Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Metronidazol of merknaam metrazol kan zeer gevaarlijk zijn!!

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Re: Metronidazol of merknaam metrazol kan zeer gevaarlijk zijn!!

Ongelezen bericht door Demi »

malinois schreef:
ja precies, overigens niet verteld waarom zo weinig (ook niet naar gevraagd) maar ik denk dat een DA dat niet voor niets doet zo laag doseren, iets omhoog kan altijd nog.
Raar dat bij TS dan zo hoge dosering is gegeven :roll: Zeker een hond met zoveel problemen.
Dat vind ik dus ook dat ze een veel te hoge doses gehad heeft, ook veel te lang en het is ook nog nadelig voor de nieren. Dit alles voorgeschreven door een internist waarvan je, vind ik, mag verwachten dat ze weten wat ze doen!
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
Ilse met haar witte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ilse met haar witte »

Ze heeft waarschijnlijk een rekenfout en inschattingsfout gemaakt, maar ja toegeven he? Dat is voor artsen altijd een probleem.

Ik hoop dat het goed komt met haar en voel je niet schuldig, je bent geen arts en legt je vertrouwen bij de
DA Zoals het ook hoort gewoonlijk.
Groetjes Ilse
Afbeelding
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Heel triest dit. Hopelijk komt ze er snel weer bovenop.
Sterkte met Lila.
Laatst gewijzigd door mwillow op 08 sep 2010 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Cato
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Cato »

Wat een ellende , fijn dat je ons waarschuwt en natuurlijk veel beterschap!

Cato heeft dit ook al gekregen , maar als ik het zo lees dan ook gelukkig een onderdosering, maar wist idd ook niet van de risico's
(Terwijl ik toe mijn kat heel ziek is er wel een kuur is gegeven die schadelijk kan zijn werdt me verteld, weet niet meer de naam daarvan en was pas voorgeschreven toen andere AB niet werkte )
Groetjes saskia en een poot van cato
Afbeelding
linda1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door linda1985 »

Demi schreef:
linda1985 schreef:Zijn het roze tabletten? Mijn hond heeft een kuurtje gehad met naam metridazol ook tegen diarree :roll:
Ja klopt, die pillen. Kort kuurtje werkt vaak ook goed. Is er bij jou verteld wat de bijwerkingen kunnen zijn?
Nee helemaal niks van gezegd...
Afbeelding
Maaike
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maaike »

Waardeloos Allison, dat het zo is gelopen. Ik was maar wat blij 1,5 maand geleden dat Casper metrazol kreeg (ging in goed overleg trouwens) en het heeft als een tierelier gewerkt. Maar als ik zo die doses lees die Lila heeft gehad..pfoe da's flink. Ik zal altijd doseringen narekenen, zoals ik eigenlijk altijd heb gedaan en wat jullie helaas hebben moeten meemaken is voor mij een reden om het te blijven doen.
Groetjes van mij en een poot van Casper
Afbeelding
**Ella**
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Het middel werkt echt goed, ik kan ook niet anders zeggen. In januari hebben ze allemaal hier een kuur gehad, maar deze duurde een week. Toen hebben we er niets van gemerkt. Het wordt, als ik zo lees, regelmatig voorgeschreven door da's. Ik vind gewoon dat er echt bijverteld moet worden wat voor gevaren er aan dit middel zitten, zodat je als eigenaar weet waar je op kunt letten.
Maaike, had jij niet een DA in de buurt van Amersfoort?
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Hoe gaat het inmiddels nu met je meisje? Knapt ze ietsjes op?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Caro. schreef:Hoe gaat het inmiddels nu met je meisje? Knapt ze ietsjes op?
Heel langzaam zien we iets verbetering. Alleen is het nu de vraag knapt ze zelf op, of komt dat dus door de stamcelbehandeling die voor haar nieren bedoelt was. Het is allemaal wel erg wankel nog, maar vanochtend is ze mee geweest met de rest. In de auto voorin (lage instap) naar een veld gereden dus hoefde ze eigenlijk niet te lopen. De rest kon lekker uitrazen en Liel heeft heerlijk bij ons gezeten bij het bankje. Maar hoe ziek ze ook is, er kwam een andere hond aan en ja ook dan valt ze nog uit :ugh: Nou ja, ze probeerde het.
Ze is wel enorm afgevallen :(
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Pfff, wat een verhaal Allison. Goed dat je er erneer hebt gezet, en sterkte met Lila :roos:
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Demi schreef:
Caro. schreef:Hoe gaat het inmiddels nu met je meisje? Knapt ze ietsjes op?
Heel langzaam zien we iets verbetering. Alleen is het nu de vraag knapt ze zelf op, of komt dat dus door de stamcelbehandeling die voor haar nieren bedoelt was. Het is allemaal wel erg wankel nog, maar vanochtend is ze mee geweest met de rest. In de auto voorin (lage instap) naar een veld gereden dus hoefde ze eigenlijk niet te lopen. De rest kon lekker uitrazen en Liel heeft heerlijk bij ons gezeten bij het bankje. Maar hoe ziek ze ook is, er kwam een andere hond aan en ja ook dan valt ze nog uit :ugh: Nou ja, ze probeerde het.
Ze is wel enorm afgevallen :(
Pffff.... jemig, hoeveel kan je hebben en hoeveel kan Lila nog hebben? :(
Wat een enorme pech op pech op pech.

