Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Met moeilijke hond naar het bos?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Supernova
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Met moeilijke hond naar het bos?

Ongelezen bericht door Supernova »

Lin-C schreef:
Denise. schreef:
Lin-C schreef:Ik zou er niet zoveel moeite mee hebben als jouw hond aangelijnd en gemuilkorft is.

Hier in de buurt woont een mechelse herder, heel agressief. Toen ik mijn hondje net had wist ik dat nog niet, was de hond nog nooit tegengekomen. Toen hij 4 maanden was liep ik de deur uit, als ik 3 stappen naar rechts doe sta ik in het losloopgebied. Semmy liep dus vanaf de deur los mee, toen we net het losloopgebied inliepen kwam ineens om de hoek die herder aangestormt. Los, maar met muilkorf. Hij dook echt bovenop Semmy. Hij duwde hem met zn muilkorf op de grond en duwde hem zo over de stoep heen. Ik ging door het lint. Ik schreeuwde naar de vrouw die met hem liep en rende toen naar de honden toe. Semmy kon gelukkig ontsnappen en rende onder een geparkeerde auto. Doordat de herder hem over de stoep had geduwd waren zijn achterpootjes opengeschaaft. Ik moet zeggen dat sindsdien ik ook een schijtert ben geworden, alleen daarom al zou ik mn hond aanlijnen als ik jou zou zien.
Maar wat ik hiermee ook wil zeggen is: Ookal is hij gemuilkorft, er kan alsnog wat gebeuren. Zolang jij zeker weet dat je je hond aanlijnt en ook aankan is er geen probleem.

De herder loopt trouwens tegenwoordig hier in het losloopgbied aan een flex, zonder muilkorf. Hij heeft al meedere honden gebeten, en zelf een baasje in haar bovenbeen. Ik vind het wandelen aan een flex, zonder muilkorf voor deze hond (in combinatie met z'n onverantwoordelijke baasje) dus echt onverantwoord.
Bah wat vervelend voor Semmy :( Dit is dus precies wat ik niet wil dat er gebeurt. Dus vandaar dat Kenzo niet losloopt en hij een muilkorf om heeft. Ik heb namelijk ook een Mechelaar in de buurt die niet met honden kan. En die loopt ook altijd los en bijt honden. En die eigenaar staat er bij te lachen :ugh: Kan je niet de wijkagent inschakelen?
Ik heb diezelfde avond de politie gebelt om te vragen wat ik hiermee kon. Zij advisseerde mij om dit aan de hondengeleider van de politie voor te leggen. Deze zou (zeker als er meer meldingen over dezelfde honden waren) de hond gaan observeren en onderwerpen aan een gedragstest. Ik heb toen mijn nummer achtergelaten en de hondengeleider zou contact met mij opnemen. Dit heeft hij ook gedaan, alleen was ik op dat moment aan het werk en heeft hij op mijn voicemail ingesproken. Ik heb toen hem weer gebelt. Hij was op dat moment weer niet aanwezig. En hij zou mij dan weer bellen. Dit is nooit gebeurt. Ik heb zelf nog 4x gebelt en heb nooit contact met de man gehad. Toen heb ik het daar eigelijk bij laten zitten. De baasjes van de andere honden die hij heeft gepakt durven niet naar de eigenaren te gaan om de DA rekening aan ze te overhandigen of om de politie te bellen, de baasjes zijn namelijk nogal 'asociaal'. :roll:

Maargoed, dit is allemaal wel een beetje offtopic, haha. Ik hoop gewoon dat het bij jou en Kenzo nooit zover komt. Maar als ik lees hoe je ermee omgaat denk ik niet dat dat gebeurt. Veel succes verder met Kenzo!
Op deze manier schiet het natuurlijk niet op nee. Toch wel jammer dat dit soort baasjes het plezier verpesten van andere hondenbaasjes. Maar dat zal je altijd wel houden denk ik. Ik kan natuurlijk nooit met 100 procent zekerheid zeggen dat het nooit zal gebeuren, maar ik doe er wel alles aan om het te voorkomen.

