En bij dingen als worst dan vooral, dat het hart je in de schoenen zinkt omdat je niet weet of er gif in zal zitten.Moos schreef:Saar zou die worst feilloos weten te vinden, en op gaan staan vreten. En daar zou ik dan dus weer helemaal niet zo blij mee zijn. Ik zou het persoonlijk erg vervelend vinden als mensen in een hondenuitlaatbos worst gaan verspreiden bedoelt als speurspoor voor hun eigen hond. Hardstikke leuk hoor, voor je eigen hond, maar voor andere bazen is het niet altijd zo leuk als blijkt dat iemand vreten in het bos gestrooid heeft.tycha schreef: Bij sommige honden hebben we worst op het spoor liggen, en ja, daar missen soms wel eens een paar stukjes van.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
wat zouden jullie doen bij zien van trainende hond?
Moderator: moderatorteam
-
Fin
- Zeer actief
Re: wat zouden jullie doen bij zien van trainende hond?
- Moos
- Zeer actief
Inderdaad. Een half vergane boterham ofzo denk ik niet zoveel van, maar stukken worst vind ik eng, net als de hondenbrokken die Saar vorige week in losloopgebied opeens stond te vreten. Bleek niks te zijn, maar als je daarna naar je werk moet zit je wel mooi in de stress.christo schreef:En bij dingen als worst dan vooral, dat het hart je in de schoenen zinkt omdat je niet weet of er gif in zal zitten.Moos schreef:Saar zou die worst feilloos weten te vinden, en op gaan staan vreten. En daar zou ik dan dus weer helemaal niet zo blij mee zijn. Ik zou het persoonlijk erg vervelend vinden als mensen in een hondenuitlaatbos worst gaan verspreiden bedoelt als speurspoor voor hun eigen hond. Hardstikke leuk hoor, voor je eigen hond, maar voor andere bazen is het niet altijd zo leuk als blijkt dat iemand vreten in het bos gestrooid heeft.tycha schreef: Bij sommige honden hebben we worst op het spoor liggen, en ja, daar missen soms wel eens een paar stukjes van.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
tja maar dat is dus het probleem die zijn er niet... ik heb op dit moment hier ook geen weilanden waar ik mag en kan speuren, dieren staan buiten, boeren hebben er geen behoefte aan honden in hun weiland etc.Martijn schreef: Ga gewoon speuren in een weiland zoals de rest van de wereld.
Ik speur nu op het industrieterrein, ja dus openbaar terrein. En als ik al bezig ben met speuren moeten anderen idd. maar even wachten tot ik klaar ben... Dat komt zo goed als niet voor dus heb er weinig last van... maar soms kun je wel willen (weiland) maar niet hebben is dan ook nog een probleem.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
nou ik zal ook weleens worstjes uit mn zak laten vallen hoor met uitlaten,daar hoef ik niet voor te speurenMoos schreef:Saar zou die worst feilloos weten te vinden, en op gaan staan vreten. En daar zou ik dan dus weer helemaal niet zo blij mee zijn. Ik zou het persoonlijk erg vervelend vinden als mensen in een hondenuitlaatbos worst gaan verspreiden bedoelt als speurspoor voor hun eigen hond. Hardstikke leuk hoor, voor je eigen hond, maar voor andere bazen is het niet altijd zo leuk als blijkt dat iemand vreten in het bos gestrooid heeft.tycha schreef: Bij sommige honden hebben we worst op het spoor liggen, en ja, daar missen soms wel eens een paar stukjes van.
maar geen paniek mijn hond zal geen stukje worst op het spoor laten liggen hoor... dat is echt allemaal op.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Moos
- Zeer actief
Je zal niet elke zondag worst uit je zak laten vallen neem ik aan. Dingen kunnen per ongeluk gebeuren natuurlijk, ik zal vast ook weleens per ongeluk een een poepzakje laten vallen ooit. Dat is wat anders dan het doelbewust zeer regelmatig in het bos neerleggen he?malinois schreef: nou ik zal ook weleens worstjes uit mn zak laten vallen hoor met uitlaten,daar hoef ik niet voor te speuren![]()
maar geen paniek mijn hond zal geen stukje worst op het spoor laten liggen hoor... dat is echt allemaal op.
