Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
behandeling wond oorrand. Vetramil?
Moderator: moderatorteam
- Marian4
- Actief
- Mijn ras(sen): chow chowXcollie?
behandeling wond oorrand. Vetramil?
Mijn broer heeft een herplaatser. Toen hij hem een jaar geleden kreeg had hij een wond aan de rand van het oor die niet genas. Er komt een korstje op maar dat gaat er weer af en dan bloedt het oor weer. De da zegt dat het moeilijk te behandelen is. Hij heeft al eerder zalf (weet niet meer wat) gehad.
Vanmiddag zag ik de hond en het oor bloedde weer en het lijkt wel of het erger wordt. Ik heb wat op internet rondgekeken en kwam toen bij het middel Vetramil uit.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Vanmiddag zag ik de hond en het oor bloedde weer en het lijkt wel of het erger wordt. Ik heb wat op internet rondgekeken en kwam toen bij het middel Vetramil uit.
Groetjes Marian
www.tierschutzfoerderverein.de
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: behandeling wond oorrand. Vetramil?
Geen ervaring met Vetramil maar wel goede ervaring met Grafietzalf van VSM (tegen kloofjes en zweertjes). Bij wondjes die niet dichtgaan of "rommelen" gebruik ik altijd Tea Tree van de Dierendrogist. Elke avond een flinke klodder op de wond en het is zo heel.
Andere Tea Tree heb ik geen goede ervaringen mee. Deze lijkt heel veel op de ouderwetse uierzalf (die bruine klonterige) die boeren gebruikten bij wonden.
Andere Tea Tree heb ik geen goede ervaringen mee. Deze lijkt heel veel op de ouderwetse uierzalf (die bruine klonterige) die boeren gebruikten bij wonden.- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Lastig hoor een oorrand. Slechte doorbloeding en door uitschudden vliegt het korstje er steeds af
Vetramil ken ik niet.... Ik zou er honing op smeren
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Als je meerdere honden hebt kun je net zo goed de honing meteen over de roedel verdelenBadu schreef:Lastig hoor een oorrand. Slechte doorbloeding en door uitschudden vliegt het korstje er steeds af![]()
Maar met 1 hond of als ie daarna ff apart kan is honing idd ook erg goed.
-
kleine2758
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Weimaraner, DuitserXMechel, Mechelse Herder
- Aantal honden: 3
Ik heb erg goede ervaringen met Groene Leem. Werkt echt super.
Verkrijgbaar bij de beter gesorteerde natuurwinkel/drogist.
En ja de andere honden likken het er wel af. Meestal hou ik de behandelde hond
even apart tot de leem is ingedroogd.
Heb het voor een wondje aan de oorrand van mijn Weimaraner gebruikt, je ziet er nu niets meer van.
Verkrijgbaar bij de beter gesorteerde natuurwinkel/drogist.
En ja de andere honden likken het er wel af. Meestal hou ik de behandelde hond
even apart tot de leem is ingedroogd.
Heb het voor een wondje aan de oorrand van mijn Weimaraner gebruikt, je ziet er nu niets meer van.
Laatst gewijzigd door kleine2758 op 03 jul 2010 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marian4
- Actief
Bedankt voor de reacties.
De grafietzalf en de groene leem.... hebben jullie die gebruikt voor een oorrand?
Normaal krijg ik wondjes wel dicht maar het is zoals Badu al zei een lastige plek.
De grafietzalf en de groene leem.... hebben jullie die gebruikt voor een oorrand?
Normaal krijg ik wondjes wel dicht maar het is zoals Badu al zei een lastige plek.
Groetjes Marian
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik gebruikt de grafietzalf ter voorkoming van en bij beginnende wondjes en kloofjes aan de oorranden.Marian4 schreef:Bedankt voor de reacties.
De Tea Tree zou ik gebruiken als er echt een wond zit zoals bij de hond van je vraag. De Tea Tree is niet lekker om af te likken en blijft heel goed zitten doordat ie lekker vet en plakkerig is.
- asani
- Zeer actief
Wat wij bij onze Fynn hebben gedaan was zijn oren onder zijn kin plakken.
Zodat als hij zijn kop schudde de oren niet bewogen dan heeft de wond kans dicht te gaan.
Ik deed het met sporttape en als het eraf moest even met olie inwrijven en los weken.
Kijk wel uit regelmatig of zijn oren niet gaan ontsteken vanbinnen.
Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Zodat als hij zijn kop schudde de oren niet bewogen dan heeft de wond kans dicht te gaan.
Ik deed het met sporttape en als het eraf moest even met olie inwrijven en los weken.
Kijk wel uit regelmatig of zijn oren niet gaan ontsteken vanbinnen.
Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is wel zo maar een hondentong bevat ook veel vit Csirene schreef:Als je meerdere honden hebt kun je net zo goed de honing meteen over de roedel verdelenBadu schreef:Lastig hoor een oorrand. Slechte doorbloeding en door uitschudden vliegt het korstje er steeds af![]()
Vetramil ken ik niet.... Ik zou er honing op smeren![]()
Maar met 1 hond of als ie daarna ff apart kan is honing idd ook erg goed.
Bij de ratten smeerde ik altijd honing op wondjes en abcesjes. Die lieten elkaar ook echt niet met rust na de smeerbeurt... maar de wondjes (en de meest ranzige abcessen) verdwenen toch... wonderwel
-
Geer
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb goede ervaring met Vetramil, ik heb het bij Ted ook ingezet bij een gescheurde oorrand, nadat Sophie er een hapje uit had genomen.
-
Geer
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb goede ervaring met Vetramil, ik heb het bij Ted ook ingezet bij een gescheurde oorrand, nadat Sophie er een hapje uit had genomen.
- Marian4
- Actief
Hoe heb je dat gedaan? Eerst wond schoonmaken (Vetramil schijnt ook reinigend effect te hebben) en dik insmeren?Geer schreef:Ik heb goede ervaring met Vetramil, ik heb het bij Ted ook ingezet bij een gescheurde oorrand, nadat Sophie er een hapje uit had genomen.
Heb je ook nog iets van verband er omheen gedaan en zo ja hoe?.
Hij heeft vrij korte staande oren. en duikt meteen de struiken in of tegen de muur om te schuren. Ik weet eigenlijk niet hoe ik zo'n oor moet verbinden.
Groetjes Marian
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Hoe oud is de hond?Marian4 schreef:Mijn broer heeft een herplaatser. Toen hij hem een jaar geleden kreeg had hij een wond aan de rand van het oor die niet genas. Er komt een korstje op maar dat gaat er weer af en dan bloedt het oor weer. De da zegt dat het moeilijk te behandelen is. Hij heeft al eerder zalf (weet niet meer wat) gehad.
- Marian4
- Actief
Dat weten we niet precies maar we schatten zeker op 8 a 9 jaar.ranetje schreef:Hoe oud is de hond?Marian4 schreef:Mijn broer heeft een herplaatser. Toen hij hem een jaar geleden kreeg had hij een wond aan de rand van het oor die niet genas. Er komt een korstje op maar dat gaat er weer af en dan bloedt het oor weer. De da zegt dat het moeilijk te behandelen is. Hij heeft al eerder zalf (weet niet meer wat) gehad.
Groetjes Marian
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Ik zat te denken aan een hond met een zelfde probleem.Marian4 schreef:Dat weten we niet precies maar we schatten zeker op 8 a 9 jaar.ranetje schreef:Hoe oud is de hond?Marian4 schreef:Mijn broer heeft een herplaatser. Toen hij hem een jaar geleden kreeg had hij een wond aan de rand van het oor die niet genas. Er komt een korstje op maar dat gaat er weer af en dan bloedt het oor weer. De da zegt dat het moeilijk te behandelen is. Hij heeft al eerder zalf (weet niet meer wat) gehad.
Constant kapotte oorrand.
Bij bloedonderzoek bleek die hond Cushing te hebben.
Als het niet over gaat zou je dat kunnen laten nakijken bij de DA?
- Marian4
- Actief
Ik zal het nog even navragen maar volgens mij is hij daar op getest. Heeft trouwens verder geen klachten die op Cushing wijzen.
Het is een rafelige wond.
Mijn broer werd in het asiel al gewaarschuwd dat het een lastig te verhelpen probleem is.
Oorranden schijnen heel moeilijk te genezen.
Het is een rafelige wond.
Mijn broer werd in het asiel al gewaarschuwd dat het een lastig te verhelpen probleem is.
Oorranden schijnen heel moeilijk te genezen.
Groetjes Marian
-
Geer
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb het bij Ted eerst ingesmeerd met een klodder vette Calendulazalf van Puur (geen creme, echt de vette zalf), om het bloeden te stelpen want ze lekte nogal. Het was bij Ted alleen geen hele grote rand; ik heb voor de vorm twee pleisters om de oorrand gevouwen, maar die vrat ze zo op. Toen het bloeden gestopt was heb ik het met Vetramil 'afbehandeld' tot het weer mooi was. Maar ik moet wel zeggen dat Ted er ook niet echt mee schudde, dus een dagje in de gaten houden was bij haar voldoende voor de aanzet tot genezing.
