Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

uitbuiken/verplichte rust na eten?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Re: uitbuiken/verplichte rust na eten?

Ongelezen bericht door Hutsje »

nee, geen verplichte rust hier (ook geen benches). vaak willen ze juist na het eten spelen, dit doen ze al jaren en ze hebben er geen problemen mee. als ze een dubbele maaltijd hebben gehad willen ze wel eens blijven liggen :mrgreen:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

nope, nog met brokken nog met vers verplichte rust
inderdaad vaak willen ze juist gek doen en spelen na het eten, en dat mag ook gewoon
Hutsje
Zeer actief

hier ook 1 keer daags trouwens en ze vasten 1 a 2 keer per week ;)
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Geen verplichte rust, ik haal ook geen waterbakken weg.
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Hutsje en S@ndr@, zijn jullie helemaal niet bang voor maagtorsies?
Ik zelf was daar wel altijd een piepert in. Luka was natuurlijk alleen, dus die rustte sowieso wel na het eten, maar als we ergens anders waren en er was nog een hond, dan moest Luka van mij toch echt even wachten met spelen :pffff:
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Hier moet Gol ook altijd even achterlijk doen na het eten. Ik moedig het verder niet aan en doe niet mee maar als Gol haar speeltje door de kamer wil zwiepen mag dat :mrgreen:
Turbo!
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Jack Russells en 1 Engelse Springer
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Turbo! »

Ik laat ze hier gewoon gaan, en meestal doen ze zelf rustig.

maar ik heb er eentje hier die altijd idd even gek doet rollen en dergelijke, maar dat is 5 min en daarna gaat ie liggen.
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Nee, hier ook geen verplichte rust. Ze zijn hier ook heel speels na het eten en ik laat ze gewoon doen. Kai is na een dubbele maaltijd dubbel zo actief, hij vliegt dan door het huis :Q:
Mechelfanaat
Actief

Ongelezen bericht door Mechelfanaat »

Hier wel 1 uurtje rust voor en na het eten.
S@ndr@
Zeer actief

Carma schreef:Hutsje en S@ndr@, zijn jullie helemaal niet bang voor maagtorsies?
Ik zelf was daar wel altijd een piepert in. Luka was natuurlijk alleen, dus die rustte sowieso wel na het eten, maar als we ergens anders waren en er was nog een hond, dan moest Luka van mij toch echt even wachten met spelen :pffff:
Nee, en ik geloof er ook geen barst van dat het direct met eten ( of een volle maag)te maken heeft.
ik heb gewoon altijd het vertrouwen gehad, dat als zij het zo voelden spelen bij voorkeur gelijk na het eten , dat het ook echt geen kwaad kon :wink:
ik heb ook nooit kunnen constateren dat ze er zelfs maar een klein beetje buik pijn van kregen.
En ook Van Gils heeft zijn gekke uurtje na het eten, en dat mag hij ook gewoon :wink:
bekooij
Zeer actief
Mijn ras(sen): berner sennen, friese stabij

Ongelezen bericht door bekooij »

Ik zorg altijd dat hij eten krijgt na het wandelen. Meestal als hij gegeten heeft gaat hij in zijn mand liggen dus niet echt problemen. Als ze heel actief worden na het eten kunnen ze een maagtorsie krijgen, geloof dat dat voor alle dieren en zelfs mensen geldt. Ik ga net na het eten ook geen rondje hardlopen. Toevallig heb ik een schaapje met de fles groot gebracht en die heeft inderdaad een maagtorsie gehad. Ik ben er dus voorzichtig mee.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

misschien dat degen die braakt het toch wat minder goed verdraag, of heeft die het alleen met bepaalde soorten.
Baco kon ook nog wel een flink over zijn nek gaan die bleek er later ook echt uitslag en narigheid van vers voedsel te krijgen( mijn lieve kneusje ) .
Hutsje
Zeer actief

ik denk dat ze idd moeten wennen, en na kip of vis spuugde huts ook wel eens maar die was echt niet aktief na het eten ;).
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Carma schreef:Hutsje en S@ndr@, zijn jullie helemaal niet bang voor maagtorsies?
nope, er is geen enkel onderzoek dat uitwijst dat het door bewegen na eten komt. ik heb een hond verloren aan een maagtorsie, uren na de maaltijd (toen nog brok) en hij heeft de hele avond rustig geslapen.

