Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

honden. . .carnivoor ???

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

honden. . .carnivoor ???

Ongelezen bericht door Emma »

hoi,
in het maandblad ``hondenmanieren`` nummer 7/8 van 2010. stond een boeiend stuk over hondenvoeding. over BARF en over brokken. nu denk je misschien : ``nee, he, niet weer een voedingtopic`` :ugh:

maar wat ik uit het verhaal opmaakte is dat door eeuwenlange hondenhouderij, de hond waarschijnlijk al zo geevalueerd is, dat het vrijwel een omnivoor is geworden.
want heeft de hond niet jarenlang ( in de middeleeuwen bijvoorbeeld) met de pot meegegeten? wij mensen aten toentertijd wel veel gezonder waarschijnlijk. nu kan de hond meestal niet meeeten met de pot. door toevoegingen van sauzen e.d.

in dat artikel kwam naarvoren dat mensen die BARFEN dat daarvan de hond vitaminen gebrek en mineraalgebrek kan krijgen. doordat ze veel voedingsstoffen missen. natuurlijk weten wij ook dat brok ook de nodige nadelen kan hebben. maar we willen graag voeren wat het beste is.

dus in hoeverre is de hond nog eigenlijk carnivoor ?? want het zijn geen wolven meer. al heeel lang niet meer.

het leek mij leuk om hier eens respectvol over te discussieren. ik ben trouwens niet voor brokken of voor Barfen of voor Kvv. ik geef van alles wat aan ze.

en eerlijk gezegd weet ik ook niet wat het beste is. ook omdat honden individueel anders reageren op voer.

maar de discussie stelling luidt; is de hond een carnivoor, of eigenlijk veel meer een omnivoor ? en onderbouw alsjeblieft je ongezouten mening :mrgreen:
tura
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: honden. . .carnivoor ???

Ongelezen bericht door tura »

Vreemd dat hun gebit zich, in die eeuwenlange hondenhouderij, niet heeft aangepast dan...

Hond is een carnivoor :pffff:
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Nanna schreef:Een hond is een opportunist. Hij kan zich ook met veel zaken in leven houden.
Maar ik geloof wel, het gebit en het darmstelsel in aanmerking nemend, dat een hond nog steeds een carnivoor is.
Dat het ons beter uitkomt dat hij dat niet zou zijn is een ander verhaal ;-)
maar KOMT ons dat beter uit ??
immers Kvv voeren is net zo makkelijk als brok. tenminste dat vind ik dan.
van Barf moet je iets meer verstand hebben. maar volgens dat artikel kan dat dus juist ook zo fout gaan.

maar waarom zou het gebit en het darmstelsel beter zijn voor vlees ?

ook varkens hebben flinke (slag)tanden. en dat zijn ook omnivoren.

en waarom eet een hond ook fruit en groente (en granen) als het niet zo bedoelt is dat ze dit eten.

kijk als ik naar de tanden kijk van de hond zie ik ook wel dat het een carnivoren gebit is. maar kijk je naar de rest van de hond zijn eetgewoontes zie je toch dat het een omnivoor is.
en wat is precies die aversie tegen brok. is dit omdat het onnatuurlijk is. of omdat we er voederfabrikanten mee steunen ( die ook nuttig onderzoek doen ?) of wat ? en wat is er dan weer tegen Barf te zeggen? ik lees namelijk dat daar ook voedingsfouten in kunnen zitten.

kijk ik vind een kant en klare brok ook ``gek``. want als dat zo goed was aten we zelf ook wel zoiets toch?
toch merk ik aan mijn eigen hond dat hij andere hondendrollen gaat eten als ik hem voornamelijk vlees geef.

maar kan een hond leven op een vleesloos dieet? want als je hem onder omnivoor zet, zou hij dus ook vleesloos kunnen leven??
een mens kan vleesloos leven. (vegetarier) en een varken wellicht ook ? maar een hond is daar niet voor bedoeld. of toch?
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Kan een mens geheel zonder vlees, volgens mij alleen, als je de rest van je dieet drastisch aanpast
maar ik denk dat een hond dat dan ook zal kunnen , er zijn ook al honden brokken te verkrijgen waar geen vlees in verwerkt zit.
Is het goed voor ze, ik heb geen idee, ik ken geen honden die dit voer krijgen.