Volgens mij maakte jij je laatst nog zorgen om eventueel vergif in iets wat je hond had gevroten? Maar omdat het nu toevallig om een sport/training gaat die jij ook doet is het opeens oke om worst in het bos te verspreiden
En ach, een enorrrm drama vind ik het ook weer niet hoor. Maar als we het hebben over 'leven en laten leven' vind ik worst in een losloopgebied strooien (op een manier dat andermans honden het op kunnen eten, en je dan opeens 'iets mist') nou niet bepaald daaronder vallen.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Diegene die het spoor uit heeft gelopen staat er toch bij?Moos schreef:Je zal niet elke zondag worst uit je zak laten vallen neem ik aan. Dingen kunnen per ongeluk gebeuren natuurlijk, ik zal vast ook weleens per ongeluk een een poepzakje laten vallen ooit. Dat is wat anders dan het doelbewust zeer regelmatig in het bos neerleggen he?malinois schreef: nou ik zal ook weleens worstjes uit mn zak laten vallen hoor met uitlaten,daar hoef ik niet voor te speuren![]()
Volgens mij maakte jij je laatst nog zorgen om eventueel vergif in iets wat je hond had gevroten? Maar omdat het nu toevallig om een sport/training gaat die jij ook doet is het opeens oke om worst in het bos te verspreiden![]()
En ach, een enorrrm drama vind ik het ook weer niet hoor. Maar als we het hebben over 'leven en laten leven' vind ik worst in een losloopgebied strooien nou niet bepaald daaronder vallen.
wat ik dus al zei, als ik gespeurd heb ligt er geen stukje meer hoor, hoef je niet bang voor te zijn. Ik laat Xena altijd nog ff na het speuren over het spoor lopen voor eventueel verloren dingen (wil nog weleens voorwerpen uit mn zak verliezen) en dan is echt alles weg hoor...
Maar ja er vallen wel dagelijks snoepjes uit mn zak idd. ik heb mn sleutels, TT kastje etc. allemaal in mn zak zitten als ik die pak vallen er gegarandeerd snoepjes/worstjes uit.
Dergelijke stukjes worst ben ik dus niet bang voor qua vergiftiging, wel grote stukken worst oid.

- Moos
- Zeer actief
Dan klopt de zin dat er soms stukje worst missen niet helemaal. Dat lees ik dan als dat je dus niet ziet dat andermans hond het op staat te snaaienmalinois schreef:
Diegene die het spoor uit heeft gelopen staat er toch bij?lijkt me niet dat je dat niet opvalt...
Als je dat in een normaal bezocht losloopgebied zou doen dan vind ik dat dus mega irritant ja. Dan zou je dagelijks dus brokken en worst aan het strooien zijn? Hier loopt zo iemand die dat dus doet, bewust overigens, en als ik 's ochtends vroeg de eerste ben die er daarna komt staat Saar dus genoeg naar binnen te snacken voor de hele dagwat ik dus al zei, als ik gespeurd heb ligt er geen stukje meer hoor, hoef je niet bang voor te zijn. Ik laat Xena altijd nog ff na het speuren over het spoor lopen voor eventueel verloren dingen (wil nog weleens voorwerpen uit mn zak verliezen) en dan is echt alles weg hoor...
Maar ja er vallen wel dagelijks snoepjes uit mn zak idd. ik heb mn sleutels, TT kastje etc. allemaal in mn zak zitten als ik die pak vallen er gegarandeerd snoepjes/worstjes uit.
Laat je dat dan ook liggen dan? Of eten je eigen honden het op?

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
als ik mn spoor uit heb gelopen, dan ben ik net klaar met uitlopen dan is het meerendeel al weggesnaaid door kraaien hoorMoos schreef:
Dan klopt de zin dat er soms stukje worst missen niet helemaal. Dat lees ik dan als dat je dus niet ziet dat andermans hond het op staat te snaaienSta je er heel vlakbij dan is het iets anders.
Een spoor kan vele meters lang zijn, ik leg altijd hele lange sporen uit... heb een III hond en die van mij heeft lange sporen nodig... het kan dus zijn dat het 20 min. duurt voor ik uitgelopen ben. Dan moet het spoor nog een uur minimaal liggen en dat uur blijf ik er dus wel bij in zo'n terrein. Op een weiland niet, dan ga ik naar huis en kom na een uur of 2 terug.
