Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Castratie?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Neeltje

Re: Castratie?

Ongelezen bericht door Neeltje »

Tara schreef:
stefanie schreef:
Tara schreef:
Neem er even de tijd voor, maar lees dit artikel eens.
Daar staan alle voor en nadelen van castratie tegen elkaar afgewogen.
Als ik al zou twijfelen of ik mijn hond zou laten castreren, dan zou ik echt heel blij zijn met dit artikel.
Ik blijf erbij: als daar geen dringende medische noodzaak is, dan worden bij ons de honden niet gecastreerd. :klaar:
Bedankt voor dat artikel! Heel duidelijk en dan heeft ze het nog niet eens over eventuele karakterveranderingen. Voor mij nu nog duidelijker dat ik mijn jongste teef niet laat castreren. Tenzij het echt noodzakelijk is natuurlijk.
Mijn DA begon erover toen ik met Fenna kwam voor de entingen met 12 weken. Toen al uitgelegd dat ik niet van plan was haar te laten castreren, dat ik niet van plan was in een gezonde hond te laten snijden. Waarop hij dus meteen begon over de kans op kanker etc.
Er was weinig tijd om er verder op in te gaan dus we zouden er een andere keer wel weer op terug komen. Dan neem ik dus ff printje van dit artikel mee. :wink: Op dat soort momenten ben ik vaak ook ineens alle info kwijt.
Kijk, en dáár heb ik dus moeite mee: dierenartsen die er maar meteen vanuit gaan dat je met een teef komt, en dat ze DUS maar alvast voor de operatietafel ingepland moet worden...
Ik ken dus mensen die echt niet met hun teef wilden fokken, maar ze vonden het helemaal geen probleem dat hun teef loops werd.
Evenzogoed is de hond toch gecastreerd, hoewel het voor hen eigenlijk niet zo hoefde, enkel omdat de dierenarts zei dat... :blah:
Zonde hoor!
Ja, maar dan vind ik de mensen meer slappelingen. Je bepaalt toch zelf wat er met je hond gebeurt en niet de dierenarts.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

flamme schreef:
malinois schreef:Nou inderdaad... Xena is net loops geweest, ik heb hier op dit moment 4 intacte mechelaarreuen lopen waarvan er 1 al ooit eens gedekt heeft... :19:
Daar ben je toch zelf bij?! Er is geen reu die haar dekt hoor, daar zorg ik wel voor.
Met wandelen loopt ze altijd los, dus ook als ze loops is... ook geen hond die haar dekt...
Ze wordt niet drachtig van een rondvliegend grassprietje ofzo :denken:

Daar ga ik mn honden toch niet voor castreren!
Dan zul jij wel een betere baas zijn dan ik. Als ik ze niet strikt uit elkaar hield kon ik er niet voor zorgen dat er niet gedekt werd. Maar dat was niet de reden van de castratie zoals je kunt lezen.
dat heeft toch niks met betere baas te maken... als ik er niet ben worden ze idd. gescheiden. Geen probleem...
En gedurende de dagen dat ze dekrijp is mag er eentje niet mee met uitlaten met haar, dit omdat ik haar ook nog een beetje rust wil gunnen en niet constant de honden achter me aan moet slepen...
Ik heb geen problemen met scheiden dus dat zal het verschil wel zijn... maar nogmaals voor mij is dat dus ook absoluut geen reden tot castratie...

Maar wat je nu schrijft schreef je eerder niet... je had het alleen maar over de ED... :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Neeltje schreef: Ja, maar dan vind ik de mensen meer slappelingen. Je bepaalt toch zelf wat er met je hond gebeurt en niet de dierenarts.
Ja maar mensen gaan er toch al snel vanuit dat de DA de wijsheid in pacht heeft. Dus als hij/zij zegt dat castreren juist goed is, zullen ze dat al snel voor waarheid aannemen.
Collega van me heeft een jonge border collie die ze met een jaar wilde laten castreren. DA was daar natuurlijk over begonnen dus dan doen ze het. Ik heb haar dus het één en ander uitgelegd en haar ook op internet wat meer laten lezen zodat ze zelf de voor- en nadelen op een rijtje kon zetten. Uiteindelijk is de teef dus toch gecastreerd maar wel nadat ze zelf beter geïnformeerd was.
Mensen doen nou eenmaal vaak klakkeloos wat de DA zegt. :19:
Laatst gewijzigd door stefanie op 23 jun 2010 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Bij mij kon ik ze met Jules van elkaar afhouden omdat ik toen altijd thuis was. In augustus ga ik weer naar school en dan kan ik ze ook niet apart houden, dus idd ook een reden. James krijgt de deur wel open als ik hem in de slaapkamer ofzo zet en een bench gebruik ik niet.
Afbeelding
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mit »