Ik blijf keihard doorduimen voor je meisje :ok: :ok: :ok: Geef d'r maar een dikke kus op d'r koppie :J:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Marina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marina »

jeetje verschrikkelijk. maar bedankt voor de tip.

Ik duim voor jullie dat ze snel opknapt.

sterkte
Afbeelding
Luc is ook een labje, omdat hij een neustumor heeft gehad is een stuk neus verwijderd. Maar hij kan alles nog zelfs snuffelen. Renee-Uk bedankt voor het mooie osje Helaas zijn nu alle drie mijn labjes overleden en hebben we een nieuwe aanwinst. Hij heet Dex en is een echte schat.
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

In Stomorgyl, wat vaak tegen infecties in de mond en bij het gebit wordt gegeven, zit trouwens ook Metronidazol: http://www.ossehoofd.nl/bijsluiter.html#stomorgyl" onclick="window.open(this.href);return false; .
Misschien wel iets om te onthouden als je hond zo heftig op Metrazol reageert :wink: .
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:wat een verhaal zeg :80: .

wel heel vreemd dat deze bijwerkingen dan zelfs niet eens op de bijsluiter staan - het effect is blijkbaar ook bekend bij mensen :19: .

*edit : jawel, in de bijsluiter die ik hier vind staat het wel :wink: :

http://www.efarma.nl/pages/winap.asp?ID ... =infotekst" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja klopt op de bijsluiter op internet staat het wel. Alleen als je de medicijnen mee krijgt staat er dat er geen contra indicaties of bijwerkingen zijn. Echt belachelijk!
Demi
Zeer actief
Contacteer:

MoniqueDM schreef:In Stomorgyl, wat vaak tegen infecties in de mond en bij het gebit wordt gegeven, zit trouwens ook Metronidazol: http://www.ossehoofd.nl/bijsluiter.html#stomorgyl" onclick="window.open(this.href);return false; .
Misschien wel iets om te onthouden als je hond zo heftig op Metrazol reageert :wink: .

Goed dat je het zegt, ook dat komt hier de deur niet meer in. Het gekke is dat Lila dit middel al eerder gehad heeft (lagere dosering en minder lang) en er toen prima op reageerde. Dus ik denk niet eens dat ze overgevoelig is voor dit middel, het is te lang in een te hoge dosis gegeven zonder waarschuwing wat voor troep het kan zijn.
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Demi schreef:
MoniqueDM schreef:In Stomorgyl, wat vaak tegen infecties in de mond en bij het gebit wordt gegeven, zit trouwens ook Metronidazol: http://www.ossehoofd.nl/bijsluiter.html#stomorgyl" onclick="window.open(this.href);return false; .

Goed dat je het zegt, ook dat komt hier de deur niet meer in. Het gekke is dat Lila dit middel al eerder gehad heeft (lagere dosering en minder lang) en er toen prima op reageerde. Dus ik denk niet eens dat ze overgevoelig is voor dit middel, het is te lang in een te hoge dosis gegeven zonder waarschuwing wat voor troep het kan zijn.
Ik snap ook niet zo goed waarom die Metrzol zo lang aan Lila is voorgeschreven.
Het klopt dat je vaak diarree ziet bij nierfalen, maar had dat dan niet op te lossen geweest met een veel onschuldiger middel als bijv. Finidiar Forte?
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Jeetje zeg, het zit jullie echt niet mee...
Sterkte met de dame, ik denk aan jullie.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Bmamavan2
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradormix

Ongelezen bericht door Bmamavan2 »

