en vervolgens wordt de hobby stopgezet en het beestje in een te klein bakje op het internet gezet
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Onze Leguaan en Krokodil
Moderator: moderatorteam
- niels&reintje
- Actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford/pittbull
Re: Onze Leguaan en Krokodil
er zijn helaas nog altijd mensen die een reptiel kopen zonder enige kennis en na een tijdje het beestje gaat meer eten >wordt duurder , het wordt groter heeft een nieuwe terrarium nodig
en vervolgens wordt de hobby stopgezet en het beestje in een te klein bakje op het internet gezet

Yesterday is History, Today is a Gift, Tomorrow is a Mystery
mijn eigen site http://www.dwarfcaiman.webs.com
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Het mag inmiddels wel bekend zijn dat dit geen goede selectieprocedure is. Zo'n dier wordt dan gewoon als statussymbool gekocht. Kijk eens wat wij kunnen betalen....niels&reintje schreef: Van mij mogen de prijzen veel hoger worden , dan kopen alleen de seriueze liefhebbers het
- niels&reintje
- Actief
Zit ook wat in , maar aan de andere kant het is nu eenmaal een dure hobby die veel geld kostRosita Compagner schreef:Het mag inmiddels wel bekend zijn dat dit geen goede selectieprocedure is. Zo'n dier wordt dan gewoon als statussymbool gekocht. Kijk eens wat wij kunnen betalen....niels&reintje schreef: Van mij mogen de prijzen veel hoger worden , dan kopen alleen de seriueze liefhebbers het
en om een dier als statussymbool te kopen had je in de middeleeuwen moeten leven om indruk te maken , tegenwoordig zijn dikke auto,s een goede job en een mooi groot huis statussymbolen..

- EstherK
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Wat heeft die kaaiman een prachtig verblijf. Daar kan je uren naar kijken, denk ik.
Ik ben heel benieuwd naar zijn toekomstige kamer.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Eens, en de bevolking van de asiels en marktplaats laten zien dat het niet werkt.Martijn schreef:Môh...voor honden heb je ook kennis en randvoorwaarden nodig en die heeft ook niet iedereen. Toch verpatsen we doodleuk het ene na het andere nest pups. En niet bepaald tegen kostprijs.
- niels&reintje
- Actief
Waar het om gaat is dat de dieren een optimaal verblijf krijgen en de juiste voeding etc ect
en dan maakt het niet uit om wat voor dieren het gaat
ik zelf de (topicstarter) heb alles goed voor elkaar en dat heeft niks met geldzaken/status temaken
De reptielenhobby is al vaak genoeg in een slecht daglicht gezet !!
om maar een voorbeeld te nemen : De uitzending van Undercover in Nl over reptielen
Alberto Stegeman gaat undercover op bezoek bij iemand die een kamer vol verschillende slangen (verschillende soorten in 1 kamer ben ik geen voorstander van)heeft zitten , en op zolder een grote cement/mixbak heeft staan gevuld met water en een aantal kaaimannetjes !!
Door dit soort mafkezen heeft heel televisiekijkend Nl meteen ze oordeel klaar over de Reptielenhobby!!
(Dan heb ik het nog geeneens over al die neppe mediaberichten van ontsnapte reptielen)
Wat ik wil zeggen : Kijk eens wat verder dan wat de media je toereikt
Zoals Martijn ook al zegt: Môh...voor honden heb je ook kennis en randvoorwaarden nodig en die heeft ook niet iedereen. Toch verpatsen we doodleuk het ene na het andere nest pups. En niet bepaald tegen kostprijs.

- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Vind het erg gaaf! Mits ze idd goed verzorgd worden en een goede, ruime plaats hebben.
Ben ook wel benieuwd hoe die kamer gaat worden voor hem? Is dat voldoende dan wat ruimte betreft?
En kun je zelf straks die kamer nog in, wordt Spikey tam? Of moet je heel goed op gaan passen als hij volwassen is? :N:
Vind het ook altijd prachtig, indrukwekkende dieren.
Ben ook wel benieuwd hoe die kamer gaat worden voor hem? Is dat voldoende dan wat ruimte betreft?
En kun je zelf straks die kamer nog in, wordt Spikey tam? Of moet je heel goed op gaan passen als hij volwassen is? :N:
- niels&reintje
- Actief
Een slaapkamer kan heel goed gebruikt worden het wordt alleen een hele klus om een slaapkamer om te bouwen als verblijf voor 1 volwassen uitgegroeide dwergkaaimanDaisy@ schreef:Vind het erg gaaf! Mits ze idd goed verzorgd worden en een goede, ruime plaats hebben.
Die kamer zal ik dan zeker zelf ook moeten in gaan maar alleen als het noodzakelijk is
om hem te voeren en om de ruimte schoon te houden evt warmtelampen vervangen etc etc
Maar ik zal nooit in me eentje zijn verblijf betreden , ook al zijn dwergkaaimannen van nature erg schuw en zullen ze eerder hun schuilplaats in vluchten dan dat ze gaan aanvallen , het blijven gevaarlijke dieren met een instinct ern zullen dus nooit tam /handelbaar worden
Ik zelf kan ook niet wachten om zijn uiteindelijke verblijf te bouwen , wou volgend jaar al beginnen , maar dan is de kaai helaas nog veels te klein voor een eigen kamer , dus volgend jaar maar aan de bouw van een 3 meter bak , beginnen
Me handen jeuken al bij het idee om weer een bak te kunnen maken inrichten en draaiende te houden
Greetz

