Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wanneer weet je dat het genoeg is geweest? Upd: Gaat slecht

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Wanneer weet je dat het genoeg is geweest? Upd: Gaat slecht

Ongelezen bericht door Maeve »

Nora (13 jaar) vind dit weer uiteraard niets aan. Ze hijgt, loopt wat rond, zeurt, blaft maar slaapt gelukkig ook veel. Mn ouders zijn net terug van 2 weken vakantie en in die 2 weken heeft ze het eigenlijk best goed gedaan. Ik had voor de zekerheid pijnstillers voor haar voor 2 weken, maar de meeste dagen leek ze het best aan te kunnen zonder. Mn ouders zijn nu een dag terug en zij schrikken wel van Nora's gedrag. Ze zeiden letterlijk dat ze het niet erg zouden vinden als ze binnenkort niet meer wakker word. Zoals ze het zeiden: Nora loopt zichzelf in de weg.

Ik ben het met ze eens dat mocht Nora er morgen niet meer zijn, ze een heerlijk lang leven heeft gehad en dan is het gewoon goed. Maar ik zie niet zo zeer een hond die het zo vreselijk zwaar heeft. Ze heeft net nog lekker rondgelopen met een kong gevuld met yoghurt en dan is ze nog best vrolijk. Maar het zet me wel aan het denken. Wanneer weet je nou dat het genoeg is geweest met het leven van zo'n oude hond?

Misschien wil ik het ook wel niet zien natuurlijk. Maar ik probeer maar zo objectief mogelijk te blijven natuurlijk :ugh:
Laatst gewijzigd door Maeve op 18 jul 2010 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Wanneer weet je dat het genoeg is geweest?

Ongelezen bericht door marian* »

Probleem is dat je heel ongemerkt telkens de grens verlegt.Ik ben nu denk ik met Max toch wel in een van zijn laatste fases beland en bekijk van dag tot dag hoe het gaat.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Nanna schreef:Voor mij is het simpel: als het voor de hond niet meer waardig is, of als ie er overduidelijk genoeg van heeft.
Wat ik er verder emotioneel van het a.s. verscheiden vindt doet nul ter zake. Het gaat om de hond.

helemaal mee eens....
marian*
Erelid
Contacteer:

Nanna schreef:Voor mij is het simpel: als het voor de hond niet meer waardig is, of als ie er overduidelijk genoeg van heeft.
Wat ik er verder emotioneel van het a.s. verscheiden vindt doet nul ter zake. Het gaat om de hond.
Natuurlijk kijk je het eerst naar wat de hond zegt maar omdat je er als eigenaar zijnde zo dicht op zit is het misschien niet altijd even duidelijk en verleg je ongemerkt grenzen.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Maar wanneer is het dan duidelijk dat het genoeg is geweest? Tuurlijk wil ze met dit weer helemaal niets, Maar Nilo ook niet. Maar een paar weken geleden is ze nog wezen kijken bij agility training en heeft daar lekker rondgewandelt, aandacht een koekjes bietsen. Daar genoot ze duidelijk van.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

marian* schreef:
Natuurlijk kijk je het eerst naar wat de hond zegt maar omdat je er als eigenaar zijnde zo dicht op zit is het misschien niet altijd even duidelijk en verleg je ongemerkt grenzen.
snap wat je bedoeld, maar (spreek dan wel voor mezelf, maar reageer hierop omdat ik aangaf dat het hier ook zo is) denk dat mijn grenzen op dat gebied niet heel snel verlegd worden....afgelopen winter natuurlijk nog de keuze moeten maken...had ook de grens op kunnen schuiven en door dokteren....nee, niet mijn keuze.....moet ook zeggen dat ik (en gelukkig veel van mijn familie) ook zelf zo in het leven sta, mijn oom heeft 3 jaar geleden ook heel bewust gekozen voor aktieve euthanesie, volgens zijn eigen woorden bij het afscheid "op deze wijze ben ik de pijn voor, dood ga ik toch, maar het hoeft geen lijdensweg te zijn"
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Zolang de hond nog een hondwaardig leven heeft. Zijn ze op een gegeven moment bijna ´op´ én willen ze niet meer (lekker, zoals kvv of frolic) eten? Dan is de grens volgens mij ook bereikt.

