Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup overzetten op gedeeltelijk kvv ?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Siggy
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): duitse herder / australian shepherd

Pup overzetten op gedeeltelijk kvv ?

Ongelezen bericht door Siggy »

Eerst even wat achtergrond info:
Ik heb sinds ca. 3 weken B2, een x-aussi in huis van vermoedelijk ruim 4 maanden oud. Sinds we hem hebben heeft hij al diarree, veelal brijig, een korte periode zelfs waterdun. Hij is positief getest op giardia en daarvoor reeds behandeld met panacur. De ontlasting veranderde echter niet. Nogmaals de onlasting gecheckt: helemaal in orde: geen abnormale bacterien, geen parasieten gevonden, geen giardia. Gisteren bloed af laten nemen: toch veel eosinofielen in het bloedbeeld, wat toch een aanwijzing kan zijn voor parasieten, vanaf zaterdag wordt de 3- daagse kuur panacur sowieso herhaald. Ik ben nog in afwachting van de rest van het bloedonderzoek( oa vertering, alvleesklier)

Ik zit er over te denken gedeeltelijk over te stappen op kvv, B2 krijgt nu Hill's puppy brokken te eten. Ik wil evt. overstappen op Orijen of Farmfood. Nu lees ik wisselende verhalen op het internet over kvv. Kun je het nu wel of niet combineren met brokken (alleen kvv is ivm mijn werktijden niet mogelijk, B2 zal minimaal 3 dagen in de week brokvoer moeten eten uit praktisch oogpunt) Is het dan wel slim om een hondje wat zo gevoelig op darmen is, steeds van voer te laten wisselen. Creeer ik daar niet nog meer diarree problemen mee ?
En hoe pak ik het aan: 's ochtends brokken en dan 's avonds een kvv maaltijd ? (3-4 x per week ?) Of dan toch maar liever op 1 soort brok blijven staan ?

Graag zou ik wat meningen horen, ook als er mensen zijn die me een ander merk brokvoer aanraden, hoor ik dat graag.
Overigens wacht ik even de uitslagen van de bloedonderzoeken af, voordat ik überhaupt iets verander.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Pup overzetten op gedeeltelijk kvv ?

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik denk dat je in de goede richting denkt!

Je zult misschien vershillende kvv's moeten proberen voor je iets hebt wat goed verdragen wordt, maar 'smorgens het een en 'savonds het ander kan prima. (Krijgt pup niet nog 3 maaltijden??)
Het is beter om niet brokken en kvv in 1 maaltijd te mengen.

Succes!

Suzanne
Baco
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Franse Bulldog x Engelse Stafford
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Baco »

Onze pup krijgt Cavom en Smuldier door elkaar al sinds de Fokker en dat gaat prima. Zolang het een geperste brok is is het geen probleem (hier).
Groetjes van Baco en Diesel
Siggy
Vaste gebruiker

Hij krijgt nu inderdaad nog 3 x per dag te eten hoor, over ca. 1,5 maand ga ik ws over op 2 x per dag.

Ik ben vanmiddag ook eens wezen informeren bij de plaatselijke dierenwinkel. Ze hebben daar verschillende merken diepvriesvoer liggen, oa. smuldier en barfhaak (??), en ook vers van een plaatselijke slachterij. De winkelmevrouw, zei dat als ik vers vlees wilde geven naast brok, dat ik dat niet vaker dan 2 x per week moet doen. (ik ben echter vergeten te vragen of dat dan 2 maaltijden zijn of 2 dagen ???) en dat ik het beste kon beginnen met paardevlees. Dit zou voor een beginnende versvleeseter het beste opgenomen worden.
Afbeelding
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