- niels&reintje
- Actief
Omdat Dwergkaaimannen erg langzaam groeien en volgend jaar pas tussen de 40 en 50 cm zal zijn 

- niels&reintje
- Actief
het hele verhaal is eigenlijk dat we volgend jaar gaan verhuizen en ik zijn loodzware aqaurium (waar die nu inzit ) niet van plan ben om mee te nemen , naar het nieuwe huisInge O schreef:oké, dan heeft hij die kamer nog niet nodig maar als je die toch zou willen maken is er toch niks verkeerds aan om het wel al eerder te doen? spaart een tussentijds verblijf uit en maakt het voor hem extra spannendniels&reintje schreef:Omdat Dwergkaaimannen erg langzaam groeien en volgend jaar pas tussen de 40 en 50 cm zal zijn.
dus vandaar me plan om volgend jaar al te beginnen met een hele kamer om te bouwen
pas later bedacht ik me ineens volgend jaar is die pas 40-50 cm
En ik vind het alleen maar leuk om er weer druk bezig mee te zijn , dus toch eerst maar die 3 meter bak

- Daisy@
- Zeer actief
Oké, bedankt voor je info. (niet dat ik plannen heb ofzo hoor, maar vind het wél interessant)
Ben ook wel benieuwd hoe die kamer er dan uit gaan zien.
Staan er plaatjes op i-net hoe dat zou moeten?
-
Baily&Luna
- Zeer actief
ja ik ben ook heel benieuwdDaisy@ schreef:Oké, bedankt voor je info. (niet dat ik plannen heb ofzo hoor, maar vind het wél interessant)
- niels&reintje
- Actief
ik denk dat het niet toegestaan is om hier een link te plaatsen naar een reptielenforum ???
of mag dit wel ?
De paar mensen die een volwassen kaaiman een goed onderkomen kunnen bieden zijn moeilijk te vinden als je op zoek bent naar plaatjes , als ze er foto,s van plaatsen dan is dat op een reptielenforum
De paar mensen die een volwassen kaaiman een goed onderkomen kunnen bieden zijn moeilijk te vinden als je op zoek bent naar plaatjes , als ze er foto,s van plaatsen dan is dat op een reptielenforum

