Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

honden. . .carnivoor ???

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

rubyred
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Hond, Maltese, Husky Hybrid.
Aantal honden: 3

Re: honden. . .carnivoor ???

Ongelezen bericht door rubyred »

Honden zijn vleeseters. Het beste is ook om ze alleen vlees te geven, al dat graan wat je in hondenbrokken vind slaat nergens op, is alleen een vuller om de prijs laag te houden.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

wendy71 schreef:En daarbij hoelang bestaan brokken eigenlijk, ik meen pas een jaar of 50.
Wat denk je dat die honden voorheen hebben gegeten?
Voornamelijk slachtafval, pens en de restjes van menseneten, kwam geen brok aan te pas.
Onze hond vroeger kreeg ossehart of pens gekookt, met 'n snee bruin brood en gistocal erover heen. Dat was toen nog gewoon bij de slager te verkrijgen.
fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder

Ongelezen bericht door fleurie »

Neeltje schreef:Onze hond vroeger kreeg ossehart of pens gekookt, met 'n snee bruin brood en gistocal erover heen. Dat was toen nog gewoon bij de slager te verkrijgen.
Ja precies hier ook, de cairn terrier van mijn ouders, kreeg dit dieet voorgeschreven door de fokster, gravin van Zuylen van Nyevelt. Hij had wel altijd jeuk en een slechte vacht, maar dat had denk ik meer te maken met het feit dat mijn ouders destijds geen idee hadden dat het hondje geplukt moest worden.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ze aten gewoon met de pot mee, en anders de restjes, en ik moet heel eerlijk zeggen dat de groentes die ik over heb , nog steeds voor de hond zijn :smile: :klaar:
#linda#
Actief

Ongelezen bericht door #linda# »

Rosita Compagner schreef:
#linda# schreef:
Emma schreef:hoi,
in het maandblad ``hondenmanieren`` nummer 7/8 van 2010. stond een boeiend stuk over hondenvoeding. over BARF en over brokken.
Ik heb het artikel ook gelezen en naast de vraag of de hond nu wel of niet echte carnivoor is vroeg ik me meer af of zo'n blaadje ooit een artikel zou plaatsen waarin KVV of BARF e.d. er beter uit komt dan brokken. Aangezien hun grootste adverteerder Royal Canin is.
Het blijven toch altijd een beetje pro-brokken verhaaltjes.
Jawel hoor, heeft er ook wel eens in gestaan. Als je een goed verhaal schrijft en leuke foto´s erbij levert dan is de kans best erg groot dat het geplaatst wordt.
Nou dat vind ik dan netjes van ze.
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Ook ik geloof dat een hond een carnivoor is, maar wel een oppertunist.
Hij kan dus overleven op vele soorten voer, maar tussen overleven en fijn gezond oud worden vindt ik een verschil zitten.
Dat laatste wil ik graag bij mijn eigen honden, dus kies ik voor dieet waar ze het goed op doen en minder gevolgen heeft op lange (en soms korte) termijn.
Een wolf daarintegen moet wel sterk zijn om te kunnen overleven in het ruige gebied waarin hij leeft, toch wordt een wolf niet zo oud omdat hij simpelweg niet kan overleven als ie gebreken gaat vertonen.
Wilde honden rondom nederzettingen zie je vaak broodmager enkel overleven en niet erg oud worden, ook niet een ideaal voorbeeld.

Ik probeer dus van alle kanten het goede uit te pakken, een rauw dieet, aangevuld met groentes.
Daarnaast is het leefmileu van mijn honden een stuk beter, ze hoeven ongeveer geen ontberingen te ondergaan.
En als ze wat mankeren, gaan we daar wat aan doen als dat kan.
BT Golden
Actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door BT Golden »

Een hond is een carnivoor.

Bentie vind haar kvv en zo nu dan een eigen samengestelde maaltijd super lekker. Alles zit erin. Dat artikel is geschreven om brokken weer goed onder de aandacht te brengen en mensen bang te maken. Vers is nu ontzettend in.

De vader van de pups van Bentie is ook een barf-hond. En die is werkkampioen op het gebied van de jacht en super en super stabiel.

Als ik 1 bak kvv en 1 bak brok neer zet, dan kiest Bentie eerst de kvv.
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

Neeltje schreef:
wendy71 schreef:En daarbij hoelang bestaan brokken eigenlijk, ik meen pas een jaar of 50.
Wat denk je dat die honden voorheen hebben gegeten?
Voornamelijk slachtafval, pens en de restjes van menseneten, kwam geen brok aan te pas.
Onze hond vroeger kreeg ossehart of pens gekookt, met 'n snee bruin brood en gistocal erover heen. Dat was toen nog gewoon bij de slager te verkrijgen.

Vroeger kregen kinderen ook een speen in drank gedoopt in de mond om het stil te houden :wink:
Probeer dat nu maar eens en je kind is weg

Overigens denk ik dat de hond eerder een carnivorische omnivoor is :engel:
Laatst gewijzigd door smoekie op 23 jul 2010 07:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
S@ndr@
Zeer actief

Julia en Bentie schreef:Een hond is een carnivoor.

