Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Binden aan

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Binden aan

Ongelezen bericht door Hilde »

We hebben Beau nu een half jaar en ik ben nog steeds heel tevreden met hem. De laatste tijd mis ik echter iets en dat is mijn zin om iets te gaan doen met hem. Eerder vond ik het altijd heerlijk met hem te gaan wandelen of spelen, maar dat heb ik nu niet meer en dat vind ik echt heel erg. Ik ga liever tv kijken :eek: Ik zelf denk dat het te maken heeft met de afgelopen periode, ik ben wat minder met hem bezig geweest wegens tijdgebrek. Maar, dit is niet wat ik wil, ik wil namelijk met Beau bezig zijn, van hem houden, van hem leren, over hem leren en hem gelukkig maken en houden. Nu maak ik de wandelingen met hem het liefste wanneer hij los loopt, maar af en toe reageert hij gewoon niet als ik hem roep. Ik kan daar heel boos om worden want hij rent alle kanten op. Ik weet niet of ik goed reageer als hij terug komt, uiteindelijk. Ik geef hem geen snoepje en lijn hem aan. Aangezien hij tóch terugkomt weet ik niet of aanlijnen een goede oplossing is. Ik kan meestal niet naar hem toe lopen, want dan rent hij snel door. Pas pakte ik hem bij zijn halsband voordat hij weg kon rennen en toen gromde hij :eek: :eek: Volgens mij ben ik toch niet zo goed bezig als ik hoopte dat ik bezig was. Het liefste wil ik mijn band met hem gewoon echt heel goed maken en voor hem ook een maatje zijn zonder te veel gedoe.. Als hij ééns niet luistert, tuurlijk, daar is hij hond & beagle voor. Maar als dit elke dag gebeurt, vind ik het toch wel veel worden. Ik ben bang dat als ik zijn vrijheid afneem door hem aan de riem te laten, ik a) heel veel spierpijn in mijn arm ga krijgen van zijn getrek en b) hij niet meer lekker kan rennen, wat hij juist zo heerlijk vindt. Hoe kan ik een goede band met hem opbouwen? En hoe kan ik hem leren dat gewoon direct komen veel beter is?
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Re: Binden aan

Ongelezen bericht door Elly* »

Ik kreeg Rico toen hij 3 was en hij ging tijdens de wandeling zijn eigen gang. riepen hielp niet, ik moest wachten tot meneer kwam.
Met hem op gehoorzaamheidscursus gegaan.
Daar moesten we hem roepen en met twee brokjes belonen. op het moment dat je het ene brokje geef, kun je met de andere hand hem pakken en direct het 2e brokje geven.

Maar onze band is pas ontstaan toen ik behendigheid met hem ging doen. Samen iets doen, dus niet gewoon wandelen, maar echt iets ondernemen, wat hij leuk vindt.
Misschien kun je speurspelletjes met hem doen?
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Leg je niet teveel druk op jezelf, want dat zou averechts kunnen werken , hoe meer druk je er op legt, hoe minder je eraan kunt voldoen hoe minder leuk het ook zal worden .
geniet gewoon van hem, laat de rest maar even waaien :wink:
Hilde
Zeer actief

Ik doe al een gehoorzaamheidscursus met hem, maar dat gaat de afgelopen en aankomende weken niet ivm ons verblijf in Drenthe. Behendigheid lijkt me ook heel leuk te doen, dat vindt hij ook mooi, maar dan moet ik wel meer geld gaan verdienen om dat te betalen. Speuren zou hij wel heel erg leuk vinden denk ik, ik zou even moeten kijken of ik hier in de buurt een cursus of iets dergelijks kan doen, ik weet namelijk van speuren helemaal niks. En Elly, hoe zit dat nu met Rico dan? Kan hij gewoon los?

