Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Raar genetica vraagje

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Raar genetica vraagje

Ongelezen bericht door Maeve »

Kwam gisternacht ineens in me op toen ik niet kon slapen :mrgreen:

Een Ridgeback heeft een ridge, een streep haren die in een tegenovergestelde richting staan. Maar de haren op die ridge zijn net zo kort als op de rest van het lichaam. Dus stel ik kruis een Ridgeback met umm..een Langhaar Collie! Als daar een Collie-achtig pupje bij zou zitten met een ridge, zou die ridge dan langharig kunnen zijn? Want dan zou je dus een Collie hebben met een ridge, volgens mij zou je dat amper zien! En wat misschien ook kan: een langharige ridge (van de Collie geërfd) met een gladharige vacht (van de Ridgeback geërfd)? Want dan krijg je een hond met een hanenkam :80:

Waar een mens al niet aan denkt zo rond 2 uur snachts :mrgreen:
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Re: Raar genetica vraagje

Ongelezen bericht door Jacksel »

Zoiets? :P
Afbeelding

Cambodian Razorback :wink:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

langhaar x korthaar geeft toch kort haar? Tenzij er stiekem langhaar in familie van de korthaar zit?
Lellibel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische hond.

Ongelezen bericht door Lellibel »

Dat moet ik uit proberen :lol1:
Afbeelding
Pluuster Bear's
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua, Oudduitse herder, Amerikaanse Haarloze Terriër, Havanezer.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pluuster Bear's »

Kort haar is dominant over langhaar, dus in de eerste generatie krijg je gewoon allemaal korthaartjes.
Ik weet niet of de Ridge dominant of resesief vererft ( heb me nooit in de ridge verdiept bij honden).
Bij cavia's zijn ze dominant en in dat geval zou je dan uit je nestje korthaar collie/ridge kruizingen, 2 pups met ridge weer met elkaar kunnen kruizen en dan zou daar een langhaar ridge in kunnen zitten.
Is de ridge resesief, dan dragen alle pups de langhaar en ook de ridge factor, en zou je bij het kruizen van deze pups onderling ook wel kans hebben op 1 met en ridge en lang haar, maar die kans wordt dan aanzienlijk kleiner.

Maar theoretisch zou het mogelijk moeten zijn.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik denk...

praktijk-expiriment??

;-)

Suzanne
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

De ridge is resesief dacht ik...
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Suzanne123 schreef:Ik denk...

praktijk-expiriment??

;-)

Suzanne
Iemand een Ridgeback teefje in de aanbieding voor Nilo? :smile:
Machie
Zeer actief

Martijn schreef:
Machie schreef:De ridge is resesief dacht ik...
Nee. Dominant. :wink:
ah ok! Waarmee is de RR ooit gekruist dan omdat ze er ook zonder ridge zijn. Wat ik snap wel dat als ie dominant is er ook een gen zonder ridge kan zijn. dus een Rr ofzo. maar waar komt die recesieve dan vandaan? :F:
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

De ridge is een mutatie geloof ik. Dus spontaan ontstaan in een aantal exemplaren en daar is op doorgefokt maar niet alle honden zijn homozygoot dominant voor die ridge? Zoals ik had begrepen is bij elk nest 25% kans op een ridgeloos hondje. Bij twee Rhodesian Ridgebacks dan he, geen kruisingen :mrgreen:
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Wij hadden een keer een kruising Teckel in het pension, helemaal zwart met een onwijs mooie ridge :mrgreen: echt heel grappig om te zien.
MarjaV
Actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door MarjaV »

Misschien zou je maar eens moeten kijken op het RR-forum voor meer info.

De ridge is geen mutatie, maar afkomstig van de hond die de zgn Hottentotten met zich meenamen ( http://www.oftheblueridges.nl/RhodesianRidgeback.php" onclick="window.open(this.href);return false; ) en die is gekruist met een Europese hond.

Wat ik heb gezien is, dat de haarlengte van de ridge zich wel aanpast bij de rest van de vacht. Dus als de rest langer is, is de ridge ook langer, maar niet direct een hanekam.
Maar misschien lijkt het wel zo, omdat het haar toch de andere kant opgroeit.

