Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oorontsteking, maar laat niet behandelen, tips?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Lucia
Zeer actief
Aantal honden: 1

Oorontsteking, maar laat niet behandelen, tips?

Ongelezen bericht door Lucia »

Zoals de titel al zegt:Oorontsteking.

Jolie begon dinsdag en woensdag wat te schudden, ik heb het woensdag met oorreiniger schoongemaakt.

Gisteren begon ze toch meer te schudden en werden haar oren ook heel rood erbij, omdat we voor het pinksterweekend zitten ben ik toch even langs de DA gegaan om te laten kijken.
Ze zijn met zn 4én bezig geweest om te proberen te kijken, maar het is alnog NIET gelukt :ugh: Weer een trauma erbij...

Nu heeft ze een ontstekingremmende prik gehad en heb ik oorzalf meegekregen, mocht dit niet lukken, kan ik dinsdag anti-biotica tabletten halen, maar dit werkt natuurlijk veel minder snel dan de oorzalf.

Maar nu laat ze zich absoluut niet meer behandelen aan haar oren. Net geprobeerd, mn vriend heeft haar vastgehouden, maar ze raakt zo in de stress en paniek, dat ze hem deels open gekrabt heeft, zelfs door het t-shirt heen.

Heeft iemand tips waardoor het eventueel gemakkelijker zal gaan, of er ervaring mee?
Ik denk dat ik het nog een x probeer morgen als ze even rustig ergens ligt, dat ik eerst dr oor omflap en dan later het middel erin doe, maar ik ben bang dat het niet gaat werken. :roll:

Naja goed, iemand tips? Anders moet ik dinsdag toch maar de pillen halen..
Tanja Simba&Bella
Zeer actief

Re: Oorontsteking, maar laat niet behandelen, tips?

Ongelezen bericht door Tanja Simba&Bella »

heel vervelend probleem...hebben het hier ook gehad...Bella veranderd in een bijtende phiranja als je met een flesje aankomt.
Ik kan niet met een flesje of tube in haar oor komen maar doe het met een doekje...even laten ruiken...doekje door dr oor...koekje als het goed gaat...en dan weer herhalen...net zo lang tot ik klaar ben. En als we dan klaar zijn is het even tijd om helemaal uit ons dakkie te gaan..vind ze fantastisch...je ziet haar dan haast glimmen van trots...
Groetjes, Tanja

Voor altijd in mijn hart: Bella 18-04-2002 - 25-02-2013 , Simba 26-07-2004 - 10-07-2015

Het is stil in mijn hart, stil in ons huis. Ik mis jullie en troost mij met de gedachten dat jullie nu weer samen zijn. Mijn maffe duo......bedankt voor de mooie jaren. Ik zal jullie nooit vergeten.......
indiera
Zeer actief

Ongelezen bericht door indiera »

hier ook een drama ,wij deden het met zijn tweeen, de 1 gaf de hond zijn eten waar hij een moord voor doet ,de ander stond klaar met de zalf en spoot dat snel in het oor, werkt hier goed
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Mijn vorige hond had regelmatig oorontstekingen, vond de zalf ook niet leuk, maar daar werkte 'even doorpakken' prima bij.
Zo te horen is jouw hond echter volkomen in paniek en zou ik zelf kiezen voor de rustige aanpak, maar niet teveel poespas, dus het juist niet uitgebreid laten zien.
Ik zou dus je hond rustig kroelen, kalm het oortje omflappen en niets doen behalve verder kroelen.
Uurtje later hetzelfde verhaal en misschien een paar seconde langer gewoon aan haar oor kroelen. Ze moet er weer wat vertrouwen in krijgen.
Zo proberen op te bouwen en dat heel rustig tijdens het kroelen de zalf erin.