Mgoe weer ontopic :F:
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Denise. schreef:
Er is niet zoveel bos in de buurt wat aanlijngebied is, het enige waar ik van weet is een stuk hei. Maar wat bedoel je met trucjes? Dat hij zijn muilkorf afkrijgt? Ik ben me er wel bewust van dat dat kan gebeuren, maar tot nu toe heeft hij het niet geprobeerd. Ook niet terwijl een buurhond hem de hele tijd lastig viel. En ik wil dus inderdaad gaan oefenen op de hei waar het aanlijngebied is. Hier in de buurt reageert Kenzo al een stuk rustiger op andere honden, daar heb ik dan ook op geoefend. Hij houdt de hond in de gaten maar zodra die voorbij is kijkt hij naar mij(op mijn kijk eens!) en dan krijgt hij een beloning en dan lopen we weer verder. Maar ik vind het lastig want als ik dus inderdaad rekening moet houden met de honden die niet luisteren dan kan ik dus nergens heen. Jij hebt toch ook Akita's? Ga je met ze naar het bos? Ik ben wel benieuwd hoe jij dat doet, alle tips zijn welkom. En wat ik dus ga doen, is gewoon steeds naar het aanlijngebied, en als ik denk dat hij er klaar voor is een keer naar het bos. Maar als hij er niet klaar voor is dan gaan we niet naar het bos. Ik denk dat ik dat wel redelijk in kan schatten bij Kenzo. En het lijkt me ook een goed idee om weer te gaan trainen, dan komt hij toch heel veel verschillende honden tegen.
Niet alleen over het evt af krijgen van de muilkorf maar ook de truckjes worstelen. Ook met poten en gewicht kunnen ze schade aanrichten, ze halen de hond gewoon binnen met hun poten als zij willen terwijl jij denkt van oh kijk hij reageerd niet. :wink:
Ik loop in bossen en op de hei maar wel zo goed als altijd in aanlijngebied. Af en toe in een losloopgebied wat heel stil is maar mijn honden reageren op zich niet op andere honden zodra zij aangelijnd zijn. Kliert er 1 zullen zij eerst een paar keer waarschuwen, daar zijn wij al jong mee begonnen dus zij weten niet beter. Trainen moet je altijd blijven doen, dat kan nooit kwaad :wink:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Supernova
Zeer actief

chrico schreef:
Denise. schreef:
Er is niet zoveel bos in de buurt wat aanlijngebied is, het enige waar ik van weet is een stuk hei. Maar wat bedoel je met trucjes? Dat hij zijn muilkorf afkrijgt? Ik ben me er wel bewust van dat dat kan gebeuren, maar tot nu toe heeft hij het niet geprobeerd. Ook niet terwijl een buurhond hem de hele tijd lastig viel. En ik wil dus inderdaad gaan oefenen op de hei waar het aanlijngebied is. Hier in de buurt reageert Kenzo al een stuk rustiger op andere honden, daar heb ik dan ook op geoefend. Hij houdt de hond in de gaten maar zodra die voorbij is kijkt hij naar mij(op mijn kijk eens!) en dan krijgt hij een beloning en dan lopen we weer verder. Maar ik vind het lastig want als ik dus inderdaad rekening moet houden met de honden die niet luisteren dan kan ik dus nergens heen. Jij hebt toch ook Akita's? Ga je met ze naar het bos? Ik ben wel benieuwd hoe jij dat doet, alle tips zijn welkom. En wat ik dus ga doen, is gewoon steeds naar het aanlijngebied, en als ik denk dat hij er klaar voor is een keer naar het bos. Maar als hij er niet klaar voor is dan gaan we niet naar het bos. Ik denk dat ik dat wel redelijk in kan schatten bij Kenzo. En het lijkt me ook een goed idee om weer te gaan trainen, dan komt hij toch heel veel verschillende honden tegen.
Niet alleen over het evt af krijgen van de muilkorf maar ook de truckjes worstelen. Ook met poten en gewicht kunnen ze schade aanrichten, ze halen de hond gewoon binnen met hun poten als zij willen terwijl jij denkt van oh kijk hij reageerd niet. :wink:
Ik loop in bossen en op de hei maar wel zo goed als altijd in aanlijngebied. Af en toe in een losloopgebied wat heel stil is maar mijn honden reageren op zich niet op andere honden zodra zij aangelijnd zijn. Kliert er 1 zullen zij eerst een paar keer waarschuwen, daar zijn wij al jong mee begonnen dus zij weten niet beter. Trainen moet je altijd blijven doen, dat kan nooit kwaad :wink:
Oh op die fiets. Ik denk dat Kenzo erg handig zou zijn in worstelen, en daar heb ik ook wel over nagedacht. Hij richt redelijk makkelijk op die manier schade aan. Maar ik hoop natuurlijk dat het zo ver niet komt. Of Kenzo waarschuwt dat verschilt per hond, meestal niet maar bij sommige heeft hij veel meer geduld dan anders. Ik heb helaas nog niet kunnen ontdekken wat zo'n hond nou anders maakt maar misschien komt dat nog. Ik heb over jullie tips goed nagedacht en ik denk dat het verstandig is als ik in aanlijngebied ga wandelen. Een losloopgebied voegt niet zoveel toe. Misschien over een tijdje (kan een jaar zijn, maar ook 5 jaar) als ik vind dat het kan ga ik heel vroeg naar een losloopgebied en dan kan Kenzo aan de lange lijn. Maar voorlopig is dat nog niet aan de orde.
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Mijn Jace is in zijn leven al 5 keer aangevallen door andere honden.
De eerste keer was hij 12 weken.
Hij heeft daardoor geen vertrouwen meer in andere reuen en viel uit naar elke reu die maar naar hem keek. Ook hebben wij zelf fouten gemaakt in het weer op de rails krijgen, maar wij waren totaal onervaren wat honden betreft.
Ik ben nu zover met hem, dat ik gewoon met hem kan wandelen, ook in de buurt van andere honden, zolang hij maar aan de lijn zit. Schijnbaar heeft hij mij dan nodig. Bij mijn man valt hij dus wel uit naar andere honden.
Ik wandel dus nooit los met hem in de buurt van andere honden.
Ik moet er wel enkele minuten voor rijden, maar 2 keer per dag ga ik met de honden wandelen in de weien langs de Maas. Daar kom ik dus echt nooit iemand tegen en zou er iemand aankomen, dan zie ik dat al van verre en kan ik een andere kant op lopen.
Vorige week zijn we gaan wandelen met de hondenschool en dan loopt Jace gewoon mee, wel aangelijnd. Hij is geen keer uitgevallen.

