Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Spijsverteringsproblemen pup

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

mwillow

Re: Spijsverteringsproblemen pup

Ongelezen bericht door mwillow »

yvonne1961 schreef:Kan me het gevoel van topicstarter goed voorstellen.
Inderdaad geeft zij aan in welke hoek ze haar oplossing wil zoeken (nl. brokken in combinatie met af en toe vers)
Ondanks deze toch gerichte vraag, wordt ze wel die hoek in geadviseerd waar ze uitdrukkelijk niet om vraagt. Dan raak je geprikkeld ja.
Het punt is dat sommige antwoorden van versvoerders ervan uitgaan dat brokken niet goed KUNNEN zijn, op geen enkele mogelijke manier.
De enige oplossing is vers.
En dat is een meningsverschil. Er zijn ook ervaringen dat bij het zoeken naar een passend merk brok(en DAT is waar topicstarter advies over vraagt) ook een oplossing kan liggen.
Die heeft zij gevonden in het merk Devotion. Prima.
Ze vraagt adviezen over wat ze naast die brok en kip bij kan voeren en hoe ze kan zorgen dat d'r pup toch nog afwisseling kan krijgen. Daar heeft ze van mij prima adviezen over gekregen, zonder dat ze een bepaalde hoek in gedrukt wordt. Dat mevrouw geprikkeld raakt over het feit dat die adviezen van een rauw voerder komen, is haar probleem. Ik heb in al mijn antwoorden aan TS totaal niets miszegt of de indruk gegeven dat TS haar pup vergiftigd of wat dan ook van die strekking. Het feit dat zij blijft mekken over het niet in de waarde laten en meer van die onzin, daar word ik pas geprikkeld van. Want ze heeft van mij prima adviezen ontvangen, waar ze wellicht nog iets mee zou kunnen doen ook. Niet de rollen gaan omdraaien en het op een ander level gooien...
yvonne1961
Actief

Ongelezen bericht door yvonne1961 »

ik copieer even:

Alleen even voor de duidelijkheid ik wil dus liever ook geen adviezen om alleen maar Barf of NRV te gaan voeren, dat is mijn keuze niet en zal het voorlopig ook niet worden aangezien ik een druk gezin heb en er meerdere dieren rondlopen waaronder regelmatig opvanghonden!

Dit is toch duidelijk een aanwijzing in de vraag? Wrsch heeft ze uit andere berichten ervaren dat er snel alleen over barf en nrv geadviseerd wordt en dit door deze zin willen voorkomen. Is niet gelukt dus.
mwillow

yvonne1961 schreef:ik copieer even:

Alleen even voor de duidelijkheid ik wil dus liever ook geen adviezen om alleen maar Barf of NRV te gaan voeren, dat is mijn keuze niet en zal het voorlopig ook niet worden aangezien ik een druk gezin heb en er meerdere dieren rondlopen waaronder regelmatig opvanghonden!

Dit is toch duidelijk een aanwijzing in de vraag? Wrsch heeft ze uit andere berichten ervaren dat er snel alleen over barf en nrv geadviseerd wordt en dit door deze zin willen voorkomen. Is niet gelukt dus.
Ook jij beperkt je tot wat je wel en niet wilt lezen. Ik heb alleen in mijn eerste bericht verwezen naar de voordelen voor het gebit van BARF of NRV, maar TS andere visies laten zien en adviezen gegeven die een omschakeling van d'r pup kunnen vergemakkelijken met andere gemalen voedingen. Is dus prima gelukt, alleen schijnt dat kwartje niet aan te komen. Aangezien ik regelmatig op mijn forum deze kwesties aan de hand heb, is het wat mij betreft vrij logisch dat er vanuit die hoek gereageerd wordt. In hetgeen wat ik geschreven heb, staat ook duidelijk uitgelegd waarom. Ik wens door dat gekonkel over BARF/NRV-broekvoerders scheidingen niet in een hoek gezet te worden als dat ik mensen niet in hun waarde laat. Dat bekende zinnetje komt elke keer weer terug, terwijl er totaal niet gereageerd wordt op wat ik nu echt inhoudelijk schrijf. Daarnaast is dit een openbaar forum waar een ieder het recht heeft om topics te openen en reacties te plaatsen, zonder restricties van het uitsluiten van bepaalde 'groepen'. Als die reacties kunnen bijdragen aan het welzijn van een hond, kun je daar alleen maar je voordeel mee doen.
Laatst gewijzigd door mwillow op 06 aug 2010 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
yvonne1961
Actief