O, hemel mijn labradorpup (of kruising daarvan) van 5 maanden heeft een 15 daagse kuur voorgeschreven gekregen tegen Giardia (500 mg per dag).
Heb wel even met mijn DA overlegd en die gaf aan dat dit wel het probaatste middel is tegen Giardia (?) aangezien hij het waarschijnlijk al veel langer met zich meedraagt. Verder zou 500 mg. een veilige dosis zijn?
Ik merk gelukkig geen afwijkend gedrag aan hem maar wel dat het nu met zijn ontlasting beter gaat. Maar ja wat is dan beter? Doorgaan, stoppen en een ander middel vragen (dat ws. ook bijwerkingen kent)?
Hoe doen jullie dat dan bij een dergelijke infectie?
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik kreeg bij Van Gils maar voor 5 dagen mee en dat deed de truc, laten laten testen en toen was hij Giardia negatief
Bmamavan2
Zeer actief

Oke jij denkt dus dat korter ook zou moeten kunnen? Zal maandag wel eens bellen met de DA of 15 dagen niet erg lang is.
Denk wel dat mijn pup al weken met deze infectie sukkelt (ondanks meerder bezoeken aan de DA, pas bij het laatste bezoek werd op mijn verzoek getest op Giardia).
Wat een *piep*infectie zeg! Ga straks weer alles reinigen!
Ik heb trouwens ook een kat in huis die boven leeft en eigenlijk niet in de buurt van de hond komt, heeft die nu ook risico op deze infectie?
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

als ik zo na ga dan heeft Van GIls hem ook al veel langer gehad, dan 14 dagen hoor, dus dat is geen argument, en als het met dagen niet voer is dan kan het een stam zijn die resistent is voor dat spul en dan kan een kuurtje panacur, de bestrijding doen.
Bmamavan2
Zeer actief

Het gaat nu alweer beter met hem maar ja ik durf ook niet zo maar 1.2.3. te stoppen, bang dat we dan weer terug bij af zijn.
Maar ja zoals gezegd zal ik maandag wel eens bellen en overleggen met de DA. Zo wie zo dan opnieuw laten testten op Giardia en over een tijdje weer.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

bij mijn hond ging het precies andersom, had de panacur geen effect en de metrazol wel.
weet alleen niet meer precies hoe lang ze metrazol gehad heeft, geloof 10 dagen omdat het wel een hardnekkige giardia besmetting was.

Katten en mensen kunnen ook giardia krijgen en het is behoorlijk besmettelijk, dus als ik jou was zou ik mijn kat wel even in de gaten houden.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
S@ndr@
Zeer actief

waar je ook rekening mee moet houden dat je na de kuur wel een terug val kunt merken door beschadiging aan de darm, maar dat dit vanzelf weer over kan gaan als de darmen weer helen
dus is het best belangrijk om het dan even aan te kijken en evt. later nog eens te testten op Giardia.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

renee-uk schreef:bij mijn hond ging het precies andersom, had de panacur geen effect en de metrazol wel.
weet alleen niet meer precies hoe lang ze metrazol gehad heeft, geloof 10 dagen omdat het wel een hardnekkige giardia besmetting was.

Katten en mensen kunnen ook giardia krijgen en het is behoorlijk besmettelijk, dus als ik jou was zou ik mijn kat wel even in de gaten houden.
Ik dacht ook dat de officiële kuur 10 dagen was bij een Giardia besmetting? :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
S@ndr@
Zeer actief

Ik heb het voor de zekerheid nog even nagekeken in van Gils zijn topic 5 dagen
renee-uk
Zeer actief

ik ga zo de rekening eens opzoeken, daar kan ik het wel op zien denk ik
volgens mij heeft ze toen ook een maagbeschermende pasta gehad, maar Gina heeft wel vaker wat dus ook dat weet ik niet meer helemaal zeker :?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:
renee-uk schreef:bij mijn hond ging het precies andersom, had de panacur geen effect en de metrazol wel.

Ik dacht ook dat de officiële kuur 10 dagen was bij een Giardia besmetting? :wink:
in het geval van panacur wordt op de bijsluiter zelfs maar 3 dagen aangeraden maar 5 dagen staat 'officieus' bekend als de beste optie.

hoe het zit in het geval van metronidazole weet ik niet :wink: .
ik had 5 dagen gedaan, Jan was er daarna vanaf Gina helaas niet :(
Afbeelding

CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Volgens het Veterinair Famacologisch handboek zijn er drie verschillende protocollen voor metronidazol tegen giardiasis, de kortste duurt 5 dagen de langste 8. Dat gezegd hebbende, de Mexicaanse giardias schijnen volledig resistent te zijn tegen metronidazol dus hier gebruiken we altijd iets anders.

Kees
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”