-
Ilupa
Tja, uitheemse dieren hebben inderdaad bijzondere verzorging nodig, maar als ze die ook krijgen heb ik er geen problemen mee. Dan vind ik het ook veel zieliger om een vogel in een kooi te zien zitten heen en weer huppen of een hond een hele dag in een kennel te zien zitten. Deze twee monstertjes hebben het geloof ik best naar hun zin. Ik vind het prachtig dat je zelfs de ouders hebt kunnen zien voor je je kaaiman kocht!
De verblijven zien er echt top uit. (Hoewel ik de schedel had weggelaten...
) Ik heb al heel wat moerasschildpadjes gezien met gelijkaardige behoeftes die het slechter stellen...
(Zo'n kaaiman zou overigens wel een prima oplossing zijn als ik nog een keer gupjes of kersenbuikjes neem en binnen een paar weken weer met overbevolking zit. Dit houdt me nu namelijk tegen om er weer te nemen...
)
(Zo'n kaaiman zou overigens wel een prima oplossing zijn als ik nog een keer gupjes of kersenbuikjes neem en binnen een paar weken weer met overbevolking zit. Dit houdt me nu namelijk tegen om er weer te nemen...
- shinju
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Shiba
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
ik vind je inzet erg goed en je hebt je goed ingelezen voor eraan te beginnen. ik ben er persoonlijk niet voor, maar liever op deze manier dan ergens in een klein hokje.
je zal wel trots zijn op je pruts(en) en als die kamer klaar is denk ik dat je het forum zal overladen met een fotopracht waar je ook volledig gelijk in hebt.
heb een paar vraagjes
zal je kaai met de tijd ook een soortgenoot krijgen? mischien zijn ze zelfstandig, maar helemaal niets lijkt me voor het dier erg eenzaam, zelf al is die (in ons ogen) in een groot onderkomen. ook viel het me op dat de moeder er niet bij was bij de geboorte. Misten ze dan niet een bepaalt sociaal contact en leren van omgang? of is dit soort in het begin niet bij moeder zoals andere? of heeft het te maken met toch wat "tammer" te krijgen naar de mens toe? vraag het echt omdat ik het niet weet hoor
Je hebt iets later in je topic, door de vragen die opkwamen, gewezen op het feit van impulsaankopen en dat dit zeker niet het geval is bij jou met de nodige uitleg.
goed dat je erover spreekt.
maar op een forum dat niet echt met reptielen te maken heeft zou ik toch in het begintopic al een goede waarschuwing geven. informatie over je zoektijd en inzet en wat het houden van deze dieren inhoud. mischien zijn er die denken "wat gaaf!!!" bij het zien van je foto's en morgen al gaan rondzien waar ze wat kunnen kopen en tegen komend weekend een bakkie in huis hebben, dan kan je deze mensen al behoeden voor een impulsaankoop
je zal wel trots zijn op je pruts(en) en als die kamer klaar is denk ik dat je het forum zal overladen met een fotopracht waar je ook volledig gelijk in hebt.
heb een paar vraagjes
zal je kaai met de tijd ook een soortgenoot krijgen? mischien zijn ze zelfstandig, maar helemaal niets lijkt me voor het dier erg eenzaam, zelf al is die (in ons ogen) in een groot onderkomen. ook viel het me op dat de moeder er niet bij was bij de geboorte. Misten ze dan niet een bepaalt sociaal contact en leren van omgang? of is dit soort in het begin niet bij moeder zoals andere? of heeft het te maken met toch wat "tammer" te krijgen naar de mens toe? vraag het echt omdat ik het niet weet hoor
Je hebt iets later in je topic, door de vragen die opkwamen, gewezen op het feit van impulsaankopen en dat dit zeker niet het geval is bij jou met de nodige uitleg.
goed dat je erover spreekt.
maar op een forum dat niet echt met reptielen te maken heeft zou ik toch in het begintopic al een goede waarschuwing geven. informatie over je zoektijd en inzet en wat het houden van deze dieren inhoud. mischien zijn er die denken "wat gaaf!!!" bij het zien van je foto's en morgen al gaan rondzien waar ze wat kunnen kopen en tegen komend weekend een bakkie in huis hebben, dan kan je deze mensen al behoeden voor een impulsaankoop
- niels&reintje
- Actief
deze Caresheet hebben wij een tijd geleden gemaakt en ook op verschillende Reptielenforums geplaatst , mischien ook leuk/nuttig voor jullie om ff door te spitten
nederlandse naam : Cuviers gladvoorhoofdkaaiman / Cuviers dwergkaaiman
griekse naam : Paleosuchus palpebrosus
familie : alligators en kaaimannen
herkomst : Bolivia, Brazilië, Colombia, Ecuador, Frans-Guyana,
Guyana, Paraguay, Peru, Suriname en Venezuela en een groot
deel van noordelijk zuid amerika

voorwoord
Dit is de 1e keer dat ik op verzoek een zogenoemde caresheet maak,ik zal me uiterste
best doen om de juiste en betrouwbare info te geven door middel van me eigen ervaringen
en andere betrouwbare infobronnen wat betreft de dwergkaaiman.
Om te beginnen wil ik iedereen er op wijzen dat de dwergkaaiman abosluut geen leuk schattig
diertje is om mee te beginnen
ik zelf ben al vanaf ik kon lopen gefascineerd door krokodillen
hield op de basisschool al spreekbeurten over krokodillen en ben op me 15e begonnen met me
reptielenliefde en pas 13 jr later wist ik zeker dat ik een krokodilachtige kan houden en verzorgen
natuurlijk is een pasgeboren krokodil/kaaiman erg lief en schattig om te zien , maar realiseer
dat dat lieve en schattige babytje aan t opgroeien is om een volwassen roofdier te worden !!!
en dan heb ik het nog geeneens over het bieden van een juiste leefomgeving voor een volwassen exemplaar
tevaak worden daarom die opgroeiende kroks/kaaimannen meestal al na een jaartje of 2
(dan is het schattigste er meestal al wel vanaf) massaal op het internet geplaatst of
erger nog terug in de natuur gezet!!
beschrijving

