Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Elmo aangevallen en daarna zelf agressief
Moderator: moderatorteam
-
Chasing Clouds
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australische herder
- Aantal honden: 2
Elmo aangevallen en daarna zelf agressief
Elmo is gisteren aangevallen door een reu...
De reu in kwestie (Bosco, een stabij) traint mee agility met ons en staat absoluut niet onder appel. Hij loopt weg zodra je hem aflijnt. Tot nu toe zonder problemen, hij loopt wat rond en plast hier en daar, af en toe snuffelen bij andere honden...
Dinsdag kwam hij echter naar mij en sprong naar me op voor een aai. Elmo hield ik vast aan de leiband en die gromde (1 keer) naar Bosco. Van zijn baasje blijf je immers af. Niks gebeurd, heb Bosco weggestuurd en Elmo kalmeerde onmiddellijk. Daarna is Elmo nog losgeweest en hij keek zelfs niet naar Bosco.
Gisteren terug training. Eerst Elmo, die liep zijn parcoutje en klaar. Ik weet dat ik niet mag spelen terwijl Bosco moet, dus zodra ik zie dat Bosco aan de beurt is, stop ik met spelen en laat Elmo zitten. Ik neem hem bij de halsband (hij blijft tegenwoordig bijna de hele training los) en sta aan de kant. Op het moment dat Bosco losgaat, loopt hij op Elmo af (die was niet eens aan het kijken naar hem) en klapt erop. Ik durf Elmo niet loslaten (heb hem zowat opgehangen), want als hij terugvecht, dan denk ik dat Bosco het onderspit zou delven... Na een eeuwigheid (zo leek het, het was na nog geen halve minuut) krijgen ze Bosco van Elmo afgetrokken. Elmo bloedde als een rund. Mijn benen hingen vol, zijn bek was afschuwelijk bloederig. Al bij al valt het wel mee: krab op zijn neus en een kaap achter zijn tand. Na een inspectie toch verdergetraind. Hij was immers nog steeds vrolijk en nam koekjes aan.
Baasje van Bosco is naar huis gegaan, heeft nog uitvoerig met me komen praten. Ik ken haar ook, dus ik vind het voor ons beide erg jammer. Al snap ik niet dat ze agility mocht doen met een hond die niet onder appel staat. Ze gaat niet meer komen, ze was al aan het twijfelen, maar nu stopt ze dus. Ik zal haar ook niet meer zien. Ik had haar telefoonnummer moeten vragen, stel dat Elmo's wonden onsteken, maar bon... Hopen dat dat niet gebeurt.
Tijdens de training begon Elmo gisteren op een andere reu te blaffen zodra die een parcourtje deed (als die reu gewoon zat of lag ergens niet). Dit ben ik dus niet gewoon van hem! Op een gegeven moment is Elmo losgeschoten (na het voorval terug elke keer aangelijnd) en is op die reu geklapt. Ik helemaal in schok... Gelukkig is het bij wat gegrauw gebleven. Ben me nadien ook gaan verontschuldigen (met bijhorende tranen) en heb gezegd dat dit niet de Elmo is die ik ken. Ik ben nu vooral bang dat zijn relaties met andere reuen verstoord is. Normaal doet hij niet zo agressief tegen andere honden. In tegendeel: alle honden zijn geboren om met hem te spelen...
Elmo is wel een reu met een dominante houding. Teven geen probleem, maar naar reuen gaat hij met borst vooruit en staart hoog. Hij snuffelt dan aan hun snuit en meer niet. Ik roep hem dan immers ook terug, omdat ik niet wil dat hij met zo'n houding naar andere honden toegaat. Meestal laat ik hem ook niet naar een andere reu toegaan, omwille van zijn houding. Maar gisteren was het (na het voorval) niet alleen dominaten houding, maar ook agressief...
Ik weet dat ik nu vooral niet bang mag zijn. Ik ga straks naar de les gehoorzaamheid waar die andere reu ook inzit, en ik ga elke keer hij nog maar naar die reu kijkt, hem afleiden en meenemen naar een andere richting.
Hij was ook enkel op die reu gericht als die reu een oefening deed (springen en rennen). Als Elmo los was, dan stond hij nog onder appel. Hij deed zijn oefeningen en keek niet eens naar die andere reu. Hij is erop geklapt toen ik niet doorhad dat die reu een oefening aan het doen was (les was gedaan en hij nam nog even de band) en hij dus met leiband en al (en een ferme brandwond op mijn been nu) losschoot.
Gaat Elmo nu op elke reu zo reageren? Ik heb echt het gevoel dat doordat Bosco op hem geklapt is, hij verpest is nu...