Gelukkig is nog maar één hondje van mij gegaan, Bente was dement, er was vrijwel geen contact meer met haar te krijgen, deed 's nachts plasjes in huis, blafte veel en was daarbij niet meer stil te krijgen en we vertrouwden haar niet meer samen met Beetle. Toen ze geen eten meer wilde en dus ook frolic liet staan hebben we heel snel de knoop doorgehakt.
Zoals al gezegd, het is heel lastig waar leg je de grens? Wíj hadden last van haar dementie, maar zij leek nog heel vaak heel gelukkig.
marian*
Erelid
Contacteer:

Maeve schreef: Maar wanneer is het dan duidelijk dat het genoeg is geweest?
Ik kan het niet anders uitleggen dan met:dat zie je.
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

crutz schreef:
marian* schreef:
snap wat je bedoeld, maar (spreek dan wel voor mezelf, maar reageer hierop omdat ik aangaf dat het hier ook zo is) denk dat mijn grenzen op dat gebied niet heel snel verlegd worden....afgelopen winter natuurlijk nog de keuze moeten maken...had ook de grens op kunnen schuiven en door dokteren....nee, niet mijn keuze.....moet ook zeggen dat ik (en gelukkig veel van mijn familie) ook zelf zo in het leven sta, mijn oom heeft 3 jaar geleden ook heel bewust gekozen voor aktieve euthanesie, volgens zijn eigen woorden bij het afscheid "op deze wijze ben ik de pijn voor, dood ga ik toch, maar het hoeft geen lijdensweg te zijn"
Zo ben ik ook.Genoeg is genoeg.
Maar wanneer genoeg genoeg is is voor elk mens en elk dier weer anders.Maar op een gegeven moment is het echt over en op dat moment weet je het ook.
Afbeelding
Baily&Luna
Zeer actief

Ongelezen bericht door Baily&Luna »

dat is altijd erg moeilijk, maar dat zie je inderdaad.

als je merkt dat de hond moeite heeft met opstaan/lopen, bijna niets meer eet etc.
Maar als baas zijnde merk en zie je gewoon wanneer het tijd is....
al wil je het natuurlijk niet altijd zien
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

marian* schreef:
Je ziet een achteruitgang soms zelf ook niet.
Juist omdat je er zo dicht op zit.
Een ander die de hond kent, maar hem een tijdje niet heeft gezien kan je dan met je neus op de feiten drukken.

Ik heb tot nu toe nog nooit enige twijfel gehad of er een hond ging inslapen.
Pijn doet het me natuurlijk wel, maar voor de hond was het steeds het enige juiste moment.
Daar berust ik dan in. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik kan ook niks anders zeggen dan dat je het weet als de tijd gekomen is.
Dat is bij mij en mijn honden altijd nog zo gegaan en ik weet zeker dat dat voor hun allemaal het juiste tijdstip is geweest.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Mechelfanaat
Actief

Ongelezen bericht door Mechelfanaat »

Maeve Ik kan me je vraag heel goed voorstellen.

Zit hier ook met een oudje van 14 die nu echt achter uit gaat.
Hij kan moeilijk opstaan en loopt ook erg moeilijk.
( sleept steeds vaker met zijn pooten, struikelt soms, of zakt door zijn achterhand :( )
Verder lijkt hij nog van het leven te genieten.
Eet goed is vrolijk als ik thuis kom...
Wil ook nog graag met de auto mee ( maar helaas krijg ik hem daar niet meer in en uit )
Dus een ritje naar het bos zit er niet meer in....dat vind hij duidelijk jammer.

zie aan hem nog niet dat hij zich ongelukkig voelt.
Zodra ik dat wel ga merken zal ik de beslising moeten nemen om hem verdere leed te besparen.
( denk dat die beslissing binnen enkele maanden zal moete vallen )
je merkt het echt wel als de tijd aan gekomen is om afscheid te nemen.
Al is en blijft het moeilijk om voor je maatje te beslissen.

