Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraag aan Smuldier-voerders

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Aantal honden: 1

Vraag aan Smuldier-voerders

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Ik geef Otto Smuldier, vlees compleet en af en toe een pens/vlees compleet. Bevalt prima, hij krijgt een pakje per dag verdeeld over twee maaltijden, soms twee maaltijden en een beetje in de kong. Maar, vroeg ik me af, er zijn meer smaken die op zichzelf geen complete voeding zijn. Ik heb nu een pakje vlees 'niet-compleet' gehaald en dat verdeeld in kleine rolletjes in de vriezer. Tijdens het warme pinksterweekend viel zo'n vleesijsje uitstekend in de smaak en als ik het ontdooi past zo'n rolletje precies in de kong.

In de supermarkten hier komt het regelmatig voor dat de vlees compleet versie is uitverkocht, maar van de andere smaken liggen er nog zat pakjes. Haal je wel eens een andere smaak? En geef je dat dan als aanvulling? Of wissel je af? Ik bedoel: de ene dag eet ik zelf kip, de andere dag een biefstukje... Zou dat kunnen? De ene dag hart, de andere dag kip... Eens een keer tussendoor een niet-compleet-pakje... Waarmee vul je de Smuldier-voeding dan aan als je een keer geen compleet-voer geeft?
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
spijkerhond
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Re: Vraag aan Smuldier-voerders

Ongelezen bericht door spijkerhond »

Ik geeft 2 a 3 keer per week een niet complete versie (pens, vlees, kip) en verder vlees en vlees/pens compleet. Maar ik voor maar 50% smuldier, 's ochtends hebben ze blok.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik meng ook wel eens smaken door elkaar.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Simone
Zeer actief

Ongelezen bericht door Simone »

spijkerhond schreef:Ik geeft 2 a 3 keer per week een niet complete versie (pens, vlees, kip) en verder vlees en vlees/pens compleet. Maar ik voor maar 50% smuldier, 's ochtends hebben ze blok.
blok?
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Belle en Isa eten alleen maar smuldier. Ook hier gebeurt het weleens dat ze de compleet versies niet in de supermarkt hebben en dan krijgen ze een dag een andere smaak. Volgens mij geen probleem, ik eet zelf ook weleens een dag minder verantwoord.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

je kunt rustig afwisselen als hij overwegend compleet krijgt. en je kunt hem trouwens ook wel eens een kippenpoot of vleugels geven, of een hele of halve kip :ok:
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Belle schreef:Belle en Isa eten alleen maar smuldier. Ook hier gebeurt het weleens dat ze de compleet versies niet in de supermarkt hebben en dan krijgen ze een dag een andere smaak. Volgens mij geen probleem, ik eet zelf ook weleens een dag minder verantwoord.
Inderdaad. Ik doe daar ook niet moeilijk over hoor, een andere keer krijgen ze er weer een berg groenten bij, het hoeft niet elke dag helemaal uitgebalanceerd. In grote lijnen krijgen ze gewoon goed te vreten.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hoi,
Als het maar voor 1 of 2 x in de week is, zou ik me niet drukmaken of het een keer niet-compleet is ;-)
zolang het merendeel van de maaltijden (ik gok zelf minimaal 80%) wel compleet is. En dan wissel ik ook wel 's af.
Maar, eerlijk is eerlijk, hier krijgen ze denk ik 90 - 95% compleet.

Ik geef ook wel 's ipv smuldier kipnekken of zoals vanmorgen restjes kipfilet of een keer karkas van het een of ander....

