Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vasculitis of toch niet? Nog steeds zorgen
Moderator: moderatorteam
- fleurie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder
- Aantal honden: 3
Vasculitis of toch niet? Nog steeds zorgen
Hier iemand bekend met deze aandoening?
Laatst gewijzigd door fleurie op 11 jul 2010 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.

- fleurie
- Zeer actief
- Marina
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Re: Vasculitis
ik weet echt niet wat het is. Dan zou ik moeten gaan google.

Luc is ook een labje, omdat hij een neustumor heeft gehad is een stuk neus verwijderd. Maar hij kan alles nog zelfs snuffelen. Renee-Uk bedankt voor het mooie osje Helaas zijn nu alle drie mijn labjes overleden en hebben we een nieuwe aanwinst. Hij heet Dex en is een echte schat.
- fleurie
- Zeer actief
Het is een onsteking van kleine haarvaatjes, auto immuunziekte, vaak bij oren en op neus en kop, maar het kan ook door het hele lichaam voorkomen. Maar het komt niet zo heel vaak voor geloof ik, helaas heeft Fleur het waarschijnlijk wel, dus ik ben benieuwd naar ervaringen van lotgenoten.

-
mwillow
Ik kom deze aandoening met regelmaat tegen op de diverse vaccinosislists en is in veel gevallen direct gerelateerd aan vaccinaties en overmedicatie. Toevallig net per mail een artikel van een dierenarts binnen gekregen, waarin o.a. deze aandoening wordt benoemd als vaccinatieschade.
Haal er een klein stukje uit. Staat een beschrijving bij met foto's, maar die foto's krijg ik niet geopend. Als je googled op vasculitis vaccin damage kom je hierover veel info tegen.
Following is an incomplete list of adverse events and diseases that follow vaccination. After 25 years of being in the veterinary field, this list presented in 2007 at Warwick, Rhode Island is the first time in my veterinary career that any veterinary medical researcher has presented this information to veterinary professionals. (Schultz) Common Reactions included; lethargy, hair loss, hair color change at injection site (cutaneous vasculitis), fever, soreness, stiffness, refusal to eat, conjunctivitis, sneezing, and oral ulcers. Moderate reactions included; immunosuppression, behavioral changes, vitiligo, weight loss (cachexia), reduced milk production, lameness, granulomas/abscesses, hives, facial edema, atopy, respiratory disease and allergic uveitis (blue eye). Severe reactions triggered by vaccines included; vaccine injection site sarcomas, anaphylaxis, arthritis, polyarthritis, hypertrophy osteodystrophy, autoimmune hemolytic anemia, immune mediated thrombocytopenia, hemolytic disease of the newborn (neonatal isoerythrolysis), thyroiditis and glomerulonephritis. Disease or enhanced disease which with the vaccine was designed to prevent included; myocarditis, post vaccinal encephalitis or polyneuritis, seizures, abortion, congenital anomalies, embryonic/fetal death and infertility. Dr. Ron Schultz is one record with the statement that anytime you inject you could potentially kill the patient and to assume vaccination is safe is a serious misrepresentation of the facts.14 The AVMA is now on record with this caution not to assume the safety of vaccinations.
En dit is interessant:
Abstract
Twenty-one cases of cutaneous vasculitis in small animals (dogs and cats) were reviewed, and cases were divided by clinical signs into five groups. An
attempt was made to correlate clinical types of vasculitis with histological inflammatory patterns, response to therapeutic drugs and prognosis. Greater
than 50% of the cases were idiopathic, whereas five were induced by rabies vaccine, two were associated with hypersensitivity to beef, one was associated with lymphosarcoma and two were associated with the administration of oral drugs (ivermectin and itraconazole). Only the cases of rabies vaccine-induced vasculitis in dogs had a consistent histological inflammatory pattern (mononuclear/nonleukocytoclastic) and were responsive to combination therapy with prednisone and pentoxifylline, or to prednisone alone. Most cases with neutrophilic or neutrophilic/eosinophilic inflammatory patterns histologically did not respond to pentoxifylline, but responded to sulfone/sulfonamide drugs, prednisone, or a combination of the two.
