Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Katten eigenaren
Moderator: moderatorteam
- Lellibel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatische hond.
Katten eigenaren
Ik ben niet in het bezit van een kat. Maar ik heb ook helemaal niks tegen ze. Ik vraag me wel af, waarom mensen met katten alle schuld afschuiven op honden eigenaren als hun kat gebeten of zelfs gedood wordt door honden. Natuurlijk zijn het de honden die het doen, maar ik vind dat als je een kat los laat lopen je er zelf verantwoordelijk voor bent. Ik zeg niet dat een kat binnen zijn leven moet slijten, maar ik vind dat je als katten eigenaar rekening moet houden met dat als je de kat los laat lopen niet elke hond even lief is voor de kat. Het is immers niet verboden om een hond achter een kat aan te laten gaan en het is ook niet verboden om de hond in losloopgebieden los te laten (daar zijn ze voor) en als daar toevallig een kat komt , en daar wandelt toevallig een hond die niet van katten houdt.. wat vinden jullie, probleem honden eigenaar of die van de kat? Ik heb er overigens nooit echt problemen mee gehad. Wel is er onlangs een reu met ons meegelopen die uiteindelijk een kat heeft gepakt nadat ik hem had losgelaten, en de eigenaar had het gezien en scheeuwde of ik mijn hond bij me kon houden en dat ik een kuthond heb. Uitleggen dat het niet mijn hond is , daar had ik geen zin in. Gewoon weggelopen. Maar ik snap niet dat die vrouw als ze niet wilt dat honden haar kat pakken die kat toch los laat lopen op een hondenveldje..

- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
Re: Katten eigenaren
Met honden die katten grijpen, vind ik dat de verantwoording dan bij de hondeneigenaar ligt. Als je weet dat jouw hond katten grijpt, dan zorg je dat hij de kans daartoe niet krijgt. Natuurlijk kan je kat iets overkomen (mijn katten lopen ook buiten) en het kan ook voorkomen dat ze gegrepen worden. Ik zou er zelf niet hele grote problemen van maken maar ik vind nog steeds dat het dan de schuld is van de honden eigenaar. Als mijn hond katten zou grijpen, dan kwam hij niet meer los in gebieden waar ook katten zitten. Je hebt ook genoeg honden die alleen de kat achterna zitten en hem niet zullen grijpen, dat vind ik tot daar aan toe, daar moet je ook niet moeilijk over doen als katteneigenaar. Maar ik zou not amused zijn als een van mijn katten gegrepen wordt door een hond die los liep, waarvan de eigenaar wist dat hij katten grijpt. Dat vind ik net zoiets als een serieverkrachter tussen de jonge meisjes met korte rokjes gooien. Gewoon niet doen in dat geval.

-
- Zeer actief
Mijn katten lopen buiten want in mijn wijk horen honden aangelijnd te zijn. Woonde ik aan de grens van een losloopgebied, dan zou ik maatregelen nemen, maar ws dan gekozen hebben voor een andere woning die wel geschikt is voor mijn katten, of om geen katten te hebben.
En honden horen in aanlijngebied aangelijnd te zijn. Wie zijn hond toch losgooit, hoort te zorgen dat die niet achter katten aangaat.
En honden horen in aanlijngebied aangelijnd te zijn. Wie zijn hond toch losgooit, hoort te zorgen dat die niet achter katten aangaat.
- Hilde
- Zeer actief
Ohja, in mijn verhaal geen rekening mee gehouden. Het veld achter mijn huis is ook geen losloopgebied. Bij een losloopgebied zou ik mijn katten er ook niet bij laten, nee.christo schreef:Mijn katten lopen buiten want in mijn wijk horen honden aangelijnd te zijn. Woonde ik aan de grens van een losloopgebied, dan zou ik maatregelen nemen, maar ws dan gekozen hebben voor een andere woning die wel geschikt is voor mijn katten, of om geen katten te hebben.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Mechelse herder en een X Labrador.
- Aantal honden: 2
Ik vind dat zowel de honden- als katteneigenaar schuldig is. De hondeneigenaar is schuldig omdat die zijn hond onder controle zou moeten hebben en de katteneigenaar omdat die dat risico neemt door de kat buiten te laten lopen. Je kunt ook je tuin/balkon zo afzetten dat de kat niet weg kan.
- Lupo
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Oeh, de halfjaarlijkse loslopende-katten-discussie. 