MARC_S schreef:Op zich geen probleem maar ze laat niet zien dat ze loops is. Geen bloed,
Dacht al dat dat hier de enige was. Tsuk was altijd gewoon bloedend loops maar nu dus geen druppel meer :denken:
Enige reden waarom ik het weet is haar ziekelijke rij gedrag en een ietsjes vergrote vulva maar geen spetter bloed meer.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

malinois schreef: Maar wat je nu schrijft schreef je eerder niet... je had het alleen maar over de ED... :19:
De reden is dan dat je de honden niet kunt scheiden tijdens de loopsheid. Niet dat de teef ED heeft. Kwestie van formuleren natuurlijk :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Ongelezen bericht door flamme »

Zoek stok! schreef:
malinois schreef: Maar wat je nu schrijft schreef je eerder niet... je had het alleen maar over de ED... :19:
De reden is dan dat je de honden niet kunt scheiden tijdens de loopsheid. Niet dat de teef ED heeft. Kwestie van formuleren natuurlijk :wink:
Oh, maar ik zou ze wel uit elkaar kunnen houden. Ik kan de 2 heren in de kennel doen en Flamme binnen houden. Dat deed ik tijdens de loopsheid ook. De heren gewoon buiten en Flamme binnen kon niet. Tenminste, niet als ik nog kozijnen over wilde houden, of een achterdeur. Bench was ook geen optie. Maar evengoed, als Flamme geen ED gehad had, dan was ze waarschijnlijk niet gecastreerd. Maar ze heeft wel ED. Dat ik ze nu niet meer uit elkaar hoef te houden vind ik zeker een bijkomend voordeel van de castratie. De castratie op zich vind ik geen voordeel, want ik ben er dus niet voor om zomaar een hond te castreren :wink:
Joepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff

Ongelezen bericht door Joepie »

MARC_S schreef:Mochten wij Eva ooit laten castreren dan zou dat om gedragsredenen zijn. Zij wordt rondom de loopsheden enorm fel en een totaal andere hond. Op zich geen probleem maar ze laat niet zien dat ze loops is. Geen bloed, geen grote vulva en geen verdikte melklijsten. Dus dan denk je dat ze prima los kan en prima met honden kan en dan vliegt ze ineens heel agressief op alles af. Totaal niet zichzelf en dat geeft problemen. Nu leek ze laatst loops te zijn geweest want ze werd weer heel fel. Echter deze keer 0 tekenen van loopsheid. De druppel bloed op haar kleed die Suzanne en Martijn zagen was van een aangereden eend die ik achterin heb gelegd en naar de dierenarts heb gebracht. Of ze loops was weet ik niet maar ze was weer 2 weken onuitstaanbaar met honden en vreemde mensen. Nu is ze weer haar normale ikje en degoedheid zelve.

Als zij volgende keer weer zo hevig wordt kan het best zijn dat wij haar laten castreren uiteindelijk (als Cleo dood is dan want de roedeldynamiek van nu is mij heilig). Want ik ga niet toekijken hoe ze de ene dag speelt met een hond en daarna zonder dat wij dat ook maar kunnen zien aankomen die hond pakt. Ze haat honden zodra ze hormonaal wordt en ze doet er juist poeslief mee als ze tussen loopsheden in zit. Ook rent ze op mensen af en gaat blaffen als ze loops is. Dus tja....dat vind ik erg vervelend omdat ze normaal totaal niet zo is en prima luistert. :denken:
Ze zeggen dat teefjes juist feller worden na een castratie.
Afbeelding
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Joepie schreef:
MARC_S schreef:Mochten wij Eva ooit laten castreren dan zou dat om gedragsredenen zijn. Zij wordt rondom de loopsheden enorm fel en een totaal andere hond. Op zich geen probleem maar ze laat niet zien dat ze loops is. Geen bloed, geen grote vulva en geen verdikte melklijsten. Dus dan denk je dat ze prima los kan en prima met honden kan en dan vliegt ze ineens heel agressief op alles af. Totaal niet zichzelf en dat geeft problemen. Nu leek ze laatst loops te zijn geweest want ze werd weer heel fel. Echter deze keer 0 tekenen van loopsheid. De druppel bloed op haar kleed die Suzanne en Martijn zagen was van een aangereden eend die ik achterin heb gelegd en naar de dierenarts heb gebracht. Of ze loops was weet ik niet maar ze was weer 2 weken onuitstaanbaar met honden en vreemde mensen. Nu is ze weer haar normale ikje en degoedheid zelve.