Sandra, je hebt wel gelijk. Maar ik wil zo graag :jank:
Afbeelding
Dusty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese stabij x Toller
Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Dusty »

mijn tante heeft sinds kort ook een beagle (kruising) en die is precies zoals je beau beschrijft. hun beagle is nu bijna 2 en ze hebben hem overgenomen van mensen die totaal geen tijd voor hem hadden en zich ergerde aan dat hij niet los kon lopen enzo en hun andere honden wel.

ik ga regelmatig met ze lopen want hij blijft dicht bij Dusty en komt dus ook als we Dusty roepen. het gaat nu al steeds beter maar hun hebben soms ook wel even een dipje :wink:
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Ik denk niet dat je dat in verenigingsverband moet doen, maar gewoon zelf.
Verstop maar eens een balletje of zijn favoriete speeltje., of pak een paar bloempotten en leg onder een een snoepje.
Het gaat om de lol samen. dus heel geheimzinnig doen en veel lol als het lukt.
Maak een sprongetje in de tuin met een bezemsteel over 2 emmers en spring er samen met hem over heen.. dit kost allemaal niet veel en kun je thuis allemaal doen. Of tijdens de wandeling zijn speeltje verliezen, dus ga je samen terug om te zoeken.
Eerst heel kleine afstanden, daarna kun je uitbouwen. als je een keer samen met iemand loopt, ga jij je verstoppen.

Rico kon nadat ik behendigheid met hem gedaan had wel los, hij liep niet meer weg en hield me in de gaten. Wel moest ik oppassen, want hij is onbetrouwbaar met kinderen, dus alleen als er geen kinderen in de buurt waren.
nu hij doof begint te worden, ben ik voorzichtiger, maar nog mag hij dagelijks even los om zijn rondjes gek doen te rennen.
Hilde
Zeer actief

Oh, Elly, dat zijn nog eens goede ideeën :ok: Als het mooi weer is ga ik eens een sprongetje zetten voor hem. Ik kan zelf ook wel spelletjes bedenken waarin hij een koekje moet zoeken, want die 'echte' spellen zijn zo verschrikkelijk duur :N: Buiten, tijdens het wandelen, vindt Beau speeltjes of balletjes niet interessant. Dan wil hij alleen maar snuffen.
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Hilde schreef:Oh, Elly, dat zijn nog eens goede ideeën :ok: Als het mooi weer is ga ik eens een sprongetje zetten voor hem. Ik kan zelf ook wel spelletjes bedenken waarin hij een koekje moet zoeken, want die 'echte' spellen zijn zo verschrikkelijk duur :N: Buiten, tijdens het wandelen, vindt Beau speeltjes of balletjes niet interessant. Dan wil hij alleen maar snuffen.
Dan verstop je daar toch eerst een speeltje, kijken of hij daar op reageert. als hij maar iets in die richting snuffelt, ga je hem helpen en lekker enthousiast doen. vindt hij het niets, ga je gewoon even lekker met hem rennen en daarbij met het speeltje gooien. Niets moet, alles mag.
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

Weet je waar hij buiten vast ook wel voor te porren is? Een spoortje lopen van pens.
Doe wat pens in een panty en trek daar een spoortje mee.....aan het eind ligt natuurlijk de pens als beloning......
Ik zie hem al gaan, snuffertje aan de grond, kwispelende staart........
De eerste keer mag hij kijken en als dat goed gaat, moet hij even uit zicht.
Hilde
Zeer actief

TeamWork schreef:Weet je waar hij buiten vast ook wel voor te porren is? Een spoortje lopen van pens.
Doe wat pens in een panty en trek daar een spoortje mee.....aan het eind ligt natuurlijk de pens als beloning......
Ik zie hem al gaan, snuffertje aan de grond, kwispelende staart........
De eerste keer mag hij kijken en als dat goed gaat, moet hij even uit zicht.
Ohja, dat is leuk! Hij is helemaal verzot op pens :cheer:
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

Oh en met wat emmers, bakstenen en bezem/hark maak je al snel sprongen.
Daanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daanie »

Ik denk dat Beau nu echt gewend is bij en aan jou en dus nu eens gaat kijken waar de grenzen liggen.
Zet in je hoofd de knop op standje "Niet Vangen" (dan wordt het bij je komen en aanlijnen alleen maar een heel leuk pak me dan als je kan spelletje).