Brokken en rauw vlees: http://barf-natuurlijk.nl/html/kvv_brokken_kvv.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Paardenvlees: http://barf-natuurlijk.nl/barf/barf_rau ... vlees.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet,
Ignit Bekken.
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik geef brok en kvv en doe dat bijna dagelijks, de ene keer krijgen ze s'morgens vlees en sávonds brok, dan weer andersom, dan voer ik weer een hele periode kvv en dan een paar dagen brok.... heb nooit geen problemen.
Zorg wel dat er minimaal 8 uur zit tussen een brok maaltijd en kvv... en als ik kvv geef met bot etc erin dan geef ik de dag erna iets van pens ofzo en de dag erna pas weer brok... tussen kvv met bot en brok zit dus altijd 1 pens dag...
Ik heb een hond met een kip en granen allergie en de kvv soorten die zij mag is niet altijd op voorraad , en d ebestellingen worden niet altijd op tijd geleverd dus daarom heb ik ernaast brok..plus ze vinden de brokken ook geweldig hoor, eten ze echt met smaak op en ze doen het er beide heel erg goed op.
Afbeelding
mim
Zeer actief
Mijn ras(sen): Aussie en een Teckel

Ongelezen bericht door mim »

Ik heb een aussie puppy van 4 mnd oud. Ze krijgt hier s'ochtends en s'middags farmfood brokjes en s'avonds kvv. Ze doet het prima hierop :ok: Wel verschillende kvv's.
Afbeelding

Groetjes Mirjam, Smokey en Filou
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik meng het ook net zo gemakkelijk hoor KVV en brok tegenwoordig kan het weer, :ok:
alleen dingen met bot houd ik puur, zonder andere dingen erbij
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik heb een pup van bijna vier maanden en ik geef haar vooral kvv maar ook wel eens brokken of blikvoer uit praktische overwegingen. Ze heeft altijd prima ontlasting, heel kleine donkerbruine drolletjes die niet stinken. De juf van de puppycursus zei dat je de pup veel verschillende dingen te eten moet geven, zodat de darmpjes overal aan kunnen wennen. Zou het niet kunnen dat jouw pup ook moet wennen? Geef je steeds hetzelfde voer of ook wel eens iets anders tussendoor? Want ik hoorde dat als je een pup laat wennen aan voer, het wel een week diarree op kan leveren voordat het goed gaat. Als je een pup hebt die gevoelig is op diarree dan. Dus dan is veel dingen uitproberen weer geen goed idee. Misschien even hetzelfde voer geven een week? Ik wist trouwens niet dat je 8 uur tussen kvv en brok moet doen, waarom? Lijkt mij onzin, in kvv zit meer eiwit dan koolhydraat en met brok is het net andersom. Is dat niet net zo'n broodje aap verhaal als bier na wijn geeft venijn? Ik geef mijn pup van alles door elkaar en ze heeft nog nooit diarree gehad. Ik geef haar ook veel melk en zuivelproducten, vindt ze heerlijk! (is wel grappig, ze is geboren in de koeienstal en heeft daar geslapen de eerste weken van haar leven, tussen de kalfjes!) Daar kunnen honden trouwens wel van aan de diarree gaan, zuivelproducten dus mee uitkijken. O en heb je verse rauwe vis geprobeerd, is mijn pup helemaal dol op en het is heel goed voor ze. Je kunt ook filets geven zonder graat, zijn nu in de aanbieding bij de deka! Maar mijn tip is: misschien ben je teveel verschillende dingen aan het uitproberen om de diarree in te dammen en moet je even bij één soort voer blijven een week. (buiten het medische verhaal om, dokters weten namelijk ook niet alles maar dat zeggen ze er niet bij!) Nog een ideetje: heb je de huid goed gechecked op huidproblemen/schimmel, teken, beten? Muggen ed dragen ook parasieten.
S@ndr@
Zeer actief

O ja het kan na de Giardia ook een tijdje duren voor de ontlasting weer goed is he, :roll: Het heeft bij Gil zeker 14 dagen geduurd voor het weer echt stevig was.
toen kreeg hij ook alleen brok
en zeker in het begin niet teveel variëren, dan ik zou 1 ding doen en pas als de ontlasting goed is kun je met andere dingen erbij gaan experimenteren, eerst rust in de tent :ok:
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Siggy schreef:Hij krijgt nu inderdaad nog 3 x per dag te eten hoor, over ca. 1,5 maand ga ik ws over op 2 x per dag.

