Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat is oud(bij een hond)?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Wat is oud(bij een hond)?

Ongelezen bericht door marian* »

renee-uk schreef:zou het bij honden niet net zo zijn als bij mensen?
De één is met 40 al bejaard terwijl de ander van 70 nog enthousiast midden in het leven staat ;)
Dat zal ongetwijfeld meetellen,en dus telt naar mijn idee ook mee of Fikkie jarenlang alleen het grasveld aan de overkant heeft gezien of dat hij ook nog eens wat anders van dichtbij mocht bekijken(andere honden,rennen,snuffelen enz enz in een bos of wat dan ook).
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Elmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog en Dalmatische hond
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elmo »

Het ligt er denk ik ook aan hoe de hond leeft.
Ik ken mensen van in de 60 die zelf als oudjes rond sjokken ze hebben een hondje van amper 3 jaar en die kan weinig en sjokt in de bejaardenpas mee, klein stukje rennen en hij is af arme ding heeft gewoon geen conditie op kunnen bouwen :ugh: .

Osi is met haar ruim 8 jaar is in theorie al echt oud voor een dog maar alle dagen anderhalf uur wandelen, in het water klooien en rennen onderweg daar draait ze haar poot niet voor om en als ze een maffe bui heeft komt ze vrolijk savonds laat van de bank af gaat een bal pakken en moeten we nog even gek doen en spelen,overdag slaapt ze wel wat vaker daaraan merk ik dat ze ouder word.
Ik heb gewoon een pup van 8 jaar :mrgreen: :I:
De website van Sanja en Femie
Afbeelding
Elmo 18-7-2001 † 23-5-2009 Ostara 31-5-2002 † 15-7-2013 voor altijd in ons hart
marian*
Erelid
Contacteer:

Elmo schreef:Het ligt er denk ik ook aan hoe de hond leeft.
Ik ken mensen van in de 60 die zelf als oudjes rond sjokken ze hebben een hondje van amper 3 jaar en die kan weinig en sjokt in de bejaardenpas mee, klein stukje rennen en hij is af arme ding heeft gewoon geen conditie op kunnen bouwen :ugh: .

Osi is met haar ruim 8 jaar is in theorie al echt oud voor een dog maar alle dagen anderhalf uur wandelen, in het water klooien en rennen onderweg daar draait ze haar poot niet voor om en als ze een maffe bui heeft komt ze vrolijk savonds laat van de bank af gaat een bal pakken en moeten we nog even gek doen en spelen,overdag slaapt ze wel wat vaker daaraan merk ik dat ze ouder word.
Bente komt 's avonds na het laatste pp-rondje nog met Dodo het pluchen vogelbekdier aan kachelen :engel:
En ze is 11.
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

marian* schreef:
De één is met 40 al bejaard terwijl de ander van 70 nog enthousiast midden in het leven staat ;)
Dat zal ongetwijfeld meetellen,en dus telt naar mijn idee ook mee of Fikkie jarenlang alleen het grasveld aan de overkant heeft gezien of dat hij ook nog eens wat anders van dichtbij mocht bekijken(andere honden,rennen,snuffelen enz enz in een bos of wat dan ook).
En hoe weet jij als buitenstaander dat die hond dat nooit mocht??? Laat toch eens een keer dat oordelen, en geniet gewoon van je eigen jonge blommen.
En nu ga je vast vertellen dat de bazen je dat zelf hebben gezegd, dat de hond nooit een bos heeft gezien. Nou prima. Max en Bente hebben het goeiste leven van heel Nederland.
marian*
Erelid
Contacteer:

Marion. schreef:
marian* schreef:
En hoe weet jij als buitenstaander dat die hond dat nooit mocht??? Laat toch eens een keer dat oordelen, en geniet gewoon van je eigen jonge blommen.
En nu ga je vast vertellen dat de bazen je dat zelf hebben gezegd, dat de hond nooit een bos heeft gezien. Nou prima. Max en Bente hebben het goeiste leven van heel Nederland.