Ik ben wel net als Inge van mening dat een hond niet alleen een vleeseter meer is, na al die jaren bij de mens, dat zal het DNA heus wel veranderd hebben :19:
Emma
Zeer actief

Inge O schreef:
Emma schreef: immers Kvv voeren is net zo makkelijk als brok. tenminste dat vind ik dan.
even voor de duidelijkheid : qua ingrediënten is kvv en brok net hetzelfde hoor, alleen heeft het eerste geen hittebehandeling ondergaan en wordt rauw gegeven :wink: .
is het niet zo dat KVV een veeel groter percentage vlees bevat? en een veel minder granen percentage bevat. en bij brok is dat toch juist andersom?
en ook voor de darmflora, met name de Ph zou door KVV veel beter/ gezonder moeten zijn ? en er zitten veel meer (goede, maar soms ook slechtere) bacterien in Kvv ?
is Kvv niet meer een vermalen vleesproduct met toevoegingen van vitaminen/mineralen en rijst/granen ? terwijl een brokproduct meer een product is van granen en toevoegingen en wat vleesachtige stoffen erin ? dus veel minder vlees. laat staan echt vlees i.p.v dierlijke toevoegingen ??

zo dacht ik tenminste :denken:
saffie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door saffie »

Ik vind honden ook geen absolute carnivoor meer. Ik geloof zelf in de theorie dat de hond zichzelf heeft geëvolueerd door bij nederzettingen rond te scharrelen en (gedeeltelijk) van afvalresten van de mens te leven (ja, ook het boek van Coppinger gelezen). Het is zeker dat er 15000 jaar geleden al honden waren, wellicht ook al langer geleden maar het is heel moeilijk om aan het skelet het verschil te zien tussen vroege honden en wolven. Honden waren er in ieder geval al voordat de mens begon met landbouw. Maar ook tijdens het jagers/verzamelaarsbestaan bestond een groot deel van de voeding van de mens uit plantaardig voedsel.
Ik kan me niet voorstellen dat minimaal 15000 jaar leven van o.a. een groot gedeelte plantaardig afval niet één of andere verandering heeft opgeleverd. Ik zie ook geen enkele reden om een huisdier in deze tijd op dezelfde manier te gaan voeren als zijn voorouders.

En daarmee bedoel ik niet dat ik tegen zelf samenstellen ben, juist absoluut niet, maar ik vind wel dat het in sommige gevallen een beetje doorslaat. Bijvoorbeeld als mensen bepaalde dingen niet willen voeren omdat wolven het in het wild ook niet eten. Daar snap ik de logica niet van, want daarom kan het voor een hond toch nog wel voedingswaarde hebben? Je hond één keer in de paar dagen een compleet dier voeren en verder niets vind ik ook helemaal geen 'natuurlijke voeding' voor een hond.
Brokken waar bijna geen vlees in zit vind ik dan weer het andere uiterste.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

Nou ja, daarom geven wij alle soorten vlees aangevuld met fruit en groenten (maaginhoud prooidier). Ze doen het er meer dan prima op hoor.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Emma schreef:
Inge O schreef:
Emma schreef: immers Kvv voeren is net zo makkelijk als brok. tenminste dat vind ik dan.
even voor de duidelijkheid : qua ingrediënten is kvv en brok net hetzelfde hoor, alleen heeft het eerste geen hittebehandeling ondergaan en wordt rauw gegeven :wink: .
is het niet zo dat KVV een veeel groter percentage vlees bevat? en een veel minder granen percentage bevat. en bij brok is dat toch juist andersom?
en ook voor de darmflora, met name de Ph zou door KVV veel beter/ gezonder moeten zijn ? en er zitten veel meer (goede, maar soms ook slechtere) bacterien in Kvv ?
is Kvv niet meer een vermalen vleesproduct met toevoegingen van vitaminen/mineralen en rijst/granen ? terwijl een brokproduct meer een product is van granen en toevoegingen en wat vleesachtige stoffen erin ? dus veel minder vlees. laat staan echt vlees i.p.v dierlijke toevoegingen ??