De reu in kwestie (Bosco, een stabij) traint mee agility met ons en staat absoluut niet onder appel. Hij loopt weg zodra je hem aflijnt. Tot nu toe zonder problemen, hij loopt wat rond en plast hier en daar, af en toe snuffelen bij andere honden...
Dinsdag kwam hij echter naar mij en sprong naar me op voor een aai. Elmo hield ik vast aan de leiband en die gromde (1 keer) naar Bosco. Van zijn baasje blijf je immers af. Niks gebeurd, heb Bosco weggestuurd en Elmo kalmeerde onmiddellijk. Daarna is Elmo nog losgeweest en hij keek zelfs niet naar Bosco.
Gisteren terug training. Eerst Elmo, die liep zijn parcoutje en klaar. Ik weet dat ik niet mag spelen terwijl Bosco moet, dus zodra ik zie dat Bosco aan de beurt is, stop ik met spelen en laat Elmo zitten. Ik neem hem bij de halsband (hij blijft tegenwoordig bijna de hele training los) en sta aan de kant. Op het moment dat Bosco losgaat, loopt hij op Elmo af (die was niet eens aan het kijken naar hem) en klapt erop. Ik durf Elmo niet loslaten (heb hem zowat opgehangen), want als hij terugvecht, dan denk ik dat Bosco het onderspit zou delven... Na een eeuwigheid (zo leek het, het was na nog geen halve minuut) krijgen ze Bosco van Elmo afgetrokken. Elmo bloedde als een rund. Mijn benen hingen vol, zijn bek was afschuwelijk bloederig. Al bij al valt het wel mee: krab op zijn neus en een kaap achter zijn tand. Na een inspectie toch verdergetraind. Hij was immers nog steeds vrolijk en nam koekjes aan.
Baasje van Bosco is naar huis gegaan, heeft nog uitvoerig met me komen praten. Ik ken haar ook, dus ik vind het voor ons beide erg jammer. Al snap ik niet dat ze agility mocht doen met een hond die niet onder appel staat. Ze gaat niet meer komen, ze was al aan het twijfelen, maar nu stopt ze dus. Ik zal haar ook niet meer zien. Ik had haar telefoonnummer moeten vragen, stel dat Elmo's wonden onsteken, maar bon... Hopen dat dat niet gebeurt.
Tijdens de training begon Elmo gisteren op een andere reu te blaffen zodra die een parcourtje deed (als die reu gewoon zat of lag ergens niet). Dit ben ik dus niet gewoon van hem! Op een gegeven moment is Elmo losgeschoten (na het voorval terug elke keer aangelijnd) en is op die reu geklapt. Ik helemaal in schok... Gelukkig is het bij wat gegrauw gebleven. Ben me nadien ook gaan verontschuldigen (met bijhorende tranen) en heb gezegd dat dit niet de Elmo is die ik ken. Ik ben nu vooral bang dat zijn relaties met andere reuen verstoord is. Normaal doet hij niet zo agressief tegen andere honden. In tegendeel: alle honden zijn geboren om met hem te spelen...
Elmo is wel een reu met een dominante houding. Teven geen probleem, maar naar reuen gaat hij met borst vooruit en staart hoog. Hij snuffelt dan aan hun snuit en meer niet. Ik roep hem dan immers ook terug, omdat ik niet wil dat hij met zo'n houding naar andere honden toegaat. Meestal laat ik hem ook niet naar een andere reu toegaan, omwille van zijn houding. Maar gisteren was het (na het voorval) niet alleen dominaten houding, maar ook agressief...
Ik weet dat ik nu vooral niet bang mag zijn. Ik ga straks naar de les gehoorzaamheid waar die andere reu ook inzit, en ik ga elke keer hij nog maar naar die reu kijkt, hem afleiden en meenemen naar een andere richting.
Hij was ook enkel op die reu gericht als die reu een oefening deed (springen en rennen). Als Elmo los was, dan stond hij nog onder appel. Hij deed zijn oefeningen en keek niet eens naar die andere reu. Hij is erop geklapt toen ik niet doorhad dat die reu een oefening aan het doen was (les was gedaan en hij nam nog even de band) en hij dus met leiband en al (en een ferme brandwond op mijn been nu) losschoot.
Gaat Elmo nu op elke reu zo reageren? Ik heb echt het gevoel dat doordat Bosco op hem geklapt is, hij verpest is nu...
-
tineke
Re: Elmo aangevallen en daarna zelf agressief
Dit hoeft niet te betekenen dat Elmo voorgoed verpest is hoor
Ik zou gewoon wat poitieve ervaringen met hem gaan opdoen ,dus lekker laten ravotten met honden waarvan je zeker weet dat het goed gaat ,en dan kan hij zeker weer de oude vertrouwde Elmo worden.