Bentie vind haar kvv en zo nu dan een eigen samengestelde maaltijd super lekker. Alles zit erin. Dat artikel is geschreven om brokken weer goed onder de aandacht te brengen en mensen bang te maken. Vers is nu ontzettend in.

De vader van de pups van Bentie is ook een barf-hond. En die is werkkampioen op het gebied van de jacht en super en super stabiel.

ja dat zijn jouw honden, maar ik weet het bij de mijne niet die wil het allemaal en het zou me echt neit verbazen als hij bij de brokken zou beginnen
:F:
En ik vind het echt verbazend dat ik dus nu voor de 2 de keer een hond heb( of het moet aan het formaat leggen) die het gewoon net iets beter doet op brokken :U:
Hij wordt dan niet stront ziek van KVV, maar Baco dus wel.
Gil die gaat gewoon echt overal lopen vreten als hij alleen KVV en Barf krijgt, en met brok is het over, en hij heeft geen race kak meer,
ogen lopen minder, en hij heeft minder jeuk aan de oren :19:
De fervente vlees voerders die zullen wel zeggen "ken niet", maar het is echt zo :F:
sorry
BT Golden
Actief

Zo is elke hond anders.

Mijn eerste hond Wampie, moest eerst eten wat ik at en daarna at ze haar brok op. Ze is 14 jaar geworden. Dus als ik een sudderlapje of biefstukje etc had, moest zij dat ook hebben. Dus bakte ik er twee. Wamp heeft ook een hele tijd bij mijn ouders gewoond en daar is dat aangeleerd. Dus dat wilde ik niet meer veranderen, in de laatste 3 a 4 jaar dat ze continue bij mij heeft gewoond. Wamp was het hondje van mij en mijn vader.

Bentie krijgt bijna geen gebakken vlees. Soms als restje.
BT Golden
Actief

Nopes, niet als maaltijd. Als beloning krijgt mij hond en toekomstige hond wel eens een natuurlijke brok voor het trainen.

Maar voor mij omdat ik 100% natuurlijk voer is het belangrijk dat de vader van de pups ook vlees krijgt en het liefst 100% natuurlijk.

Maar zo voert iedereen zijn ding.

In brok zit niet zo veel vlees en mijn hond krijgt 100% vlees en ik heb diverse brokfabrikanten gebeld en gemaild of zij mij door konden geven hoeveel vlees erin zat en dat konden ze niet. De meeste brokken bestaan uit veel granen en toevoegingen en vlees is gewoon 100% natuurlijk.

Wat voor ras is dropje.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik vermoed dat de honden die om nederzettingen heenscharrelden en daar hun kostje vonden ook eerst het vlees en de botten hebben gepakt en het fruittoetje niet eens hebben aangeraakt :wink:
Mensen aten vroeger ook bij voorkeur vlees, uit armoede is er een wat gevariëerder menu ontstaan. Het korte darmstelsel van de hond maakt hem nog steeds tot een carnivoor.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Julia en Bentie schreef:
Als ik dit voor Dusty deed koos ze gegarandeerd voor brok, ze luste geen enkele kvv

Als ik hier eentje de keuze geef tussen brok en vers (echt stukken vlees) dan gaat ie gegarandeerd voor de brok...
het vlees wordt buiten de kennel gesmeten... kvv lust ie daarentegen wel weer.

zo zie je maar dat dit erg verschilt bij honden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Oh ja, ik heb hier ook honden die zich acuut op de brok zullen storten. Ik ga er dan maar vanuit dat kindertjes ook liever patat en cola nemen dan een salade. En soms krijgen mijn honden dus brok, da's dan hun patatje oorlog :ok:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Rosita Compagner schreef:Oh ja, ik heb hier ook honden die zich acuut op de brok zullen storten. Ik ga er dan maar vanuit dat kindertjes ook liever patat en cola nemen dan een salade. En soms krijgen mijn honden dus brok, da's dan hun patatje oorlog :ok:
patatjes krijgen ze letterlijk zo heel af en toe als er eens een paar over zijn..
Voor de rest zijn zowel brok, kvv als vers hun maaltijden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Rosita Compagner schreef:Oh ja, ik heb hier ook honden die zich acuut op de brok zullen storten. Ik ga er dan maar vanuit dat kindertjes ook liever patat en cola nemen dan een salade. En soms krijgen mijn honden dus brok, da's dan hun patatje oorlog :ok:
Ik zie brokken niet als patat, niet alle brokken in ieder geval. Ik denk zelfs dat sommige brokken best goede voeding zijn. Maar KVV vind ik beter en zelf samenstellen nog beter :wink:

Ik vind overigens wel dat veel honden op mindere brokken er later minder goed uitzien. Maar oud worden is veel meer een genenkwestie dan een voedingskwestie. Mijn opa rookte als een ketter en is heel oud geworden :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Als ik vanavond twee bakken neerzet, de 1 met hun zelfsamengestelde maaltijd en de ander bak met brokjes weet ik wel wat ze doen. :engel:
Die brok bak gaat eraan :lol1: , ten eerste omdat dat *nieuw* voor ze is, en ten tweede omdat ze dan denken dat ze een bak met snoep krijgen haha. :mrgreen:

Maarre, ze eten vanavond gewoon hun hert en een karkasje hoor. :mann:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
S@ndr@
Zeer actief

ik zou kleingemaakte pens staafjes en runderlong met patatjes willen vergelijken en brokken gewoon met brood ofzo , basis voer, waar in grote lijnen inzit wat ze nodige hebben.
De een is gek op brood de ander eet het omdat het er nu eenmaal bij hoort :cool2:
smaken verschillen
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

S@ndr@ schreef:ik zou kleingemaakte pens staafjes en runderlong met patatjes willen vergelijken en brokken gewoon met brood ofzo , basis voer, waar in grote lijnen inzit wat ze nodige hebben.
De een is gek op brood de ander eet het omdat het er nu eenmaal bij hoort :cool2:
smaken verschillen
Je hebt gelijk, ik zou brokken ook zien als brood/maaltijd maar daar denken mijn hondjes anders over.
brokjes=snoepjes in hun ogen.
Komt vast omdat ze brokken niet als standaard maaltijd krijgen.
Andersom zou het net zo goed kunnen: geef een hond die altijd brokken krijgt maar es de keuze: een bak brok of een lekker geurend stuk pens.
Ik denk dat veel honden dan kiezen voor de pens.
verandering van spijs doet eten, zeg maar. :F:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

dat vind ik het nadeel van brokken geven, Gil is op training veel minder gretig op de beloning,
op vers deed ie een moord voor een beloning :oohja:
ik snijd mezelf in de vingers dus :smile:
vanavond maar ff frikandel mee nemen :smile:
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

S@ndr@ schreef:dat vind ik het nadeel van brokken geven, Gil is op training veel minder gretig op de beloning,
op vers deed ie een moord voor een beloning :oohja:
ik snijd mezelf in de vingers dus :smile:
vanavond maar ff frikandel mee nemen :smile:
Dat werkte als een tierelier toen ik nog met Jakko op cursus zat. :lol1:
En stukkies kaas en salami, als het maar sterk ruikt. :wink:
Succes vanavond met Gillebil :lief: op de training. :ok:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

S@ndr@ schreef: vanavond maar ff frikandel mee nemen :smile:
clubgenootje heeft een tijdje met Xena getraind toen ze herstellende was van een hersenbloeding. Ze gebruikte altijd rauwe frikandel en werken dat Xena deed voor haar :lol1: :lol1:
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Grappig is dat hé, dat als je een keer een andere beloning geeft, ze ineens alles wel blijken te kunnen en gaan als een speer. :lol1:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

ik hoop het is de laatste keer vanavond, in augustus ligt alles stil, zou wel leuk zijn als het een beetje lekker gaat op die frikandel
dan sluiten we leuk af deze maand
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

S@ndr@ schreef:ik hoop het is de laatste keer vanavond, in augustus ligt alles stil, zou wel leuk zijn als het een beetje lekker gaat op die frikandel
dan sluiten we leuk af deze maand
Is het de eerste keer dat je frikadel meeneemt?
Zoja, garantie voor een goede afsluiter San, Gillebil is dan het beste jongetje van de klas, lekker puh. :pffff:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

:lol1: ja zou de eerste keer zijn
, dat zou weer eens wat anders zijn als hij doet het prima voor dat type hond :oeps: :smile:
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

S@ndr@ schreef: En ik vind het echt verbazend dat ik dus nu voor de 2 de keer een hond heb( of het moet aan het formaat leggen) die het gewoon net iets beter doet op brokken :U:
hoe bedoel je dat?

hier doen trouwens alle honden het beter op zelf samengesteld (dus niet op kvv) dan op brok (en dat zijn er de afgelopen jaren best veel geweest ;).
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik heb mijn honden echt geen leven lang patat gevoerd :N: :mrgreen:
Ik schaar FF toch echt onder verantwoorde brokken.
S@ndr@
Zeer actief

Hutsje schreef:
S@ndr@ schreef: En ik vind het echt verbazend dat ik dus nu voor de 2 de keer een hond heb( of het moet aan het formaat leggen) die het gewoon net iets beter doet op brokken :U:
hoe bedoel je dat?

hier doen trouwens alle honden het beter op zelf samengesteld (dus niet op kvv) dan op brok (en dat zijn er de afgelopen jaren best veel geweest ;).
Dit is nu voor mij de tweede keer dat een hond het echt beter ( zeker bij verminderde weerstand) doet op brok, en misschien komt die overgevoelige heid bij grote honden iets vaker voor dan bij kleinere rassen. ( gewoon even een losse gedachte hoor, niet bewezen :wink: )
Lellibel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische hond.

Ongelezen bericht door Lellibel »

ik ken iemand met een vegetarische hond :smile: Maar ik denk wel dat de hond nog steeds een carnivoor is,.. maar carnivoor betekent niet dat je alleen vlees eet, wolven en beren eten ook bessen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”