Succes, ik hoop dat het gaat lukken!
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

misschien werkt het met smeerleverworst. Dit doet de een op zijn handen of op iets waar de hond het af kan likken. Als de hond druk bezig is doet de ander de zalf in de oren. Eerst oefenen. Smeerleverworst op b.v een bordje smeren. En de hond dat er af laten likken. Volgende keer zelfde bordje met worst, nu oorje proberen te masseren. En dat steedsmeer uitbreiden.
Afbeelding
gevni havanezers
*tweety*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *tweety* »

Mijn teefje had regelmatig last van oorontsteking en was ook panisch als ze weer zalf in de oren moest hebben.
Ik heb het leuk gemaakt door iedere keer als er zalf in de oren moest dat ze dan een koekje kreeg.
Op een gegeven moment werkte dat, want oorzalfen was ineens wel leuk omdat ze dan een koekje kreeg.
Rustig opbouwen en zelf rustig blijven.
Groetjes Anja en de Goldenknuffels van Yvar en in mijn dierbare herinnering Kyra

Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

En zeker meteen na het toedienen gigantisch belonen. Tirsa vond het ook niks, maar kreeg altijd 'n stukje vlees erna. Dus zelfs al vond ze het niks, als ik zei, oortjes doen, kwam ze braaf naar de keuken, kroop even beetje in elkaar voor de druppels en begon dan enthousiast te springen voor het lekkers.

Maar net zoals Caroline zegt, rustig aanpakken, want anders is je hond al opgefokt voordat je kunt beginnen.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ga met je hond naar neutraal terrein .
Ergens in bos of zo.
Probeer het daar.

In paniek raken en de baas houd op omdat hij het niet kan winnen.
Ja dan zit je lekker in een cirkeltje rond te draaien.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

Kimba en Ghaya hadden ook regelmatig oorontstekingen. Kimba heel erg.
Ook zij vonden het verschrikkelijk om de zalf in de oren te krijgen.
Helaas ben ik dan toch van het doorpakken, het moet nu eenmaal en het zal nooit leuk worden.
Dus dan maar snel en in de houdgreep zodat het met een paar seconden weer klaar is ipv de lange voorbereiding (laten zien, kalmeren, toespreken e.d.) waarbij de hond alleen maar angstig zit te zijn om wat komen gaat.
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
Lucia
Zeer actief

Houdgreep is dus geprobeerd, bij DA zelfs met zn 4én, maar ze wurmt zich er tussendoor en is echt niet te houden.
Gisteravond dus met mn vriend geprobeerd en dat was dus ook geen succes.

Met watjes geprobeerd en dat gaat vanaag goed en misschien dat ik het tijdens het eten nog probeer om echt met het 'spuitje' te doen.
En dinsdag toch even tabletjes halen, want het middel komt met de watjes niet diep in de oren.

Wel iets waar ik rustig op ga trainen als dit over is, want dit is echt niet handig.

Bedankt voor de tips!
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Cash schreef:Kimba en Ghaya hadden ook regelmatig oorontstekingen. Kimba heel erg.
Ook zij vonden het verschrikkelijk om de zalf in de oren te krijgen.
Helaas ben ik dan toch van het doorpakken, het moet nu eenmaal en het zal nooit leuk worden.
Dus dan maar snel en in de houdgreep zodat het met een paar seconden weer klaar is ipv de lange voorbereiding (laten zien, kalmeren, toespreken e.d.) waarbij de hond alleen maar angstig zit te zijn om wat komen gaat.
Heb mijn kat 1x met oormijt gehad... niet leuk maar die legde ik inderdaad op de zij en dan het oor zalven, en daarna stond er lekker eten in de bak..
Finn heeft ook oorontsteking gehad... idem... even kroelen.. op zijn zij muil voor de zekerheid dichtgehouden en even spuiten en klaar..daarna ook een goede voerbeloning.. ik ben alleen dus moet ook wel een beetje van geen gezeik en klaar eerlijk gezegd.. er is geen tweede partij die me helpt.. met die clysma moest ik het ook alleen doen.. potver wat was de hond vuil zeg... maar ja.. het moest..
(ben wel eerlijk... nagels knippen lukt me niet.. 1x in zijn leven geknipt... daarna nooit meer mogen naderen met een nagelschaar...)
In geval nu zou ik haar dus echt op de zij houden door de schouder en nek neer te houden.. daar komt ze toch niet onderuit? Ik spreek dan toe hoe braaf ze zijn ... beetje vertrouwenskwestie vind ik het altijd..Bluf is altijd redelijk en laat veel toe Finn kan nog wel eens vuil doen.. maar als ik beslist erin ben dan is het ook gauw over .. hij vind het niet leuk... maar omdat ik doorzet zonder al te veel omhaal dan berust hij zich in zijn lot :oeps:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

lees je laatste reactie.. ja trainen hierop is echt nooit weg.. heb mijn honden wat ouder gekregen en denk ook zeker te weten dat die ook op dat soort dingen zijn getraind.. bekje kijken.. oortjes kijken etc..
Heb mijn katten wel van jongs af.. en door erover te lezen heb ik toen ook dat soort dingen geoefend.. tandjes kijken, oortjes kijken her en der bevoelen etc.. vind het wel heel belangrijk zeker als het medisch noodzakelijk is dat ze weten wat er gebeurd en het niet eng vinden als er aan de oren, poten of de neus wordt gezeten..
yvonne dl
Zeer actief