Wel zou ik op training vragen of honden als ze niet aan de beurt zijn gewoon niet standaard aangelijnd kunnen blijven ,er komt bij dit soort trainingen best wel wat adrenaline vrij dus het zekere voor het onzekere nemen is sowieso geen slechte optie vind ik zelf
Ik zou gewoon wat poitieve ervaringen met hem gaan opdoen ,dus lekker laten ravotten met honden waarvan je zeker weet dat het goed gaat ,en dan kan hij zeker weer de oude vertrouwde Elmo worden.
Wel zou ik op training vragen of honden als ze niet aan de beurt zijn gewoon niet standaard aangelijnd kunnen blijven ,er komt bij dit soort trainingen best wel wat adrenaline vrij dus het zekere voor het onzekere nemen is sowieso geen slechte optie vind ik zelf
-
lianne05
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laika.
Ik denk dat je het beste op je club kan navragen wat je het beste kan doen met zn gedrag, ze zien het gedarg van elmo ook en dat is makkelijker dan van achter het scherm.
Wat bedoel je precies met opklappen? En begreep ik nou goed dat je elmo aan zn halsband vast had tijdens het gevecht met Basco?
Wat bedoel je precies met opklappen? En begreep ik nou goed dat je elmo aan zn halsband vast had tijdens het gevecht met Basco?
Groetjes Lianne
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ten eerste begrijp ik niet waarom jullie de honden los laten lopen als jullie er niks mee doen. Ik zou zeggen, aan de paal met de honden die stil staan. Verder denk ik dat jullie baasjes heel wat communicatie missen tussen de honden. Want jij denkt dat Elmo "zomaar" is aangevallen. Denk je dat echt? Ik ging met mijn hond naar reddingshondentraining en daar werd me meteen gezegd, let erop als je hond fixeert of aandacht voor een andere hond heeft. Mijn hond kon er dus echt niet tegen als een andere hond naar haar keek steeds. Dan ging ze terugkijken en al viel dat helemaal niet op, als je echt goed keek zag je het wel. 2 honden die in elkaars ogen kijken hebben al snel iets met elkaar te bepalen.
Jouw hond is ook een haantje, dat zeg je al zelf. Die staat "gezellig" langs de lijn te communiceren met andere honden. Wel subtiel, maar dat kan al ruim voldoende zijn om een hond die erg wild is even te laten wegschieten. Net zoals de andere hond die hem greep. Alleen jouw hond zat vast en die andere hond was los. Als jij jouw hond losgelaten had denk ik niet dat die weg was gerend of geheel onschuldig in het ontstaan van deze ruzie.
Nu weet hij dat het kan en reageert hij dus ook op andere honden in de les. Ik denk dat het er altijd al een beetje inzat. Je zegt immers zelf dat hij zijn borst naar voren zet bij een andere reu en stoer gaat doen. Hij zet zijn borst vast ook naar voren als er een reu kijkt. Staart omhoog, terugkijken, en voila, provocatie meets het bijbehorende pak rammel van een reu die dat niet pikt.
Ik denk dat jullie de honden van de zijlijn weg moeten halen en even aan de paal moeten leggen 20-30 meter van de lopende hond. Alleen en aan een paal zijn honden vaak veel minder een praatjesmaker dan aan de zijde van hun baasje.
Jouw hond is ook een haantje, dat zeg je al zelf. Die staat "gezellig" langs de lijn te communiceren met andere honden. Wel subtiel, maar dat kan al ruim voldoende zijn om een hond die erg wild is even te laten wegschieten. Net zoals de andere hond die hem greep. Alleen jouw hond zat vast en die andere hond was los. Als jij jouw hond losgelaten had denk ik niet dat die weg was gerend of geheel onschuldig in het ontstaan van deze ruzie.
Nu weet hij dat het kan en reageert hij dus ook op andere honden in de les. Ik denk dat het er altijd al een beetje inzat. Je zegt immers zelf dat hij zijn borst naar voren zet bij een andere reu en stoer gaat doen. Hij zet zijn borst vast ook naar voren als er een reu kijkt. Staart omhoog, terugkijken, en voila, provocatie meets het bijbehorende pak rammel van een reu die dat niet pikt.
Ik denk dat jullie de honden van de zijlijn weg moeten halen en even aan de paal moeten leggen 20-30 meter van de lopende hond. Alleen en aan een paal zijn honden vaak veel minder een praatjesmaker dan aan de zijde van hun baasje.
