Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe medicijn toedienen bij slechte eetlust, overgeven etc...

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Henk69
Vaste gebruiker
Contacteer:

Hoe medicijn toedienen bij slechte eetlust, overgeven etc...

Ongelezen bericht door Henk69 »

Hoi,

Ik kon zo snel geen gezondheidsforum ontdekken, dus hopelijk mag ik dit hier plaatsen.

Onze hond heeft hartfalen (kleine hond, hartklep?) en nu heeft ze het stadium bereikt dat er ascites (buikwaterzucht) is opgetreden. Ook viel ze herhaaldelijk flauw bij inspanning.

Dierenarts heeft de plaspil voorgeschreven (furosoral) en een medicijn wat de hartspierwerking versterkt (vasotop).
Beide in te geven 's ochtends voor het eten.

Medicijnen geven is altijd een drama maar vooral als het dier een slechte eetlust heeft.
We zijn nu aan de braadworst, maar dat komt er nu na een uur weer uit middels overgeven.

Ik ben dus op zoek naar tips voor iets wat lekker is en goed op de maag ligt en waarin ik de pilletjes kan stoppen. Het kan ook zonder voedsel maar dat is niet te doen.

Wat werkt er volgens jullie goed?
gekookte kip? chocolade pudding?
We zijn een beetje wanhopig :(

Alvast bedankt.

Henk
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Re: Hoe medicijn toedienen bij slechte eetlust, overgeven etc...

Ongelezen bericht door marye »

smeerkaas of smeerpate
Afbeelding
Botervrouwtje
Actief
Mijn ras(sen): Saarloos wolfhond

Ongelezen bericht door Botervrouwtje »

Bij ons werkt een stuk eierkoek erg goed.
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Je zou ook kunnen kijken of er medicatie is die je rectaal mag geven zodat de maag met rust gelaten word.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Als onze honden slecht eten, dan verstop ik het pilletje in een klein beetje kattenvoer (die zakjes van bijv Whiskas) of César/Pedigree. Door de sterke geur eten onze honden dat wel op.

Sterkte!
Henk69
Vaste gebruiker
Contacteer:

De voorloper van Vasotop zou vaak overgeven veroorzaken.
In vasotop zou hiervoor een toevoeging zijn gedaan om dit tegen te gaan.

Bedankt voor jullie tips.
Graag meer tips!
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Verstoppen in rodi worst of geven met wat gemalen pens.
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Ik stop medicatie in een stukje worst of kaas oid.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

In elk geval NOOOOIT in de chocoladepudding !!! Chacolade kan dodelijk zijn voor een hond !

Misschien kun je de dierenarts vragen of je de medicatie kan geven per injectie ?
Sandra
Afbeelding
Henk69
Vaste gebruiker
Contacteer:

empyree schreef:In elk geval NOOOOIT in de chocoladepudding !!! Chacolade kan dodelijk zijn voor een hond !

Misschien kun je de dierenarts vragen of je de medicatie kan geven per injectie ?
Chocolade: Echt?

Injectie: dagelijks wordt het probleem.
Ik denk ook niet dat de pharmaceuten én een orale én een rectale én een intraveneuze versie maken van al hun medicijnen.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Je zou eens kunnen testen, enkele dagen lang, om te kijken wat het braken veroorzaakt.
Dag 1: Enkel braadworst.
Dag 2: Braadworst met één medicijn.
Dag 3: Braadworst met het andere medicijn.
Ipv braadworst kun je natuurlijk iets anders gebruiken, maar voor de test misschien wel handig toch braadworst te gebruiken, want misschien moet ze juist daar wel van braken.

Pilletjes fijnmaken en in yoghurt geven is ook een optie, als alternatief voor braadworst.
Jacintha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Kruising Teckel

Ongelezen bericht door Jacintha »

Smeerworst of smeerkaas doet het hier altijd het best, plakt goed en je hebt er niet veel van nodig om het pilletje in te pakken.

En ja, chocolade is giftig. De stof theobromine in chocolade kan een hond niet afbreken en is dodelijk.
Afbeelding
Anouk, nooit uit gedachten, nooit uit het hart... 01-03-2005 ~ 28-04-2011
Henk69
Vaste gebruiker
Contacteer:

Dat mag dan veel bekender worden... :mep:
(Wat zijn de vergiftigingsverschijnselen)
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje

Ongelezen bericht door bellabeest »

chocolade
Symptomen:
De eerste symptomen beginnen na ongeveer 2-4 uur; Onrustig; braken; urineverlies; diarree verder met: Tachycardie, Hyperthermieen Polypneu Enkele uren later kunnen de volgende symptomen waarneembaar zijn: Hartritmestoornissen; Spierstijfheid; Hyperreflexie; Ataxie; Convulsies en Coma De dood kan optreden 18-24 uur na het optreden van de ritmestoornissen.
Indien er wordt uitgegaan van 20 mg theobromide per g cacao of 10 mg per gram pure chocolade, dan klopt dat vanaf 100 gram chocolade voor een middelgrote hond serieus moet worden ingegaan op een mogelijk intoxicatie.
Therapie:
Er is geen antidoot. De therapie is dus alleen symptomatisch. Indien de inname recent is (<2 uur) en er geen symptomen zijn, is een braakmiddel aangewezen. Bijvoorbeeld door apomorfine 0.02-0.04 ml/kg IV Daarna is herhaald actieve kool aangewezen: 0.5-2.0 g/kg PO of via een maagsonde iedere 4 uur gedurende minimaal 72 uur. Verder symptomatische therapie indien geindiceerd.