Dat hebben ze me helemaal niet verteld dus dat weet ik inderdaad niet(staat ook nergens volgens mij) en die opmerking ging ook helemaal niet over deze specifieke hond.
Afbeelding
Marion.

marian* schreef:Dat hebben ze me helemaal niet verteld dus dat weet ik inderdaad niet(staat ook nergens volgens mij) en die opmerking ging ook helemaal niet over deze specifieke hond.
Ik zou het liever hebben dat buitenstaanders dit soort oordelende opmerkingen dan ook helemaal niet maken. Want die weten helemaal niet welk grasje Fikkie wel of niet ziet.
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Wat is oud......
Laatst gewijzigd door mwillow op 08 sep 2010 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Tanja Simba&Bella
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tanja Simba&Bella »

Wij hebben hier twee Engelse bullen en volgens de rassenstandaard is de gemiddelde leeftijd tussen de 8-10 jaar. Tegenwoordig zie je echter dat ze steeds ouder worden.
Bella is nu 8 en idd wat slomer, maar vooral grijzer. Ze wandelt echter nog graag en dat doen we dus ook. Simba is 6 en van pup af aan een stuiterbal. Ze zijn beide nog goed gezond en hopelijk blijft dat ook zo.
Groetjes, Tanja

Voor altijd in mijn hart: Bella 18-04-2002 - 25-02-2013 , Simba 26-07-2004 - 10-07-2015

Het is stil in mijn hart, stil in ons huis. Ik mis jullie en troost mij met de gedachten dat jullie nu weer samen zijn. Mijn maffe duo......bedankt voor de mooie jaren. Ik zal jullie nooit vergeten.......
marian*
Erelid
Contacteer:

Tanja Simba&Bella schreef: Ze zijn beide nog goed gezond en hopelijk blijft dat ook zo.
Dat hoop ik ook :ok:
Afbeelding
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door schelsey »

Mijn mechelaar is 9.5 en kan langer wandelen is is minder moe dan mijn berner van 2.5 jaar maar bij de berner kan het wel zijn doordat ze zware HD heeft
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

Shadow is 8 en "oud" met speelse momenten
Darko is 5 en ik denk dat veel mensen hem "oud" zouden schatten omdat hij zo lui is, maar dat is hij dus altijd
Guapa is 3 en die gaat volgens mij eeuwig pup blijven, net zoals Zena die 6 is
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

sja kalusha is nu 9 1/2 en ja ze wordt oud, oud in de zin van seniel. Ze heeft mentaal echt periodes waarin ze ontzettend warrig is en snel geprikkeld , dan krijgt ze een paar dagen rust ( geen lange wandelingen waarbij ze veel prikkels kan krijgen ) en kan ze er weer tegen aan.
qua lichaampje wil ze nog wel hoor, ze rent nog gerust 4x in de week met de rest 6-10 km mee naast de fiets door het bos waarbij dus alles losloopt en door de bosjes sjeest, ze doet nog net zo hard mee als het jonge grut, terwijl solar die nu 7 is na een km of 4 netjes achter mijn fiets meedraaft evenals Cy van 3. Kalusha doet dus niet rustig aan , lijkt wel een jonge hond in het bos en na de fietstocht is ze bepaald niet afgepeigerd te noemen, geen van allen trouwens.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
schnauzer
Actief
Mijn ras(sen): Schnauzer

Ongelezen bericht door schnauzer »

Mijn vorige middenslag schnauzer was 11, maar nog echt niet oud.
Niet stram, nog speels.
Maarja kanker heeft hem wel binnen 2 maanden kapot gemaakt.
Maar hij was nog geen oud bokkie.
Afbeelding
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Judith »

Is inderdaad ras en groote afhankelijk

De hond van mijn ouders was een middenslag kruising en die is toch 15 jaar geworden, en dat tot de laatste dag van zijn leven toen hij een ineens een hersenbloeding kreeg. Terwijl de buurhond kruising flatcoat retriever labrador maar 9 is geworden en echt al heel stroef was op zijn 8ste.
Afbeelding
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Wat versta je onder oud?
Als de hond boven de gemiddelde leeftijd uitkomt of als de hond zich 'oud' gedraagt?
De gemiddelde leeftijd van de Dobermann is bijvoorbeeld gedaald naar 7.
Toch vind ik een Dobermann die daar bovenuit komt niet direct oud te noemen.
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

Danoontje powerrr schreef:Wat versta je onder oud?
Als de hond boven de gemiddelde leeftijd uitkomt of als de hond zich 'oud' gedraagt?