-
*Jolanda*
Hier sluit ik me volledig bij aan. Wij moesten tijdens de agility lessen ook op afstand met de honden en sowieso omdat wij nogal wat grote bekken in de les hadden zitten en de aandacht van je hond houden dus ook aandachtsoefeningen doen als er een andere hond los loopt. De aandacht is de hele les voor mij en niet voor de hond die los looptMARC_S schreef:Ten eerste begrijp ik niet waarom jullie de honden los laten lopen als jullie er niks mee doen. Ik zou zeggen, aan de paal met de honden die stil staan. Verder denk ik dat jullie baasjes heel wat communicatie missen tussen de honden. Want jij denkt dat Elmo "zomaar" is aangevallen. Denk je dat echt? Ik ging met mijn hond naar reddingshondentraining en daar werd me meteen gezegd, let erop als je hond fixeert of aandacht voor een andere hond heeft. Mijn hond kon er dus echt niet tegen als een andere hond naar haar keek steeds. Dan ging ze terugkijken en al viel dat helemaal niet op, als je echt goed keek zag je het wel. 2 honden die in elkaars ogen kijken hebben al snel iets met elkaar te bepalen.
Jouw hond is ook een haantje, dat zeg je al zelf. Die staat "gezellig" langs de lijn te communiceren met andere honden. Wel subtiel, maar dat kan al ruim voldoende zijn om een hond die erg wild is even te laten wegschieten. Net zoals de andere hond die hem greep. Alleen jouw hond zat vast en die andere hond was los. Als jij jouw hond losgelaten had denk ik niet dat die weg was gerend of geheel onschuldig in het ontstaan van deze ruzie.![]()
-
Chasing Clouds
- Zeer actief
Ik weet zeker dat Elmo niet aan het kijken was toen Bosco op hem afgestormd kwam. Mijn vriend was mee (anders nooit) en hij was naar hem aan het kijken. Elmo heeft Bosco niet zien afkomen. Ik doe normaal op een tiental meter afstand gehoorzaamheidsoefeningen als het niet aan ons is. En dan is Elmo altijd naar mij aan het kijken. Of ik speel met hem, ver genoeg weg, want hij maakt nogal wat lawaai tijdens het spelen. Het is net wanneer ik hem aan paal vasthang, dat hij begint te fixeren. Andere honden zitten immers ook in de buurt aan een paal vast.
Toen ik zag dat Bosco zijn parcourtje moest, wou ik Elmo aanlijnen (en zette ik hem in zit) maar Bosco was me voor. Ik had Elmo nog bij zijn halsband vast (omdat ik dus wou aanlijnen) en wou hem niet loslaten. Ik had schrik dat Elmo dan zou terugvechten en dan haddden we ze nooit uit elkaar kunnen halen, dan waren ze het hele plein afgerend. Ik had beter wel losgelaten, maar op dat moment had ik die reflex niet. Ik heb dan ook in de klappen mogen delen...
Elmo is inderdaad een haantje, en doet inderdaad stoer naar andere reuen. Maar ik blok dit altijd af door hem mee te nemen. Hij krijgt niet vaak de kans om te fixeren, ik wil immers zo'n situaties vermijden.
Het is toch niet onze schuld dat Bosco plots op hem afrende om aan te vallen? Ik ben vooral kwaad omdat Bosco niet onder appel stond en toch altijd mocht meedoen. Normaal moet je een proef doen vooraleer je aan de lessen agility mag meedoen. Zij dus niet... Dit moest eens verkeerd aflopen. Alleen jammer dat het met mijn hond erbij was. Ik doe zoveel moeite om ervoor te zorgen dat mijn hond niet fixeert en naar andere honden zou happen... En nu kan het goed zijn dat door één hond (die er niet eens had mogen trainen) al mijn training voor niets is.
Ik begrijp dat Elmo's dominante (echter: tot nu toe geen agressieve!!!!) houding andere reuen in lichterlaaie kunnen zetten, maar dan is het ook aan de baasjes van die honden om hun hond onder appel te hebben als hij los is. Ik hield Elmo immers ook bij me en hou zijn aandacht immers op mij gericht. Dat hij af en toe toch eens kijkt naar een andere hond, mag niet als gevolg hebben dat die hond dan bij de eerste de beste gelegenheid op de mijne klapt! Op het moment zelf was hij niet eens aan het kijken, waarschijnlijk broedde dit al van dinsdag, toen Bosco ook naar ons liep en op mij sprong. Toen was de eerste grom van Elmo. En hebben we ze direct gescheiden.
