Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hoe maken we het volgen leuker??

Moderator: moderatorteam

tkuijernl
Zeer actief
Aantal honden: 0

hoe maken we het volgen leuker??

Ongelezen bericht door tkuijernl »

remy vind het volgen eigenlijk totaal niks....ik moet het spannend en leuk maken maar hoe doe ik dat het beste op een goede manier??

met koekjes beloningen doet hij het af en toe, met de bal in de hand is geen optie omdat hij dan alleen maar aan het om me heen springen is...

snelle wendingen en zo komt hij gewoon achter me aan gesjokt....

dus wie heeft er tips voor mij hoe ik het volgen voor remy leuk kan maken zodat hij er weer zin in heeft???
groetjes Tamara
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: hoe maken we het volgen leuker??

Ongelezen bericht door Maeve »

Nilo vond het ook helemaal niks. Wat ik heb gedaan is helemaal overnieuw beginnen. Dus al belonen voor een stapje volgwerk (dat doet hij nog wel enthousiast) en dan belonen met een bal. Die heb ik dus eerst in een heuptasje en nadat ik heb geclickt gooi ik die voor hem weg. Zo leerde hij dus dat goed volgen een bal opleverde en werd hij sowieso wat enthousiaster om volgwerk te doen. We hebben het ook veel in de tuin geoefend. Daar hebben we amper ruimte maar het is oninteressant terein voor hem dus kon hij zich goed concentreren. Daar de basis van het volgen opnieuw aangeleerd (3 passen hooguit) en daarna buiten geprobeert, weer terug naar 1 stap volgen en dan weer de bal. Wat ik nu wel eens doe is een bal of ander speeltje in het gras leggen. Dan doen we volgwerk aangelijnd die kant op. Ik doe hem dan een jachtlijn om zodat ik die snel af kan doen nadat ik hem geclickt, dan mag hij dus de bal ophalen.
tkuijernl
Zeer actief

oke ik ga het eens proberen!! ik werk ook met een clicker dus ik hoop dat het werkt ;)
groetjes Tamara
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Veel wendingen maken.
Balletje in je rechter jaszak en na een en later twee goede wendingen spelen.
En vooral niet te vaak oefenen.
Zeker geen langere afstanden, dan komt het zijn strot uit. :wink:
En terecht naar mijn idee :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
tkuijernl
Zeer actief

ranetje schreef:Veel wendingen maken.
hahaah ja absoluut....het volgen is ook nou niet echt mijn favoriete onderdeel (zo baasje zo hond??) maar we gaan weer lekker rustig beginnen...misschien dat ik er ook nog 1 of 2 hoogtesprongen bij zet om af te wisselen als hij het goed doet...dat vind hij ook erg leuk.
groetjes Tamara
ranetje
Zeer actief

tkuijernl schreef:
hahaah ja absoluut....het volgen is ook nou niet echt mijn favoriete onderdeel (zo baasje zo hond??) maar we gaan weer lekker rustig beginnen...misschien dat ik er ook nog 1 of 2 hoogtesprongen bij zet om af te wisselen als hij het goed doet...dat vind hij ook erg leuk.
:ok:
Variatie van oefeningen is een goed idee.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

zo verrassend mogelijk houden, maar het is wel lastig met volgen, af en toe even keten( gek doen), andere oefeningen tussendoor, tmepo wisselingen :19:
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Hier werken we weer anders, balletje (met touwtje eraan) onder de linker oksel.. tijdens het volgen belonen door het balletje te laten vallen, (al dan niet voorafgaand aan die beloning een bepaald geluidje of een click van de clicker als je daar mee werkt) vaak trekspelletje om de hond niet maar van je weg te laten gaan maar bewust dus balspelletje met de baas) vervolgens zit, los en bal weer onder de oksel en weer een stukje volgen..
Veel links veel rechts en veel snelheidswisselingen waarbij ik merk dat bijvoorbeeld mijn teefje het weer heel leuk vind om heeeeel snel de snelle pas te doen.. en ook het volgen an sich moet ik redelijk in een rap tempo lopen.. ga ik traag verliest ze de interesse/attentheid.
tkuijernl
Zeer actief