Als zij volgende keer weer zo hevig wordt kan het best zijn dat wij haar laten castreren uiteindelijk (als Cleo dood is dan want de roedeldynamiek van nu is mij heilig). Want ik ga niet toekijken hoe ze de ene dag speelt met een hond en daarna zonder dat wij dat ook maar kunnen zien aankomen die hond pakt. Ze haat honden zodra ze hormonaal wordt en ze doet er juist poeslief mee als ze tussen loopsheden in zit. Ook rent ze op mensen af en gaat blaffen als ze loops is. Dus tja....dat vind ik erg vervelend omdat ze normaal totaal niet zo is en prima luistert. :denken:
Ze zeggen dat teefjes juist feller worden na een castratie.
Dat ligt eraan. Als Eva door de hormonen inderdaad zo fel wordt dan can een castratie prima helpen. De reden dat men zegt dat teefjes na een castratie feller worden is dat ze minder vrouwelijke hormonen krijgen dus dat ze zich meer als een reu gaan gedragen (even kort door de bocht hoor). Bij Eva is dat dan een ander verhaal omdat zij juist door haar vrouwelijke hormonen alleen rondom de loopsheid lastig gedrag laat zien.
Overigens is Flamme qua karakter niet veranderd. Ze was een felle donder die agressief naar andere teven kon reageren en dat is ze nog steeds. Niet meer geworden, maar ook niet minder.
Zoek stok!
Zeer actief

flamme schreef:
Zoek stok! schreef:
Oh, maar ik zou ze wel uit elkaar kunnen houden. Ik kan de 2 heren in de kennel doen en Flamme binnen houden. Dat deed ik tijdens de loopsheid ook. De heren gewoon buiten en Flamme binnen kon niet. Tenminste, niet als ik nog kozijnen over wilde houden, of een achterdeur. Bench was ook geen optie. Maar evengoed, als Flamme geen ED gehad had, dan was ze waarschijnlijk niet gecastreerd. Maar ze heeft wel ED. Dat ik ze nu niet meer uit elkaar hoef te houden vind ik zeker een bijkomend voordeel van de castratie. De castratie op zich vind ik geen voordeel, want ik ben er dus niet voor om zomaar een hond te castreren :wink:
Je had dus zonder ED wel zomaar een nest willen hebben van de eerste de beste voorbij komende reu :denken: Maar laat maar :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Zoek stok! schreef:
flamme schreef: Oh, maar ik zou ze wel uit elkaar kunnen houden. Ik kan de 2 heren in de kennel doen en Flamme binnen houden. Dat deed ik tijdens de loopsheid ook. De heren gewoon buiten en Flamme binnen kon niet. Tenminste, niet als ik nog kozijnen over wilde houden, of een achterdeur. Bench was ook geen optie. Maar evengoed, als Flamme geen ED gehad had, dan was ze waarschijnlijk niet gecastreerd. Maar ze heeft wel ED. Dat ik ze nu niet meer uit elkaar hoef te houden vind ik zeker een bijkomend voordeel van de castratie. De castratie op zich vind ik geen voordeel, want ik ben er dus niet voor om zomaar een hond te castreren :wink:
Je had dus zonder ED wel zomaar een nest willen hebben van de eerste de beste voorbij komende reu :denken: Maar laat maar :wink:
Inderdaad, laat maar :ok: Ik denk dat je het antwoord op je eigen vraag wel weet.
Zoek stok!
Zeer actief

flamme schreef: Inderdaad, laat maar :ok: Ik denk dat je het antwoord op je eigen vraag wel weet.
Eigenlijk wel ja, maar dat is vast niet waar jij nu op doelt. Het schoot me wel even te binnen: wat nou als die reu zware ED heeft, dan heb je toch hetzelfde effect. Maar goed, je moet zelf weten of je castreert hoor, ik reageer alleen op je reden. Die snap ik niet :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

