Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Veel drinken en plassen. Update 23 Juni: chemisch castratie.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Veel drinken en plassen. Update: DA bezoek

Ongelezen bericht door Maeve »

Het gaat toch niet helemaal zoals ik had gehoopt :ugh: Zodra de AB kuur was gestart zag ik vooruitgang, vooral in zijn gedrag. Hij werd weer heel snel vrolijk en actief. Maar nu de laatste tijd merk ik toch weer dat hij meer drinkt en plast. Dezelfde klachten als voorheen dus. Ik dacht dat ik het me maar verbeelde, want net als eerst komt het niet continu voor. Gewoon plotseling een dag dat hij erg veel drinkt, daarna gaat het dagen goed. Maar net heeft hij weer in huis geplast. En echt veel, dus markeren is het niet geweest. Morgen moeten we sowieso weer zn urine laten onderzoeken dus dan zullen we zien wat het nu is. Maar ik vind het wel apart.
Jolande1961
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jolande1961 »

Voor hoeveel dagen heb je AB meegekregen? Kan nl. zijn, dat de kuur te kort is geweest (heb ik bij mijn vorige hond gehad). In dat geval zul je mischien nog een (nu langere) kuur meekrijgen.
In elk geval veel beterschap voor Nilo.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Hij heeft nu voor 10 dagen een kuur gehad. En het leek ook even beter te gaan, dat is het gekke. Nouja, ik wacht maar gewoon af wat de dierenarts er van zegt.
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Maeve schreef:Hij heeft nu voor 10 dagen een kuur gehad. En het leek ook even beter te gaan, dat is het gekke. Nouja, ik wacht maar gewoon af wat de dierenarts er van zegt.
Tien dagen is kort. Twintig dagen is beter.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Ah okay, dat is dan weer goed te horen. Nora kreeg een tijd terug maar een dag of 5 AB bij een zware blaasontsteking en zij had daarna nergens last meer van, dus maakte me al zorgen. Maar 10 dagen is helemaal niet zo veel dus!
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Diezel heeft als klein pupje weet ik het hoe lang ab gehad, vanwege een soort van chronische blaasontsteking...
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Chronische blaasontsteking? Dat klinkt niet fijn :ugh: Is hij daar wel overheen gegroeit (kan dat als het chronisch is?)

In ieder geval is vandaag zijn urine weer onderzocht. En zoals ik wel had verwacht: er zit verbetering in de waardes maar de ontsteking is nog niet weg. Dus nog 2 weken aan de AB en na die kuur urine weer laten onderzoeken. Is het dan nog niet weg moeten we verder kijken wat er is, maar we gaan er van uit dat het nu gewoon voorbij is straks!
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ja, daarom zeg ik ook een soort van chronisch. Hij heeft het echt maanden gehad. Nu is het weer goed, gelukkig.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Gisteren weer zn urine laten onderzoeken omdat de 2e kuur ook afgelopen is. Vandaag kregen we de uitslag: het is nog niet weg! Ze willen hem niet nogmaals een AB kuur geven maar gaan er nu vanuit dat hij een vergrote prostaat heeft. De dierenarts kon zo twee redenen noemen: hormonen (loopse teefjes) en een voorhuidontsteking. We kijken nu dus even aan hoe het gaat zonder AB en hopen dat het weg gaat als hij hormonaal wat rustiger word.

Ik vind het zelf wel heel raar. Ik zie dagelijks best veel honden en als ik de gemiddelde reu vergelijk met Nilo is die lang niet zo hormonaal actief en zijn voorhuidontsteking vind ik ook niets voorstellen. Aan zijn gedrag merk ik alleen dat hij buiten nogal eens wil likken waar een teefje heeft geplast en dat gaat hij even klappertanden maar dat is alles. Thuis merken we niets aan hem en verder tijdens het wandelen ook niet. Ik heb hem wel eens erger gezien weg maar, dat hij constant met zn neus op de grond zit. Dat is nu totaal niet het geval! En een voorhuidontsteking heeft hij heel zelden lichtelijk maar dat gaat dan vanzelf over zonder dat we er iets aan doen.

