Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rassenwaan ?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
Aantal honden: 2

Re: Rassenwaan ?

Ongelezen bericht door Maylala »

Rami schreef: (Overigens heb ik nooit een uitgebreide eisenlijst gehad en toch herplaatsers, dan kan ook. :D )
Ik had best een flinke eisenlijst met een paar onwrikbare punten, en uiteindelijk voldeed een (bijna) volwassen buitenlandertje aan ieder punt. 't Ken verkeren. :mrgreen:
Afbeelding
cybert2
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 nepBasset Door, 1 Jack Russel Saar, en 1 Frans Bulldogje (met neusje) Abbby
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door cybert2 »

Lijstjes kan je in de prullenbak flikkeren wat mij betreft, de nestzusjes en broertjes van onze honden zijn ECHT heel anders dan onze honden. Kwestie van opvoeden. Vind je een eigenschap niet prettig, leer je het af maar niet mekkeren als het moeilijk gaat omdat het een raseigenschap betreft.
Onze Bassets schooien niet om eten, jatten geen eten van het aanrecht. Kwestie van opvoeden. Niet een kwestie van eerst je fotocamera pakken omdat het zo'n leuk plaatje oplevert als hij of zij tegen het aanrecht opstaat.
Groet, Janine
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Magic »

Nanna schreef:Ik ies altijd een beetje van zulke uitgebreide wensenlijsten.
Moet snel zindelijk zijn, moet zich alles van de koters laten welgevallen, mag niet blaffen, niet verharen, moet uuuuren alleen kunnen zijn, moet lief zijn voor vrienden en stout tegen inbrekers (alsof ie dat verschil kan zien) en jesis weet ik allemaal wel niet wat.

Nou ja, er is één hond die aan bijna alle eisen voldoet:
Afbeelding
:ok:
Daar kan je geen agility mee doen :neenee:
Afbeelding
Iedere dag feest!
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Maylala schreef:
Rami schreef: (Overigens heb ik nooit een uitgebreide eisenlijst gehad en toch herplaatsers, dan kan ook. :D )
Ik had best een flinke eisenlijst met een paar onwrikbare punten, en uiteindelijk voldeed een (bijna) volwassen buitenlandertje aan ieder punt. 't Ken verkeren. :mrgreen:
't 'ken' zeker verkeren. :D
Maar 't blijkt dus of je nu wel of geen lijst met eisen hebt, je met een volwassen herplaatser gewoon altijd goed zit. :pffff:
(Ik vind puppies trouwens ook leuk hoor, heel leuk zelfs, maar mijn hart ligt toch bij de honden die er al een tijdje zijn. :wink: ).
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Rami schreef:
Maylala schreef:
Maar 't blijkt dus of je nu wel of geen lijst met eisen hebt, je met een volwassen herplaatser gewoon altijd goed zit. :pffff:
(Ik vind puppies trouwens ook leuk hoor, heel leuk zelfs, maar mijn hart ligt toch bij de honden die er al een tijdje zijn. :wink: ).
Helaas is het vetgedrukte natuurlijk net zo min waar als de bewering dat je wanneer je een hond van pup af aan in huis hebt, je nooit problemen tegen zal komen. :wink:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

cybert2 schreef:Lijstjes kan je in de prullenbak flikkeren wat mij betreft, de nestzusjes en broertjes van onze honden zijn ECHT heel anders dan onze honden. Kwestie van opvoeden. Vind je een eigenschap niet prettig, leer je het af maar niet mekkeren als het moeilijk gaat omdat het een raseigenschap betreft.
Mwa, er zijn niet voor niks verschillende rassen natuurlijk. Lang niet alles is een kwestie van opvoeden. Een DH voed je niet op tot "niet waaks" bijvoorbeeld. Je kan net die ene treffen die niet waakt, kans lijkt me klein als de voorouders allemaal wel gewoon wakers waren/zijn, maar goed, alles kan zullen we maar zeggen. Maar van een aangeboren waker een kwispelende allemansviend maken die inbrekers het zilver aanwijst gaat niet lukken.
En wat dat betreft denk ik dat je best naar een aantal 'basiseigenschappen' kan kijken als je een hond zoekt.