zo dacht ik tenminste :denken:
nou idd, in brok zit vaak maar maximaal 24 % vlees (en dat iis al heel veel), en dat is dan ook vaak nog eens vleesmeel (beendermeel) en de rest is graan. veel kvv's hebben geen granen en als ze er wel inzitten dan is dat maar een heel klein percentage.
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Ik voer kvv omdat ik brok dood voedsel vindt. Maar ik ben op zich wel voor de carnivoor-is-omnivoor-geworden theorie. Perfect uitgemeten barfen is dan ook niets voor mij.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Volgens mij is een hond een carnivoor die - als het moet - ook kan gedijen op een meer 'omnivoor-dieet'. :wink:

Bek/tanden/kiezen van een hond zijn gemaakt voor het sleuren, trekken en knippen van (vlees)bot. Met z'n spijsvertering kan de hond rauw (vlees)bot (en orgaan) optimaal verteren. Dat zie ik dagelijks bij mijn honden.

Daar bij komt nog dat ze er echt enorm 'honds' van genieten. Het verorberen van een flinke strot, een zalmkop, of ribben is echt het hoogtepunt van de dag.
Afbeelding
Emma
Zeer actief

Rami schreef:Volgens mij is een hond een carnivoor die - als het moet - ook kan gedijen op een meer 'omnivoor-dieet'. :wink:

Bek/tanden/kiezen van een hond zijn gemaakt voor het sleuren, trekken en knippen van (vlees)bot. Met z'n spijsvertering kan de hond rauw (vlees)bot (en orgaan) optimaal verteren. Dat zie ik dagelijks bij mijn honden.

Daar bij komt nog dat ze er echt enorm 'honds' van genieten. Het verorberen van een flinke strot, een zalmkop, of ribben is echt het hoogtepunt van de dag.

ja, dat is wel zo. alhoewel ze dat ook doen met speelgoed :hmmm:
maar er gaat niks boven een stuk vlees met bot :lol1: alhoewel Buster aan eendennekken niks sleurt. die slikt hij in zijn geheel in :N: hap-slik-weg :ugh:

maar echt BARFEN durf ik niet.
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Rami schreef:Volgens mij is een hond een carnivoor die - als het moet - ook kan gedijen op een meer 'omnivoor-dieet'. :wink:

Eens. :ok:
Voor mij reden om gewoon lekker door te NRV-en. :D
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

En daarbij hoelang bestaan brokken eigenlijk, ik meen pas een jaar of 50.
Wat denk je dat die honden voorheen hebben gegeten?
Voornamelijk slachtafval, pens en de restjes van menseneten, kwam geen brok aan te pas.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Ben ik het helemaal mee eens.

Ik heb het stuk trouwens niet gelezen maar genoeg over gehoort. Als je Barft of NRV geeft moet je gewoon weten wat je doet, heel simpel. Ben je onzeker, wil je de moeite niet doen, doe het dan gewoon niet. Als je je aan de percentages houdt die er voor zijn, kan er niks fout gaan. Geef je complete prooidieren dan zit je al helemaal top.

Ff een aanvulling. Er stond laatst ook in een hondenblad dat grote honden behoorlijk belastend voor het milieu zijn en dan hadden ze het over de drollen die er uit kwamen. De oplossing om het minder belastend te maken? De honden wat meer met de pot mee laten eten..........................tja.
falkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): DobermannxRR, Vizsla
Contacteer:

Ongelezen bericht door falkje »

dus in hoeverre is de hond nog eigenlijk carnivoor ?? want het zijn geen wolven meer. al heeel lang niet meer.
Het genoom van de huishond en van de grijze wolf is vastgelegd en verschilt maar 0.2% en dat is wetenschappelijk bewezen.