Ik ga niet elke keer kijken of ik iets heb laten vallen, ik rommel niet de hele weg in mn zak natuurlijk dus qua hoeveelheid valt het wel mee... de ene keer ruimt een van de honden het wel op maar als ze voor me lopen niet...
Als je dat in een normaal bezocht losloopgebied zou doen dan vind ik dat dus mega irritant ja. Dan zou je dagelijks dus brokken en worst aan het strooien zijn? Hier loopt zo iemand die dat dus doet, bewust overigens, en als ik 's ochtends vroeg de eerste ben die er daarna komt staat Saar dus genoeg naar binnen te snacken voor de hele dag
Laat je dat dan ook liggen dan? Of eten je eigen honden het op?

- tycha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Smoothies
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Als wij een weiland tot onze beschikking hadden dan gingen we echt wel op een weiland speuren. Graag zelfs. Geen verleidingssporen, geen voorwerpen die van je spoor verdwijnen. Wij speuren knpv en gebruiken allerlei voorwerpen, oa mobiele telefoon (die het niet meer doen) Tja, als iemand er toevallig langs loopt als wij de hond aan het halen zijn dan verdwijnt er wel eens iets.
En over de worst. Er liggen geen hele worsten op, maar kleine stukjes. Dit alleen bij beginnende honden en dat wordt heel snel afgebouwt, zodra dit mogelijk is. De worst die er op ligt wordt opgegeten door de speurende hond en de kraaien en eksters die het direct in de gaten hebben.
Maar we hebben nog nooit een probleem met iemand gehad. Als we ons spoor willen gaan uitwerken en er loopt nog iemand met een hond. Dan wachten we ook tot die persoon met hond verdwenen is. Zodra we aan het speuren zijn, dan pas vragen we of ze even van ons spoor af willen gaan. Zoals ik al zei, mogen er geen honden los tussen 1 april en 1 november, dan lopen de mensen ook niet meer op de velden maar op de paden, en is het al helemaal geen probleem.
En over de worst. Er liggen geen hele worsten op, maar kleine stukjes. Dit alleen bij beginnende honden en dat wordt heel snel afgebouwt, zodra dit mogelijk is. De worst die er op ligt wordt opgegeten door de speurende hond en de kraaien en eksters die het direct in de gaten hebben.
Maar we hebben nog nooit een probleem met iemand gehad. Als we ons spoor willen gaan uitwerken en er loopt nog iemand met een hond. Dan wachten we ook tot die persoon met hond verdwenen is. Zodra we aan het speuren zijn, dan pas vragen we of ze even van ons spoor af willen gaan. Zoals ik al zei, mogen er geen honden los tussen 1 april en 1 november, dan lopen de mensen ook niet meer op de velden maar op de paden, en is het al helemaal geen probleem.

Groetjes Marja
- Mechelfan
- Actief
Martijn schreef:Als je mensen moet zeggen om te lopen is dat kennelijk niet helemaal het geval.tycha schreef:Het terrein waar wij trainen is meer dan groot genoeg.Is daar eigenlijk toestemming voor?
Ik vind het vervelend als mensen op die manier openbare ruimte gaan claimen.
Als ik met een balletje ga staan gooien zeg ik toch ook niet tegen andere dat ze maar even om moeten lopen omdat ik aan het ballen ben?
Ik bepaal zelf wel waar mijn bal heen moet en of dat uitmaakt.Het maakt ook niet uit of je het balletje nu naar links gooit waar iemand van ons nu net een spoor aan het uitwerken is, of naar rechts waar een minstens net zo'n groot veld ligt, waar niemand er last van heeft.
Dus als je een familie met kleine kindjes tegenkomt, of een groep fietsers, of een hondenuitlaatdienst, skeelers....wat dan ook, gooi je dan ook je bal er dwars doorheen???
In de praktijk maakt het natuurlijk inderdaad geen bal uit maar ik blijf het irritant vinden als mensen openbare grond voor zichzelf reserveren.