Ik heb heel erg nagedacht over je eerste zin of ik inderdaad mezelf beperk tot wat ik wel of niet wil lezen.
Want ik wil juist alles van alle kanten bekijken. Ben nl. niet alleen maar pro brokken of pro vers.
Begrijp me goed, ik vind jouw adviezen inhoudelijk zeer goed, maar ik blijf erbij dat je niet echt in gaat op de oorspronkelijke vraagstelling.
Logisch want jij hebt niks met brokken.

Volgens mij blijf ik tamelijk neutraal en geef ik aan dat ik topicstarter ook begrijp.
Voel je mijn steun aan ts soms als een aanval op je adviezen Sandra? Zo is het nl niet bedoelt.
Maar ik lees gewoon (lukt me echt niet om het anders te lezen) dat er advies gevraagd wordt over soorten brokken en over nature diet en renske voer.

We zijn nu echter wel een heel ander weg ingeslagen met onze berichten. Weet niet of dit nuttig is.
Zullen we het er maar op houden dat jij je visie hier op hebt en ik alleen me alleen maar even geroepen voelde om enig begrip op te brengen voor de topicstarter?
mwillow

yvonne1961 schreef:Ik heb heel erg nagedacht over je eerste zin of ik inderdaad mezelf beperk tot wat ik wel of niet wil lezen.
Want ik wil juist alles van alle kanten bekijken. Ben nl. niet alleen maar pro brokken of pro vers.
Begrijp me goed, ik vind jouw adviezen inhoudelijk zeer goed, maar ik blijf erbij dat je niet echt in gaat op de oorspronkelijke vraagstelling.
Logisch want jij hebt niks met brokken.
Volgens mij blijf ik tamelijk neutraal en geef ik aan dat ik topicstarter ook begrijp.
Voel je mijn steun aan ts soms als een aanval op je adviezen Sandra? Zo is het nl niet bedoelt.
Maar ik lees gewoon (lukt me echt niet om het anders te lezen) dat er advies gevraagd wordt over soorten brokken en over nature diet en renske voer.
We zijn nu echter wel een heel ander weg ingeslagen met onze berichten. Weet niet of dit nuttig is.
Zullen we het er maar op houden dat jij je visie hier op hebt en ik alleen me alleen maar even geroepen voelde om enig begrip op te brengen voor de topicstarter?
De oorspronkelijke vraagstelling heeft niets te maken met het feit dat ik niets met brokken heb. In de verdere berichten is nl. allang van die oorspronkelijke vraagstelling afgeweken, omdat die brokken voor dit moment bevallen en TS 50% vers bij wil voeren. Dat is dan voorlopig Kip Smuldier waarbij ze elders een opmerking maakt met daaraan de vraag gekoppeld wat ze nog meer aan groentes etc. zou kunnen voeren, zodat de pup later meer vlees zou kunnen verdragen.

Dan kom ik terug op mijn eerdere reactie aan jou:

Ze vraagt adviezen over wat ze naast die brok en kip bij kan voeren en hoe ze kan zorgen dat d'r pup toch nog afwisseling kan krijgen. Daar heeft ze van mij prima adviezen over gekregen, zonder dat ze een bepaalde hoek in gedrukt wordt. Dat mevrouw geprikkeld raakt over het feit dat die adviezen van een rauw voerder komen, is haar probleem. Ik heb in al mijn antwoorden aan TS totaal niets miszegt of de indruk gegeven dat TS haar pup vergiftigd of wat dan ook van die strekking. Het feit dat zij blijft mekken over het niet in de waarde laten en meer van die onzin, daar word ik pas geprikkeld van. Want ze heeft van mij prima adviezen ontvangen, waar ze wellicht nog iets mee zou kunnen doen ook. Niet de rollen gaan omdraaien en het op een ander level gooien...