Ik heb dat helaas vorig jaar voor Cayra mijn teefje van 7 jaar ook moeten doen.
Vreselijk!!!!
(ze kreeg van de ééne op de andere dag ineens epilptische aan vallen ....
na onderzoek een hersenthumor bleek te hebben )
Heb medicatie geprobeerd maar niks hielp meer. :(
Ik heb haar daardoor echt uit haar leiden moeten verlossen.
Het was geen makkelijke beslissing heb het er ook erg moeilijk mee gehad.
Maar weet wel zeker dat het de juiste beslissing was.

Jordy mankeerd op een paar ouderdoms kwaaltjes na niks.
Ouderdom komt met gebreken dus inleveren in je kunnen is een feit
Maar zolang ik merk dat hij nog vrolijk is en goed eet blijf ik van hem genieten :lol1:

Sterkte met Nora.
Ik hoop dat jullie ook nog even van haar kunnen genieten.
Wees gerust als de tijd daar is merk je het echt wel aan haar.

gr Mechelfanaat
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Mijn ervaring; als je twijfelt, dan liever een dag te vroeg dan een dag te laat.
Een hond heeft geen besef van dagen die nog komen, wel van ongemak en pijn.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

renee-uk schreef:ik kan ook niks anders zeggen dan dat je het weet als de tijd gekomen is.
Dat is bij mij en mijn honden altijd nog zo gegaan en ik weet zeker dat dat voor hun allemaal het juiste tijdstip is geweest.
Heb nog nooit een hond of kat in hoeven te laten slapen, en ik hoop ook dat ze net als mijn piet de parkiet van veertien zonder ziek te zijn en zoals Gul mijn konijn van dertien en de rat waar ik ook zo een band mee had ineens gewoon op zijn en zelf zonder pijn gaan.. het is een utopie.. de rat lag in mijn handen toen hij dood ging, en Gul en Piet hadden net lekker schoon hok en iets lekkers te eten gehad.. je schrikt je rot als ze er inene niet meer zijn.. maar ik had er vrede mee dat het allemaal zo rustig ging en op hun tijd.. en niet dat ik de beslissing moest nemen zoals bij een andere rat met een kankergezwel om ze in te laten slapen.. al wist ik wel dat dat voor hem toen ook moest hij had last van dat gezwel.
Ik hoop dus dat mijn honden of katten zelf in de slaap gaan... maar weet dat dat bijna nooit voorkomt...
Ik vertrouw erop dat ik de hond versta als het op is.. zoals ik er nu op vertrouw dat hij mij laat zien als hij echt pijn heeft..en hij dus pijnstillers nodig heeft.. gebeurd niet vaak maar af en toe laat hij dat wel zien. Ik vertrouw erop dat hij het me ook toont als het voor hem over is.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik heb me ook zo vaak afgevraagd, wanneer het zo is. Ik heb die keuze zelf nog nooit bij een hond hoeven te maken, dat heeft mijn moeder toen gedaan.
Nu met Bowie zit ik ook zo. Afgelopen twee weken had hij het slecht door het weer, maar nu zie ik hem weer wat vrolijker worden, maar toch weet ik dat hij nu aan zijn laatste weken bezig is. Ik probeer daar nog zo veel mogelijk van te genieten, zonder er al te veel over na te denken, maar dat is moeilijk :jank:

Bij mij is de maat vol, als hij niet meer zelf omhoog kan of niet meer graag mee naar buiten gaat. Of niet graag meer eet.. Maar dan ben je eigenlijk al te laat...
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Djenna
Actief
Mijn ras(sen): Ruwharige teckel

Ongelezen bericht door Djenna »