Er wordt toch niets gereserveerd? Er wordt vriendelijk gevraagd of ze even hun hond bij zich willen houden of de bal de andere kant op te gooien, is dat zo erg? Als mensen dat niet willen, is het gewoon jammer.
Nee hoor. Dat valt niet onder de noemer leven en laten leven. Dat is het meer wanneer jullie gewoon even wachten tot iemand voorbij is.Wij zijn trouwens nog nooit iemand tegengekomen die niet bereidt was even de hond bij zich te houden, of inderdaad de bal de andere kant op te gooien. Leven en laten leven.
Als het spoor er al ligt, kun je het moeilijk even oprapen he? Dan probeer je te redden wat je redden kan.Oh, nu heb je nog geen keuze ook. Alsof wandelgebieden voor het oprapen liggen.Soms is er gewoon geen andere mogelijkheid. Bij ons liggen de speurvelden nu eenmaal niet voor het oprapen.
En juist daarom moet iedereen een klein beetje rekening met een ander houden. Is dat dan zo erg?
Nee. Je hebt me niet kunnen overtuigen. Lekker boeiend trouwens maar ik kan daar weinig mee en ik loop dus niet om.
Ik ben niet zo van het claims honoreren. Leven en laten leven, he? Het past gewoon niet bij me. Daar heb je maar begrip voor.
Ga gewoon speuren in een weiland zoals de rest van de wereld.
- Mechelfan
- Actief
Joh, die worst is zo klein, denk niet dat jij in de gaten zou hebben dat het worst was.Moos schreef:Saar zou die worst feilloos weten te vinden, en op gaan staan vreten. En daar zou ik dan dus weer helemaal niet zo blij mee zijn. Ik zou het persoonlijk erg vervelend vinden als mensen in een hondenuitlaatbos worst gaan verspreiden bedoelt als speurspoor voor hun eigen hond. Hardstikke leuk hoor, voor je eigen hond, maar voor andere bazen is het niet altijd zo leuk als blijkt dat iemand vreten in het bos gestrooid heeft.tycha schreef: Bij sommige honden hebben we worst op het spoor liggen, en ja, daar missen soms wel eens een paar stukjes van.
Ikzelf gebruik af en toe frolic. Die breek ik in 6 stukjes, dan leg ik in totaal zo'n 6 tot 8 stukjes op een halve hectare veld. Dat valt toch best mee?
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
dat gebruik ik idd. ook veel in gebieden waar veel kraaien zitten, idd ook die minuscule stukjes.Mechelfan schreef:Joh, die worst is zo klein, denk niet dat jij in de gaten zou hebben dat het worst was.Moos schreef:Saar zou die worst feilloos weten te vinden, en op gaan staan vreten. En daar zou ik dan dus weer helemaal niet zo blij mee zijn. Ik zou het persoonlijk erg vervelend vinden als mensen in een hondenuitlaatbos worst gaan verspreiden bedoelt als speurspoor voor hun eigen hond. Hardstikke leuk hoor, voor je eigen hond, maar voor andere bazen is het niet altijd zo leuk als blijkt dat iemand vreten in het bos gestrooid heeft.tycha schreef: Bij sommige honden hebben we worst op het spoor liggen, en ja, daar missen soms wel eens een paar stukjes van.
Ikzelf gebruik af en toe frolic. Die breek ik in 6 stukjes, dan leg ik in totaal zo'n 6 tot 8 stukjes op een halve hectare veld. Dat valt toch best mee?

-
blondie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Wie zei er nou.. "ga speuren in een weiland zoals de rest van de wereld?"
Martijn..hahah ik heb vandaag ggvdeed in mijn autootje.. we gingen weer op nieuw gevonden velden speuren.. en ik wist ze niet te vinden.. ergens langs een autoweg bij Aalsmeer nu weer.. stond op een gegeven moment bij lang parkeren op Schiphol
uiteindelijk vond ik ze en was er al vijf keer voorbij gereden.. scheelt dat dit geen plek is om honden uit te laten... dus we hebben niemand overlast bezorgd.. niet iedereen heeft weilanden ter beschikking.. andere kant is dat ze wel op zeer rare velden leren speuren
ze mochten fijn door de distels..(ik dus ook...) en stukken droog zand.. stukken gras...etc.. niet iedereen heeft weilanden bij de boer waar je mag speuren..
