Nu kun je m wel blijven leren, uitvallen mag niet door nee te zeggen, maar je kunt beter een alternatief geven. Het net voor zijn, dat als hij een hond ziet waarbij hij zou gaan uitvallen, geeft je m een stuk ontzettend lekkere worst. Zo kun je dat opbouwen. Je kunt m ook nog later leren zitten dat hond betekent -> worst of hond -> zit -> worst. Dan leert hij wat hij wel mag ipv wat hij niet mag.
Wel helemaal mee eens, alleen in praktijk is het toch vaak wat lastiger omdat je 9 van de 10 keer geen controle hebt over de prikkel. Op cursus kan je prime oefenen met gepaste afstand, eigenaar is vaak wat zekerder omdat de instructeur mee loopt en helpt met de timing van commando's etc.
In het echte leven gebeurt het dat je honden tegen komt voordat de hond het alternatieve gedrag (bvb zit-aandacht) goed onder de knie heeft. Of de hond heeft later een terugval, of de hond reageert 9 van de 10 keer prima, maar bepaalde type honden gaat noch niet. Dan vind ik de toeveoging van de Nee wel belangrijk.
Ik gebruik zelf met lastige gevallen een gentle leader, niet als correctiemiddel maar puur als hulpmiddel om meer conrole over het hoofd (dus over waar de hond naar kijkt) te hebben, verder draagt de hond een normale halsband, die wordt ook gebruikt totdat de situatie zo is dat de GL prettiger werkt. Een riem gaat dus van de halsband naar de baas en vanuit daar verder naar de GL. Zo kan je wisselen zonder dat je aan de hond hoeft te frunniken.
Verdere correcties hangt gewoon van de situatie af. Draakje had gisteren een pets op haar neus, die probeerde mijn boterham te jatten.

Ik had gewaarschuwd (nee) en dat kent ze in dat situatie, gisteren dacht ze toch even door te gaan.
Wat ik ook belangrijk vind is dat als je een keer corrigeert dat het aankomt, en ook heel kort duurt. Sommige mensen blijven doormopperen en raken gefrustreerd, en dat is vaaak erg onduidelijk voor de hond.