De naam gladvoorhoofdkaaiman slaat op het ontbreken van een opstaande rand boven de ogen
die bij andere soorten wel aanwezig is zoals bij de verder gelijkende brilkaaiman of gewone kaaiman (Caiman crocodilus).
Op de bovenste oogleden zijn beenplaatjes aanwezig waar de wetenschappelijke soortnaam naar verwijst
palpebrosus komt van palpebra wat vrij vertaald gevulde oogleden betekent.
Van alle soorten krokodilachtigen blijft deze soort het kleinst; mannetjes bereiken ongeveer anderhalve meter,
vrouwtjes blijven ongeveer 1,2 /1,3 meter . pasgeboren jonkies zijn geelbruin van kleur en hebben onregelmatige vlekken
oudere dieren kleuren donkerder tot zwart met een lichtere onderzijde. In vergelijking met andere krokodilachtigen heeft
deze soort een zware bepantsering aan zowel de onder- als bovenzijde.Hierdoor raakt het lichaam minder snel beschadigd in
wateren die wat sneller stromen. Ook is bekend dat de kaaiman meer op het land komt dan andere krokodilachtigen.
De kop is karakteristiek; de ogen zijn relatief groot en de snuitpunt is een beetje omhoog gekromd.
voeding

de paleosuchus is nachtactief, toch betrap ik me paleosuchus ook vaak overdag op het jagen en eten van kleine prooien.
omdat vis erg belangrijk is voor de voeding van een kaaiman heb ik het watergedeelte vol zitten met guppy,s . zo leert
hij ook zelf te moeten jagen voor ze voedsel. af en toe geef ik hem een babymuisje en om de paar dagen krijgt hij een paar
makkelijke te pakken prooien zoals krekeltjes, kleine sprinkhanen en meelwormen. naarmate de kaaiman ouder wordt zal die ook
meer vis gaan eten.Voor alle lengtes geldt echter dat alles wat eetbaar is wordt gegrepen, inclusief vogels, reptielen,
kleine zoogdieren en amfibieën.
in het wild

De leefomgeving bestaat uit meren, rivieren en ondergelopen delen van bossen, snelstromend water wordt getolereerd,
veel krokodilachtigen hebben hier een hekel aan.
Deze soort kan zelfs bij watervallen in de buurt worden aangetroffen. Ook kan de kaaiman in helder, schoon water leven,
veel krokodilachtigen verkiezen juist troebel water.
Vanwege een hogere tolerantie voor koelere omstandigheden komt deze soort zuidelijker voor dan de enige andere soort
uit het geslacht Paleosuchus; Schneider's gladvoorhoofdkaaiman (Paleosuchus trigonatus).
Cuviers gladvoorhoofdkaaiman is een van de soorten krokodilachtigen die vrij algemeen voorkomt; het verspreidingsgebied
is groot en het aantal in het wild levende exemplaren wordt geschat op meer dan 1 miljoen.
voortplanting

Het vrouwtje maakt een deels bovengronds nest op een beschutte plek, een legsel bevat 10 tot 25 eitjes
Het is niet geheel duidelijk of de jongen worden beschermd door de moeder, wat bij veel krokodilachtigen voorkomt
De mannetjes lokken de vrouwtjes door de kop te verheffen en de staart bijna recht omhoog uit het water te steken.
Hierbij wordt een geluid gemaakt dat nog het meest lijkt op brullen.
Mannetjes paren met meerdere vrouwtjes en in gevangenschap kan een vrouwtje 1 tot 2 keer per jaar een legsel produceren,
in het wild maar één keer per jaar.
leefomgeving

mijn dwergkaaiman is geboren op 10-10-09 en zit vanaf het moment dat ik hem heb in een bak van 2 meter lang 60 cm breed en zonder
lichtkap 60 cm hoog, er werd mij verteld dat het beter is om hem in een kleine bak te houden aangezien hij wel eens moeite
zou krijgen om ze prooi te vangen in een grote bak , ook werd my verteld dat kaaimannen erg gevoelig zijn voor stress als ze
in een andere leefomgeving komen, ik heb dus de keuze gemaakt om hem te laten opgroeien in de grote bak om hem in iedergeval
de stress te besparen van het veranderen van leefomgeving.
ik heb de eerste 3 weken zijn eetgedrag nauwlettend gevolgd en hij had absoluut geen moeite met het vangen van vis . mocht
hij evt wel problemen hebben met het vangen van vis dan kon hij altijd nog in een kleinere aqaurium geplaatst worden, die ik
al klaar had staan.

de bak heeft een stenen landgedeelte van 80 bij 50 en de rest is water ,het water is ong 25 cm diep en wordt continu verwarmd door
een warmtestaaf (met bescherming eromheen , zodat hij er zich niet aan kan verbranden) Op de warmere plekken is het water ong
27 graden en op andere plaatsen 25 graden . Ook heb ik een grote buiten pomp aangesloten op de bak om het water schoon en
helder en in beweging te houden .. ik merk vaak dat me paleosuchus lekker in de stroming ligt te chillen waar het verse water
me bak weer instroomt. Ook zit er een zuurstofpompje in wat erg goed is voor me guppys en het ziet er leuk uit die opstijgende
luchtbelletjes.