Martijn..hahah ik heb vandaag ggvdeed in mijn autootje.. we gingen weer op nieuw gevonden velden speuren.. en ik wist ze niet te vinden.. ergens langs een autoweg bij Aalsmeer nu weer.. stond op een gegeven moment bij lang parkeren op Schiphol
- bennie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie - Aantal honden: 6
Hangt er een beetje vanaf op welke plek. In principe probeer ik uiteraard ervoor te zorgen dat mijn honden geen overlast veroorzaken, maar sommige mensen, hondenscholen (met name jacht wat mij nu te binnen schiet) willen nogal eens bij cq in de 'ingang' van losloopgebieden gaan staan trainen, dat vind ik zo ondoordacht en overlastgevend dat ik me niet geneigd voel daar rekening mee te houden.
-
Fin
- Zeer actief
dat dus.bennie schreef:Hangt er een beetje vanaf op welke plek. In principe probeer ik uiteraard ervoor te zorgen dat mijn honden geen overlast veroorzaken, maar sommige mensen, hondenscholen (met name jacht wat mij nu te binnen schiet) willen nogal eens bij cq in de 'ingang' van losloopgebieden gaan staan trainen, dat vind ik zo ondoordacht en overlastgevend dat ik me niet geneigd voel daar rekening mee te houden.
-
blondie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Weet ik, alhoewel.. ik beoefen de hobby... en daar hoort speuren bij, appel en manwerk.. dus het moet welNanna schreef:blondie schreef: ik heb vandaag ggvdeed in mijn autootje.. we gingen weer op nieuw gevonden velden speuren.. en ik wist ze niet te vinden.. ergens langs een autoweg bij Aalsmeer nu weer.. stond op een gegeven moment bij lang parkeren op Schipholuiteindelijk vond ik ze en was er al vijf keer voorbij gereden.. ze mochten fijn door de distels..(ik dus ook...) en stukken droog zand.. stukken gras...etc.. niet iedereen heeft weilanden bij de boer waar je mag speuren..
Je hóeft niet te speuren
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
dat moet wel voor het IPO programma, en dat zul je dus ook zelf moeten trainen.Nanna schreef:blondie schreef: ik heb vandaag ggvdeed in mijn autootje.. we gingen weer op nieuw gevonden velden speuren.. en ik wist ze niet te vinden.. ergens langs een autoweg bij Aalsmeer nu weer.. stond op een gegeven moment bij lang parkeren op Schipholuiteindelijk vond ik ze en was er al vijf keer voorbij gereden.. ze mochten fijn door de distels..(ik dus ook...) en stukken droog zand.. stukken gras...etc.. niet iedereen heeft weilanden bij de boer waar je mag speuren..
Je hóeft niet te speuren

- Cash
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitseherder
Nou dat ligt er nogal aan of je met een beginnende hond van doen hebt of met een ervaren hond die een speurhond spoor uitwerkt.Martijn schreef: Mij een biet.
Succes ermee maar niet hier als ik daar dan maar omheen moet lopen. Hoe lang is zo'n spoor eigenlijk?
In het laatste geval kan zo'n spoor wel 2 weilanden in beslag nemen.

Cash v Heiligental en Flow.
-
tineke
Mijn medewerking is afhankelijk van hoe het gevraagd gaat worden ,en ik moet eerlijk zeggen dat ik tot nu toe nog niet veel positieve ervaringen daarin heb meegemaakt.
Wel grote bekken van mensen die menen dat het park van hun is omdat ze hun hobby aan het beoefenen zijn.
Zo kreeg ik eens heel vroeg in de morgen in Cronestein een grote bek omdat Meneer een spoor had gelegd waar de honden en ik doorheen liepen.
Wij wisten dit overigens niet, maar de houding was voldoende om nergens meer aan te willen meewerken.
Laatst kreeg Spok een lel van zo'n jachttype omdat hij het waagde in de buurt van haar ,overigens ook los zijnde ,hond te komen
Vaak gaan ze op hele onhandige plaatsen staan zodat je het niet kunt vermijden er langs te moeten en dan krijg je valse blikken, en van de diepe zuchten te zien en te horen,alsof je je daar iets van aantrekt.
