Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraag aan Smuldier-voerders

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Re: Vraag aan Smuldier-voerders

Ongelezen bericht door Hutsje »

May Linn schreef:Nou een fabel is het niet dat als je maar 1 of 2 diersoorten voert dat je hond uiteindelijk tekorten oploopt.
Waarom voegen ze anders aan kvv's een premix toe en mag het dan pas compleet genoemt worden?
In haaksbarf bv zit geen premix, maar die roepen wel dat je minimaal 4 smaken moet afwisselen om compleet te voeren.
Het is ook een beetje zoals bij ons, als je echt iedere dag een biefstukje met wortels en aardappels eet en verder niets anders, doe je het daar best een tijd goed op maar op den duur mis je wel een aantal voedinsstoffen.

Nou zit er wel behoorlijk wat speling in de verhoudingen die kan voeren, dus wat meer of minder orgaan/spiervlees/vleesbot is niets mis mee.
Maar als je al grotendeels kip voert in je kvv, voegt nog een extra kippenvleugel weinig toe behalve dat ze erop moeten kauwen.
Voor af en toe prima, maar ik zou dit niet standaard in m'n menu opnemen.
ze voegen premixen toe omdat in de kvv's de verhoudingen niet zijn zoals het hoort (dus niet minimaal 60% spiervlees en er zit vaak heel veel orgaan in, waaronder long en daar zit bijna geen voedingswaarde in. ) vaak ook geen gemalen bot dus daarvoor kunstmatig calcium.

de voeding van een hond kun je niet vergelijken met de voeding van een mens, anders zouden wij voor de hond ook alles koken ;). en nogmaals afwisseling is alleen maar goed maar zolang je of grotendeels compleet blijft voeren of je aan de verhoudingen houdt loopt je hond echt geen tekorten op.
Afbeelding
Bonnie F
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Bonnie F »

May Linn schreef:Nou een fabel is het niet dat als je maar 1 of 2 diersoorten voert dat je hond uiteindelijk tekorten oploopt.
Waarom voegen ze anders aan kvv's een premix toe en mag het dan pas compleet genoemt worden?
In haaksbarf bv zit geen premix, maar die roepen wel dat je minimaal 4 smaken moet afwisselen om compleet te voeren.
Het is ook een beetje zoals bij ons, als je echt iedere dag een biefstukje met wortels en aardappels eet en verder niets anders, doe je het daar best een tijd goed op maar op den duur mis je wel een aantal voedinsstoffen.

Nou zit er wel behoorlijk wat speling in de verhoudingen die kan voeren, dus wat meer of minder orgaan/spiervlees/vleesbot is niets mis mee.
Maar als je al grotendeels kip voert in je kvv, voegt nog een extra kippenvleugel weinig toe behalve dat ze erop moeten kauwen.
Voor af en toe prima, maar ik zou dit niet standaard in m'n menu opnemen.
Volgens mij heb je de term compleet niet helemaal begrepen.
Compleet betekent in dit geval dat de samenstelling van het voer dusdanig is dat er geen tekorten op gebied van vitaminen, mineralen, vetten, eiwit en koolhydraten etc zijn.
Dit alles is prima uit 1 diersoort te halen, daar heb je niet de hele fauna voor nodig.
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Dus dan zou je als je altijd bv hele kippen voert met alles erop en eraan, nooit tekorten oplopen begrijp ik uit jullie verhaal?
Ik denk dat 1 diersoort zonder vitamineprepaten echt niet op lange termijn compleet is.
Daar heb je meer diersoorten voor nodig.
Vandaar dat het niets toevoegd als je kip toevoegd aan je toch al rijk aan kip-menu.

Daarnaast heb je nog de verhoudingen tussen organen/vlees en bot enzo, daar kun je wel veel in schommelen, maar teveel of te weinig van 1 of ander lijkt me ook niet gezond.
Dit zijn 2 dingen in de zin van compleet voeren, planning is idd dat je hond geen tekorten oploopt en het er optimaal op doet.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Weet je, ik voer zelf kvv en rauw en toch heb ik steeds meer mijn twijfels of ik daar wel goed aan doe. Iets in mij zegt dat het helemaal niet zo gezond is voor honden om alleen vlees te eten en dan ook nog eens alleen rauw vlees. Niet dat ik denk dat ze gekookt vlees nodig hebben maar ik twijfel enorm over het puur en alleen vlees voeren en niks anders. Mijn vorige hond was dol op rijst, wortels en bonen bv. Mijn honden nu vreten alle graantjes die de vogels laten vallen op. Ik ben dus onzeker aan het worden of ik hier wel goed aan doe. Mijn honden eten ook potgrond sinds ik ze rauw ben gaan voeren, ze eten veel gras en Cleo lijkt veel minder gezond (maargoed, die is 11 dus dat kan oudheid zijn).