Als ik bij mij de straat oversteek, dan sta ik een een prachtig park, waar de honden los mogen lopen. Maar daar kom ik dus zelden, omdat iedereen daar zijn hond los laat, ook de minder sociale honden.Een die wil ik dus net niet tegenkomen.
Het gaat de laatste tijd zo goed met Jace, dat wil ik dus niet laten verknallen door een hond die weer op hem duikt.
Inmiddels weten we nu waar we goed kunnen wandelen, zonder veel mensen met honden tegen te komen.
Ik heb nu geaccepteerd dat ik van Jace geen Meagan kan maken. Zij is heel gemakkelijk, luistert als een tierelier en heeft heel veel aandacht voor mij, ook tijdens het wandelen.

Wat ik wel doe als ik mensen met loslopende honden tegenkom: dan roep ik al van verre of ze aub hun hond even willen aanlijnen.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
nana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sarplaninac,flatc mix, franse bull
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door nana »

Zoek stok! schreef:
nana schreef: Als de vraag van de tp starter was geweest "kan ik met mijn hond met zware rugklachten naar een losloopgebied ik wil niet dat honden erg tegen mijn hond opspringen denk je dat ik mag vragen of mensen hun hond bij zich willen houden?
Dan waren de antwoorden heel anders geweest.
Nee hoor, van mij niet. Toen Bram rugklachten had, ging ik niet naar drukke losloopgebieden. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ook maar iemand zijn hond bij zich riep als ik met de honden aangelijnd loop. Maar als je met een staff of DH loopt zal dat vast anders zijn.
Als Bram niet mag spelen, richt ik me tot hem en niet tot de eigenaar van de andere hond. Ik vind het bijzonder om elke keer op het appel te wijzen in losloopgebieden terwijl iedereen wel weet dat de meeste mensen weinig over hun loslopende honden te zeggen hebben. En zelfs redelijk goed luisterende honden luisteren ook wel een keer niet.
Een hond met arthrose mag niet meer in een losloopgebied komen omdat mensen te beroerd zijn hun hond te roepen??
Het is helemaal niet bijzonder om op appel te wijzen in een losloopgebied dat is namelijk wettelijk zo dat je hond onder appel hoort te staan als hij losloopt. Als iemand me vraagt om mijn honden te roepen of bij me te houden dan doe ik mijn best om dat te doen
het is gewoon een stukje fatsoen en het maakt me niet uit wat de reden is. Netzoals opstaan voor een oud mensje in de bus dan denk je ook niet...haar probleem dat ze slecht ter been is.
Wat we niet begrijpen..vrezen we...wat we vrezen zullen we vernietigen.