Ik vind je jezelf overigens ook wat tegenspreken :wink: Het is een kwestie van opvoeden, maar bij een raseigenschap gaat dat nogal moeilijk. Dus wat is het dan?
Afbeelding
Rami
Zeer actief

LongFields schreef:
Helaas is het vetgedrukte natuurlijk net zo min waar als de bewering dat je wanneer je een hond van pup af aan in huis hebt, je nooit problemen tegen zal komen. :wink:
Ach, laat mij nou ook eens overdrijven. :mrgreen:

(En er stond een paarse neus in de lucht smiley achter, die moet je nooit zo serieus nemen... :wink: ).
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Jaap* schreef:Ik begrijp het ook nooit.
In mijn beleving, maar daar kan wel van alles mis mee zijn, ben je liefhebber van een ras of je bent het niet.
Als je ooit eens bent gevallen voor een ras en daar echt iets mee hebt, heb je daar verder niet veel meer over te vragen lijkt me. Dan zorg je dat je zo'n hond kunt hebben. Gewoon omdat het je droom is.
Maar je moet dat ras dan wel kennen/tegenkomen/gezien hebben, toch?
En 1 van de manieren om zo'n ras te leren kennen, en er verliefd op te worden, is door er door iemand op gewezen te worden (n.a.v. wat jij denkt te zoeken in een hond).

Ik denk dat als er bepaalde punten zijn waar je ab-so-luut niet mee om zou kunnen gaan in de basis-aard van de hond, dat je dan inderdaad het beste voor een herplaatser kan kiezen.
Aan de andere kant, ook die kunnen nog wel wat veranderen natuurlijk. Andere omgeving, andere baas, nieuwe ervaringen, enzo.
Afbeelding
cybert2
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 nepBasset Door, 1 Jack Russel Saar, en 1 Frans Bulldogje (met neusje) Abbby

Ongelezen bericht door cybert2 »

Moos schreef:
cybert2 schreef:Lijstjes kan je in de prullenbak flikkeren wat mij betreft, de nestzusjes en broertjes van onze honden zijn ECHT heel anders dan onze honden. Kwestie van opvoeden. Vind je een eigenschap niet prettig, leer je het af maar niet mekkeren als het moeilijk gaat omdat het een raseigenschap betreft.
Mwa, er zijn niet voor niks verschillende rassen natuurlijk. Lang niet alles is een kwestie van opvoeden. Een DH voed je niet op tot "niet waaks" bijvoorbeeld. Je kan net die ene treffen die niet waakt, kans lijkt me klein als de voorouders allemaal wel gewoon wakers waren/zijn, maar goed, alles kan zullen we maar zeggen. Maar van een aangeboren waker een kwispelende allemansviend maken die inbrekers het zilver aanwijst gaat niet lukken.
En wat dat betreft denk ik dat je best naar een aantal 'basiseigenschappen' kan kijken als je een hond zoekt.

Ik vind je jezelf overigens ook wat tegenspreken :wink: Het is een kwestie van opvoeden, maar bij een raseigenschap gaat dat nogal moeilijk. Dus wat is het dan?
Ik bedoelde de lijstjes met: hij mag niet blaffen, hij moet alleen kunnen zijn blahblah, dat soort lijstjes. De bijna-onmogelijke lijstjes. Wij kijken naar karaktereigenschappen en nemen dan ook geen hond die een bepaalde eigenschap heeft die je er niet uit kunt trainen en die je niet prettig vindt. Was daar niet zo duidelijk in, sorry.
Wat ik al zei over bassets: ze staan bekend om hun jacht naar eten. Dat doen ze bij ons dus niet omdat wij dat eruit getraind hebben.
Groet, Janine
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

In mijn beleving, maar daar kan wel van alles mis mee zijn, ben je liefhebber van een ras of je bent het niet.
Als je ooit eens bent gevallen voor een ras en daar echt iets mee hebt, heb je daar verder niet veel meer over te vragen lijkt me. Dan zorg je dat je zo'n hond kunt hebben. Gewoon omdat het je droom is.
Óf je besluit dat dat nog niet kan.
Ik vind, zonder iemand tegen het hoofd te willen stoten, niets zo onnozel als met een lijstje met wensen op zoek te gaan naar een rashond. Dat is het recept voor miskleunen. En wat mij nog het meeste stoort is dat er uit spreekt dat de hond verantwoordelijk wordt gehouden voor het gedrag op basis van een rasbeschijving. Dan snap je het niet vind ik.