En dat met name om jouw opmerking:

Het punt is dat sommige antwoorden van versvoerders ervan uitgaan dat brokken niet goed KUNNEN zijn, op geen enkele mogelijke manier.
De enige oplossing is vers.

En DIT heeft dus niets met mijn eerdere reacties op TS te maken. Wel bij de feiten blijven graag. Maar voor mij is dit topic klaar nu. Kom net van een begrafenis af en heb wel iets nuttigers te doen. :F:
yvonne1961
Actief

Huh :scratch:
Lees even mijn vorige bericht, en dan met name de laatste zin.
Ik probeer op een bijna vriendelijke manier het topic een draai te geven dat we allebei onze eigen visie en motivatie om te reageren hebben, om op die manier een soort "middeling' aan te gaan.
Dan nog ga je weer opnieuw vol in de, tsja ik weet niet eens of ik het een aanval of verdediging moet noemen, maar onnodig is het wel.

genoeg wat mij betreft. Voor jou niet denk ik zo.
mwillow

ik geef enkel antwoord op jouw vraag.
Je hoeft met mij geen 'middeling' aan te gaan, want ik zie het schijnbaar toch anders dan jij.
Voor mij was dit al klaar zoals eerder gemeld.
Laatst gewijzigd door mwillow op 08 sep 2010 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
yvonne1961
Actief

ik wist het.
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Smuldier kip is niet compleet, misschien is het beter dit niet te veel te geven zolang je pup nog zo'n achterstand heeft. Hoogstens een keer voor de lekkere afwisseling. Ik ben zelf een voorstander van vlees maar als je pup het op brokken momenteel goed doet is het misschien beter hem daar even op te houden tot hij wat meer kan hebben.
Je zou contact met Lotgering op kunnen nemen, zij hebben een kiptotaal voer. Ik weet niet of dit echt puur kip is maar Lotgering maakt in overleg ook dieetvoeding dus ik denk dat daar wel iets te krijgen is voor je hond. Je hebt dan een complete kipvoeding.
Succes! Ik hoop dat het snel wat beter gaat met zijn darmen.
Bmamavan2
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradormix
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Bmamavan2 »

Zo net terug van een weekje camping en een bulk aan reacties!
Op de camping heeft hij gewoon netjes zijn brokken gehad en daar doet hij het nog steeds goed op :lol1: . En zoals Kitty al schrijft is het waarschijnlijk verstandig om hem hier een tijdje op te houden en dan, indien gewenst, over te schakelen naar een andere voeding. Mijn voorkeur blijft 50% brokken in de ochtend en 50% vlees 's avonds.
Verder krijgt hij iedere dag probioticum en ook dat lijkt zijn gunstige uitwerking wel te hebben.
Helaas wel op de camping een stukje vlees (wel vers rundvlees en ongebakken) gestolen bij de buren en meteen daarop diarree gehad, en met diarree bedoel ik minimaal 6 tot 8 keer per dag een flinke lading stinkende spuitpoep! Zo erg dat ik gewoon zie dat hij er van afvalt.
Vandaag dus wel even voor de zekerheid naar de DA en daar wil ik ook vragen om een haaranalyse om eventuele allergieen uit te sluiten.

Bedankt over de tip van Lotgering, zal het eens opzoeken. Kreeg op vakantie ook het advies op eens naar de voeders van Black Dog te kijken, is daar iemand mee bekent?
Afbeelding
Bmamavan2
Zeer actief

Nou gisteren terug naar de dierenarts want het begon weer mis te gaan, zucht!
Een allergie kon het niet zijn want daar was hij te jong voor maar zeer ws. een chronische darminfectie.
Had ontlasting meegenomen en die zou hij 's avonds onderzoeken. Ik heb hem toen gevraagd hem ook nog eens op Giardia te onderzoeken want ik had toch steeds zo'n "onderbuikgevoel" (leuke woordspeling in dit geval). De DA dacht niet dat het dit kon zijn aangezien er eerder ook al op getest zou zijn.
Ik kreeg al AB mee voor de darminfectie maar moest wel wachten met beginnen tot de definitieve uitslag binnen was.