Ik denk dat het niet zo zwart wit is, zodat je kunt zeggen: dit is het moment dat het genoeg is.
We hebben het met onze vorige hond vorig jaar meegemaakt. Zolang wij zagen dat ze nog op haar manier genoot van het hondenleven en geen pijn had, vonden wij het goed. Toen ze pijn begon te krijgen was het voor ons het moment om te bepalen dat het genoeg voor haar was. Dat wilden we haar besparen.
Afbeelding
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

Ik heb alleen een hond in moeten laten slapen toen hij aangereden was, dus dan komt de beslissing snel...
Wel veel ratten moeten laten inslapen, en heb wel geleerd dat genoeg genoeg is, en je echt moet luisteren/kijken naar je dier en even je hart achterwege moet laten (klinkt misschien een beetje bot)
Alle keren zag ik het in de ogen, een soort 'het vonkje' was weg, de wil was weg en ze konden meer dingen niet dan wel...
alleen is het met respiratoire aandoeningen en kanker toch wat anders dan ouderdom
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

ik dacht ook dat je het wel zou zien of merken op de 1 of andere manier... dat deed ik ook toen het telaat was zeg maar...en dan achteraf hoor je van mensen dat ze het al eerder in de gaten hadden dat het niet ging... als je je hond elke dag ziet is het gewoon moeilijk vooral als het niet iets heel erg duidelijks is.
Altijd heb ik geroepen, als mijn hond niet een hondwaardig leven kan leiden is het over.... en in mijn visie had Tyson dat zeker nog, hij ging nog graag mee ballen, zijn vaste rondje uit wilde hij nog best graag.. niet 4x maar 2x per dag en verder gewoon aan d eboom plassen en was hij blij, hij had graag een kluifje, plaste en poepte prima... hij voldeed dus niet aan mijn criteria als hond waar het klaar mee was.
Toch was hij zieker dan ik dacht en dat merkte ik pas toen hij met platte oren, haren omhoog, tanden bloot klaar stond om mij aan tevallen ... hij heeft tot 3x toe ene poging gedaan die ik gelukkig kon afweren, das het voordeel van een kleintje..... pas toen kwam bij mij het besef dat dit echt niet meer kon...
Dus tja... wanneer weet je het..... geen idee.
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Wat andere al aangeven, je gaat je grenzen verleggen. Nanni begon met achterpoten te slepen en liep op einde redelijk slecht. Ze is nooit omgevallen of iets en liep altijd stug op haar manier door. Had het aan Nanni gelegen dan was ze alsmaar doorgegaan. Bij haar heb ik de grens ook gelegd dat zij lichamelijk wel moet kunnen wat zij geestelijk wil. Nanni was een statige hond, zij verdiende het niet om af te takelen. Ze is in september ziek geweest dat ik inslapen heb overwogen. Achteraf was het "maar" een virus, maar toch verleg je weer een grens. Uiteindelijk is ze in december ingeslapen nadat ze begon te spugen in e nacht. Haar nieren waren op. Ze had naar huis gekund, nog even meegekund. Maar dat kon ik niet aan, je weet dat einde een keer komt. De laatste rit naar DA was ze vrolijk als altijd, heeft nog scooter weggegromd en lekker ergens zitten markeren. Een statige eind voor een statige hond :ok: Voor mij gevoel is het niet te vroeg geweest en zeker niet te laat. Nanni mocht gewoon niet aftakelen, dat paste niet bij haar. Dag voor inslapen nog lekker gesjanst met een knappe reu zoals alleen zij dat kon doen :lol1: Het was egoistisch van mij als ik haar nog langer had laten doorlopen aangezien Nanni geen pijn aangaf. Was ze niet gaan spugen had ik niet geweten dat ze er zo slecht aan toe was
Perry en Noah

Afbeelding
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Het is vind ik toch moeilijk, met Tonnie hadden we geen keuze! Ik was met mijn zus en mijn twee neefjes op vakantie in Oostenrijk.
De dag ervoor is ze nog heerlijk mee geweest de Hochalmstraße gereden, toen we thuis waren wilde ze nog gehakt eten, heeft ze gehad. Het kwam er alleen weer uit, met zwarte troep. Ik mijn vriend thuis gebeld of hij onze dierenarts wilde bellen ... die zei ook dat de tumor in de keel was doorgebroken en dat het over was.
Ik wist dat het over was, ik zou die donderdag dus naar huis rijden en samen haar inslapen bij ons thuis door onze dierenarts.