Het artikel is een slecht artikel, dat vol staat met onwaarheden, suggestieve aannames, slecht gelezen en geciteerde wetenschappelijke onderzoeken.
Laatst gewijzigd door falkje op 21 jul 2010 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
saffie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door saffie »

Nanna schreef:
saffie schreef:ik vind wel dat het in sommige gevallen een beetje doorslaat. Bijvoorbeeld als mensen bepaalde dingen niet willen voeren omdat wolven het in het wild ook niet eten. Daar snap ik de logica niet van, want daarom kan het voor een hond toch nog wel voedingswaarde hebben?
Een wolf zal in de vrije natuur van Canada wellicht niet aan een woestijnhaas kunnen komen ;-) Dat wil niet zeggen dat hij hem versmaadt als die haas ergens ontsnapt is uit een dierentuin. :mrgreen: Ook een wolf is een opportunist.
Ja, dat bedoel ik. Maar ook andere dingen die wolven in het wild niet eten kunnen voor honden wel degelijk voedingswaarde hebben.
saffie schreef:Je hond één keer in de paar dagen een compleet dier voeren en verder niets vind ik ook helemaal geen 'natuurlijke voeding' voor een hond.
Dat is natuurlijk wèl natuurlijk voeren. Het is precies zoals de wolf in de natuur ook eet.
Het zou mijn ding niet zijn om mijn hond te laten vasten, ik vind dat dan weer zielig :engel: Maar dat ik het zielig vind wil niet zeggen dat het DUS ook niet goed is.
Daarin verschillen we van mening. Ik vind het natuurlijke voeding voor een wolf, maar niet voor een huishond. Waarom zou je een gedomesticeerd dier wat geëvolueerd is op het eten van het afval van de mens weer terug zetten op de voeding van zijn voorouder? Ik vind het voeren van slachtafval gecombineerd met wat gezonde resten van ons eigen eten veel natuurlijker voor een hond.
Ik heb niet gezegd dat het een ongezonde manier van voeren is. Ik vind het ook niet zielig, ik vind het gewoon onlogisch.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
Emma
Zeer actief

op Barfplaats staat een voorbeeld van een dierenarts die Barf bedacht heeft.

hierbij moeten supplementen worden toegevoegd. als vitamine E en zalmolie en nog wat.
maar feitelijk zitten die supplementen ook in Brok.

zou je dan niet net zo goed brok kunnen voeren en dan daarbij ook vlees/botten kunnen geven?

hoe doen de BARFERS dit, onder ons?
hebben jullie dan potjes supplementen die je dan over het vlees/groentemengsel moeten doen ?

en hoe kom je daar dan aan?

bestellen jullie het vlees via internet? en de supplementen kun je dan ook krijgen?

tja, ik vraag dit omdat ik zelf Barfen eng vindt.( maar ben wel nieuwschierig naar. en denk dat het goed is voor een hond.) ik geef liever brok erbij. zodat ik weet dat ze genoeg binnen krijgen. EN omdat onze honden er goed op reageren.

ik heb eens een tijdje BARF geprobeerd. je wilt niet weten wat voor een ruften ze dan laten :N: :N: :N: ha,ha. en Buster reageert er niet goed op. gaat dan hondenpoep eten. van honden die misschien wel brokken krijgen met geur-kleur-en smaakstoffen. hi,hi.
S@ndr@
Zeer actief

ik geef ook van alles hoor, maar hij krijgt standaard 3 a 4 dagen in de week brok, en verder KVV en Barf, gewoon omdat hij het dan beter doet en geen rotzooi van de straat meer vreet.
Vandaag heeft hij lekker runder knars en runderhart, en morgen en overmorgen gewoon brok, en dan over een dag of 2 weer een dagje KVV :19:
de barf vind ik een meerwaarde hebben voor het gebit en als bezigheid, niet voor zijn gezondheid .
Emma
Zeer actief

falkje schreef:
Het genoom van de huishond en van de grijze wolf is vastgelegd en verschilt maar 0.2% en dat is wetenschappelijk bewezen.