S@ndr@ schreef:zo verrassend mogelijk houden, maar het is wel lastig met volgen, af en toe even keten( gek doen), andere oefeningen tussendoor, tmepo wisselingen :19:
hahah de mensen vinden mij al gek als ik met remy buiten oefeningen doe :denken: vooral hoge stemmetje hahaha is maar goed dat het mij niet uitmaakt maar keten gaat wel goed komen ;)
groetjes Tamara
Gizmogirl
Actief
Mijn ras(sen): 2 Australian Shepherds, 1 Finse Lappenhond en 2 Pomeranians
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gizmogirl »

Ik vind de volgoefeningen net leuk. Niks zo mooi als een hond die goed volgt vind ik...
Mijn honden vinden de volgoefeningen ook leuk, en ik vind dat ze best wel mooi volgen!
Ik werk ook met de clicker (en yes) en bouw het ook heel rustig op. In het begin 1 pasje, click en belonen.
De truuk is volgens mij om de beloningen zodanig af te wisselen, dat het spannend blijft voor de hond. Je stopt gewoon heel je jas vol zaken die de hond leuk vindt...
Op de hondenschool zie ik heel veel mensen de volgoefening zo doen; koekje in de hand, hond loopt koekje achterna, tussendoor niet belonen en op het einde vragen ze dan een voet en dan geven ze het koekje. Die honden hebben dus niets geleerd hé, hooguit dat ze een goede voet hebben gedaan...
Belonen op de momenten dat zijn koppie erbij is, en dat heel afwisselend en speels houden zou ik zo zeggen...
Afbeelding
poembaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door poembaa »

Als hij nou zo gek is van de bal, kun je het ook omdraaien. Goed de bal laten zien, die kun je verdienen vriend!
En als hij dan in de volg positie komt (al dan niet met hand of stem hulp) click je hem en ga je met de bal spelen. Laat hij maar leren dat je de bal iig niet krijgt als je erom zeurt. Je moet doen wat je baas graag van je wil. Daarna ga je 1 klein stapje volgen etc. Je kunt (als hij eenmaal het spelletje snapt) ook heel pesterig dat balletje voor zijn neus bewegen. Komt hij uit positie, helaas, haal je de bal weg. Blijft hij in positie, meteen click en vreselijk leuk spelen!!!
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx
http://www.sportingk9.nl

Afbeelding
JML
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door JML »

Zelf kleine actieve pasjes maken. Is leuker voor de hond dan een baas die met grote stappen voorwaarts gaat.
Wat ik vaak doe tijdens het volgen is ineens enthousiast achteruit spelen, niet te lang, dan weer indraaien en verder volgen.
Tja... hoe leg ik dat nou uit.
Hond volgt links, achteruit spelen, zelf naar rechts draaien zodat je hond weer aan je linkerkant loopt en jullie samen dus de andere kant uit volgen als waar je gestart was.
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Nadeel van bal in rechterjaszak is dat je hond dan weer teveel voor je voeten gaat lopen. Dat krijg je ook bij het naar rechts weggooien van de bal.
Beter zoals Connie beschrijft bal onder je linkeroksel, maar misschien nog beter om bij een sportzaak een teniisbalhoudertje te kopen (ongeveer € 7.-) en die aan een breed elastiek met klittenband vastmaken.
Elastiek met klittenband zit altijd goed en kan je ook gebruiken met winterjas of met tshirt.

