Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Correctie of koekje?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Correctie of koekje?

Ongelezen bericht door ranetje »

Expecting schreef:Ik ben eigenlijk van nature meer van de 'bloemetjes en kusjes methode' zoals Nanna dat ooit ergens noemde dacht ik :engel: Maar nu Django zich hier echt thuisvoelt en zijn eigen karakter ongeremd laat zien, weet ik ook dat dit niet werkt bij deze hond. Hij heeft een duidelijke, consequente hand nodig want snel dringt iets niet door tot zijn dikke schedel. Hij krijgt zeker wel lekkers, of een stevige aai, wanneer hij gewenst gedrag laat zien. Maar hij wordt net zo goed weleens gecorrigerd met een flinke stemverheffing of een ruk(je) aan de riem.
Het is me niet helemaal duidelijk waarom duidelijk en consequent gelijk wordt gesteld met corrigeren? :wink:

Hiermee bedoel ik niet dat ik tegen corrigeren ben, maar het moet voor de hond wel te begrijpen zijn.
Anders ben je niet eerlijk meer (en dus niet duidelijk en consequent)
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges

Ongelezen bericht door Naima »

ranetje schreef:
Expecting schreef:Ik ben eigenlijk van nature meer van de 'bloemetjes en kusjes methode' zoals Nanna dat ooit ergens noemde dacht ik :engel: Maar nu Django zich hier echt thuisvoelt en zijn eigen karakter ongeremd laat zien, weet ik ook dat dit niet werkt bij deze hond. Hij heeft een duidelijke, consequente hand nodig want snel dringt iets niet door tot zijn dikke schedel. Hij krijgt zeker wel lekkers, of een stevige aai, wanneer hij gewenst gedrag laat zien. Maar hij wordt net zo goed weleens gecorrigerd met een flinke stemverheffing of een ruk(je) aan de riem.
Het is me niet helemaal duidelijk waarom duidelijk en consequent gelijk wordt gesteld met corrigeren? :wink:

Hiermee bedoel ik niet dat ik tegen corrigeren ben, maar het moet voor de hond wel te begrijpen zijn.
Anders ben je niet eerlijk meer (en dus niet duidelijk en consequent)
Ik bedoel het niet als correctie, maar meer dat 'ja' ja blijft en dat een 'nee' geen ja wordt. Nooit. Maar mss onderschat ik daarmee de kusjes en bloemetjes mensen hoor :wink: Ik weet alleen dat ik Django niet leuk hou/krijg als ik alleen maar zijn goede gedrag ga supporten. Hij is zo koppig als een ezel en hij probeert graag uit wie er nou ook alweer de dienst uitmaakt. Maar je hebt gelijk hoor, dat dit helemaal niet hetzelfde is als corrigeren.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik denk dat ik niet helemaal een "kusjes en bloemetjes mens" ben :D
Vind het wel een mooie omschrijving. :mrgreen:

De meesten zullen toch ook wel eens corrigeren als hun hond echt de zaken aan het uitproberen is.
Al denk ik dat er minder wordt uitgeprobeerd naarmate je zelf duidelijker en consequenter bent.
Dat is tenminste wel mijn ervaring :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
JDF

Ongelezen bericht door JDF »

Ik zeg altijd maar "je moet een hond leren wat hij WEL mag, en niet wat hij niet mag"

dus een hond mag geen fietsen najagen, wat mag hij dan wel?
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

JDF schreef:Ik zeg altijd maar "je moet een hond leren wat hij WEL mag, en niet wat hij niet mag"

dus een hond mag geen fietsen najagen, wat mag hij dan wel?
als hij de fiets ziet en altijd genegeerd heeft mag hij gewoon lekker doen wat hij altijd deed... als hij wel de neiging heeft om achter fietsers en hardlopers aan te gaan leren dat dat niet mag, en dat bijvoorbeeld ipv de focus op de fietser te leggen de focus op jou gaat houden en daar zijn beloning uithalen... rennen achter een balletje dat de baas hem geeft ipv achter de fietser aan bijvoorbeeld :tongue:
JDF