Zo ver is het nooit gekomen, die nacht wilde ze om 5:00 uur eruit, ze moest plassen. Daarna wilde ze niet meer naar binnen.
Ik heb haar samen met mijn zus in de auto gelegd, ben iedere keer wezen kijken en ze lag rustig te slapen.
Tot ongeveer een uur of 8, ze lag toen op haar zij en was al aan het sterven. Ik heb de plaatselijke dierenarts gebeld en we konden gelijk terecht. Ze is in Oostenrijk gebleven.... een speciale dame is op een hele speciale manier heen gegaan.

Met Tosca is het ook moeilijk, bijna 15, slechte nieren, spondylose, bijna doof... maar vreet als een deijkwerker, wil nog gewoon haar lekkertjes en aandacht, wil ook wandelen, gaat met deze hitte zonnebaden en pootje baden in de beek.
Als je haar bloedwaardes ziet... denk je niet dat die van deze dame zijn. Dat zei onze dierenarts dus ook.

Maar er zijn momenten geweest, dat ik echt dacht het is voorbij. Maar door af en toe een metacam, zoals afgelopen zondag omdat mw te veel had gedaan, en plantaardige reiniging van de nieren, gaat ze nog erg goed.

Ze heeft zelfs haar onhebbelijkheden, zoals vieze dingen van straat eten :kotz:

Voor mij is het dus nog geen tijd voor Tosca, ze heeft nog een lekker leventje, ze wil alleen niet meer drukke dingen aan haar kop. Lekker haar eigen vertrouwde omgeving en dat respecteren we ook.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Wij hebben hier met hondenvrienden onderling afgesproken dat als de eigenaar het niet ziet, de anderen met je erover gaan hebben. Ik heb het ook aan een vriendin gevraagd, van wat vind jij, en dan heel eerlijk zeggen. Maar wat Nanna zegt, je moet je eigen gevoelens opzij schuiven en alleen naar de hond kijken. Want wat wij voelen is niet belangrijk, hoe erg ook, we komen er wel doorheen. Maar je hond langer in leven houden omdat wij er geen afscheid van kunnen nemen, is vind ik egoïstisch.

Maar het is wel zoals de anderen hier ook zeggen, je ziet het gewoon. Heel raar, maar wel waar. Ik zag het met mijn oudste kat en met Tirsa.

Sterkte!
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Jaren geleden was er een huisarts uit Groningen die zijn moeder heeft geéutaniseert.
Mens was dik 90 geloof ik en overal klaar mee en zwaar ziek.
Niemand wilde haar de verlossende spuit geven.
Maar haar zoon wel .
Iedereen sprak er schande van.
Ik vond het de ultieme vorm van liefde .

En zo denk ik er ook over met mijn honden.
Natuurlijk ligt het ook aan de situatie en het aantal honden die je hebt.
ik heb er afgelopen jaar 4 vaarwel moeten zeggen.
Waarvan 1 dement en af en toe onzindelijk.
Op zich was het nog waardig en vond haar wel iets innemend en vertederends hebben .
Maar de rest van de roedel begon haar uit te stoten en 2 vielen haar constant aan.
Ze was roedelleidster [ geweest ] en soms dan kwam dat besef weer naar boven.
Maar dat kon ze natuurlijk ook niet goed meer invullen.
Heb haar de dood gegunt en in laten slapen.
Terwijl ik weet dat als ik geen andere honden had gehad ze een langer leven zou hebben gehad.
Maar daar kan ik wel weer vrede mee hebben.
Mijn oude Shih net zo.
16 jaar en doof en bijna blind en af en toe een lichtelijke epileptische aanval met lichtelijke dementie.