( http://www.blackwell-synergy.com/doi/ab ... 01.00268.x" onclick="window.open(this.href);return false; )
Vasculitis kan ook een symptoomuiting zijn van een onderliggende ziekte, zoals Leptospirosis, leverziekte etc. Het hoeft dus niet in alle gevallen auto-immuun gerelateerd te zijn.
Haal er een klein stukje uit. Staat een beschrijving bij met foto's, maar die foto's krijg ik niet geopend. Als je googled op vasculitis vaccin damage kom je hierover veel info tegen.
Following is an incomplete list of adverse events and diseases that follow vaccination. After 25 years of being in the veterinary field, this list presented in 2007 at Warwick, Rhode Island is the first time in my veterinary career that any veterinary medical researcher has presented this information to veterinary professionals. (Schultz) Common Reactions included; lethargy, hair loss, hair color change at injection site (cutaneous vasculitis), fever, soreness, stiffness, refusal to eat, conjunctivitis, sneezing, and oral ulcers. Moderate reactions included; immunosuppression, behavioral changes, vitiligo, weight loss (cachexia), reduced milk production, lameness, granulomas/abscesses, hives, facial edema, atopy, respiratory disease and allergic uveitis (blue eye). Severe reactions triggered by vaccines included; vaccine injection site sarcomas, anaphylaxis, arthritis, polyarthritis, hypertrophy osteodystrophy, autoimmune hemolytic anemia, immune mediated thrombocytopenia, hemolytic disease of the newborn (neonatal isoerythrolysis), thyroiditis and glomerulonephritis. Disease or enhanced disease which with the vaccine was designed to prevent included; myocarditis, post vaccinal encephalitis or polyneuritis, seizures, abortion, congenital anomalies, embryonic/fetal death and infertility. Dr. Ron Schultz is one record with the statement that anytime you inject you could potentially kill the patient and to assume vaccination is safe is a serious misrepresentation of the facts.14 The AVMA is now on record with this caution not to assume the safety of vaccinations.
En dit is interessant:
Abstract
Twenty-one cases of cutaneous vasculitis in small animals (dogs and cats) were reviewed, and cases were divided by clinical signs into five groups. An
attempt was made to correlate clinical types of vasculitis with histological inflammatory patterns, response to therapeutic drugs and prognosis. Greater
than 50% of the cases were idiopathic, whereas five were induced by rabies vaccine, two were associated with hypersensitivity to beef, one was associated with lymphosarcoma and two were associated with the administration of oral drugs (ivermectin and itraconazole). Only the cases of rabies vaccine-induced vasculitis in dogs had a consistent histological inflammatory pattern (mononuclear/nonleukocytoclastic) and were responsive to combination therapy with prednisone and pentoxifylline, or to prednisone alone. Most cases with neutrophilic or neutrophilic/eosinophilic inflammatory patterns histologically did not respond to pentoxifylline, but responded to sulfone/sulfonamide drugs, prednisone, or a combination of the two.
( http://www.blackwell-synergy.com/doi/ab ... 01.00268.x" onclick="window.open(this.href);return false; )
Vasculitis kan ook een symptoomuiting zijn van een onderliggende ziekte, zoals Leptospirosis, leverziekte etc. Het hoeft dus niet in alle gevallen auto-immuun gerelateerd te zijn.
- fleurie
- Zeer actief
Bedankt SandraH, ik heb al wel gevraagd of het een reactie op de vaccinatie kan zijn die ze onlangs heeft gekregen (de cocktail), volgens mijn da kon dat niet omdat de enting al een maand daarvoor was gegeven. Maar ik ga deze info zeker aan haar doorgeven.