- Marian4
- Actief
Bedankt voor je informatie. Ik heb de laatste tijd al vaker gehoord over "honingzalf". Ik had gehoopt dat dit het middel zou zijn voor deze kwaal.Geer schreef:Ik heb het bij Ted eerst ingesmeerd met een klodder vette Calendulazalf van Puur (geen creme, echt de vette zalf), om het bloeden te stelpen want ze lekte nogal. Het was bij Ted alleen geen hele grote rand; ik heb voor de vorm twee pleisters om de oorrand gevouwen, maar die vrat ze zo op. Toen het bloeden gestopt was heb ik het met Vetramil 'afbehandeld' tot het weer mooi was. Maar ik moet wel zeggen dat Ted er ook niet echt mee schudde, dus een dagje in de gaten houden was bij haar voldoende voor de aanzet tot genezing.
Maar het probleem blijft dan toch het slecht helen en natuurlijk het schudden en schuren.
Groetjes Marian
-
Geer
- Zeer actief
- Contacteer:
Marian4 schreef:Bedankt voor je informatie. Ik heb de laatste tijd al vaker gehoord over "honingzalf". Ik had gehoopt dat dit het middel zou zijn voor deze kwaal.Geer schreef:Ik heb het bij Ted eerst ingesmeerd met een klodder vette Calendulazalf van Puur (geen creme, echt de vette zalf), om het bloeden te stelpen want ze lekte nogal. Het was bij Ted alleen geen hele grote rand; ik heb voor de vorm twee pleisters om de oorrand gevouwen, maar die vrat ze zo op. Toen het bloeden gestopt was heb ik het met Vetramil 'afbehandeld' tot het weer mooi was. Maar ik moet wel zeggen dat Ted er ook niet echt mee schudde, dus een dagje in de gaten houden was bij haar voldoende voor de aanzet tot genezing.
Maar het probleem blijft dan toch het slecht helen en natuurlijk het schudden en schuren.
Ik vind Vetramil inderdaad een ideale wondzalf, ik smeer het zelf overal op. Misschien is het een idee om zo´n stoffen haarband te kopen en daarmee zijn oren tijdelijk ´op te knopen´? Ik gebruikte dat soort banden vroeger om Sophie haar oren op te binden tijdens het eten, om te voorkomen dat ze in haar eten hangen.
-
Geer
- Zeer actief
- Contacteer:
Marian4 schreef:Bedankt voor je informatie. Ik heb de laatste tijd al vaker gehoord over "honingzalf". Ik had gehoopt dat dit het middel zou zijn voor deze kwaal.Geer schreef:Ik heb het bij Ted eerst ingesmeerd met een klodder vette Calendulazalf van Puur (geen creme, echt de vette zalf), om het bloeden te stelpen want ze lekte nogal. Het was bij Ted alleen geen hele grote rand; ik heb voor de vorm twee pleisters om de oorrand gevouwen, maar die vrat ze zo op. Toen het bloeden gestopt was heb ik het met Vetramil 'afbehandeld' tot het weer mooi was. Maar ik moet wel zeggen dat Ted er ook niet echt mee schudde, dus een dagje in de gaten houden was bij haar voldoende voor de aanzet tot genezing.
Ik vind Vetramil inderdaad een ideale wondzalf, ik smeer het zelf overal op. Misschien is het een idee om zo´n stoffen haarband te kopen en daarmee zijn oren tijdelijk ´op te knopen´? Ik gebruikte dat soort banden vroeger om Sophie haar oren op te binden tijdens het eten, om te voorkomen dat ze in haar eten hangen.
- Marian4
- Actief
Bedankt. Dat is een idee. Ik zal het eens met mijn broer bepreken om het te proberen.
Groetjes Marian
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Ik heb ook vetramil gesmeerd op de open wond van Cento toen deze na de amputatie van zijn staart niet dicht wilde.
Super genezen. Laatst had Myrtje (paard) een nare schuurplek van haar tuig (ondanks het bontje
) en ook daar vetramil, prima resultaat, direct dicht. De Hoefsmid vind het onzin die dure honingzalf die zweert bij gewone honing. Ga ik de volgende keer ook gewoon proberen, maar dus tot nu toe Vetramil
.
Super genezen. Laatst had Myrtje (paard) een nare schuurplek van haar tuig (ondanks het bontje
Gr. Aniek

-
Geer
- Zeer actief
- Contacteer:
Het nadeel van gewonen honing vind ik dat het enorm kleeft én dat het, met name met dit weer, enorm aantrekkelijk is voor vliegen en ander ongedierte dat je liever niet op een wond wilt hebben. En Sophie vindt honing zelf ook wel lekkerBudkes schreef:Ik heb ook vetramil gesmeerd op de open wond van Cento toen deze na de amputatie van zijn staart niet dicht wilde.
Super genezen. Laatst had Myrtje (paard) een nare schuurplek van haar tuig (ondanks het bontje) en ook daar vetramil, prima resultaat, direct dicht. De Hoefsmid vind het onzin die dure honingzalf die zweert bij gewone honing. Ga ik de volgende keer ook gewoon proberen, maar dus tot nu toe Vetramil
.