Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Tweede hond.....?
Moderator: moderatorteam
- Mary
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Tweede hond.....?
Stiekum zit er over na te denken om een tweede hond te nemen.
Als Davey volwassen is dan wil ik pas stappen zetten.
Ik ben nu vooral aan het infogoogelen over:
Oudduitse herder
Toller
Australian Shepherd
Maaaaaaaaaaaaaar ik weet het niet.
Aan de kenners:
Zouden deze rassen bij een retriever passen?
Als Davey volwassen is dan wil ik pas stappen zetten.
Ik ben nu vooral aan het infogoogelen over:
Oudduitse herder
Toller
Australian Shepherd
Maaaaaaaaaaaaaar ik weet het niet.
Aan de kenners:
Zouden deze rassen bij een retriever passen?

I.M. Matje/Mahatma 05-08-1999 / 28-08-2009
Mijn maatje en schurkie
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
Re: Tweede hond.....?
De toller is zelf een ook een retriever
Ik denk trouwens, naar wat ik lees, dat een toller best bij je zou passen 

- sjaak-k
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Kun je niet beter kijken naar wat bij je hond past? Ik bedoel, als davey nou een hele rustige hond is/wordt, dan is het niet handig om daar een heel actief dier bij te zetten lijkt me? Tenzij je iets van sport met het beestje doen wilt natuurlijk.

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Als je voor een Toller gaat kan ik je alleen adviseren: bekijk ze eens in het echt. Ik wil niet bevooroordelen en dit is niet negatief bedoelt, maar ga er niet vanuit dat het kleine rode Goldens zijn. Qua karakter vind ik ze best verschillen. Misschien alsnog geschikt voor je hoor, dat weet ik niet. Maar ik zou sowieso alle drie de rassen in het echt bekijken als ik jou was.
- Mireillevdw
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik denk dat de combi met een Oudduitse herder en een Toller prima kunnen, maar er heerst bij mij wel twijfel over de Aussie. Maar dat kunnen de kenners je vast wel zeggen. De rassen die je opnoemt zijn wel rassen waar je wat mee moet ondernemen.
Wij volgen op het moment gehoorzaamheidscursussen met onze Oudduitse herder Haakon. Alhoewel, op het moment ligt het even stil.
Houd er wel rekening mee dat heel veel Oudduitse herders behoorlijk lomp kunnen zijn (zoals Haakon) en niet iedere hond is hiervan gecharmeerd.
Wij zijn zo enthousiast over de Oudduitse herder dat er in 2011 een 2de reu bij komt.
Ik heb er al helemaal zin in en ik denk dat Haakon het echt geweldig vindt.
Ze hebben een erg prettig karakter. Haakon is heel zachtaardig en trouw en denkt soms dat ie een schoothondje is.......
Hij blaft zelden. Meestal alleen als er een hond voorbij het raam loopt en als de bel gaat. Voor onze kater Roy is hij enorm lief, maar ik moet wel zeggen dat dit ook van 2 kanten komt. Roy mag uit de bak van Haakon drinken, zelfs als Haakon uit de bak ernaast aan het eten is.
Om 9:00 uur moeten we in Horst zijn, want dan wordt er een spermatest gedaan bij Haakon. Is dit goed dan is Haakon officieel dekreu. Hij is op 27 juni aangekeurd, dus hopelijk mag ie een keer (of vaker) pappa worden.
Houd er wel rekening mee dat heel veel Oudduitse herders behoorlijk lomp kunnen zijn (zoals Haakon) en niet iedere hond is hiervan gecharmeerd.
Wij zijn zo enthousiast over de Oudduitse herder dat er in 2011 een 2de reu bij komt.
Ze hebben een erg prettig karakter. Haakon is heel zachtaardig en trouw en denkt soms dat ie een schoothondje is.......
Om 9:00 uur moeten we in Horst zijn, want dan wordt er een spermatest gedaan bij Haakon. Is dit goed dan is Haakon officieel dekreu. Hij is op 27 juni aangekeurd, dus hopelijk mag ie een keer (of vaker) pappa worden.

http://www.dertienburchten.com
Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Zou niet weten waarom ze niet bij je huidige retriever zouden passen.
Waarom wel of niet deze rassen?

- spijkerhond
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd
Ik denk ook dat je eerst moet kijken naar wat jij zoekt in een hond en kunt bieden, als dat duidelijk is kijken naar of het past met je hond.Zou niet weten waarom ze niet bij je huidige retriever zouden passen.
Zelf heb ik ik een Flatcoated/Golden kruising, Spike, met een Aussie, Gimmick, erbij. Tot nu toe zijn het dikke maatjes: de Aus is nog maar net een jaar oud, de flat/golden bijna 3 jaar. Ik ervaar het leeftijdsverschil als precies goed: Spike is nog jong genoeg om flink te willen spelen en rennen maar oud genoeg om tegen een stootje te kunnen en Gimmick ook eens tot rust te manen als hij maar door blijft gaan.
-
Odi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collie
- Aantal honden: 4
- Moos
- Zeer actief
Het ligt geheel aan het karakter van Davey denk ik. Ik zou bij Vera geen Herder (je noemt er nu 2) zetten omdat ze niet goed om kan gaan met het regelneverige wat die toch wel vaak hebben (en vaak lompe ook wel). Zij kan daar absoluut geen weerwoord aan geven, en laat zich dus enorm rondschoffelen dan. Voor eventjes is dat niet erg, ze lijkt er zelf ook niet bepaald last van te hebben, maar voor permanent samen zou ik het niet zo snel doen denk ik, omdat ik geen zin zou hebben er zelf bovenop te moeten zitten
Saar is een heel rustig hondje, en dat gaat prima met hele actieve Vera. Ik denk dat het voor Vera nog leuker zou zijn als hier ook nog een andere actieve hond als zijzelf zou wonen, maar zij en Saartje zijn prima maatjes verder.
Maar goed, ik weet niet hoe Davey is dus
Saar is een heel rustig hondje, en dat gaat prima met hele actieve Vera. Ik denk dat het voor Vera nog leuker zou zijn als hier ook nog een andere actieve hond als zijzelf zou wonen, maar zij en Saartje zijn prima maatjes verder.