Ik ken maar een clubje wat wel altijd zich normaal opstelt en door die houding ben ik ook geneigd om veel meer mee te werken en rekening met ze te houden.
Wel grote bekken van mensen die menen dat het park van hun is omdat ze hun hobby aan het beoefenen zijn.
Zo kreeg ik eens heel vroeg in de morgen in Cronestein een grote bek omdat Meneer een spoor had gelegd waar de honden en ik doorheen liepen.
Wij wisten dit overigens niet, maar de houding was voldoende om nergens meer aan te willen meewerken.
Laatst kreeg Spok een lel van zo'n jachttype omdat hij het waagde in de buurt van haar ,overigens ook los zijnde ,hond te komen
Vaak gaan ze op hele onhandige plaatsen staan zodat je het niet kunt vermijden er langs te moeten en dan krijg je valse blikken, en van de diepe zuchten te zien en te horen,alsof je je daar iets van aantrekt.
Ik ken maar een clubje wat wel altijd zich normaal opstelt en door die houding ben ik ook geneigd om veel meer mee te werken en rekening met ze te houden.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
speurhondenspoor heb ik absoluut geen problemen mee als die wordt doorkruist, maar als ik net een jonge hond heb die ik het aan het leren ben dan zal ik er zeker niet gelukkig mee zijn. Maar op dat moment is het spoor ook niet groot... jonge hond io voor I is 300 pas in een U, een IPO III spoor is iets groter (stoeltje qua vorm) maar ik ben gelukkig nog nooit van die eigenwijze mensen tegengekomen die niet even een stukje om willen lopen als ik dat netjes vraag....Martijn schreef:Nou, dan kun je het dus lekker schudden. Daar steek ik zo overheen.Cash schreef:Nou dat ligt er nogal aan of je met een beginnende hond van doen hebt of met een ervaren hond die een speurhond spoor uitwerkt.Martijn schreef: Mij een biet.
Succes ermee maar niet hier als ik daar dan maar omheen moet lopen. Hoe lang is zo'n spoor eigenlijk?
In het laatste geval kan zo'n spoor wel 2 weilanden in beslag nemen.
Maar goed doe wat je niet laten kunt
Hier loopt dus ook een jachtgroep die ik elke week met uitlaten zo ongeveer tegenkom, wij maken beiden gebruik van hetzelfde deel van het terrein... als ik daar al loop dan moeten zij maar even wachten maar als ik zie dat zij links trainen dan ga ik daar niet eigenwijs dwars doorheen banjeren, dan ga ik maar even naar rechts ook al loop ik daar wat minder fijn dan links... dan is dat maar even een keer zo... het is niet dagelijks dus die ene keer overleef ik ook nog wel.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Nogmaals je hebt niet veel te willen qua 'makkelijke' weilanden, er zijn nl zo goed als geen weilanden beschikbaar... dus dan zul je al moeten trainen op moeilijkere terreinen. Mijn jonge hond heeft moeten leren speuren op een industrieterrein bij gebrek aan beter, en nee daar ben ik eigenlijk niet gelukkig mee...Boutje schreef:Tja, bij het echte werk is een spoor toch ook niet intact?
Waarom beschouw je het niet gewoon als een extra uitdaging om het dan toch uitgewerkt te krijgen?
Als je hond daar nog niet aan toe is dan moet je ook niet zo'n "moeilijke" plek nemen voor dat spoor...
En bij het aanleren moet je kunnen sturen, dat kun je niet als er afleiding ligt, de hond moet eerst spoorvast zijn voor je een stap verder kan gaan. Daarnaast werkt de IPO niet met verleidingssporen dus het komt niet voor, hoef je het ook niet te trainen in principe.
Speurhond vind ik dus iets anders, ik heb hier ook een hond met speurhond I en daar vond ik het dus niet erg als er verleidingssporen lagen.

- bennie
- Zeer actief
Ben ik het helemaal mee eens. Heb nog nooit iemand gevraagd om om te lopen ivm met een speurspoortje. Ook niet bij jonge of beginnende honden.Boutje schreef:Tja, bij het echte werk is een spoor toch ook niet intact?
Waarom beschouw je het niet gewoon als een extra uitdaging om het dan toch uitgewerkt te krijgen?
