Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Geen Vetranquil geven!

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Masja
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Kleine kruizing (jack russel + ? ) en een Podenco maneto.
Aantal honden: 2

Geen Vetranquil geven!

Ongelezen bericht door Masja »

NIET GEBRUIKEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Het is een paardenmiddel.
Heb een Duitse dog van 74 kilo die geopereerd is aan zijn achterpoot en had iets gevraagd om hem wat te kalmeren als hij druk begon te doen.
Gisteravond om 8 uur heb ik hem 4 pillen gegeven. Dat had ik voorgeschreven gekregen door de dierenarts assistent.
Na een half uur lag hij half dood. Kon niks meer bewegen.
Het is alsof hij onder narcose was.
Maar geestelijk er dus wel bij.
Hij kon uiteraard niet meer eten, waardoor ik hem ook zijn pijnstillers niet kon geven.
Uitlaten was er niet meer bij. Terwijl hij door piepen aan gaf dat hij wel moest.
Pas vanmorgen om 6 uur kon hij al waggelend en met de nodige ondersteuning naar buiten om te plassen en te poepen.
Nu is het bijna 24 uur geleden en hij is nog steeds totaal versuft en heeft nog steeds niet gegeten.
Het is echt vreselijk om je dier in deze toestand te zien.
Waarschuw iedereen! Niet gebruiken!!!

Masja
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Re: Geen Vetranquil geven!

Ongelezen bericht door smoekie »

Hoeveel pillen had je voorgeschreven gekregen????

Die dingen worden volgens mij per 4 voorgeschreven (wel eens gehoord van kennissen met oud en nieuw en aanloop naar), maar kheb nog nooit gehoord dat die alle 4 tegelijkertijd (en dat begrijp ik uit je verhaal) gegeven moeten worden??? 1 of 2 per dag, maar zeker geen 4. :19:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Om hier nou gelijk te gaan gillen: NIET GEBRUIKEN!, vind ik wat overdreven.
Oké, Vetranquil is geen prettig middel, maar dat is geen enkel middel dat sedatie veroorzaakt.
Dat het leek alsof je hond onder narcose was, is logisch, want Vetranquil wordt ook gebruikt als pré-anestheticum, dus een soort van "voor-narcose".

Vetranquil mag worden gegeven in een dosering van 1,25 tot max. 2 mg. per kilo lichaamsgewicht, verdeeld over twee doses.
De tabletten zijn 40 mg. Daar heb jij er 4 van in één keer gegeven, dus 160 mg.
Dan zit je boven de door de fabrikant voorgeschreven dosis en dat heb je ook nog eens in één keer erin gekieperd.
Je had 2 x daags 2 tabletten moeten geven.

Het probleem wat jij hebt ervaren ligt dus niet aan de Vetranquil, maar aan de toegediende dosis.
Die was gewoon te hoog.
Laatst gewijzigd door MoniqueDM op 27 jun 2010 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik ben geen deskundige maar had die assistente dat niet heeeel uitrukkelijk moeten melden en had dat niet op de verpakking moeten staan?

Vind het nogal wat als idd op aanwijzing van een DA een te hoge dosering is gegeven... vind het overigens ook nogal wat als ts die instructie fout heeft gelezen/geinterpreteerd.

HOpelijk gaat het met de hond weer beter?

Suzanne
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Suzanne123 schreef:Ik ben geen deskundige maar had die assistente dat niet heeeel uitrukkelijk moeten melden en had dat niet op de verpakking moeten staan?

Vind het nogal wat als idd op aanwijzing van een DA een te hoge dosering is gegeven...
TS schrijft dat dit middel met deze dosering is voorgeschreven door de dierenartsassistente.
Volgens mij mag een assistente helemaal geen medicatie voorschrijven, dus dat vind ik op zich al vreemd.
TS heeft gevraagd om een middel waarvan de hond rustiger zou worden. Dat kan op zich met Vetranquil, maar dat mag dan wel een wat mindere dosering zijn.
Bijsluiters zijn ook op het internet te vinden. Ik krijg ook niet bij ieder middeltje van de dierenarts een bijsluiter, maar ik duik dan wel zelf even op het internet om te zien wat het middel doet en wat ik kan verwachten.