En nee...mijn hondjes zijn niet beschikbaar voor een experiment :D
Marja, Kyara, Tisha & Ayoka
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

lor1_1984 schreef:
Pluuster Bear's schreef:Kort haar is dominant over langhaar, dus in de eerste generatie krijg je gewoon allemaal korthaartjes.
Mijn moeder heeft een boomloze gladhaar-JRT waarvan beide ouders ook gladhaar waren.
Deze JRT is gedekt door een PoedelxYorkxMaltezer met (uiteraard) lang haar.
Volgens jouw theorie zouden de pups dus gladharig moeten zijn?
De pups waren langhaar (3) en ruwhaar (1).
Kun je dit nader verklaren?
Een Poedel/York/Maltezer is geen gewone langhaar. Met langhaar bedoelen ze bijvoorbeeld een langstokhaar Duitse Herder, Collie etc. Een Poedel is kroesharig, een York en Maltezer rasecht horen langharig te zijn, maar op een andere manier dan zo'n langharige Herder. Dus genetisch gezien ook behoorlijk anders.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

MarjaV schreef: De ridge is geen mutatie, maar afkomstig van de hond die de zgn Hottentotten met zich meenamen ( http://www.oftheblueridges.nl/RhodesianRidgeback.php" onclick="window.open(this.href);return false; ) en die is gekruist met een Europese hond.
De ridge is natuurlijk wel degelijk een mutatie, en wel een die er bewust in is gefokt via die honden die ze hadden. En bij die honden is de mutatie ontstaan dus. ;)

Het is een geen gekke mutatie in die zin dat hij uniek is, want de Thai ridgeback heeft dezelfde mutatie.
Toen de RR een ras werd heeft men een aantal punten die men specifiek vond op papier gezet en de ridge was daar een van.
Omdat het een dominant eigenschap is kun je er niet zo makkelijk fokzuiver op fokken: als een hond Rr heeft zie je dat niet, hij heeft gewoon een ridge. Dat is de reden dat je dan non-ridge gen er niet uit krijgt.

De ridge past zich aan de lengte van de overige vacht aan. Het enige verschil met die overige vacht is immers de groeirichting van het haar, niet het haar zelf ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef:
lor1_1984 schreef: Mijn moeder heeft een boomloze gladhaar-JRT waarvan beide ouders ook gladhaar waren.
Deze JRT is gedekt door een PoedelxYorkxMaltezer met (uiteraard) lang haar.
Volgens jouw theorie zouden de pups dus gladharig moeten zijn?
De pups waren langhaar (3) en ruwhaar (1).
Kun je dit nader verklaren?
Een Poedel/York/Maltezer is geen gewone langhaar. Met langhaar bedoelen ze bijvoorbeeld een langstokhaar Duitse Herder, Collie etc. Een Poedel is kroesharig, een York en Maltezer rasecht horen langharig te zijn, maar op een andere manier dan zo'n langharige Herder. Dus genetisch gezien ook behoorlijk anders.
Nee, dat klopt niet helemaal en je haalt bovendien een paar dingen door elkaar ;)

Een poedel, een maltezer en een york zijn wel alle drie langharen maar ze zijn ook alle drie ruwhaar. Ruwhaar zegt alleen dat ze een baard hebben namelijk. Het zegt niets over de lengte van de vacht.

Lor1, wat je bedoelt met ruwhaar in dit verband snap ik niet precies: was die ene dan een korthaar? En hadden de langharen geen baard? Dat lijkt me niet namelijk, ze moeten alle vier een baard hebben gehad.

De lengte van de vachten kan best verschillen, hoe dat vererft is niet helemaal bekend namelijk. Maar korthaar (als bv een weimaraner) is dus echt kort, en een beetje langer (wat bevedering aan de pootjes bv) betekent al dat de hond in kwestie genetisch langharig is.

Afbeelding

ridgebackfan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door ridgebackfan »

ik heb vorig jaar een rr X herder gezien met ridge.

Die had echt een hane kam ridge heb er geen foto van gemaakt helaas voor het idee.
groetjes van Anne plus pootjes van Yuma & Dhakiya
*Jenga*Saba*Buddy* voor altijd in mijn hart

kijk hier voor de site van de meiden en kijk hier voor site met Rhodesian Ridgeback info
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Mmm. Wat een uiterst interessant topic. Ik lees even mee.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Wat een leuk bekkie!

Hij is bearded, hij heeft een baardje dus.
Wel langharig, maar ook ruwharig dus.

Mensen halen dat vaak door elkaar, daarom gebruik ik liever de term bearded, het gaat namelijk niet om het type haar (lang, kort, hard, zacht) maar om de plaats waar het groeit.
Een langhaar kan bearded zijn zoals Toby, maar hij kan ook non-bearded zijn, zoals deze hond, die echt langharig is maar dus géén baard heeft.
Snap je?
Afbeelding

Afbeelding

Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Marjoleine schreef:Wat een leuk bekkie!

