Dus, nog tips? Is natuurlijk best handig als jullie dat soort boeken al eens hebben gelezen. Weet ik in ieder geval zeker dat ik er wat aan heb
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Boeken over hondengedrag?
Moderator: moderatorteam
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Boeken over hondengedrag?
Ik zoek wat leesvoer voor de komende weken vakantie en wil me eigenlijk wat meer verdiepen in hondengedrag. En dan vooral het lezen van lichaamstaal en hoe daarop te reageren. Genoeg te vinden op bol.com maar de meeste hondenboeken die ik tot nu toe heb ik vind ik zo teleurstellend zeg maar. Uiteindelijk zijn ze allemaal gericht op mensen die nog nooit eerder een hond hebben gehad. Beetje zo van 'Als een hond zijn lip op trekt, is hij niet vrolijk!' Kijk, zo ver ben ik nu ook al wel
Ben dus op zoek naar een boek waarbij ze iets dieper op dingen in gaan. Kalmerende signalen, agressie herkennen. Gewoon net iets meer dan een beginnende hondeneigenaar moet weten zeg maar.
Dus, nog tips? Is natuurlijk best handig als jullie dat soort boeken al eens hebben gelezen. Weet ik in ieder geval zeker dat ik er wat aan heb
- signmodel
- Actief
- Mijn ras(sen): max en job, geweldige vullusbakkuh
Re: Boeken over hondengedrag?
ik heb m nog niet gelezen maar wil de telling t touch gaan lezen.
is iets anders dan over gedrag maar lijkt mij interessant om lekker met je hond bezig te zijn.
ideaal met dit warme weer (doen we toch iets)
is iets anders dan over gedrag maar lijkt mij interessant om lekker met je hond bezig te zijn.
ideaal met dit warme weer (doen we toch iets)

groetjes van ons.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Ik heb veel gehad aan de boeken van Martin Gaus, er is een speciaal boek over hondenlichaamstaal.
Ik ben niet nadrukkelijk fan van MG, maar hij ziet wel kans om veel dingen versimpeld uit te leggen. Niet alles van MG staat me aan maar zijn boeken vind ik vaak wel een goed begin om vanuit verder te lezen.
Suzanne
Ik ben niet nadrukkelijk fan van MG, maar hij ziet wel kans om veel dingen versimpeld uit te leggen. Niet alles van MG staat me aan maar zijn boeken vind ik vaak wel een goed begin om vanuit verder te lezen.
Suzanne
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee hoor, geen probleem!gyanty schreef:Is het een probleem om in het engels te lezen?
- DebbieZ
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol
Oeh, dan zet ik mijn lijstje boeken dat ik hier thuis heb staan even neer. Ik heb nog niet alles volledig gelezen, maar het zijn geen van allen echte 'hoeveel poten heeft een hond'-boeken. Een aantal zijn uit de reeks A Dogwise Training Manual (zie http://www.dogwise.com" onclick="window.open(this.href);return false; voor meer titels).
Karen Pryor - Reaching the Animal Mind (Clicker training and what it teaches us about all animals)
Een nieuw (2009) boek van Karen Pryor met de wetenschap achter de methode, hoe en waarom het werkt en heel breed getrokken, dus niet alleen op honden (maar ook op katten, ezels, mensen, etc)
Alexandra Horowitz - Inside of a dog (What dogs see, smell and know)
De wereld gezien vanuit de hond, wat krijgen ze allemaal binnen via hun zintuigen.
McConnell/London - Feisty Fido (Help for the Leash-reactive Dog)
Nan Kene Arthur - Chill out Fido! (How to calm your dog)
4 x Jean Donaldson - Vechten (hondagressie)/Afblijven of ik bijt! (prooi/voernijd)/The Culture Clash/Dogs are from Neptune
Handelman - Canine Behaviour, a photo illustrated handbook (heel fijn boek over lichaamstaal)
Emma Parsons - Click to Calm (Healing the Aggressive Dog)
The Dog Trainer's Resource 1 en 2 (The APDT Chronicle of the Dog Collection.
Een verzameling artikelen, hoofdstukken over allerlei onderwerpen. Erg boeiend, ook omdat de onderwerpen zo uiteen liggen en het van diverse auteurs is.
Pamela S. Dennison - How to Right a Dog gone Wrong (A roadmap for rehabilitating aggressive dogs)
Barbara Sykes - Understanding & Handling Dog Aggression (alhoewel ik deze niet echt heel informatief vind).
Turid Rugaas - On Talking Terms with Dogs: Calming Signals (bekend titel, Nederlands: kalmerende signalen)
Scholz/von Reinhardt - Stress in Dogs (Learn how Dogs show stress and what you can do to help
Karen Pryor - Reaching the Animal Mind (Clicker training and what it teaches us about all animals)
Een nieuw (2009) boek van Karen Pryor met de wetenschap achter de methode, hoe en waarom het werkt en heel breed getrokken, dus niet alleen op honden (maar ook op katten, ezels, mensen, etc)
Alexandra Horowitz - Inside of a dog (What dogs see, smell and know)
De wereld gezien vanuit de hond, wat krijgen ze allemaal binnen via hun zintuigen.
McConnell/London - Feisty Fido (Help for the Leash-reactive Dog)
Nan Kene Arthur - Chill out Fido! (How to calm your dog)
4 x Jean Donaldson - Vechten (hondagressie)/Afblijven of ik bijt! (prooi/voernijd)/The Culture Clash/Dogs are from Neptune
Handelman - Canine Behaviour, a photo illustrated handbook (heel fijn boek over lichaamstaal)
Emma Parsons - Click to Calm (Healing the Aggressive Dog)
The Dog Trainer's Resource 1 en 2 (The APDT Chronicle of the Dog Collection.
Een verzameling artikelen, hoofdstukken over allerlei onderwerpen. Erg boeiend, ook omdat de onderwerpen zo uiteen liggen en het van diverse auteurs is.
Pamela S. Dennison - How to Right a Dog gone Wrong (A roadmap for rehabilitating aggressive dogs)
Barbara Sykes - Understanding & Handling Dog Aggression (alhoewel ik deze niet echt heel informatief vind).
Turid Rugaas - On Talking Terms with Dogs: Calming Signals (bekend titel, Nederlands: kalmerende signalen)
Scholz/von Reinhardt - Stress in Dogs (Learn how Dogs show stress and what you can do to help
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Ik zou géén boeken kopen van Jan Fennell, die denkt dat alles aan rangorde ligt. Het boek over lichaamstaal van Martin Gaus vond ik over het algemeen wel een goed boek.

- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb eens een DVD gezien van Jan Fennell, ik geloof met haar eigen roedel ook. Vond het ook veel te veel gericht op rangorde. En ze gaf ook best raar advies. Een hond corrigeren als hij kalmerende signalen geeft want dan komt hij onder zn commando uitHilde schreef:Ik zou géén boeken kopen van Jan Fennell, die denkt dat alles aan rangorde ligt. Het boek over lichaamstaal van Martin Gaus vond ik over het algemeen wel een goed boek.
- Hilde
- Zeer actief
Het is natuurlijk met alle boeken zo dat je moet uitpikken wat bij je past, bij Martin Gaus vond ik ook niet alles helemaal mijn ding, maar bij Jan Fennell zat ik over het algemeen

- Sepje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Weimaraner
Het nieuwe boek van Paul de vos - emotie van de hond ( dacht dat ie zo hete )
Ik heb hem net besteld
Ik heb hem net besteld
- Shima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
- Contacteer:
Is dat net zoiets als "een hond en een dolfijn" ook van Karen Pryor?Karen Pryor - Reaching the Animal Mind (Clicker training and what it teaches us about all animals)
Teambuilden met je hond (Tellington T touch) lijkt mij wel interessant, maar heb het nog niet uitgelezen.
- Inne
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
John Visser:
"Denken als een hond" en "Waarom doet mijn hond zo". Leuk en leerzaam, vind ik.
"Denken als een hond" en "Waarom doet mijn hond zo". Leuk en leerzaam, vind ik.

Madison
Boris, voor altijd in mijn hart
- Hilde
- Zeer actief
Die Tellington Touch vond ik wel een zwaar boek hoor. Heb er bijna niks van onthouden. Ik zat echt te lezen omdat ik moest. Nah, is ook al weer een tijdje terug, misschien zou ik me er nu meer voor interesseren.Shima schreef:Is dat net zoiets als "een hond en een dolfijn" ook van Karen Pryor?Karen Pryor - Reaching the Animal Mind (Clicker training and what it teaches us about all animals)
Teambuilden met je hond (Tellington T touch) lijkt mij wel interessant, maar heb het nog niet uitgelezen.

- DebbieZ
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol
Het is eigenlijk een soort van vervolgcursus na Stop met Blaffen. Een verdieping en verbreding van die theorieen. Alhoewel ik vind dat je het ook wel los kunt lezen zonder die andere boeken te hebben gelezen.Shima schreef: Is dat net zoiets als "een hond en een dolfijn" ook van Karen Pryor?
edit: bizarre tikfout...
Laatst gewijzigd door DebbieZ op 28 jun 2010 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
TTouch is meer een handleiding vind ikHilde schreef:Die Tellington Touch vond ik wel een zwaar boek hoor. Heb er bijna niks van onthouden. Ik zat echt te lezen omdat ik moest. Nah, is ook al weer een tijdje terug, misschien zou ik me er nu meer voor interesseren.
Ik gebruik het zelf alleen om mijn honden in bepaalde situaties wat ondersteuning te geven.
Hondentaal van binnen uit van Godfried Dols ( http://www.hondentolk.nl" onclick="window.open(this.href);return false; ) lijkt wat ouderwets, maar is bepaald leuk om te lezen.
Door de voorbeelden die hij geeft herken je er toch vaak dingen in waar je dan om kunt lachen (of blozen
-
Zeeuwse labjes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador retrievers
Ik heb 'm al uit. Leuk boek om te lezen, hoewel ik hem op diverse momenten niet helemaal zuiver vind in zijn woordgebruik (m.n. over agressie).Sepje schreef:Het nieuwe boek van Paul de vos - emotie van de hond ( dacht dat ie zo hete )
Ik heb hem net besteld
Turid Rugaas met Kalmerende signalen vond ik ook erg leuk (maar wel dun, dus zo uit)
Klaas Wijnberg met De hondenfluisteraar is ook interessant