Het laatste.
Afbeelding
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Dan denk ik inderdaad ook dat het per hond verschilt.
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Ink
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Jack Russell Terrier, genaamd Loekie

Ongelezen bericht door Ink »

Danoontje powerrr schreef:Dan denk ik inderdaad ook dat het per hond verschilt.
Dat weet ik wel zeker! Loekie is al 11, maar gedraagt zich absoluut nog niet oud. Hij is nog zo speels als wat, en rent nog als een jonge hond achter zijn bal aan, en houdt dat ook best lang vol. Als het aan hem ligt wordt er de hele dag gespeeld. Echt een 'krasse knar' dus, en ik hoop die ie dat nog lang gaat volhouden!
Afbeelding

Life is what happens to you, while you're busy making other plans - John Lennon
greatdane
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz

Ongelezen bericht door greatdane »

Elmo schreef:Het ligt er denk ik ook aan hoe de hond leeft.

Hier ook een dog die al 8 is geweest en van het weekend speelde met een bullmastiff teef van 3,nou die wist niet wat haar overkwam.
Dus wat is oud?Je hond in conditie houden is vele malen belangrijker en daar schort het nogal eens aan bij veel honden.
Afbeelding
Bruno 07-05-2012-*16-10-2012
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Mijn vorige tekkel ging zich pas oud gedragen na haar 13e. En dat kwam vooral doordat ze bijna niets meer zag. Op de bekende bospaadjes rende ze toen trouwens nog wel vrolijk in het rond. Maar thuis werd er wat meer geslapen en stond ze minder met haar neus vooraan :wink:

Mijn huidige tekkel wordt over een paar maanden 9, maar die is volgens mij nog een jonge blom :cheer:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Marion. schreef:
marian* schreef:Dat hebben ze me helemaal niet verteld dus dat weet ik inderdaad niet(staat ook nergens volgens mij) en die opmerking ging ook helemaal niet over deze specifieke hond.
Ik zou het liever hebben dat buitenstaanders dit soort oordelende opmerkingen dan ook helemaal niet maken. Want die weten helemaal niet welk grasje Fikkie wel of niet ziet.

dat is wel waar wat je zegt. want mijn buren zien mij met de honden wél naar het parkje aan het einde van de straat lopen en weer terug, maar die zien mij niet om 5.30/6.00 uur 's ochtends weglopen als ik de vrije wandeling ga maken (vrij=geen ogen overal, flex op lange stand)
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Marion. schreef: Ik zou het liever hebben dat buitenstaanders dit soort oordelende opmerkingen dan ook helemaal niet maken. Want die weten helemaal niet welk grasje Fikkie wel of niet ziet.
Hier zien mensen me ook maar 1 x per dag vluchtig door het park schieten om en om met de honden als ik thuis kom van het werk.... dat is dan echt ff snel poepen en plassen en weer terug...
Er zullen zeker mensen zijn die denken dat dit het enige is wat ze hier zien... maar ja die zien niet dat ik ze om half 6 's ochtends in de auto gooi en al met ze op het industrieterrein loop (los) en 's avonds laat nog een keer.... :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Tja, oud is een ruim begrip.

