Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Gras eten
Moderator: moderatorteam
-
SuzieC1970
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
- Aantal honden: 2
Gras eten
Ik ben benieuwd wat jullie denken wat de oorzaak is van gras eten. Max graast het liefst de hele dag. Tijdens de wandeling en in de tuin van het gazon. Soort gras lijkt niks uit te maken, ander onkruid en uitgebloeide bloemetjes gaan ook gewoon mee. Ik word er stapelgek van. Spugen doet hij er nooit van, wel draadjes poepen.... Hij eet goed. Lijkt geen last van zijn maag te hebben ofzo.Krijgt afwisselend brok en kvv. Soort voer lijkt geen invloed te hebben, aantal keren voeren per dag ook niet. Ik geloof niet meer dat hij het alleen doet omdat het toevallig lekker is. Dat klopt voor mijn gevoel niet.
Na wat googelen lijkt het aan de zuurgraad van de maag te kunnen liggen, gras zou zuur neutraliseren. Een ander argument is dat honden en katten foliumzuur uit het gras halen en daar dus typisch een tekort aan zouden hebben. Ik vraag me af wat nu het beste is. Ik hoor verschillende adviezen: foliumzuur bijgeven, spirulina, hokamix of iets vergelijkbaars...
Na wat googelen lijkt het aan de zuurgraad van de maag te kunnen liggen, gras zou zuur neutraliseren. Een ander argument is dat honden en katten foliumzuur uit het gras halen en daar dus typisch een tekort aan zouden hebben. Ik vraag me af wat nu het beste is. Ik hoor verschillende adviezen: foliumzuur bijgeven, spirulina, hokamix of iets vergelijkbaars...
-
S@ndr@
- Zeer actief
Re: Gras eten
ik heb ook een Cane Koe, en ik doe er verder weinig aan, hij lijkt het gewoon lekker te vinden 
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
ik laat het hier gewoon gaan, nu eet mijn hond niet veel gras, maar het jonge gras lange vind ze heerlijk om te eten...
zie er geen kwaad in, ze poept goed, is gezond en braakt er niet van.
Ik weet niet wat ik zou doen als ze als een koe het grasveld af zou maaien, maar in de geringheid dat mijn hond het doet geef ik er niets bij
zie er geen kwaad in, ze poept goed, is gezond en braakt er niet van.
Ik weet niet wat ik zou doen als ze als een koe het grasveld af zou maaien, maar in de geringheid dat mijn hond het doet geef ik er niets bij

- Jolande1961
- Zeer actief
Sammie graast ook en gaat er niet van kotsen, lastiger is het, als de drollen aan een lange grasspriet haverwege blijven hangen.
- -Gaby-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
En als ie daarna moeilijk met zo'n gezicht op je af loopt van "Baasje, er zit iets vast, help even!"Jolande1961 schreef:Sammie graast ook en gaat er niet van kotsen, lastiger is het, als de drollen aan een lange grasspriet haverwege blijven hangen.
-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
mijn beide honden grazen ook. en vooral in deze periode van het jaar.
het is alleen vervelend als hun poep blijft hangen en ik dat met een plastic zakje om mijn hand het eruit moet trekken. moet je ook even geen mensen tegen komen
ik doe er verder ook niks aan. ze lijken het gewoon lekker te vinden. ik zeg altijd dat ze naar de saladebar gaan
het is alleen vervelend als hun poep blijft hangen en ik dat met een plastic zakje om mijn hand het eruit moet trekken. moet je ook even geen mensen tegen komen
ik doe er verder ook niks aan. ze lijken het gewoon lekker te vinden. ik zeg altijd dat ze naar de saladebar gaan
-
SuzieC1970
- Zeer actief
Mijn andere hond eet ook wel eens gras hoor. Vooral dat jonge voorjaarsgras is lekker. Maar dat is af en toe. Niet de hele dag door elke minuut een hap ! Dat wandelt ook niet echt handig hoor...
- Frysian Beer
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): American Bulldog
Ik heb hier een Amerikaanse Koe. Gewoon laten gaan. Hij vindt het lekker. Ligt aan het ras. Schijt het vanzelf weer uit.

Geval apart.