De houder kan je dan op iedere positie zetten van linksachter tot linkeroksel en tot recht voor door de lijn/elastiek iets te verschuiven.
ranetje
Zeer actief

Charles vd B schreef:
Nadeel van bal in rechterjaszak is dat je hond dan weer teveel voor je voeten gaat lopen. Dat krijg je ook bij het naar rechts weggooien van de bal.
Beter zoals Connie beschrijft bal onder je linkeroksel, maar misschien nog beter om bij een sportzaak een teniisbalhoudertje te kopen (ongeveer € 7.-) en die aan een breed elastiek met klittenband vastmaken.
Elastiek met klittenband zit altijd goed en kan je ook gebruiken met winterjas of met tshirt.

De houder kan je dan op iedere positie zetten van linksachter tot linkeroksel en tot recht voor door de lijn/elastiek iets te verschuiven.
Op een of andere manier is dat probleem er niet bij een clickergetrainde hond :wink:
En TS werkt met de clicker.
Maakt mij niet uit hoor waar je die bal hebt.
Als het voor jou prettiger is/beter werkt, om hem links onder je oksel te stoppen is dat ook goed toch? :D
Afbeelding
blondie
Zeer actief

ranetje schreef:Op een of andere manier is dat probleem er niet bij een clickergetrainde hond :wink:
Als het voor jou prettiger is/beter werkt, om hem links onder je oksel te stoppen is dat ook goed toch? :D
Is dat echt zo ranetje? De meeste honden al dan niet met clicker, of met een geluidje (tsjoep.. schijnt weer nieuw te zijn..) voor de beloning gaan toch reageren op waar de beloning vandaan komt.. als ik voer of bal uit mijn rechter zak zou halen ook al zou ik clicken of tsjoepen.. dan gaat mijn eigen handeling als ik de beloning rechts heb naar rechts.. waarop de hond negen van de tien keer dus ook naar rechts zou gaan hangen.. hetzij voorlangs of zelfs misschien achterlangs als het te lang duurt.. :mrgreen:
Clicker is toch ook klik en belonen.. en als je de beloning uit je rechterzak moet gaan pakken kan ik niet geloven dat een hond braaf wacht tot je die beloning heb gepakt.. negen van de tien keer heb je volgens mij als je met de clicker werkt direct de beloning al bij de hand toch?
Heb de bal zelfs eens op de kop gehad met een speciaal petje haha dat was reuze lollig.. dat was met Finn.. die wilde ik wat meer laten volgen met opkijken.. dat deed hij niet namelijk.. volgen wel maar stoïcijns.. en weinig echt contact...
gut wat een lol... op het juiste moment balletje op laten wippen uit die koker op de pet... met de bedoeling dat de hond als beloning het balletje ving..

:mann: :oeps: Finn kon alleen niet vangen.. en ik mikte echt goed.. maar resultaat was wel een hond die goed volgde maar op het moment van belonen belandde de bal op zijn neus.. die stuiterde verder en Finn erachteraan... heel hylarisch maar echt een goede beloning en oefening werd het niet :smile:

En bal onder oksel werkt wel.. maar mijn jasje is wat te groot geworden.. de laatste tijd beloon ik en dat valt het balletje niet in haar bek maar in het jasje haha maar het houd het wel lollig..

En soms als je merkt dat het echt dood lijkt te gaan het volgen en al.. dan ben ik geneigd om gewoon bal in zicht te hebben en dan gekkigheidjes uit te halen, bal aan touw dan dat wel.. en dan de meest rare dingetjes doen wat ik wel aangeleerd heb, door de benen heen zit aan de voet al balletje volgend etc etc.. ik merk soms ook dat overdaad schaadt en je moet bij sommige honden het echt wel leuk en afwisselend houden om het allemaal leuk te houden.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ik sluit mij aan bij mijn voorgangers, afwisselen om het spannend te houden. Begin eens met een twistje en dan vanuit die twist je hond meenemen in de volg. Veel honden lopen dan al veel actiever dan vanuit de naast. Tussendoor kan je er ook een twistje in gooien. Nog een leuk oefening je hond volgt in normale pas, en op een gegeven moment ren jij opeens een stukje naar rechts of links. Hond komt je achterna en je vervolgt weer met het volgen. Rowan vindt dit fantastisch en blijft dan heel attent volgen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Living XL
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastiff!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Living XL »

