Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
telgangen
Moderator: moderatorteam
- saffie
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
telgangen
Ik wil graag gaan hardlopen met Saffie, maar heb met haar het probleem dat ze alleen maar in telgang loopt zodra ze naast mij loopt. Als ze gewoon 'vrij' losloopt loopt ze wel gewoon in draf.
Als ik een stukje ga rennen of fietsen met haar loopt ze alleen maar in telgang, als ik wat sneller ga gaat ze gewoon sneller telgangen of anders in galop. Los of aan de lijn maakt niet uit, want ook los blijft ze uit zichzelf naast mij lopen. Het lijkt dus niet aan het tempo te liggen, waarschijnlijk is het gewoon aangeleerd gedrag.
Een paar jaar geleden ben ik met Saffie naar een sportkeuring van Mouwen geweest. Ik weet de details niet meer precies, maar dat vele telgangen was lichamelijk voor haar niet ideaal en moest ik zien te beperken. Ik laat haar sindsdien niet meer steeds achter mij aan hobbelen in het bos maar stuur haar vooruit, zodat ze tijdens het wandelen in ieder geval niet de hele tijd in telgang loopt.
Als ik echt met Saffie wil beginnen met hardlopen moet ik dus een manier vinden om haar te laten draven zodat het lichamelijk goed voor haar is. Ze vind het wel leuk namelijk. Boy vind er niets aan, dus met hem ga ik dat niet doen.
Wie heeft een goede tip?
Als ik een stukje ga rennen of fietsen met haar loopt ze alleen maar in telgang, als ik wat sneller ga gaat ze gewoon sneller telgangen of anders in galop. Los of aan de lijn maakt niet uit, want ook los blijft ze uit zichzelf naast mij lopen. Het lijkt dus niet aan het tempo te liggen, waarschijnlijk is het gewoon aangeleerd gedrag.
Een paar jaar geleden ben ik met Saffie naar een sportkeuring van Mouwen geweest. Ik weet de details niet meer precies, maar dat vele telgangen was lichamelijk voor haar niet ideaal en moest ik zien te beperken. Ik laat haar sindsdien niet meer steeds achter mij aan hobbelen in het bos maar stuur haar vooruit, zodat ze tijdens het wandelen in ieder geval niet de hele tijd in telgang loopt.
Als ik echt met Saffie wil beginnen met hardlopen moet ik dus een manier vinden om haar te laten draven zodat het lichamelijk goed voor haar is. Ze vind het wel leuk namelijk. Boy vind er niets aan, dus met hem ga ik dat niet doen.
Wie heeft een goede tip?
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014

- Maartje
- Zeer actief
Re: telgangen
Imke doet dat ook aan de fiets. Ik heb haar het commando DRAf geleerd. Als ze in gallop schiet is DRAF zeggen, nu genoeg om haar weer te laten draven. Ik heb een paar keer uitgelokt dat ze in gallop schoot en heb toen duidelijk wat ingehouden en op het moment dat ze van gang wisselde: DRAF. Dat kwartje is vrij snel gevallen.
- nana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sarplaninac,flatc mix, franse bull
- Aantal honden: 3
Zou iemand mij uit kunnen leggen wat telgang is en waarom het niet goed is voor de hond om lang zo te lopen?
Wat we niet begrijpen..vrezen we...wat we vrezen zullen we vernietigen.
lydia
lydia
-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
telgang is dat de hond gelijktijdig links voor en links achter optilt, neerzet, en dan rechts achter en rechts voor optilt en neerzet. een beetje zoals kamelen lopen.nana schreef:Zou iemand mij uit kunnen leggen wat telgang is en waarom het niet goed is voor de hond om lang zo te lopen?
waarom dat niet goed is om zo lang te lopen is per hond (dier) verschillend. er zijn er bij die hier geen last van ondervinden.sommige beweren dat de spieren dan niet goed belast worden. eigenlijk is het juist een economische voordelige gang. het kost minder energie. althans dat is bewezen bij paarden dacht ik.