nee, ik ga ook geen marathon lopen na het eten maar dat doe ik omdat ik dat zelf niet prettig vind. als mijn honden het niet prettig vinden om te rennen en spelen na het eten kunnen ze prima zelf bepalen dat te laten ;).
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ja ik houd ze wel rustig. Gewoon al voor mn eigen gevoel. Nilo komt dan altijd met balletjes en speeltjes aanzetten maar hij doet maar even rustig aan. Niks mis mee :wink:
Valerie
Zeer actief

Eet ze niet te snel?
Mechelfanaat
Actief

Ongelezen bericht door Mechelfanaat »

Waarom kies je eigenlijk voor 1 keer per dag eten?

Wij mensen eten meerdere malen per dag omdat de spijsvertering dan veel beter is
dit geld voor honden net zo.

Stel je eens voor dat jij alles wat je op 1 dag eet in 1 keer op zou moeten eten
En dan overdag lekker met de hond naar het bos of met een balletje gooien op de volle maag.
klinkt dat gezond :scratch:

Mijn advies zou zijn stap over na 2 a 3 maaltijden per dag.
b.v s'morgens na de ochtend wandeling
als je het lastig vind nogmaals op de dag te voeren waarom geef je het dan niet gewoon
voor het naar bed gaan ?
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Mechelfanaat schreef:Waarom kies je eigenlijk voor 1 keer per dag eten?

Wij mensen eten meerdere malen per dag omdat de spijsvertering dan veel beter is

Stel je eens voor dat jij alles wat je op 1 dag eet in 1 keer op zou moeten eten
En dan overdag lekker met de hond naar het bos of met een balletje gooien op de volle maag.

als je het lastig vind nogmaals op de dag te voeren waarom geef je het dan niet gewoon
voor het naar bed gaan ?
Waar baseer je bovenstaande op? Ik deel die namelijk niet, honden zijn geen mensen :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Valerie
Zeer actief

Mechelfanaat schreef:Waarom kies je eigenlijk voor 1 keer per dag eten?

voor het naar bed gaan ?
Ik behandel mijn honden gewoon als hond, niet als mens :wink:
Zoek stok!
Zeer actief

Mijn honden geef ik nooit verplichte rust (behalve op een wedstrijddag), dus ook niet na het eten.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Hier geen verplichte rust, maar ook geen gekkigheid na het eten. Ik ga niet met ze spelen of wandelen. ;)
Verder mogen zelf bepalen of ze willen bewegen of vrij spelen. Rhodi is wel eens een beetje speels na het eten, hij mag dan gewoon zelf doen wat hij wil.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Daarom vraag ik juist waar Mechelfanaat zich op baseert. Het is een nogal dwingend advies :wink: Er zijn genoeg mensen die 3 a 4 keer per week voeren, daar krijgt Mechelfanaat helemaal een hartverzakking van.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Inge O schreef:
Hutsje schreef:
nope, er is geen enkel onderzoek dat uitwijst dat het door bewegen na eten komt. ik heb een hond verloren aan een maagtorsie, uren na de maaltijd (toen nog brok) en hij heeft de hele avond rustig geslapen.

nee, ik ga ook geen marathon lopen na het eten maar dat doe ik omdat ik dat zelf niet prettig vind. als mijn honden het niet prettig vinden om te rennen en spelen na het eten kunnen ze prima zelf bepalen dat te laten ;).
ik moet (en zal :wink: ) er in 'mijn' maagtorsietopic nog op terugkomen (heb ik nog niet gedaan omdat het resultaat absoluut interessant genoeg is om te publiceren en er dan vooraf zeker niets echt openbaar mag gemaakt worden :ugh: ) maar alles wijst erop dat je je hond maar beter vrij laat bewegen na de maaltijd :ok: :wink: .
Ah! Interessant! Jullie hebben gelijk hoor dat er geen onderzoek uitwijst dat maagtorsies door bewegen na eten komt. Maar mijn ervaring in de DA praktijk was wel dat we heel vaak 's avonds de maagtorsies kregen en daar zaten vaak honden bij die net het eten op hadden en vervolgens waren gaan wandelen/spelen. Zegt natuurlijk niets, maar daardoor was ik zelf wel altijd heel voorzichtig. Ben erg benieuwd naar de publicatie Inge! :ok:
Afbeelding
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Bij mij zijn twee honden overleden aan een maagtorsie en allebei kregen ze het uren na het eten. Wat mij betreft mogen ze dus doen wat ze willen na het eten, want ik geloof er niet in dat het wat uitmaakt. Bij de andere honden heb ik het er in ieder geval niet mee kunnen voorkomen. Ik ben heel benieuwd naar het onderzoek van Inge.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges

Ongelezen bericht door Naima »

Hier ook geen verplichte rust, maar goed, die van mij beweegt tussen het rusten door lol, dus is ook niet nodig. Bovendien loop ik met hem voordat hij eten krijgt (omdat hij dan ontvanklijker is voor beloningshapjes en ik hem makkelijker kan laten doen wat ik wil), dus nadat hij dan heeft gegeten is hij sowieso wel moe meestal.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
Ody
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ody »

In huis zijn de honden eigenlijk altijd rustig, maar ik let er wel op dat er een flinke tijd tussen eten en wandelen zit. Heb al bijna een keer een hond verloren aan een maagtorsie, dus daar ben ik heel bang voor, bewezen of niet.
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

Nee daar let ik eigenlijk niet op. Nu is ze in huis zowiezo vrij rustig.
Ik zal wel geen bal gaan gooien net na het eten en fietsen doe ik ook niet net voor of na het eten, maar buiten dat let ik er heel weinig op.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Verplichte rust wel als pup en jonge hond, nu ze volwassen zijn en in de kennel zitten mogen ze wel gewoon wat rondlopen en doen... maar geen echte aktie na het eten (rennen etc.)

Hier altijd 2 x per dag eten (brok, kvv, vers, gemengd, wat uitkomt)
Vasten alleen als ze aan de diarree zouden zijn.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Er zijn verscheidene meningen over een maagtorsie, volgens mij weet niemand de precieze oorzaak.
Hier word ook altijd gespeeld/even gek gedaan na het eten ( 1 x daags NRV), dat mag ook gewoon :wink:

Ik heb eens een stuk gelezen over de maag van een hond, ben helaas geen lid meer van dat forum, dus kan het niet precies vertellen, maar de maag van een hond schijnt een soort harmonika te zijn.
Op het moment dat je de maag goed vult, dus 1 x daags of beter nog om de dag word deze helemaal/voor een groot gedeelte gebruikt/opgerekt en zullen ook de spieren gebruikt worden waardoor de maag sterker word.
Voer je meerdere malen per dag word deze steeds maar voor een klein gedeelte gevuld, de hond houd altijd een hongergevoel en de maag/spieren worden maar voor een klein gedeelte gebruikt.
De maaginhoud van een hond schijnt nogal groot te zijn dus op zich vind ik dit een logisch verhaal, zeker in het voorkomen van een torsie.
Maar dit bovenstaande is mijn persoonlijke mening, zoals al eerder gzegd is de oorzaak van een torsie niet echt duidelijk voor zover ik weet.

@ TO heb je de overgang naar een maal voeren per dag goed opgebouwd?
Amber
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amber »

Hier wel verplichte rust, tenminste zover dat kan natuurlijk.
Helaas heb ik met een van onze vorige honden, dit bijna wel meegemaakt ben in een taxi gestapt ,en met vliegende vaart naar de dichtbijzijnde dierenarts gereden, we waren er net op tijd bij, en het is dus goed gekomen, het had alleen geen vijf minuten later moeten zijn,, want dan was de ellende niet te overzien geweest.

De hond in kwestie zat toen op de brok, de krokante opzwel variant zal ik maar zeggen.
Ik ben hier zo van geschrokken, dat ik direkt de brokken in de kliko heb gesmeten.
Dus ik ben erg voorzichtig, zoals jullie kunnen begrijpen, zeker met Mack dat is toch een zware molosser ben ik echt een zeur geworden.
En juist na het eten worden ze dus aktief, dus blijft lastig.
Maar meestal zeg ik hem dat ie op zijn kussen moet gaan liggen, en dan doet ie dat ook.
Moet hem wel altijd even op zijn buik kroelen,, dan is het goed :D
Groetjes van Amber en een poot van Mack en Kay
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”