Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
aardappelmeel vs granen
Moderator: moderatorteam
- corason del perro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
- Contacteer:
aardappelmeel vs granen
Hey een ander topic heeft mij aan het denken/zoeken gezet. En nu zit ik wat brokken te vergelijken. Waarvan een brok dus geheel granen vrij is. Maar ipv granen gebruiken ze aardappel meel en nu heb ik een paar recensies gelezen waarin staat dat de honden (de eerste weken) ineens heel veel gaan poepen. En ik dacht dat dit juist een teken was van veel granen ofwel voedingsstoffen die ze niet goed verteren. Houd dit dan in dat het eigenlijk geen verschil maakt of je aardappelmeel of granen voert (los van een granenallergie dan he).
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
Re: aardappelmeel vs granen
nee, dat maakt niets uit, als het geen granen zijn is het wel aardappelmeel of bietenpulp, of iets anders maar geen vlees. en dat is wat een carnivoor toch eigenlijk grotendeels zou moeten eten
. in een "goede" brok zit maximaal tot 25% vleesmeel (beendermeel meestal) en dat is echt heel veel.

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
sam van mij kan niet tegen granen maar wel tegen aardappel dus als ik een keer brok tussendoor doe zoek ik een mais of aardappel brok. verder zal het niet veel uitmaken

- Meike
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee rasloze hondjes
Ja ik ben ook wel heel benieuwd hoe dat zit met het aardappelmeel versus granen. Ik heb drie fabrikanten/distributeurs gemaild over het verschil in verteerbaarheid tussen aardappel en rijst, nr1 zegt dat aardappel makkelijker te verteren is dan rijst, nr 2 zegt dat het niet zoveel uitmaakt en nr 3 wist het niet en zou het navragen. Gister kwam ik toevallig een website van een brok tegen waarin wordt verteld waarom ze niet voor aardappel kiezen, wel interessant:
Warum verwenden sie keine Kartoffeln in ihrem Futter?
Das ist Absicht und hat einen für uns wichtigen Hintergrund. Kartoffeln finden bei Tierärzten und Tierheilpraktikern als diätisches Nahrungsmittel ihren Einsatz. Insbesondere bei Durchfallerkrankungen werden Kartoffeln oft als Hauptbestandteil einer Akutdiät verwendet, meist mit großem Erfolg. Bei Hunden die Kartoffeln als tägliche Nahrung bekommen, setzt so zu sagen, ein Gewöhnungseffekt ein, so dass der Nutzen in Akutsituationen, wie zuvor beschrieben, eingeschränkt bzw. gar nicht mehr vorhanden ist. Das gilt es aus unserer Sicht zu vermeiden. Deswegen unsere klare Aussage: Kartoffeln kommen uns nicht in die Tüte. (bron: http://www.canisalpha.de/faq.html#kartoffeln)
Dus als ik het goed begrijp gebruiken ze geen aardappel omdat daarop kan worden teruggegrepen als het nodig is bij bijvoorbeeld diarree. Wanneer je standaard al een voeding met aardappel geeft, raakt de hond hieraan gewend en kun je hier niet meer op terugvallen als het nodig is. Beetje vaag, dat wel.
Warum verwenden sie keine Kartoffeln in ihrem Futter?
Das ist Absicht und hat einen für uns wichtigen Hintergrund. Kartoffeln finden bei Tierärzten und Tierheilpraktikern als diätisches Nahrungsmittel ihren Einsatz. Insbesondere bei Durchfallerkrankungen werden Kartoffeln oft als Hauptbestandteil einer Akutdiät verwendet, meist mit großem Erfolg. Bei Hunden die Kartoffeln als tägliche Nahrung bekommen, setzt so zu sagen, ein Gewöhnungseffekt ein, so dass der Nutzen in Akutsituationen, wie zuvor beschrieben, eingeschränkt bzw. gar nicht mehr vorhanden ist. Das gilt es aus unserer Sicht zu vermeiden. Deswegen unsere klare Aussage: Kartoffeln kommen uns nicht in die Tüte. (bron: http://www.canisalpha.de/faq.html#kartoffeln)
Dus als ik het goed begrijp gebruiken ze geen aardappel omdat daarop kan worden teruggegrepen als het nodig is bij bijvoorbeeld diarree. Wanneer je standaard al een voeding met aardappel geeft, raakt de hond hieraan gewend en kun je hier niet meer op terugvallen als het nodig is. Beetje vaag, dat wel.
- CKS
- Zeer actief
Een voordeel van aardappelmeel is dat het hypoallergeen is. Je kunt het dus goed gebruiken voor een eliminatiedieet. Maar als een hond geen problemen heeft met granen dan maakt het natuurlijk niet zoveel uit.
Kees
Kees
- corason del perro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
- Contacteer:
Ok dus in theorie als mijn honden niet slecht reageren op granen kan ik dit net zo goed geven als aardappelmeel? En dan het liefst rijst ipv tarwe?
@ meike ik ken die beredenering bij lam rijst dan zeggen ze ook vaak dat je dat niet moet voeren als de hond verder geen last heeft zodat je daar dan op kan terug vallen
maar goed ik hoef dus aardappel of graan niet echt mee te wegen als ik een nieuwe brok uitzoek
@ meike ik ken die beredenering bij lam rijst dan zeggen ze ook vaak dat je dat niet moet voeren als de hond verder geen last heeft zodat je daar dan op kan terug vallen
maar goed ik hoef dus aardappel of graan niet echt mee te wegen als ik een nieuwe brok uitzoek
- Meike
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee rasloze hondjes
volgens mij zijn daar de meningen over verdeeld. Vaak wordt afgeraden om producten met tarwe te geven, omdat tarwe heel lastig te verteren is voor de hond en dit dus een belasting is voor het lichaam. Anderen zeggen dat je je geen zorgen hoeft te maken zolang je hond er geen last van hebt. Maar ik zou inderdaad voor de veilige weg kiezen en een brok met rijst kiezen en geen tarwe.corason del perro schreef:Ok dus in theorie als mijn honden niet slecht reageren op granen kan ik dit net zo goed geven als aardappelmeel? En dan het liefst rijst ipv tarwe?
@ meike ik ken die beredenering bij lam rijst dan zeggen ze ook vaak dat je dat niet moet voeren als de hond verder geen last heeft zodat je daar dan op kan terug vallen![]()