Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Even van alles! Mijn meiden na de castratie!!

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

amber81

Even van alles! Mijn meiden na de castratie!!

Ongelezen bericht door amber81 »

Ik wist even niet zo goed waar ik het moest plaatsen, maar wil gewoon even lekker kleppen over mijn meiden! In een ander topic had ik al verteld dat ze zijn 'geholpen' en inmiddels zijn we een aantal weken verder!

Er is veel veranderd en op positieve wijze...
Zo kreeg de oudste (ze heet Tara, kan ik nu wel zeggen :mrgreen:) ineens héél zacht haar en wat lange plukken zelfs hier en daar. Dat ging ook ineens heel snel, en eigenlijk vind ik dat aan de ene kant heel leuk, maar aan de andere kant jammer. Bepaalde dingen in haar vacht waren gewoon heel erg leuk, zou dat nog terugkomen? Volgens de DA niet, was het dus heel normaal die vachtverandering.
Ik moet zeggen, het was voor Tara het allerbeste wat we konden doen voor haar, toen die tien dagen eenmaal voorbij waren, sinds die dag (ze mochten weer alles) lijkt ze wel weer helemaal zoals ze was voor ze ooit pups kreeg. Een paar dagen na de operatie begon het al hoor, maar werd ze natuurlijk getemperd door me, maar ze is heerlijk vrolijk, staat heel de dag met die staart te zwaaien en die hondenlach staat heel de dag op! Ze wil heel de dag spelen en knuffelen, hartstikke gezellig :engel: Ook zitten die twee kilootjes erbij die ze er maar nooit op kreeg, ze was altijd erg dun. De DA vond haar voor de operatie mooi slank, maar als ze eens een slechte dag met eten had voorheen, zag je gelijk haar ribben. nu zitten die extra twee kilo erop en het staat haar ook fantastisch, ze is veel mooier om te zien :mann:

De jongste, Gigi, heeft ook een ware verandering ondergaan. Sinds de castratie zit ze in een enorme groeistuip (ik dacht altijd dat dat groeien dan juist minder was) en ze is een stuk zekerder van zichzelf. Dat is wel apart, in een eerder topic had ik het er met mensen over dat een castratie ook juist kan zorgen dat onzekerheid erger kan worden. Maar bij haar is dat helemaal niet het geval! Ook zij heeft andere vacht al, ze heeft ineens lange haren aan haar staart en is nog zachter dan ze al was. Het meest grappige is eigenlijk dat haar oren nooit stonden (tenzij ze aan het rennen/jagen/spelen was), sinds de operatie doet ze ze niet meer naar beneden! :smile1: Ik vind het ontzettend lollig!
Wel is ze enorm 'op' onze dochter van acht. Ze zijn altijd vriendinnetjes geweest, maar ze heeft dus zelfs een paar dagen gehad dat ze vond dat die kleine meid van háár was. Dat gaf een paar correctiedagen, hoewel we het natuurlijk heel erg lollig vonden, was het niet oké, ze sloeg er heel erg in door soms. Eén keer hapte ze mijn partner in zijn gezicht omdat hij met die meid aan het stoeien was. En dat is natuurlijk niet oké :S:

Inmiddels zijn we ook al wezen zwemmen met ze, gek genoeg waren ze beiden onzeker bij het water. Terwijl beiden gewoon voorheen zwommen :denken: maar misschien dat daar een andere reden voor was...
Tara vindt werpen nu echt geweldig en komt steeds de bal terugbrengen. Voorheen had ze nog weleens zoiets van: uhuh, ik zie dáár ook wat, effe checken!
Apporteren was iets dat duurde heul lang voor ze daar echt de lol van in ging zien, dus dat dit zomaar zo goed is omgeslagen, is echt geweldig! En hoe verder ik werp, hoe sneller ze gaat! Ze vliegt letterlijk door de lucht of het niets is! Gigi vindt het ook leuk, maar vindt het leuker om steeds vooruit te racen en dan al dan niet terug te komen. Dat is onveranderd. Het maffe is dat ze meestal racet naar het eerste de beste bankje en op dat bankje op dr kont gaat zitten wachten tot ik er ben :ugh: mensen moeten daar altijd vreselijk om lachen!
En beiden gaan weer lekker mee fietsen!!

