Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Xavi groeit weinig

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2
Contacteer:

Xavi groeit weinig

Ongelezen bericht door Irisz »

In de eerste weken nadat we Xavi hebben opgehaald, woog hij elke week 1-1,5 kilo meer.
Hij bleef netjes bij zijn broertjes en zusjes.
Daarna is hij 3 weken flink aan de diarree geweest en uiteraard was het toen even iets minder, maar inmiddels is dat gelukkig achter de rug en is hij weer helemaal fit.
Toch gaat hij elke week maar ongeveer 500 gram vooruit en dat is best weinig.
Hij is niet te mager (wel slank) en krijgt evenveel eten als zijn nestgenootjes, die toch echt harder groeien.
Hij groeit wel zichtbaar in de hoogte, maar het is nog steeds maar een krielkippie. :wink:

Ik heb al met de fokker overlegd en ga hem wat meer geven, maar eigenlijk is het wel apart. Waar gaat al dat eten heen als het niet in gewicht wordt omgezet?
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
heidie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier en kruising dalmatier
Always in my mind Beau, stacy en Breska
http://moteados.come2me.nl/
Contacteer:

Re: Xavi groeit weinig

Ongelezen bericht door heidie »

Het zou zo kunnen zijn dat hij gewoon meer verbruikt. Denia was ook op die leeftijd een iel dingetje. Dat trekt wel weer recht.
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

heidie schreef:Het zou zo kunnen zijn dat hij gewoon meer verbruikt. Denia was ook op die leeftijd een iel dingetje. Dat trekt wel weer recht.
Het maakt me opzich ook niet uit dat hij wat ieler is hoor. Hij is niet te mager, dus dat hij wat slanker is vind ik juist wel fijn.
Alleen omdat hij wel de hoogte in gaat, maar heel weinig gewicht erbij krijgt, vraag ik me af hoe dat kan?
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Zeeuwse labjes
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retrievers

Ongelezen bericht door Zeeuwse labjes »

Wat ook erg belangrijk is, is dat een pup de energie uit zijn voeding om kan zetten in groei. Dat betekent dus heel veel rust. Als je pup veel wakker is en bezig is (spelen, scharrelen, knagen, enz) dan komt zijn lijf dus niet aan groei toe omdat de calorieën gebruikt worden voor directe energie.

Je kunt je dus ook afvragen of je, naast wat meer voer, niet ook wat meer rust in zijn schema moet brengen.
linda1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door linda1985 »

Krijgen de andere pups ook vers? Op brokken groeien pups ook harder..(wat er niet goed voor is trouwens) Dan op vers (wat beter is doordat ze geleidelijk opgroeien in vergelijking met pups/honden op brok)
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Zeeuwse labjes schreef:Wat ook erg belangrijk is, is dat een pup de energie uit zijn voeding om kan zetten in groei. Dat betekent dus heel veel rust. Als je pup veel wakker is en bezig is (spelen, scharrelen, knagen, enz) dan komt zijn lijf dus niet aan groei toe omdat de calorieën gebruikt worden voor directe energie.

Je kunt je dus ook afvragen of je, naast wat meer voer, niet ook wat meer rust in zijn schema moet brengen.
Dat is ook weer zo. Ik heb wel het idee dat hij iets minder slaapt dan Luna als pup deed. Ik zal er eens op gaan letten.

@ Linda; de meeste pups krijgen nog de carnibest die ze vanuit het nest meekregen, dus dat zou niet veel verschil moeten maken.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
linda1985
Zeer actief

Nee dan zou het inderdaad weinig verschil moeten maken. Hoeveel krijgt hij nu per dag?
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

linda1985 schreef:Nee dan zou het inderdaad weinig verschil moeten maken. Hoeveel krijgt hij nu per dag?
Hij krijgt nu 750 gram carnibest per dag, verdeeld over 3 maaltijden. Volgens mij is dat redelijk gemiddeld.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
linda1985
Zeer actief