Ik ben vanmiddag ook eens wezen informeren bij de plaatselijke dierenwinkel. Ze hebben daar verschillende merken diepvriesvoer liggen, oa. smuldier en barfhaak (??), en ook vers van een plaatselijke slachterij. De winkelmevrouw, zei dat als ik vers vlees wilde geven naast brok, dat ik dat niet vaker dan 2 x per week moet doen. (ik ben echter vergeten te vragen of dat dan 2 maaltijden zijn of 2 dagen ???) en dat ik het beste kon beginnen met paardevlees. Dit zou voor een beginnende versvleeseter het beste opgenomen worden.
Ik denk dat deze mevrouw zich er niet goed in verdiept heeft. :wink:
KVV mag je zoveel geven als je wilt en je hoeft echt niet met paardevlees te beginnen. Ken zo gauw ook geen KVV van paardenvlees. :scratch:
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Kvv en brok kan gewoon gemengd worden, hoevaak enzo maakt niets uit.
Enige waar ik voorzichtig mee zou zijn is als wat vleesbotten ernaast geeft, het maagzuur van een hond die ook brok eet is toch wat anders en kan in een enkel geval een probleem opleveren met (harde) vleesbotten.

Is hij helemaal Giardia vrij?
Want ik hoor regelmatig dat ze zichzef herbesmetten, en dat de testen niet 100% correct zijn.
Dat zou ik dus eerst uitsluiten :wink:
Siggy
Vaste gebruiker

Bedankt voor het meedenken allemaal !
Uit het bloedonderzoek kwamen geen schokkende dingen: geen aanwijzing voor ontsteking, nieren/lever ok, vertering normaal. Bij de laatste test was hij giardia vrij, maar zoals gezegt herhaal ik de panacur zowiezo nog een keer.

Hij krijgt hill's puppybrok en heeft 1 week hill's I/D (speciaal voor maag-darmproblemen) gehad. De ontlasting veranderd echter helemaal niet: het is brijig tot dun en veel en vaak. Hij poept gemiddeld zo'n 8 x per dag, elke nacht 2 x eruit om te poepen en flinke hoeveelheden. Het verbaast me dat ie wel zo goed groeit, ik heb het idee dat er meer uitkomt dan erin gaat. Hij is verder hartstikke fit en vrolijk en eet en drinkt goed.

Ik ga hem nu een paar dagen smuldier kip geven (ik weet: is geen volledig voer), als de ontlasting daarop positief veranderd kan ik hem misschien proberen ook andere vleessoorten en brok te geven.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Van Gils heb ik na de Giaridia een 14 dagen op een brok gezet, met juist heel veel vezels en zo min mogelijk vet, echt een dieet brok, en daarop is de ontlasting weer helemaal de goede kant opgegaan.
ik hoop dat jij het gaat redden met smuldier kip, maar die is wel bagger vet he
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Siggy schreef:Bedankt voor het meedenken allemaal !
Uit het bloedonderzoek kwamen geen schokkende dingen: geen aanwijzing voor ontsteking, nieren/lever ok, vertering normaal. Bij de laatste test was hij giardia vrij, maar zoals gezegt herhaal ik de panacur zowiezo nog een keer.

Hij krijgt hill's puppybrok en heeft 1 week hill's I/D (speciaal voor maag-darmproblemen) gehad. De ontlasting veranderd echter helemaal niet: het is brijig tot dun en veel en vaak. Hij poept gemiddeld zo'n 8 x per dag, elke nacht 2 x eruit om te poepen en flinke hoeveelheden. Het verbaast me dat ie wel zo goed groeit, ik heb het idee dat er meer uitkomt dan erin gaat. Hij is verder hartstikke fit en vrolijk en eet en drinkt goed.

