Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Alleen laten puppy...

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Re: Alleen laten puppy...

Ongelezen bericht door Moos »

Neeltje schreef:
Als je van te voren weet dat je hond langere tijd alleen moet zijn, zoek je daar zo zie zo het ras al op uit en neem je geen border collie/boxer of wat voor 'hyper' ras. Daar begin je al mee. En echt je kunt een hond het makkelijkste alles in de puppy tijd aanleren, omdat het dan spelenderwijs gaat.
Maar alleen zijn is geen trainingskunstje als zitten bij de stoeprand. Alleen leren zijn is een kwestie van vertrouwen/veiligheid. Ik vind het gewoon niet correct om als standaard te adviseren dat je meteen als de pup in huis is ermee moet beginnen. Dat kan als je een pup hebt die daar niet zo lastig in is, tuurlijk, dan werkt dat best. Maar met een pup van het type Moos verpest je daar gewoon een hoop mee. Ik heb het namelijk wel zo gedaan bij hem hoor, meteen alleen laten, moest van de boekjes en de cursus. Nou, was ik daar mooi even de pineut mee zeg. Dat werkt dus gewoon niet bij een pup die van 1 sec alleen al in paniek schiet. Ik had hem gewoon de eerste periode rustig moeten laten wennen, en dan had hij als hij wat ouder en zekerder was best alleen kunnen zijn. Nu heb ik maanden moeten oefenen met hulp van opa's en oma's om die verlatingsangst, die ik zelf gecreerd had, weer goed te krijgen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

gyanty schreef:
Tulp schreef: @Gyanty. Een jaar vrij gepland?! Dat zie ik dan weer helemaal niet zitten, hij moet in jouw leven gaan passen en jij moet gaan leven met een hond, maar je leven gaat niet in dienst staan van een hond, da's de omgekeerde wereld :hmmm:
Wie zegt dat de hond mijn leven bepaald? Ik ben student en kan mijn studie zelf indelen. Ik moest een half jaar zelfstandig vakken inhalen (dat heeft uiteindelijk een dik jaar geduurd....) en zou daarna mijn scriptie doen. Nu begin ik straks weer met een stage en Kay is er helemaal klaar voor. Dus niks geen omgekeerde leven hoor. En nou wij nemen een hond, dus je mag daar ook best wat in investeren. Dat een hond altijd maar overal in moeten schikken vind ik ook wat egoistisch. Die hond heeft niet gevraagd om een huisdier te zijn......(maar helaas denken veel mensen nog wel zo)
het is niet realistisch, ik zie al dat ik tegen mn baas zeg: tot volgend jaar neem een jaar vakantie want ik neem een pup :ugh: Dan hoef ik gelijk niet meer terug te komen ben ik bang...
Dat kan toch niet...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Liet
Actief
Mijn ras(sen): waarschijnlijk een podenco mix

Ongelezen bericht door Liet »

Hier kan ik gelukkig over mee praten en heb ik ervaring mee (ook van vroeger toen ik nog bij ouders woonde, waar we altijd honden en ook pups hebben gehad).
Het hangt naar mijn mening inderdaad heel erg van de pup af hoe snel je kunt beginnen met hem/haar alleen laten en ook hoe snel je de tijd van het alleen zijn kunt verlengen.
Ik heb Lars er ook snel aan gewend. Hij is het meest op mij gericht, omdat ik alles met hem doe aangezien mijn vriend het grootste gedeelte van de dag werkt en daarnaast ook een leek op het gebied van honden is. Daarom heb ik eerst geoefend door weg te gaan terwijl mijn vriend hier was. De eerste keer ging Lars gillen en heeft mijn vriend hem gerustgesteld. Daarna heb ik dit nog een aantal keer gedaan terwijl mijn vriend er was (gewoon even snel naar buiten lopen en weer terug, meerdere keren achter elkaar en als dit goed ging langer) tot hij hieraan gewend was en wist dat ik hoe dan ook altijd terug zou komen. De eerste keer dat ik hem helemaal alleen gelaten heb was meteen een halfuur (ik moest onverwachts dringend een boodschap doen) en toen heb ik hem een gevulde kong gegeven. Ik heb het toen opgenomen met mijn Ipod om achteraf te kunnen luisteren of hij zou janken of blaffen, maar helemaal niks, ging super en de dag daarna geloof ik ben ik al een uur weg gegaan en ook dat ging heel goed. Nu kan ik of kunnen we samen ook weggaan zonder hem een kong te geven. Soms geef ik deze wel, soms niet, als we langer dan een uur weggaan geef ik hem niet, want hij blijft ermee bezig en plast dan ook sneller in huis. Als ik de kong niet geef gaat hij gewoon slapen namelijk. Overigens laten we hem nog niet langer dan 2 a 2,5 uur alleen, omdat hij natuurlijk sowieso nog veel naar buiten moet.