Als bepaalde zaken zó belangrijk zijn, en je blijkbaar niet rasgevoelig genoeg bent om je bij voorbaat al vast te pinnen op een ras. Dan ben je volgens mij gewoon op zoek naar een leuke en niet te moeilijke huisgenoot.
En om die te vinden zul hem eigenlijk met eigen ogen moeten zien en zal het, zoals Rami al zei, een vrijwel volwassen hond moeten zijn. Dan moet je dus gewoon actief op zoek gaan naar een passende herplaatser die beschikt over de gewenste eigenschappen en waar je meteen op valt.

Het is heel simpel vind ik hoor.
Op sommige punten geef ik je gelijk hoor. Ik ben en blijf een liefhebber van een stafford. Ik zou er nog steeds dolgraag een willen en dan neem ik de hondagressie voor lief, alleen zorgt de maatschappij ervoor dat dit ras ook verkloot wordt en dat houd me een beetje tegen.

Nu ben ik me een beetje aan het orienteren op andere rassen. Niet omdat er morgen eentje bij moet, in tegendeel, maar juist om me te verdiepen en eventueel ook weer een liefhebber te worden. Dat kan ik niet als ik de rassen niet ken, daarvoor zal ik me moeten inlezen. Een forum kan daar een uitstekend middel voor zijn.

Nu begrijp ik ook dat dit niet specifiek over mij of mijn topic gaat, er zullen zeker mensen zijn waarbij zo'n pluche hond de enige en beste oplossing is :wink:
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs

Ongelezen bericht door Maylala »

Rami schreef:
Ik vind dat je eigenlijk met een buitenlandertje altijd wel goed zit. :pffff: :mrgreen:
Ik snap je liefde voor hondjes die al een tijdje op aarde lopen en nog steeds geen huisje hebben, of juist al heel veel huisjes. Zelf vind ik het heel speciaal om een hond te mogen hebben die zo'n verleden heeft, en nog specialer is het om ze te zien bloeien, elke dag die oogjes meer te zien glimmen. :D
Maar een pupje uit zo'n land voor een dergelijk leven behoeden vind ik ook iets moois.

Ach, als ik er zo over nadenk maakt het allemaal niks uit, leeftijd en lijstjes met eisen en zo. Het moet gewoon "passen". Roos paste als een pantoffeltje, en dat is volgens mij ook het belangrijkste voor een levenslange mooie match.

[/filosofeermodus uit] :mrgreen:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Moos schreef:
En 1 van de manieren om zo'n ras te leren kennen, en er verliefd op te worden, is door er door iemand op gewezen te worden (n.a.v. wat jij denkt te zoeken in een hond).

Ik denk dat als er bepaalde punten zijn waar je ab-so-luut niet mee om zou kunnen gaan in de basis-aard van de hond, dat je dan inderdaad het beste voor een herplaatser kan kiezen.
Aan de andere kant, ook die kunnen nog wel wat veranderen natuurlijk. Andere omgeving, andere baas, nieuwe ervaringen, enzo.
Ik bedoel dat je een hónd moet zoeken, geen ras.
Als je niet eens kunt bedenken welk ras je wilt, dan zóek je helemaal geen ras. Dan zoek je een hónd.
Maar dat hebben veel mensen niet in de gaten volgens mij :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Moos
Zeer actief

Jaap* schreef:Ik bedoel dat je een hónd moet zoeken, geen ras.
Als je niet eens kunt bedenken welk ras je wilt, dan zóek je helemaal geen ras. Dan zoek je een hónd.
Soms zoeken mensen een pup, omdat ze graag een pup willen, en willen dan ook wel graag de kans zo groot mogelijk maken dat die pup opgroeit met een bepaald basis-karakter waar zij denken goed mee om te kunnen gaan. En dan gaan ze zoeken naar een ras wat daarbij past. Zo gek vind ik dat niet hoor :wink: Ik vind dat zelfs beter dan een kruizing-pupje nemen "want hij ziet er zo schattig uit" die als pupmans groter en groter wordt een behoorlijke mis-match blijkt te zijn.