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zie geen verschil tussen een hond die andere honden pakt/doodbijt of een hond die ditzelfde met katten doet, of dit nu in een losloopgebied is of daarbuiten.
Honden die andere dieren pakken/doodbijten horen daar de kans niet voor te krijgen.
Honden die andere dieren pakken/doodbijten horen daar de kans niet voor te krijgen.
- Frederiek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising
- Aantal honden: 1
Mja, ik vind het een beetje dubbel en ook afhankelijk van waar je woont, eigenlijk. Wij hebben zelf ook een kat en wonen in de stad. Ik vind het hier een stuk enger om Jipje naar buiten te laten dan wanneer we in een rustig dorpje zouden wonen. Jip mag hier wel lekker het balkon op (is zo'n 5 meter lang) maar niet de straat op. (Terwijl ik dit typ zie ik buiten op straat iemand z'n hond een kat een boom in laten jagen.) In mijn oude dorp vond ik dat helemaal niet eng, dat was daar doodgewoon. Het was vreemder als je je kat binnen hield, zeg maar.
Het is hier gewoon zo ontzettend druk en er hangen, vind ik, vrij veel briefjes van vermiste katten. Dat willen we niet, dus laten we Jip niet vrij rondlopen op straat. Aan de andere kant vind ik dat je je hond niet achter katten aan moet laten gaan, net zoals ik vind dat je je hond in het bos niet achter konijnen aan moet laten gaan. En ja, een kat in losloopgebied is niet hándig, maar ik vind wel dat je als hondeneigenaar in elk geval een poging moet doen om je hond die kat niet te laten opvreten. Je laat in losloopgebied je hond ook niet andere loslopende hondjes opvreten, dus waarom zou een kat dan wel mogen?
Het is hier gewoon zo ontzettend druk en er hangen, vind ik, vrij veel briefjes van vermiste katten. Dat willen we niet, dus laten we Jip niet vrij rondlopen op straat. Aan de andere kant vind ik dat je je hond niet achter katten aan moet laten gaan, net zoals ik vind dat je je hond in het bos niet achter konijnen aan moet laten gaan. En ja, een kat in losloopgebied is niet hándig, maar ik vind wel dat je als hondeneigenaar in elk geval een poging moet doen om je hond die kat niet te laten opvreten. Je laat in losloopgebied je hond ook niet andere loslopende hondjes opvreten, dus waarom zou een kat dan wel mogen?
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Eens.Lieke87 schreef:Ik vind dat zowel de honden- als katteneigenaar schuldig is. De hondeneigenaar is schuldig omdat die zijn hond onder controle zou moeten hebben en de katteneigenaar omdat die dat risico neemt door de kat buiten te laten lopen. Je kunt ook je tuin/balkon zo afzetten dat de kat niet weg kan.
- Hanneke2
- Zeer actief
Dat, inderdaad. Ik weet dat er wel honden die katten grijpen los lopen hier in de wijk, en dat vind ik persoonlijk asocialer dan het feit dat mijn katten daar ook los lopen.christo schreef:Mijn katten lopen buiten want in mijn wijk horen honden aangelijnd te zijn. Woonde ik aan de grens van een losloopgebied, dan zou ik maatregelen nemen, maar ws dan gekozen hebben voor een andere woning die wel geschikt is voor mijn katten, of om geen katten te hebben.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
9 van de 10 honden zullen een "leuke" kat niet kunnen weerstaan
(uitzonderingen daargelaten). Dat zal je als katteneigenaar mee moeten laten wegen op het moment dat je besluit dat je kat gewoon kat mag zijn en gewoon lekker vrij en blij buiten mag hobbelen.
Als jij je hond uitlaat (losloopgebied of niet) en daar huppelt een konijn is het vaak de drift die zorgt dat de hond er toch achteraan gaat hoe goed de hond ook onder commando staat. Met katten idem dito. Aangelijnd net ff iets anders dan kun je er als eigenaar gewoon voor zorgen dat je je hond bijtijds terugtrekt als er een kat,konijn of wat dan ook voorbij komt.
Maar als ik met nell in anna's hoeve loop en ze ziet ineens een kat ja sorry hoor, dan hoop ik dat de kat sneller vertrokken is of in de boom geklommen is, als de kat van de buren bij mij op het balkon komt terwijl de deur lekker openstaat en Nell ziet en grijpt de kat hoe sneu voor de buurvrouw, hoe zieilig voor de kat dan is het jammer maar helaas.
Dit is zo'n klote discussie waar je vaak niet uitkomt. Waarom denken katteneigenaren altijd dat andere maar op moeten letten dat "hun" kat niets overkomt. Als je niet wilt dat jouw kat wat overkomt moet je maar zorgen dat je je kat binnenhoud
Edit:

Als jij je hond uitlaat (losloopgebied of niet) en daar huppelt een konijn is het vaak de drift die zorgt dat de hond er toch achteraan gaat hoe goed de hond ook onder commando staat. Met katten idem dito. Aangelijnd net ff iets anders dan kun je er als eigenaar gewoon voor zorgen dat je je hond bijtijds terugtrekt als er een kat,konijn of wat dan ook voorbij komt.
Maar als ik met nell in anna's hoeve loop en ze ziet ineens een kat ja sorry hoor, dan hoop ik dat de kat sneller vertrokken is of in de boom geklommen is, als de kat van de buren bij mij op het balkon komt terwijl de deur lekker openstaat en Nell ziet en grijpt de kat hoe sneu voor de buurvrouw, hoe zieilig voor de kat dan is het jammer maar helaas.
Dit is zo'n klote discussie waar je vaak niet uitkomt. Waarom denken katteneigenaren altijd dat andere maar op moeten letten dat "hun" kat niets overkomt. Als je niet wilt dat jouw kat wat overkomt moet je maar zorgen dat je je kat binnenhoud

Edit:
Dat snap ik, maar wat als jouw kat bij de buren in de tuin rondsnuffelt en de hond jouw kat/poes al leuk speeltje/lekker maaltje zietchristo schreef:Mijn katten lopen buiten want in mijn wijk horen honden aangelijnd te zijn. Woonde ik aan de grens van een losloopgebied, dan zou ik maatregelen nemen, maar ws dan gekozen hebben voor een andere woning die wel geschikt is voor mijn katten, of om geen katten te hebben.

Laatst gewijzigd door smoekie op 04 aug 2010 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- Hanneke2
- Zeer actief
Je kunt ook je tuin/balkon zo afzetten dat de hond niet weg kan.LéonieHonden schreef:Eens.Lieke87 schreef:Ik vind dat zowel de honden- als katteneigenaar schuldig is. De hondeneigenaar is schuldig omdat die zijn hond onder controle zou moeten hebben en de katteneigenaar omdat die dat risico neemt door de kat buiten te laten lopen. Je kunt ook je tuin/balkon zo afzetten dat de kat niet weg kan.

Okee, dat klinkt bezopen, maar feit is wel dat als ik met mijn kat aangelijnd door de wijk zou gaan lopen omdat alleen die tuin doodsaai is, en er komt een loslopende hond op af, dat de kat dan heel wat minder overlevingskansen heeft dan los. Dus er is wel verschil.
- Hilde
- Zeer actief
Eens. Ik vind het ook belachelijk dat je je kat moet binnenhouden omdat hij anders gegrepen wordt. Je houdt je hond toch ook niet binnen om die reden?Wil de hond schreef:Ik zie geen verschil tussen een hond die andere honden pakt/doodbijt of een hond die ditzelfde met katten doet, of dit nu in een losloopgebied is of daarbuiten.

- smoekie
- Zeer actief
Hilde schreef:Eens. Ik vind het ook belachelijk dat je je kat moet binnenhouden omdat hij anders gegrepen wordt. Je houdt je hond toch ook niet binnen om die reden?Wil de hond schreef:Ik zie geen verschil tussen een hond die andere honden pakt/doodbijt of een hond die ditzelfde met katten doet, of dit nu in een losloopgebied is of daarbuiten.
Tuurlijk zit er geen verschil tussen. Een kat is (voor een hond) immers hetzelfde als een hond (konijn-cavia-rat etc etc)

Je laat je hond toch ook niet gewoon lekker vrij en blij buiten "spelen" zonder toezicht en ervan uitgaande dat de hond niets overkomt, en al wat hem dan wel overkomt is de "schuld" van de anderHilde schreef:houdt je hond toch ook niet binnen om die reden?

Als jij niet wilt dat jouw hond zomaar wat overkomt doordat je hem vrij buiten laat moet je hem binnen houden en zelf uitlaten. Met een kat idem dito. Wil je niet dat je kat wat overkomt moet je zorgen dat je je kat binnen houd. Laat je je kat wel vrij en blij buiten lopen moet je in calculeren dat er ooit eens een moment komt dat je kat of gehavend thuiskomt of helemaal niet meer

Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja,
Als honden achter katten aan moeten kunnen en ze eventueel zelfs moeten kunnen doodbijten (want dat doen honden nou eenmaal
) dan moet dat met honden die ditzelfde met andere honden doen ook gewoon kunnen.
Is rot en is vervelend, maar het moet kunnen want zo zijn honden nou eenmaal.
En wie daar geen zin in heeft houdt de hond maar lekker binnen.
Als honden achter katten aan moeten kunnen en ze eventueel zelfs moeten kunnen doodbijten (want dat doen honden nou eenmaal