Ik zou zeggen, je leert hem niet wat NIET mag, je leert hem wat wel mag (het is maar een voorbeeld) maar hij mag wel zitten. Dus fietser, is zitten, of wachten bvb. Duidelijk voor de hond, hij weet wat hij wel mag, en hoeft niet te leren wat hij niet mag.
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges

Ongelezen bericht door Naima »

JDF schreef:Ik zou zeggen, je leert hem niet wat NIET mag, je leert hem wat wel mag (het is maar een voorbeeld) maar hij mag wel zitten. Dus fietser, is zitten, of wachten bvb. Duidelijk voor de hond, hij weet wat hij wel mag, en hoeft niet te leren wat hij niet mag.
Denk niet dat dit zo zwart wit ligt, honden (of mensen for that matter) kennen dus vanuit zichzelf geen ongewenst gedrag volgens jouw redenering? Mijn hond zou het dolletjes vinden om de hele dagen koeien de stuipen op het lijf te jagen en alle honden te berijden. Dat heb ik hem niet geleerd hoor :neenee:
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

JDF schreef:Ik zou zeggen, je leert hem niet wat NIET mag, je leert hem wat wel mag (het is maar een voorbeeld) maar hij mag wel zitten. Dus fietser, is zitten, of wachten bvb. Duidelijk voor de hond, hij weet wat hij wel mag, en hoeft niet te leren wat hij niet mag.
Ik zie het weer anders... als een hond niet de neiging heeft om achter wild of fietsers of wat dan ook aan te gaan... dan hoef ik toch ook niets anders te doen dan dat te accepteren en te waarderen.. :wink:
Vertoond de hond dingen die ik niet wil dat hij of zij doet dan kan ik daar op in spelen.. door het af te leren.. middels botte correctie.. nee is nee.. doe je dat dan is het auw..en doe je het ok dan krijg je geen correctie.
Of ik kan kiezen voor oh ga wil hij dat doen dan geef ik afleiding.. dus buig ik om... ipv dat hij achter de eenden aangaat bied ik hem een voertje of een bal aan dus legt hij de focus op mij als ik daar consequent in ben..

Even zwart wit he.

Ik ben veel van afleiding en aandacht op de baas in bepaalde situaties.. maar soms moet je ook gewoon zonder met ballen te hoeven zwaaien ergens gewoon voorbij kunnen.. en dan is redirectie prima om bepaald gedrag af te leren middels het "koekje"principe.. maar als je dat stadium gepasseerd bent en je hebt eens niet het koekje bij je en je hond vervalt in een oud patroon dan heeft het koekje in mijn ogen nergens naar geleid..
En dan kan een ksjt eh tikkie lies of riemcorrectie prima werken.
Met het feit dat je altijd terug kan vallen op het kijk eens..want dan heeft de baas wat... gut gut wat een aandacht heb je dan ook al heb je niets.. maar dat weten zij niet :pffff:
JDF

Expecting schreef:
Denk niet dat dit zo zwart wit ligt, honden (of mensen for that matter) kennen dus vanuit zichzelf geen ongewenst gedrag volgens jouw redenering? Mijn hond zou het dolletjes vinden om de hele dagen koeien de stuipen op het lijf te jagen en alle honden te berijden. Dat heb ik hem niet geleerd hoor :neenee:
zo moet je het ook niet zien. Stel een hond loopt aan een slip. Hij gaat bepaalde honden associëren met pijn waardoor de agressie naar honden versterkt. Hij wil zo snel mogelijk dat die honden weg gaan dus valt uit. Nu kun je m wel blijven leren, uitvallen mag niet door nee te zeggen, maar je kunt beter een alternatief geven. Het net voor zijn, dat als hij een hond ziet waarbij hij zou gaan uitvallen, geeft je m een stuk ontzettend lekkere worst. Zo kun je dat opbouwen. Je kunt m ook nog later leren zitten dat hond betekent -> worst of hond -> zit -> worst. Dan leert hij wat hij wel mag ipv wat hij niet mag.
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