Jason krijgt ca 500 gram (ook Carnibest) en weegt 9 a 10 kilo ik weet niet wat Xavi weegt? Misschien iets meer voeren? Al zal meer voeding niet met de groei te maken hebben denk ik :denken:
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Als hij verder gezond is moet je je er niks van aantrekken. Jij bent echt de enige niet die vindt dat de groei van de pup apart verloopt. Wij hadden een schriele spin en de zus van Eva was een vrij fors en al snel af hondje. Eva is pas net klaar met uitzwaren. Ze is dik 2,5 en ziet er nu pas zo uit als haar zus een jaar eerder :wink:

Is zijn hart wel goed? Mijn nichtje had een flatcoat en die bleek een gaatje in zijn hart te hebben. Hij was wel echt duidelijk kleiner dan zijn nestgenoten en is daaraan geopereerd omdat het bloed met voedingsstoffen gewoon niet goed rond ging. Uiteindelijk was het toch een mooie forse reu geworden. Maar ik denk dat de DA wel goed geluisterd heeft dus dat zal wel meevallen :wink:
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Als hij verder gezond is moet je je er niks van aantrekken. Jij bent echt de enige niet die vindt dat de groei van de pup apart verloopt. Wij hadden een schriele spin en de zus van Eva was een vrij fors en al snel af hondje. Eva is pas net klaar met uitzwaren. Ze is dik 2,5 en ziet er nu pas zo uit als haar zus een jaar eerder :wink:

Is zijn hart wel goed? Mijn nichtje had een flatcoat en die bleek een gaatje in zijn hart te hebben. Hij was wel echt duidelijk kleiner dan zijn nestgenoten en is daaraan geopereerd omdat het bloed met voedingsstoffen gewoon niet goed rond ging. Uiteindelijk was het toch een mooie forse reu geworden. Maar ik denk dat de DA wel goed geluisterd heeft dus dat zal wel meevallen :wink:
Hey Marc,

ik denk dat het niet helemaal goed overkomt wat ik probeer te zeggen. Ik vind het geen probleem dat hij wat ieler is dan zijn nestgenootjes, maar het is apart dat hij zo weinig bij komt.
De gemiddelde ridgeback pup komt 1-1,5 kilo per week bij en Xavi dus maar 500 gram, terwijl hij de eerste weken wel goed bijkwam (en evenveel eet als de rest).
Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor. Iedere pup heeft gewoon zijn eigen tempo in de ontwikkeling en de een oogt al eerder wat volwassen dan de ander en het komt allemaal vanzelf.
Ik vraag me alleen af waar hij al die voedingsstoffen laat. :wink:

Edit toevoeging: zijn hart is trouwens perfect. :ok:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Gelukkig. Want sinds de pup van mijn nichtje krijg ik meteen hart-visioenen als een pup echt te langzaam aankomt of groeit. Die arme pup leek nl kerngezond op het eerste oog maar werd relatief steeds kleiner en ieler tov zijn nestgenoten. Dat hart was echt totaal stuk maar helemaal hersteld na sluiten van dat gat door de operatie. De hond is er 10 mee geworden en doodgegaan aan kanker uiteindelijk.
Afbeelding
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Zijn de andere pups enigst hondje of hebben ze ook hondse huisgenootjes?
Doordat jij nog een hond hebt, spelen/bewegen ze automatisch meer dan een hondje dat alleen in huis is waardoor er ook meer energie gebruikt wordt...
Groetjes, Marjan
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Gelukkig. Want sinds de pup van mijn nichtje krijg ik meteen hart-visioenen als een pup echt te langzaam aankomt of groeit. Die arme pup leek nl kerngezond op het eerste oog maar werd relatief steeds kleiner en ieler tov zijn nestgenoten. Dat hart was echt totaal stuk maar helemaal hersteld na sluiten van dat gat door de operatie. De hond is er 10 mee geworden en doodgegaan aan kanker uiteindelijk.
Die dingen blijven je inderdaad goed bij en het kan natuurlijk zomaar gebeuren.
Bij Xavi is zijn hart al een keer of 5-6 gecheckt, dus ik ben er niet zo bang voor.
Ik denk dat ik gewoon maar afwacht. Hij krijgt vanaf morgen iets meer eten en we zien wel.
Misschien hebben we een eigenwijsje die het lekker allemaal op zijn eigen tempo doet. :wink:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Nawosh schreef:Zijn de andere pups enigst hondje of hebben ze ook hondse huisgenootjes?
Doordat jij nog een hond hebt, spelen/bewegen ze automatisch meer dan een hondje dat alleen in huis is waardoor er ook meer energie gebruikt wordt...
Ze hebben bijna allemaal een ander hondgenootje (of meer) in huis.
Xavi heeft twee broers (beide met andere hond in huis) die nu ruim 16 kilo wegen (eentje zelfs al 17,5).
Zijn zusje die hier afgelopen week heeft gelogeerd weegt ook al ruim 16 kilo (is wel groot voor een teef) en oogt een stuk forser.
De andere zusjes schelen niet veel met hem. Ze zitten ook rond de 14 kilo volgens mij. Xavi dus 14,5.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Het kan naturlijk ook gewoon dat jij een ieler hondje hebt. Die moeten er ook zijn ;-) Het worden niet allemaal van die kastelen.
Mijn Newfoundlanderreu was ook vrij klein en wat lichtgebouwd voor zijn ras. Ik baalde daar best van, dat weet ik nog wel. Hij was een slechte eter, dat wel.
Maar goed, voorlopig is ie er wel probleemloos 11 jaar oud mee geworden ;-)
Ja dat zou inderdaad kunnen. Wat mij betreft prima, veel liever dan zo'n gigantisch bakbeest. :wink:
Hij was alleen de grootste reu toen we hem met 7,5 week ophaalden en nu dus de kleinste. Dat is wel frappant.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
asani
Zeer actief