-
mwillow
Dit is zeer beslist niet zo. Vasculitis bouwt zich in verschillende vormen op tot een symptoomuiting. Onderliggende verstoorde orgaanfuncties zijn daar vaak debet aan en dat zie je erg veel na vaccinaties, zware medicatie, ontworming, voedingsallergiën etc. Een vaccinatiereactie uit zich zeer beslist niet altijd binnen 1-10 dagen. Zeker niet de vasculitis vormen die verschillende achtergronden kunnen hebben. Als een individu (dus niet alleen een hond...) de toxiteit vanuit het bloedtransport niet af kan breken in de organen die daar verantwoordelijk voor zijn zoals bv. nier en lever, kan vasculitis optreden en dat gebeurt meestal pas 1-3 maanden na vaccinatie. Op dat moment is er dus ook al orgaanschade opgetreden in wat voor vorm dan ook.fleurie schreef:Bedankt SandraH, ik heb al wel gevraagd of het een reactie op de vaccinatie kan zijn die ze onlangs heeft gekregen (de cocktail), volgens mijn da kon dat niet omdat de enting al een maand daarvoor was gegeven. Maar ik ga deze info zeker aan haar doorgeven.
Zo is ook bekend dat het Distempervaccin (Hondenziekte) heel sterk inwerkt op bv. de Leptospirosis vaccinatie. Vasculitis is dan een uiting van vaak een ernstiger onderliggend probleem dat je behoorlijk veel tegenkomt onder de noemer vaccinosis of vaccinatieschade. Het zou zeker mogelijk kunnen zijn dat de vaccinatie nu een maand later voor problemen zorgt bij jouw hond. Wil je daar gedegen antwoord op en verder advies, dan verwijs ik je naar dr. Tannetje Koning http://www.holistischedierenartsen.nl/p ... onlijk.asp" onclick="window.open(this.href);return false; die diverse lezingen geeft over o.a. vaccineren en veel ervaring heeft met honden met vaccinatieschade.
- CKS
- Zeer actief
Even geheel off topic maar kun je me eens uitleggen hoe dit:
Kees
veroorzaakt kan worden door een vaccinatie?SandraH schreef: hemolytic disease of the newborn (neonatal isoerythrolysis),
Kees
-
mwillow
Casey schreef:Even geheel off topic maar kun je me eens uitleggen hoe dit:veroorzaakt kan worden door een vaccinatie?SandraH schreef: hemolytic disease of the newborn (neonatal isoerythrolysis),
Kees
Immune-mediated hemolytic anemia (IMHA, see Autoimmune Hemolytic Anemia and Thrombocytopenia) can be primary or secondary to neoplasia, infection, drugs, or vaccinations.
Neonatal isoerythrolysis (NI) is an immune-mediated hemolytic disease seen in newborn horses, mules, cattle, pigs, cats, and, rarely, in dogs. NI is caused by ingestion of maternal colostrum containing antibodies to one of the neonate’s blood group antigens. The maternal antibodies develop to specific foreign blood group antigens during previous pregnancies, unmatched transfusions, and from Babesia and Anaplasma vaccinations in cattle.
Bron: http://www.merckvetmanual.com/mvm/index ... /10203.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
- fleurie
- Zeer actief
SandraH ik heb de info doorgegeven aan mijn da, vervolgens heeft ze contact gehad met een ervaren dermatoloog. Omdat oren en bek niet "mee doen" bij mijn hondje, wat bij vasculitis meestal wel het geval is, denkt hij aan een reactie op een medicijn, in dit geval waarschijnlijk de frontline spray (binnen een maand tijd is mijn hondje geënt (cocktail), ontwormd en behandeld met Frontline. Zowel vasculitis als overmedicatie zijn volgens beide dierenartsen niet aantoonbaar. Ze krijgt nu nog dexoral en een hypo-allergeen dieet, al is dat laatste waarschijnlijk overbodig (en doet ze het er erg slecht op, dus ik ben al naar alternatieven aan het zoeken). En het moet dus vanzelf overgaan, kan maanden duren, tot de slijmvliezen zich weer hebben "vernieuwd". Klinkt dit aannemelijk?