Ik vroeg me trouwens af of er nog een verschil is tussen reutjes en teefjes, in de zin van dat teefjes in het begin misschien meer moeite hebben met alleen zijn omdat ze vaak toch iets aanhankelijker zijn?

Edit: Lars gaat trouwens niet in zijn bench als we hem alleen laten. Toen we hem hieraan gingen laten wennen hadden we nog geen bench en lieten we hem dus ook gewoon in de woonkamer alleen. Ik vind dit ook een fijner idee voor jezelf, dat hij gewoon de ruimte heeft als je er niet bent en bovendien heb ik liever dat als hij moet plassen hij dat in de woonkamer doet, dan dat hij heel erg overstuur raakt omdat hij wel nodig moet maar het niet in zijn bench wil doen.
Laatst gewijzigd door Liet op 21 jul 2010 13:38, 2 keer totaal gewijzigd.
groetjes Liet en Lars :-)

Afbeelding
Djenna
Actief
Mijn ras(sen): Ruwharige teckel

Ongelezen bericht door Djenna »

Ons Djenna wordt volgende maand 1 jaar. Toen wij haar kregen was ze 10 weken en had ik 2 weken vrij gepland.
Daarna moest ik ook gewoon weer werken en was ze zeker 3 dagen in de week alleen vanaf 9 uur tot 2 uur in de middag. Dit is eigenlijk heel erg goed gegaan. In de eerste instantie vond ik het ook zielig maar aan de andere kant weet een hond niet beter als je het vanaf het begin aanwent. Ik kan wel meevoelen in het verhaal dat een hond zich aan jou leven moet aanpassen en niet andersom.
En natuurlijk moet je in een pup veel tijd steken, maar wat is er mis mee om hem een paar uurtjes in de bench te laten. Djenna heeft maar 1 keer haar behoefte in de bench gedaan dus het ging ook heel goed. En ze lag vrijwel altijd te slapen als we thuis kwamen.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Djenna schreef:Ons Djenna wordt volgende maand 1 jaar. Toen wij haar kregen was ze 10 weken en had ik 2 weken vrij gepland.
Daarna moest ik ook gewoon weer werken en was ze zeker 3 dagen in de week alleen vanaf 9 uur tot 2 uur in de middag. Dit is eigenlijk heel erg goed gegaan. In de eerste instantie vond ik het ook zielig maar aan de andere kant weet een hond niet beter als je het vanaf het begin aanwent. Ik kan wel meevoelen in het verhaal dat een hond zich aan jou leven moet aanpassen en niet andersom.
En natuurlijk moet je in een pup veel tijd steken, maar wat is er mis mee om hem een paar uurtjes in de bench te laten. Djenna heeft maar 1 keer haar behoefte in de bench gedaan dus het ging ook heel goed. En ze lag vrijwel altijd te slapen als we thuis kwamen.
Als de pup het goed kan vind ik het niet zielig (mits niet te lang in een bench). Maar het punt is nou juist dat niet elke pup snel (lang) alleen kan zijn. Als Djenna was gaan gillen in de bench had jij daar ook iets mee gemoeten bijvoorbeeld. Naar mijn mening moet je als je aan een pup begint iets voor jezelf achter hand hebben als het alleen zijn heel snel moet gebeuren, voor het geval dat nog niet goed gaat.
Het kan vriezen, het kan dooien namelijk. Maar niet elke pup kan na een aantal weken urenlang alleen zijn.
Afbeelding
Liet
Actief
Mijn ras(sen): waarschijnlijk een podenco mix

Ongelezen bericht door Liet »

Djenna schreef:wat is er mis mee om hem een paar uurtjes in de bench te laten. Djenna heeft maar 1 keer haar behoefte in de bench gedaan dus het ging ook heel goed. En ze lag vrijwel altijd te slapen als we thuis kwamen.
Dat is ook zo, zeker als je weet dat je pup gewoon slaapt in die tijd, dan vind ik ook dat er niets mis mee is. En een pup heeft toch heel veel slaap nodig. Maar als je twijfelt of hij/zij soms toch langere tijd wakker is of, net als Lars, hij door de hitte zoveel drinkt dat hij sowieso wel vaak moet plassen, dan vind ik het minder om een pup een hele lange tijd in een bench te laten.
groetjes Liet en Lars :-)

Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Moos schreef:
Djenna schreef:Ons Djenna wordt volgende maand 1 jaar. Toen wij haar kregen was ze 10 weken en had ik 2 weken vrij gepland.
Als de pup het goed kan vind ik het niet zielig (mits niet te lang in een bench). Maar het punt is nou juist dat niet elke pup snel (lang) alleen kan zijn. Als Djenna was gaan gillen in de bench had jij daar ook iets mee gemoeten bijvoorbeeld. Naar mijn mening moet je als je aan een pup begint iets voor jezelf achter hand hebben als het alleen zijn heel snel moet gebeuren, voor het geval dat nog niet goed gaat.
Het kan vriezen, het kan dooien namelijk. Maar niet elke pup kan na een aantal weken urenlang alleen zijn.
Maar hoe doe je dan je boodschappen?? Ik kan wel zeggen ik laat mijn puppy niet alleen, maar ik moet toch minimaal 1 keer in de week de boodschappen doen en dan ben ik toch snel een klein uurtje weg?? Je kunt toch niet 24 uur per dag thuis zijn? De kliko moet buiten gezet worden en zo zijn er nog wel honderdduizend dingen die moeten gebeuren. En natuurlijk beperk ook ik deze de eerste week zo veel mogelijk. En ook hier moet er volgende week weer gewoon gewerkt worden. Ik heb nu geluk bij een ongeluk dat ik nog geen vast werk heb gevonden en op dit moment nog halve dagen werk, maar dat is ook niet tot m'n pensioen.

En morgenochtend ga ik naar de kapper, heb het al 2 weken langer uitgesteld, en dat kost ook tijd. Hoe heb jij dat dan in het begin gedaan?
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

Neeltje schreef: Maar hoe doe je dan je boodschappen?? Ik kan wel zeggen ik laat mijn puppy niet alleen, maar ik moet toch minimaal 1 keer in de week de boodschappen doen en dan ben ik toch snel een klein uurtje weg?? Je kunt toch niet 24 uur per dag thuis zijn? De kliko moet buiten gezet worden en zo zijn er nog wel honderdduizend dingen die moeten gebeuren. En natuurlijk beperk ook ik deze de eerste week zo veel mogelijk. En ook hier moet er volgende week weer gewoon gewerkt worden. Ik heb nu geluk bij een ongeluk dat ik nog geen vast werk heb gevonden en op dit moment nog halve dagen werk, maar dat is ook niet tot m'n pensioen.

En morgenochtend ga ik naar de kapper, heb het al 2 weken langer uitgesteld, en dat kost ook tijd. Hoe heb jij dat dan in het begin gedaan?
Maar dat is toch een heel ander verhaal? Het gaat hier volgens mij over de pup urenlang alleen laten. Puppies moeten leren om eventjes alleen te zijn en even naar de kapper of even boodschappen doen, zijn daar de ideale gelegenheden voor om hem er aan te laten wennen.
Bij Xavi hebben we het precies zo gedaan. De eerste 2/3 weken was ik vrij veel thuis en vanaf toen ben ik regelmatig even 'weg' gegaan. Het begon met even in de tuin werken of even strijken boven, zodat ik hem nog kon horen. En vervolgens steeds iets langer weg zoals inderdaad de kapper of boodschappen. Ik zorgde ook altijd dat hij er uitgebreid uit was geweest voordat hij de bench in moest.
Inmiddels is hij bijna 5 maanden en kan hij prima 4-5 uurtjes alleen zijn. Meer hoeft voor mij ook (nog) niet zolang hij in een bench zit.

Ik zou uitgebreid met de pup gaan wandelen en/of hem geestelijk moe maken voordat je van huis gaat.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Irisz schreef:
Neeltje schreef: Maar hoe doe je dan je boodschappen?? Ik kan wel zeggen ik laat mijn puppy niet alleen, maar ik moet toch minimaal 1 keer in de week de boodschappen doen en dan ben ik toch snel een klein uurtje weg?? Je kunt toch niet 24 uur per dag thuis zijn? De kliko moet buiten gezet worden en zo zijn er nog wel honderdduizend dingen die moeten gebeuren. En natuurlijk beperk ook ik deze de eerste week zo veel mogelijk. En ook hier moet er volgende week weer gewoon gewerkt worden. Ik heb nu geluk bij een ongeluk dat ik nog geen vast werk heb gevonden en op dit moment nog halve dagen werk, maar dat is ook niet tot m'n pensioen.