Ook wilde ik kwijt wat ik heb ontdekt. Na alle toestanden met uitlaten had ik er hier eerder een topic over geopend. Voor en na de castratie heb ik het ze een aantal keren lekker zelf uit laten zoeken. Toch, hoewel het al beter ging, het hield niet op. Maar!!! Ikheb het een en ander nu helder.
Ten eerste ging het al beter omdat we zagen dat Tara nu eigenlijk alleen wilde spelen, maar Gigi zo gewend was dat ze buiten afgesnauwd werd,dat ze meteen in de verdediging schiet steeds. Logisch, maar nu werden de rollen ineens omgedraaid. Toch werd Tara dat dan weer zat en hoewel minder heftig, het gebeurde nog steeds. Inmiddels is het eurekamoment gekomen. Het zit namelijk zo (tja, ze gaan weleens zonder lijnen naar buiten, alleen nooit samen); de trigger zit hem in de halsband. Heel raar, maar ook heel logisch. Na wat probeer en graafwerk en veel observatie weten we nu hoe het zit.

Zodra de halsbanden omgaan, probeerde Tara altijd te zorgen dat Gigi achterbleef thuis bij Kazan zeg maar. Tot het einde van de straat probeerde ze Gigi altijd terug te sturen, wat een heel gek gezicht was. Uiteindelijk lukte het dan wel altijd ze uit elkaar te houden en verder te lopen. Het gaat dan goed tot een stuk verderop. Het geheim was; zolang er geen mensen in de buurt zijn, vreemden dan, was er niets aan de hand. Zodra er dus mensen in de buurt waren, zeker als Gigi aangehaald werd, flipte Tara. Als Gigi te ver van haar vandaan was, flipte ze ook. Als Gigi het te gezellig had met andere honden of mensen vonden haar interessant, werd ze naar mij gejaagd of verstopt. Wat dat betreft hadden bepaalde mensen gelijk in haar overbemoedering. Het vreemde was echter wél dat als de meiden samen aan een hand stijf tegen elkaar liepen het eigenlijk altijd heel goed ging. mAar aangelijnd dus. We moesten ook bij onszelf te rade gaan en er ging een lampje op.

Toen Tara pups had en het was de tijd dat ze weggingen, had ze daar altijd erge moeite mee. Ze was nog erg jong, maar was een echte moederhond en ze wilde eigenlijk geen afstand van ze doen. Hoewel ze oud genoeg waren en al wat ze deed was spelen en corrigeren. Iedere pup die met zijn/haar nieuwe baasjes meeging, heeft ze gerouwt, gejoeld, in het raam geklommen, etc. We deden het altijd op een bepaalde manier, voordat ze werden opgehaald. De pup die wegging zeg maar, zetten we bij Tara, in ons gedeelte (de huiskamer was in tweeen gedeeld,zodat de pups de rust konden hebben als dat nodig was) het bandje ging dan om (!!!!), Tara kon zien wie er kwam en met wie de pups weggingen en dan gingen ze weg (kort samengevat). Nooit hadden we dus stilgestaan bij dit moment. Gewoon 'vergeten' eigenlijk dat dit misschien iets bij haar teweegbracht. Na die erkenning kon ik er ook wat aan doen!
Toen ik de tuigen kocht werd het namelijk ook minder en nu dragen ze dus elkaars tuigen en riemen, maar ook heb ik wéér nieuwe halsbanden gekocht. Van die leuke, ik wilde ze graag vn die blingbanden geven :engel: en heb ze een paar dagen lekker met band en al de hele dag om laten lopen, wat dus hetzelfde resultaat gaf in huis en in de tuin. Tara veranderde echt en gedroeg zich zoals ze zich tijdens het uitlaten gedroeg. Na een minuut of tien gaf ze het eigenlijk al op. En na een tijjde deed ze het dan wéér. Duidelijk was, dat ze Gigi iedere keer naar mij dreef en dan moet Gigi dus bij mij gaan liggen. De proef op de som genomen en dan de banden af en toe afgedaan en dan gedroeg iedereen zich weer zoals ze zich gedragen thuis; spelen, gezellig, samen slapen, eten etc. En dan de banden weer om en jawel hoor! Daar gingen ze weer!

