Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

bloedluis

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

miekmiek

bloedluis

Ongelezen bericht door miekmiek »

tom is een (verlaten) kippenhok ingelopen en toen hij eruit kwam zat hij onder de bloedluis. hij is onlangs behandeld met een antivlooienspul. is er iets (naast wassen) wat ik verder nog kan of moet doen?
miekmiek

Re: bloedluis

ben er een beetje onzeker over, dus ook mensen die het precies hetzelfde gedaan zouden hebben mogen reageren hoor. :mrgreen:
shanty

Ongelezen bericht door shanty »

Geen idee miek.. Ik zou ook wassen en dan zie je het wel toch ?

Ik weet niet eens of honden dit kunnen krijgen bloedluis ..
miekmiek

wat ik via google gevonden heb is dat bloedluis eigenlijk een mijt is, dat hij leeft van vogelbloed maar ook mensen en andere zoogdieren kan bijten. maar tja, tom heeft een vlooienallergie dus ik was hier hélemaal niet blij mee. hij zat helemaal onder. en ik ook nadat ik hem behandeld had. maar goed, dat is minder erg. vieze beesten zijn het!
Pluuster Bear's
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua, Oudduitse herder, Amerikaanse Haarloze Terriër, Havanezer.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pluuster Bear's »

Bloedluis heeft een enorme hekel aan Frontline.
Wij hebben in het verleden een keer een bloedluis plaag bij onze kippen gehad die over was geslaan naar mijn cavia's.
Ik had toen iets van 80 langharige caafjes en hebben die op advies van de dierenarts allemaal met Frontline ingespoten.
Ze waren direct weg bij de cavia's.

Het zijn dieren die toch het liefst vogels of reptielebloed drinken, en alleen bij een tekort aan dat soort dan maar bloed gaan eten bij iets of iemand anders.
Vreselijke diertjes, jeuken enorm, en bij vogels erg lastig te bestrijden.
velvet29
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door velvet29 »

Vroeger legde we in een slangenbak als we bloedluis hadden een stuk vlooienband

Dus misschien een tip om hem tijdelijk een vlooien band om te doen
groetjes Angela SBT kennel Nirindy's
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Gewoon Frontline inderdaad, maar wassen is meestal afdoende.
Bloedluis is echt vies, je komt er haast niet vanaf als je het in je vogelhokken hebt.
Maar zoogdieren is echt bij gebrek aan wat anders, dus daar geldt gewoon: weg is weg.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
miekmiek

tom gaat logeren bij mijn zus deze vakantie en het eerste wat hij deed was dus het kippenhok inspecteren. *shock!* die staat al een tijdje leeg en klaar om afgebroken te worden, maar heeft blijkbaar nog wat bewoners. lekkere binnenkomer. tom is inmiddels gewassen en lijkt vrij te zijn, en het kippenhok is hermetisch afgesloten voor verdere inspecties.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Hier een paar weken geleden een bloedluisplaag bij de kippen gehad.
Ik behandel de kippen zelf met parasita van Bogena, paar druppels hier en daar. Werkt ook super voor kalkpoten. Ontzettend fijn spul vind ik dit.
Voor het hok heb ik een spuitbus. Maar zou nu zo niet kunnen zeggen hoe dat precies heet. Als je wilt kan ik dat morgen wel even laten weten nog. (ben nu te lui om naar de schuur te lopen :wink: )
Ik spuit het nachthok dan helemaal in, deur dicht en een paar uur laten zitten zo. Dan een paar uur luchten en schoon zaagsel erin.

Zover ik nu kan zien zijn ze weg.
Van de week doe ik het nog eens zo, voor de zekerheid.
miekmiek

o, maar ik weet wel wat je aan bloedluis kan doen hoor. zelf ook een voliere (nanna is er toch niet) gehad. alleen ik had ze nog nooit op mijn hond gehad. :wink:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

miekmiek schreef:o, maar ik weet wel wat je aan bloedluis kan doen hoor. zelf ook een voliere (nanna is er toch niet) gehad. alleen ik had ze nog nooit op mijn hond gehad. :wink:
:mrgreen: :mrgreen:

Vroeger had ik een heel groot kippenhok en had ik ze tijdens een plaag daardoor soms zelf.
Dan was er weer een uitbraak en als ik dan nietsvermoedend het hok inliep, zat ik ónder! :kotz:
U2 is afdoende maar dat spoot ik niet op de dieren of op mezelf uiteraard :N:
En aan Frontline in mijn nek heb ik nooit gedacht, gek he? :mrgreen:

Ik was er altijd af na een douche en kleren op 60 graden, en als de honden wel eens dat hok indoken moesten die dus ook aan een douche geloven.
Dat was altijd genoeg ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
miekmiek

ik heb tom daarna natuurlijk vastgehouden bij het wassen en alles, en geloof me; ik heb nu nog jeuk! wat smerig is dat zeg. we hebben ze ook wel eens gehad met de kanaries, maar nog nooit zo erg als in dat kippenhok. ik denk dat er meer dan honderd op tommie zaten! brrrrrr.

frontline in je nek....weet niet of dat nou zo'n fijne oplossing is. :mrgreen:
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door chaos »

Als ervaringsdeskundige op het gebeid van bloedluis zou ik zeggen, hond een aantal dagen na elkaar onder de douche en inderdaad frontline gebruiken.
Hondenmand en dergelijke ook behandelen....zoals je waarschijnlijk wel weet kunnen bloedluizen het lang volhouden, ook bij gebrek aan vogelbloed.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”