Ik hoop dat Elmo straks terug zijn brave zelve is op het plein. Er zitten genoeg reuen bij de gehoorzaamheid, dus kan ik direct terug oefenen op aandacht bij me houden. We eten vanavond biefstuk, dus hij krijgt als dat als beloning.
Het is ook vooral nodig om mijn zelfvertrouwen terug op te krikken, want ik verliet gisteren al bibberend het plein.
Toen ik zag dat Bosco zijn parcourtje moest, wou ik Elmo aanlijnen (en zette ik hem in zit) maar Bosco was me voor. Ik had Elmo nog bij zijn halsband vast (omdat ik dus wou aanlijnen) en wou hem niet loslaten. Ik had schrik dat Elmo dan zou terugvechten en dan haddden we ze nooit uit elkaar kunnen halen, dan waren ze het hele plein afgerend. Ik had beter wel losgelaten, maar op dat moment had ik die reflex niet. Ik heb dan ook in de klappen mogen delen...
Elmo is inderdaad een haantje, en doet inderdaad stoer naar andere reuen. Maar ik blok dit altijd af door hem mee te nemen. Hij krijgt niet vaak de kans om te fixeren, ik wil immers zo'n situaties vermijden.
Het is toch niet onze schuld dat Bosco plots op hem afrende om aan te vallen? Ik ben vooral kwaad omdat Bosco niet onder appel stond en toch altijd mocht meedoen. Normaal moet je een proef doen vooraleer je aan de lessen agility mag meedoen. Zij dus niet... Dit moest eens verkeerd aflopen. Alleen jammer dat het met mijn hond erbij was. Ik doe zoveel moeite om ervoor te zorgen dat mijn hond niet fixeert en naar andere honden zou happen... En nu kan het goed zijn dat door één hond (die er niet eens had mogen trainen) al mijn training voor niets is.
Ik begrijp dat Elmo's dominante (echter: tot nu toe geen agressieve!!!!) houding andere reuen in lichterlaaie kunnen zetten, maar dan is het ook aan de baasjes van die honden om hun hond onder appel te hebben als hij los is. Ik hield Elmo immers ook bij me en hou zijn aandacht immers op mij gericht. Dat hij af en toe toch eens kijkt naar een andere hond, mag niet als gevolg hebben dat die hond dan bij de eerste de beste gelegenheid op de mijne klapt! Op het moment zelf was hij niet eens aan het kijken, waarschijnlijk broedde dit al van dinsdag, toen Bosco ook naar ons liep en op mij sprong. Toen was de eerste grom van Elmo. En hebben we ze direct gescheiden.
Ik hoop dat Elmo straks terug zijn brave zelve is op het plein. Er zitten genoeg reuen bij de gehoorzaamheid, dus kan ik direct terug oefenen op aandacht bij me houden. We eten vanavond biefstuk, dus hij krijgt als dat als beloning.
Het is ook vooral nodig om mijn zelfvertrouwen terug op te krikken, want ik verliet gisteren al bibberend het plein.
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Maar er speelde al wel van alles tussen de heren, het was een kwestie van tijd dat dit mis zou gaan. Zo even vanaf een beeldscherm gezegd dan heChasing Clouds schreef:Ik weet zeker dat Elmo niet aan het kijken was toen Bosco op hem afgestormd kwam.

Linda, Izzie en Bram
- spijkerhond
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd
Helemaal mee eens; jammer dat het gebeurd is, zeker als je het al aan zag komen! Meer opletten en honden niet de kans geven bij elkaar te komen dus. Ik ben hiermee met trainingen door schade en schande ook zelf wel oplettender maar ook eigenwijzer in geworden.Ik kan me goed voorstellen dat je geschrokken bent maar ik sluit me bij de anderen aan dat het geen blijvende schade hoeft te zijn.
Daarnaast zit de kunst van het opvoeden natuurlijk in het behalen van een prettige honden ondanks de dingen die nu eenmaal gewoon gebeuren. Als het alleen lukt als je alle mazzel mee hebt is er weinig eer aan te behalen.
Volgende keer zou ik de nadruk op rust en plezier leggen en dan is er geen reden om aan te nemen dat er nu iets onherstelbaar gebeurd is.
Mijn 10 maanden oude Aus Gimmick is net als jou Elmo als ik het zo hoor; best lief maar ook niet vies een relletje en gaat een uitdaging wel aan. Ik hou er met gehoorzaamheid rekening mee hem niet naast andere reuen met hetzelfde gedrag te zetten; ook als de instructeur dat eigenlijk maar overdreven vindt, ik vind het nu nog te moeilijk en wil hem niet in de fout hebben. Met mijn Flacoated (echt een watje dat het mikpunt van andere reuen is) ga ik gerust even van het veld af, veilig achter een hek, als er een grote pittige reu die wat minder luistert aan de beurt is met behendigheid. Vinden sommigen ook heel overdreven maar ik maak daar geen punt van; ik ben degene die extra loopt en oplet en het is mijn hond, pech!