Ik ga hem nu een paar dagen smuldier kip geven (ik weet: is geen volledig voer), als de ontlasting daarop positief veranderd kan ik hem misschien proberen ook andere vleessoorten en brok te geven.
Waarom zou je je pup nu weer onderwerpen aan zo'n zware Panacurbehandeling als hij er pas geleden al 1 gehad heeft en giardiavrij is bevonden? Je kunt beter werken aan weerstandsverhoging en supplementen geven die op een gezonde manier bijdragen aan het versterken van dat maag-/darmstelsel. Indien je twijfelt, zou je eerst ontlastingonderzoek kunnen doen en als is aangetoond dat de pup worm of giardia heeft, dan pas Panacur geven. Het is enorm veel gif wat je in je pup stopt, die zich hiertegen nog totaal niet kan weren. Indien je van plan bent om Smuldier te geven, dan kun je de kipversie beter combineren met de enkele pensversie of een Smuldier Compleet geven. Die kipversie bestaat uit enorm veel vet en dat kan je pup nog niet goed afbreken met een niet optimale darmflora. Beter nog is om echt een goede kwaliteit gemalen voeding te kopen zonder premix en andere toevoegingen, waarin een betere kwaliteit karkassen/organen doorheen gedraaid is en dat aanvullen met een echte ongespoelde vuile pens/boekmaag mix. Of zelf samenstellen, dan heb je zelf in de hand wat je voert en de kwaliteit is te allen tijde beter dan wat je in een gemiddeld supermarkt KVV aantreft.
Je zou voor nu al een goed probioticum kunnen geven om de goede darmbacteriën aan te vullen en indirect de algehele weerstand van je pup te verhogen. Chlorella draagt ook bij aan het optimaliseren van het spijsverteringsstelsel en zeker in deze situatie kan je pup daar baat bij hebben. Daarnaast zijn er diverse kruidenpreparaten die antibacterieel, gistwerend en parasietafdrijvend op die darmflora werken. Dat geeft minder belasting op het immuunsysteem die juist gevormd moet worden door die darmflora, dan zo maar een Panacur kuurtje er in. De brok zou ik niet meer voeren.
Sterkte met wat je doet.
Siggy
Vaste gebruiker

Bij het laatste faeces onderzoek was hij inderdaad giardia negatief, maar je moet in het achterhoofd houden dat de test soms vals negatief uitpakken. Tel daarbij op dat de eo's in het bloedbeeld (NA het faeces o.z.) verhoogd zijn zonder dat de leuco's verhoogd zijn, dus geen aanwijzing voor ontsteking. Dus toch nog verdacht van een parasitaire infectie, ook nog eens in het achterhoofd houdend dat de pup de eerste 4 maanden van zijn leven hoogstwaarschijnlijk niet tot nauwelijks ontwormd is, lijkt het mij absoluut niet verkeerd om de panacur nogmaals te herhalen. Van kruidenmiddeltjes tegen parasieten ben ik niet zo, geloof persoonlijk niet dat dat afdoende helpt.

Ik heb het vetpercentage van smuldier kip gecheckt en vergeleken met pens en vlees, kip heeft veruit de laagste vetpercentage. Of bedoel je dat op een andere manier ?
Afbeelding
mwillow