Ik twijfel dus nogal aan de opties die de DA noemde. Ik ken wel honden met prostaatproblemen maar die hebben dan ook extreem veel last van voorhuidontsteking of reageren heel heftig op loopse teefjes, maken zichzelf helemaal gek. Dit doet Nilo dus niet. Kan het dan alsnog iets hormonaals zijn, dat Nilo er ook last van heeft maar het gewoon niet zo uit? :scratch:
Laatst gewijzigd door Maeve op 15 jun 2010 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Re: Veel drinken en plassen. Update 15 Juni: Vraagje.

Ongelezen bericht door Valerie »

Misschien wat cranberry en vitamine c erbij geven?
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Hij heeft verder geen gruis ofzo? Nou neem ik aan dat een DA daar ook automatisch naar kijkt hoor, maar ik denk, ik vraag het maar even :wink:
Moos heeft blaasgruis gehad, en die had dus ook dat het steeds wegging en dan weer terug kwam, inclusief dat in huis plassen soms opeens. Alleen AB is dan niet genoeg uiteraard. Maar goed, ik kan me niet voorstellen dat de DA dat niet ook kan bedenken hoor!
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:Hij heeft verder geen gruis ofzo? Nou neem ik aan dat een DA daar ook automatisch naar kijkt hoor, maar ik denk, ik vraag het maar even :wink:
Moos heeft blaasgruis gehad, en die had dus ook dat het steeds wegging en dan weer terug kwam, inclusief dat in huis plassen soms opeens. Alleen AB is dan niet genoeg uiteraard. Maar goed, ik kan me niet voorstellen dat de DA dat niet ook kan bedenken hoor!
Ik heb de dierenarts daar niet over gehoord. Neem inderdaad aan dat hij dat zou melden als ze dat hadden gezien. Moet ook zeggen dat hij geen moeite lijkt te hebben met plassen, dat is met gruis wel zo dacht ik? Hij plaat gewoon meerdere keren en heel veel in een keer!
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Maeve schreef:
Moos schreef:Hij heeft verder geen gruis ofzo? Nou neem ik aan dat een DA daar ook automatisch naar kijkt hoor, maar ik denk, ik vraag het maar even :wink:
Ik heb de dierenarts daar niet over gehoord. Neem inderdaad aan dat hij dat zou melden als ze dat hadden gezien. Moet ook zeggen dat hij geen moeite lijkt te hebben met plassen, dat is met gruis wel zo dacht ik? Hij plaat gewoon meerdere keren en heel veel in een keer!
Moos had dat ook niet hoor, terwijl hij 1 keer zoveel gruis had dat de DA verbaasd was dat hij uberhaupt nog kon plassen. Maar ik heb nooit gezien dat hij er moeite mee had :wink:
Afbeelding
Hutch
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever en Friese Stabij
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hutch »

Ik zou eerste eens aansturen op een goed urine-onderzoek en niet zomaar ervan uit gaan dat zijn prostaat vergroot is.
En met een goed urine-onderzoek bedoel ik een blaaspunctie waarvan een kweek ingezet wordt en een microscopisch onderzoek. Met de kweek kan gekeken worden of het uberhaubt een blaasontsteking is of dat Nilo al 2x antibiotica voor niets heeft gehad. Als blijkt dat er bacteriën opgroeien, kan deze opgestuurd worden om te kijken welke bacterië er verantwoordelijk is en welke antibiotica dan wel goed werkt.
Met het microscopisch onderzoek kan gekeken worden of er gruis in de urine zit.
Urine die Nilo zelf heeft uitgeplast kan niet meer op kweek gezet worden omdat er bacteriën bij zitten van de buitenlucht en het opvangbakje enz. Als urine lang staat voor het onderzocht wordt is het ook niet meer betrouwbaar om op gruis te bepalen
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Hutch schreef:Ik zou eerste eens aansturen op een goed urine-onderzoek en niet zomaar ervan uit gaan dat zijn prostaat vergroot is.
En met een goed urine-onderzoek bedoel ik een blaaspunctie waarvan een kweek ingezet wordt en een microscopisch onderzoek. Met de kweek kan gekeken worden of het uberhaubt een blaasontsteking is of dat Nilo al 2x antibiotica voor niets heeft gehad. Als blijkt dat er bacteriën opgroeien, kan deze opgestuurd worden om te kijken welke bacterië er verantwoordelijk is en welke antibiotica dan wel goed werkt.
Urine die Nilo zelf heeft uitgeplast kan niet meer op kweek gezet worden omdat er bacteriën bij zitten van de buitenlucht en het opvangbakje enz. Als urine lang staat voor het onderzocht wordt is het ook niet meer betrouwbaar om op gruis te bepalen
Had jou hier inderdaad al over willen mailen :mrgreen:
Maar dat onderzoek wat hij nu heeft gehad is dus niet zo nauwkeurig als een blaaspunctie? Sowieso wil ik het niet te lang aankijken. Hij plast nu alweer meer dan normaal, de laatste tablet kreeg hij anderhalf dag geleden. Dus ik vertrouw het niet zo :ugh:
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