Dus ook kijken hoe je andere honden er mee omgaan.
Gelukkig heb ik ook vrienden die mij ergens op attent maken en mijn oordeel kleuren.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Ik kan er ook niets anders van maken; je voelt/ziet wanneer het genoeg is. Ik had dat ook altijd gehoord van anderen, maar vond het maar vaag en was erg bang dat ik dat dat niet zou voelen of weten. Maar mijn ervaring met Charly twee jaar geleden heeft dat doen veranderen. Hij had kanker, wisten dat hij niet meer lang had maar at nog, speelde nog, viel niet af etc. Dus ik was erg bang dat ik idd mijn grenzen te ver ging verleggen en het niet "goed" zou beslissen. Maar toen het moment daar was, was het duidelijk.
En Belle 3 weken geleden was in veel gevallen anders, maar op dit gebied hetzelfde. Ze was 14, had duidelijk twee tumoren maar mogelijk meer maar hobbelde nog mee, at nog en kon nog erg hard kwispelen :wink: Een van de tumoren was geknapt, maar dat was al twee keer eerder gebeurd en hadden we weer dicht gekregen. Het ging met deze ook de goede kant op, maar het was genoeg. Ze was op. Ik stond 's morgens op en ik voelde het gelijk...
Lekker vaag he? Maar geen moment getwijfeld vanaf dat moment. Ze was bij de DA ook gelijk weg..
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
crutz
Zeer actief
Contacteer:

bouvierpoedel schreef:Jaren geleden was er een huisarts uit Groningen die zijn moeder heeft geéutaniseert.
Mens was dik 90 geloof ik en overal klaar mee en zwaar ziek.
Niemand wilde haar de verlossende spuit geven.
Maar haar zoon wel .
Iedereen sprak er schande van.
Ik vond het de ultieme vorm van liefde .
idd, kan daar alleen maar met je in meegaan,
maar weet ook dat het voor veel mensen nog taboe is en daardoor van in de hoek van schande beland, dat is denk ik alleen wel meer de angst er voor dan iets anders....

stond ook op de rouwkaart voor mijn tante na de beslissing van mijn oom,
het was een keuze waar moed voor nodig was,
het is nl zo handig en makkelijk te kiezen om te willen vechten,
dat is een keuze die de hele wereld begrijpt en waar iedereen je in steunt,
de keuze voor niet meer vechten en een rustige vreedzame dood zonder pijn, zonder doodsstrijd wordt als een uitweg gezien,
zo zie ik dat niet.....juist daar is moed voor nodig, juist dat is de moeilijkste keuze...

alleen door deze keuze heeft mijn oom wel de mogelijkheid gehad ook bewust afscheid te nemen van zijn beide dochters, door hun reistijd (Paris en Mauritius, vooral die laatste, 24 uur en zelfs naar zijn keuze heeft het haar 2 wk gekocht voor ze op een vlucht mee kon, zijn datum en tijd hingen daar dan ook vanaf) hadden zij er anders niet bij kunnen zijn....
En zo denk ik er ook over met mijn honden.
Natuurlijk ligt het ook aan de situatie en het aantal honden die je hebt.
ik heb er afgelopen jaar 4 vaarwel moeten zeggen.
Waarvan 1 dement en af en toe onzindelijk.
Op zich was het nog waardig en vond haar wel iets innemend en vertederends hebben .
Maar de rest van de roedel begon haar uit te stoten en 2 vielen haar constant aan.
Ze was roedelleidster [ geweest ] en soms dan kwam dat besef weer naar boven.
Maar dat kon ze natuurlijk ook niet goed meer invullen.
Heb haar de dood gegunt en in laten slapen.
Terwijl ik weet dat als ik geen andere honden had gehad ze een langer leven zou hebben gehad.
Maar daar kan ik wel weer vrede mee hebben.
hier de dag voor ik Ace in heb laten slapen,
hij was heer en meester bij ons op het terrein, had een eigen kennel bij de ingang en iedere hond liep daar met respect langs,
de dag voor zijn grote "aanval" vloog een van de andere reuen in het voorbijlopen in het kennelpaneel,
nog geen 12 uur later kreeg hij zo'n zware hypo door zijn insulinoom dat het echt wat mij betreft gebeurd was, hij kon niet meer het heerschap zijn dat hij altijd geweest was....dat is alleen de dag er voor toch al aangevoeld door de anderen....
Mijn oude Shih net zo.
16 jaar en doof en bijna blind en af en toe een lichtelijke epileptische aanval met lichtelijke dementie.