lydia
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

nana schreef:
Zoek stok! schreef:
nana schreef: Als de vraag van de tp starter was geweest "kan ik met mijn hond met zware rugklachten naar een losloopgebied ik wil niet dat honden erg tegen mijn hond opspringen denk je dat ik mag vragen of mensen hun hond bij zich willen houden?
Nee hoor, van mij niet. Toen Bram rugklachten had, ging ik niet naar drukke losloopgebieden. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ook maar iemand zijn hond bij zich riep als ik met de honden aangelijnd loop. Maar als je met een staff of DH loopt zal dat vast anders zijn.
Als Bram niet mag spelen, richt ik me tot hem en niet tot de eigenaar van de andere hond. Ik vind het bijzonder om elke keer op het appel te wijzen in losloopgebieden terwijl iedereen wel weet dat de meeste mensen weinig over hun loslopende honden te zeggen hebben. En zelfs redelijk goed luisterende honden luisteren ook wel een keer niet.
Een hond met arthrose mag niet meer in een losloopgebied komen omdat mensen te beroerd zijn hun hond te roepen??
Het is helemaal niet bijzonder om op appel te wijzen in een losloopgebied dat is namelijk wettelijk zo dat je hond onder appel hoort te staan als hij losloopt. Als iemand me vraagt om mijn honden te roepen of bij me te houden dan doe ik mijn best om dat te doen
het is gewoon een stukje fatsoen en het maakt me niet uit wat de reden is. Netzoals opstaan voor een oud mensje in de bus dan denk je ook niet...haar probleem dat ze slecht ter been is.
Je doet net alsof elke loslopende hond zich boven op alle andere honden werpt :denken: Die ene beukende Labrador (wat bij mijn honden nooit gebeurd overigens, maar ik lees daar altijd over) rem je even af. Maar weet je, iedereen mag hier van alles vinden hoe het zou moeten. En ik verbied niemand iets, waar je dat vandaan haalt? Maar ik zou dus zelf niet met een flink geblesseerde hond in druk losloopgebied gaan lopen als je verwacht dat iedereen z'n hond bij zich houdt. Dat is gewoon een illusie en je gaat zwaar teleurgesteld worden.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

nana schreef: Het is helemaal niet bijzonder om op appel te wijzen in een losloopgebied dat is namelijk wettelijk zo dat je hond onder appel hoort te staan als hij losloopt. Als iemand me vraagt om mijn honden te roepen of bij me te houden dan doe ik mijn best om dat te doen
Natuurlijk zal ik daar ook mijn best voor doen.
Maar hier zijn twee drukke losloopgebieden waar alle honden naar elkaar toe rennen.
Dan kun je daar wel tegen iedereen gaan roepen dat het wettelijk niet hoort, maar je hebt er zelf niets aan in de praktijk.
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Wat mij betreft zeker niet hoor! Ik heb een bange hond gehad, en een hele zieke hond, en met beiden kwam in niet in losloopgebieden waar ik niet elke hond kende. De zieke hond had op een gegeven moment een wagentje waar hij ging omdat hij niet lang mocht/kon lopen, en dan deed ik weleens een heeel rustig losloopgebied, en deed hem meteen in dat wagentje als ik een vreemde hond aan zag komen.
Dus nee, ik vind dat je met een zieke hond, of een bange hond, ook risico's neemt als je per se in (drukke) losloopgebieden moet gaan lopen. Dat kan je doen, maar dan kan je zieke hond mank gebeukt worden, en je bange hond het gebied uitgejaagd. Is dat eerlijk? nee. Moeten mensen hun honden gewoon bij zich houden? ja. Maar de realiteit is anders, en dus moet je daarnaar handelen, niet naar "hoe het zou moeten zijn".
Afbeelding
Moos
Zeer actief

nana schreef: Een hond met arthrose mag niet meer in een losloopgebied komen omdat mensen te beroerd zijn hun hond te roepen??
Alles mag. Maar of het slim is om met een hele kwetsbare hond in (druk) losloopgebied te komen is een tweede. Toen ik een periode alleen Saartje had kwam ik er ook niet. Ik ga niet met een mini hondje, die ook nog eens bepaald geen "grote bek" heeft, in een gebied lopen waar ik om de zoveel tijd een veeeel grotere hond, of roedel grote honden, tegen ga komen.
Mijn mini hondje, mijn verantwoordelijkheid. En nogmaals, je kan zoveel willen in losloopgebieden, feit is dat je hoe dan ook andere honden gaat treffen die niet bij de baas geroepen (kunnen) worden. Wat je daarmee doet moet je zelf weten, maar ik calculeer dat dus in als ik kwetsbare hond heb en kom er dan niet.
Afbeelding
nana
Zeer actief