Ongelezen bericht door asani »

De eerste tijd komen ze bijna 1 kilo per week aan dat klopt wel maar dat word wel iets minder op een gegeven moment.
Wat wij wel merkten bij de 2e en de 3e hond dat die toch meer beweging hebben dan een hond alleen.
Ze spelen meer en lopen toch wel iets langer dan een pup alleen.

Dus misschien toch Xavi wat meer rust laten nemen en iets meer eten.
Misschien kan je een andere soort van carnibest geven bv met eend of geit erin dat is iets vetter.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
linda1985
Zeer actief

Irisz schreef:
Nawosh schreef:Zijn de andere pups enigst hondje of hebben ze ook hondse huisgenootjes?
Ze hebben bijna allemaal een ander hondgenootje (of meer) in huis.
Xavi heeft twee broers (beide met andere hond in huis) die nu ruim 16 kilo wegen (eentje zelfs al 17,5).
Zijn zusje die hier afgelopen week heeft gelogeerd weegt ook al ruim 16 kilo (is wel groot voor een teef) en oogt een stuk forser.
De andere zusjes schelen niet veel met hem. Ze zitten ook rond de 14 kilo volgens mij. Xavi dus 14,5.
Lijkt me inderdaad wat lichter dan gemiddeld maar elke hond is anders, mijn welsh springer pup van 12 weken weegt al bijna 10 kilo, best veel als ik dan met Xavi vergelijk, maar goed ene welsh is een stevige compacte hond en een ridgeback is wat eleganter. Elke hond groeit op zn eigen tempo en eigen manier.
Afbeelding
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Bunker was de zwaarste en grofste pup uit het nest maar liep al snel achter op zijn broers en zusjes :wink:

Hij si heel lang een schriele kip geweest dat we echt dachten van mijn hemel dat wordt niets :N: :mrgreen:

Afbeelding

En pas nu hij naar de 2 jaar gaat vind ik hem pas echt mooi worden en heeft hij een aantal van zijn nestgenoten al weer ingehaald.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Bij de herders hier verloopt t gewicht ongeveer t zelfde, maar die zitten rond deze leeftijd al op een kilo of meer;) zou dus gewoon wat meer voeren....
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Als hij niet te mager is, zou ik hem niet veel meer gaan voeren.
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Als een pup in hoogte/lengte groeit komt hij niet aan in gewicht dus als je duidelijk ziet dat Xavi qua formaat veranderd is er geen reden tot bezorgdheid. Hou er echter ook rekening mee dat niet elke pup evenveel eet dus je moet het niet afmeten aan wat broertjes en zusjes eten want je weet ook niet of hun energie verbruik kleiner of groter is dan dat van Xavi.
Als je twijfelt gewoon een heel klein beetje meer voeren met name als je het gevoel hebt dat Xavi ook hongeriger is dan een paar weken geleden.
Ook kan het best dat de darmen nog wat gevoelig zijn na de diarree en het voedsel niet zo goed opnemen als voor de tijd waardoor je dus ook ietsjes meer zou kunnen geven of misschien beter de maaltijden over meer porties per dag verdelen zodat het beter gebruikt wordt. 400 gram over bijvoorbeeld 4 maaltijden wordt beter verteerd dan in 1 of 2 maaltijden omdat veel eten ineens ook sneller door het darmkanaal gaat.

Succes !
Sandra
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

asani schreef:De eerste tijd komen ze bijna 1 kilo per week aan dat klopt wel maar dat word wel iets minder op een gegeven moment.
Wat wij wel merkten bij de 2e en de 3e hond dat die toch meer beweging hebben dan een hond alleen.
Ze spelen meer en lopen toch wel iets langer dan een pup alleen.

Dus misschien toch Xavi wat meer rust laten nemen en iets meer eten.
Misschien kan je een andere soort van carnibest geven bv met eend of geit erin dat is iets vetter.

Vanaf wanneer hoort dat ongeveer minder te worden? Ik dacht namelijk vanaf een maand of 5 pas.
Xavi is nu bijna 16 weken.

Een ander soort Carnibest is inderdaad ook een idee.
Ik was eigenlijk van plan om binnenkort over te stappen naar Naturis (pens en kip), dat eet Luna ook.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

@ Brigitte; Bunker is inderdaad geen krielkip meer, haha. :wink:

@ crutz; ik weet niet of herders en ridgebacks hierin te vergelijken zijn, maar denk inderdaad dat ik gewoon iets meer moet gaan voeren.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Dit zijn vrij recente foto's van Xavi. Ik vind hem zelf niet te dun (maar hij is ook zeker niet dik).
Afbeelding

Afbeelding
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Ik vind hem er prima uit zien :I: :ok:
PattyB

Ongelezen bericht door PattyB »

Ik vond hem er ook heel erg goed uitzien, Iris, afgelopen dinsdag.
Maar ik heb dan ook geen idee wat normaal is voor een ridgeback.

Senna was de kleinste uit het nest en is nu nog steeds de kleinste. In gewicht is ze gelijk aan de rest, maar Senna is een en al spier. Haar zussen en broers zijn allemaal groter en voller en dat scheelt echt behoorlijk veel. Senna is echt mini vergeleken met de rest..

Maar ik snap ook wel je 'zorgen' een beetje aangezien Xavi juist niet de kleinste was en nu wel.. Misschien is iets meer voeren wel een idee, al is 750 gram heel erg netjes volgens mij.

Dat krijgt Senna nu ook (en zij is ook nog steeds 'pup') en ze weegt 17 kilo.
asani
Zeer actief

Ongelezen bericht door asani »

Ik vind hem niet te mager hoor Iris.
Ik heb ze liever zo dan van die tonnetjes.
Gewoon iets meer kvv geven .
Wat ik nog van Asani weet is dat hij op die leeftijd zo'n 900 gram kvv at.

Irisz
Zeer actief
Contacteer:

asani schreef:Ik vind hem niet te mager hoor Iris.
Ik heb ze liever zo dan van die tonnetjes.
Gewoon iets meer kvv geven .
Wat ik nog van Asani weet is dat hij op die leeftijd zo'n 900 gram kvv at.

Dankjewel Rian. Xavi krijgt nu 750 gram per dag en dat gaat nu dus iets omhoog.
Ik denk dat ik er ook best 900 gram van kan maken. Als dat teveel is, kan ik altijd nog een stapje terug. :ok:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Botervrouwtje
Actief
Mijn ras(sen): Saarloos wolfhond

Ongelezen bericht door Botervrouwtje »

Ik vind het een mooie hond die er goed uitziet!!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”