Ts: als je het telgangen nou negeert, en lekker gaat hardlopen, zal je hond dan niet zelf uiteindelijk voor de gang kiezen die die lekker vindt lopen? dus misschien vanzelf wel gaat draven ??
- Maxine
- Zeer actief
De telgang of pasgang is een wijze van lopen die voor vierpotige (of vierbenige) dieren waarbij de beide poten/benen van één zijde en daarna die van de andere zijde gelijktijdig verplaatst worden.nana schreef:Zou iemand mij uit kunnen leggen wat telgang is en waarom het niet goed is voor de hond om lang zo te lopen?
Waarom het niet goed is, kan ik je niet weten te zeggen...

- saffie
- Zeer actief
Ik durf niet te zeggen of het voor alle honden niet goed is, volgens mij lopen de meningen daarover uiteen, maar bij Saffie had het te maken met weinig bespiering in haar achterhand door al dat telgangen. Geen beperking voor het sporten, maar ik heb wel destijds het advies meegekregen om die bespiering te verbeteren door o.a. dat steeds in telgang lopen te beperken.

-
mwillow
Wat ik wel vreemd vind bij jouw hond, is dat ze niet uit die telgang te halen is bij het versnellen van de pas. Dat zou kunnen duiden op een rugprobleem of een niet goed lopend bekken, waarvan je denkt dat het verkrampte spieren zijn maar de onderliggende oorzaak een wervel of gewricht kan zijn die zorgt voor slechte doorstroming. Je zou er eens een bezoekje aan een chiropractor aan kunnen wagen.
Laatst gewijzigd door mwillow op 08 sep 2010 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Biène, behoorlijk gespierd, perfecte heupen, ellebogen en rug, loopt ook in telgang als ze de kans krijgt. Met name tijdens het wandelen aan de riem. Los doet ze het nooit, aan de fiets ook niet. Zodra ik het merk krijgt ze ook direct het commando DRAf (oftewel...loop normaal tuttebel
) te horen.
Gina, mijn uitlaathond momenteel (Duitse herder) doet het ook, die zie ik voor me uit waggelen.
Zij loopt dan aan een lange lijn dus kan (zolang de lijn niet strak komt) zelf het tempo bepalen, maar dat lijkt het eerder uit te lokken dan te voorkomen. 
Gina, mijn uitlaathond momenteel (Duitse herder) doet het ook, die zie ik voor me uit waggelen.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Beetje vreemde stelling dat telgang een minder goede bespiering zou geven ,en dat het slecht zou zijn..?
Ik zou mij daar weinig van aan trekken.
Ik zou mij daar weinig van aan trekken.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Sjefke telgangt ook al sinds haar jeugd, voornamelijk als ze tijdens de wandeling wat moe begint te raken. Ik heb het idee dat het echt een "economische" gang is voor haar. Ik heb het haar wel afgeleerd met het commando "gewoon lopen" en dat werkt bij haar prima.
Sjefke is inmiddels 10 1/2 jaar oud en heeft nooit last van haar gewrichten gehad of zo.
Sjefke is inmiddels 10 1/2 jaar oud en heeft nooit last van haar gewrichten gehad of zo.
- Gittje
- Zeer actief
Zo probeer ik onze puber Dario (kruising BD x rotty) het ook aan te leren. Los kent hij 4 gangen : stap, telgang, draf & galop. Bij middelmatige inspanning aan de lijn is hij verknocht aan z'n telgang. Het zal niet evident zijn om dit om te buigen gezien hij voorlopig niet snapt wat ik van hem verlang. Het is vooral een kwestie van de juiste snelheid te vinden en dat hangt af van z'n conditie/energie van het moment.Maartje schreef:Imke doet dat ook aan de fiets. Ik heb haar het commando DRAf geleerd. Als ze in gallop schiet is DRAF zeggen, nu genoeg om haar weer te laten draven. Ik heb een paar keer uitgelokt dat ze in gallop schoot en heb toen duidelijk wat ingehouden en op het moment dat ze van gang wisselde: DRAF.