- Mary
- Zeer actief
Het karakter/gedrag van Davey is nu enthousiast, onstuimig en niet subtiel maar het is nog een pup eigenlijk.Moos schreef:Het ligt geheel aan het karakter van Davey denk ik. Ik zou bij Vera geen Herder (je noemt er nu 2) zetten omdat ze niet goed om kan gaan met het regelneverige wat die toch wel vaak hebben (en vaak lompe ook wel). Zij kan daar absoluut geen weerwoord aan geven, en laat zich dus enorm rondschoffelen dan. Voor eventjes is dat niet erg, ze lijkt er zelf ook niet bepaald last van te hebben, maar voor permanent samen zou ik het niet zo snel doen denk ik, omdat ik geen zin zou hebben er zelf bovenop te moeten zitten![]()
Daarom wil ik pas stappen ondernemen als Davey volwassen is.
Ik kan nu moeilijk inschatten welke hond er bij Davey past.

Mijn maatje en schurkie
- Moos
- Zeer actief
Ik denk dat je dat best al wel een beetje kan zien hoorMary schreef:Moos schreef:Het ligt geheel aan het karakter van Davey denk ik. Ik zou bij Vera geen Herder (je noemt er nu 2) zetten omdat ze niet goed om kan gaan met het regelneverige wat die toch wel vaak hebben (en vaak lompe ook wel). Zij kan daar absoluut geen weerwoord aan geven, en laat zich dus enorm rondschoffelen dan. Voor eventjes is dat niet erg, ze lijkt er zelf ook niet bepaald last van te hebben, maar voor permanent samen zou ik het niet zo snel doen denk ik, omdat ik geen zin zou hebben er zelf bovenop te moeten zitten![]()
Het karakter/gedrag van Davey is nu enthousiast, onstuimig en niet subtiel maar het is nog een pup eigenlijk.
Daarom wil ik pas stappen ondernemen als Davey volwassen is.
Ik kan nu moeilijk inschatten welke hond er bij Davey past.
Ik denk dus niet dat Davey eenmaal volwassen opeens verandert in een hond die niet goed met lompe honden om kan gaan, als hij dat nu wel prima kan
Maar als je later pas stappen wil ondernemen en zegt het nu moeilijk in te kunnen schatten kan ook niemand je verder advies geven natuurlijk

- Mary
- Zeer actief
Op de cursus zitten 3 tollers en ik weet dat het geen Goldens zijn.Maeve schreef:Als je voor een Toller gaat kan ik je alleen adviseren: bekijk ze eens in het echt. Ik wil niet bevooroordelen en dit is niet negatief bedoelt, maar ga er niet vanuit dat het kleine rode Goldens zijn. Qua karakter vind ik ze best verschillen. Misschien alsnog geschikt voor je hoor, dat weet ik niet. Maar ik zou sowieso alle drie de rassen in het echt bekijken als ik jou was.
Sinds een paar maanden zie ik daar ook 2 oudduitse herders en ik ben daar als een blok voor gevallen. (uiterlijk en karakter)
Davey is een doehond.
Voor mij is het (als Davey volwassen is) te kijken of daar nog een doe hond bijpast.

Mijn maatje en schurkie
- Moos
- Zeer actief
Dat is ook wel zo natuurlijk. Het is ook niet zo dat ik denk dat bijvoorbeeld een ODH bij Vera bij voorbaat al gedoemd isInge O schreef:
kan ik me bij vera helemaal voorstellen maar ik denk dat het toch anders ligt in vast roedelverband. ik heb hier nu al heel wat karaktertjes bij elkaar gehad en eigenlijk zelden gezien dat er geen 'modus vivendi' gevonden wordt. alleen met doetje lag het wat moeilijker maar dan ook nog amper tussen de honden onderling, het was meer dat doet het vreselijk vond om al die aandacht te moeten delen.
ik zou dus in eerste instantie kijken naar welk karakter jullie zélf in een tweede hond willen.
Maar ik bedoelde niet dat het sowieso niks zou worden hoor

- Lellibel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatische hond.
De rassen die je noemt hebben wel behoorlijke verschillen maar twee dingen hebben ze gemeen: allemaal heel actief, en allemaal goed te plaatsen bij een andere hond. Er is namelijk geen een ras die je niet kunt plaatsen bij je hond ? In ieder geval, zoek meer info op. Een duitse herder is pittiger in de omgang dan een toller of aussie. Een aussie is wat zelfstandiger dan een toller. Ga vooral bij fokkers langs. Ga anders gewoon wegstrepen.

- Moos
- Zeer actief
Inge O schreef:zou hier geen probleem zijn maar ja, ik ben dan ook de grootste regelneefMoos schreef: Maar als je op safe wil spelen zeg maar (en vraagt "wat zou er bij mijn hond passen"), zou ik bij een Golden type Vera geen regelneverige Herder zettenJuist door dat hele inschikkelijke is daar nogal makkelijk misbruik van te maken door een andere hond, en geef zo'n hond eens ongelijk
![]()
![]()
.

-
mwillow
Ik denk dat de drie rassen (zeker de Toller) wel goed bij een Golden kunnen. Mits uitgezocht op karakter en misschien iets minder werklijn. Het is maar net uit welke lijnen je ze zoekt en wat voor karakter uiteindelijk bij jezelf past.