's Avonds een telefoontje, ja hoor Giardia!
Eindelijk duidelijk waarom hij zo aan de diarree bleef en geen enkel voer uitkomst bood!
Snap alleen niet waarom na het eerste onderzoek werd gezegd dat hij geen Giardia had want ws. heeft hij het dus al vanaf het nest meegekregen (aangezien de andere opvanghonden die bij deze "fokker" vandaan kwamen ook ontlastingsproblemen hadden)? Maar goed daar gaat onze DA nog achteraan.
Belangrijk voor ons is te weten wat het is en wat er aan te doen is!
Had nu een andere DA dan mijn eigen en die raadde dus gewoon meteen aan om KVV (idd. SandraH., krijg je toch nog gelijk...het wordt wel smuldier want dat is hier het beste verkrijgbaar, kijk daarna wel hoe verder) te geven voor volwassen honden (minder eiwit) aangezien hij dat beter verteert en het laxeert minder dan brok. Verder witbrood om de diarree te gaan remmen en de probiotica blijven geven. En ga dadelijk nieuwe medicijnen ophalen.

Pfff het was een hele discussie geworden met een wat andere wending. Maar ja wij gaan nu voor het volledige herstel van onze geweldige pup. Ga nu eerst even alles uitwassen want dat was ook belangrijk bij Giardia (zucht :wink: )
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

En het is mijn ervaring dat honden het prima kunnen doen op brokken :balon:
en mijn honden hebben het eigenlijk geen van allen echt goed gedaan op "alleen maar" vers, dus ik kijk met een iets andere bril blijkbaar.
je zou kunnen gaan kijken naar een brok met een lager ver percentage, vaak is dat de oorzaak van problemen,
dus een dieet brok met iets meer vezels of zo zou zomaar kunnen dat dat tijdens het herstel de truc doet, en omdat je een pup hebt zal hij wel meer moeten hebben en waarschijnlijk ook na de kuur iets meer ontlasting produceren, maar als alles rustig is weer kun je verder kijken :ok:
Wat je zou kunnen proberen is Pro plan robust, zit minder vet in , en is een goed merk( vind ik) :wink:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Bmamavan2 schreef:Nou gisteren terug naar de dierenarts want het begon weer mis te gaan, zucht!
Een allergie kon het niet zijn want daar was hij te jong voor maar zeer ws. een chronische darminfectie.
Had ontlasting meegenomen en die zou hij 's avonds onderzoeken. Ik heb hem toen gevraagd hem ook nog eens op Giardia te onderzoeken want ik had toch steeds zo'n "onderbuikgevoel" (leuke woordspeling in dit geval). De DA dacht niet dat het dit kon zijn aangezien er eerder ook al op getest zou zijn.
Ik kreeg al AB mee voor de darminfectie maar moest wel wachten met beginnen tot de definitieve uitslag binnen was.

's Avonds een telefoontje, ja hoor Giardia!
Eindelijk duidelijk waarom hij zo aan de diarree bleef en geen enkel voer uitkomst bood!
Snap alleen niet waarom na het eerste onderzoek werd gezegd dat hij geen Giardia had want ws. heeft hij het dus al vanaf het nest meegekregen (aangezien de andere opvanghonden die bij deze "fokker" vandaan kwamen ook ontlastingsproblemen hadden)? Maar goed daar gaat onze DA nog achteraan.
Belangrijk voor ons is te weten wat het is en wat er aan te doen is!
Had nu een andere DA dan mijn eigen en die raadde dus gewoon meteen aan om KVV (idd. SandraH., krijg je toch nog gelijk...het wordt wel smuldier want dat is hier het beste verkrijgbaar, kijk daarna wel hoe verder) te geven voor volwassen honden (minder eiwit) aangezien hij dat beter verteert en het laxeert minder dan brok. Verder witbrood om de diarree te gaan remmen en de probiotica blijven geven. En ga dadelijk nieuwe medicijnen ophalen.