je heb van die speciale omhulsels voor pillen easy pil heet dat schijnt erg goed te werken
Afbeelding
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

In een bak mono choco pudding van 500 gram zit nog geen 3% cacao in. Dus als jij denkt dat de hond zijn medicijnen wel zal gaan eten door hem chocopudding voor te schotelen zou ik dat gewoon doen.

En daarmee doel ik dan simpel op 1-2 lepeltjes pudding met daarin de medicijnen. de hond krijgt nagenoeg niets van chocolade binnen.

chocolade is idd vergif voor een hond. Maar dan moet een hond toch wel een redelijke hoeveelheid hiervan binnen krijgen. Het gevaarlijkste voor een hond is het geven van "pure" (echte) chocolade. Dus nog niet eens die goedkope huismerken. Dat zijn van die nep dingen waar nagenoeg geen theobromine in zit. Hetzelfde geld voor witte "chocolade".

Ik snap de redenatie heel goed hoor als men zegt dat je "nooit" geen chocolade mag geven. Maar in de vorm zoals jij die aangeeft, als jij zeker weet dat dat het enigste is waardoor je hond zijn medicijn wel in neemt zou ik idd een lepeltje pudding geven met daarin het medicijn.

Laatst hadden we toevallig zelf iets aan de hand dat de hond van mijn moeder de reep van mijn dochter te pakken had gehad (pure wel te verstaan) we hebben haar zekerheidshalve proberen te laten spugen. Maar in principe geld dat het pas dodelijk "kan" zijn bij dosis van 100 gram per kilo lichaamsgewicht.

Is er iets anders wat je hond graag eet behalve die choco pudding dan is het logisch om dat te geven, maar als je echt een zeikerd van een hond hebt zou ik daar persoonlijk echt niet moeilijk over doen hoor.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
bellabeest
Zeer actief
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje

smoekie schreef:In een bak mono choco pudding van 500 gram zit nog geen 3% cacao in. Dus als jij denkt dat de hond zijn medicijnen wel zal gaan eten door hem chocopudding voor te schotelen zou ik dat gewoon doen.

En daarmee doel ik dan simpel op 1-2 lepeltjes pudding met daarin de medicijnen. de hond krijgt nagenoeg niets van chocolade binnen.

chocolade is idd vergif voor een hond. Maar dan moet een hond toch wel een redelijke hoeveelheid hiervan binnen krijgen. Het gevaarlijkste voor een hond is het geven van "pure" (echte) chocolade. Dus nog niet eens die goedkope huismerken. Dat zijn van die nep dingen waar nagenoeg geen theobromine in zit. Hetzelfde geld voor witte "chocolade".

Ik snap de redenatie heel goed hoor als men zegt dat je "nooit" geen chocolade mag geven. Maar in de vorm zoals jij die aangeeft, als jij zeker weet dat dat het enigste is waardoor je hond zijn medicijn wel in neemt zou ik idd een lepeltje pudding geven met daarin het medicijn.

Laatst hadden we toevallig zelf iets aan de hand dat de hond van mijn moeder de reep van mijn dochter te pakken had gehad (pure wel te verstaan) we hebben haar zekerheidshalve proberen te laten spugen. Maar in principe geld dat het pas dodelijk "kan" zijn bij dosis van 100 gram per kilo lichaamsgewicht.

Is er iets anders wat je hond graag eet behalve die choco pudding dan is het logisch om dat te geven, maar als je echt een zeikerd van een hond hebt zou ik daar persoonlijk echt niet moeilijk over doen hoor.
dik gedrukt is niet waar 100 gram is voor een hond van 20 kilo al dodelijk
Afbeelding
smoekie
Zeer actief

buiten hetgeen mijn eigen DA ons heeft verteld nadat de hond van mijn moeder aan de reep (pure) chocolade had gegeten ff een paar linken van andere "sites"

http://www.barfplaats.nl/forum/index.php?topic=38610.0" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.dierenkliniekleusden.nl/inde ... &Itemid=98" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door flatcoat »