We wachten nu al bijna een week om even te kijken hoe hij het doet zonder AB, maar ik ben er nog niet echt gerust op. De eerste dag ging nog maar na anderhalf dag geen AB begon hij weer veel te plassen. Daarna gaat het weer een paar dagen goed maar Vrijdag begon het vele plassen weer en gisteren en vandaag is zijn conditie weer duidelijk minder. Hij heeft vanochtend alleen jachttraining gehad, waarbij hij minder enthousiast was als anders en ook daar heeft hij veel geplast. Verder leek hij heel moe thuis dus hebben we maar geen lange wandelingen meer gemaakt.

Wat mij betreft wel lang genoeg gewacht dus ik ga de dierenarts binnenkort maar weer eens raadplegen.
winterkoning
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): grote zwitserse sennenhond

Ongelezen bericht door winterkoning »

Is zijn bloed al eens onderzocht op zijn nierwaardes ?

Ik zou toch echt richting zijn nieren denken.

groetjes
Lianne
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

winterkoning schreef:Is zijn bloed al eens onderzocht op zijn nierwaardes ?

Ik zou toch echt richting zijn nieren denken.

groetjes
Lianne
Dat is inderdaad waar ik ook aan denk. Dat ga ik de DA woensdag zeker vragen! :ok:
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Vandaag weer met Nilo naar de DA geweest, ik wou toch meer zekerheid. Zijn prostaat is inderdaad vergroot net als een van zijn bijballen. De dierenarts vond het allemaal niet zo wijzen op nier of schildklier problemen omdat hij er daarvoor eigenlijk te goed uit ziet, dan zou hij duidelijkere klachten hebben gehad. We denken nu dus dat zijn prostaat ontstoken is en om zeker te weten dat het iets hormonaals is, is hij vanochtend chemisch gecastreerd. Dit werkt zo'n 3 a 4 maand en als het iets hormonaals is, zouden de klachten dan weg moeten zijn. Werkt het totaal niet, dan gaan we alsnog zijn bloed laten onderzoeken. Werkt het wel, dan hopen we dat het hierna niet meer terug komt. Komt het wel terug, dan blijft er eigenlijk niets anders over dan hem definitief te castreren :( Ik hoop écht dat het niet zo ver komt. Niet alleen omdat hij bijna klaar was om op de dekreuenlijst te komen, maar ook omdat ik wat bang ben voor karakterveranderingen na zo'n castratie. Het is nu al een softie, die best kan opscheppen maar dat stelt weinig voor :wink: Als hij gecastreerd word en honden hem anders behandelen, zal hij nog meer gaan opscheppen ben ik bang.

Dus we wachten maar af en ik hoop zo dat hij niet gecastreerd hoeft te worden :ugh:
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan

Re: Veel drinken en plassen. Update 23 Juni: chemisch castratie.