Ik heb het niet over drukke losloopgebieden/strand in het weekend, maar gebieden waar je tijdens een wandeling niet meer dan 10 honden tegenkomt.

Dus beter niet met een kwetsbaar hondje, hond die pijn heeft of oud en stram is, geen honden met een kort lontje, niet met een loopse teef naar een losloopgebied.
Dit alles voor honden waarvan de baas niet de wil heeft om de hond ff te roepen?

Weet wel dat het de realiteit is dat sommige mensen het niets kan schelen daarom ga ik zelf ook niet naar losloopgebieden.
Ik woon in een wijk waar honden los mogen lopen omdat deze wijk 100 meter buiten het dorp ligt.
De mensen met de meest irritante honden beroepen zich op het mogen loslaten lopen. we hebben hier honden die voor je auto springen of tegen je auto aan. Oude dames die niet meer met kleine hondjes durfen te lopen. 2 ridgeback reuen die zich zelf uitlaten, duitse herder zonder eigenaar die je komt besluipen grommend en fixerend, kleine kinderen met een teckeltje, maar ook een paar jongetjes met een patserige labreu.
Dit alles omdat het hier net buitengebied is en mensen gewoon geen fatsoen hebben.
Een paar straten verder hebben mensen een blinde labrador die vaak besprongen en omver gelopen wordt...wat moeten deze mensen???
Ga je naar een aanlijngebied kom je nog mensen tegen met loslopende honden die komen buurten....maar hij doet niks??

De tendens lijkt tegenwoordig dat het niet uitmaakt wat je hond doet als hij maar niet bijt en de andere moeten het maar uitzoeken.
Ieder bekijkt situatie's vanuit zijn ervaringen en omgevingen dat doe ik dus ook vandaar dat ik heftig gefrusteerd ben op het loslopen.

lydia
Moos
Zeer actief

nana schreef:Ik heb het niet over drukke losloopgebieden/strand in het weekend, maar gebieden waar je tijdens een wandeling niet meer dan 10 honden tegenkomt
Nou, op een wandeling van een uur vind ik dat druk hoor. Zeker als je loopt met een bange/zieke/hondagressieve hond. Geen enkele hond, of misschien eentje, tegenkomen op de hele wandeling; dat noem ik rustige losloopgebieden :mrgreen: :wink:
Dus beter niet met een kwetsbaar hondje, hond die pijn heeft of oud en stram is, geen honden met een kort lontje, niet met een loopse teef naar een losloopgebied.
Dit alles voor honden waarvan de baas niet de wil heeft om de hond ff te roepen?
Vergeet de bazen niet die het gewoon domweg niet kunnen. En laten we eerlijk zijn, hoeveel mensen hier hebben niet ook zo'n fase gehad met hun jonge hond? Dat je hem/haar gewoon niet betrouwbaar bij elke vreemde hond terug kan roepen? Ik vind dat ook vrij normaal eigenlijk hoor, dat je hond van 8 maanden soms bananen in de oren krijgt bij het zien van een andere hond. Dat die honden ook allemaal maar 100% moeten luisteren en anders permanent aan de lijn moeten vind ik dan weer onzin.

