Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Onderweg je hond uitlaten

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Onderweg je hond uitlaten

Ongelezen bericht door malinois »

Ik stop zo min mogelijk, als het enigszins mogelijk is rij ik door tot de eindbestemming... (en in NL is dat dus zo goed als altijd of er moet een enorme file staan).
Als ze eruit moeten, gaan ze aan de rollijn, geen haar op mn hoofd dat ze los gaan naast de snelweg.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Magic »

Wij doen aan Geocaching, een soort speurtocht met de GPS. Die caches liggen door de hele wereld, dus vaak zoeken we langs een route een aantal geocaches uit om te lopen. Dat zijn ook wel eens bossen of natuurgebieden langs de snelweg, soms kan de hond daar dan ook lekker los.
En als we haast hebben, doet 'ie net zo makkelijk zijn plasje op de parkeerplaats van een bezinestation ;).
Afbeelding
Iedere dag feest!
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Marion. schreef:
chrico schreef:dan moest ik soms een touwtje zoeken om ze vast te houden of aan het sleeplint maar los liet ik ze daar niet.
Maar dat ligt toch wel gewoon aan de hond Whera? Ik kan er rustig een touwtje om hangen, maar dat maakt niet dat ze dichter bij me lopen of beter luisteren :19:
Ze luisteren, ze laten zich niet opjagen, is er een haas dan ben ik sneller, en ze blijven bij mij in vreemd gebied.

En ik wil mijn honden ook niet doodgereden.
Dat kan maar ik liet ook overal de honden los, bleven bij mij, als ik riep direct op de voet en in mijn handen klappen is acuut stilstaan. Maar toch durfde ik ze niet los te laten op parkeerplaatsen omdat ik zoiets had van stel, stel dat ze een keer onder appel wegschieten dat het dan juist daar is. Nee ik moet er niet aan denken. Met dit stel draken al helemaal niet, die zijn weg voor ik met mijn ogen knipper :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Gewoon op een parkeerplaats met wat gras, maar zo vaak en zo lang zit hij niet in de auto, dus tussenstops eigenlijk zelden nodig.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Op een groenstrook langs een benzinestation, maar nooit los, zelfs Freek niet die heel goed luisterd, ook zou ik nooit een onbekend wandelgebied in gaan, want je weet nooit wat er loopt :wink:
Stel je komt hier in de buurt en leest, aanlijngebied en komt er na 1 km achter dat iedereen en alles losloopt. :smile2:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Maakt mij niet uit maar dan niet zeuren als er 1 een snauw krijgt want dan had je je hond vast moeten houden of in elk geval bij mij uit de buurt met mijn aangelijnde hond :pffff: :lekkerpuh:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Hmm, we stoppen onderweg eigenlijk nooit. Echt lange ritten gaat hij ook niet mee. Het wel of niet loslaten hangt van de situatie af. Vaak zijn er toch andere mensen met honden of kinderen, dan liever niet op een klein stukje, maar het kan prima. Hij loopt thuis immers ook altijd los.
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Meestal stoppen we ook bij een tankstation. Dan gaan ze ook los, ze blijven gewoon bij ons. Behalve Indy dan nu nog, die gaat aan de riem, wel zo veilig.
Soms, als we meer tijd hebben zoeken we ook wel eens leukere plekjes op. Maar meestal gewoon bij een stopplaats/tankstation.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Wij stoppen overigens ook nooit dus "het kan" is hier erg fictief. :wink: Eva en Cleo kunnen als het moet 12 uur hun plas ophouden en ik denk wel 16 uur ook. Dus als wij ergens heen gaan rijden stoppen we nooit. Ik heb ze dus nog nooit uit de auto gehaald naast de snelweg.
Als je 1 hond hebt die het kan en 1 hond hebt die het niet kan dan laat je het al snel.
Afbeelding
Angelcollies
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotseherder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelcollies »

Ik stop eigelijk nooit onderweg ..ik laat ze goed uit voor ik vertrek en gelijk weer als ik aankom .
Mocht ik toch een heel eind weg gaan met ze dan zou ik een ruime benzine pomp zoeken en ze daar uitlaten ...in princiepe aan de lijn ....maar even los zou ook prima gaan , ze luisteren goed en blijven van nature vlak om me heen
sandra42
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): shih-tzu
Contacteer:

Ongelezen bericht door sandra42 »

mijn ervaringen zijn stopppen bij een BP moet namelijk zelf ook altijd veel plassen ,langs de rijksweg zomaar stoppen nee liever niet zeg veel te gevaarlijk
chrico
Zeer actief