De verhalen die de ronde doen zijn zo wisselend dat ik serieus mijn twijfels heb over rauwe voeding. Ook merk ik niet dat honden daar nou ouder of gezonder op blijven. Zijn genoeg honden dood gegaan inmiddels aan zaken die je toch niet meteen zou verwachten bij een zgn extreem optimaal dieet. :denken:
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Klopt Marc, de meeste rauwvoerders voeren idd ook een (klein) percentage groenten en bijv. tafelrestjes bij. Het ideale dieet zou idd niet uitsluitend uit vlees bestaan.

Misschien is het een idee om je aan te melden op een rauwvoerforum?

Suzanne
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

@ MARC_S, ligt er ook aan hoelang je al rauw voert, bij oudere honden gaat er vaak wel wat langer overheen voordat ze helemaal ontgift zijn.
Hier 1 van 10jaar die nu ruim een jaar vers eet, ik merk nu pas dat haar vacht beter wordt en ze fitter wordt.
Ook is het natuurlijk afhankelijk wat je voert aan rauw vlees, kwaliteit en dergelijke spelen wel mee denk ik, zeker bij een kvv waarvan je nooit 100% weet wat er precies inzit.
Ikzelf voer ook een klein gedeelte groentemix aan ze, omdat ik van mening dat dat wel wat toevoegd.
Macaroni, rijst en andere koolhydraten voegen naar mijn inziens weinig toe, maar dat krijgen ze ook weleens als tafelrestje omdat ze het gewoon lekker vinden.
laeken
Zeer actief

Ik ga denk ik de proef op de som nemen. 1 hond doorvoeren op kvv en mijn andere hond brok gaan geven van een goed merk. De oudere hond eet nl liever brok. Dan zal ik een foto maken van nu op kvv en dan na een maand op brokken. Ben wel benieuwd eigenlijk. Op dit moment ziet ze er uitgezakt uit met een hele duffe vacht en een beetje overgewicht. Dat verbaast mij dus aangezien zij kvv en vers vlees krijgt. Dan zou je toch verwachten dat je hond prachtig gaat glanzen en een goede conditie krijgt. Hier lijkt het precies omgekeerd en vandaar ook mijn twijfels. De jonge hond doet het prima op kvv en rauw. Maar mijn vorige hond was op die leeftijd ook waanzinnig mooi en strak en die at brokken van de boerenbond huismerk :engel: :N: :mrgreen: Daar werd ze dus 14 jaar op.

Op een rauw-voer forum ga ik niet. Ik ben daar veel te eigenwijs voor en ik krijg ook sterk het gevoel dat daar hele stromingen met aanhangers van die en dan weer aanhangers van die rondlopen. Beetje haat en nijd gedoe dus. Dat is niks voor mij :wink: Volgens de ene moet je dit en volgens de ander moet je dat. Dus je doet het altijd fout uiteindelijk.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