Persoonlijk had ik zelf eerst geprobeerd om de hond rustiger te krijgen met Valium/Diazepam.
Nou kan Valium/Diazepam ook averrechts werken bij honden, dus honden kunnen er juist onrustiger van worden, maar ik vind Valium/Diazepam iets "vriendelijker" in gebruik dan Vetranquil en daarom het uitproberen waard.
Bovendien is Valium met 3 tot 4 uur uitgewerkt bij een hond. Als je dus ziet dat een hond er niet juist op reageert, hoef je geen halve of hele dag te wachten tot het een keer is uitgewerkt.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

wat ik weet over vetranquil is dat het de hond alleen lichamelijk "verlamt" en niet geestelijk. Dus de hond is er wel in zijn hoofd maar het lichaam wil niet mee. Dat geeft enorm veel stress bij bijv. oud en nieuw. En in dit geval dus. Plus dan een flinke dosering waardoor het nog veel langer duurt allemaal. Er zijn toch wel andere middelen dan dit.
smoekie
Zeer actief

dogo4ever schreef:wat ik weet over vetranquil is dat het de hond alleen lichamelijk "verlamt" en niet geestelijk. Dus de hond is er wel in zijn hoofd maar het lichaam wil niet mee. Dat geeft enorm veel stress bij bijv. oud en nieuw. En in dit geval dus. Plus dan een flinke dosering waardoor het nog veel langer duurt allemaal. Er zijn toch wel andere middelen dan dit.
Tis maar een heel klein stukje wat wij hier meekrijgen. Ik kan me niet voorstellen dat een assistente op eigen houtje een medicijn voorschrijft. Zeker geen medicijn zoals hier. Dat zal ongetwijfeld in overleg met TS-DA / DA-assistente zijn gegaan en tja, ff niet 2 tellen niet (goed) luisteren, nakijken kan heel lelijke dingen geven zoals hier nu het geval is.

En ff volledig off topic. Wat een schitterende hond in je onderschrift :ok:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Tis ook inderdaad maar een klein stukje wat we mee krijgen van het hele verhaal. Daar heb je gelijk in. Ik vraag me wel af of vetranquil wel het juiste middel is (gewoon interesse hoor, leer graag) omdat je de hond alleen lichamelijk lam maakt. Zou een middeltje waarbij de hond in zijn geheel suf wordt, niet beter zijn? Of is dat juist weer slechter voor het lichaam. Mmmmm, weer iets om uit te zoeken.

Dank je wel voor het compliment. Wij vinden Tekila ook een beauty om te zien. Voor een Dogo is ze iets te klein in hoogte maar voor de rest is het een schoonheid. En een lekkere meid.
StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

4 :piew: :N:

dat is veels te veel.....
ik gebruik ze voor als we heel ver gaan rijden
en dan gebruik ik voor storm 1 pilletje....

de assistent heeft veels te veel voorgeschreven... :N:
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
smoekie
Zeer actief

dogo4ever schreef:Tis ook inderdaad maar een klein stukje wat we mee krijgen van het hele verhaal. Daar heb je gelijk in. Ik vraag me wel af of vetranquil wel het juiste middel is (gewoon interesse hoor, leer graag) omdat je de hond alleen lichamelijk lam maakt. Zou een middeltje waarbij de hond in zijn geheel suf wordt, niet beter zijn? Of is dat juist weer slechter voor het lichaam. Mmmmm, weer iets om uit te zoeken.