Is rot en is vervelend, maar het moet kunnen want zo zijn honden nou eenmaal.
En wie daar geen zin in heeft houdt de hond maar lekker binnen.
- Hilde
- Zeer actief
Als een hond agressief reageert op katten, of honden, of konijnen, of cavia's, of ratten, etc, is de agressie hetzelfde. Want uiteindelijk komt er hetzelfde uit, de hond wil het beest grijpen. Ik zie geen verschil tussen het grijpen van een cavia en het grijpen van een kat. Het is allebei grijpen en allebei not done.smoekie schreef:Tuurlijk zit er geen verschil tussen. Een kat is (voor een hond) immers hetzelfde als een hond (konijn-cavia-rat etc etc)![]()
Als een hond zo agressief of wat dan ook is, dan doet hij dat ook wel als de andere hond aan de riem zit hoor.Je laat je hond toch ook niet gewoon lekker vrij en blij buiten "spelen" zonder toezicht en ervan uitgaande dat de hond niets overkomt, en al wat hem dan wel overkomt is de "schuld" van de ander

- Hilde
- Zeer actief
Dus als jij je kat buiten laat lopen is het altijd maar je eigen schuld? Dus als een andermans hond jouw kat als lekker hapje ziet, is het jouw schuld dat jouw kat daar toevallig loopt? Die hond is natuurlijk helemaal niet schuldig, want die kat loopt daar dus mag hij hem maar lekker vermoorden. Moest de eigenaar van de kat die kat maar niet naar buiten laten.smoekie schreef:Als jij niet wilt dat jouw hond zomaar wat overkomt doordat je hem vrij buiten laat moet je hem binnen houden en zelf uitlaten. Met een kat idem dito. Wil je niet dat je kat wat overkomt moet je zorgen dat je je kat binnen houd. Laat je je kat wel vrij en blij buiten lopen moet je in calculeren dat er ooit eens een moment komt dat je kat of gehavend thuiskomt of helemaal niet meer

- smoekie
- Zeer actief
Tuurlijk Hilde, een kat is hetzelfde als een hondHilde schreef:Als een hond agressief reageert op katten, of honden, of konijnen, of cavia's, of ratten, etc, is de agressie hetzelfde. Want uiteindelijk komt er hetzelfde uit, de hond wil het beest grijpen. Ik zie geen verschil tussen het grijpen van een cavia en het grijpen van een kat. Het is allebei grijpen en allebei not done.smoekie schreef:Tuurlijk zit er geen verschil tussen. Een kat is (voor een hond) immers hetzelfde als een hond (konijn-cavia-rat etc etc)![]()
Als een hond zo agressief of wat dan ook is, dan doet hij dat ook wel als de andere hond aan de riem zit hoor.Je laat je hond toch ook niet gewoon lekker vrij en blij buiten "spelen" zonder toezicht en ervan uitgaande dat de hond niets overkomt, en al wat hem dan wel overkomt is de "schuld" van de ander

Psies. Net zo goed als dat jij verantwoordelijk voor je kat bent wanneer jouw kat krassen op mijn motorkap maakt in de winter omdat deze wel zo lekker warm is als ik net thuis benHilde schreef:Dus als jij je kat buiten laat lopen is het altijd maar je eigen schuld? Dus als een andermans hond jouw kat als lekker hapje ziet, is het jouw schuld dat jouw kat daar toevallig loopt? Die hond is natuurlijk helemaal niet schuldig, want die kat loopt daar dus mag hij hem maar lekker vermoorden. Moest de eigenaar van de kat die kat maar niet naar buiten laten.smoekie schreef:Als jij niet wilt dat jouw hond zomaar wat overkomt doordat je hem vrij buiten laat moet je hem binnen houden en zelf uitlaten. Met een kat idem dito. Wil je niet dat je kat wat overkomt moet je zorgen dat je je kat binnen houd. Laat je je kat wel vrij en blij buiten lopen moet je in calculeren dat er ooit eens een moment komt dat je kat of gehavend thuiskomt of helemaal niet meer