- Dusty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese stabij x Toller
Toller - Aantal honden: 2
Aika eet hier graag gras, Dusty doet het maar zo af en toe. ik laat het gewoon gaan als ze los lopen maar als ze aan de riem zitten blijf ik niet staan wachten tot dat ze uit gegeten is hoor 

-
MoniqueDM
- Zeer actief
Mijn honden eten ook gras.SuzieC1970 schreef:Na wat googelen lijkt het aan de zuurgraad van de maag te kunnen liggen, gras zou zuur neutraliseren. Een ander argument is dat honden en katten foliumzuur uit het gras halen en daar dus typisch een tekort aan zouden hebben.
Normaal zijn dat hier en daar wat sprieten, maar Donna heeft ook wel eens last van maagzuur.
Dat staat ze echt op de lamellen van de voordeur te klapperen met haar pootje omdat ze dan persé naar buiten wil om gras te eten.
Ze staat dan een poosje te grazen als een koe en daarna wordt ze rustiger. Ik zie aan haar dat het eten van gras het brandend maagzuur of oprispingen tegengaat.
Ik geef daarna een Zantacje, dat maakt het maagzuur wat minder zuur en dat helpt meestal wel binnen een paar uur.
Al met al denk ik dus dat het verhaal over dat gras(sappen) maagzuur zou neutraliseren, aardig klopt.
Toen ik bovenstaand verhaal tegen mijn dierenarts vertelde, zei zij ook dat deze verschijnselen te maken hebben met het maagzuur.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)

- Elmo/maureen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatier
- Aantal honden: 1
-
Baily&Luna
- Zeer actief
hahaha, ja dat herken ik wel-Gaby- schreef:En als ie daarna moeilijk met zo'n gezicht op je af loopt van "Baasje, er zit iets vast, help even!"Jolande1961 schreef:Sammie graast ook en gaat er niet van kotsen, lastiger is het, als de drollen aan een lange grasspriet haverwege blijven hangen.
- ChantalBos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo, Barbet & Whippet
- Aantal honden: 5
Yenthe produceert teveel maagzuur. Maar als haar ik gras laat eten gaat ze spugen en stopt ook niet meer met spugen. Ze spuugt haar maag dan helemaal kapot met het gevolg dat er alleen nog maar bloed uit komt. Dus Yenthe krijgt een korfje om als ik zie dat ze kans heeft tot gras eten tijdens een wandeling. En als ze wel aan het spugen is geslagen gaat er direct cerenia in.MoniqueDM schreef:Mijn honden eten ook gras.SuzieC1970 schreef:Na wat googelen lijkt het aan de zuurgraad van de maag te kunnen liggen, gras zou zuur neutraliseren. Een ander argument is dat honden en katten foliumzuur uit het gras halen en daar dus typisch een tekort aan zouden hebben.
Normaal zijn dat hier en daar wat sprieten, maar Donna heeft ook wel eens last van maagzuur.
Dat staat ze echt op de lamellen van de voordeur te klapperen met haar pootje omdat ze dan persé naar buiten wil om gras te eten.
Ze staat dan een poosje te grazen als een koe en daarna wordt ze rustiger. Ik zie aan haar dat het eten van gras het brandend maagzuur of oprispingen tegengaat.
Ik geef daarna een Zantacje, dat maakt het maagzuur wat minder zuur en dat helpt meestal wel binnen een paar uur.
Al met al denk ik dus dat het verhaal over dat gras(sappen) maagzuur zou neutraliseren, aardig klopt.
Toen ik bovenstaand verhaal tegen mijn dierenarts vertelde, zei zij ook dat deze verschijnselen te maken hebben met het maagzuur.
Elke grote liefde eindigt met een groot verdriet.
- JML
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Diefje en Cheeky staan ook regelmatig te grazen.
Ik doe er niet veel aan, roep ze hooguit weer naar binnen, ik ga er niet uitgebreid op staan te wachten.
Ik doe er niet veel aan, roep ze hooguit weer naar binnen, ik ga er niet uitgebreid op staan te wachten.