Ik ben het er wel mee eens dat dingen als "moet rustig in huis zijn" voor een heel groot deel ook gewoon opvoeding zijn, en daarnaast, dat als je niet om kan gaan met een eventueel wat drukkere hond in huis je maar beter er nog even over na kan denken :mrgreen:
Maar van jezelf weten dat een bepaald basis-karakter waarschijnlijk het beste zal klikken, en dan zoeken naar een ras wat zo ongeveer dat basis-karakter heeft, vind ik niks 'vreemds' aan.

Edit: ik vind het dus wel vreemd als je gaat vragen "we twijfelen tussen een Boerboel en een Labrador" of iets in die trant. Dan ben je raar bezig volgens mij :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Moos op 14 jul 2010 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Dat is precies wat ik bedoel. Dat geldt iig voor heel veel mensen.
Een enkeling zoekt helemaal geen ras, maar al helemaal geen hond. Alleen weten ze dat ook nog niet :mrgreen:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Jaap*
Zeer actief

Veronique & Kyra schreef:Nu ben ik me een beetje aan het orienteren op andere rassen.
Je hoeft aan mij geen verantwoording af te leggen hoor :mrgreen: :wink:
En ik begrijp dat je niet alleen bent in de keuze, maar ik begrijp niet waarom je je zou beperken tot rashonden.
Mijn volgende hobby zou in zo'n geval bestaan uit het uithoren van mijn partner. Die zou aan mij wél verantwoording af mogen leggen over zo'n rigide opstelling die ik niet begrijp :wink:
Rami
Zeer actief

Jaap* schreef:
Moos schreef:

Ik bedoel dat je een hónd moet zoeken, geen ras.
Ja, zo wilde ik altijd een zwarte cocker-spaniël. En toen kwam Billy op mijn pad... :oeps:
En dat ik ooit nog een kruising poolhond in huis zou hebben rondlopen had ik helemaal niet kunnen dromen.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ik vind er ook niks verkeerds aan uiteraard als mensen wat eisen hebben of vragen van voldoet dat ras daar of daar aan. Want niet alle rassen zijn hetzelfde gelukkig.
Het ging er mij om dat steeds vaker (lijkt het) mensen dingen eisen die zoals hier al genoemd niets met een ras te maken hebben maar gewoon met opvoeding (en een beetje geluk hebben) of eisen dat het een perfecte hond is.
Of hele tegenstrijdige dingen vragen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Moos
Zeer actief

sirene schreef:Ik vind er ook niks verkeerds aan uiteraard als mensen wat eisen hebben of vragen van voldoet dat ras daar of daar aan. Want niet alle rassen zijn hetzelfde gelukkig.
Het ging er mij om dat steeds vaker (lijkt het) mensen dingen eisen die zoals hier al genoemd niets met een ras te maken hebben maar gewoon met opvoeding (en een beetje geluk hebben) of eisen dat het een perfecte hond is.
Of hele tegenstrijdige dingen vragen.
Ja, maar die mensen kunnen met een herplaatser net zo goed 'bedrogen' uitkomen. Mensen die zo'n extreem eisenpakket hebben :wink: Want dat zijn natuurlijk ook niet voor een groot deel Bart Smit hondjes.
Afbeelding
Veronique & Kyra
Zeer actief
Weimaraner

Jaap* schreef:
Veronique & Kyra schreef:Nu ben ik me een beetje aan het orienteren op andere rassen.
Je hoeft aan mij geen verantwoording af te leggen hoor :mrgreen: :wink:
En ik begrijp dat je niet alleen bent in de keuze, maar ik begrijp niet waarom je je zou beperken tot rashonden.
Mijn volgende hobby zou in zo'n geval bestaan uit het uithoren van mijn partner. Die zou aan mij wél verantwoording af mogen leggen over zo'n rigide opstelling die ik niet begrijp :wink:
:mrgreen:
Het hoeft ook niet perse een rashond te zijn hoor, maar het zal hoe dan ook een pup worden. Geloof me, mijn vriend wordt helemaal gek van me, maar helaas is hij wat dat betreft nogal standvast :tong:

Ik snap jullie visie hierin trouwens wel heel goed hoor en ik kan me bijv. ook ergeren aan mensen die een hond willen die zich niet honds mag gedragen. Maar als mensen een pup willen en daar serieus over willen nadenken dan vind ik het helemaal niet erg als je dus vragen gaat stellen. En zich dus ook open stellen voor andere rassen.
Laatst gewijzigd door Veronique & Kyra op 14 jul 2010 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Jaap*
Zeer actief

Moos schreef:
Soms zoeken mensen een pup, omdat ze graag een pup willen, en willen dan ook wel graag de kans zo groot mogelijk maken dat die pup opgroeit met een bepaald basis-karakter waar zij denken goed mee om te kunnen gaan. En dan gaan ze zoeken naar een ras wat daarbij past. Zo gek vind ik dat niet hoor :wink: Ik vind dat zelfs beter dan een kruizing-pupje nemen "want hij ziet er zo schattig uit" die als pupmans groter en groter wordt een behoorlijke mis-match blijkt te zijn.

Ik ben het er wel mee eens dat dingen als "moet rustig in huis zijn" voor een heel groot deel ook gewoon opvoeding zijn, en daarnaast, dat als je niet om kan gaan met een eventueel wat drukkere hond in huis je maar beter er nog even over na kan denken :mrgreen:
Maar van jezelf weten dat een bepaald basis-karakter waarschijnlijk het beste zal klikken, en dan zoeken naar een ras wat zo ongeveer dat basis-karakter heeft, vind ik niks 'vreemds' aan.

Edit: ik vind het dus wel vreemd als je gaat vragen "we twijfelen tussen een Boerboel en een Labrador" of iets in die trant. Dan ben je raar bezig volgens mij :mrgreen:
Ik snap wel wat je bedoeld, maar dat is zó verschrikkelijk algemeen.
En er zijn zó veel zaken die van veel meer invloed zijn dan de rasnaam.
Moos
Zeer actief

Jaap* schreef:Ik snap wel wat je bedoeld, maar dat is zó verschrikkelijk algemeen.
Maar hoeveel waarde je daarin hecht hangt toch helemaal af van je eisenpakket?
Mensen met een extreem eisenpakket (moet rustig zijn, moet graag lang wandelen, maar ook soms een week niet, etc etc) die kunnen met een herpaatser net zo goed problemen krijgen als met een pup. Want die zoeken een Bart Smit hondje zo ongeveer.
Maar als je bijvoorbeeld weet dat je graag een zachtaardige hond hebt, of juist een felle donder, die niet erg waaks is, of juist wel, dan kan je daar toch prima rassen op selecteren? Dat zijn dingen die echt wel in een ras kunnen zitten, of niet.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Echt ooit eens gekregen in een mail (moest ff zoeken)
wij zoeken WEL in de hond:
lief
aanhankelijk
lief voor kinderen
gehoorzaam
beetje waaks (oplettend)
dat hij van water houd(zwemmen of bad)

wij zoeken NIET in de hond:

eigenwijs(mag wel beetje maar niet dat hij het lak aan ons heeft)
vals
weglopende hond
slecht opvoedbare hond
bijtende hond
die naar jan en alleman luisterd maar wel naar zijn gezinnetje.
een hond die sloopt (spullen banken schoenen enz)

Die heb ik natuurlijk geschreven dat ze dan alleen bij mij een pup moesten kopen want bij andere fokkers en andere rassen koop je een kat in de zak :pffff:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
Moos schreef:
maar om dat te weten te komen is echt geen wekenlang gefilosofeer, getwijfel, ge-lijst en getopic nodig hoor :wink: . ik was 12 toen ik in een godvergeten encyclopedietje een korte beschrijving van de hovawart las en dat was het, ik wist het.
natuurlijk daarna nog 'echte wartjes' gezien, maar ik heb geen seconde stilgestaan bij 'wat hij allemaal wel niet zou mogen of juist moeten'. volgens de beschrijving paste dat karakter helemaal bij mij en voor de rest pas ik me maar aan, toch :wink: ?
Maar wekenlang filosoferen doet toch ook lang niet iedereen die hier komt vragen wat voor ras er zou passen? Internet is voor veel mensen wat de encyclopedie vroeger was, dus gaan ze daar dan een beetje "rondbladeren' :wink:
Als je er wekenlang over moet filosoferen heb je teveel eisen al, en dan kan je beter naar Bart Smit :mrgreen: Maar, wat ik eerder ook al zei, aan mensen tips vragen als je een bepaald basis-karakter zoekt lijkt me niks mis mee, met internet als interactieve encyclopedie :wink:
Afbeelding
Veronique & Kyra
Zeer actief
Weimaraner