JDF schreef:
zo moet je het ook niet zien. Stel een hond loopt aan een slip. Hij gaat bepaalde honden associëren met pijn waardoor de agressie naar honden versterkt. Hij wil zo snel mogelijk dat die honden weg gaan dus valt uit. Nu kun je m wel blijven leren, uitvallen mag niet door nee te zeggen, maar je kunt beter een alternatief geven. Het net voor zijn, dat als hij een hond ziet waarbij hij zou gaan uitvallen, geeft je m een stuk ontzettend lekkere worst. Zo kun je dat opbouwen. Je kunt m ook nog later leren zitten dat hond betekent -> worst of hond -> zit -> worst. Dan leert hij wat hij wel mag ipv wat hij niet mag.
Dat is wel leuk als theorie maar de praktijk is vaak anders.
Wat als je een hond hebt die niet wil dat die honden weggaan maar wil ze gewoon op wil vreten en die honden lekkerder vindt dan een stukje worst of wat dan ook?

Hier hebben ze alle drie een andere aanpak nodig. Voor de een zijn we heel zacht en lief en voor de ander werkt een hardere aanpak beter om door te dringen. Ik beloon met stem, koekjes en knuffels. Ik corrigeer met stem, de riem, een kneepje in de billen als ze voorop willen lopen aan de lijn, of ik gooi een denneappeltje, kiezelsteentje in hun richting als ze los lopen en op mijn verzoek niet meelopen en achterblijven.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Minna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder, mechelse herder, hollandse smoushond
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Minna »

Nu kun je m wel blijven leren, uitvallen mag niet door nee te zeggen, maar je kunt beter een alternatief geven. Het net voor zijn, dat als hij een hond ziet waarbij hij zou gaan uitvallen, geeft je m een stuk ontzettend lekkere worst. Zo kun je dat opbouwen. Je kunt m ook nog later leren zitten dat hond betekent -> worst of hond -> zit -> worst. Dan leert hij wat hij wel mag ipv wat hij niet mag.
Wel helemaal mee eens, alleen in praktijk is het toch vaak wat lastiger omdat je 9 van de 10 keer geen controle hebt over de prikkel. Op cursus kan je prime oefenen met gepaste afstand, eigenaar is vaak wat zekerder omdat de instructeur mee loopt en helpt met de timing van commando's etc.
In het echte leven gebeurt het dat je honden tegen komt voordat de hond het alternatieve gedrag (bvb zit-aandacht) goed onder de knie heeft. Of de hond heeft later een terugval, of de hond reageert 9 van de 10 keer prima, maar bepaalde type honden gaat noch niet. Dan vind ik de toeveoging van de Nee wel belangrijk.
Ik gebruik zelf met lastige gevallen een gentle leader, niet als correctiemiddel maar puur als hulpmiddel om meer conrole over het hoofd (dus over waar de hond naar kijkt) te hebben, verder draagt de hond een normale halsband, die wordt ook gebruikt totdat de situatie zo is dat de GL prettiger werkt. Een riem gaat dus van de halsband naar de baas en vanuit daar verder naar de GL. Zo kan je wisselen zonder dat je aan de hond hoeft te frunniken.

Verdere correcties hangt gewoon van de situatie af. Draakje had gisteren een pets op haar neus, die probeerde mijn boterham te jatten. :mrgreen: Ik had gewaarschuwd (nee) en dat kent ze in dat situatie, gisteren dacht ze toch even door te gaan.
Wat ik ook belangrijk vind is dat als je een keer corrigeert dat het aankomt, en ook heel kort duurt. Sommige mensen blijven doormopperen en raken gefrustreerd, en dat is vaaak erg onduidelijk voor de hond.
loeki
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel

Ongelezen bericht door loeki »

JDF schreef:Zijn er mensen die de honden wel eens in t nekvel pakken? Of op de grond drukken?