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Ach, dat is balen! Ik hoop dat je ventje snel opknapt! :roos:
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Maeve schreef:Vandaag weer met Nilo naar de DA geweest, ik wou toch meer zekerheid. Zijn prostaat is inderdaad vergroot net als een van zijn bijballen. De dierenarts vond het allemaal niet zo wijzen op nier of schildklier problemen omdat hij er daarvoor eigenlijk te goed uit ziet, dan zou hij duidelijkere klachten hebben gehad. We denken nu dus dat zijn prostaat ontstoken is en om zeker te weten dat het iets hormonaals is, is hij vanochtend chemisch gecastreerd. Dit werkt zo'n 3 a 4 maand en als het iets hormonaals is, zouden de klachten dan weg moeten zijn. Werkt het totaal niet, dan gaan we alsnog zijn bloed laten onderzoeken. Werkt het wel, dan hopen we dat het hierna niet meer terug komt. Komt het wel terug, dan blijft er eigenlijk niets anders over dan hem definitief te castreren :( Ik hoop écht dat het niet zo ver komt. Niet alleen omdat hij bijna klaar was om op de dekreuenlijst te komen, maar ook omdat ik wat bang ben voor karakterveranderingen na zo'n castratie. Het is nu al een softie, die best kan opscheppen maar dat stelt weinig voor :wink: Als hij gecastreerd word en honden hem anders behandelen, zal hij nog meer gaan opscheppen ben ik bang.

Dus we wachten maar af en ik hoop zo dat hij niet gecastreerd hoeft te worden :ugh:
Maar waarom is er niet eerst bloed afgenomen? Dat is een simpel onderzoekje en lijkt me een stuk minder 'ingrijpend' dan hormonen inspuiten. :19:
Als dan uit het bloedonderzoek niks komt, kan je altijd nog chemisch castreren.
Maarja, het is al gebeurd. Hopelijk werkt het. :wink:
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Volgens de dierenarts klonken de symptomen vooral als een hormonaal probleem, vooral omdat zijn prostaat dus ook vergroot is. Nier of schildklierproblemen zijn nog niet uitgesloten, maar dat zou een stuk minder logisch zijn met de klachten die hij nu heeft. Of zoals de dierenarts het zei, hij ziet er te goed uit voor bijvoorbeeld nierproblemen.
stefanie
Zeer actief

Maeve schreef:Volgens de dierenarts klonken de symptomen vooral als een hormonaal probleem, vooral omdat zijn prostaat dus ook vergroot is. Nier of schildklierproblemen zijn nog niet uitgesloten, maar dat zou een stuk minder logisch zijn met de klachten die hij nu heeft. Of zoals de dierenarts het zei, hij ziet er te goed uit voor bijvoorbeeld nierproblemen.
Oke, dat hij aan iets hormonaals denkt ivm die prostaat begrijp ik.
Maar, en ik ben natuurlijk helemaal geen DA, ik zou toch eerst nier/schildklierproblemen uit willen sluiten. Mijn kat ziet er bijv. prima uit maar eergister bleek uit bloedonderzoek dat zijn nieren dus niet meer zo goed functioneren. Uiterlijk zegt niet altijd alles. :wink:
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Tja ik weet het verder ook niet eigenlijk, heb hier helemaal geen ervaring mee. Maar zelf zei hij dat dit makkelijker was dan zo'n uitgebreid bloedonderzoek dus als het hiermee te verhelpen is, besparen we onszelf nogal wat moeite, tijd en geld. Daarbij zijn de symptomen bij Nilo ook niet zo extreem hoor. Als hij nou echt amper op zn pootjes kon staan had ik wel een bloedonderzoek geëist :mrgreen: Maar als je hem niet kent zal je niet zeggen dat hem iets mankeert. Het is dat ik weet dat hij veel actiever kan zijn dan dit en me dus zorgen maak.
winterkoning
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): grote zwitserse sennenhond

Ongelezen bericht door winterkoning »

Nou ik begrijp hier helemaal niets van.
Het bloed controleren op de nieren kost rond de 40 euro, en dan weet je zeker dat het dat niet is.
Nierfalen is een heel ernstige, soms dodelijke ziekte en zou het eerste zijn wat je uit wil sluiten.
Daarnaast heeft je hond al een hele tijd een sluimerende blaasontsteking, wat ook in de nieren kan slaan.