-
Chasing Clouds
- Zeer actief
Jullie hebben helemaal gelijk, hoor! Elmo is erg pittig en naar andere reuen best provocerend. Tot nu toe is geen enkele reu op hem gedoken en hijzelf gaat de confrontatie ook niet aan. (tot nu toe dan)
Meestal begint hij te patsen als een andere reu een dominante houding aanneemt. Dan staan we bijvoorbeeld in de plaswei (vier plaatsen met draad tussen) en is er niks aan de hand. Tot er een reu aan de draad komt staan, helemaal stoer. Dan zet hij zich ook in zijn dominantste houding. Hem zelf zien beginnen met stoer doen had ik tot nu toe nog niet gezien. Meestal is het een reactie op een andere reu. Wat ik dan onmiddellijk onderbreek...
Tussen hem en Bosco is het -volgens mij- dinsdag dus misgegaan. Toen kwam Bosco zijn 'territorium' binnen door op mij te springen terwijl ik hem aan de lijn had. Ik vond dat op zich niet zo vreemd. Er zijn veel honden die dit niet zouden dulden, toch? Elmo had toen voor Bosco op mij sprong, ook geen dominante houding. Gewoon ontspannen...
De kleine schermutseling die daarop volgde, zal wel de trigger zijn geweest voor het gevecht gisteren.
Daarvoor (voor dinsdag) keek Elmo niet eens naar Bosco. Dan lagen ze soms op vier meter van elkaar tijdens de opbouw en was Elmo mij in de gaten aan het houden (want baasje die weggaat zonder hem kan uiteraard niet).
Ik heb nog één vraag (sorry, ik kan er niet veel meer aan veranderen natuurlijk, maar ik wil het zo graag begrijpen):
Hoe komt het dat Elmo enkel op de andere reu reageerde als deze het parcour aan het lopen was? Toen ik me bij hem ben gaan excuseren, stonden de twee reuen (Elmo en zijn 'slachtoffer') drie/vier meter van elkaar aan de leiband en Elmo heeft de andere reu niet eens aangekeken. Hij stond ook heel ontspannen. Geen borst vooruit of staart omhoog. Gewoon relaxed. Hij reageerde enkel als die reu wild aan het spelen was of agility deed. Zodra de reu rustig was, deed Elmo weer normaal. Zijn daar verklaringen voor?
Ik ga vanaf nu wel eisen dat elke hond die agility doet de proef doet. Het staat in hun huisregels dat elke eigenaar moet aantonen dat zijn hond onder appel is, hetzij door (zoals wij) pas mee te doen als je in de debutanten zit, hetzij door een agility proef te doen. Daarbij moet je de hond oa oproepen tussen andere honden en de toestellen door. Het baasje van Bosco heeft dit niet moeten doen... het had veel kunnen voorkomen! Hoe jammer dat het dan ook is dat sommige honden en hun baasjes niet kunnen meedoen... Ons plein is wel héél groot, maar er trainen vaak vier groepen tegelijkertijd. Dus er 20 m verder mee gaan staan, lukt helaas niet. Ik wil dit niet meer meemaken doordat iemand zijn hond totaal niet onder appel heeft staan. Een beetje gehoorzaamheid mag toch wel, hé?!
Meestal begint hij te patsen als een andere reu een dominante houding aanneemt. Dan staan we bijvoorbeeld in de plaswei (vier plaatsen met draad tussen) en is er niks aan de hand. Tot er een reu aan de draad komt staan, helemaal stoer. Dan zet hij zich ook in zijn dominantste houding. Hem zelf zien beginnen met stoer doen had ik tot nu toe nog niet gezien. Meestal is het een reactie op een andere reu. Wat ik dan onmiddellijk onderbreek...
Tussen hem en Bosco is het -volgens mij- dinsdag dus misgegaan. Toen kwam Bosco zijn 'territorium' binnen door op mij te springen terwijl ik hem aan de lijn had. Ik vond dat op zich niet zo vreemd. Er zijn veel honden die dit niet zouden dulden, toch? Elmo had toen voor Bosco op mij sprong, ook geen dominante houding. Gewoon ontspannen...
De kleine schermutseling die daarop volgde, zal wel de trigger zijn geweest voor het gevecht gisteren.