Als je hond daar nog niet aan toe is dan moet je ook niet zo'n "moeilijke" plek nemen voor dat spoor...
-aanvulling- vreemd genoeg moet je mensen wel vragen om hun hond terug te roepen in gebied met aanlijnplicht die aan je hond in tuig aan speurlijn staan te snuffelen, dat dan weer wel-
Laatst gewijzigd door bennie op 14 jun 2010 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Wij doen niet zo moeilijk volgens mij. Voor het echte oefenen met sporen gebruiken we boerenweiland waar verder toch niemand kan (mag
) komen.
En als hij het kunstje kent zou het niet best zijn als een jachthond van de mik raakt omdat er iemand een keer door het spoor is gelopen. Als het zó kritiek is heeft het totaal geen functionele waarde immers.
De enige keer dat er hier wat van eventuele passanten gevonden wordt is wanneer er ergens wild ligt. Maar dan nog beperkt het zich meestal tot een hardlopende Jaap om dat wild in veiligheid te brengen voor de potentieel barfende passant

Voor het werpen van apporten e.d. kijken we gewoon even goed om ons heen of er niet ergens herder in de struiken ligt te wachten enzo
En als hij het kunstje kent zou het niet best zijn als een jachthond van de mik raakt omdat er iemand een keer door het spoor is gelopen. Als het zó kritiek is heeft het totaal geen functionele waarde immers.
De enige keer dat er hier wat van eventuele passanten gevonden wordt is wanneer er ergens wild ligt. Maar dan nog beperkt het zich meestal tot een hardlopende Jaap om dat wild in veiligheid te brengen voor de potentieel barfende passant
Voor het werpen van apporten e.d. kijken we gewoon even goed om ons heen of er niet ergens herder in de struiken ligt te wachten enzo
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- bennie
- Zeer actief
Het is wel leuk om te zien als mijn herder een run maakt terwijl een labrador op z'n dooie gemakkie richting apport waggelt. Gelukkig komt ze zonder apport terug als ik haar roepJaap* schreef:...
- senna03
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een grote poedel een maltezer en een chinese crested
Hier in het park werd een vrouw verrot gescholden omdat haar hond een dummy die langs het pad lag oppakte....Ook is er een man bedreigd door een "jager"met een pistool met losse flodders omdat hij door "zijn jachtgebied" liep
. Het moet niet gekker worden :M: Ik krijg toch steeds minder zin om me aan te passen aan die knakkers.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
dan ben je eigenwijs, heel simpel. Ik train niet 2 x per dag ik speur eens per week en die ene keer per week wil ik wel goed benutten om mijn hond iets te leren of af te leren... daar kan ik dus geen eigenwijze mensen bij gebruiken die hun zin willen doordrijven en verrekken om 1 meter om te lopen...Martijn schreef:
Het interesseert me niet hie je het vraagt. Het gaat er om wat je vraagt en je vraagt in dit scenario dat ik om ga lopen zodat jij niet even hoeft te wachten.
Tycha zegt dat het hooguit twee keer per dag gebeurt. Nou, dan wacht je die twee keer 30 seconden toch lekker even af?
Ik vind het prima dat mensen in openbaar gebied iets willen oefenen maar het probleem openbaar gebied versus privégebruik ligt niet bij mij.
Dat is bij honden trainen niet anders dan bij tennissen of vliegeren. Het moet lukken terwijl andere mensen gewoon op dezelfde manier gebruik kunnen maken van de omgeving. Als dat niet lukt moet je een plek zoeken waar het wel lukt.
Ik ben inderdaad verschrikkelijk eigenwijs en laat me niet zo makkelijk even om sturen.
Ik hou er niet van als mensen zomaar even openbaar gebied claimen. Als het echt zo weinig overlast geeft dan kun je die overlast toch gewoon voor je eigen rekening nemen? Dan herstel je die twee keer per dag je spoortje even. Waarom zou je dat zomaar bij een ander die niets met je hele spelletje te maken heeft over de schutting dumpen?
Maar wees niet bang hoor, een recreatieterrein is echt mijn laatste keuze om te gaan speuren, heb het ook weleens moeten doen bij gebrek aan beter maar ik ga nog liever op een industrieterrein speuren dan op een recreatieterrein... dus als het eens per 2 jr. is, is het veel.