Suzanne
Bonnie F
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Ik wissel smuldier (en ahv) (allebei compleet) af met makrelen, kippenpoten en penslappen. En als ik vergeten ben iets te ontdooien krijgt tie wat brokken. Ik geef hem ook wel eens een bakje vlees wat niet "compleet" is. Daar krijgt hij echt niets van.
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
Ayka-Zira-Honey
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ayka-Zira-Honey »

ik doe het om de dag .... (aangezien ze ook genoeg extra's krijgen aan koek en snoep hihi)
Afbeelding
groetjes van Ayka,Zira en Honey
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Hutsje schreef:je kunt rustig afwisselen als hij overwegend compleet krijgt. en je kunt hem trouwens ook wel eens een kippenpoot of vleugels geven, of een hele of halve kip :ok:
Dat wil ik ook steeds doen, maar hoe dan?
Haal je dat gewoon bij de supermarkt en geef je het dan direct uit de verpakking (zonder schoonmaken)?
Mijn vriend is steeds bang voor die dunne botjes.

Over de Smuldier: ik voer alle smaken, maar overwegend pens/vlees compleet.
Want dat blieven ze het liefst. :19:
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Helen87
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): De mooiste westpointers die er bestaan :-)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Helen87 »

Ik lees mee!! :D

Inderdaad, hoe geef je die kip?! Rauw? En de botjes ja...... :scratch:
Nouja, ik lees dus gewoon even mee :) :)
Afbeelding
De beschaving van een volk is te meten aan de mate van respect waarmee ze met hun dieren omgaan - Mahatma Gandhi
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Nou, dan gaan we maar eens snel wat extra smaakjes erin gooien :D

Als ik het (andere topics op dit forum) goed heb begrepen, kun je gewoon een rauwe kippenpoot iod geven. Nooit bereid/gebakken/gekookt omdat dan de structuur van de botjes verandert en ze dan juist wel gaan versplinteren. Een keer bij een slager of poelier vragen of ze wat restjes hebben.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Helen87
Vaste gebruiker
Contacteer:

Maar.. zijn uberhaupt botten niet slecht?! Of laten ze die liggen??
Ze slikken een bot toch niet in een stuk door? Dus dan maken ze het stuk en is het met scherpe stukjes..dat is gevaarlijk als ze dat binnen krijgen. Of heb ik het mis? :)
Afbeelding
De beschaving van een volk is te meten aan de mate van respect waarmee ze met hun dieren omgaan - Mahatma Gandhi
Hutsje
Zeer actief

Danoontje powerrr schreef:
Hutsje schreef:je kunt rustig afwisselen als hij overwegend compleet krijgt. en je kunt hem trouwens ook wel eens een kippenpoot of vleugels geven, of een hele of halve kip :ok:
Dat wil ik ook steeds doen, maar hoe dan?
Haal je dat gewoon bij de supermarkt en geef je het dan direct uit de verpakking (zonder schoonmaken)?
Mijn vriend is steeds bang voor die dunne botjes.

Over de Smuldier: ik voer alle smaken, maar overwegend pens/vlees compleet.
Want dat blieven ze het liefst. :19:
in de supermarkt kun je diepvrieskippen halen, die zijn tussen de 900 gram en 1400 gram voor gemiddeld 2 euro de kilo. ja, ik geef het zo, alleen in sommige dievrieskippen zit een zakje met de organen. dat moet je er even af halen en dan hebben ze een hele mooie complete maaltijd :ok: . dunne botjes verteren heel snel, juist van kip.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Helen87 schreef:Maar.. zijn uberhaupt botten niet slecht?! Of laten ze die liggen??
Ze slikken een bot toch niet in een stuk door? Dus dan maken ze het stuk en is het met scherpe stukjes..dat is gevaarlijk als ze dat binnen krijgen. Of heb ik het mis? :)
nee, het is juist de bedoeling dat ze die op eten, dat is de calciumvoorziening ;). hoe denk je dat ze dat in de natuur doen? wel eens een leeuw zien eten? en ja, ze slikken ook wel eens een bot helemaal door. dat verteert wel.
heb ik wel als kanttekening dat als je hond voor het eerst (vlees)bot gaat eten je het beste kunt beginnen met klein gevogelte (zoals kip) en dan een vleugeltje, dit kun je vasthouden zodat de hond het niet ineens door kan slikken. mijn voorkeur gaat uit naar een hele kip omdat ze daar wel goed op moeten kauwen. zie ook het bottendocument, trouwens.
Afbeelding
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door Reny »