Hier worden ze ook uitgelaten voor wij vertrekken en bij aankomst idem maar toch vind ik het leuk om her en der te stoppen. Sommige plaatsen zijn favoriet zoals bijv een parkeerplaats langs de A2. Als ik een keer niet stop en daar voorbij ga zie je ze echt kijken, omdraaien en in de spiegel contact zoeken van hee je vergeet wat :smile:
Nodig zal het niet zijn alhoewel ze er altijd wel wat druppels uit weten te persen :smile:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

langs een benzinepomp. Ze gaan niet los, op zich zou het wel kunnen, maar ik zie er het nut niet van in.

ff plassen, benen strekken, wat drinken en terug weg.
StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

wij rijden zo lang mogelijk door..
slapen ze dan stoppen we niet...

we stoppen pas als ze wakker worden zo kunnen we het eerste stuk (wat we snachts rijden) in 5 uur doorrijden pakken
en dan worden ze AAN DE LIJN bij de benzine pomp uitgelaten
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Ik rijd rechtstreeks naar de bestemming en stop nooit onderweg.
vaddie
Actief
Mijn ras(sen): Geen voorkeur, heb nu twee vuilnisbakkies.

Ongelezen bericht door vaddie »

Ondanks dat we meestal geen echt lange ritten maken stoppen we toch onderweg.
Zeker als we op vakantie gaan, of andere 'spannende' dingen. Dan zijn ze zeer opgewonden en moeten ze sneller plassen. Dus ondanks dat onze vakantiebestemming dit jaar maar 2 uur rijden stoppen wij dan toch lekker onderweg.
Het moet voor ons ook leuk en ontspannen blijven.
Als wij echter naar mijn ouders gaan, 45 minuten rijden dan stoppen we niet onderweg.
Maar wel altijd aan de riem.
Telling: 2 honden, 7 konijnen, 2 cavia's, 1 schildpad
Getrouwd op 16/04/2011
Op 15-01-2012 bevallen van een fantastische dochter.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

net terug uit Frankrijk en bij de stops onderweg, de honden op groenstroken of grasveldjes bij de pomp laten plassen, Daantje bleef aan de riem, ding van 13 wk laat ik daar niet los, maar Moja heeft op enkele plekken wel los gelopen, dan poept ze ook sneller... ze luistert goed , uiteraard kijk ik wel of er andere honden lopen en sta ik niet pal langs de snelweg :wink:
Maartje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maartje »

Ik stop vrij weinig. Maar even plassen bij een tankstation gaat aangelijnd. Al kan ik mij voorstellen dat ik Abby op een ruime plek met veel gras, even los zal laten. Helemaal afhankelijk van de situatie.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

Waar auto's rijden zijn mijn honden aan de riem hoe goed ze ook luisteren.
Of dit nu op een parkeerplaats is langs de snelweg of hier in het dorp.
Ben 1 hond verloren door een aanrijding die normaal goed luisterde maar ik zelf te laat reageerde toen hij een kat zag en net voor een auto liep.
Bij Pardoes was dat weer wat verwaterd tot ook hij schrok van een andere hond en recht tegen een auto liep in paniek die gelukkig al stil stond omdat ze hem zag aankomen.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
basje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner Sennen en Franse buldog

Ongelezen bericht door basje »

Aangelijnd op de groenstrook bij benzinepomp. Om de anderhalf uur. De reis moet ook leuk zijn.
Aangekomen lekker los laten rennen.
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

LongFields schreef:
Martijn schreef:Toen we met Suzanne naar Crufts gingen deed ze Nozem ook los bij de benzinepomp. "Ga rennen "en Nozem ging direct netjes op de grote volte. :smile:
Ik schrok daar ook van. Zéér onveilig!
Nu we Eva hebben begrijp ik dat dat kan. Met Dapper en Cleo kan dat echt niet maar met een echt goed luisterende hond wel.
Ha, ik hoef geen antwoord meer te geven zie ik. :mrgreen:
Dit klopt inderdaad, hier gaan ze onderweg op een flink groot veld langs de parkeerplaatsen als er geen andere honden of mensen lopen gewoon los. Ze weten dat ze aan de kant moeten blijven en kennen dat commando ook, en ze hebben totaal niet de neiging om richting de auto's te gaan.
Als ik het niet helemaal vertrouw, blijven ze aangelijnd.
Bij ons gaat het net zo.
Hera heeft totaal geen behoefte om ook maar een meter te ver bij ons vandaan te gaan. Auto's interesseren haar al helemaal niet. Nou even plassen of poepen en weer verder. Als ik andere honden zie doe ik het niet.
Met Chello, Ghaya en Kimba ging het net als bij Hera.

Met Bikkel is het no way dat ik dat ooit maar zou doen. Die vliegt alle kanten op.