Dank je wel voor het compliment. Wij vinden Tekila ook een beauty om te zien. Voor een Dogo is ze iets te klein in hoogte maar voor de rest is het een schoonheid. En een lekkere meid.
Daarom zou het van de TS wel handig zijn te weten wat zij aan de DA (assistente) vertelde waarom zij tot de conclusie kwamen dat vetranquil het beste zou zijn :denken: Er zijn genoeg andere middelen die een hond "rustig" maken en die lang deze rottige bijverschijnselen niet hebben maar als je niet weet wat zij de DA verteld heeft blijft dat natuurlijk gissen. En ik kan me werkelijk niet voorstellen dat een DA (assistente) aangeeft 4 tegelijk te geven aan een hond :19: Zeker niet gezien haar verhaal dat hij net geopereerd is. Daarvan kan ik me dus eerder voorstellen dat deze gegeven zijn om de hond de aankomende 4 dagen wat rustig te houden. Je zou dan eerder denken aan 1x daags 1 of 2x daags een halve.

Graag gedaan, tis dan ook idd ene echte beauty :ok:
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Masja, ik ben toch heel benieuwd naar de reaktie van de DA en diens assistente.
Wat/hoeveel heb je nou voorgeschreven gekregen en wat was de bedoeling? Heb jij het verkeerd begrepen en alle pillen in 1 x gegeven waar dat niet zo moest of heeft de DA of de assistente dat zo verteld?

En, hoe is 't mzet de hond?

Suzanne
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

StormenRoxy schreef:4 :piew: :N:

Off-topic, sorry, maar waarom in vredesnaam vetranquil en niet iets van primatour? Ik ben nogal erg anti vetranquil, ik vind het pure dierenmishandeling. Hoe je het ook wendt of keert, het is een spierverslapper, en in die zin 'lekker makkelijk' om een hond bewegingloos te houden, maar ik denk dat wat er omgaat in die nog prima werkende kop genoeg is om vreselijke nachtmerries van te krijgen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Hanneke2 schreef:Hoe je het ook wendt of keert, het is een spierverslapper, en in die zin 'lekker makkelijk' om een hond bewegingloos te houden, maar ik denk dat wat er omgaat in die nog prima werkende kop genoeg is om vreselijke nachtmerries van te krijgen.
Zulke schrikbeelden heb ik ook. Zo'n levend begraven gevoel.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Heftig... het klinkt als een misverstand of een miscommunicatie tussen dierenarts en client.
Maar stond er dan niets over de dosering op het doosje? Op al mijn doosjes die ik ooit kreeg stond precies hoeveel, wanneer, hoe vaak...

Hopelijk knapt je hond heel gauw op. Houd hem maar goed in het oog! :(
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Jaap* schreef:
Hanneke2 schreef:Hoe je het ook wendt of keert, het is een spierverslapper, en in die zin 'lekker makkelijk' om een hond bewegingloos te houden, maar ik denk dat wat er omgaat in die nog prima werkende kop genoeg is om vreselijke nachtmerries van te krijgen.
Zulke schrikbeelden heb ik ook. Zo'n levend begraven gevoel.
Dat is een treffende manier om te omschrijven, levend begraven worden. En dan niks kunnen zeggen, nog niet eens je pink kunnen bewegen terwijl je van binnen ligt te schreeuwen en te gillen en niemand die je hoort.

Dierenmishandeling is het.

Kijk, dat ze het gebruiken om olifanten of tijgers in het wild een zender om te doen of te kunnen herplaatsen naar een veiliger gebied, okee, daar kan ik me nog iets bij voorstellen. Het is een hele vreselijke akelige ervaring voor die dieren, maar na de tegenprik zijn ze weer helemaal in orde, en je kan een wild dier niet los laten in het wild na een echte narcose, want die werkt nog dagen door. En zo'n wild beest herinnert zich na dat trauma voor eeuwig hoe eng mensen zijn, en dat is weer goed als je een wild dier bent.

