Dus? Dat is dan ook automatisch hetzelfde voor alle andere honden. ???EschaenStefanie schreef:Dat is absoluut niet waar. Mijn hond heeft ook wel eens een wild konijntje te pakken gehad (in totaal 2 Myxomatose nijnen in de 3 jaar) op een onoplettend moment maar ik kan het ook voor zijn en de hond terug roepen wanneer ze de jacht net inzet. Je kan dus wel je hond terug roepen op dat moment maar weinig mensen letten gewoon op hun honden en zien het te laat of trainen niet op het hier komen met een hoge drift.smoekie schreef:9 van de 10 honden zullen een "leuke" kat niet kunnen weerstaan(uitzonderingen daargelaten). Dat zal je als katteneigenaar mee moeten laten wegen op het moment dat je besluit dat je kat gewoon kat mag zijn en gewoon lekker vrij en blij buiten mag hobbelen.
Als jij je hond uitlaat (losloopgebied of niet) en daar huppelt een konijn is het vaak de drift die zorgt dat de hond er toch achteraan gaat hoe goed de hond ook onder commando staat.
Buiten dat weet mijn hond prima het verschil tussen katten/eenden/ganzen.
Ik heb haar geleerd niet op deze dieren te jagen en dat het niet grappig is om ze het water in te jagen (van pup af aan voorkomen) Het jagen op konijnen is helaas aangeleerd door andere honden waarmee ik wel eens ging fietsen... Ze doet het dan ook enkel in dat gebied. Sinds ik dat weet zorg ik gewoon dat als ze losloopt dat ik het voorkom door op haar te letten
Nee lieve schat dat is het niet. Tenminste niet naar mijn mening. Waarom ben ik verantwoordelijk voor jouw kat waar jijzelf geen enkele verantwoording voor neemt en alle verantwoording op ieder ander afschuift?Hilde schreef:@ Smoekie
De eerste keer vind ik, dat het je makkelijk vergeven moet worden. Oké, je hond schoot weg en je wist niet dat hij katten greep. Máár, je bent wél verantwoordelijk. Want jouw hond liep los in een gebied waar katten lopen. En dat is dan weer jouw risico. Het is hetzelfde als iemand die graag bakkers vermoord tussen de bakkers zetten en dan ineens lopen schreeuwen dat het jouw schuld niet is, want jij wist toch niet dat hij bakkers vermoorde? Ik bedoel, wees dan een echte man (figuurlijk) en neem ook de verantwoordelijkheid op je. Jij hebt jouw hond tussen de katten gezet (die zijn daar immers bijna hele dagen dus het is niet andersom). De 2e keer, dan is het helemaal jouw verantwoordelijkheid en wat mij betreft ook veel moeilijker te vergeven. Jij wist immers als dat je hond katten vermoordde en toch krijgt hij de kans om er eentje te vermoorden.
Die vergelijkingen die jij aangeeft slaan kant noch wal. Als ik morgen met Nell in het bos loop en ze grijpt ineens zo uit het niets een kat ga ik haar echt niet muilkorven of aangelijnd houden hoor

Ik zou wel bij het zien lopen van een kat haar bij me houden, aanlijnen of wat dan ook. Maar daar houd mijn “verantwoordelijkheid” naar mijn mening toch echt wel op hoor.
Jij gooit het nu volledig de andere kant op. Jij maakt er nu van dat ik mijn hond tussen de katten zet of mijn bakkermoordernaar tussen de bakkers
Slaap ze