Omdat de dwergkaaiman zich overdag vaak terug trekt is het belangrijk dat hij genoeg schuilplekken heeft zowel in het water
als op het landgedeelte. ik heb voor het watergedeelte gebruik gemaakt van veel overhangend decoratiegroen waar die achter of
onder kan schuilen , ook ligt er een decoratie holle boomstam in het water waar die zich in kan verschuilen, al gebruikt mijn
dwergje hem liever om lekker op te rusten half in het water en half in het droge
op het landgedeelte heeft hij ook overhangend decoratiegroen en wat stukken schors en grote stenen om achter te schuilen. die
hij vervolgens ook weer gebruikt om op te klimmen en lekker in de warmte te liggen.

ik heb gebruikt gemaakt van 2 warmtelampen om de bak zelf te verwarmen , boven het landgedeelte (60 watt) hangt er 1 en boven
het water (40 watt). op deze manier heb je meerdere warmere plekken en koelere plekken. 25-27 graden en onder de warmtelamp
32 graden . Er zijn veel discussies over het gebruik van uv licht , aangezien ze in het wild vooral snachts leven en overdag
zich trugtrekken schijnt het niet noodzakelijk te zijn. het kan natuurlijk nooit kwaad om ze wel uv licht te geven.
ik ga ervan uit dat de dwergkaaiman met wat evt aanpassingen de eerste 3 jaar nog kan opgroeien in deze bak.
daarna wordt het tijd voor een grotere ruimte. ik ben er nog niet over uit of ik hem een eigen kamer ga geven of dat
ik de helft van me woonkamer ga opofferen. maar dit zijn zeker noodzakelijke ruimten voor een volwassen exemplaar..

ik laat me dwergje zoveel mogelijk met rust en hanteer hem ongeveer 1 keer in de 3 dagen om hem te laten wennen
aan mijn aanwezigheid. ik controleer hem dan meteen op evt wondjes, parasieten, ik kijk of die wel goed heeft gegeten
dat kan je zien aan het begin vd staart ( daar slaan ze ook hun reserve op ) aan de zijkanten van hun buik en hun nekje
dat mag lekker bol staan. daarna plaats ik hem weer terug in zijn bak.
ik kan hem zonder problemen uit ze bak halen , hij zwemt eerder weg dan dat die me probeert te bijten. maar het blijft
altijd opletten.