Ook zo'n slokop als ik heb?? Ik heb kippenekjes geprobeerd en die vielen heel eg in de smaak. Ik moest ze alleen vast houden anders slikte hij ze in één keer door :N:

Met zo'n diepvrieskip moet hij wel kauwen??
En de groeten van de mannen :zwaai
Hutsje
Zeer actief

http://www.hondenforum.nl/plaza/voeding ... 20512.html" onclick="window.open(this.href);return false; ;)
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Reny schreef:Ook zo'n slokop als ik heb?? Ik heb kippenekjes geprobeerd en die vielen heel eg in de smaak. Ik moest ze alleen vast houden anders slikte hij ze in één keer door :N:

ja, juist. want die kan hij niet ineen keer naar binnen werken :ok:

en het is geen ramp als hij kippennekken in een keer doorslikt, dat is echt heel zacht bot.
Afbeelding
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door Reny »

Dank :ok:
En de groeten van de mannen :zwaai
Hutsje
Zeer actief

ik vraag mij trouwens af wat ik doe in een smuldier-voerderstopic doe, ik voer het niet :smile:
Afbeelding
Helen87
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ons helpen met antwoorden en tips. :ok:
Afbeelding
Ariane
Erelid
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Ariane »

Helen87 schreef:Ons helpen met antwoorden en tips. :ok:
Precies.
Jes is heel sociaal :F: :J:
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.

Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

Reny schreef:Ook zo'n slokop als ik heb?? Ik heb kippenekjes geprobeerd en die vielen heel eg in de smaak. Ik moest ze alleen vast houden anders slikte hij ze in één keer door :N:

Cash deed dat ook, ik schrok me rot en kon zn poep er wel uitkijken. hihih :ugh:
Maar nooit iets aan de hand geweest....
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Wij geven ongeveer 4 keer per week vlees compleet of pens compleet. Verder de andere versies (hart/vlees/pens/kip) en bv kippenpoten, vleugels en nekken en soms een zalmkop oid. De hoofdmoot bestaat uit smuldier compleet-versies maar daar kan echt van alles bij. :ok:
Afbeelding
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Is geen probleem af en toe eens af te wisselen met de eenzijdige versie's.
Ik zou er alleen wel op letten, dat je de verhoudingen niet scheef gaat trekken.
Want je voert alleen maar rund en kip, om compleet te voeren voer je minimaal 4 diersoorten.
Bij de compleetvarianten hebben ze dit opgelost door er een vitamine-preparaat aan toe te voegen zodat de honden geen tekorten oplopen.
De kipversie bestaat alleen uit gemalen kipkarkassen, de rund uit runderspiervlees, pens en hart is duidelijk.
Te vaak deze enkelzijdige soorten erbij voeren voegt niets toe, je hond krijgt alleen meer van 1 bepaald soort.

Ik zou kiezen als je wat anders naast smuldier wil voeren, voer dan diersoorten die daar niet inzitten, bv eend, lam, geit, paard, een visje of wat groente ofzo.
Zo verrijk je zijn menu qua voedingstoffen.
Je hoeft dan ook niet zo op de verhoudingen te letten zolang je maar minimaal 4 dagen compleet voert.
Uiteraard kun je ook wel eens een kipvleugeltje geven, maar buiten dat ze hier wat op moeten kauwen, voeg je alleen maar meer kip toe aan je menu
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Hutsje schreef:ik vraag mij trouwens af wat ik doe in een smuldier-voerderstopic doe, ik voer het niet :smile:
Haha. Nou, niet weggaan hoor. Je tips zijn erg leerzaam.
De link heb ik gelezen, maar wat nou als ik niet helemaal wil overgaan op barf?
Kan ik dan 1 of 2 x per week een kip geven of moet ik dan alsnog afwisselen met andere dieren?
Ze krijgen daarbij dan elke avond kvv compleet (smuldier, ahv).
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Ariane schreef:
Helen87 schreef:Ons helpen met antwoorden en tips. :ok:
Precies.
Jes is heel sociaal :F: :J:
nah, valt wel mee hoor :N:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