Ik hoef bij Charlie en Levi buiten tijdens wandelen in de wijk, bos, strand waar dan ook, ook echt niet aan te komen met een zoek het koekje spelletje hoor. Ze zijn veel liever bezig met de luchtjes in de omgeving. Een pensspoortje is dan wel weer leuk! :cheer:
Als ik vind dat 1 van de 2 een loopje met me neemt en met loslopen steeds meer vrijheid neemt dan ik wil geven, doe ik een week lijnarrest. Even weer het koppie recht. Aan de lijn weer even wat oefeningen doen en de week erna weer los. Dat werkt meestal echt wel, het is ook vaak zo dat we heel consequent beginnen, ondertussen werkt dat heel goed en word je ongemerkt wat losser en dat merk je uiteindelijk ook en moet je de touwtjes dus weer iets strakker aantrekken en weer wat strenger worden.
Waar Charlie en Levi vervelend van worden is iedere keer hetzelfde bekende stukje. Ik moet echt zorgen dat het wel een beetje uitdagend blijft. Als ze 4x in de week in hetzelfde stuk bos lopen, kennen ze de luchtjes wel en gaan ze hun grenzen verleggen.
Probeer je frustratie van je af te schudden en ga lekker zo positief met Beau verder als je in het begin deed. Let erop dat jij de grenzen aangeeft en misschien is het nodig om iets strikter te zijn voorlopig.
Afbeelding
Phalène
Zeer actief
Mijn ras(sen): Epagneul nain Papillon + Phalène
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Phalène »

Hilde schreef:Ik weet niet of ik goed reageer als hij terug komt, uiteindelijk. Ik geef hem geen snoepje en lijn hem aan. Aangezien hij tóch terugkomt weet ik niet of aanlijnen een goede oplossing is.
Ik kan me aan de ene kant voorstellen dat je Beau geen snoepje geeft omdat hij er zo lang over doet om bij je te komen. Maar aan de andere kant is het zo dat een hond alleen iets doet als hij er zelf beter van wordt. En als hij bij jou komt en er niet voor beloond wordt, denkt hij de volgende keer wel 2 keer na en duurt het nog langer voor je hem te pakken hebt.

En honden weten ook vrij vlot bij welke prullenbak of lantaarnpaal het aanlijn-tijd is, dus is het van belang daar ook een beetje variatie in aan te brengen.

Daarom zou ik ervoor kiezen om Beau iedere keer als hij tijdens de wandeling bij je komt uitbundig te belonen met iets waar hij een moord voor doet, even aan te lijnen (met de 2 handen-methode van Elly) en gelijk weer vrij te geven. Zo leert hij dat bij jou komen leuk is en zal hij steeds vlotter komen.
Afbeelding
ienepiens
Actief
Mijn ras(sen): x stabij

Ongelezen bericht door ienepiens »

S@ndr@ schreef:Leg je niet teveel druk op jezelf, want dat zou averechts kunnen werken , hoe meer druk je er op legt, hoe minder je eraan kunt voldoen hoe minder leuk het ook zal worden .
geniet gewoon van hem, laat de rest maar even waaien :wink:
Dit was idd ook het eerste wat ik dacht.. Probeer gewoon te genieten van elkaar, zonder perse iets te willen.. Hoe meer je wil, hoe hoger de lat, hoe hoger de frustratie, en hoe slechter het gaat!!
Heb dit zelf ook regelmatig, en moet mezelf dan echt even terug fluiten, want alles gaat dan niet zoals ik zou willen, plus dat mijn hond ook gefrustreerd raakt..
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”