hieronder een overzichtje van de gemiddelde groei van een dwergkaaiman
3 mths: 30cm, 95g.
6 mths: 35cm, 150g.
12mths: 42cm, 250g.
2 yrs: 53cm, 570g.
4 yrs: 77cm, 4 kg.
8 yrs: 94cm, 3.6 kg.
12 yrs: 90cm, 6.1 kg.
20 yrs: 118cm, 11.5 kg
let op dit is gemiddeld!!
nederlandse naam : Cuviers gladvoorhoofdkaaiman / Cuviers dwergkaaiman
griekse naam : Paleosuchus palpebrosus
familie : alligators en kaaimannen
herkomst : Bolivia, Brazilië, Colombia, Ecuador, Frans-Guyana,
Guyana, Paraguay, Peru, Suriname en Venezuela en een groot
deel van noordelijk zuid amerika
voorwoord
Dit is de 1e keer dat ik op verzoek een zogenoemde caresheet maak,ik zal me uiterste
best doen om de juiste en betrouwbare info te geven door middel van me eigen ervaringen
en andere betrouwbare infobronnen wat betreft de dwergkaaiman.
Om te beginnen wil ik iedereen er op wijzen dat de dwergkaaiman abosluut geen leuk schattig
diertje is om mee te beginnen
ik zelf ben al vanaf ik kon lopen gefascineerd door krokodillen
hield op de basisschool al spreekbeurten over krokodillen en ben op me 15e begonnen met me
reptielenliefde en pas 13 jr later wist ik zeker dat ik een krokodilachtige kan houden en verzorgen
natuurlijk is een pasgeboren krokodil/kaaiman erg lief en schattig om te zien , maar realiseer
dat dat lieve en schattige babytje aan t opgroeien is om een volwassen roofdier te worden !!!
en dan heb ik het nog geeneens over het bieden van een juiste leefomgeving voor een volwassen exemplaar
tevaak worden daarom die opgroeiende kroks/kaaimannen meestal al na een jaartje of 2
(dan is het schattigste er meestal al wel vanaf) massaal op het internet geplaatst of
erger nog terug in de natuur gezet!!
beschrijving
De naam gladvoorhoofdkaaiman slaat op het ontbreken van een opstaande rand boven de ogen
die bij andere soorten wel aanwezig is zoals bij de verder gelijkende brilkaaiman of gewone kaaiman (Caiman crocodilus).
Op de bovenste oogleden zijn beenplaatjes aanwezig waar de wetenschappelijke soortnaam naar verwijst
palpebrosus komt van palpebra wat vrij vertaald gevulde oogleden betekent.
Van alle soorten krokodilachtigen blijft deze soort het kleinst; mannetjes bereiken ongeveer anderhalve meter,
vrouwtjes blijven ongeveer 1,2 /1,3 meter . pasgeboren jonkies zijn geelbruin van kleur en hebben onregelmatige vlekken
oudere dieren kleuren donkerder tot zwart met een lichtere onderzijde. In vergelijking met andere krokodilachtigen heeft
deze soort een zware bepantsering aan zowel de onder- als bovenzijde.Hierdoor raakt het lichaam minder snel beschadigd in
wateren die wat sneller stromen. Ook is bekend dat de kaaiman meer op het land komt dan andere krokodilachtigen.
De kop is karakteristiek; de ogen zijn relatief groot en de snuitpunt is een beetje omhoog gekromd.
voeding
de paleosuchus is nachtactief, toch betrap ik me paleosuchus ook vaak overdag op het jagen en eten van kleine prooien.
omdat vis erg belangrijk is voor de voeding van een kaaiman heb ik het watergedeelte vol zitten met guppy,s . zo leert
hij ook zelf te moeten jagen voor ze voedsel. af en toe geef ik hem een babymuisje en om de paar dagen krijgt hij een paar
makkelijke te pakken prooien zoals krekeltjes, kleine sprinkhanen en meelwormen. naarmate de kaaiman ouder wordt zal die ook
meer vis gaan eten.Voor alle lengtes geldt echter dat alles wat eetbaar is wordt gegrepen, inclusief vogels, reptielen,
kleine zoogdieren en amfibieën.
in het wild
De leefomgeving bestaat uit meren, rivieren en ondergelopen delen van bossen, snelstromend water wordt getolereerd,
veel krokodilachtigen hebben hier een hekel aan.
Deze soort kan zelfs bij watervallen in de buurt worden aangetroffen. Ook kan de kaaiman in helder, schoon water leven,
veel krokodilachtigen verkiezen juist troebel water.
Vanwege een hogere tolerantie voor koelere omstandigheden komt deze soort zuidelijker voor dan de enige andere soort
uit het geslacht Paleosuchus; Schneider's gladvoorhoofdkaaiman (Paleosuchus trigonatus).
Cuviers gladvoorhoofdkaaiman is een van de soorten krokodilachtigen die vrij algemeen voorkomt; het verspreidingsgebied
is groot en het aantal in het wild levende exemplaren wordt geschat op meer dan 1 miljoen.
voortplanting
Het vrouwtje maakt een deels bovengronds nest op een beschutte plek, een legsel bevat 10 tot 25 eitjes
Het is niet geheel duidelijk of de jongen worden beschermd door de moeder, wat bij veel krokodilachtigen voorkomt
De mannetjes lokken de vrouwtjes door de kop te verheffen en de staart bijna recht omhoog uit het water te steken.
Hierbij wordt een geluid gemaakt dat nog het meest lijkt op brullen.
Mannetjes paren met meerdere vrouwtjes en in gevangenschap kan een vrouwtje 1 tot 2 keer per jaar een legsel produceren,
in het wild maar één keer per jaar.
leefomgeving
mijn dwergkaaiman is geboren op 10-10-09 en zit vanaf het moment dat ik hem heb in een bak van 2 meter lang 60 cm breed en zonder
lichtkap 60 cm hoog, er werd mij verteld dat het beter is om hem in een kleine bak te houden aangezien hij wel eens moeite
zou krijgen om ze prooi te vangen in een grote bak , ook werd my verteld dat kaaimannen erg gevoelig zijn voor stress als ze
in een andere leefomgeving komen, ik heb dus de keuze gemaakt om hem te laten opgroeien in de grote bak om hem in iedergeval
de stress te besparen van het veranderen van leefomgeving.
ik heb de eerste 3 weken zijn eetgedrag nauwlettend gevolgd en hij had absoluut geen moeite met het vangen van vis . mocht
hij evt wel problemen hebben met het vangen van vis dan kon hij altijd nog in een kleinere aqaurium geplaatst worden, die ik
al klaar had staan.
de bak heeft een stenen landgedeelte van 80 bij 50 en de rest is water ,het water is ong 25 cm diep en wordt continu verwarmd door
een warmtestaaf (met bescherming eromheen , zodat hij er zich niet aan kan verbranden) Op de warmere plekken is het water ong
27 graden en op andere plaatsen 25 graden . Ook heb ik een grote buiten pomp aangesloten op de bak om het water schoon en
helder en in beweging te houden .. ik merk vaak dat me paleosuchus lekker in de stroming ligt te chillen waar het verse water
me bak weer instroomt. Ook zit er een zuurstofpompje in wat erg goed is voor me guppys en het ziet er leuk uit die opstijgende
luchtbelletjes.
Omdat de dwergkaaiman zich overdag vaak terug trekt is het belangrijk dat hij genoeg schuilplekken heeft zowel in het water
als op het landgedeelte. ik heb voor het watergedeelte gebruik gemaakt van veel overhangend decoratiegroen waar die achter of
onder kan schuilen , ook ligt er een decoratie holle boomstam in het water waar die zich in kan verschuilen, al gebruikt mijn
dwergje hem liever om lekker op te rusten half in het water en half in het droge
op het landgedeelte heeft hij ook overhangend decoratiegroen en wat stukken schors en grote stenen om achter te schuilen. die
hij vervolgens ook weer gebruikt om op te klimmen en lekker in de warmte te liggen.
ik heb gebruikt gemaakt van 2 warmtelampen om de bak zelf te verwarmen , boven het landgedeelte (60 watt) hangt er 1 en boven
het water (40 watt). op deze manier heb je meerdere warmere plekken en koelere plekken. 25-27 graden en onder de warmtelamp
32 graden . Er zijn veel discussies over het gebruik van uv licht , aangezien ze in het wild vooral snachts leven en overdag
zich trugtrekken schijnt het niet noodzakelijk te zijn. het kan natuurlijk nooit kwaad om ze wel uv licht te geven.
ik ga ervan uit dat de dwergkaaiman met wat evt aanpassingen de eerste 3 jaar nog kan opgroeien in deze bak.
daarna wordt het tijd voor een grotere ruimte. ik ben er nog niet over uit of ik hem een eigen kamer ga geven of dat
ik de helft van me woonkamer ga opofferen. maar dit zijn zeker noodzakelijke ruimten voor een volwassen exemplaar..
ik laat me dwergje zoveel mogelijk met rust en hanteer hem ongeveer 1 keer in de 3 dagen om hem te laten wennen
aan mijn aanwezigheid. ik controleer hem dan meteen op evt wondjes, parasieten, ik kijk of die wel goed heeft gegeten
dat kan je zien aan het begin vd staart ( daar slaan ze ook hun reserve op ) aan de zijkanten van hun buik en hun nekje
dat mag lekker bol staan. daarna plaats ik hem weer terug in zijn bak.
ik kan hem zonder problemen uit ze bak halen , hij zwemt eerder weg dan dat die me probeert te bijten. maar het blijft
altijd opletten.
hieronder een overzichtje van de gemiddelde groei van een dwergkaaiman
3 mths: 30cm, 95g.
6 mths: 35cm, 150g.
12mths: 42cm, 250g.
2 yrs: 53cm, 570g.
4 yrs: 77cm, 4 kg.
8 yrs: 94cm, 3.6 kg.
12 yrs: 90cm, 6.1 kg.
20 yrs: 118cm, 11.5 kg
let op dit is gemiddeld!!