Laatst gewijzigd door smoekie op 04 aug 2010 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
- Contacteer:
Vind het wel degelijk een honden-eigenaar probleem...
Ik zou op zijn zachts gezegd uit mijn slof schieten als ik ooit merk dat mijn kat doodgebeten word simpelweg omdat iemand zijn hond niet onder controle heeft of te laks is om hem/haar te muilkorven of aan te lijnen...
De kat heeft een eigenaar en is dus iemands bezit, dus in principe is het zelfs vandalisme...
Ik heb moeite gedaan mijn hond ook buitenshuis te socialiseren met katten en geleerd niet achter katten aan te gaan. Als ik een kat zie langs de weg zeg ik vaak 'is lief, of is 'naam van onze kat' Ze kwispelt, loopt er niet heen of negeert ze.
edit: In de tuin is ze wat territorialer en als ik er dan geen zicht op heb neem ik ook mijn verantwoordelijkheden en gaat ze dus in eigen tuin of vast of binnen of wat anders want ik wil geen verdrietige eigenaar aan de deur
Ik zou op zijn zachts gezegd uit mijn slof schieten als ik ooit merk dat mijn kat doodgebeten word simpelweg omdat iemand zijn hond niet onder controle heeft of te laks is om hem/haar te muilkorven of aan te lijnen...
De kat heeft een eigenaar en is dus iemands bezit, dus in principe is het zelfs vandalisme...
Ik heb moeite gedaan mijn hond ook buitenshuis te socialiseren met katten en geleerd niet achter katten aan te gaan. Als ik een kat zie langs de weg zeg ik vaak 'is lief, of is 'naam van onze kat' Ze kwispelt, loopt er niet heen of negeert ze.
edit: In de tuin is ze wat territorialer en als ik er dan geen zicht op heb neem ik ook mijn verantwoordelijkheden en gaat ze dus in eigen tuin of vast of binnen of wat anders want ik wil geen verdrietige eigenaar aan de deur
Laatst gewijzigd door EschaenStefanie op 04 aug 2010 23:46, 2 keer totaal gewijzigd.

- Hilde
- Zeer actief
Ik heb leren lezen in groep 3, en jij? Ik zeg dat grijpen hetzelfde is als grijpen. Maakt niet uit wat hij grijpt.smoekie schreef:Tuurlijk Hilde, een kat is hetzelfde als een hond

- smoekie
- Zeer actief
Hilde schreef:Ik heb leren lezen in groep 3, en jij? Ik zeg dat grijpen hetzelfde is als grijpen. Maakt niet uit wat hij grijpt.smoekie schreef:Tuurlijk Hilde, een kat is hetzelfde als een hond
Lezen is niet hetzelfde als begrijpend lezen. Daarvoor had je misschien net iets verder voor door moeten leren.

- Hilde
- Zeer actief
We hadden het verder over katten grijpen, niet over begrijpend lezen en hoe ver ik daarvoor heb doorgeleerd tot nu toe.smoekie schreef:Lezen is niet hetzelfde als begrijpend lezen. Daarvoor had je misschien net iets verder voor door moeten leren.

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Volk dat off-topic gaat kun je het beste negeren, als je de discussie tenminste zuiver wilt proberen te houden.
- smoekie
- Zeer actief
EschaenStefanie schreef:Vind het wel degelijk een honden-eigenaar probleem...
edit: In de tuin is ze wat territorialer en als ik er dan geen zicht op heb neem ik ook mijn verantwoordelijkheden en gaat ze dus in eigen tuin of vast of binnen of gekorfd want ik wil geen verdrietige eigenaar aan de deur
Luister. Ik loop met mijn Jack Russel lekker in het bos. Niks aan het handje, nooit iets aan de hand geweest. En ineens schiet Nell weg (ik weet niet waarheen) roep haar terug terwijl ik er achteraan ren. Zie haar op het laatste moment met iets harigs heen en weer schudden wat ze loslaat als ik nog een keer haar naam ineens heel hard brul.
Dan ligt daar jouw kat. Dan wil jij mij vertellen dat dat mijn verantwoordelijkheid is dat jouw kat de pijp uit is? Waarom? Jouw kat heeft het recht om vrij en blij overal te lopen?
Luister. Mijn Jack russel ligt lekker in de bech/mand. Hoort ineens wat op het balkon, schiet haar bench/mand uit en ziet jouw kat op het balkon die ze weet te grijpen. Mijn verantwoordelijkheid? Waarom?
Luister. Jouw kat, lekker springend op mijn motorkap van mijn auto die nog warm is omdat ik net thuis kom. Maakt krassen. Jij verantwoordelijk/aansprakelijk of ik?
jij laat je kat toch loslopen. Als ik de deur van het huis openzet en mijn hond naar buiten laat gaan zonder daar zicht op te hebben houd ik er echt wel rekening mee dat er altijd andere honden/auto's/mensen zouden kunnen zijn waardoor mijn hond verongelukt. Is toch mijn verantwoordelijkheid als ik dat risico neem. Ik ga een vrouw/man toch niet aansprakelijk stellen omdat mijn hond ineens de weg op schiet die vervolgens onder de auto terecht komt en overlijdt.
Ik ga een eigenaar van een hond toch niet aansprakelijk stellen omdat hij/zij haar hond niet bij zich heeft weten te kunnen houden en mijn loslopende hond heeft gegrepen.
Ik kan de (over) buren toch niet aansprakelijk stellen omdat mijn hond in hun tuin is gaan snuffelen terwijl hun hond daar niet van gediend is en mijn hond gegrepen heeft.
Wordt steeds gekker. Wil je katten prima hoor. Maar houd er altijd rekening mee dat als je je kat buiten laat lopen er altijd een dag kan komen dat hij/zij niet meer thuiskomt. Dat is nou eenmaal het risico als je katten houd. (tenzij iets natuurlijk bewust wordt gedaan)
Hilde schreef:We hadden het verder over katten grijpen, niet over begrijpend lezen en hoe ver ik daarvoor heb doorgeleerd tot nu toe.smoekie schreef:Lezen is niet hetzelfde als begrijpend lezen. Daarvoor had je misschien net iets verder voor door moeten leren.
Klopt. En jij zegt dus dat als een hond een kat grijpt dat hetzelfde is als dat een hond een andere hond grijpt. En daar ben ik het dus niet mee eens.
Laatst nog een topic van een of andere hond die ergens los werd gelaten terwijl iemand zijn reuze konijn daar ook los liet lopen. De hond ging (hoe verwonderlijk) achter het konijn aan en de eigenaar van het konijn werd als

