false; (echte leeuwen)
Dit is stap, bijna telgang maar niet volledig. Ik denk een overgangsfase van het een naar het ander.

Ik heb filmpjes van telgang naast draf, moet ik alleen nog uploaden :mrgreen:
Daar kun je het wel goed zien.

Het heeft alles te maken met bouw en conditie.
Natuurlijk kunnen ook andere factoren een rol spelen maar de hoofdoorzaak is dat zelden.
Dus dat het met gewicht te maken heeft geloof ik niet, hooguit is dat een aanleiding, maar geen oorzaak.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”