Ik spreek helaas uit ervaring en daarom heb ik ook gereageerd, mijn hond was 1 jaar toen ons opviel dat ze veel dronk. Je zag niets aan haar, maar als ze jong zijn zie je dat ook niet.
Het eerste wat de DA deed was het bloed onderzoeken op de nieren omdat veel drinken, veel plassen, blaasontsteking e.d echt richting de nieren wijst.
In jouw geval is je hond ook nog moe wat ook aan de nieren kan liggen. Onze hond leeft nu nog wel maar haar nieren zijn echteruit gehold, en ze is nog maar twee jaar oud. Zij had een verwaarloosde blaasontsteking, opgelopen bij de vorige eigenaar en die ontsteking was in de nieren geslagen, dus ze had een nierbekken infectie waarmee ze een blijvende schade aan de nieren heeft overgehouden.

Mijn dringende advies aan jou is om die 40 euro zo snel mogelijk te investeren in een bloedonderzoek voor je hond. Als het wel de nieren zouden zijn,ben je er vroeg bij en kan hij nog een heel lang en fijn leven hebben.

Ik hoop echt dat je DA gelijk heeft en dat het dat niet is, maar mijn ervaring is dat je als ze het wel hebben dat zo snel mogelijk wil weten.
Succes en sterkte !
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Ohjee, nu zet je me wel aan het denken ja! Nierfalen is ook wat ik in mn achterhoofd hield, maar dat zou dan toch niet rijmen met de vergrote prostaat? In ieder geval is het nu waarschijnlijk zo dat het een ontsteking aan de prostaat is geweest al die tijd in plaats van aan de blaas. Maar goed, wat het ook is het moet zo snel mogelijk weg. Heb wel met de dierenarts overlegt dat ik gelijk contact met ze opneem als ik niet heel snel verbetering zie. Deze chemische castratie zou namelijk binnen een dag of 2 werken.
stefanie
Zeer actief

Maeve schreef:Tja ik weet het verder ook niet eigenlijk, heb hier helemaal geen ervaring mee. Maar zelf zei hij dat dit makkelijker was dan zo'n uitgebreid bloedonderzoek dus als het hiermee te verhelpen is, besparen we onszelf nogal wat moeite, tijd en geld. Daarbij zijn de symptomen bij Nilo ook niet zo extreem hoor. Als hij nou echt amper op zn pootjes kon staan had ik wel een bloedonderzoek geëist :mrgreen: Maar als je hem niet kent zal je niet zeggen dat hem iets mankeert. Het is dat ik weet dat hij veel actiever kan zijn dan dit en me dus zorgen maak.
Maar is het dan makkelijker voor Nilo of juist voor de DA? :wink: Bij de chemische castratie hoeft de DA alleen maar een injectie te geven. Als hij bloedonderzoek moet doen, moet hij meer stappen ondernemen. En nu moet je wachten misschien wel 2 weken wachten op resultaat van de castratie terwijl je bij bloedonderzoek heel veel resultaten dezelfde dag al hebt.
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Jakko had ook een vergrote prostaat terwijl hij helemaal niet overdreven reageerde op loopse teven. :wink:
Wel had hij geregeld een voorhuidontsteking.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Hutch schreef:Ik zou eerste eens aansturen op een goed urine-onderzoek en niet zomaar ervan uit gaan dat zijn prostaat vergroot is.
Heb je met deze post van Saskia niks gedaan?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

Maeve schreef:Volgens de dierenarts klonken de symptomen vooral als een hormonaal probleem, vooral omdat zijn prostaat dus ook vergroot is. Nier of schildklierproblemen zijn nog niet uitgesloten, maar dat zou een stuk minder logisch zijn met de klachten die hij nu heeft. Of zoals de dierenarts het zei, hij ziet er te goed uit voor bijvoorbeeld nierproblemen.
Lila ziet er met haar nierproblemen ook erg goed uit, als je het niet weet dan zie je niets aan haar en lijkt ze gewon een gezonde hond terwijl haar nieren toch echt heel slecht zijn :jank:
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”