Maar je bloedeigen beesten zo'n trauma bezorgen... hun veilige plek is niet ver weg van mensen, maar juist bij jou. En je trapt als baas zomaar die veilige plek aan gort terwijl je hond er helemaal niks meer van snapt.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Hanneke2 schreef: Kijk, dat ze het gebruiken om olifanten of tijgers in het wild een zender om te doen of te kunnen herplaatsen naar een veiliger gebied, okee, daar kan ik me nog iets bij voorstellen. Het is een hele vreselijke akelige ervaring voor die dieren, maar na de tegenprik zijn ze weer helemaal in orde, en je kan een wild dier niet los laten in het wild na een echte narcose, want die werkt nog dagen door. En zo'n wild beest herinnert zich na dat trauma voor eeuwig hoe eng mensen zijn, en dat is weer goed als je een wild dier bent.
Halen jullie hier niet het één en ander door elkaar? De tegenprik bestaat voor alfa2-agonisten, die dus inderdaad veel voor wilde beesten gebruikt worden. En ook voor opioides, maar bij mijn weten niet voor acepromazine wat Vetranquil is. En 'verlamd' zijn maar wel bij kennis is meer een karakteristiek van ketamine, zodat dat altijd met andere middelen samen gegeven moet worden.

Voor reisziekte lijkt me acepromazine niet geschikt en daar zijn betere middelen voor (Cerenia). Sowieso raden we meestal af kalmeringsmiddelen te gebruiken bij reizen, maar voor erge (reis-)stress is acepromazine dus juist weer wel geschikt. Nu weet je helemaal nooit wat een dier precies voelt maar stellen dat acepromazine een spierverslapper is die een levend begraven gevoel geeft lijkt me het andere uiterste. Wij gebruiken het regelmatig als premedicatie voor algehele narcose en bij honden die te agressief zijn om normaal te kunnen behandelen. De dosis is in dat laatste geval zo laag mogelijk en de hond kan zich gewoon nog bewegen en reageert op de buitenwereld, maar is niet langer gestressed en probeert niet meer om dierenartsen op te eten. Juist géén traumatische ervaring dus ;)

Groetjes,

Kees
lianne05
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laika.

Ongelezen bericht door lianne05 »

Vervelend dat het zo gelopen is met je hond, waarschijnlijk een miscommunicatie daardoor te hoge dosis...Hoop dat je hond snel opknapt...

Mensen zullen we het dierenmishandeling etc even buiten beschouwing laten? Niet zo leuk voor TS om allemaal te lezen, ze heeft het ook niet expres gedaan..Waarschijnlijk wist ze niet eens wat t was....of wel, maar doet er niet toe je vertrouwd op je DA.

Sterkte...
Groetjes Lianne
StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

Hanneke2 schreef:
StormenRoxy schreef:4 :piew: :N:

Off-topic, sorry, maar waarom in vredesnaam vetranquil en niet iets van primatour? Ik ben nogal erg anti vetranquil, ik vind het pure dierenmishandeling. Hoe je het ook wendt of keert, het is een spierverslapper, en in die zin 'lekker makkelijk' om een hond bewegingloos te houden, maar ik denk dat wat er omgaat in die nog prima werkende kop genoeg is om vreselijke nachtmerries van te krijgen.
klopt ik mishandel mijn hond! ik ben niet goed voor hem en doe alleen wat makkelijk is ik heb verder ook niet geprobeerd en ben direct overgegaan naar vretanquil omdat ik een makkelijke honden eigenaar ben en niets over heb voor mijn hond :roll:

en dan nog even dat storm niet wagen ziek is... maar angstig.. en jha vretranquil bij bewustzijn blablabla... hij krijgt alles mee... maar hij slaapt wel.. :19: heel vreemd want hij krijgt tenslotte alles beuwst mee.. en nu word zijn angst alleen maar erger blabla.. terwijl dat is wat ik juist niet ervaar.. vaak na een ritje op de vakantie is het juist daarna heel goed te doen met hem in de auto dan is ie minder bang en hyperventileert minder... ik wil je op het hart drukken dat ie alleen 1 pilletje krijgt als wij lang gaan rijden.. vakantie dus.. dat is 1x per jaar 1 pilletje op 10 uur rijden.. het pilletje is meestal na een uur of 4 uitgewerkt.
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

en waar is TS nou?
verkeerd gelezen dus...
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Plaats reactie