Het artikel is een slecht artikel, dat vol staat met onwaarheden, suggestieve aannames, slecht gelezen en geciteerde wetenschappelijke onderzoeken.
maar ons DNA en dat van apen verschilt ook zeeer weinig. zelfs dat met muizen verschilt erg weinig. dus wat zegt dat nou precies? dat bedoel ik serieus hoor. als met genoom (gen?) vergeleken kan worden met het hele DNA ?

want een wolf en een Dingo (afrikaanse wilde hond e.d) zal kwa DNA ook niet veel schelen. Toch leven ze anders.
S@ndr@
Zeer actief

Nanna schreef:
saffie schreef: Waarom zou je een gedomesticeerd dier wat geëvolueerd is op het eten van het afval van de mens weer terug zetten op de voeding van zijn voorouder?
Waarom niet?
Ik denk dat het voor de mens ook héél wat hart- en vaatziekten zou schelen (om het over de dikke reten maar niet te hebben :N: ) als ze het voedsel van hun verre voorouders zouden eten.
Noten, zaden, fruit en af en toe een stukkie vlees.
En voor hun hond het voedsel van (nog niet eens zo verre) voorouder wolf.

Dan kunnen de doodgekookte brokken en de pizza de deur uit ;-)
Misschien als we dat vlees dan ook maar weer rauw gingen eten zoals de Zoeloes dat nog steeds doen. :engel:
ik heb het van de week toevallig gezien bij bij Tiener ruil XL
Emma
Zeer actief

niet alleen de hond aan de BARF, de mens ook aan een ehh, BTND. ( Back to nature diet) :mrgreen:
S@ndr@
Zeer actief

tja als het zoveel gezonder, is, gewoon weer zelf geiten slachten en bloed drinken :N: , en daarna de weke delen rauw eten, goed voor je :cheer:
ik lust geen pizza , maar als ik mag kiezen :F:
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

Nanna schreef:
S@ndr@ schreef: Misschien als we dat vlees dan ook maar weer rauw gingen eten zoals de Zoeloes dat nog steeds doen.
Ik doe dat ook hoor. Ik eet mijn biefstukje zo rare als het maar kan. Eigenlijk gewoon nog helemaal rauw met iets een aangebakken randje voor het lekker ;-) In roomboter gebakken, uiteraard :pffff: :mrgreen:
ja, heeeeerrrrlijk. :lol1:
Krijg er meteen zin in. :cheer:

en ja, hond is carnivoor, alleen minder strikt dan vroegah. :pffff:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

o.k dan kan een kipfiletje ook wel toch :mann: , of kippenboutje, kun je lekker kluiven :ok:
O ja, ze vonden daar vooral de ballen heel erg lekker, gelijk zo warm van de geit :mann:
Minna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder, mechelse herder, hollandse smoushond
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Minna »

Kijkend naar het spijsverteringskanaal en kiezen is een hond carnivoor, die ook tegen omnivore voeding kan. En vaak ook niet, kijkend naar allerlei gezondheidsproblemen. Een mens kan ook overleven op alleen rijst, of alleen macdonalds, maar als dat nou dan gewoon goed is, daar heb ik zo mijn twijfels over.
Persoonlijk vind ik dat carnivoor zijn ligt aan het gebit en spijsverteringskanaal.
falkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): DobermannxRR, Vizsla
Contacteer:

Ongelezen bericht door falkje »