Laatst gewijzigd door smoekie op 04 aug 2010 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua, Oudduitse herder, Amerikaanse Haarloze Terriër, Havanezer.
- Contacteer:
Ik denk hier wat dubbel over.
Ik vind katten zelf ook geweldig maar helaas is mijn man allergisch dus hebben we ze niet.
Maar al die katten die los lopen zijn soms behoorlijk lastig.
Niet zozeer als ik met de honden loop (het is tot nu toe maar 1 keer gebeurt dat een kat zo vlak voor hun voeten weg rende dat ik ze niet meer tegen kon houden), maar in mijn tuin.
Als mijn honden in mijn tuin een kat te pakken krijgen, denk ik jammer voor de kat, maar zeker niet mijn schuld.
Onze tuin is zo omheind dat mijn honden er niet uit kunnen, maar ja katten klimmen over alles heen.
Het ergste vind ik een kat hier in de buurt die snachts onze kanaries zelfs door de tralies heen ernstig verwond en zelfs dood.
Dat heeft ons dit jaar al zeker 7 kanaries gekost.
Heel iritant vind ik het dan, en als mijn honden die kat pakken, zou ik het zelfs minder erg vinden.
Wij doen ons best om leuke kanaries te fokken, in 2 mooie volieres in de tuin.
Wij houden onze eigen dieren op eigen terein en/ of onder controle, en dan komt zo'n kat, klimt overal overheen en vermoord snachts onze kanaries.
Dus vandaar soms een dubbel gevoel.
Maar ja ik vind katten leuk, weet dit is nu eenmaal de aard van het beestje, en de enig echte schuldige is zijn eigenaar.
Pfff, maar vind maar eens uit wie dat is.
Ik vind katten zelf ook geweldig maar helaas is mijn man allergisch dus hebben we ze niet.
Maar al die katten die los lopen zijn soms behoorlijk lastig.
Niet zozeer als ik met de honden loop (het is tot nu toe maar 1 keer gebeurt dat een kat zo vlak voor hun voeten weg rende dat ik ze niet meer tegen kon houden), maar in mijn tuin.
Als mijn honden in mijn tuin een kat te pakken krijgen, denk ik jammer voor de kat, maar zeker niet mijn schuld.
Onze tuin is zo omheind dat mijn honden er niet uit kunnen, maar ja katten klimmen over alles heen.
Het ergste vind ik een kat hier in de buurt die snachts onze kanaries zelfs door de tralies heen ernstig verwond en zelfs dood.
Dat heeft ons dit jaar al zeker 7 kanaries gekost.
Heel iritant vind ik het dan, en als mijn honden die kat pakken, zou ik het zelfs minder erg vinden.
Wij doen ons best om leuke kanaries te fokken, in 2 mooie volieres in de tuin.
Wij houden onze eigen dieren op eigen terein en/ of onder controle, en dan komt zo'n kat, klimt overal overheen en vermoord snachts onze kanaries.
Dus vandaar soms een dubbel gevoel.
Maar ja ik vind katten leuk, weet dit is nu eenmaal de aard van het beestje, en de enig echte schuldige is zijn eigenaar.
Pfff, maar vind maar eens uit wie dat is.
- Hanneke2
- Zeer actief
Het gaat in deze discussie niet over schijten of krassen op auto's, het gaat over loslopende honden en loslopende katten. Honden mogen niet los in de wijk, katten wel. Honden mogen los in losloopgebieden, katten ook. Als het dan in een losloopgebied mis gaat, vind ik dat toch iets heel anders dan bij de kat voor z'n eigen deur. Lilo mag her in de buurt ook niet (aangelijnd) een kat de stuipen op het lijf jagen, want ze zou die kat zomaar de straat op kunnen jagen en dan heb je ook een dooie kat. In het losloopgebied kan ik het heel moeilijk tegenhouden, en dan zit er dus wel eens een kat in een boom of Lilo loopt een kras over haar neus op. Het zij zo. Lilo bijt geen katten dood, dus ik heb wat dat betreft een makkelijk leven. Maar ik blijf het asociaal vinden om in de wijk honden los te laten lopen (die dan vervolgens hopen stront produceren middenop het kinderspeelveldje).smoekie schreef:Tuurlijk Hilde, een kat is hetzelfde als een hondHilde schreef:Als een hond agressief reageert op katten, of honden, of konijnen, of cavia's, of ratten, etc, is de agressie hetzelfde. Want uiteindelijk komt er hetzelfde uit, de hond wil het beest grijpen. Ik zie geen verschil tussen het grijpen van een cavia en het grijpen van een kat. Het is allebei grijpen en allebei not done.smoekie schreef:Tuurlijk zit er geen verschil tussen. Een kat is (voor een hond) immers hetzelfde als een hond (konijn-cavia-rat etc etc)![]()
Psies. Net zo goed als dat jij verantwoordelijk voor je kat bent wanneer jouw kat krassen op mijn motorkap maakt in de winter omdat deze wel zo lekker warm is als ik net thuis benHilde schreef:Dus als jij je kat buiten laat lopen is het altijd maar je eigen schuld? Dus als een andermans hond jouw kat als lekker hapje ziet, is het jouw schuld dat jouw kat daar toevallig loopt? Die hond is natuurlijk helemaal niet schuldig, want die kat loopt daar dus mag hij hem maar lekker vermoorden. Moest de eigenaar van de kat die kat maar niet naar buiten laten.smoekie schreef:Als jij niet wilt dat jouw hond zomaar wat overkomt doordat je hem vrij buiten laat moet je hem binnen houden en zelf uitlaten. Met een kat idem dito. Wil je niet dat je kat wat overkomt moet je zorgen dat je je kat binnen houd. Laat je je kat wel vrij en blij buiten lopen moet je in calculeren dat er ooit eens een moment komt dat je kat of gehavend thuiskomt of helemaal niet meerMet een kat weet je dat dergelijke dingen kan gebeuren. Hetzij doordat je kat bij 1 van de buren in de tuin komt deze onderschijt terwijl de buren daar niet van gediend zijn, of dat de hond van diezelfde buren daar niet van gediend is, of dat er een eigenaar is die jouw kat zat is en niet weet waar die woont (bij jou) en uiteindelijk besluit om er op zijn eigen manier vanaf te komen
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
- Contacteer:
Dat is absoluut niet waar. Mijn hond heeft ook wel eens een wild konijntje te pakken gehad (in totaal 2 Myxomatose nijnen in de 3 jaar) op een onoplettend moment maar ik kan het ook voor zijn en de hond terug roepen wanneer ze de jacht net inzet. Je kan dus wel je hond terug roepen op dat moment maar weinig mensen letten gewoon op hun honden en zien het te laat of trainen niet op het hier komen met een hoge drift.smoekie schreef:9 van de 10 honden zullen een "leuke" kat niet kunnen weerstaan(uitzonderingen daargelaten). Dat zal je als katteneigenaar mee moeten laten wegen op het moment dat je besluit dat je kat gewoon kat mag zijn en gewoon lekker vrij en blij buiten mag hobbelen.
Als jij je hond uitlaat (losloopgebied of niet) en daar huppelt een konijn is het vaak de drift die zorgt dat de hond er toch achteraan gaat hoe goed de hond ook onder commando staat.
Buiten dat weet mijn hond prima het verschil tussen katten/eenden/ganzen.
Ik heb haar geleerd niet op deze dieren te jagen en dat het niet grappig is om ze het water in te jagen (van pup af aan voorkomen) Het jagen op konijnen is helaas aangeleerd door andere honden waarmee ik wel eens ging fietsen... Ze doet het dan ook enkel in dat gebied. Sinds ik dat weet zorg ik gewoon dat als ze losloopt dat ik het voorkom door op haar te letten