-
mwillow
Ik denk dat de combinatie van bovengenoemde factoren veel aannemelijker is. Zeker wat de orgaanbelasting aangaat en de symptoomuitingen hiervan veelal via de huid naar buiten treden. Maar reactie op de Frontline is zeker niet uit te sluiten. Wat je dieet aangaat, las ik ergens, had ik nooit gekozen om met paardenvlees en rijst zonder calciumbron te elimineren. Er zijn speciale eliminatiediëten te verkrijgen op basis van rauwe voeding van een aantal diersoorten die ook gemalen bot bevatten. Als jouw hond onder de omstandigheden van behoorlijk zware medicatie die veel calcium aan het lichaam ontrekt, ook nog eens karig moet elimineren op paard gem. 6 weken lang, dan kweek je eerder tekorten dan wenselijk is. Je kan beter zijn weerstand verhogen door een goede mineralenbalans te creëren waarin ook een calciumbron aanwezig is om alle mineralen goed opneembaar te maken en het werk te laten doen, dan nog verder af te bouwen door de behandeling die je hond nu ondergaat, maar dat is mijn simpele mening. In dit soort situaties wordt vaak geadviseerd een bekwaam holistisch dierenarts in te schakelen, die je hond kan laten ontgiften en de boel in balans te brengen.fleurie schreef:SandraH ik heb de info doorgegeven aan mijn da, vervolgens heeft ze contact gehad met een ervaren dermatoloog. Omdat oren en bek niet "mee doen" bij mijn hondje, wat bij vasculitis meestal wel het geval is, denkt hij aan een reactie op een medicijn, in dit geval waarschijnlijk de frontline spray (binnen een maand tijd is mijn hondje geënt (cocktail), ontwormd en behandeld met Frontline. Zowel vasculitis als overmedicatie zijn volgens beide dierenartsen niet aantoonbaar. Ze krijgt nu nog dexoral en een hypo-allergeen dieet, al is dat laatste waarschijnlijk overbodig (en doet ze het er erg slecht op, dus ik ben al naar alternatieven aan het zoeken). En het moet dus vanzelf overgaan, kan maanden duren, tot de slijmvliezen zich weer hebben "vernieuwd". Klinkt dit aannemelijk?
- fleurie
- Zeer actief
-
mwillow
In het geval van het paard wel.
Als je echt wilt elimineren, kun je het bij een diersoort houden waaraan geen 'overige' is toegevoegd, dus geen groentes, rijst en andere granen, olietjes en al helemaal geen chemische premixen (vit./min.) die kunnen triggeren op allergiën. Ik ben niet van de gemalen voeding, maar Kiezebrink Eend is een versie van karkas met orgaan hart/lever die geen graan bevatten en behoorlijk meer vitamines en mineralen opleveren dan het elimineren op enkel paard en rijst (en dan ook nog eens gekookt). Volgens Mogens Eliasen is het langdurig voeren van spiervlees ter eliminatie ook vragen om problemen in de vorm van hotspots.
Aanvulling:
http://www.banditvoeding.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://www.carnivoer.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
maken op verzoek ook eliminatiediëten. Beide merken zijn ontwikkeld door dierenartsen.
Als je echt wilt elimineren, kun je het bij een diersoort houden waaraan geen 'overige' is toegevoegd, dus geen groentes, rijst en andere granen, olietjes en al helemaal geen chemische premixen (vit./min.) die kunnen triggeren op allergiën. Ik ben niet van de gemalen voeding, maar Kiezebrink Eend is een versie van karkas met orgaan hart/lever die geen graan bevatten en behoorlijk meer vitamines en mineralen opleveren dan het elimineren op enkel paard en rijst (en dan ook nog eens gekookt). Volgens Mogens Eliasen is het langdurig voeren van spiervlees ter eliminatie ook vragen om problemen in de vorm van hotspots.