De genetische verschillen tussen hond en wolf uiten zich vooral in uiterlijk en gedrag. Het binnenwerk is nagenoeg hetzelfde.
Op grond van de genetische kenmerken is een tijdje geleden besloten dat hond en wolf weer tot dezelfde soort behoren, Canis lupus. De wolf is Canis lupus lupus en de hond Canis lupus familaris, dus een andere ondersoort. Voordien werden hond en wolf tot verschillende soorten gerekend maar de verschillen zijn zo klein dat dat rechtgezet is.
Het gedrag van wolven is niet allemaal hetzelfde, er zijn verschillen tussen diverse populaties en ondersoorten, en datzelfde geldt voor honden. Net als honden zijn wolven overigens ook qua uiterlijk zeker niet allemaal hetzelfde, er zijn verschillen in grootte, niet zo erg als bij honden maar een tropische wolf b.v. is een stuk kleiner dan een wolf uit Alaska. Het hele spijsverteringssysteem van de hond en de wolf is wel nagenoeg gelijk. De darmen van de hond zijn 5 cm langer dan die van de wolf.
En darmen zijn maar 1 aspect van het hele spijsverteringssysteem van de hond c.q. wolf. Je moet naar het hele spijsverteringssysteem kijken. Van bek (tanden en kiezen en speeksel), slokdarm, maag, lever, alvleesklier, dikke darm, dunne darm, endeldarm en de enzymen en hoe deze organen werken.

Dat de hond door al die jaren van evolutie, ietsjes langere darmen heeft gekregen, maakt hem nog geen omnivoor. Meer een opportunistische carnivoor. Ik hoef maar naar de ontlasting van mijn eigen hond te kijken, op alleen barf wordt haast alles gebruikt en blijft er nog maar erg weinig over. Op brok komt er veel meer afval uit waar zijn lijf niks mee kan.
Afbeelding
#linda#
Actief

Ongelezen bericht door #linda# »

Emma schreef:hoi,
in het maandblad ``hondenmanieren`` nummer 7/8 van 2010. stond een boeiend stuk over hondenvoeding. over BARF en over brokken.
Ik heb het artikel ook gelezen en naast de vraag of de hond nu wel of niet echte carnivoor is vroeg ik me meer af of zo'n blaadje ooit een artikel zou plaatsen waarin KVV of BARF e.d. er beter uit komt dan brokken. Aangezien hun grootste adverteerder Royal Canin is.
Het blijven toch altijd een beetje pro-brokken verhaaltjes.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

#linda# schreef:
Emma schreef:hoi,
in het maandblad ``hondenmanieren`` nummer 7/8 van 2010. stond een boeiend stuk over hondenvoeding. over BARF en over brokken.
Ik heb het artikel ook gelezen en naast de vraag of de hond nu wel of niet echte carnivoor is vroeg ik me meer af of zo'n blaadje ooit een artikel zou plaatsen waarin KVV of BARF e.d. er beter uit komt dan brokken. Aangezien hun grootste adverteerder Royal Canin is.
Het blijven toch altijd een beetje pro-brokken verhaaltjes.
Jawel hoor, heeft er ook wel eens in gestaan. Als je een goed verhaal schrijft en leuke foto´s erbij levert dan is de kans best erg groot dat het geplaatst wordt.
S@ndr@
Zeer actief

Nanna schreef:
S@ndr@ schreef: O ja, ze vonden daar vooral de ballen heel erg lekker, gelijk zo warm van de geit :mann:
Ik neem aan dat je een bok bedoelt ;-)
:smile: yep :oops:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ja ik geloof wel dat honden carnivoren zijn. Heb er heel veel over gelezen en vind de argumenten uit het 'pro-kamp' sterker.

Ik geef wel groente en nog wat supplementen (zeewier, stuifmeelkorrels, zaden e.d.) naast het vlees. Geen supplementen uit potjes, maar ik heb daar ook geen problemen mee.

Ik denk overigens wel dat honden het op brokken ook prima kunnen doen. Niet op elke brok, want ik vind niet alle brokkenhonden er even goed uitzien.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”