Nooit eerder had ik ervan gehoord eigenlijk, maar nu oefen ik veel met de dames en het gaat eigenlijk heel goed. Veel in de tuin, corrigeren, banden lang omhouden (dat hoeven ze namelijk nooit, thuis is banden af) en het wordt Tara langzaam maar zeker dus duidelijk dat Gigi niet voorgoed weggaat. Nu snap ik ook waarom ze Gigi altijd weg probeerde te jagen bij de voordeur als ze haar band al omhad. Ook snapo ik nu waarom ze altijd zo hysterisch wordt als ik Gigi alleen meeneem. Stom he, dat je die link dan niet legt? We dachten het toentertijd goed te doen, echt...

Goed, ik zie dt dit een ellenlange post wordt, wilde gewoon kwijt dat het heel erg goed gaat met de meisjes en da vind ik gewoon fijn! :cheer:
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Even van alles! Mijn meiden na de castratie!!

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Fijn dat je zoveel positieve verandering ziet!
Let je wel op dat Tara niet tezwaar wordt, dat gaat nu namelijk heel makkelijk hoor die kilo's eraan en voor je het week loop je met een dikke hond :tongue:

Als je voor een bepaalde leeftijd castreert blijven de groeischijven nog open dus dan groeien ze door, volgens mij is het als ze loops zijn geweest sluiten die dingen dus dan groeien ze niet meer of niet zo veel meer... zoiets was het in ieder geval haha.
Ook ik heb bij mijn jongste teef bijna alleen maar positieve dingen gemerkt, haar gedrag werd iets feller maar dat is met goed consequent gedrag en training goed tedoen hoor.
Afbeelding
amber81

jacq1970 schreef:Fijn dat je zoveel positieve verandering ziet!
Let je wel op dat Tara niet tezwaar wordt, dat gaat nu namelijk heel makkelijk hoor die kilo's eraan en voor je het week loop je met een dikke hond :tongue:

Als je voor een bepaalde leeftijd castreert blijven de groeischijven nog open dus dan groeien ze door, volgens mij is het als ze loops zijn geweest sluiten die dingen dus dan groeien ze niet meer of niet zo veel meer... zoiets was het in ieder geval haha.
Ook ik heb bij mijn jongste teef bijna alleen maar positieve dingen gemerkt, haar gedrag werd iets feller maar dat is met goed consequent gedrag en training goed tedoen hoor.

Ja, die DA had dat gezegd, dat ze ongveer 10% aankomen en ze dus 10% minder voer moesten :mrgreen: dus vanaf een paar dagen terug heb ik haar op minder gezet, want als ik iets vreselijk vind is het een hond die veel te dik is! Erg he, ben zelf ook niet al te mager :ugh:
Bij Gigi vind ik het dus wel moeilijk, omdat ze in die stuip zit. We wisten niet zeker of ze nou loops was, omdat die twee teven elkaar altijd zo schoon houden, maar DA zei van niet, dus misschien dat ze daarom ineens toch die stuip heeft. Want wb omvang, ze wordt dus niet dikker. Gewoon groter. Maar dat van die groeischijven hadden ze me dus niet zo vertelt, dus das wel fijn om te wten :E:

Maar ik vind het geweldig en heb zeker geen spijt van de castraties!