May Linn schreef:@ MARC_S, ligt er ook aan hoelang je al rauw voert, bij oudere honden gaat er vaak wel wat langer overheen voordat ze helemaal ontgift zijn.
Hier 1 van 10jaar die nu ruim een jaar vers eet, ik merk nu pas dat haar vacht beter wordt en ze fitter wordt.
Ook is het natuurlijk afhankelijk wat je voert aan rauw vlees, kwaliteit en dergelijke spelen wel mee denk ik, zeker bij een kvv waarvan je nooit 100% weet wat er precies inzit.
Ikzelf voer ook een klein gedeelte groentemix aan ze, omdat ik van mening dat dat wel wat toevoegd.
Macaroni, rijst en andere koolhydraten voegen naar mijn inziens weinig toe, maar dat krijgen ze ook weleens als tafelrestje omdat ze het gewoon lekker vinden.
Wij voeren al 3 jaar alleen rauw en kvv. Die hond is van een strak glanzend racehondje naar een beetje een dikkig, slecht in de vacht zittend grauw muisje veranderd. Sinds die hond rauw eet is ook haar conditie erg achteruit gegaan en haar lichaam erg uit vorm gegaan. Ook heeft ze nu problemen met de poten gekregen. Artrose dus. Ook zijn haar tanden helemaal bruin aan het worden. Ik zeg overigens absoluut niet dat dit DOOR rauw komt. Maar omdat die hond elke dag gras eet, zand en klei eet, potgrond eet en alle restjes vogelvoer opeet wil ik haar best even een tijdje terug zetten op een goede brok. Zij wil dat zelf ook want ze vindt dat rauw maar mwah. Soms laat ze het 2 dagen staan. Spiervlees en kip ed eet ze sowieso zelden en dan vooral als je er pens door doet. Voor brokjes doet ze een moord. Dus dan is het wel het proberen waard denk ik. :wink:
Afbeelding
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

Ik vind het wel interessant wat Marc zegt.
Cash is hier gekomen met 7,5 weken en gelijk op versvlees gezet. Carnibest en nu smuldier.
Cash heeft vanaf dat hij bij ons is een soort pukkeltjes/uitslag gehad op zijn buikje, ook steeds viezige oren en hij beet/krabde zichzelf heel veel. Vlooien speelde ook mee, maar uiteindelijk waren die er niet meer.

Omdat de jeuk bleef en het bijten heb ik hem van het vlees afgehaald en op Dog lovers Gold gezet. Zijn buik ziet er nu super netjes uit, oren zijn schoon en hij beet zichzelf ook niet meer.

Omdat ik het zo gek vond heb ik hem nu weer terug gezet op smuldier. Om te kijken of we weer terug gaan naar het bijten e.d.
En ik heb het idee dat hij weer aan het bijten gaat.

Dat is toch raar? En ikan het mij nauwelijks voorstellen. Maar zijn er dus ook honden die niet tegen versvlees kunnen?
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Cash schreef:Dat is toch raar? En ikan het mij nauwelijks voorstellen. Maar zijn er dus ook honden die niet tegen versvlees kunnen?
Er zit meer in smuldier dan alleen versvlees. Er zit ook graan in verwerkt, en ws niet van het beste soort.
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

MARC_S schreef:Weet je, ik voer zelf kvv en rauw en toch heb ik steeds meer mijn twijfels of ik daar wel goed aan doe. Iets in mij zegt dat het helemaal niet zo gezond is voor honden om alleen vlees te eten en dan ook nog eens alleen rauw vlees. Niet dat ik denk dat ze gekookt vlees nodig hebben maar ik twijfel enorm over het puur en alleen vlees voeren en niks anders. Mijn vorige hond was dol op rijst, wortels en bonen bv. Mijn honden nu vreten alle graantjes die de vogels laten vallen op. Ik ben dus onzeker aan het worden of ik hier wel goed aan doe. Mijn honden eten ook potgrond sinds ik ze rauw ben gaan voeren, ze eten veel gras en Cleo lijkt veel minder gezond (maargoed, die is 11 dus dat kan oudheid zijn).

De verhalen die de ronde doen zijn zo wisselend dat ik serieus mijn twijfels heb over rauwe voeding. Ook merk ik niet dat honden daar nou ouder of gezonder op blijven. Zijn genoeg honden dood gegaan inmiddels aan zaken die je toch niet meteen zou verwachten bij een zgn extreem optimaal dieet. :denken:
Ik heb al langere tijd hetzelfde gevoel. Honden zijn altijd verweven geweest met de menselijke samenleving, wij zijn omnivoren en onze honden zullen van ons eten meegegeten hebben met daarbij misschien af en toe een vers zelfverschalkt muisje of konijntje.
Overigens zouden de mensheid en de hondheid allang uitgestorven zijn als we alleen konden leven op een 'extreem optimaal dieet'. :N:
Cash
Zeer actief

christo schreef:
Cash schreef:Dat is toch raar? En ikan het mij nauwelijks voorstellen. Maar zijn er dus ook honden die niet tegen versvlees kunnen?
Er zit meer in smuldier dan alleen versvlees. Er zit ook graan in verwerkt, en ws niet van het beste soort.
op Carnibest was het net zo.
AfbeeldingAfbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

