Hm, loslopende katten:
- in uitlaatgebied - dat wordt hier doorkruist door een paar drukke wegen. Ik maak me dan drukker om een platgereden kat dan om dat hij door een hond kan worden gegrepen. Een thuisloze kat die daar verblijft krijgt daar van een buurtbewoner dagelijks zijn voer en water.
- mijn eigen katten: zal ik nooit buiten laten lopen. De een is doof (ik woon aan een doorgaande weg), de tweede heeft een trauma en is een enorme angsthaas en de derde is nog niet gesteriliseerd.
- dankzij de 's nachts blèrende buurtkatten kon ik vorig jaar een inbreker verjagen die binnen twee weken na een eerdere (geslaagde) inbraak bij mij thuis even kwam kijken of er nog iets te halen viel. Ik werd wakker van de katten en daarna zag ik de schaduw van de inbreker op mijn raam. Hij liep in mijn tuin.
- Ik ben geen voorstander van loslopende katten buiten. Boerderijkatten is anders, maar in de stad. Ik laat de dove kat aan een tuigje in de achtertuin ivm ontsnappingsmogelijkheden. De andere twee talen er niet zo naar.
- Ik vind het niet bezwaarlijk als buurtkatten in mijn tuin komen. Eentje mag er graag even lekker slapen in de zon.
- Otto is beducht op katten die we op straat tegenkomen. Een paar hebben hem goed geraakt. Hij blijft stokstijf staan en onderneemt niets. En de buurtkat van vanavond maar kopjes geven

Een andere buurtkat woont samen met een maltezer in een huis in de buurt. Als ze alleen buiten is (er ontbreekt een achterpootje aan) dan is ze poeslief en geeft ze kopjes, als de maltezer erbij is en begint te blaffen, dan valt ze aan, zonder aanzien des honds.