Pppfffhhh ik kan echt geen respect opbrengen voor mensen die hun honden maar laten jagen met een houding tja het is de natuur. Maakt mij echt niet uit of het het konijn van de buren is een wild konijn in het bos. Want voor mij hoort daar dan ook lekker zo'n stereotyp baas bij die totaal niet omkijkt naar zijn hond, hem zijn gang maar laat gaan en eigenlijk dus niks doet om het te voorkomen en de hond dus bezighoud(tjong we zouden eens bezig moeten zijn met de hond als we wandelen). Lekker telefonerend, smsend, met een muziekje op, al kleppend met een medewandelaar.
Natuurlijk is niet elke hond even makkelijk en kan het een keer fout gaan. Daar hoor je mij echt niet over hoor. Maar die laconieke houding van sommigen! De hond is gedomesticeerd. We hebben ze gefokt op specifieke eigenschappen. We fokker massaal. We hebben in Nederland een kleine 2 miljoen honden (even gegoogled). Het aantal wilde konijnen ligt daar niet eens bij in de buurt. Nu kunnen er geen nauwkeurige tellingen gedaan worden, maar ik kom op een flink aantal duizenden. Als al die honden maar lekker op konijnen gaan jagen! Konijnen hebben het al zwaar met 2 nogal dodelijke ziektes en gebieden die steeds kleiner worden.
Ik pik er nu even het konijn uit, maar ook de populatie van andere veel nagejaage wild door onze honden, komt bij lange na niet in de buurt van de megahoeveelheid honden die we hebben. Dit is geen natuur meer. In natuur behoren het aantal prooidieren in de meerderheid te zijn (daarom krijgen in de regel prooidieren veel jongen). Onze hondjes hebben geen natuurlijke vijanden meer en worden na elke verwonding weer opgelapt, waar zij in natuur al lang de dood gebloed of verhongerd waren daardoor. Normaal houden populaties van prooidieren en roofdieren elkaar in balans. Gaat het slecht met de prooidieren, verhongeren ook de roofdieren, nou onze dikke hondjes echt niet hoor!
Nederland heeft overigens geen natuur. We moeten alles kunstmatig in stand houden! Geen bos waar niet gekapt word of andere verrichtingen gedaan worden om het gebied in stand te houden.
Zo dat gal moest ik even spuwen hoor, naar die mensen die hun schouders maar ophalen bij hun jagende hond. Niet naar TS die haar hond nu voor altijd aangelijnd houdt hoor!
Toch blijf ik het jammer vinden dat er altijd iets ergs moet gebeuren voor er daadwerkelijk tot een oplossing gekomen moet worden. Ik snap dat het niet altijd lukt en dat het wel een stukje instinct van de hond is, maar daar kan je best mee aan het werk. Ik durf ruiterlijk toe te geven, dat Kay mij 2 keer is ontkomen toen hij reeen zag rennen. Als pup was ik ze al vaak tegen gekomen en had ook toen al veel succes met afleiden. Kan ook melden dat ik na die 2 keer ook al weer meerdere keren succes heb gehad met het voorkomen dat hij achter de reeen aangaat. Ik vind dat een hele andere houding (ben er mee bezig) dan van

ach tis de natuur..... In eerste geval kan het natuurlijk alsnog gigantisch mis gaan en dan neem je superdrastische maatregelen (overigens denk ik niet aan inslapen, al ken ik honden die na het doden van schaap of ree eigenlijk niet meer goed te handteren waren, er zit dus ook zeker een keerzijde aan het doden van dieren).
Daarbij is het schaap eigendom van iemand anders. Respect voor andersmans spullen zou wel fijn zijn in dit kleine land.
En een losloopgebied is geen gebied waar een hond dan maar zijn gang mag gaan. Dit zijn gebieden die ingesteld zijn, zodat er aangewzen plaatsen zijn en dat de niet losloopgebieden ook voor mensen die bang zijn voor honden nu toegankelijk zijn. Ook in een losloopgebied zal een hond moeten luisteren en neit zijn gang gaan. Pure arrogantie van hondeneigenaren en zo veroorzaak je een steeds grotere kloof met niet-hondenliefhebbers, waardoor de kans groot is dat steeds meer losloopgebieden gaan verdwijnen, omdat honden zich er niet weten te gedragen!
En ja ook ik moet met mijn border oppassen en dat doe ik al vanaf pups af aan. Kay mag niet een weiland in (ook niet als er geen schapen zijn of anere diren zijn) zonder mijn toestemming. In de regel lopen we langs weilanden heen. Ik heb alles vanaf pup gedaan zodat op wandeling duidelijk is dat er geen dieren bijeeen gedreven kunnen worden. Want we hebben wel altijd over jachthonden dat die zo'n sterke drift hebben, kan je vertellen dat een border er niet voor onder doet hoor.
Zo nu ben ik mijn frustraties kwijt! Doe er mee wat je wilt!