flamme schreef:Dat ligt eraan. Als Eva door de hormonen inderdaad zo fel wordt dan can een castratie prima helpen. De reden dat men zegt dat teefjes na een castratie feller worden is dat ze minder vrouwelijke hormonen krijgen dus dat ze zich meer als een reu gaan gedragen (even kort door de bocht hoor). Bij Eva is dat dan een ander verhaal omdat zij juist door haar vrouwelijke hormonen alleen rondom de loopsheid lastig gedrag laat zien.
Overigens is Flamme qua karakter niet veranderd. Ze was een felle donder die agressief naar andere teven kon reageren en dat is ze nog steeds. Niet meer geworden, maar ook niet minder.
Ik zeg niet dat het gaat gebeuren hoor. Denk zelfs van niet. Maar het is wel lastig want de enige hint die ik krijg dat ze loops zou kunnen zijn is een gedragsverandering. Als dat niet met de loopsheden te maken heeft is ze bijna 1,5 jaar niet meer loops geweest. Dat kan ook overigens maar dat zou wel apart zijn.
Naar de dagopvang doen is dan ook erg lastig. Is ze misschien loops? Dat is geen handig iets dus. En die pittige reacties komen echt alleen rondom loopsheden. Verder is ze makkelijk. En zelfs als ze pittiger zou worden na castratie dan is dat constanter en veiliger. Want een pittige hond vind ik niet zo erg. Een hond die eens in de zoveel maanden ineens totaal anders is dan normaal is wel lastig vind ik omdat ik toch reken op bepaalde gedragingen en bepaalde vaste dingen. Die vervallen domweg als ze loops is. Tenminste, ik denk dat ze dan loops is want ik zie 0,0 aan haar verder. De laatste keer ging ze met haar rugvel trekken voor een reu. Toen dachten we, ze zou toch niet ineens loops zijn???? De enige andere keer dat ze dat deed was nl wel gewoon loops met bloed en de hele mikmak. Dat is sinds 1,5 jaar niet meer voorgekomen, bloed en signalen dus. :denken:
Afbeelding
Joepie
Zeer actief

Ze is gewoon in de overgang :smile:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

MARC_S schreef: Naar de dagopvang doen is dan ook erg lastig. Is ze misschien loops?
:N: Vind je deze niet heel eng dan? Ik weet nog dat ik best in de zenuwen zat toen Izzie naar mijn idee loops ging worden. Bij haar was het wel duidelijk gelukkig, ze bloedt een heel klein beetje en haar vulva zwelt op.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Joepie
Zeer actief

Kan je haar geen prikpil geven?
Mijn broer laat dat altijd bij zijn hond doen.
Vraag me wel af of dat goed is dat weet ik dus niet.
Afbeelding
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Zoek stok! schreef:
flamme schreef: Inderdaad, laat maar :ok: Ik denk dat je het antwoord op je eigen vraag wel weet.
Eigenlijk wel ja, maar dat is vast niet waar jij nu op doelt. Het schoot me wel even te binnen: wat nou als die reu zware ED heeft, dan heb je toch hetzelfde effect. Maar goed, je moet zelf weten of je castreert hoor, ik reageer alleen op je reden. Die snap ik niet :wink:
Ik heb 2 reutjes. En die hebben beiden geen ED (gelukkig). Ergens begrijp ik je redenatie wel. Maar het enige wat ik aan wilde geven is dat er meerdere medische redenen kunnen zijn om te castreren buiten "baarmoederige"problemen. Maar daar zijn we het dan ws. niet over eens. Dat maakt verder ook niet uit :ok: Ik sta nog steeds achter mijn keuze. Die is niet in een half uurtje genomen, maar daar is over nagedacht. En nee, Flamme zou ook als ze wel geschikt was geweest voor het fokken niet door iedere reu zijn gedekt. Net zoals Escan niet op iedere teef mag springen die loops is. Maar ik neem aan dat je dat wel snapte :wink:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