Inge O schreef:
Moos schreef:
maar om dat te weten te komen is echt geen wekenlang gefilosofeer, getwijfel, ge-lijst en getopic nodig hoor :wink: . ik was 12 toen ik in een godvergeten encyclopedietje een korte beschrijving van de hovawart las en dat was het, ik wist het.
natuurlijk daarna nog 'echte wartjes' gezien, maar ik heb geen seconde stilgestaan bij 'wat hij allemaal wel niet zou mogen of juist moeten'. volgens de beschrijving paste dat karakter helemaal bij mij en voor de rest pas ik me maar aan, toch :wink: ?
Mooi is dat, dat had ik toen ik info las over de stafford, dat hij niet bekend staat om de hondvriendelijkheid heb ik voor lief genomen en daar pas ik me aan aan.
Wat dat betreft is dat gewoon het ras wat super bij ons past, maar jammer genoeg wordt het met de stafjes niet makkelijker en daardoor ga je eens verder kijken en informeren :mrgreen:
Veronique & Kyra
Zeer actief
Weimaraner

sirene schreef:Echt ooit eens gekregen in een mail (moest ff zoeken)
wij zoeken WEL in de hond:
lief
aanhankelijk
lief voor kinderen
gehoorzaam
beetje waaks (oplettend)
dat hij van water houd(zwemmen of bad)

wij zoeken NIET in de hond:

eigenwijs(mag wel beetje maar niet dat hij het lak aan ons heeft)
vals
weglopende hond
slecht opvoedbare hond
bijtende hond
die naar jan en alleman luisterd maar wel naar zijn gezinnetje.
een hond die sloopt (spullen banken schoenen enz)

Die heb ik natuurlijk geschreven dat ze dan alleen bij mij een pup moesten kopen want bij andere fokkers en andere rassen koop je een kat in de zak :pffff:
Oh my god, dan vraag ik me af bij welke fokker ze wel een hond meekrijgen, ongelooflijk zeg
Jaap*
Zeer actief

Moos schreef:
Jaap* schreef:Ik snap wel wat je bedoeld, maar dat is zó verschrikkelijk algemeen.
Maar hoeveel waarde je daarin hecht hangt toch helemaal af van je eisenpakket?
Mensen met een extreem eisenpakket (moet rustig zijn, moet graag lang wandelen, maar ook soms een week niet, etc etc) die kunnen met een herpaatser net zo goed problemen krijgen als met een pup. Want die zoeken een Bart Smit hondje zo ongeveer.
Maar als je bijvoorbeeld weet dat je graag een zachtaardige hond hebt, of juist een felle donder, die niet erg waaks is, of juist wel, dan kan je daar toch prima rassen op selecteren? Dat zijn dingen die echt wel in een ras kunnen zitten, of niet.
Als je persé een pup zoekt snap ik best dat je met een scheef oog kijkt naar de achtergrond. Maar dat geldt niet alleen voor de rasnaam. Er is zoveel méér wat minstens zoveel invloed heeft op het succes of falen. Je weet zelf ook heel goed dat er behoorlijke verschillen binnen één en hetzelfde ras voorkomen denk ik.
Ik begrijp wat je wilt zeggen, en daar kan ik mij best wel in vinden. Maar ik snap de fixatie op een ras vaak niet als het gaat om het zoeken naar 'de perfecte' hond.
Want wat het perfect maakt is de combinatie, met het zwaartepunt op de eigenaar. Niet op de hond.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Heel mooi geschreven Jaap,

Zoals Cesar Millan ook zo vaak zegt, een hond is in de eerste plaats hond, in de tweede plaats individu en pas in de laatste plaats ras.