Ik doe dat als mijn honden echt vreselijk over de schreef gaan terwijl ik weet dat ze weten dat iets niet toegestaan is. Maar alleen als het een soort machtstrijd geworden is. En niet als het gewoon maar iets is wat ze niet mogen,Geen enkele hond is daardoor ooit bang van me geworden, ik heb een geweldige band met ze en ze vertrouwen me tot op het bot. Ik corrigeer als het nodig is met mijn stem , ogen en soms met een duwtje, ik negeer nooit dingen die niet mogen.Ik corrigeer soms aan de halsband met een rukje, heb geweigerd mijn hele leven een slipketting te gebruiken.
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Martijn schreef:
Inge O schreef:
Martijn schreef: Daarnaast leer je "Nee, niet!" met een correctie aan en "Ja, dat!" met belonen. Dat is veel gezelliger en het werkt dus beter. Waarom dan een agressieve, destructieve, minder goed werkende manier kiezen?
ik vind (om maar een voorbeeld ter noemen) een 'uhh-uhh, nee hoor!' gevolgd door een 'braaaffff' als pup eerst achter jogger aan wil en het vervolgens braaf niet doet nou niet meteen geweldig destructief hoor.
Ik ook niet. Maar dat is ook niet wat we normaal gesproken onder een correctie verstaan.
Ik weet dat ik niet normaal ben, maar hier is dat wel degelijk een normale correctie.
Minna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder, mechelse herder, hollandse smoushond
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Minna »

Ik vind een Eh-Eh ook gewoon een correctie/waarschuwing. Dus dat versta ik wel normaal gesproken onder correctie. En heb daar ook geen probleem mee.
JDF

Minna schreef:Ik vind een Eh-Eh ook gewoon een correctie/waarschuwing. Dus dat versta ik wel normaal gesproken onder correctie. En heb daar ook geen probleem mee.
vind ik ook idd.
bennie
Zeer actief
Border Collie

Martijn schreef:Ik niet. Dat is communicatie in het algemeen.
Als ik vriendelijk aan marc vraag om zijn tas niet net daar neer te zetten en hij dat doet dat dan ook niet is het toch geen correctie?
Het corrigeert wel. Maar dat maakt het niet per definitie een correctie.
Een correctie corrigeert, maar het is mal om te doen alsof alles wat corrigeert ook een correctie is.
Daarnaast sturen honden vaak bewust op de eh-eh aan. Lekker duidelijk en je hebt aandacht.

Het is alleen een waarschuwing als het een aankondiging van straf is.
Bij mijn honden is het dat heel vaak niet. Het is een verzoek en met name Eva zal daar gewoon gehoor aan geven. Cleo veel minder terwijl die weer veel gevoeliger is voor een correctie in de klassieke zin van het woord. Daar hoef je bij Eva weer minder snel mee aan te komen want ze wordt er alleen maar drukker van, niet braver.

Verder moet je oog houden voor een vertekende ontvangst van het bericht.
Als Eva haar bal "kwijt" is en ik zeg "zoek je bal" dan gaat ze de bal zoeken. Rondrennen en overal kijken.
Tot ik "apport"zeg en dan weet ze ineens feilloos waar hij ligt. Ik vraag zoeken, ik krijg zoeken. Of ze nu weet waar hij ligt of niet.

Zo kan het ook werken bij bijvoorbeeld een passerende jogger. De hond zag die jogger allang aankomen en weet dat er dan aan de kant gezeten moet worden. Je kunt een hond leren dat op eigen initiatief te doen maar de meeste (brave) honden lopen allang op dat seintje te wachten.
Dan is eh-eh geen correctie meer maar het seintje dat we met het aan de kant zitten gaan beginnen.
En dan doet de hond dat en dan zeg je "braaaaaf" of de hond dat braaf dan op het zitten betrekt of op het hele riedeltje vanaf het zien van de jogger is het observeren waard.
Nee, bij je collega is het communicatie in het algemeen. Een hond verstaat geen Nederlands, in die zin is het dus geen communicatie. Die heeft een associatie gelegd tussen de stemcorrectie eh-eh en een nare handeling die volgt als hij geen contact maakt met z'n baas of z'n huidige handeling staakt, nadat hij naar z'n baas kijkt ziet hij aan diens houding wat hij kan doen om een verdere correctie te ontlopen. Als je vanaf het begin zachtjes eh-eh gebruikt is hard schelden niet nodig als stemcorrectie, het effect is namelijk hetzelfde (voor honden die niet doof zijn althans).
bennie
Zeer actief
Border Collie

Martijn schreef:
Een hond verstaat geen Nederlands,
Dat is al een aanname die zo lek als een mandje is.