Inderdaad afwisseling aanbrengen: zoals tempowisselingen, ook wisselingen in je stem
(vrolijk / spannend fluisteren m.n. bij het langzame tempo) regelmatig wendingen maken,
niet meteen te lang volgen en natuurlijk belonen op het moment dat de hond goed volgt. (lopend dus)
Het enige wat ik tot nu toe niet gelezen heb, is hoe jouw eigen houding is.
Veel mensen kijken onbewust naar hun hond tijdens het volgen,
de meeste honden raken daardoor iets achter (omdat je ze "wegkijkt")
en omdat je schouders een andere looprichting (links) aangeven dan rechtdoor.
Bij de wendingen, kun je ook goed gebruik maken van je lichaamstaal.
Ga je een rechter wending in, eerst je hoofd naar rechts, dan je schouders en dan de rest.
(waarbij je lichaam gewoon rechtop blijft, veel mensen gaan dan meehellen in de looprichting
(oftewel heel veel inwerken, wat niet nodig is)
De hond zal op het moment dat je je hoofd naar rechts doet, attenter worden en zodra de schouders
naar rechts draaien, versnellen,
waardoor die keurig op de juiste positie kan blijven lopen.
Maak wel ruime bochten (ik bedoel daarmee, hou rekening met de ruglengte van je hond)
Veel mensen maken de wendingen te abrupt, waardoor de hond niet de gelegenheid krijgt op tijd te reageren.
Groetjes
Sandra
en een high 5 van Amiga, Perro & Meissie
Afbeelding
In loving memory Bink 08-05-1999 / 25-11-2011
In loving memory Murphy 16-03-1998 / 29-04-2013
ranetje
Zeer actief

blondie schreef:
ranetje schreef:Op een of andere manier is dat probleem er niet bij een clickergetrainde hond :wink:
Is dat echt zo ranetje? De meeste honden al dan niet met clicker, of met een geluidje (tsjoep.. schijnt weer nieuw te zijn..) voor de beloning gaan toch reageren op waar de beloning vandaan komt.. als ik voer of bal uit mijn rechter zak zou halen ook al zou ik clicken of tsjoepen.. dan gaat mijn eigen handeling als ik de beloning rechts heb naar rechts.. waarop de hond negen van de tien keer dus ook naar rechts zou gaan hangen.. hetzij voorlangs of zelfs misschien achterlangs als het te lang duurt.. :mrgreen:
Clicker is toch ook klik en belonen.. en als je de beloning uit je rechterzak moet gaan pakken kan ik niet geloven dat een hond braaf wacht tot je die beloning heb gepakt.. negen van de tien keer heb je volgens mij als je met de clicker werkt direct de beloning al bij de hand toch?
................................ knip
Bij de click beloon je aan de kant waar de hond loopt.
Doet er niet toe uit welke zak die beloning komt.
Zeker de jackpot (=bal) kan heel goed rechts zitten.
De klik is de beloning.
Daarna komt de bevestiging en die hoeft niet binnen één seconde als de hond al clickergetraind is.
En je klikt niet als de hond voor je voeten naar die rechter zak loopt te kijken.
Zo nodig kan je ook nog je hand aan de kant waar de hond loopt als target gebruiken en hij zal al helemaal niet eens naar die rechter zak willen kijken.
Dat levert hem namelijk niks (geen klik) op :wink:

Zo werkt dat bij belonen voor het werk dat je wilt zien.
Niet belonen als hij het niet goed doet.
En hij doet het niet goed als hij voor je voeten naar die rechter jaszak loopt te kijken.
Dat wordt dus niet beloond.
Een hond mag best een beetje nadenken. :wink:

Goed beschouwd is het vrij simpel denk ik? :wink:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

@ ranetje, logisch ja.. zo had ik het nog niet bekeken..
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

@ Ranetje: helemaal juist beschreven.