Volgens een documentaire die ik onlangs op TV zag, zouden Ijslandse paarden allemaal de telgang als "extra gang" hebben, voornamelijk om langere afstanden te kunnen lopen zonder er teveel energie te moeten insteken. Er werd daarbij niet gezegd dat de telgang slecht was voor de paarden. Ik neem dus aan dat dit voor honden ook niet het geval is, al blijf ik het een rare gang vinden
-
Ineke
Ik heb Sóley ook 'draven' geleerd, omdat ze het eerste eind aan de fiets constant in galop wil schieten.Maartje schreef:Imke doet dat ook aan de fiets. Ik heb haar het commando DRAf geleerd. Als ze in gallop schiet is DRAF zeggen, nu genoeg om haar weer te laten draven. Ik heb een paar keer uitgelokt dat ze in gallop schoot en heb toen duidelijk wat ingehouden en op het moment dat ze van gang wisselde: DRAF. Dat kwartje is vrij snel gevallen.
- nana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sarplaninac,flatc mix, franse bull
- Aantal honden: 3
Nu ik weet wat telgang is
...mijn hond loopt ook veel in telgang als het temp versn. gaat hij over in een soort drafje.
Mijn hond heeft wel wat blokkade's in bekkengebied.
Mijn hond heeft wel wat blokkade's in bekkengebied.
Wat we niet begrijpen..vrezen we...wat we vrezen zullen we vernietigen.
lydia
lydia
-
Chasing Clouds
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australische herder
Elmo loopt aan de riem ook in telgang. Geen zicht... Maar hij doet het omdat hij -volgens mij- ons tempo dan beter kan aanhouden. Op het einde van een lange wandeling durft hij het ook te doen.
Ik laat het maar... Volgens mij kan het niet zoveel kwaad. Meestal loopt hij immers los en dan is het gewoon allemaal in draf. Overigens: als ik het tempo versnel, dan gaat hij van telgang onmiddellijk over in draf.
Ik laat het maar... Volgens mij kan het niet zoveel kwaad. Meestal loopt hij immers los en dan is het gewoon allemaal in draf. Overigens: als ik het tempo versnel, dan gaat hij van telgang onmiddellijk over in draf.
- Danoontje powerrr
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español
Je zou vanuit stilstand (eventueel hond laten zitten) heel snel tempo kunnen maken en daarna pas in je eigen tempo verder gaan.
- IvV
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): IJslandse herder
Sorry dat ik even binnen val, maar ik las dit:
De gang in de documentaire om lange afstanden af te leggen is tölt.
Telgang wordt gereden als sprint en niet voor lange afstanden
Bij IJslandse paarden is telgang alleen gewenst in rentempo niet langzaam.
Dan noemen we het sweinepass en zien we het niet graag bij onze paarden.
Dit is niet waar, sommige ijslandse paarden hebben alleen tölt en geen telgang anderen hebben beiden, naast de basisgangen stap, draf en galop.Volgens een documentaire die ik onlangs op TV zag, zouden Ijslandse paarden allemaal de telgang als "extra gang" hebben, voornamelijk om langere afstanden te kunnen lopen zonder er teveel energie te moeten insteken. Er werd daarbij niet gezegd dat de telgang slecht was voor de paarden. Ik neem dus aan dat dit voor honden ook niet het geval is, al blijf ik het een rare gang vinden
Groetjes Iris

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Op shows en ook bij sommige andere trainingen zie je nogal eens dat de geleider de hond eerst een rondje om zijn eigen as laat maken (twist of twirl) voor hij/zij de hond laat draven.
Volgens mij is dat een handige manier om de hond goed in draf te krijgen en de telgang te voorkomen?
Ita loopt geregeld in telgang en bij aan de lijn draven kreeg ik dat er heel moeilijk uit.