Daarvoor (voor dinsdag) keek Elmo niet eens naar Bosco. Dan lagen ze soms op vier meter van elkaar tijdens de opbouw en was Elmo mij in de gaten aan het houden (want baasje die weggaat zonder hem kan uiteraard niet).
Ik heb nog één vraag (sorry, ik kan er niet veel meer aan veranderen natuurlijk, maar ik wil het zo graag begrijpen):
Hoe komt het dat Elmo enkel op de andere reu reageerde als deze het parcour aan het lopen was? Toen ik me bij hem ben gaan excuseren, stonden de twee reuen (Elmo en zijn 'slachtoffer') drie/vier meter van elkaar aan de leiband en Elmo heeft de andere reu niet eens aangekeken. Hij stond ook heel ontspannen. Geen borst vooruit of staart omhoog. Gewoon relaxed. Hij reageerde enkel als die reu wild aan het spelen was of agility deed. Zodra de reu rustig was, deed Elmo weer normaal. Zijn daar verklaringen voor?
Ik ga vanaf nu wel eisen dat elke hond die agility doet de proef doet. Het staat in hun huisregels dat elke eigenaar moet aantonen dat zijn hond onder appel is, hetzij door (zoals wij) pas mee te doen als je in de debutanten zit, hetzij door een agility proef te doen. Daarbij moet je de hond oa oproepen tussen andere honden en de toestellen door. Het baasje van Bosco heeft dit niet moeten doen... het had veel kunnen voorkomen! Hoe jammer dat het dan ook is dat sommige honden en hun baasjes niet kunnen meedoen... Ons plein is wel héél groot, maar er trainen vaak vier groepen tegelijkertijd. Dus er 20 m verder mee gaan staan, lukt helaas niet. Ik wil dit niet meer meemaken doordat iemand zijn hond totaal niet onder appel heeft staan. Een beetje gehoorzaamheid mag toch wel, hé?!
- spijkerhond
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd
Het kan heel goed zijn dat het drukke gedrag van een andere hond of het zien dat een andere hond mag lopen hem triggert. Of hij mag de ene hond gewoon liever dan een andere. Maakt voor mij niet zoveel uit; vooral voorkomen en afleiden van je eigen hond.Ik heb nog één vraag (sorry, ik kan er niet veel meer aan veranderen natuurlijk, maar ik wil het zo graag begrijpen):
Dat eisen van een proef voor anderen begrijp ik best vanuit de emotie waarin je nu zit maar ik zou er nog een nachtje over slapen..............
- Zoek stok!
- Zeer actief
Die proef maakt echt niet zoveel uit hoor. Dat is een momentopname en vaak een trucje. Er zijn genoeg honden die keurig hun gehoorzaamheidspapiertjes hebben, maar in losloopgebieden voor geen meter luisteren. Vier groepen op een veld zonder hek er tussen is natuurlijk erg veel, er zal er altijd wel een bij zitten die een keer niet luistert.
Veel honden worden opgewonden als een andere hond parcours gaat lopen.
Veel honden worden opgewonden als een andere hond parcours gaat lopen.

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
http://www.hondenforum.nl/plaza/agility ... 83437.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Niet om het een of ander hoor, maar jouw eigen hond heeft 'm ook een periode gepeerd tijdens de les toch?
Ik denk dat die proef eisen, die jullie wel gedaan hebben, dan ook niet zoveel zin heeft. Wat Linda ook al zegt, dat geeft weinig garanties 
Niet om het een of ander hoor, maar jouw eigen hond heeft 'm ook een periode gepeerd tijdens de les toch?

- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik heb zelf meermalen in dat topic gereageerd, maar was het helemaal vergeten 
Chasing Clouds schreef: Sinds ik begonnen ben met agility, neemt Elmo vaak de benen... Grrr! Vorige agilityles maar liefst DRIE keer! En gisteren tijdens de gehoorzaamheidsles ook twee keer!

Linda, Izzie en Bram
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
en ach dan nog kan het wel eens fout gaan. Kay luistert in de regel meer dan prima, heeft meer dan een enkel gehoorzaamheidsproefje gedaan, maar toch ook gin het bij mij mis en is het opgebouwd in een zelfde soort situatie. Het blijven dieren en garanties heb je nooit. Ga vooral zelf je verantwoordelijkheden leren en dit soort situatie goed leren inschatten, meer kan je niet doen. Voel je zelf net zo schuldig als in jo ogen de misdader, want iedereen draagt zijn steentje bij! Ik snap je heus wel, maar helaas ken ik dus ook het gevoel van de andere kant. Als mijn hond de boosdoener is, voel ik me minstens zo naar als het slachtoffer hoor. Ik denk dat het probleem juist niet oplost nu Bosco gewoon niet meer durft te komen trainen.