Pfff het was een hele discussie geworden met een wat andere wending. Maar ja wij gaan nu voor het volledige herstel van onze geweldige pup. Ga nu eerst even alles uitwassen want dat was ook belangrijk bij Giardia (zucht :wink: )
Heb je nu opeens dan wel genoeg plek voor KVV?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Bmamavan2
Zeer actief

Oke mijn dierenarts is het in ieder geval met je eens!
Hij geeft zijn honden zelf Carnibest.
Zoals gezegd ik heb niks tegen KVV maar echt rauw voer zit niet in mijn mogelijkheden momenteel.
Hij krijgt nu dus smuldier compleet met witbrood.
Als KVV echt de uitkomst blijkt zal ik zeker de mogelijkheden/varianten zeker verder onderzoeken.
Ga nu eerst zorgen dat hij beter wordt.

Trouwens op de Devotionbrok poepte hij gewoon normaal en niet abnormaal veel!
Afbeelding
Bmamavan2
Zeer actief

Witbrood om de diarree te stoppen!

Ga zoals gezegd niet echt rauw voederen!

En ik kan 2 tot 3 pakjes KVV in mijn vriezer proppen haal dan nieuwe bij de super hier in de buurt!
Zou wel meer willen opslaan maar heb echt, echt de mogelijkheid niet! Moet met ons gezin en opvangkinderen etc. ook kunnen voeden!
Maar ja van de andere kant vindt ik ook nog steeds dat ik me niet hoef te verantwoorden waarom ik geen kilo's vers voer kan opslaan, hemeltje.
Fijn dat ieder van jullie de ruimte heeft voor een extra vriezer, wou dat ik die ruimte ergens vandaan kon toveren!
Dan nog een vraagje over hoe je dat doet met vers voer wanneer je vaak een hele dag weg bent met je hond?
Kijk 's ochtends geven snap ik, maar dat is toch echt te weinig? Onze pup krijgt het voer nog verdeelt over drie keer per dag. En ik zie me geen rauw voer meenemen in de auto/trein etc.?
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Martijn schreef:
S@ndr@ schreef:En het is mijn ervaring dat honden het prima kunnen doen op brokken :balon:
Het kan wel. Maar als het niet zo is hou je toch op?
absoluut, als het niet gaat dan probeer je wat anders
maar tegen Giardia valt niet echt op te voeren, dan blijft het wisselend, ,
ik hoop alleen dat ze de mensen waar ze de pup vandaan heeft op[ de hoogte heeft gesteld het is nogal besmettelijk
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Bmamavan2 schreef:Witbrood om de diarree te stoppen!
Dan nog een vraagje over hoe je dat doet met vers voer wanneer je vaak een hele dag weg bent met je hond?
Kijk 's ochtends geven snap ik, maar dat is toch echt te weinig? Onze pup krijgt het voer nog verdeelt over drie keer per dag. En ik zie me geen rauw voer meenemen in de auto/trein etc.?
Op dezelfde manier als je voor je kinderen limonade en broodjes meeneemt?
In een koelbox in een plastic zakje?
Eventueel koop je een halve kip bij een supermarkt ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Bmamavan2
Zeer actief

Ok, niet aan gedacht om een koelbox mee te nemen voor de hond (hebben er niet eens een, kopen gewoon onderweg iets :wink: ).
En nee Giardia moet gewoon verholpen worden met medcijnen.
De DA adviseerde een tijdje KVV te geven i.v.m. het lagere gehalte eiwit, de betere vertering en de bacterieen die erin zitten.
Hoop na zijn herstel weer langzaam terug te kunnen schakelen naar 50% brok/50% vers.
Ook al haal ik hiermee de onvrede van vele hiermee op mijn nek.
Mocht mijn hond het niet goed doen op brok, wordt het vers (KVV), zou hij het niet goed doen op vers (wat dus ook kan) dan wordt het brok!
Afbeelding
Bmamavan2
Zeer actief

Twee keer daags een drol is toch niet veel?
Zijn geen hopen hoor!

Oh de fokker kan ik trouwens niet informeren, was een voor mij onbekende broodfokker. Deze is uit de opvang blijven plakken :wink: Heb wel het asiel geinformeerd en de eigenaren van mijn andere opvanghond van dezelfde fokker.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Mocht je straks weer brok willen proberen, probeer dan eens Caracroc lam/rijst DIET.
Ik heb er heel veel baat bij gehad.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
S@ndr@
Zeer actief

nee hoor twee keer op een dag een drol klopt met 2 keer voeren op een dag, en is prima :ok:
hier net zo, :F:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”