-
MoniqueDM
- Zeer actief
Dat is best heftig!ChantalBos schreef:Yenthe produceert teveel maagzuur. Maar als haar ik gras laat eten gaat ze spugen en stopt ook niet meer met spugen. Ze spuugt haar maag dan helemaal kapot met het gevolg dat er alleen nog maar bloed uit komt. Dus Yenthe krijgt een korfje om als ik zie dat ze kans heeft tot gras eten tijdens een wandeling. En als ze wel aan het spugen is geslagen gaat er direct cerenia in.MoniqueDM schreef:Mijn honden eten ook gras.SuzieC1970 schreef:Na wat googelen lijkt het aan de zuurgraad van de maag te kunnen liggen, gras zou zuur neutraliseren. Een ander argument is dat honden en katten foliumzuur uit het gras halen en daar dus typisch een tekort aan zouden hebben.
Donna spuugt gelukkig nooit van gras, dus de volgende dag komt het er, vaak met wat hulp vanwege grassprieten die blijven hangen, aan de achterkant weer uit.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)

- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
Die van ons aten ook wel eens gras, maar van wat ik begrepen heb deden ze dat omdat ze niet lekker waren. Honden die veel gras eten hebben vaak een tekort aan iets in de voeding. (weet ff niet meer wat) waarbij als het voedingspatroon veranderd wordt het gras eten ook minder wordt of verdwijnt.
Dus nee, volgens mij is het echt niet goed als honden als koeien staan te grazen. Hebtrouwens ooit eens bij de DA in de wachtruimte gezeten met een vrouw die haar hond op kwam halen. Bleek er een stuk van de darm kapot te zijn doordat er een hele bult gras in de darm zat en de hond daaraan geopereerd was.
Hond van een vriendin van vroeger at het gras ook altijd “zo lekker”
dan vertelde ze dat ze er wel eens gek van werd dat de hond thuis altijd overgaf omdat ie misselijk was geworden van het gras eten.
Volgens mij at ie het gras juist omdat ie misselijk was
Zou ik het idee hebben dat Nell niet helemaal lekker zou zijn dat ze ineens wat gras zou eten zou ik het niet erg vinden, maar veel of vaak gras eten
Daarbij komt nog eens dat ik niet zo veel verstand van gras heb dat ik weet welke goed zou kunnen of welke hard zijn en voor problemen kunnen zorgen.
Dus nee, volgens mij is het echt niet goed als honden als koeien staan te grazen. Hebtrouwens ooit eens bij de DA in de wachtruimte gezeten met een vrouw die haar hond op kwam halen. Bleek er een stuk van de darm kapot te zijn doordat er een hele bult gras in de darm zat en de hond daaraan geopereerd was.
Hond van een vriendin van vroeger at het gras ook altijd “zo lekker”
Zou ik het idee hebben dat Nell niet helemaal lekker zou zijn dat ze ineens wat gras zou eten zou ik het niet erg vinden, maar veel of vaak gras eten
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- Demi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Hier 4 koeien
Ik word er echt gek van en van mij mogen ze het dus echt niet. Ik loop de hele wandeling om de 10 seconden een van de namen te roepen, omdat diegene weer staat te grazen
En ze hebben me ondertussen ook al duidelijk gemaakt dat ik het gras tussen de stenen in de achtertuin moet weghalen, anders doen ze dat zelf wel even
En ze hebben me ondertussen ook al duidelijk gemaakt dat ik het gras tussen de stenen in de achtertuin moet weghalen, anders doen ze dat zelf wel even
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
- Jolande1961
- Zeer actief
Ja, lekker-Gaby- schreef:En als ie daarna moeilijk met zo'n gezicht op je af loopt van "Baasje, er zit iets vast, help even!"Jolande1961 schreef:Sammie graast ook en gaat er niet van kotsen, lastiger is het, als de drollen aan een lange grasspriet haverwege blijven hangen.
-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
ik denk dat het wel klopt dat honden een tekort aan iets hebben, of dat de zuurgraad niet goed is.
mijn honden eten ook gras als ze willen kotsen. en ze dus niet lekker zijn.