We stoppen ook alleen maar als we naar het westen van het land gaan.
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Voor onszelf stoppen we bij een benzinepomp om te piesen en te tanken. Bij zo'n rustige P met veel groen laten we de honden uit. Liever rij ik zo lang mogelijk door. Whooper is een vreselijke stresskip als hij langs een snelweg uit de auto moet. Die heb ik in een goed sterk tuig met politielijn, anders is hij niet te houden. Stanley gaat aan een brede flex. Beide honden komen beslist niet los langs een snelweg.
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

Ik loop altijd voor Jan Doedel bij een benzinepomp met de aangelijnde honden rond. Ze doen er toch niets, maja het vrouwtje moest even plassen en de benen strekken. Dan ook de honden even de pootjes laten strekken he :wink: Voor de plas is het niet nodig, ze doen toch niets. Ze komen zeker niet los bij een benzinepomp. Geen haar op mijn hoofd.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Met Kay nog geen echte lange ritten gemaakt. Daarbij heeft hij normaal overdag al niet heel veel behoefte aan plassen of extra beweging. We gaan gewoon van te voren goed uit en op plaats van bestemming weer. Hij slaapt dan in de auto. Mocht het een keer nodig zijn, dan kan dat gewoon op een parkeerplaatsveldje bij bezinepomp, maar wel aan de lijn, want Kay is een autojager. We hebben het goed onder controle met auto's die 30 tot maximaal 60 rijden (60 is al moeilijk), maar auto's die met 120 km per uur rijden is wel erg moeilijk voor hem hoor. Hij zal wel luisteren denk ik, maar durf het risico niet te nemen (ondanks dat ik dat zelfs wel getrained heb bij de hondenschool die vlak langs de a7 trainde)
Afbeelding
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Ik stop niet vaak onderweg. Maar als ik stop, is dat ook vaak aan een bezinestation en Hidde gaat dan sowieso los. Sem soms.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Ody
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ody »

Bij de kortere ritten stop ik niet, de honden vinden autorijden heerlijk en maken hier geen probleem van.
Als we echt op vakantie gaan, stoppen we iedere 4 uur en laten de honden bij het benzinestation aan de flexlijn plassen.
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......
cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Contacteer:

Ongelezen bericht door cindy1986 »

Als ik stop langs de snelweg is dat bij een benzinestation met een groenstrook ernaast. De honden gaan dan niet los. Het zou misschien wel kunnen qua luisteren, maar je weet maar nooit wat er kan gebeuren als ze ergens van schrikken.
Afbeelding
DjockPuck
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Jack Russels

Ongelezen bericht door DjockPuck »

Naar onze vakantie bestemming nemen we meestal de kortste route. En dat betekent meestal over de grote snelwegen.
Dus wij laten ze aangelijnd uit bij Benzine pompen.
Wij rijden met een caravan en dan neem je niet zo snel een alternatieve route.
Ja de terug reis.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik al jaren met de honden op vakantie ga en eigenlijk nog niet vaak een loslopende hond heb gezien. Maar misschien let ik daar ook niet zo op.
Ik denk alleen maar aan mijn eigen honden dat die veilig staan en lopen enz enz.
Wij zetten onze auto het liefst zo ver mogelijk van de weg af.
Maar in Frankrijk zitten de parkeerplaatsen stampvol. Helemaal die grote.
Heel plezierig om daar even te gaan staan...Not dus.....
Maar als het moet, dan moet het.
Groetjes Willy, Djock en Puck

Afbeelding
UknowPoppetje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Pincher/Ratlerek

Ongelezen bericht door UknowPoppetje »

Ik stop eigenlijk maar een enkele keer.

Ook tijdens het tanken ga ik ze niet telkens uit de auto halen.
Ze kunnen gemakkelijk een paar uur in de auto zitten, thuis moeten ze het tenslotte ook weleens 8 uur ophouden.

En als we dan even lekker gaan rusten dan zoeken we meestal een parkeerplaats op of desnoods bij het tankstation en hou ze wel aan de lijn.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Martijn schreef: Nu we Eva hebben begrijp ik dat dat kan. Met Dapper en Cleo kan dat echt niet maar met een echt goed luisterende hond wel.
Het hangt volledig van de hond af.

Met mijn vorige hondje (Mechelaartje) kon het wel. Ik stop, doe de deur aan de veilige kant open, steek een vinger op dat ze even moet wachten, en kijk rond. Als het veilig is zeg ik vrolijk: "Ga maar kijken schat". Aan de hand van haar gedrag kan ik dan inschatten of ze even wil bewegen/rennen, of dat ze wil poepen/plassen en dan weer de auto in. Maar ze luisterde perféct, wist héél goed dat ze onder géén voorwaarde op de weg mocht (behalve als ik haar daar opdracht voor gaf, als met oversteken), en kon zelf ook goed nadenken en verkeer inschatten. Dat vertrouwde ik voor 100%.

Binnenkort krijgen we een nieuw hondje, nou....ik vermoed dat het even gaat duren voor ik hetzelfde vertrouwensniveau heb. En die zal dus aan de lijn uitgelaten worden naast de weg.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”