Romeo is negen jaar, en ik vind hem echt nog een jonge hond, in mijn beleving kan hij zeker nog negen jaar mee zoals hij nu is.
Toch zie ik enorm veel honden van zijn leeftijd die veel ouder zijn in hun doen en laten, en in hun uiterlijk.
Zoals een Amstaff teef, zelfde kleur als Romeo, even oud.
Maar wat is die al grijs! En ze is dik, en ze is sloom, en er zit gewoon weinig leven in die hond.
Dan vind ik Romeo toch echt een jong ding hoor!

Ik wandel elke dag na mijn werk minimaal een uur, maar bijna niemand ziet mij dan, omdat ik aparte werktijden heb.
Volgens mij zien de meeste mensen mij alleen maar 's avonds het korte plasrondje doen.
Dus die zullen ongetwijfeld ook denken dat ze weinig van de wereld zien en weinig beweging krijgen.
Wat ze niet zien, is dat ik om half vijf in de ochtend al buiten sta met ze (of om half zes), als zij nog op één oor liggen.
En wat ze ook niet zien, is dat ik al ergens tussen 15u en 16u weer met ze naar buiten ga en dan altijd minimaal een uur weg ben en altijd een andere route neem zodat ze heel Zwijndrecht te zien krijgen.
Op die tijden is het altijd rustig buiten met mensen en honden, omdat iedereen dan nog op z'n werk zit.
Mensen hier in de buurt zullen mij hooguit terug zien komen van de lange wandeling, omdat zij net thuis komen als ik de lange wandeling achter de rug heb.
Waarschijnlijk denken ze dan ook dat ik maar heel even buiten ben geweest, want zij weten niet welke werktijden ik heb.
En dan zien ze me in de avond nog een keer heel even buiten, even een plasrondje voor het slapen gaan.

Fietsen met ze doe ik op zondag ochtend, als de halve wereld nog in bed ligt of op een doordeweekse dag als ik vrij ben, en de rest van de buurt aan het werk is, dus ook dat zien ze meestal niet.
:zweep:
Joenino
Actief
Mijn ras(sen): Chow Chow x Herder

Ongelezen bericht door Joenino »

Paulala schreef:Tja, oud is een ruim begrip.

Romeo is negen jaar, en ik vind hem echt nog een jonge hond, in mijn beleving kan hij zeker nog negen jaar mee zoals hij nu is.
Toch zie ik enorm veel honden van zijn leeftijd die veel ouder zijn in hun doen en laten, en in hun uiterlijk.
Zoals een Amstaff teef, zelfde kleur als Romeo, even oud.
Maar wat is die al grijs! En ze is dik, en ze is sloom, en er zit gewoon weinig leven in die hond.
Dan vind ik Romeo toch echt een jong ding hoor!

Ik wandel elke dag na mijn werk minimaal een uur, maar bijna niemand ziet mij dan, omdat ik aparte werktijden heb.
Volgens mij zien de meeste mensen mij alleen maar 's avonds het korte plasrondje doen.
Dus die zullen ongetwijfeld ook denken dat ze weinig van de wereld zien en weinig beweging krijgen.
Wat ze niet zien, is dat ik om half vijf in de ochtend al buiten sta met ze (of om half zes), als zij nog op één oor liggen.
En wat ze ook niet zien, is dat ik al ergens tussen 15u en 16u weer met ze naar buiten ga en dan altijd minimaal een uur weg ben en altijd een andere route neem zodat ze heel Zwijndrecht te zien krijgen.
Op die tijden is het altijd rustig buiten met mensen en honden, omdat iedereen dan nog op z'n werk zit.
Mensen hier in de buurt zullen mij hooguit terug zien komen van de lange wandeling, omdat zij net thuis komen als ik de lange wandeling achter de rug heb.
Waarschijnlijk denken ze dan ook dat ik maar heel even buiten ben geweest, want zij weten niet welke werktijden ik heb.
En dan zien ze me in de avond nog een keer heel even buiten, even een plasrondje voor het slapen gaan.