christo schreef:
MARC_S schreef:Weet je, ik voer zelf kvv en rauw en toch heb ik steeds meer mijn twijfels of ik daar wel goed aan doe. Iets in mij zegt dat het helemaal niet zo gezond is voor honden om alleen vlees te eten en dan ook nog eens alleen rauw vlees. Niet dat ik denk dat ze gekookt vlees nodig hebben maar ik twijfel enorm over het puur en alleen vlees voeren en niks anders. Mijn vorige hond was dol op rijst, wortels en bonen bv. Mijn honden nu vreten alle graantjes die de vogels laten vallen op. Ik ben dus onzeker aan het worden of ik hier wel goed aan doe. Mijn honden eten ook potgrond sinds ik ze rauw ben gaan voeren, ze eten veel gras en Cleo lijkt veel minder gezond (maargoed, die is 11 dus dat kan oudheid zijn).

Ik heb al langere tijd hetzelfde gevoel. Honden zijn altijd verweven geweest met de menselijke samenleving, wij zijn omnivoren en onze honden zullen van ons eten meegegeten hebben met daarbij misschien af en toe een vers zelfverschalkt muisje of konijntje.
Overigens zouden de mensheid en de hondheid allang uitgestorven zijn als we alleen konden leven op een 'extreem optimaal dieet'. :N:
Maar met de meeste brokken sla je weer door naar de andere kant. Daar is de hoeveelheid aan voedingsstoffen afkomstig van dieren minimaal.

Er zijn trouwens genoeg rauwvoerders die ook nog andere dingen geven buiten (spier)vlees, orgaan en bot. Wat te denken van groente, eieren, yoghurt/kwark, tafelresten (aardappeltje, beetje pasta, wat rijst etc..).
Ik ben van alleen brok, naar brok + kvv, naar alleen kvv (diverse soorten afgewisseld), naar een combinatie van kvv en zelf samengestelde maaltijden naar enkel en alleen zelf samengestelde maaltijden gegaan, dit alles in ongeveer 11 jaar tijd.
Dat Billy met zijn 12 jaar een fantastische conditie heeft, een mooie vacht, een gebit dat nog volledig en spierwit is, heeft - voor mijn idee - wel te maken met het feit dat hij al weer jaren lang zelf samengestelde maaltijden krijgt.
In zijn brokken/kvv tijd had hij enorm veel last van allergieën (huisstofmijt), puspiemels en ontstoken ogen.
Silka eet niet anders dan zelf samengestelde maaltijden sinds ze bij ons is, dus dat kan ik niet vergelijken. :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Rami schreef:
christo schreef:

Maar met de meeste brokken sla je weer door naar de andere kant. Daar is de hoeveelheid aan voedingsstoffen afkomstig van dieren minimaal.

Er zijn trouwens genoeg rauwvoerders die ook nog andere dingen geven buiten (spier)vlees, orgaan en bot. Wat te denken van groente, eieren, yoghurt/kwark, tafelresten (aardappeltje, beetje pasta, wat rijst etc..).
Ik ben van alleen brok, naar brok + kvv, naar alleen kvv (diverse soorten afgewisseld), naar een combinatie van kvv en zelf samengestelde maaltijden naar enkel en alleen zelf samengestelde maaltijden gegaan, dit alles in ongeveer 11 jaar tijd.
Dat Billy met zijn 12 jaar een fantastische conditie heeft, een mooie vacht, een gebit dat nog volledig en spierwit is, heeft - voor mijn idee - wel te maken met het feit dat hij al weer jaren lang zelf samengestelde maaltijden krijgt.
In zijn brokken/kvv tijd had hij enorm veel last van allergieën (huisstofmijt), puspiemels en ontstoken ogen.
Silka eet niet anders dan zelf samengestelde maaltijden sinds ze bij ons is, dus dat kan ik niet vergelijken. :wink:
Ik vraag me dus af of je niet wil dat Billy zo gezond is door vers. Mijn hond was 14 jaar, had alle tanden nog in het wit, had goede ogen en perfecte oren. Dat was een hond van 70 cm schoft en 37 kilo gemiddeld. Groter dan de gemiddelde Duitse herder. En zij at brokken. Nooit 1 dag iets gemankeerd bij wijze van spreken en dood gegaan en versleten knoken. Op de dag dat ze dood ging was alles perfect, zelfs de bloedwaarden zijn altijd zoals die van een gezonde jonge hond geweest dus ik kon haar met 12 nog gerust laten opereren aan kanker. Niks van gemerkt en dat voor een hond die ALDI brokken at en boerenbond brokken. Als zij vers had gegeten had ik ook gedacht dat ze daarom zo waanzinnig goed was gegaan maar deze hond heeft bijna haar hele leven de goedkoopste brokken gehad :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Cash schreef:Ik vind het wel interessant wat Marc zegt.
Cash is hier gekomen met 7,5 weken en gelijk op versvlees gezet. Carnibest en nu smuldier.
Cash heeft vanaf dat hij bij ons is een soort pukkeltjes/uitslag gehad op zijn buikje, ook steeds viezige oren en hij beet/krabde zichzelf heel veel. Vlooien speelde ook mee, maar uiteindelijk waren die er niet meer.

