renee-uk schreef:Jacksel schreef:renee-uk schreef:
Wat ik dan niet begrijp is hoe ze bij die mensen komt?
Als ik een hond had die niet meer onder controle stond door mensen van buitenaf kreeg ze de kans gewoon niet om daar naartoe te gaan.
Ik vind dat namelijk niet het probleem van die mensen, ik vind dat mijn probleem en ik ben degene die dat op moet lossen.
Als de mensen niets doen, loopt Jamey ook gewoon door zonder iets te doen, is er dus niets aan de hand. Roepen de mensen haar, sja, dan luistert ze dus niet meer naar mij, want dan zijn die mensen leukkkkkkkkkkk, maar dan mogen ze zelf de gevolgen ervan dragen. Moeten ze haar maar niet roepen en druk lopen doen

. Ik heb me er een tijd druk om gemaakt, ondertussen doe ik dat niet meer...
De enige manier waarop ik dit zou kunnen stoppen is om haar altijd kort aangelijnd te houden. En daar heb ik dus geen zin in, vooral omdat ze mensen gewoon met rust laat als zij hetzelfde doen.
Als je met je witte zondagse broek gaat oetsiekoetsieën in het losloopgebied, dan is dat niet mijn probleem als mijn hond tegen je op springt...
Bij dat vetgedrukte denk ik inderdaad dat ze daar dan niet over moeten zeuren, risiko van het vak.
Alleen vind ik dat nog steeds niet de 'schuld' van die mensen maar een tekortkoming in de opvoeding van het hondje

Ik zou zelf niet blij worden van het feit dat mijn hondje andere mensen interessanter vindt dan mij, maar gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde.
Is dat niet ook een beetje rasafhankelijk?
Hele vriendelijke honden die heel mensgericht zijn (zoals veel jachthonden

) reageren veel eerder op het oetsiekoetsie gebeuren dan honden die oorspronkelijk zijn bedoeld voor bewaking.
Rana is een enorme knuffelkont en als iemand haar gaat oetsiekoetsieën (

) dat is ze daar helemaal voor in.
En ik zie hetzelfde bij heel veel rasgenoten.
Toevallig is Ita ietsje anders ingesteld.
Die staat die mensen aan te kijken met een blik van "heb ik iets van je aan of zo?"

en zorgt dat ze niet in de buurt komt.
Toch is ze verdraagzaam en vriendelijk als ik met iemand praat en die zou haar even aanraken.
Ik heb me rot geoefend om Rana niet te laten opspringen.
Juist door mensen die meteen door de hurken gaan, haar als pup op hun schoot lieten klimmen enz.
Om dan de pup in het losloopgebied
daarom aan te gaan lijnen en dus niet los te laten lopen vind ik niet handig
Daarvan leert ze namelijk niet om op mij te letten.
Dus gaf ik bij elke oetsiekoetsie behandeling een complete verhandeling over de problemen die zowel zij als ik daar uiteindelijk mee zouden krijgen.
Daardoor werd het steeds minder en ging het na 2 jaar!!!

goed.
Ik leg de
verantwoordelijkheid niet bij die oetsiekoetsie mensen, maar ik werd er wel eens wanhopig van

Dus als iemand hier op het forum een keer een verzuchting loslaat dat hij/zij er zo moe van wordt, kan ik me daar alles bij voorstellen.