Waarom praten we überhaupt nog tegen honden als het zo duidelijk is dat ze daar niets mee kunnen?

Verder vind ik je algemeenheden over dat alle honden eh-eh op dezelfde manier begrijpen wel heel erg simpel gesteld.
Een hond kan commando's interpreteren, maar geen zinsconstructies analyseren. Wellicht moet je zelf iets simpeler nadenken over wat een hond wel of niet begrijpt. Dat het lijkt alsof ze dat kunnen heeft veelal met lichaamshouding te maken welke ze analyseren in context van de omgeving en het moment dat ze een commando interpreteren.
Zo worden ze ook niet geboren met een associatie voor eh-eh. Ze leren als pup een betekenis te koppelen aan het commando en de toon daar aan. Ze zijn simpelweg te programmeren als je dat bewust gebruikt. Zo kun je eh-eh koppelen aan zowel postieve correctie als negatieve correctie. In dat laatste geval geldt bv de oefening dat je een brokje in je hand legt en eh-eh zegt wanneer de hond het brokje wilt pakken terwijl je je hand sluit. De koppeling met positieve correctie is bv als je eh-eh zegt en ze in de nek pakt.
bennie
Zeer actief
Border Collie

Je kunt communicatie in woord tussen mensen dus niet vergelijken met hoe je met een hond communiceert. En eh-eh gebruik je doorgaans niet als je hond netjes contact zoekt in afwachting van een opdracht.
bennie
Zeer actief
Border Collie

Inge O schreef:
bennie schreef: En eh-eh gebruik je doorgaans niet als je hond netjes contact zoekt in afwachting van een opdracht.
niet in afwachting van een opdracht maar wel in afwachting van duidelijkheid over iets. een hond die heel graag zwemt bv. en die weet dat hij niet zomaar overal in mag plonzen zonder toestemming : die kan verlangend bij het water staan en omkijken, zo van 'mag het baasje?'.
zegt baasje dan uh-uh dan is dat inderdaad niet echt een correctie te noemen maar een vorm van hondencommunicatie.
Dan moet je uh-uh inderdaad niet als correctie gebruiken, want wat de hond op dat moment doet is erg goed. Aangezien ik uh-uh als correctie gebruik zou ik de hond bij me roepen op dat moment en hem belonen voor het komen ;).
bennie
Zeer actief
Border Collie

Martijn schreef:
bennie schreef:
Inge O schreef:[..]

niet in afwachting van een opdracht maar wel in afwachting van duidelijkheid over iets. een hond die heel graag zwemt bv. en die weet dat hij niet zomaar overal in mag plonzen zonder toestemming : die kan verlangend bij het water staan en omkijken, zo van 'mag het baasje?'.
zegt baasje dan uh-uh dan is dat inderdaad niet echt een correctie te noemen maar een vorm van hondencommunicatie.
Dan moet je uh-uh inderdaad niet als correctie gebruiken, want wat de hond op dat moment doet is erg goed. Aangezien ik uh-uh als correctie gebruik zou ik de hond bij me roepen op dat moment en hem belonen voor het komen ;).
Run jij een gevangenis of een roedel?

Dat rituelen met inbreng van beide kanten groeien vind ik het leukste aspect van het hebben van honden.
En de ervaring leert dat je ze daat prima braaf mee krijgt. Dus waarom rigide gaan lopen doen?
Omdat mijn honden met een ree terugkomen als ik niet consequent ben op de momenten dat ze me aankijken omdat ze iets van plan zijn. Het heeft heel wat voeten in aarde gehad om te bereiken waar ik ben, maar ik weet zeker dat als ik bij Kayla uh-uh zeg op het moment dat ze naar me kijkt alvorens ze gaat jagen, ze er de volgende keer voor kiest om niet meer te kijken. Ik run overigens geen gevangenis en ook geen roedel.
bennie
Zeer actief
Border Collie

Je stelt een vraag en je krijgt een antwoord. Sim-pel.
bennie
Zeer actief
Border Collie

Martijn schreef:Oke! :ok:
Toppie :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”