Fietsen met ze doe ik op zondag ochtend, als de halve wereld nog in bed ligt of op een doordeweekse dag als ik vrij ben, en de rest van de buurt aan het werk is, dus ook dat zien ze meestal niet.
effe offtopic ik zie dat je uit Zwijndrecht komt. Zwijndrecht NL of BE? wanneer je uit NL komt welke wijk dan? Woon zelf namelijk ook in Zwijndrecht :D
Proud owner of Chow Chow Herder Rex
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

massam schreef:
dat is wel waar wat je zegt. want mijn buren zien mij met de honden wél naar het parkje aan het einde van de straat lopen en weer terug, maar die zien mij niet om 5.30/6.00 uur 's ochtends weglopen als ik de vrije wandeling ga maken (vrij=geen ogen overal, flex op lange stand)

Maar zowel jouw als Malinois' honden zie ik in gedachten niet rond sjokken als waren het oude honden.
Dat zijn ze niet en zo zien ze er ook niet uit stel ik me zo voor.
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Joenino schreef:
effe offtopic ik zie dat je uit Zwijndrecht komt. Zwijndrecht NL of BE? wanneer je uit NL komt welke wijk dan? Woon zelf namelijk ook in Zwijndrecht :D
Nou dat is echt toevallig, want dan heb ik jou al meerdere keren zien lopen!
Ik vond de hond van je onderschrift al zoveel lijken op een hond die hier wel eens loopt.
Gek zeg! Wat een toeval, echt leuk!
Ik weet zeker dat je mij ook al wel eens hebt gezien.
We wonen achter de Kapiteinflats.

En ik heb in Zwijndrecht verder nog niemand gezien met twee Amstaffs in dezelfde kleuren als die van mij.
Laatst gewijzigd door Mojuan op 03 aug 2010 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Marion.

massam schreef:dat is wel waar wat je zegt. want mijn buren zien mij met de honden wél naar het parkje aan het einde van de straat lopen en weer terug, maar die zien mij niet om 5.30/6.00 uur 's ochtends weglopen als ik de vrije wandeling ga maken (vrij=geen ogen overal, flex op lange stand)
Ach. Werkelijk op iedere wandeling krijg ik commentaar. Gutttt, die zijn al oud he? Ze hebben er niet zo'n zin meer in? Maar mensen hier in de buurt zien alleen maar het poep en piesstukje en dan zijn ze inderdaad niet de snelsten (Miep gewoon sowieso niet, maar Saar moet de boel grondig inspecteren).

Dit zien ze niet. En dit was ook vorige week. Vandaag is deze meis 10 jaar geworden.
Afbeelding
Joenino
Actief
Mijn ras(sen): Chow Chow x Herder

Ongelezen bericht door Joenino »

Paulala schreef:
Joenino schreef:
Nou dat is echt toevallig, want dan heb ik jou al meerdere keren zien lopen!
Ik vond de hond van je onderschrift al zoveel lijken op een hond die hier wel eens loopt.
Gek zeg! Wat een toeval, echt leuk!
Ik weet zeker dat je mij ook al wel eens hebt gezien.
We wonen achter de Kapiteinflats.
Aaaaah ja ik woon in de Horsmanflat. Athans nu nog einde van de maand krijgen we de sleutel van ons gekochte huis een wijk verderop :P En ja je honden komen me inderdaad bekend voor :P
Proud owner of Chow Chow Herder Rex
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Joenino schreef:
Aaaaah ja ik woon in de Horsmanflat. Athans nu nog einde van de maand krijgen we de sleutel van ons gekochte huis een wijk verderop :P En ja je honden komen me inderdaad bekend voor :P
Wat leuk!
Ik wil een keer bij je op visite :lol1:
Ik vind je hond elke keer zo enorm mooi als ik hem zie, en dan wil ik hem zo graag knuffelen :lief:
marian*
Erelid
Contacteer:

Marion. schreef: Ach. Werkelijk op iedere wandeling krijg ik commentaar. Gutttt, die zijn al oud he? Ze hebben er niet zo'n zin meer in?
Dat zul je mij nooit,echt nooit horen zeggen.Je kunt mensen daar ontzettend mee kwetsen en dat is het laatste dat ik wil.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”