Ongelezen bericht door yvonne dl »

tja... fer hield hem echt in de houtgreep en echt hoor... hij kon echt niet wegkomen.
met een touwtje zijn bekkie dichthouden.
Hij heeft er wel een fobie van over gehouden ,want als hij me al ziet opstaan naar het kastje dan neemt hij de pleitvaart haha.
Maar ja zal het toch moeten doen.
Het is maar even en ze zijn het weer snel vergeten tot de volgend beurt
Afbeelding

Wanneer je RESPECT hebt voor je dier zal deze ook RESPECT hebben voor zijn baasje,
want LIEFDE geven is Liefde ontvangen
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Joera »

Ach wat sneu :ugh:
Mijn hond had het ook regelmatig, hij had heel erg pijn aan zijn oren maar ik mocht hem zonder enige dwang die zalf in zijn oren doen en wrijven, hij vond het heerlijk. Dus sorry, geen tips.

Mijn andere hond vind een vlooien pipetje in haar nek al eng, dus die moet ik ook altijd in de houdgreep nemen, :roll:
Ze vind het op het moment zelf wel heel erg, maar is het na een koekje weer vergeten zeg maar. :F:
Afbeelding
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

Lucia schreef:Houdgreep is dus geprobeerd, bij DA zelfs met zn 4én, maar ze wurmt zich er tussendoor en is echt niet te houden.
Gisteravond dus met mn vriend geprobeerd en dat was dus ook geen succes.

!
met 4 man een hond niet in bedwang kunnen houden?
Dat lijkt mij echt sterk, dan doe je toch iets verkeerd zou ik zeggen.

Kimba moest bij de DA zo'n beetje wekelijks uitgespoten worden. Vond ze verschrikkelijk en ze wilde maar 1 ding; wegwezen daar.
Je moet even creatief zijn maar zeker met 2 man was Kimba in bedwang te houden. En die kon er ook wat van hoor....
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Wat heb ik dan toch een gemakkelijke hond.
Beau heeft een poosje geleden ook oorontsteking gehad.
Zalf van de Da, en iedere keer als Beau zag dat ik het doosje met de tube zalf pakte ging hij al op de bank zitten, klaar om de zalf in zijn oren te doen.
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Tanja Simba&Bella schreef:heel vervelend probleem...hebben het hier ook gehad...Bella veranderd in een bijtende phiranja als je met een flesje aankomt.
Ik kan niet met een flesje of tube in haar oor komen maar doe het met een doekje...even laten ruiken...doekje door dr oor...koekje als het goed gaat...en dan weer herhalen...net zo lang tot ik klaar ben. En als we dan klaar zijn is het even tijd om helemaal uit ons dakkie te gaan..vind ze fantastisch...je ziet haar dan haast glimmen van trots...
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
Lucia
Zeer actief

Tja, met zn 4'en niet nee.
Nu ben ik ook niet zo'n fan van deze praktijk, maar deze was het dichtste bij en ik moest s'avonds gaan werken en het was al halverwege de middag, dus ik moest wel.

Maar vanochtend is het gelukt tijdens het eten :cheer:
Het moet 1 á 2x per dag, dus vanavond weer proberen.
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Ik kom net van de dierenarts, schreeuwen gillen en happen deed ie.
Maar deze da pakte vriendelijk door, ik heb zelf een snuitje en als het moet dan doe ik liever een snuitje om zodat ik snel kan doorpakken en dan meteen lekker inmasseren, brokje etc dan blijven trutten.

Een praktijk waar ze met zijn vieren dit niet kunnen, daar zou ik niet meer heengaan....

De da zei dat ie wel hapt maar niet bijt :roll: het ziet er wel heel gevaarlijk uit moet ik zeggen...

Uiteindelijk is het om hem van zijn pijn af te helpen en na de eerste keer werkt de pijnstilling dus ik hoop maar dat het hier morgen beter gaat...
:J:

Mooi dat het je nu vanavond gelukt is :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”