May Linn schreef:Is geen probleem af en toe eens af te wisselen met de eenzijdige versie's.
Ik zou er alleen wel op letten, dat je de verhoudingen niet scheef gaat trekken.
Want je voert alleen maar rund en kip, om compleet te voeren voer je minimaal 4 diersoorten.
Bij de compleetvarianten hebben ze dit opgelost door er een vitamine-preparaat aan toe te voegen zodat de honden geen tekorten oplopen.
De kipversie bestaat alleen uit gemalen kipkarkassen, de rund uit runderspiervlees, pens en hart is duidelijk.
Te vaak deze enkelzijdige soorten erbij voeren voegt niets toe, je hond krijgt alleen meer van 1 bepaald soort.

Ik zou kiezen als je wat anders naast smuldier wil voeren, voer dan diersoorten die daar niet inzitten, bv eend, lam, geit, paard, een visje of wat groente ofzo.
Zo verrijk je zijn menu qua voedingstoffen.
Je hoeft dan ook niet zo op de verhoudingen te letten zolang je maar minimaal 4 dagen compleet voert.
Uiteraard kun je ook wel eens een kipvleugeltje geven, maar buiten dat ze hier wat op moeten kauwen, voeg je alleen maar meer kip toe aan je menu
dat is dus echt een fabel uit barfland. een hond loopt echt geen tekorten (wat voor tekorten denk jij dan?) op als je alleen maar rund en kip voert, of zelfs alleen maar rund zou voeren. dus in die zin valt "de verhouding" (welke, overigens?) niet scheef te trekken. en zéker niet als je nog een paar dagen of zelfs het overgrote deel compleet blijft voeren. wat ik niet zou doen is orgaanvlees voeren want dat zit er meestal (te) vee in. dan ga je voedingsverhoudingen verkeerd trekken.
als je alleen zou barfen hou je dus grofweg 60 % spiervlees aan, 15 % orgaan en 15 % bot. de percentages van het bot en orgaan kunne wat lager en dat kun je vervangen door overige, zijnde tafelresten en yoghurt en groente.
met een penslap of een kippenvleugel/poot/hele kip voeg je zeker wel wat toe aan de gemalen zooi die kvv is. de hond moet kauwen en de maag moet er wat voor doen.
neemt niet weg overigens dat afwisseling wel heel welkom en gezond is hoor, en dat je heel goed eend, paard of wat dan ook kunt geven maar dat is inj de supermakrt meestal niet te krijgen.
Afbeelding
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Nou een fabel is het niet dat als je maar 1 of 2 diersoorten voert dat je hond uiteindelijk tekorten oploopt.
Waarom voegen ze anders aan kvv's een premix toe en mag het dan pas compleet genoemt worden?
In haaksbarf bv zit geen premix, maar die roepen wel dat je minimaal 4 smaken moet afwisselen om compleet te voeren.
Het is ook een beetje zoals bij ons, als je echt iedere dag een biefstukje met wortels en aardappels eet en verder niets anders, doe je het daar best een tijd goed op maar op den duur mis je wel een aantal voedinsstoffen.

Nou zit er wel behoorlijk wat speling in de verhoudingen die kan voeren, dus wat meer of minder orgaan/spiervlees/vleesbot is niets mis mee.
Maar als je al grotendeels kip voert in je kvv, voegt nog een extra kippenvleugel weinig toe behalve dat ze erop moeten kauwen.
Voor af en toe prima, maar ik zou dit niet standaard in m'n menu opnemen.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”