Siggy schreef:Bij het laatste faeces onderzoek was hij inderdaad giardia negatief, maar je moet in het achterhoofd houden dat de test soms vals negatief uitpakken. Tel daarbij op dat de eo's in het bloedbeeld (NA het faeces o.z.) verhoogd zijn zonder dat de leuco's verhoogd zijn, dus geen aanwijzing voor ontsteking. Dus toch nog verdacht van een parasitaire infectie, ook nog eens in het achterhoofd houdend dat de pup de eerste 4 maanden van zijn leven hoogstwaarschijnlijk niet tot nauwelijks ontwormd is, lijkt het mij absoluut niet verkeerd om de panacur nogmaals te herhalen.
Bij een zware worm- of giardiainfectie waarbij langdurig en explosief chemische middelen ingezet worden, kun je verwachten dat nadien in het bloed toxische stoffen achterblijven van dood parasietmateriaal. Voordat dat die bloedbaan en de organen uit is, ben je volgens de diverse holistische visies (ook met reguliere dierenartsachtergrond om wellicht wat twijfel weg te nemen...) maanden verder. Vandaar het holistische advies om na een chemische wormbehandeling twee weken nadien te ontgiften voor een aantal weken, zodat die reststoffen en de restanten van de wormenkuur zelf uit de bloedbaan en organen verwijderd worden. Pas dan zou bloedonderzoek nut hebben en zie je juist bij giardiabesmettingen vaak andere waardes die niet wijzen op een hernieuwde besmetting door het herstarten van de cyclus, waardoor nabehandeling met chemische middelen niet nodig is en ondersteund kan worden met minder belastende middelen.
Siggy schreef:Van kruidenmiddeltjes tegen parasieten ben ik niet zo, geloof persoonlijk niet dat dat afdoende helpt.
Dat is jammer, want tezamen met een gezonde soortgerichte voeding zijn dergelijke middelen in staat om daadwerkelijk voor darmflora-opbouw te zorgen en niet voor afbraak. Overigens niet zomaar wat kruidenmiddeltjes....medicinale kruiden die speciaal op basis van hun functie voor het betreffende doeleinde kunnen worden samengesteld en bijvoorbeeld Diatomaceous Earth waar fokkers in o.a. Engeland en Amerika lyrisch over zijn voor wat betreft het bestrijden van o.a. Giardia.
Siggy schreef:Ik heb het vetpercentage van smuldier kip gecheckt en vergeleken met pens en vlees, kip heeft veruit de laagste vetpercentage. Of bedoel je dat op een andere manier ?
Ja, ik bedoel dat op een andere manier. Elke diersoort heeft zijn eigen waardes in aminozuur-, vitamine-/mineralen- en vetgehaltes, dus het vetgehalte van kip in Smuldier zegt an sich niets over het feit dat toevallig een pens een groter vetgehalte heeft, wel over de kwaliteit van wat er doorheen gedraaid zit. Het is onmogelijk gezien de prijs dat de gemiddelde kipkarkas in Smuldier bestaat uit dik bevleesde karkassen, zoals wij dat in het natural raw feeding voeren. Veelal zitten in KVV's de kaal uitgebeende karkassen met een klein beetje restvlees en een gigantische hoeveelheid vet van de huid dat aan die karkassen vast zit. Er zijn uitzonderingen die wel dik bevleesde (en zelfs biologische) kipkarkassen met organen verwerken, maar daar is de prijs ook naar. Vuile pens (bij voorkeur lams-, schapen- of geitenpens) van een goede kwaliteit bevat goede darmbacteriën en een aardige hoeveelheid vitamine B's, die je pup o.a. nodig heeft voor het opbouwen van die darmflora. Als je daarmee kunt aanvullen, zal je pup de kip Smuldier zeer waarschijnlijk beter kunnen verwerken. Mijn mening is dat je beter eens een kippevleugel zou kunnen geven in plaats van Smuldier, maar dan adviseer ik je om je in te lezen op de diverse voedingsfora's.
Siggy
Vaste gebruiker

Bedankt voor je info over de voeding, weer wat geleerd en om over na te denken !