Aanvulling:
http://www.banditvoeding.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://www.carnivoer.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
maken op verzoek ook eliminatiediëten. Beide merken zijn ontwikkeld door dierenartsen.
-
JokevS
- nieuw lid
- Mijn ras(sen): Greyhound
Goedenavond,
Als je wilt zou ik je graag meer informatie willen mailen over deze ziekte.
Onze eerste greyhound heeft deze ziekte ook gehad. Helaas is hem dat na bijna 1.5 jaar strijden fataal geworden. Bij Noah (onze eerste grey dus) ontstonden er ontstekingen in het gehele lichaam (kleine en grote bloedvaten werden aangetast).
De trigger bij Noah was een inenting (rabiesinenting). Dit is nooit toegegeven door verschillende DA'en maar de dermatoloog zei toen wel dat dit de oorzaak is geweest.
Wat ik in eerste instantie je wil aanraden is om snel en duidelijk advies te vragen van je DA en niet af te wachten. Er is een kans bij een juiste behandeling dat je hond er weer overeen komt en geneest maar het kan dus ook in het lichaam blijven sluimeren en op onverwachte momenten weer opduiken.
Mocht je meer informatie willen ontvangen of vragen hebben, dan stel ze maar gerust. Ik wil graag iedereen helpen en vooral met deze aandoening omdat wij vaak tegen een muur zijn aangelopen en niemand precies wist hoe of wat.
Groetjes
Joke
Als je wilt zou ik je graag meer informatie willen mailen over deze ziekte.
Onze eerste greyhound heeft deze ziekte ook gehad. Helaas is hem dat na bijna 1.5 jaar strijden fataal geworden. Bij Noah (onze eerste grey dus) ontstonden er ontstekingen in het gehele lichaam (kleine en grote bloedvaten werden aangetast).
De trigger bij Noah was een inenting (rabiesinenting). Dit is nooit toegegeven door verschillende DA'en maar de dermatoloog zei toen wel dat dit de oorzaak is geweest.
Wat ik in eerste instantie je wil aanraden is om snel en duidelijk advies te vragen van je DA en niet af te wachten. Er is een kans bij een juiste behandeling dat je hond er weer overeen komt en geneest maar het kan dus ook in het lichaam blijven sluimeren en op onverwachte momenten weer opduiken.
Mocht je meer informatie willen ontvangen of vragen hebben, dan stel ze maar gerust. Ik wil graag iedereen helpen en vooral met deze aandoening omdat wij vaak tegen een muur zijn aangelopen en niemand precies wist hoe of wat.
Groetjes
Joke
- fleurie
- Zeer actief
Re: Vasculitis of niet? Nog steeds zorgen
@Joke ik lees nu je reactie pas, wat erg dat jouw hond het niet heeft gered.
Met mijn hondje gaat het nog steeds niet goed, maar waarschijnlijk is het toch geen vasculitis. Mijn da heeft contact gehad met een ervaren dermatoloog, hij denkt dat het een reactie op een medicijn is, kan van alles zijn, een medicijn in opgegeten poep van een ander dier bijv. ,maar het kan ook de frontline spray zijn geweest, in het weekeind dat ik haar daarmee had ingespoten zijn de klachten begonnen. Of misschien toch de cocktailenting die ze een maand daarvoor had gekregen (geen rabies), al denkt mijn da van niet. En binnen die maand is ze ook nog ontwormd.
Bij vasculitis doen meestal de oren en slijmvliezen van de bek mee, dat is bij mijn hondje niet het geval. Ze krijgt geen elimininatie dieet meer, volgens de dermatoloog had dat geen nut. Wel krijgt ze nog steeds dexoral (corticosteroiden).
Het gaat nog niet echt beter, ze hoest weer meer en snottert, ook haar oogjes zijn nog steeds geiiriteerd. Het vele plassen is wel minder geworden. Ik moest geduld hebben tot alle cellen van het slijmvlies vernieuwd zijn, een langdurige zaak dus, maar ik maak me best veel zorgen.