Maar het risico is ook dat TS misschien net voor de verkeerde dingen gaat clicken immers het volgen moet weer leuker worden.
Wanneer de hond dan een beetje enthousiasme toont (richting de bal) kan het voorkomen dat er dan precies voor het verkeerde geclickt wordt.
En met een paar keer voor het verkeerde clicken............... heb je ineens een probleem erbij wat je niet wilde.

ps: zelf train ik ook met clicker en bal, maar de bal ligt op een krukje of omgekeerde emmer aan het begin van het veld. Goed attent volgen geeft een click en op de click mag hij de bal gaan halen en brengen - probleem ook opgelost :lol1:
ranetje
Zeer actief

@Charles
Het leuk maken begint door gewoon weer van voren af aan te beginnen.
Hele korte stukjes volgen.
Eerst maar een of desnoods 3 stappen en dan al belonen met de bal.

Met mijn laatste teckel zat de bal in een open staande tas aan de rand van het veld.
Hij mocht de bal gaan halen als hij het heel goed deed :ok:
Net zoiets als jij doet dus :D
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

tkuijernl schreef:remy vind het volgen eigenlijk totaal niks....ik moet het spannend en leuk maken maar hoe doe ik dat het beste op een goede manier??

met koekjes beloningen doet hij het af en toe, met de bal in de hand is geen optie omdat hij dan alleen maar aan het om me heen springen is...

snelle wendingen en zo komt hij gewoon achter me aan gesjokt....

dus wie heeft er tips voor mij hoe ik het volgen voor remy leuk kan maken zodat hij er weer zin in heeft???
Ik pik dit er nog even uit.
Dat zijn de snelle wendingen naar rechts neem ik aan?
Als Remy gek is op die bal, dan zou je de wending naar rechts kunnen maken en meteen na de wending de bal recht voor je uit kunnen gooien.
Daarme verhoog je het tempo van meedraaien beslist.

Misschien ga je het volgen dan zelf ook nog leuk vinden :razz: :wink:
Afbeelding
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Living XL schreef: Het enige wat ik tot nu toe niet gelezen heb, is hoe jouw eigen houding is.
Ga je een rechter wending in, eerst je hoofd naar rechts, dan je schouders en dan de rest.
(waarbij je lichaam gewoon rechtop blijft, veel mensen gaan dan meehellen in de looprichting
De hond zal op het moment dat je je hoofd naar rechts doet, attenter worden en zodra de schouders
Maak wel ruime bochten (ik bedoel daarmee, hou rekening met de ruglengte van je hond)
Veel mensen maken de wendingen te abrupt, waardoor de hond niet de gelegenheid krijgt op tijd te reageren.
Misschien een hele stomme vraag he :wink: ik heb dit advies al eerder gehoord maar als ik niet naar mijn hond kijk hoe weet ik dan of hij aandacht voor me heeft?

Ik kijk dus ook naar mijn hond, heb niet het idee dat hij het erg vind maar zou zomaar eens kunnen van wel. Maar je wilt toch dat je hond naar jou kijkt en oogcontact zoekt. Ik ben altijd bang dat hij dan helemaal rond gaat lopen kijken zeg maar.
ranetje
Zeer actief

@corason del perro
Als je naar je rechter schoen kijkt kan je vanuit je ooghoeken wel zien of hij aandacht heeft. :wink:
Als je naar je hond kijkt druk je je linker schouder naar achteren.
Je lichaamshouding verandert waardoor de hond meer naar achter gaat lopen.
Afbeelding
corason del perro
Zeer actief
Contacteer:

:ok: ik mag dus wel naar onder kijken alleen niet direct naar hem :ok: ga het uitproberen!
bedankt
ranetje
Zeer actief

corason del perro schreef::ok: ik mag dus wel naar onder kijken alleen niet direct naar hem :ok: ga het uitproberen!
bedankt
Het is nog mooier als je niet naar onderen kijkt, maar in ieder geval is je lichaam dan wel in de goede richting :wink:
Als je hebt gemerkt dat je hond echt goed kijkt krijg je steeds meer vertrouwen dat het wel goed zit. :ok:
Je trainster kan je ook af en toe aangeven dat het goed gaat.
Verder kan je oefenen in de buurt van grote ruiten (winkelruiten) waar je jezelf en je hond ziet als je recht vooruit kijkt.
Je ziet dat Linda in een zaal traint waar spiegels staan.
Ook heel gunstig als je oefent :ok:

Ik kijk vaak wel een beetje naar beneden omdat ik anders op mijn snufferd lig :N:
Ik struikel snel en zeker op een beetje onregelmatige ondergrond. :oeps:
Afbeelding
Living XL
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastiff!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Living XL »

corason del perro schreef:
Living XL schreef: Het enige wat ik tot nu toe niet gelezen heb, is hoe jouw eigen houding is.
Misschien een hele stomme vraag he :wink: ik heb dit advies al eerder gehoord maar als ik niet naar mijn hond kijk hoe weet ik dan of hij aandacht voor me heeft?

Ik kijk dus ook naar mijn hond, heb niet het idee dat hij het erg vind maar zou zomaar eens kunnen van wel. Maar je wilt toch dat je hond naar jou kijkt en oogcontact zoekt. Ik ben altijd bang dat hij dan helemaal rond gaat lopen kijken zeg maar.
Hahaha je bent zeker niet de eerste die dit vraagt.
Ik vind het een best lastig te omschrijven, maar ik "voel" mijn honden.
In die zin, ik "voel" waar en hoe ze lopen.
Ik heb dit van een collega-trainer "geleerd"/overgenomen.
In mijn eigen lessen, gebruik ik dit dus ook heel vaak.
Ik laat de cursisten een stuk(je) volgen met hun hond en coach hen zodra hun hond tijdens het volgen wegzakt in tempo
en/of wegzakt in aandacht.
Ik begeleid ze dus constant tijdens het volgen en geef ook het moment van belonen aan,
zodat er op het juiste moment beloont wordt.
Iemand die een combinatie ziet lopen, kan dat vaak beter zien dan degene die zelf loopt.
Na verloop van tijd, merk je dat veel cursisten hun hond inderdaad beter gaan aanvoelen en
ook echt "voelen" wanneer de hond wegzakt, zonder dit bevestigd te krijgen door te kijken.
Zeker bij aangelijnd volgen heb je ook de lijn waaraan je merkt of de hond attent en op tempo met je meeloopt of niet.
Een hond die juist erg graag oogcontact maakt, zal dat oogcontact dus zelf gaan zoeken.
Hij moet dan haast wel op de juiste positie naast je lopen (of zal licht hinderen), om dat oogcontact ook daadwerkelijk te krijgen. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen maken....
(spreektaal is toch veel makkelijker....)
Groetjes
Sandra
en een high 5 van Amiga, Perro & Meissie
Afbeelding
In loving memory Bink 08-05-1999 / 25-11-2011
In loving memory Murphy 16-03-1998 / 29-04-2013
corason del perro
Zeer actief
Contacteer:

:N: ik maak me schuldig aan het op het eind (zit naast je) belonen :N:
zal het niet meer doen. Ik luister gewoon graag naar mijn trainer en die zei heel snel dat ik teveel beloonde :( dus heb ik dat best snel afgebouwd. Ik denk te snel.

@Living XL: ik ga eens trainen als mijn vriend er is dan kan hij mij precies zeggen wanneer ik belonen moet.

We gaan weer even helemaal opnieuw beginnen met het volgwerk :ok:
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”