Toen ik haar die twist eerst liet doen en haar daarna meteen liet draven ging het meteen goed
Wat de diepere achtergrond daarbij zou zijn weet ik niet
Volgens mij is dat een handige manier om de hond goed in draf te krijgen en de telgang te voorkomen?
Ita loopt geregeld in telgang en bij aan de lijn draven kreeg ik dat er heel moeilijk uit.
Toen ik haar die twist eerst liet doen en haar daarna meteen liet draven ging het meteen goed
- Gittje
- Zeer actief
Weer iets bijgeleerdIvV schreef:Sorry dat ik even binnen val, maar ik las dit:Dit is niet waar, sommige ijslandse paarden hebben alleen tölt en geen telgang anderen hebben beiden, naast de basisgangen stap, draf en galop.Volgens een documentaire die ik onlangs op TV zag, zouden Ijslandse paarden allemaal de telgang als "extra gang" hebben, voornamelijk om langere afstanden te kunnen lopen zonder er teveel energie te moeten insteken. Er werd daarbij niet gezegd dat de telgang slecht was voor de paarden. Ik neem dus aan dat dit voor honden ook niet het geval is, al blijf ik het een rare gang vinden.
Wat de telgang van onze puberhond betreft, zal ik het eens voorleggen aan onze DA. Binnenkort moet hij toch z'n jaarlijkse vaccinaties krijgen.
- IvV
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): IJslandse herder
Bij paarden ga je als ze langzaam gaan telgangen (sweinepassen) bochtjes rijden of door hoog gras of mul zand rijden om ze losser te krijgen, zodat ze hun rug loslaten.
Misschien werk die twist draai ook zo?
Laatst gewijzigd door IvV op 16 jul 2010 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Iris

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
IvV schreef:Bij paarden ga je als ze gaan telgangen bochtjes rijden of door hoog gras of mul zand rijden om ze losser te krijgen, zodat ze hun rug loslaten.
- saffie
- Zeer actief
Tijdens die sportkeuring zijn er wat wervels in de rug gecorrigeerd, dus ik vind het wel een goed idee om eens een keer te laten kijken hoe het er nu bij staat. Toch ben ik er niet bang dat het een lichamelijk probleem is omdat ze tijdens het los wandelen bijna nooit in telgang loopt, zolang ze haar eigen ding doet. En aan de lijn gaat ze ook wel eens even over in draf als ze bijvoorbeeld een andere hond ziet en daardoor even versnelt. Terwijl ze voor de rest aan de lijn ook steeds in telgang loopt.SandraH schreef:Wat ik wel vreemd vind bij jouw hond, is dat ze niet uit die telgang te halen is bij het versnellen van de pas. Dat zou kunnen duiden op een rugprobleem of een niet goed lopend bekken, waarvan je denkt dat het verkrampte spieren zijn maar de onderliggende oorzaak een wervel of gewricht kan zijn die zorgt voor slechte doorstroming. Je zou er eens een bezoekje aan een chiropractor aan kunnen wagen. Bij Whooper zijn op die achterhand en bekken wat gewrichten recht gezet. Sindsdien loopt hij ook veel 'soepeler'.
Zodra ze naast mij loopt loopt ze dus in telgang, voor de rest bijna niet. Ze loopt alleen erg graag naast me.

- saffie
- Zeer actief
Dit ga ik proberen, bedankt! Saffie kent de twist aan beide kanten heel goed dus dat is handigranetje schreef:Op shows en ook bij sommige andere trainingen zie je nogal eens dat de geleider de hond eerst een rondje om zijn eigen as laat maken (twist of twirl) voor hij/zij de hond laat draven.
Toen ik haar die twist eerst liet doen en haar daarna meteen liet draven ging het meteen goed![]()
Het commando draf aanleren heb ik ook aan gedacht, als het me lukt om haar in draf te krijgen tijdens het rennen ga ik dat ook proberen.
Ik vind trouwens de discussie of telgangen wel of niet slecht zou zijn (als het langdurig gedaan wordt in hoog tempo) ook interessant. Dus wie daar nog iets over weet, graag!