- niels&reintje
- Actief
nu nog ff wat vragen beantwoorden
@Baily& Luna en Daisy
de eerste foto komt van een leguanenforum en is dus een zelfgemaakte leefomgeving voor een volwassen leguaan

De andere foto,s komen van een Reptielenforum
het overzetten van zijn volwassen Dwergje in zijn nieuwe leefomgeving

Hoop dat jullie hier wat aan hebben..
@Ilupa , mocht je beginnen met de guppys en je in de buurt woont , dan mag je altijd je overschot komen brengen
@Shinju , zodra de Eieren zijn gelegd , worden ze bij de moeder weggehaalt en in een broedstoof gelegt en de kleintjes komen niet terug bij de moeder , dit omdat mams erg beschermend is en je de kleintjes niet meer zou kunnen benaderen en ook om de kleintjes zo veilig mogelijk te laten wennen,
te beschermen tegen evt temparatuurschommelingen die er zijn in een groot verblijf waar de moeder zit en de kleintjes wennen ook meteen aan het voeren en contact met de mens (let op ik zeg wennen , tam zullen ze nooit worden)
Een volwassen Dwergkaaiman kan prima alleen , de kweker heeft zyn koppeltje ook gescheiden zitten (dit om evt wonden/ beschadigen te voorkomen die kunnen ontstaan door gevechten tijdens het voeren)
En idd mischien had ik meteen al mensen moeten waarschuwen voor impulsaankoop , vergat ff dat de reptielenhobby voor mij zelfsprekend is ,en voor de meeste hier totaal onbekent , hoop dat ik het een beetje heb goedgemaakt door middel van de Caresheet
@Baily& Luna en Daisy
de eerste foto komt van een leguanenforum en is dus een zelfgemaakte leefomgeving voor een volwassen leguaan

De andere foto,s komen van een Reptielenforum
het overzetten van zijn volwassen Dwergje in zijn nieuwe leefomgeving