Hij is bearded, hij heeft een baardje dus.
Wel langharig, maar ook ruwharig dus.

Mensen halen dat vaak door elkaar, daarom gebruik ik liever de term bearded, het gaat namelijk niet om het type haar (lang, kort, hard, zacht) maar om de plaats waar het groeit.
Een langhaar kan bearded zijn zoals Toby, maar hij kan ook non-bearded zijn, zoals deze hond, die echt langharig is maar dus géén baard heeft.
Snap je?
Afbeelding
geheel offtopic, maar wat is dit voor ras?
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

lor1_1984 schreef:Ik snap het! :mrgreen:
Maar de York en Maltezer hebben toch ook zo'n baardje?
Dus dan zouden de pups het daar vandaan moeten hebben?
Ja, klopt, dat heb je helemaal goed!
Paps was een leuk wit Boomertje en mams is de JRT op de foto hierboven, maar alle pups zijn ong dezelfde kleur als Toby.
Ah, maar paps was zo goed als zeker genetisch niet wit, maar recessief geel. De kleur van Maltezers is dat dus.
En als je dat kruist met een hond die het niet heeft komen er opeens de kleurtjes uit die onder dat "wit" zitten verstopt.
In dit geval is dat dus eenkleurig (want dat zijn de pups allemaal en eenkleurig is dominant over bont, zoals moeders), en ze zijn tanpoint (dat is moeder ook, zij is zwart en tanpoint met bontpatroon en de vader zal het onder zijn wit hebben gehad, gekregen van de York in zijn voorouders).
Dat klopt dus helemaal :ok:

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Jacksel schreef: geheel offtopic, maar wat is dit voor ras?
Een heel erg leuk ras ;)
Het is een Ierse waterspaniel.
lor1_1984 schreef:Ik begin het al te leren. :mrgreen:

Oh ja, vond net een foto van de broertjes:
Allemaal bearded ;)
Die ene die jij ruwhaar noemde is ook een langhaar, alleen is die vacht gewoon nogal kort.
Maar aan de staart zie je dat bij bevedering heeft en dat maakt hem een (vrij kort uitgevallen) langhaar, genetisch gezien.
En het kleurtje klopt ook.
Ja, je hebt het al heel aardig door! :ok:

Dat moet een gekke gewaarwording zijn geweest, zulke pups uit zo'n moeder :engel:

Afbeelding

lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik weet geen fluit van genetica maar ik weet wel dat bij de collie het langhaargen dominant is. Vandaar dat er zo nu en dan in een korthaarnest nog steeds wel eens een langhaarpup wordt geboren (zelfs al worden beide varianten al tientallen jaren gescheiden gefokt).
In ieder geval ben ik altijd in de markt voor een ridgback collie, dus als er ooit een experiment op het hondenforum gedaan, houd ik me aanbevolen voor 1 of 2 nageslachtjes :mrgreen: .

(Helaas zijn mijn collies niet meer in staat om nageslacht te verwekken :jank: )
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

lieke schreef:Ik weet geen fluit van genetica maar ik weet wel dat bij de collie het langhaargen dominant is. Vandaar dat er zo nu en dan in een korthaarnest nog steeds wel eens een langhaarpup wordt geboren (zelfs al worden beide varianten al tientallen jaren gescheiden gefokt).
Nee, dat zegt dus juist dat het recessief is ;)

Een korthaar kan een gen voor langhaar dragen zonder dat je dat ziet. Dan heeft hij L/l.
Komt een L/l een L/l tegen dan komen die twee recessieve genen elkaar tegen en krijg je een l/l, en dat is dus een langhaar.
In datzelfde nest heb je dus ook L/l-honden (kortharen die langhaar dragen) en L/L-honden (fokzuivere kortharen).
Het is maar net hoe de genen zich verdelen dus.

Afbeelding

lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Marjoleine schreef:
lieke schreef:Ik weet geen fluit van genetica maar ik weet wel dat bij de collie het langhaargen dominant is. Vandaar dat er zo nu en dan in een korthaarnest nog steeds wel eens een langhaarpup wordt geboren (zelfs al worden beide varianten al tientallen jaren gescheiden gefokt).
Nee, dat zegt dus juist dat het recessief is ;)

Een korthaar kan een gen voor langhaar dragen zonder dat je dat ziet. Dan heeft hij L/l.
Komt een L/l een L/l tegen dan komen die twee recessieve genen elkaar tegen en krijg je een l/l, en dat is dus een langhaar.
In datzelfde nest heb je dus ook L/l-honden (kortharen die langhaar dragen) en L/L-honden (fokzuivere kortharen).
Het is maar net hoe de genen zich verdelen dus.