Echter denk ik dat er een verschil is wanneer ze het voor de lekker eten, en wanneer ze het eten omdat ze niet lekker zijn.
bij Buster kan ik namelijk meteen zien wanneer hij het eet, omdat hij duidelijk wil kotsen of niet lekker is. en wanneer hij het eet gewoon om de lekker.
ik denk dus echt dat beide mogelijkheden kunnen. in de herfst en winter wordt er zo ie zo niet gegraasd. terwijl de voeding hetzelfde is. dus ik denk dat dat dan echt om het lekkere voorjaarsgras gaat. en waarschijnlijk zitten er best voedingssbestanddelen in die de hond goed kan gebruiken. net zoals andere dieren bepaalde grassen en kruiden nuttigen. ook wolven doen dit.
mijn honden eten ook gras als ze willen kotsen. en ze dus niet lekker zijn.
Echter denk ik dat er een verschil is wanneer ze het voor de lekker eten, en wanneer ze het eten omdat ze niet lekker zijn.
bij Buster kan ik namelijk meteen zien wanneer hij het eet, omdat hij duidelijk wil kotsen of niet lekker is. en wanneer hij het eet gewoon om de lekker.
ik denk dus echt dat beide mogelijkheden kunnen. in de herfst en winter wordt er zo ie zo niet gegraasd. terwijl de voeding hetzelfde is. dus ik denk dat dat dan echt om het lekkere voorjaarsgras gaat. en waarschijnlijk zitten er best voedingssbestanddelen in die de hond goed kan gebruiken. net zoals andere dieren bepaalde grassen en kruiden nuttigen. ook wolven doen dit.
-
blondie
- Zeer actief
heb hier twee grazers nu.. het nieuwe verse gras is niet te versmaden... en ze doen het niet omdat ze niet lekker zijn..
Zie wel verschil dat als ze echt niet lekker zijn, diaree of zo dat ze bewust gras opzoeken en het eten..
En ook eten ze soms gras om het daarna uit te kotsen.. ben er op gaan letten wanneer het wel weer met slijm uitgekotst werd... dat was vaak als de honden al braakneigingen hadden.. dus wellicht wat gal in de maag of zo..
Maar verder grazen ze van het verse gras nu puur omdat het goed voor ze is denk
ze grazen maar een eind weg.. en inderdaad moest ik Finn gister een handje helpen omdat er een plukje was blijven hangen in zijn anus.... lang leve de poepzakjes 
Zie wel verschil dat als ze echt niet lekker zijn, diaree of zo dat ze bewust gras opzoeken en het eten..
En ook eten ze soms gras om het daarna uit te kotsen.. ben er op gaan letten wanneer het wel weer met slijm uitgekotst werd... dat was vaak als de honden al braakneigingen hadden.. dus wellicht wat gal in de maag of zo..
Maar verder grazen ze van het verse gras nu puur omdat het goed voor ze is denk
-
teckeltoos
- Zeer actief
Sarah is niet zo'n grazer maar onze vorige teckel had de bijnaam Clarabella koe

-
SuzieC1970
- Zeer actief
Nou, even een update voor degene die het misschien interressant vinden...
Ik heb laatst een potje veendrenkstof van sanoflor gekocht en na twee dagen at Max geen gras meer ! Ook geen potgrond, takjes en poep van andere honden trouwens ! Dat heb ik hem anderhalve week gegeven, toen was het potje leeg. Na een week of twee begon hij weer gras te eten hoewel het nu minder is dan eerst. Heb dus weer een nieuw potje besteld(en nu een grotere verpakking) Ik ben alleen benieuwd of ik het hem moet blijven geven dagelijks ofdat het een keer in de zoveel tijd als soort "kuurtje" kan? Dat ga ik dus maar even uitproberen !
Ik heb laatst een potje veendrenkstof van sanoflor gekocht en na twee dagen at Max geen gras meer ! Ook geen potgrond, takjes en poep van andere honden trouwens ! Dat heb ik hem anderhalve week gegeven, toen was het potje leeg. Na een week of twee begon hij weer gras te eten hoewel het nu minder is dan eerst. Heb dus weer een nieuw potje besteld(en nu een grotere verpakking) Ik ben alleen benieuwd of ik het hem moet blijven geven dagelijks ofdat het een keer in de zoveel tijd als soort "kuurtje" kan? Dat ga ik dus maar even uitproberen !