:ok:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

OK, ik begrijp niet wat er nu zo geweldig aan gewichtstoename, vachtveranderingen en ongesloten groeischijven is maar dat zal wel aan mij liggen :denken:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Fijn dat je zulke positieve veranderingen ziet. :ok:
De vacht is jammer, maar als je die goed onderhoudt (samen met een trimmer?) kan je ze er nog best goed uit laten zien.
Ik zou ongeveer 25 % van het voer afhalen voor ze te dik worden.

Ik was indertijd ook erg blij met de 2 kilo extra voor Rana.
Dat was een gratenpakhuis voor ze werd gecastreerd.
Daarna kreeg ze net genoeg vlees op de botten om een wat mooier lijntje te krijgen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Fijn dat het goed gaat met de meiden. En tja soms duurt het lang voordat je door hebt wat een oorzaak ergens de oorzaak van is. In Friesland zeggen we dan maar: better let dan net! (beter laat dan niet).

Oh ja teven worden zekerder van castreren. (% mannelijk hormonen neemt dan namelijk toe) Reuen worden in de regel wat onzekerder.

Nou succes met de dames.
Afbeelding
amber81

MARC_S schreef:OK, ik begrijp niet wat er nu zo geweldig aan gewichtstoename, vachtveranderingen en ongesloten groeischijven is maar dat zal wel aan mij liggen :denken:
Ehm, ik vind het vooral geweldig dat het zo goed heeft uitgepakt voor mijn meiden en dat wilde ik even kwijt
ranetje schreef:Fijn dat je zulke positieve veranderingen ziet. :ok:
De vacht is jammer, maar als je die goed onderhoudt (samen met een trimmer?) kan je ze er nog best goed uit laten zien.

Daarna kreeg ze net genoeg vlees op de botten om een wat mooier lijntje te krijgen.
dat vind ik dus ook, ze heeft nu net wat mooier figuur, hoe zou dat eigenlijk komen he, dat honden soms dat kleine beetje extra niet opslaan? Nouja, hoe zeg ik dat? Ik kon haar namelijk geven wat ik wilde en bérgen, ze kwam die 2kg erbij maar niet aan! En nou is ze gewoon mooier :engel:
Inge O schreef:leuk dat je zo'n goede evolutie ziet :ok: .

als hier pups weggaan zorg ik er altijd voor dat de teef het niet ziet en gezien ze niet kan tellen heeft dat nog nooit enig probleem opgeleverd.
als ze hen ziet weggaan is het ook stress dus daar zie ik het nut niet van in :wink: .
Toentertijd hadden we ons laten adviseren hoe we dat het beste aan konden pakken en ons werd door fokkers en DA verteld dat we dit het beste zo konden doen. Achteraf hadden we dat misschien toch beter anders kunnen aanpakken. Dat ze niet kunen tellen dacht ik altijd ook maar we haalden er weleens een pup uit en dan ging ze naar die box, in de eerste weken, je zag haar kijken, opveren en dan ging ze zoeken. Maar goed, het leverde met het nestveraten inderdaad veel stress op. Geregeld vroeg ik me toen af of we het nou wel zo goed aanpakten, met sommigen zat ze echt helemaal in zak en as. Ja, ze wist dat er dan een weg was en ja, ze wist met wie,maar daar werd het niet minder van. Ook onze reu werkte toen niet echt mee, met de eerste die wegging ging hij helemaal uit zijn pan!
Nouja, het komt dus zo langzaamaan wel goed :E:

Allemaal dankjewel voor de berichtjes!!! :W:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

amber81 schreef:
ranetje schreef:Fijn dat je zulke positieve veranderingen ziet. :ok:

dat vind ik dus ook, ze heeft nu net wat mooier figuur, hoe zou dat eigenlijk komen he, dat honden soms dat kleine beetje extra niet opslaan? Nouja, hoe zeg ik dat? Ik kon haar namelijk geven wat ik wilde en bérgen, ze kwam die 2kg erbij maar niet aan! En nou is ze gewoon mooier :engel:
De stofwisseling is na castratie gewoon anders :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”