flamme schreef:
Zoek stok! schreef:
Ik heb 2 reutjes. En die hebben beiden geen ED (gelukkig). Ergens begrijp ik je redenatie wel. Maar het enige wat ik aan wilde geven is dat er meerdere medische redenen kunnen zijn om te castreren buiten "baarmoederige"problemen. Maar daar zijn we het dan ws. niet over eens. Dat maakt verder ook niet uit :ok: Ik sta nog steeds achter mijn keuze. Die is niet in een half uurtje genomen, maar daar is over nagedacht. En nee, Flamme zou ook als ze wel geschikt was geweest voor het fokken niet door iedere reu zijn gedekt. Net zoals Escan niet op iedere teef mag springen die loops is. Maar ik neem aan dat je dat wel snapte :wink:
ja, maar dat is natuurlijk niet wat bedoeld wordt met medische reden, tuurlijk snap jij dat zelf ook wel, als er gepraat word over castratie om medische redenen, dan gaat het ook om medische issues die daar mee in verband staan ( Bm ontsteking, melkkliertumoren, vergrootte prostaat, teelbalkanker enz enz) ED is iets medisch, maar geen reden voor castratie ansich, een chronische oorontsteking valt daar ook niet onder bv, of een gebroken teen, of PL of lensluxatie.
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Nee, als je het hebt over aandoeningen aan de voortplantingsorganen dan is ED geen reden. Maar ik vind erfelijke aandoeningen waardoor er niet gefokt kan worden dus ook een reden voor castratie. En ik denk dat daar de meningen over verdeelt zijn. Maar nogmaals, dat maakt niet uit. Ik vind dat een aantal van jullie hele goede argumenten aangeeft waarom ED geen motivatie tot castratie zou zijn :ok: Ik ben alleen toch wel blij met de keuze die ik toen gemaakt hebt.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

flamme schreef:Nee, als je het hebt over aandoeningen aan de voortplantingsorganen dan is ED geen reden. Maar ik vind erfelijke aandoeningen waardoor er niet gefokt kan worden dus ook een reden voor castratie. En ik denk dat daar de meningen over verdeelt zijn. Maar nogmaals, dat maakt niet uit. Ik vind dat een aantal van jullie hele goede argumenten aangeeft waarom ED geen motivatie tot castratie zou zijn :ok: Ik ben alleen toch wel blij met de keuze die ik toen gemaakt hebt.
ik vind bepaalde erfelijke aandoeningen reden waarom er niet mee gefokt moet worden, maar daar hoeft niet perse voor gecastreerd te worden, mag wel, maar je kunt gewoon prima voorkomen dat een teef een nest krijgt.
ik heb hier ook een intact teefje, waar om meerdere redenen niet mee gefokt wordt, is ook nog nooit per ongeluk gebeurt hoor, zal ook niet gebeuren.

ik zeg ook niet dat jou keuze niet ok is ,maar het heeft niks te maken, met medische noodzaak om te castreren ;)
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Hmm, heb net terug gelezen waarop ik precies reageerde. Het verschil in wat jij zegt en wat eerder gezegt werd waarop ik reageerde is dat jij het woord noodzaak gebruikt.
En inderdaad, ED is geen medische noodzaak. Medische noodzaak is als er inderdaad iets aan de hand is qua baarmoeder, prostaat enz.
Een reden vind ik wat anders dan noodzaak, maar dat hoef ik niet meer toe te lichten denk ik.
Maar ik begrijp nu wat jullie bedoelen. Vandaar ook de opmerking van zoekstok (sorry, ben even je naam kwijt) over een nest met de eerst voorbijkomende reu. Nou, lijkt me duidelijk dat dat zeker nooit het geval zou zijn. De ontdekking van ED was pijnlijk genoeg. Als je een teef bewust uitzoekt om er mee te fokken en dan blijkt dat niet te gaan om medische redenen dan is dat gewoon balen. (overigens ben ik daar nu wel overheen hoor maar het blijft zonde)
Zoek stok!
Zeer actief

Ik weet niet of ik het gemist heb, maar gaan jullie niet fokken met Eva? Omdat Marc zegt dat castratie niet uitgesloten is.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Martijn schreef:Voor een dekking ben ik niet bang. Het toezicht is dusdanig dat dat nooit ongemerkt zou gebeuren.
Ja dat is ook zo hoor, ik projecteerde vooral mijn eigen angst op jullie :wink: Izzie heeft er lang tegenaan gehikt en ik dacht steeds 'als maar niet'.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Martijn schreef:
Zoek stok! schreef:Ik weet niet of ik het gemist heb, maar gaan jullie niet fokken met Eva? Omdat Marc zegt dat castratie niet uitgesloten is.
Mens, ik ga hyperventileren bij het idee! :smile:

Nee. Ik denk dat wij niet geschikt zijn om met dit soort honden te fokken.
O :F:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
laeken
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Martijn schreef:
Zoek stok! schreef:Ik weet niet of ik het gemist heb, maar gaan jullie niet fokken met Eva? Omdat Marc zegt dat castratie niet uitgesloten is.
Mens, ik ga hyperventileren bij het idee! :smile:

Nee. Ik denk dat wij niet geschikt zijn om met dit soort honden te fokken.
O :F:
Inderdaad. Stel dat ze allemaal het energie-niveau van hun moeder hebben, extreem waaks worden en soms scherp uit de hoek kunnen komen. Dan zou dat betekenen dat we misschien wel 12 kenners met ervaring moeten zoeken. Want je kan niet zomaar een pup die een aardje naar haar maartje heeft bij een beginner zetten. Die bellen in een maand op of we de hond niet terug willen nemen want hij is veel te druk en hij bijt bezoek.

Als ik zeker wist dat er 12 mensen een pup zouden willen die al pittige werklustige hondjes gewend zijn vond ik het goed. Alleen kopen die een mechelaar of hollandertje bij Crutz en geen puppy van Eva die zich verder nergens in bewezen heeft wat africhting oid betreft. Dus dat fokken laat ik liever over aan de mensen die een kalmere makkelijkere moederhond hebben die wel gewoon pupkopers bij de pups laat en die wel gewoon een deel puppen werpt die ook in gezinnen kunnen met kinderen enzo. Want dat is niks voor Eva en je weet nooit hoeveel ze van ma meekrijgen.

Maar wat zeker ook een grote rol speelt is hoe wij het zelf zien. Wij zijn wel heel streng en heel erg kieskeurig. Als ik dan 12 pups moet plaatsen wordt ik helemaal gek. Kijk, als ze er twee kreeg deed ik het meteen. Die kan je ook zelf houden. Maar verkopen is gewoon niks voor mij tenzij het hondjes zijn die ik zo terug kan nemen. Twee volle broers uit Eva met 12 maanden terugnemen omdat het echt niet meer gaat is mijn aller aller grootste nachtmerrie. :smile: Dan had ik ze liever vanaf 8 weken gehad en zelf opgevoed. Of nog beter, dan had ik ze liever nooit gefokt.

Het niet fokken is dus deels iets van hoe pittig ma kan zijn en deels iets om te zorgen dat wij geen problemen krijgen omdat we ergens verantwoordelijk blijven voor misschien 10 herdershonden. Dat kan ik niet aan wetende dat ma het haar baasjes best wel eens heel moeilijk heeft gemaakt en ze vast en zeker geen nestje vol kalme rustige hele brave pups gaat krijgen :engel:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

MARC_S schreef:
Inderdaad. Stel dat ze allemaal het energie-niveau van hun moeder hebben, extreem waaks worden en soms scherp uit de hoek kunnen komen. Dan zou dat betekenen dat we misschien wel 12 kenners met ervaring moeten zoeken. Want je kan niet zomaar een pup die een aardje naar haar maartje heeft bij een beginner zetten. Die bellen in een maand op of we de hond niet terug willen nemen want hij is veel te druk en hij bijt bezoek.

Als ik zeker wist dat er 12 mensen een pup zouden willen die al pittige werklustige hondjes gewend zijn vond ik het goed. Alleen kopen die een mechelaar of hollandertje bij Crutz en geen puppy van Eva die zich verder nergens in bewezen heeft wat africhting oid betreft. Dus dat fokken laat ik liever over aan de mensen die een kalmere makkelijkere moederhond hebben die wel gewoon pupkopers bij de pups laat en die wel gewoon een deel puppen werpt die ook in gezinnen kunnen met kinderen enzo. Want dat is niks voor Eva en je weet nooit hoeveel ze van ma meekrijgen.

Maar wat zeker ook een grote rol speelt is hoe wij het zelf zien. Wij zijn wel heel streng en heel erg kieskeurig. Als ik dan 12 pups moet plaatsen wordt ik helemaal gek. Kijk, als ze er twee kreeg deed ik het meteen. Die kan je ook zelf houden. Maar verkopen is gewoon niks voor mij tenzij het hondjes zijn die ik zo terug kan nemen. Twee volle broers uit Eva met 12 maanden terugnemen omdat het echt niet meer gaat is mijn aller aller grootste nachtmerrie. :smile: Dan had ik ze liever vanaf 8 weken gehad en zelf opgevoed. Of nog beter, dan had ik ze liever nooit gefokt.