Ok, voorop gesteld dat ik ontzettend dom ben (genetica vind ik echt heel ingewikkeld :oeps: ), als je een langhaar met een korthaar kruist, zijn de pups (voor zover ik weet) altijd langharig. Hoe zit dat dan?
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

lieke schreef:Ok, voorop gesteld dat ik ontzettend dom ben (genetica vind ik echt heel ingewikkeld :oeps: ), als je een langhaar met een korthaar kruist, zijn de pups (voor zover ik weet) altijd langharig. Hoe zit dat dan?
Ik heb nu een pup in huis dat is een korthaar x langhaar maar die is halflangharig :oeps:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

lieke schreef: Ok, voorop gesteld dat ik ontzettend dom ben (genetica vind ik echt heel ingewikkeld :oeps: ), als je een langhaar met een korthaar kruist, zijn de pups (voor zover ik weet) altijd langharig. Hoe zit dat dan?
Om te beginnen is het niet dom als je niks van genetica weet.
Het is namelijk behoorlijk ingewikkeld en alleen als je zo'n tik van de molen hebt als ik kun je dingen als kleurtjes oplepelen. ;)

Maar nee, als je een langhaar met een korthaar kruist, krijg je in principe kortharen, tenzij de korthaar langhaar draagt; dan krijg je de helft kortharen en de helft langharen (theoretisch dan).

Dat ze in jouw ras iets anders zeggen zal ontstaan zijn in de tijd dat de vachtlengtes uit elkaar gefokt gingen worden.
Kijk, een dominante eigenschap kwijtraken is heel simpel:
als je het ziet, is het er en kun je het uitsluiten. dan krijg je het dus niet, klaar.

Maar een recessieve eigenschap wegfokken is zo goed als onmogelijk. Je weet niet waar het zit namelijk, doordat je het niet ziet.
En daardoor krijg je dan, met name bij mensen die niets van genetica weten, vaak rare verhalen.
Zoals dit er dus een is, maar er zijn er veel meer, en ze zijn er in alle rassen.
Vaak klok en klepel en meestal niet kloppend dus. ;)

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Hilde schreef:
lieke schreef:Ok, voorop gesteld dat ik ontzettend dom ben (genetica vind ik echt heel ingewikkeld :oeps: ), als je een langhaar met een korthaar kruist, zijn de pups (voor zover ik weet) altijd langharig. Hoe zit dat dan?
Ik heb nu een pup in huis dat is een korthaar x langhaar maar die is halflangharig :oeps:
Kan niet, genetisch is dat dan langharig.
Heb je een foto?

Afbeelding

Hilde
Zeer actief

Marjoleine schreef:Kan niet, genetisch is dat dan langharig.
Heb je een foto?
http://www.hondenforum.nl/plaza/fotohoe ... lit=Woezel" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar werd al verzucht waarom jij er niet was :mrgreen:
Afbeelding
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer

Ongelezen bericht door sTefaniA »

jazz van _Inge_ heeft toch een langharige ridge?
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Wat een lollig ding!
Genetisch is ze erg leuk!
Ze is tanpoint en heeft Iers patroon (dat moet van mams komen), ze heeft roaning (of erg sterke ticking), dat zal ook van mams komen.
Ze is non-bearded, dat zegt dat pa W/w is, een non-bearded-gen draagt dus, en ze is langharig, net als paps.
Dat zegt dat mams een langhaargen draagt.

Het betekent dat ze:
100% langhaar is
100% non-bearded is
Iers patroon toont, maar zo goed als zeker bont draagt (pa is bont)
Roaning (of erg sterke ticking) toont, maar non-roaning (of ticking) draagt (pa is non-roaning/non-ticking en het is dominant, ma moet het dus dragen)
En het leukste: ze is seal!
Dat betekent dat ze smutty tanpoint is, ze heeft wrs KB/ky, waardoor ze de tan wel toont maar niet volledig, en de seal toont ze ook, dat kan ze van beide ouders hebben.

Volgens mij heb ik zo alle duidelijke kenmerken wel omschreven ;)

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”