- Hilde
- Zeer actief
@ Smoekie
De eerste keer vind ik, dat het je makkelijk vergeven moet worden. Oké, je hond schoot weg en je wist niet dat hij katten greep. Máár, je bent wél verantwoordelijk. Want jouw hond liep los in een gebied waar katten lopen. En dat is dan weer jouw risico. Het is hetzelfde als iemand die graag bakkers vermoord tussen de bakkers zetten en dan ineens lopen schreeuwen dat het jouw schuld niet is, want jij wist toch niet dat hij bakkers vermoorde? Ik bedoel, wees dan een echte man (figuurlijk) en neem ook de verantwoordelijkheid op je. Jij hebt jouw hond tussen de katten gezet (die zijn daar immers bijna hele dagen dus het is niet andersom). De 2e keer, dan is het helemaal jouw verantwoordelijkheid en wat mij betreft ook veel moeilijker te vergeven. Jij wist immers als dat je hond katten vermoordde en toch krijgt hij de kans om er eentje te vermoorden.
De eerste keer vind ik, dat het je makkelijk vergeven moet worden. Oké, je hond schoot weg en je wist niet dat hij katten greep. Máár, je bent wél verantwoordelijk. Want jouw hond liep los in een gebied waar katten lopen. En dat is dan weer jouw risico. Het is hetzelfde als iemand die graag bakkers vermoord tussen de bakkers zetten en dan ineens lopen schreeuwen dat het jouw schuld niet is, want jij wist toch niet dat hij bakkers vermoorde? Ik bedoel, wees dan een echte man (figuurlijk) en neem ook de verantwoordelijkheid op je. Jij hebt jouw hond tussen de katten gezet (die zijn daar immers bijna hele dagen dus het is niet andersom). De 2e keer, dan is het helemaal jouw verantwoordelijkheid en wat mij betreft ook veel moeilijker te vergeven. Jij wist immers als dat je hond katten vermoordde en toch krijgt hij de kans om er eentje te vermoorden.