Over ontwormen hebben we duidelijk een andere mening, geeft niks. Ik ben niet voor eindeloos ontwormen, maar een pup die hoogstwaarschijnlijk nog nooit ontwormt is, is een herhaling van de onworming na 10-14 dagen zeker aan te raden.
Afbeelding
Siggy
Vaste gebruiker

Heerlijk, eindelijk een nacht door kunnen slapen. Na 3 weken elke nacht 2 tot 3 x je bed uit omdat je pup moet poepen is dat een verademing. Hij heeft gisteravond om 21.00 uur gepoept en hoefde vanochtend om 08.30 uur pas weer ! :D De hoeveelheid poep is binnen 24 uur met zeker 75% gereduceerd en het stinkt niet meer zo. De ontlasting is nog wel week, maar dat verwacht ik ook niet zo snel helemaal normaal. Ben al heel blij :lol1:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Suzanne123 schreef: Het is beter om niet brokken en kvv in 1 maaltijd te mengen.

Succes!

Suzanne
dat is allang achterhaald... hier krijgen ze alles door elkaar, kvv, brok, vers, nooit ergens last van.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Siggy
Vaste gebruiker

Jaaah, nooit gedacht dat ik nog eens zou staan te jubelen bij een mooie vaste drol, maar vanochtend heb ik dat gedaan..... :cheer:

We gaan nog mooi een paar dagen door op de kip en gaan dan eens rustig proberen er andere vleessoorten of een brok bij te geven. Beste dan beginnen met de Smuldier Pens ?
Afbeelding
kleine2758
Zeer actief
Mijn ras(sen): Weimaraner, DuitserXMechel, Mechelse Herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door kleine2758 »

Zo te lezen komt mijn reactie wat te laat(gelukkig voor jou).
Maar Panacur werkt tegen de Giardia maar zorgt er ook voor dat het darmenstelsel van je hond 'te schoon' wordt gemaakt.
Andere bacterien gaan dus ook dood en daardoor heeft je hond waarschijnlijk een tijdje
minder stevige ontlasting gehad. Een logisch gevolg van het kuurtje dus.
Komt allemaal vast goed, succes!
Siggy
Vaste gebruiker

Ik denk eerlijk gezegd zelf, dat zijn dunne ontlasting te maken heeft met de voeding. De combinatie met giardia zal het misschien nog wat erger gemaakt hebben. Maar het is wel erg opvallend, dat zodra ik hem van de brokken afgehaald heb, de ontlasting bijna onmiddelijk verbeterd. (ondanks dat hij op dit moment ook nog aan de panacur zit)
Afbeelding
mwillow

Siggy schreef:Ik denk eerlijk gezegd zelf, dat zijn dunne ontlasting te maken heeft met de voeding. De combinatie met giardia zal het misschien nog wat erger gemaakt hebben. Maar het is wel erg opvallend, dat zodra ik hem van de brokken afgehaald heb, de ontlasting bijna onmiddelijk verbeterd. (ondanks dat hij op dit moment ook nog aan de panacur zit)
:ok: Volhouden zo.....

Probeer uiteindelijk naar een goede kwaliteit gemalen voeding over te stappen.
Siggy
Vaste gebruiker

Wilde jullie toch nog even updaten over B2. Na al het gesukkel met z'n diarree, kreeg ik steeds meer het vermoeden dat hij geen granen kon verdragen. Zolang ik smuldier gaf, had hij super-ontlasting, zo gauw ik weer brokken bij wilde voeren, begon de ellende dezelfde dag opnieuw. Heb toen nog de Platinum brokken uitgeprobeerd, hoog vleesgehalte en rijst, geen granen. Maar ook daarop ging het onmiddellijk weer mis.
Onze B2 lijkt dus echt een gluten-intolerantie te hebben. Hij krijgt nu Orijen voer, helemaal graan- en rijstvrij dus en het gaat geweldig met hem. Ik combineer het nu nog dagelijks met smuldier ('s morgens brokken, 's middags en 's avonds smuldier), maar wil eigenlijk uit praktisch oogpunt nu langzaam over naar 3-4 brokken dagen en 3-4 kvv dagen in de week.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”