De tendens lijkt tegenwoordig dat het niet uitmaakt wat je hond doet als hij maar niet bijt en de andere moeten het maar uitzoeken.
Ieder bekijkt situatie's vanuit zijn ervaringen en omgevingen dat doe ik dus ook vandaar dat ik heftig gefrusteerd ben op het loslopen.
Ik heb niet voor niks nu gekozen voor een Golden teefje :engel:
Maar alle gekheid op een stokje, een deel van mijn raskeuze is ook gebasseerd op inderdaad het feit dat er nogal wat schlemielen rondlopen met honden die ze maar aan laten klooien. Daarom doe ik dus nooit meer alleen 1 of 2 hele kleine hondjes. Ik kan de rest van de wereld niet veranderen, maar ik kan wel er zoveel mogelijk voor zorgen dat ik met de honden die ik heb er zo min mogelijk last van heb. Dat is mijn idee nu geworden :wink:
Afbeelding
Da-ki
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita -japans-

Ongelezen bericht door Da-ki »

Afbeelding

ik loop altijd vroeg (8 uur) in bosrijk gebied of de duinen
en maak zelden of nooit mee dat een hond bij ons de roedel in loopt
A) ik ben altijd alert op de omgeving
B) ik roep mijn honden meteen terug als er een andere hond aankomt, dit maakt al dat andere rekening met je gaan houden en wanneer die mensen die roepen, HIJ DOET NIETSSSSS vertel ik -als ze binnen gehoor afstand zijn- de mijne wel ;)
C) als je altijd op dezelfde tijden ergens verschijnt herkennen mensen je ook en houden ze daarmee weer rekening met je

ik zou zeggen veel plezierrrrrr :E:
Afbeelding
nana
Zeer actief

Een pup of jonge hond die niet meteen luisterd is ook niet een issue, 100% appel is onmogelijk.
Maar iemand met een hondagressieve hond moet wel 100% garantie geven en dat is een beetje krom.
Ik wou dat ik een aanlijngebied kende waar ik 100% zekerheid had dat ik geen loslopende honden tegenkwam.
Ts heeft de hond aan de lijn en gemuilkorft ze zegt naar rustige gebieden te gaan.

Mensen die niet de moeite doen de hond te roepen omdat hij het niet kan of wil en die wel eisen dat andere honden vriendelijk naar zijn haar hond blijven die doen de hond maar altijd aan de lijn. Gisteren een vrouw met kinderwagen en kindje van 3 aan de hand die vroeg of mensen de honden wilde roepen kreeg een grote bek omdat honden hier losmogen.

lydia
Moos
Zeer actief

nana schreef:Een pup of jonge hond die niet meteen luisterd is ook niet een issue, 100% appel is onmogelijk.
Maar iemand met een hondagressieve hond moet wel 100% garantie geven en dat is een beetje krom.
Ik wou dat ik een aanlijngebied kende waar ik 100% zekerheid had dat ik geen loslopende honden tegenkwam.
Ts heeft de hond aan de lijn en gemuilkorft ze zegt naar rustige gebieden te gaan.
Tja, eh, vind je dat heel raar? Als je met je hondagressieve hond bewust loslopende honden op gaat zoeken dan mag je inderdaad wel een 100% garantie geven dat een hond niet "oeps" aan gort wordt gebeten. Als je jonge hond af en toe eens ergens heenspurt, tja, eh dat vind ik toch van een heel ander soort dan "stukbijten".
Maar zoals ik al eerder zei, aan de lijn en met muilkorf is wat mij betreft garantie genoeg. Van mij mag je dan in het allerdrukste losloopgebied gaan lopen hoor, ik vind het prima. Alleen ik denk dus dat het voor jezelf, en je hond, niet leuk is :wink:
Afbeelding
nana
Zeer actief

Moos schreef:
nana schreef:Een pup of jonge hond die niet meteen luisterd is ook niet een issue, 100% appel is onmogelijk.
Tja, eh, vind je dat heel raar? Als je met je hondagressieve hond bewust loslopende honden op gaat zoeken dan mag je inderdaad wel een 100% garantie geven dat een hond niet "oeps" aan gort wordt gebeten. Als je jonge hond af en toe eens ergens heenspurt, tja, eh dat vind ik toch van een heel ander soort dan "stukbijten".
Maar zoals ik al eerder zei, aan de lijn en met muilkorf is wat mij betreft garantie genoeg. Van mij mag je dan in het allerdrukste losloopgebied gaan lopen hoor, ik vind het prima. Alleen ik denk dus dat het voor jezelf, en je hond, niet leuk is :wink:
Ja omdat zo de verantwoordelijkheid alleen bij 1 partij ligt. Ik woon in een woonwijk waar honden los mogen lopen je hebt hier ook met auto's,fietsers,wandelaars en ruiters te maken. Als je hond niet onder appel staat kan hij ook onder de auto komen. Ik vind dat net zo erg als aan gort gebeten worden. Willson de flatc loopt hier ook los maar als hij niet voldoende onder appel staat en onder de auto komt of door een paard wordt geschopt is dat toch niet alleen de verantwoordelijkheid voor de automobilist en ruiter?