Het niet fokken is dus deels iets van hoe pittig ma kan zijn en deels iets om te zorgen dat wij geen problemen krijgen omdat we ergens verantwoordelijk blijven voor misschien 10 herdershonden. Dat kan ik niet aan wetende dat ma het haar baasjes best wel eens heel moeilijk heeft gemaakt en ze vast en zeker geen nestje vol kalme rustige hele brave pups gaat krijgen :engel:
Zal ik Xantos de volgende keer dat je denkt dat ze loops zou kunnen zijn even bij haar laten :engel: Weet je meteen of ze echtloops is en bijkomend voordeel krijg je er wel hele leuke werklustige varieteitskruisingen van :mann:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Zoek stok!
Zeer actief

Maar Suzanne heeft toch eigenlijk allerlei types in haar nesten? Dan zou het toch logischer zijn als Eva ook verschillende types krijgt? Kijk, als zij nou uit een lijn kwam met allemaal scherpe honden, maar er zitten toch ook veel relaxte bij? Dan heb je wellicht een of twee waarbij het zoeken van een baasje wat lastiger wordt. Niet dat ik jullie iets aan wil praten hoor :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
laeken
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Maar Suzanne heeft toch eigenlijk allerlei types in haar nesten? Dan zou het toch logischer zijn als Eva ook verschillende types krijgt? Kijk, als zij nou uit een lijn kwam met allemaal scherpe honden, maar er zitten toch ook veel relaxte bij? Dan heb je wellicht een of twee waarbij het zoeken van een baasje wat lastiger wordt. Niet dat ik jullie iets aan wil praten hoor :wink:
Maar Suzanne fokt met Nozem en Sjefke, twee hele lieve dames die lekker bij je op de bank komen knuffelen als je pups komt kijken. :wink: Wij fokken dan met de pittige pup uit het nest. Dan kies je dus voor fokken met scherpe kantjes en dan is de kans denk ik groter dat je veel meer pups krijgt met scherpe kantjes. Ik vind dat er niks mis is met scherpe kantjes maar dat moeten andere mensen dan ook maar allemaal vinden. :mrgreen: Want ik denk dat als ik een hele lieve makke reu kies ik wel een beetje gemiddeld zou kunnen fokken maar zeker weten doe je dat dus niet.
Verder is er geen specifieke reden om met Eva te fokken. Ja, ze is mooi en werklustig. Ik vind dat laatste wel een hele mooie eigenschap. Toch zou ik eerder fokken met een hond die minder scherpe kantjes had omdat het ons ook in de weg zit zo nu en dan. Puur omdat je dan weet dat pa en ma duidelijk geschikt zijn voor een gezin of in ieder geval leven bij mensen binnen. Ik wil zeker niet op voorhand al kennelhonden fokken en ik heb ook geen mogelijkheden ze terug te nemen. Want als ik fok hou ik er zelf ook een, een reu. Dan hebben we 3 honden en wat wil je daar nog bijzetten als er iets terugkomt? Een volwassen pittige dochter van Eva of een volle broer van de reu die je gehouden hebt. Dat kan helemaal niet en dus fokken we niet :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Ik had gewoon nog in m'n hoofd dat jullie wel een keer een nestje wilden. Vandaar.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
laeken
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Ik had gewoon nog in m'n hoofd dat jullie wel een keer een nestje wilden. Vandaar.
Wij willen ook wel een keer een nestje maar niet nu :wink: En als we dat met Eva zouden doen moet dat binnen 2 jaar allemaal wel geregeld zijn. Dus showen, titels halen, werktitels halen, gedragstesten, foto´s van de botjes en het uitzoeken van een reu etc etc. Teveel gedoe en niet voor nu. :neenee: Wie weet ooit, dan zien we wel met de honden die we dan hebben. We kopen denk ik wel de teefjes bij goede fokkers vandaan zodat de optie er altijd is. De reu zal wel een herplaatser worden vanaf nu want ook daar hou ik van. Ik keek gister naar een film van Wuilus en het begon meteen te kriebelen. Zo´n zwart kolos van rasloos type vind ik toch ook wel machtig mooi hoor. Dus als ik ooit tegen een DHxbouvier aanfiets en het is een reutje..... :mann:

Verder denk ik dat Cleo ook echt niet zit te wachten op een nest van Eva. Ik weet ook niet wat dat met de relatie onderling gaat doen.

Dus je hebt gelijk, ooit krijgen we vast en zeker een keertje pups. Maar niet nu :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”