Dus ook kijken hoe je andere honden er mee omgaan.
Gelukkig heb ik ook vrienden die mij ergens op attent maken en mijn oordeel kleuren.
zeker, ook hier, gelukkig niet alleen ons eigen oordeel, maar ook anderen....al zijn die vaak niet nodig....het is toch fijn als backup
enjo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ierse setter

Ongelezen bericht door enjo »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook moeilijk vind. Joey is nu ruim 13, heeft lichte pijnstillers en incontinentie tabletten, maar ze eet goed drinkt goed, speelt, komt nog om aandacht zeuren (als ze vind dat ze die te kort heeft :mrgreen: ), maar met de hitte heeft ze het echt moeilijk.
Thuis is het goed te doen, maar op de camping heb ik geen tegelvloer, dus ligt ze overdag in de caravan op bed met een waaier aan en de raampjes open. Gelukkig kan ik het redelijk koel houden daar, maar met uitlaten moeten we wat langer lopen naar het uitlaatveldje.
Haar nadeel is dat ze een keiharde tante is, ze geeft eigenlijk geen pijn aan. Ze is ook blind, dus soms is het moeilijk in te schatten of ze zichzelf nu in weg loopt of dat ze gewoon de weg kwijt is door haar blindheid.
Afbeelding
rust zacht meissie Joey 19-3-1997 19-11-2010
slaap wel Bereboot 8-9-1997 11-1-2012
Joepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff

Ongelezen bericht door Joepie »

Bij mijn laatste hond wist ik het achteraf gezien al eerder maar ik stelde het toch uit.
Echt wandelen kon hij niet meer maar hij scharrelde nog wel lekker in de tuin.
Mijn kinderen waren met hem opgegroeid dus ik wist dat het een drama zou worden als hij ingeslapen moest worden.
Toen op een ochtend hoorde ik hem een gil geven van een pijnscheut en toen heb ik meteen de dierenarts gebeld.Hij zei toen ook van je weet het he.
Kinderen hebben thuis afscheid genomen en toen ben ik met hem naar de dierenarts gegaan.
En het erge was dat hij nog vrolijk zonder manklopen naar binnen wandelde.
Gelukkig zei de dierenarts ook dat het nu echt het beste was voor hem hij zat van de twaalf jaar al zes jaar op de rimadyl.Dus toch had ik nog even die bevestiging van de dierenarts nodig stom he!!
Afbeelding
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Je weet wanneer het genoeg is geweest. Eenvoudiger kan ik het niet zeggen. Je voelt het.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

marian* schreef:

inderdaad.

als ik nu foto's zie en verhalen lees van toen sam nog zo ziek was word ik heel verdrietig dat ik dat nog aanvaardbaar vond. ook toen heb ik ongemerkt mijn grenzen verlegd.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

massam schreef:
marian* schreef:

inderdaad.

als ik nu foto's zie en verhalen lees van toen sam nog zo ziek was word ik heel verdrietig dat ik dat nog aanvaardbaar vond. ook toen heb ik ongemerkt mijn grenzen verlegd.
Heb ik ook wel gedaan hoor.
Mijn eerste eigen fokproduct heb ik ook te lang in leven gelaten.
Die lag al 2 dagen op haar kleedje dood te gaan.
En ik maar roepen naar iedereen en de DA ...........JA MAAR ZE KWISPELT NOG.
DA zou smiddags weer komen en heb hem smorgens maar gebeld om de spuit mee te nemen.
Had een flinke trap onder mijn ballen gehad van een vriendje waardoor mijn ogen open gingen.
Heb ik ook weer van geleerd.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”