lydia
Moos
Zeer actief

nana schreef:
Ja omdat zo de verantwoordelijkheid alleen bij 1 partij ligt. Ik woon in een woonwijk waar honden los mogen lopen je hebt hier ook met auto's,fietsers,wandelaars en ruiters te maken. Als je hond niet onder appel staat kan hij ook onder de auto komen. Ik vind dat net zo erg als aan gort gebeten worden.
Ik had het voor het gemak over over de standaard losloopgebieden, waar naar ik aanneem iedereen het over heeft. Bossen e.d dus. Waar mensen echt bewust naartoe gaan om hun hond los te laten lopen, zonder dat ze snel een auto of fiets tegenkomen.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

nana schreef:Willson de flatc loopt hier ook los maar als hij niet voldoende onder appel staat en onder de auto komt of door een paard wordt geschopt is dat toch niet alleen de verantwoordelijkheid voor de automobilist en ruiter?
Wel als die automobilist of ruiter doelbewust een losloopgebied op zocht om eens op volle snelheid doorheen te racen/galloperen.
Dat doe je, m.i, dus als je met een hondagressieve hond naar een losloopgebied gaat "op hoop van zegen". Maar nogmaals, aangelijnd en gemuilkorft valt daar voor mij absoluut niet onder.
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

Denise. schreef:
LéonieHonden schreef:Ik zou juist denken: oh netjes een muilkorf om en niet los, deden dat maar meer mensen.
Wat zou jij doen als jij later een hond treft die niet met andere honden kan?
In het bos, als ik die tegenkom? Of zelf heb?

Ik vind het netjes dan dat de hond geen schade aan kan richten, dus met een muilkorf om, en aan de riem blijft (lange of korte). Heel verantwoordelijk.
Zelf zou ik dan mijn hond ook even bij me houden aangezien het natuurlijk wel weer dosis stress is voor die hond, maar dat ligt per eigenaar anders helaas.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Waarom moeten honden die niet met andere honden kunnen stress hebben?
_Leonie
Zeer actief

Valerie schreef:Waarom moeten honden die niet met andere honden kunnen stress hebben?
Nou dacht als hij daar loopt en er komt elke keer zo'n vrolijke jengel om hem heen springen van 'spelen! spelen!' dat hij er niet vrolijk van word. Ook reden voor mij om mijn hond dan bij me te houden. Van een rustige hond zal die vast niet gek worden, maar een mega vrolijke hyper stuiterende speelhond..
Maar kan het mis hebben hoor.. Maar zullen vast honden zijn die wel dat anders hebben.
Priscill@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Priscill@ »

En dat is ook 1 van de redenen die me tegenhoudt, want ik kan me voorstellen dat als iemand daar loopt met zijn of haar sociale hondje hij of zij zich een hoedje schrikt als ik met Kenzo langs kom. En dat wil ik ook weer niet :oeps:
Ik ben juist eerder bang dat zo'n sociale speelse losse hond boven op mijn hondjes springt :lol1: , dan dat jij daar loopt met je hond met muilkorf en aangelijnd. Hij kan zo toch niets aanrichten. Nee zou er absoluut geen problemen meehebben. En als mijn hondjes los zouden lopen zou ik het mijn verantwoordelijkheid vinden om ze terug te roepen.
Groetjes Priscilla en pootjes van Bailey, Breezer, Brandy, Bourbon en Bacardi

Afbeelding
StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

ik ga met storm ook naar het bos..
ik ga op tijden waar bijna niemand anders loopt.. op dinsdag middag of ochtend bijvoorbeeld..
kom per uitzondering is 1 hond tegen...

storm draagt een muilbandje en geen muilkorf in het bos..
van de korf word ie depresief en wil ie niet meer lopen maar met het bandje is alles in orde..

hij gaat dan ook los..
maar hij is terug te roepen als ie een andere hond ziet..

hij loopt verder altijd aan een 8 meter lijn..
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
Supernova
Zeer actief

LéonieHonden schreef:
Denise. schreef:
LéonieHonden schreef:Ik zou juist denken: oh netjes een muilkorf om en niet los, deden dat maar meer mensen.
Wat zou jij doen als jij later een hond treft die niet met andere honden kan?
In het bos, als ik die tegenkom? Of zelf heb?