Hoe moet je 'even' je spoor herstellen dan?
Dat betekend afbreken (als ik al aan het speuren ben), dus de hond snapt er geen hol van...
hond in de auto, opnieuw een spoor uitlopen op een ander stuk evengroot terrein.
Minimaal 2 uur wachten tot dit spoor lang genoeg gelegen heeft om uitgewerkt te worden.
Dus 'even' herstellen bestaat niet.

- bennie
- Zeer actief
Als je geen eigenwijze mensen tegen wilt komen rest slechts de optie om daar te gaan waar geen mensen komen, er is vast een Chinese wijsheid die dit beaamt.malinois schreef:dan ben je eigenwijs, heel simpel. Ik train niet 2 x per dag ik speur eens per week en die ene keer per week wil ik wel goed benutten om mijn hond iets te leren of af te leren... daar kan ik dus geen eigenwijze mensen bij gebruiken die hun zin willen doordrijven en verrekken om 1 meter om te lopen...Martijn schreef:
Het interesseert me niet hie je het vraagt. Het gaat er om wat je vraagt en je vraagt in dit scenario dat ik om ga lopen zodat jij niet even hoeft te wachten.
Tycha zegt dat het hooguit twee keer per dag gebeurt. Nou, dan wacht je die twee keer 30 seconden toch lekker even af?
Ik vind het prima dat mensen in openbaar gebied iets willen oefenen maar het probleem openbaar gebied versus privégebruik ligt niet bij mij.
Dat is bij honden trainen niet anders dan bij tennissen of vliegeren. Het moet lukken terwijl andere mensen gewoon op dezelfde manier gebruik kunnen maken van de omgeving. Als dat niet lukt moet je een plek zoeken waar het wel lukt.
Ik ben inderdaad verschrikkelijk eigenwijs en laat me niet zo makkelijk even om sturen.
Ik hou er niet van als mensen zomaar even openbaar gebied claimen. Als het echt zo weinig overlast geeft dan kun je die overlast toch gewoon voor je eigen rekening nemen? Dan herstel je die twee keer per dag je spoortje even. Waarom zou je dat zomaar bij een ander die niets met je hele spelletje te maken heeft over de schutting dumpen?
Maar wees niet bang hoor, een recreatieterrein is echt mijn laatste keuze om te gaan speuren, heb het ook weleens moeten doen bij gebrek aan beter maar ik ga nog liever op een industrieterrein speuren dan op een recreatieterrein... dus als het eens per 2 jr. is, is het veel.
Hoe moet je 'even' je spoor herstellen dan?
Dat betekend afbreken (als ik al aan het speuren ben), dus de hond snapt er geen hol van...
hond in de auto, opnieuw een spoor uitlopen op een ander stuk evengroot terrein.
Minimaal 2 uur wachten tot dit spoor lang genoeg gelegen heeft om uitgewerkt te worden.
Dus 'even' herstellen bestaat niet.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
En die plekken zijn er zo goed als niet zoals je zelf waarschijnlijk ook wel weet...bennie schreef: Als je geen eigenwijze mensen tegen wilt komen rest slechts de optie om daar te gaan waar geen mensen komen, er is vast een Chinese wijsheid die dit beaamt.
Als jij voor mij een drietal weilanden heb hier in het brabantse land zul je mij daarbuiten nergens meer zien hoor... dacht je dat ik daar met plezier een spoor uitloop? Het is puur gebrek aan beter.

- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Hahahahabennie schreef:er is vast een Chinese wijsheid die dit beaamt.
Confucius zegt: Je kunt niet alles hebben, waar zou je het laten?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee hoor, niet bij mij...Nanna schreef:Net waren het nog twee weilandenmalinois schreef: ik speur eens per week en die ene keer per week wil ik wel goed benutten om mijn hond iets te leren of af te leren... daar kan ik dus geen eigenwijze mensen bij gebruiken die hun zin willen doordrijven en verrekken om 1 meter om te lopen...
2 is ook goed hoor, dan speur ik met Xena wel op openbare terreinen voor haar SpH2, daar maakt het niet zoveel voor uit.
Dus ook met 2 of zelfs 1 grote ben ik al een heel gelukkig mens