Kun je niet gewoon de bek openen, pillen erin mikken, bek dicht en even over de keel/hals wrijven?? Braadworst op de nuchtere maag lijkt me eerlijk gezegd best wel "zwaar" op de maag. Het is misschien niet de manier die je voorkeur heeft maar ja, de medicatie is nodig dus als het met allerlei lekkers niet lukt dan maar op de "ouderwetse" manier.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

misschien toch eerst wat eten geven en dan een uurtje later pas de medicatie. Heb zelf een hond gehad met zware hartmedicatie (meer als jouw hondje krijgt) en gaf eerst eten
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Henk69
Vaste gebruiker
Contacteer:

flatcoat schreef:Kun je niet gewoon de bek openen, pillen erin mikken, bek dicht en even over de keel/hals wrijven?? Braadworst op de nuchtere maag lijkt me eerlijk gezegd best wel "zwaar" op de maag. Het is misschien niet de manier die je voorkeur heeft maar ja, de medicatie is nodig dus als het met allerlei lekkers niet lukt dan maar op de "ouderwetse" manier.
Vanochtend met gekookte kip geprobeerd. Eerst peilen met een klein stukje hoe de eetlust was. Ging goed.
Toen de plaspil midden in een blokje gedaan. Het is alsof ze de medicijnen van een kilometer afstand kunnen ruiken! Niets gegeten dus.
Heb toen geprobeerd de bek open te "wrikken" om het pilletje direct naar binnen te krijgen. Lukt niet, en ik ben best sterk.

De pharmaceuten hebben volgens mij nog nooit zelf een zieke hond gehad...

easy pil ga ik even googlen... :)
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Furosemide bestaat ook in injecteerbare vorm, dat helpt hopelijk al iets. Vasotop niet zover ik weet. 'De' truc is: wangen naar binnen duwen, dat doet pijn dus dan moet het mondje wel open. Dan duw je met je andere hand de pil zover mogelijk de keel in, zodat hij de pil er niet weer uit kan werken. Je vingers zijn beschermd doordat zijn eigen wangen ook tussen de kiezen zitten :ugh:

Ik weet het dit klinkt beroerd en is het ook wel een beetje maar als hij eenmaal doorheeft dat tegenstribbelen geen zin heeft wordt het vaak een stuk makkelijker. Sorry beter advies heb ik helaas niet voor je :U:

Kees

EDIT Misschien toch wel. ik heb op een congres ooit een pillentoediengeval cadeau gekregen. Ziet er uit als een balpen, aan het eind klem je het pilletje. Je duwt het hele geval het bekkie in (is zo dik als een balpen dus bekkie hoeft amper open) en dan kun je het pilletje dumpen. Vraag eens aan je DA of hij zo´n ding kent.
Laatst gewijzigd door CKS op 10 jun 2010 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.
smoekie
Zeer actief

Ik kreeg die pillen destijds bij Nell er ook met geen mogelijkheid in. Hoe ze het deed, deed ze het maar ze wist het altijd precies zo te doen dat ze het "lekkere" opat en de pillen overbleven. Gerold in kaas, in biefstuk, in de yoghurt etc etc. Niks hielp. Toen contact opgenomen met de DA en bleek ik het medicijn ook "vloeibaar" mee te kunnen krijgen :roll:

Toen was het makkelijker. Ik kon het of in een klein beetje melk spuiten (wat ze wel dronk) of toen als ze dat toch niet wilde wel in (onder dwang, dat wel) rechtstreeks in haar bek spuiten.
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maria »

Ik doe het altijd gewoon achter in de keel, geen gedoe met kip/worst of andere dingen.
En als ik ga lopen klieren met kaas,worst en andere dingen hebben ze direct door dat er wat inzit.

(de bek opeen wil nog weleens werken als je de lippen mee naar binnenduwt, dan doen ze wel open want anders wordt het pijnlijk).
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

soms helpt het als je een tweede plakje worst in de hand houdt zichtbaar, dan slikken ze de eerste snel door omdat ze die tweede ook graag snel willen hebben :wink:
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Maria schreef:Ik doe het altijd gewoon achter in de keel, geen gedoe met kip/worst of andere dingen.
En als ik ga lopen klieren met kaas,worst en andere dingen hebben ze direct door dat er wat inzit.
Zo doe ik het inderdaad ook; bek openen, pillen flink ver achterin de keel drukken en de bek weer dicht houden. Misschien niet de meest 'diervriendelijke' manier, maar als je er een beetje handigheid in hebt, heb je iedere pil binnen een seconde naar binnen. Dat lijkt me voor alle partijen de minste frustratie opleveren?
Henk69
Vaste gebruiker
Contacteer:

Goede tips!

Ik heb easypill geregeld bij de DA en dat heeft vandaag in ieder geval het gewenste effect gehad... :)
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Henk69 schreef:Goede tips!

Ik heb easypill geregeld bij de DA en dat heeft vandaag in ieder geval het gewenste effect gehad... :)
Hartstikke goed! :ok:
Jacintha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Kruising Teckel

Ongelezen bericht door Jacintha »

Henk69 schreef:Dat mag dan veel bekender worden... :mep:
(Wat zijn de vergiftigingsverschijnselen)
Dat ís al behoorlijk bekend.
Afbeelding
Anouk, nooit uit gedachten, nooit uit het hart... 01-03-2005 ~ 28-04-2011
bellabeest
Zeer actief
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje

fijn dat het gelukt is met easy pill.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”