Ik vind het netjes dan dat de hond geen schade aan kan richten, dus met een muilkorf om, en aan de riem blijft (lange of korte). Heel verantwoordelijk.
Zelf zou ik dan mijn hond ook even bij me houden aangezien het natuurlijk wel weer dosis stress is voor die hond, maar dat ligt per eigenaar anders helaas.
Als je er een zelf hebt. Dan vallen er namelijk best veel leuke uitjes af. Dat is ook de reden dat ik bij de volgende hond heel erg voor safe wil spelen als het over andere honden gaat. Een Vera bijvoorbeeld lijkt me heerlijk :ok:
Het is namelijk niet alleen voor mij lastig maar ook voor Kenzo want hij mist best veel.
_Leonie
Zeer actief

Denise. schreef: Als je er een zelf hebt.
Hmm, nou zou wel lekker naar het bos gaan met een lange lijn en korte lijn (stel dat) en een muilkorf. Zeker op rustige tijden. Vind dat echt knap dat je zo netjes erover nadenkt enzo hoor. :ok:
Supernova
Zeer actief

Moos schreef:
Ik vind een niet luisterende pup of jonge hond inderdaad heel wat anders dan bijvoorbeeld een Kenzo. Had ik een hele gezellige teef gehad dan had ik haar wel losgelaten ook al was ze nog niet helemaal betrouwbaar op het hierkomen, een jonge hond moet dat leren. Het blijven natuurlijk honden en geen robots. Maar met Kenzo ligt dat heel erg anders. Bij die leuke teef is het ergste wat er gebeuren dat ze inderdaad een snauw krijgt of dat ik boze wandelaars op mijn dak krijg. Bij Kenzo loopt dat heel anders af.
Supernova
Zeer actief

LéonieHonden schreef:
Denise. schreef: Als je er een zelf hebt.
Hmm, nou zou wel lekker naar het bos gaan met een lange lijn en korte lijn (stel dat) en een muilkorf. Zeker op rustige tijden. Vind dat echt knap dat je zo netjes erover nadenkt enzo hoor. :ok:
Oke :ok: En dankje, ik stel ook al deze vragen omdat ik heel benieuwd ben hoe andere mensen dat aan zouden pakken. Daar leer ik dan weer van.
_Leonie
Zeer actief

Denise. schreef: Bij Kenzo loopt dat heel anders af.
Maar goed je doet hem netjes een muilkorf om dus kan er niks bloederigs gebeuren. :wink:
Supernova
Zeer actief

LéonieHonden schreef:
Denise. schreef: Bij Kenzo loopt dat heel anders af.
Maar goed je doet hem netjes een muilkorf om dus kan er niks bloederigs gebeuren. :wink:
Nee daarom doe ik hem juist die muilkorf om :mrgreen: Moet er toch niet aan denken dat er wel wat bloederigs gebeurd :N:
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Ik zou eerst zonder hond naar gebieden gaan, waar je zou willen wandelen, ik ben vaak op pad met mijn camera en heb zo gebieden ontdekt, waar ik nu vaak Baco mee naar toe neem, niet dat Baco moeilijk is, maar wil wel graag voorkomen dat hij in allerlei knokpartijen beland, en na een keer of wat en op verschillende tijden, weet je zo ongeveer wat er rondloopt en hoe mensen met hun honden omgaan, of ze een beetje op ze letten enz.
Afbeelding
biancaenmaurice
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier (Engels)

Ongelezen bericht door biancaenmaurice »

Oke, de hond is dus aangelijnd en heeft een korf.
Hij vertoond wel het gedrag naar andere honden dat hij ze niet aardig vind.?.
Dan kan de andere hond die per ongeluk losloopt en ook een tikkie onhandelbaar is, volledig in de aanval gaan zonder dat jou hond iets kan doen.
Dan eindig je met een tafreel wat je eigenlijk niet wil.

Dan kan je beter kort aanlijnen en geen korf dragen.
Jou hond kan dan de juiste signalen afgeven en zichzelf verdedigen wanneer nodig.

Mocht een andere hond toch te dichtbij komen dan til je jou honden even op aan de riem en je geeft de andere hond een tyfus schop.

Dan doet jou hond niets en de andere hond komt er redelijk vanaf.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”