Maar dat is toch een heel ander verhaal? Het gaat hier volgens mij over de pup urenlang alleen laten. Puppies moeten leren om eventjes alleen te zijn en even naar de kapper of even boodschappen doen, zijn daar de ideale gelegenheden voor om hem er aan te laten wennen.
Bij Xavi hebben we het precies zo gedaan. De eerste 2/3 weken was ik vrij veel thuis en vanaf toen ben ik regelmatig even 'weg' gegaan. Het begon met even in de tuin werken of even strijken boven, zodat ik hem nog kon horen. En vervolgens steeds iets langer weg zoals inderdaad de kapper of boodschappen. Ik zorgde ook altijd dat hij er uitgebreid uit was geweest voordat hij de bench in moest.
Inmiddels is hij bijna 5 maanden en kan hij prima 4-5 uurtjes alleen zijn. Meer hoeft voor mij ook (nog) niet zolang hij in een bench zit.

Ik zou uitgebreid met de pup gaan wandelen en/of hem geestelijk moe maken voordat je van huis gaat.
Dat is fijn als je niet hoeft te werken, maar niet iedereen is in die gelegenheid. Gisteren is Yentle 3 uur alleen geweest en dat is prima gegaan. Ze lag nog te slapen toen ik terug kwam. En morgen ga ik na de kapper op de koffie bij mijn moeder, weer een uurtje langer. Maandag roept echt mijn werkgever weer. Yentle zit trouwens dan niet in de bench, maar in de keuken die ik afzet met behulp van de bench en een traphekje. De bench blijft gewoon open, maar ze kan kiezen of ze er in wil liggen of niet. Ze kan ook op het zeil of op de mat.
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

Neeltje schreef:
Dat is fijn als je niet hoeft te werken, maar niet iedereen is in die gelegenheid. Gisteren is Yentle 3 uur alleen geweest en dat is prima gegaan. Ze lag nog te slapen toen ik terug kwam. En morgen ga ik na de kapper op de koffie bij mijn moeder, weer een uurtje langer. Maandag roept echt mijn werkgever weer. Yentle zit trouwens dan niet in de bench, maar in de keuken die ik afzet met behulp van de bench en een traphekje. De bench blijft gewoon open, maar ze kan kiezen of ze er in wil liggen of niet. Ze kan ook op het zeil of op de mat.
Oh nee, maar dat bedoel ik ook niet. Ik begrijp echt wel dat mensen moeten werken.
Ik reageerde alleen op jouw berichtje over de kapper en winkel e.d. Dat is namelijk een ander verhaal dan meerdere uren alleen zitten en de kans is ook groter dat dergelijke korte tijden meteen al goed gaan.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
Moos
Zeer actief

Neeltje schreef:
Maar hoe doe je dan je boodschappen?? Ik kan wel zeggen ik laat mijn puppy niet alleen, maar ik moet toch minimaal 1 keer in de week de boodschappen doen en dan ben ik toch snel een klein uurtje weg?? Je kunt toch niet 24 uur per dag thuis zijn? De kliko moet buiten gezet worden en zo zijn er nog wel honderdduizend dingen die moeten gebeuren. En natuurlijk beperk ook ik deze de eerste week zo veel mogelijk. En ook hier moet er volgende week weer gewoon gewerkt worden. Ik heb nu geluk bij een ongeluk dat ik nog geen vast werk heb gevonden en op dit moment nog halve dagen werk, maar dat is ook niet tot m'n pensioen.

Ik doe boodschappen in een kwartier hoor, als ik goed opschiet. Ik nam Moos dan in een tas mee toen hij dus echt niet alleen kon zijn, of hij kon even bij de buren.

De vraag is niet "hoe doe je dat" als je pup gewoon goed alleen kan zijn. Want dan is er dus niks aan de hand. De vraag is "hoe doe je dat" als je pup in paniek gaat zitten gillen. En tja, eh, dan moet je toch wat he? Andere opties heb je niet echt :19: Dus ik had toen oppas geregeld, maar dagopvang kan bijvoorbeeld ook.