Ik vind het erg sneu dat veel mensen die een hondwens krijgen dat rijtje vervormen tot Ras -> Hond -> Individu.

Het heeft bij mezelf een behoorlijk aantal jaren geduurd voordat ik het vrijwel blindstaren op rassen voorbij was. Nu kijk ik naar het individu, als dat me aanspreekt maakt het me verder helemaal niet meer uit wat voor ras die hond eventueel is.

Het grappige is dat de honden die mij aanspreken meestal geen rashonden zijn.

Het feit dat we in een ultra-consumptiemaatschappij leven zal vast meespelen bij de vormgeving van de gemiddelde hondwens. Alles dat er te koop is is er in alle vormen, maten, kleuren en prijzen, ook honden.
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador

Ongelezen bericht door sjaak-k »

S@ndr@ schreef:tja als je toch denkt dat je het kunt bestellen :F: waarom niet
Het is me 2 keer gelukt tot nu toe, Zowel bij Max als bij Nolan :cheer:

Oke, je moet er wel tijd in steken, maar daar is het een hond voor toch? Als je dat niet wilt moet je geen dier nemen.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Er zijn ook wel zat mensen die wel dingen graag zouden willen zien, maar ook begrijpen dat het wel levende wezens zijn met een eigen karakter enzo.
Ik had was ook erg bang dat mijn hond niet los zou kunnen lopen, want de meeste mensen waar ik toen ik interesse in het ras kreeg contact mee had lieten hun honden niet uit. En ik las wel dingen over een enorm jachtinstinct enzo.
Daar heb ik toen ook goed navraag over gedaan.
Als mensen veel eisen hebben die op zich wel reëel zijn vraag ik vaak wel wat ze zouden doen als de hond dat dus niet kan.
Hoe erg is dat dan ?
Bv hebben ze nagedacht over oplossingen met het alleen zijn ? Of jagen ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Ilse met haar witte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ilse met haar witte »

sirene schreef:Het valt me de laatste tijd op dat er echt super veel topics worden geopend door mensen die advies willen over welk ras ze moeten kiezen.
Volgens mij was dat voorgaande jaren lang niet zo erg.
Hoe zou dat komen ?
Bij sommige (dus lang niet alle!) krijg ik echt het gevoel dat men zich echt totaal niet in het wezen hond hebben verdiept en dat ze het idee hebben dat ze een hond erbij _moeten_ nemen omdat dat hoort ofzo. Maar dan moet ie wel héél gemakkelijk zijn.
Ik krijg soms ook wel eens mailtjes met de vraag of ze wel "lief zijn" of dat ik vraag of ze wat uitgebreider willen vertellen over wat ze zoeken en dat ik dan als antwoord krijg dat "de hond niet vals mag zijn", lief met kinderen", hij moet alleen thuis kunnen zijn, luisteren, spelen, overal mee naar toe kunnen gaan enz enz.
Ook lees ik vaak dat mensen een ras uitkiezen adh van een paar hele summiere rasbeschrijvingen zoals: makkelijk op te voeden, intelligent, speels, snel tevreden enz.
Bij de meeste mensen denk ik echt "neem een leuke herplaatser" maar daar rust helaas voor veel mensen ook een taboe op. "die zijn niet voor niets weg gedaan".

Ligt dat aan mij dat dat iets is wat de laatste tijd erg sterk gebeurd ? Wat vinden jullie ervan ?
Of er een trend in zit kan ik niet zeggen :wink: ik kan alleen uitgaan van mijn eigen verhaal. En ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die om verschillende redenen geen herplaatser aandurven óf die van tevoren een karakterplaatje rond hebben om bepaalde redenen en dan is het makkelijker zoeken tussen rashonden want het karakter ligt in grote lijnen wel vast. Dan heb ik het niet over een prestatie- lijstje zoals het criterium "alleen kunnen zijn" Bovendien kunnen mensen zich ook af laten schrikken door verhalen dat na een herplaatsing nare trekjes zomaar ontpopte. Voor mij persoonlijk met twee kinderen waarvan er eentje nog niet liep, 0 hondenervaring een een karakterlijst was de keus voor een rashond snel gemaakt. Maar een volgende hond zou zo maar eens een herplaatser kunnen zijn.
Groetjes Ilse
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”