Met mijn hondje gaat het nog steeds niet goed, maar waarschijnlijk is het toch geen vasculitis. Mijn da heeft contact gehad met een ervaren dermatoloog, hij denkt dat het een reactie op een medicijn is, kan van alles zijn, een medicijn in opgegeten poep van een ander dier bijv. ,maar het kan ook de frontline spray zijn geweest, in het weekeind dat ik haar daarmee had ingespoten zijn de klachten begonnen. Of misschien toch de cocktailenting die ze een maand daarvoor had gekregen (geen rabies), al denkt mijn da van niet. En binnen die maand is ze ook nog ontwormd.
Bij vasculitis doen meestal de oren en slijmvliezen van de bek mee, dat is bij mijn hondje niet het geval. Ze krijgt geen elimininatie dieet meer, volgens de dermatoloog had dat geen nut. Wel krijgt ze nog steeds dexoral (corticosteroiden).
Het gaat nog niet echt beter, ze hoest weer meer en snottert, ook haar oogjes zijn nog steeds geiiriteerd. Het vele plassen is wel minder geworden. Ik moest geduld hebben tot alle cellen van het slijmvlies vernieuwd zijn, een langdurige zaak dus, maar ik maak me best veel zorgen.

-
JokevS
- nieuw lid
- Mijn ras(sen): Greyhound
Re: Vasculitis of toch niet? Nog steeds zorgen
Hoe gaat het met je hondje?
Vasculitis openbaart zich op verschillende manieren, maar ik hoop voor jou en je hondje dat het dat niet is. Onze Noah had ook geen last van de oren en de slijmvliezen maar wel van andere ontstekingen in het lichaam.
Het vele plassen kan nu ook te maken hebben met de dexoral, gaan ze vaak meer van drinken en plassen.
Wel lees ik dat je hondje binnen korte tijd ontwormd, ingesprayd en ingeent is.. Dit is schadelijk voor het lichaam en bij heftige reacties kunnen dus immuunziektes, allergieen e.d. ontstaan. Helaas ontkennen veel dierenartsen dat dit komt door overmatig enten, ontwormen e.d., en gaan ze behandelingen geven die misschien niet de oorzaak van het probleem aanpakken alleen de symptomen bestrijden.
Wel zou ik willen aanraden, als je hondje op dit moment nog steeds niet goed is, dat je zelf contact opneemt met een dermatoloog. Beter er op tijd bij zijn dan maar afwachten tot het misschien verbeterd.
Ik ben met Noah bij de dermatoloog in Oisterwijk geweest en zij waren heel netjes en vriendelijk. Zij heette toen volgens mij mevr.Vroom.
Vasculitis openbaart zich op verschillende manieren, maar ik hoop voor jou en je hondje dat het dat niet is. Onze Noah had ook geen last van de oren en de slijmvliezen maar wel van andere ontstekingen in het lichaam.
Het vele plassen kan nu ook te maken hebben met de dexoral, gaan ze vaak meer van drinken en plassen.
Wel lees ik dat je hondje binnen korte tijd ontwormd, ingesprayd en ingeent is.. Dit is schadelijk voor het lichaam en bij heftige reacties kunnen dus immuunziektes, allergieen e.d. ontstaan. Helaas ontkennen veel dierenartsen dat dit komt door overmatig enten, ontwormen e.d., en gaan ze behandelingen geven die misschien niet de oorzaak van het probleem aanpakken alleen de symptomen bestrijden.
Wel zou ik willen aanraden, als je hondje op dit moment nog steeds niet goed is, dat je zelf contact opneemt met een dermatoloog. Beter er op tijd bij zijn dan maar afwachten tot het misschien verbeterd.
Ik ben met Noah bij de dermatoloog in Oisterwijk geweest en zij waren heel netjes en vriendelijk. Zij heette toen volgens mij mevr.Vroom.