En je hoeft niet te werken en een pup te hebben hoor, da's geen verplichting. Als je dat wel wil, prima, zal je mij ook niet horen. Maar als pup dan dus blijkt te gaan gillen als je weggaat, dan zal je daar een oplossing voor moeten bedenken.
Want nogmaals, niet elke pup kan binnen een paar weken leren om halve dagen alleen te zijn.
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Moos schreef:
Neeltje schreef:

Ik doe boodschappen in een kwartier hoor, als ik goed opschiet. Ik naam Moos dan in een tas mee toen hij dus echt niet alleen kon zijn, of hij kon even bij de buren.

De vraag is niet "hoe doe je dat" als je pup gewoon goed alleen kan zijn. Want dan is er dus niks aan de hand. De vraag is "hoe doe je dat" als je pup in paniek gaat zitten gillen. En tja, eh, dan moet je toch wat he? Andere opties heb je niet echt :19: Dus ik had toen oppas geregeld, maar dagopvang kan bijvoorbeeld ook.

En je hoeft niet te werken en een pup te hebben hoor, da's geen verplichting. Als je dat wel wil, prima, zal je mij ook niet horen. Maar als pup dan dus blijkt te gaan gillen als je weggaat, dan zal je daar een oplossing voor moeten bedenken.
Want nogmaals, niet elke pup kan binnen een paar weken leren om halve dagen alleen te zijn.
Dat heb je ook wel gelijk in, niet iedere pup kan dat leren, maar in de praktijk blijkt dat het gros het wel kan.
Gr. Aniek

Afbeelding
Moos
Zeer actief

Budkes schreef:
Dat heb je ook wel gelijk in, niet iedere pup kan dat leren, maar in de praktijk blijkt dat het gros het wel kan.
Ik heb geen idee hoe de verhoudingen liggen tussen pups die dat wel kunnen, en die dat niet kunnen. Een behoorlijk deel zal het vast wel kunnen, dat geloof ik ook wel :wink: Maar goed, een ander deel dus niet, en die kan je ook treffen. Om er bij voorbaat al vanuit te gaan dat het allemaal heus wel goed komt vind ik dan niet zo heel erg handig, want een pup die 4-6 uur op een dag zit te gillen kan je hoe dan ook niet zo laten. Dus dan is het wel fijn als je ergens iets van een back-up plan hebt. Ik had dat voor Moos dus niet, en geloof me, als er iets is wat stress geeft voor zowel baas als pup is het dat wel. Ik had er helemaal niet bij nagedacht dat dat weleens niet goed kon gaan, wist ik veel. Eerste pup, de hond thuis kon het ook, volgens 'de boekjes' kon het ook prima, dus tja :19:
Maar mijn pup kon dat dus niet, en dan hang je wel mooi (want ja, ik had toen ook verplichtingen, studie en werk). Gelukkig woonde ik toen boven mijn opa en oma, en gelukkig waren zij bereid mij te helpen met van 0 opbouwen. En uiteindelijk was het toen in een maand of 2-3 weer opgelost, en kon Moos een aantal uren, rustig, alleen zijn.

Maar tegen de tijd dat het weer goed ging was hij dus al een maand of 10, en allemachtig wat een stress geeft het als je pup blijkt te gillen, en je daar vantevoren totaaaaal geen rekening mee had gehouden.
Afbeelding
pammetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door pammetje »

als je de eerste tijd vakantie hebt
en dan heb je het denk ik wel over enkele weken, misschien dat je het kunt verdelen, eerst jij dan je partner of andersom
en daarna is ie 2 dagen alleen
dan zie ik het punt niet zo
dan kan ie desnoods met een uitlaatservice mee
of je vraagt iemand die hem tussendoor uitlaat
wel zou ik de tijd die je die dagen thuis bent niet plannen met afspraken
en lekker met je hondje bezig zijn
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
Djenna
Actief
Mijn ras(sen): Ruwharige teckel

Ongelezen bericht door Djenna »

Toen we Djenna een week hadden, ben ik korte moment weg gegaan waarop ik haar in de bench heb gezet. Ik ben even eerst een kwartiertje, daarna een half uurtje en een uurtje boodschappen gaan doen.
Ik heb toen steeds mijn videocamera aangezet zodat ik ook zeker wist wat Djenna in mijn afwezigheid had gedaan. Omdat ik zag dat ze het prima deed, ben ik het langzaam op gaan voeren.
Ik heb nog regelmatig lang nadien toen ik zelfs weer aan het werk was, mijn camera aangezet zodat ik ervan overtuigd was dat het goed ging. Want anders kan ik wel denken dat ze slaapt als ik thuis kom, maar weet ik niet wat ze in die tussentijd heeft gedaan.
Dit was voor mij een prima hulpmiddel :D
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”