Omdat de jeuk bleef en het bijten heb ik hem van het vlees afgehaald en op Dog lovers Gold gezet. Zijn buik ziet er nu super netjes uit, oren zijn schoon en hij beet zichzelf ook niet meer.

Omdat ik het zo gek vond heb ik hem nu weer terug gezet op smuldier. Om te kijken of we weer terug gaan naar het bijten e.d.

Dat is toch raar? En ikan het mij nauwelijks voorstellen. Maar zijn er dus ook honden die niet tegen versvlees kunnen?
Eva heeft ook een hele periode gekrabt op carnibest :80: Zo erg dat de flanken kaal werden en ze rode korsten kreeg op haar liezen en ribben van opgedroogd bloed. Ook beet ze zich een ongeluk zonder vlooien te hebben. :denken: Toen hebben wij haar volledig van carnibest afgehaald en nu eet ze smuldier met rauw. Nu is het weg. :ok: Of het aan carnibest lag weet ik niet maar ik weet wel dat het nu weg is. :ok:

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het daar aan lag nu ik er over nadenk. Toen dacht ik dat het met hormonen te maken kon hebben.
Afbeelding
Cash
Zeer actief

MARC_S schreef:

Eva heeft ook een hele periode gekrabt op carnibest :80: Zo erg dat de flanken kaal werden en ze rode korsten kreeg op haar liezen en ribben van opgedroogd bloed. Ook beet ze zich een ongeluk zonder vlooien te hebben. :denken: Toen hebben wij haar volledig van carnibest afgehaald en nu eet ze smuldier met rauw. Nu is het weg. :ok: Of het aan carnibest lag weet ik niet maar ik weet wel dat het nu weg is. :ok:

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het daar aan lag nu ik er over nadenk. Toen dacht ik dat het met hormonen te maken kon hebben.
Cash heeft zich ook wondjes gebeten.
Ben ook nog bij de DA geweest om mijten e.d. uit te sluiten.

Op de brok had hij alleen wel heel veel ontlastig en grote hopen. Op het versvlees heeft hij keurige drolletjes.
Zijn vacht glanst er ook over verder, hij ziet er gewoon super uit op het versvlees. Alleen dat krabben en bijten dus. :ugh:
AfbeeldingAfbeelding
laeken
Zeer actief

Ik vind het wel frappant Estelle. Eva had dat dus precies zo. Krabben en bijten tot het ging bloeden. :boos: Ze is daar goddank helemaal overheen gegroeid/gekomen. :ok:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

MARC_S schreef:
Ik vraag me dus af of je niet wil dat Billy zo gezond is door vers. Mijn hond was 14 jaar, had alle tanden nog in het wit, had goede ogen en perfecte oren. Dat was een hond van 70 cm schoft en 37 kilo gemiddeld. Groter dan de gemiddelde Duitse herder. En zij at brokken. Nooit 1 dag iets gemankeerd bij wijze van spreken en dood gegaan en versleten knoken. Op de dag dat ze dood ging was alles perfect, zelfs de bloedwaarden zijn altijd zoals die van een gezonde jonge hond geweest dus ik kon haar met 12 nog gerust laten opereren aan kanker. Niks van gemerkt en dat voor een hond die ALDI brokken at en boerenbond brokken. Als zij vers had gegeten had ik ook gedacht dat ze daarom zo waanzinnig goed was gegaan maar deze hond heeft bijna haar hele leven de goedkoopste brokken gehad :wink:

Nou ja, ik weet het ook niet zeker, daar heb je natuurlijk gelijk in. :wink: Maar wat ik wel zie is dat de klachten die hij had zoals een slechte, jeukerige huid, puspiemel, ontstoken ogen/oren) nu al weer jaren niet meer voor komen, sinds hij dus die zelf samengestelde maaltijden krijgt met een minimum aan graan.
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Cash schreef:
MARC_S schreef:

Cash heeft zich ook wondjes gebeten.
Ben ook nog bij de DA geweest om mijten e.d. uit te sluiten.

Op de brok had hij alleen wel heel veel ontlastig en grote hopen. Op het versvlees heeft hij keurige drolletjes.
Zijn vacht glanst er ook over verder, hij ziet er gewoon super uit op het versvlees. Alleen dat krabben en bijten dus. :ugh:
Ik zou proberen om een tijdje graan uit het menu te halen. Bij Billy scheelde dat alles.
Cash
Zeer actief

@Irmelin, ik had al gehoord dat honden best allergisch kunnen zijn voor bijv. rund of kip of weet ik wat. of dus graan.

Ik zal het aan Jessica doorgeven. Ik wil dus dat BARF proberen.
AfbeeldingAfbeelding
Bonnie F
Zeer actief

May Linn schreef:Dus dan zou je als je altijd bv hele kippen voert met alles erop en eraan, nooit tekorten oplopen begrijp ik uit jullie verhaal?
Ik denk dat 1 diersoort zonder vitamineprepaten echt niet op lange termijn compleet is.
Daar heb je meer diersoorten voor nodig.
Vandaar dat het niets toevoegd als je kip toevoegd aan je toch al rijk aan kip-menu.

Daarnaast heb je nog de verhoudingen tussen organen/vlees en bot enzo, daar kun je wel veel in schommelen, maar teveel of te weinig van 1 of ander lijkt me ook niet gezond.
Dit zijn 2 dingen in de zin van compleet voeren, planning is idd dat je hond geen tekorten oploopt en het er optimaal op doet.
Het zou best kunnen dat alleen kippen niet genoeg is, maar dat bedoel ik niet. De term compleet is de aanduiding dat de hond alles wat hij nodig heeft binnenkrijgt en dat er dus geen aanvullingen nodig zijn.
Niets meer en niets minder....
Afbeelding
Bonnie F
Zeer actief

Ik heb me nooit zo verdiept in barf etc dus misschien klopt er niets van mijn redeneringen.

Ik heb altijd gedacht dat een hond wel iets van plantaardig voer nodig heeft (honden eten vaak uit zz al wat) maar omdat ze dat slecht verteren eten ze dus het maag-darmkanaal (met inhoud) van hun prooidieren.
Dit is al voorverteerd en dus goed verteerbaar voor honden.
Afbeelding
*Evie*
Zeer actief
Mijn ras(sen): www.Adebowale.nl
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door *Evie* »

Hier wissel ik de smaken ook af, maar ook met andere soorten kvv.
De dag voor de show geef ik vaak smuldier kip omdat die licht vertaarbaar is
Afbeelding

http://www.Adebowale.nl
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Ik ben Otto juist smuldier gaan geven vanuit de veronderstelling dat rauw vlees beter, gezonder... zou zijn. Blikvoer gaat er net zo makkelijk in en als er ergens (bij anderen met een hond) brokjes staan eet hij daar net zo lief van. Zet ik hier brokjes voor hem neer, dan eet hij er een paar hapjes van en taalt hij er verder nauwelijks naar.
Voor zover ik het kan beoordelen zit hij lekker in vel en vacht. Geef ik hem rauw ei of yoghurt/karnemelk, dan gaat hij aan de race, heeft hij wat extra frolicbrokjes gehad (die gebruik ik als beloninkjes) dan poept hij oranjerood.
Ik denk dat het ook een kwestie is van uitproberen wat de hond zelf lekker/prettig vindt, of dat nu het allergoedkoopste aldivoer is of een peperdure brok.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”