2 van mijn 5 hondjes zijn bang voor andere honden. Nu loop ik sinds kort weer vaak in het park wat een aanlijngebied is. Toch lopen er in dat park wel sommige honden los. De meeste honden komen niet op ze af en dan is er niets aan de hand.
Maar sommige honden die komen echt als een idioot op ze afstuiven. En gaan altijd direct op de bangste af. En die denken dan maar aan 1 ding en dat is vluchten

Ik heb mijn hondjes nog nooit eerder opgetild bij andere honden omdat ik weet dat ze daar bang van worden. Maar dat is nu juist het probleem; als ik ze niet oppakt springen die honden er gewoon bovenop (soms ook alleen maar om te spelen) en daar zijn ze zo bang van geworden dat ik ze eerst niet eens meer het park in kreeg (ik denk dat dit ook gedeeltelijk door mij komt omdat ik al bang ben als er zo'n hond op ze af komt rennen omdat het zo vaak fout is gegaan en ze steeds banger werden).
Maar als er nu een losse hond op ze afkomt til ik ze wel op . Dit lijkt aardig goed te gaan want ze krijgen steeds meer zelfvertrouwen in het park. Als honden aangelijnd zijn laat ik ze wel altijd op de grond staan.
Ook probeer ik zoveel mogelijk losse honden te ontlopen.
Wat vinden jullie is het in dit geval goed om je hondje op te tillen? Zoniet wat zouden jullie doen?