Hoop dat jullie hier wat aan hebben..
@Ilupa , mocht je beginnen met de guppys en je in de buurt woont , dan mag je altijd je overschot komen brengen
@Shinju , zodra de Eieren zijn gelegd , worden ze bij de moeder weggehaalt en in een broedstoof gelegt en de kleintjes komen niet terug bij de moeder , dit omdat mams erg beschermend is en je de kleintjes niet meer zou kunnen benaderen en ook om de kleintjes zo veilig mogelijk te laten wennen,
te beschermen tegen evt temparatuurschommelingen die er zijn in een groot verblijf waar de moeder zit en de kleintjes wennen ook meteen aan het voeren en contact met de mens (let op ik zeg wennen , tam zullen ze nooit worden)
Een volwassen Dwergkaaiman kan prima alleen , de kweker heeft zyn koppeltje ook gescheiden zitten (dit om evt wonden/ beschadigen te voorkomen die kunnen ontstaan door gevechten tijdens het voeren)
En idd mischien had ik meteen al mensen moeten waarschuwen voor impulsaankoop , vergat ff dat de reptielenhobby voor mij zelfsprekend is ,en voor de meeste hier totaal onbekent , hoop dat ik het een beetje heb goedgemaakt door middel van de Caresheet

- Daisy@
- Zeer actief
Interessant om te lezen. Lijkt me wel prachtig als je een mega huiskamer hebt.... mooier dan de tv!
Mooi om te zien wat mensen van de verblijven maken!
Mooi om te zien wat mensen van de verblijven maken!
- niels&reintje
- Actief
Haha ja is vaak ook boeiender dan de programma,'s die tegenwoordig op tv zijn 

-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ach, ik heb een schildpad. Schildpad vs kaaiman? Ik zie niet zoveel verschil. De bak van de kaaiman is mooier dan die van mijn schildpad (logisch, want die mollen alles
). Ik denk dat de kaaiman kalmer en minder ruimtebehoeftig is dan de gemiddelde waterschildpad. Nu heb ik mazzel dat ik net als de TS voor een dwergsoort heb gekozen. Mijn schildpad is nu 3 jaar en slechts 8 cm groot. Hij zal ook niet heel veel groter worden omdat het een mannelijke picta bellii is en dan nog een heel heel klein uitgevallen exemplaar. Dat geeft mij de mogelijkheid om een flink ruim verblijf te hebben relatief gezien
" onclick="window.open(this.href);return false;
- shinju
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Shiba
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
- niels&reintje
- Actief
hahaha wat een schattig schildpadje , zie hem gaan dan heMARC_S schreef:Ach, ik heb een schildpad. Schildpad vs kaaiman? Ik zie niet zoveel verschil. De bak van de kaaiman is mooier dan die van mijn schildpad (logisch, want die mollen alles). Ik denk dat de kaaiman kalmer en minder ruimtebehoeftig is dan de gemiddelde waterschildpad. Nu heb ik mazzel dat ik net als de TS voor een dwergsoort heb gekozen. Mijn schildpad is nu 3 jaar en slechts 8 cm groot. Hij zal ook niet heel veel groter worden omdat het een mannelijke picta bellii is en dan nog een heel heel klein uitgevallen exemplaar. Dat geeft mij de mogelijkheid om een flink ruim verblijf te hebben relatief gezien
![]()

- niels&reintje
- Actief
nog een leuk filmpje van de krok die de guppys aan het voeren is
http://www.youtube.com/watch?v=oWfpK-JveQM
http://www.youtube.com/watch?v=oWfpK-JveQM

- Daisy@
- Zeer actief
Vind het toch wel ontzettend gaaf zo'n mini-kaaiman!
(en nee, ik wil ze niet hoor) Maar kan me wel voorstellen dat mensen er wél voor gaan.
(en nee, ik wil ze niet hoor) Maar kan me wel voorstellen dat mensen er wél voor gaan.
- Elmo/maureen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatier
- Aantal honden: 1
- niels&reintje
- Actief
gelukkig heeft youtube een mute functieElmo/maureen schreef:leuke filmpjes maar wat een afschuwelijke muziek :N:

- Elmo/maureen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatier
- Aantal honden: 1
niels&reintje schreef:gelukkig heeft youtube een mute functieElmo/maureen schreef:leuke filmpjes maar wat een afschuwelijke muziek :N:
- niels&reintje
- Actief
Zal bij het volgende filmpje wel een muziekje plaatsen van Frans bauwer 

- fleurie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder
Erg leuk om te lezen allemaal, zeker voor een reptielen fan, heb vroeger met mijn ex ook diverse reptielen gehad.

-
flamme
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje - Aantal honden: 3
Ik ben zo'n muts die vooral fluffy beestjes leuk vind als huisdier. Een schildpadje vind ik wel erg leuk, maar deze 2. Nee sorry, kan me niet bekoren. Maar, zoals ik lees weet je wel waar je aan bent begonnen, heb je ze op de juiste plaats gekocht en heb je al grootse plannen voor je beessies. Die kamer ziet er wel gaaf uit. Zou het toch nog bijna leuk gaan vinden
Ik vind het dus erg interessant om de foto's te bekijken. En bij mij hoef je niet bang te zijn voor een impulsaankoop
Ziet er goed uit hoor