- smoekie
- Zeer actief
Hanneke2 schreef:Het gaat in deze discussie niet over schijten of krassen op auto's, het gaat over loslopende honden en loslopende katten. Honden mogen niet los in de wijk, katten wel. Honden mogen los in losloopgebieden, katten ook. Als het dan in een losloopgebied mis gaat, vind ik dat toch iets heel anders dan bij de kat voor z'n eigen deur. Lilo mag her in de buurt ook niet (aangelijnd) een kat de stuipen op het lijf jagen, want ze zou die kat zomaar de straat op kunnen jagen en dan heb je ook een dooie kat. In het losloopgebied kan ik het heel moeilijk tegenhouden, en dan zit er dus wel eens een kat in een boom of Lilo loopt een kras over haar neus op. Het zij zo. Lilo bijt geen katten dood, dus ik heb wat dat betreft een makkelijk leven. Maar ik blijf het asociaal vinden om in de wijk honden los te laten lopen (die dan vervolgens hopen stront produceren middenop het kinderspeelveldje).
Klopt, maar tis er wel een onderdeel van.
Maar ik ben en blijf gewoon van mening dat als je katten heb en je die zonder toezicht vrij en blij buiten laat lopen je ten alle tijde een risico loopt. Of dat een hond nu wel of niet aangelijnd is of dat iets nu wel of niet in losloopgebied gebeurd.
Niemand die zijn/haar hond bewust een kat op laat vreten. Dat zijn dingen die gebeuren altijd ineens onverwachts. En ik ben daarin van mening dat het niet de "fout" van de hondeneigenaar is maar de "fout/verantwoordelijkheid" van de betreffende eigenaar van de kat.
Ongeacht waar iets gebeurd.
Ik vind het net als jij ook asociaal om in een wijk honden los te laten lopen. En of dat die nu op een speelveldje schijten maakt voor mij niets uit. Houd gewoon lekker je hond aan de lijn. Maar aan de andere kant waarom is het asociaal als een hond op de straat schijt en of op een of ander speelveldje, terwijl jouw kat de tuin van de buurvrouw wiens kind lekker in de tuin speelt heeft uitgezocht om lekker in te schijten. (eenmaal een plek gevonden houden ze die vaak)
Is beide hetzelfde met dat verschil dat het jou als eigenaar (algemeen gesproken) niets boeit omdat je het toch niet ziet (of hoort)

- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Ik vind het een lastig probleem. Mijn honden jagen op katten als ze de kans zouden krijgen, die krijgen ze niet want ze lopen in de wijk niet los waar katten lopen. Ik heb de voortuin afgezet met 1.80 hoog betongaas, juist vanwege de katten omdat ik ook wel eens in de voortuin wil zitten en de voordeur wil openlaten met warm weer. Ik heb menig kat moeten redden die als verstijfd geklemd zat bovenin het betongaas met 2 woest blaffende herders onder zich (ben er ook behoorlijk door gekrabt
). Het alternatief is niet meer van mijn mooie grote afgezette voortuin gebruik te maken voor andermans loslopende katten maar dat vind eigenlijk een beetje van de zotte. Lastig dus