-
Chasing Clouds
- Zeer actief
Ja, HALLOOOO... Dat is appelen met peren vergelijken, hé!Ik heb zelf meermalen in dat topic gereageerd, maar was het helemaal vergeten
Chasing Clouds schreef:
Sinds ik begonnen ben met agility, neemt Elmo vaak de benen... Grrr! Vorige agilityles maar liefst DRIE keer! En gisteren tijdens de gehoorzaamheidsles ook twee keer!
Elmo is anderhalf en volop in zijn puberteit. Sinds ik dat topic geopend heb, is hij geen enkele keer meer gaan lopen. Dat heeft twee weken geduurd. Daarna was het even snel over als het gekomen was. Elmo is een betrouwbare hond als het op het hierkomen gaat. Zeker op de hondenschool. Tijdens wandelingen, als hij één van zijn speelkameraadjes spot, is het nog wat moeilijker.
Bosco is drie jaar en gaat elke les meerdere keren lopen, hij luistert dan voor geen meter. Soms blijft hij dan vijf minuten lopen totdat iemand hem uiteindelijk kan grijpen. Ze kunnen ook niet los wandelen met hem, want hij blijft uren weg. Zodra de lijn afgaat, is hij riebedebie!
Ik voelde me ook schuldig na afloop. Niet om het gevecht met Bosco. Het enige dat ik daar echt jammer van vind, is dat ik die mevrouw niet meer ga zien, want daar had ik een goed contact mee. Van mij had ze niet moeten stoppen, heb ik haar ook zo gezegd. Achteraf, in de opwelling van emoties toen Elmo zijn frustraties botvierde op Ilano (ik weet de naam terug), wel jah... Maar ben nu gekalmeerd. Ik voelde me enorm schuldig om het gevecht met Elmo en Ilano, waarbij Elmo de aansteker was. En gaf de schuld aan Bosco. Ik ben er nog steeds zeker van dat als Bosco niet op Elmo was gevaren, Elmo ook niet op Ilano had geklapt. Maar ik relativeer het nu al wat meer. Elmo is nu eenmaal een dominant kereltje.
Ik denk dat ik mijn verantwoordelijkheden al nam voor dat Bosco op Elmo klapte. Ik doe tussendoor constant aandachtsoefeningen en spelletjes met hem. Hij is dus voor 95% van de tijd op mij gefixeerd. Zodra hij op een andere reu dreigt te reageren (meestal door te fixeren), neem ik hem de andere kant op en vraag zijn aandacht. Tot nu toe is daar nooit een probleem mee geweest. Dinsdag is er echter al een provocatie geweest tussen Elmo en Bosco.
Daarnet gehoorzaamheidsles geweest en het is goed gelopen.
Bij het 'blijven' moesten we in de cirkel en stonden recht over Ilano. Ik heb hem aangelijnd gelaten en de oefening zo gedaan. Daarna in twee groepen getraind (ik in een andere dan Ilano). Daar zat een grote, ook dominante reu in. Maar heb Elmo constant op mij laten letten. (een hele pens mee genomen, héhé). Hij deed zijn oefeningen héél goed.
Dus ben gekalmeerd. Nadien is de eigenaar van Ilano (ook een instructeur) nog met me komen praten dat ik het heel goed deed. Zijn hond was er ook bij en Elmo en hij stonden gewoon tegenover elkaar, héél ontspannen.
Dus ik denk niet dat er blijvende schade is. Ons zelfvertrouwen had een deuk gekregen, maar Elmo deed het gewoon weer goed, zoals altijd. OEF!
- Anne&Taar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes
Ik vraag me af hoe lang jij denkt dat een zogenaamde 'puberteit' duurt? Wat er dan ook onder puberteit verstaan wordt, dat is echt wel over met 1,5. Het feit dat een hond niet onder appel staat heeft niet zoveel met een puberteit te maken; in die zin; ik vind t geen 'excuus'. Het gebeurd mij zeker ook wel eens dat er een hond tijdens de training vandoor schiet, maar dat heet dan 'niet onder appel' en dat krijgt niet het etiket 'puberteit'. En mijn hond is 11 mnd.
Mijn beide dames waarderen het trouwens beiden niet om tijdens de trainingen door een reu bezocht te worden, dus dit bezoek-gedrag alleen al kan wel degelijk reden zijn om en hekel aan elkaar te krijgen.
Overigens denk ik ook dat de beide heren tijdens voorgaande lessen spanning hebben opgebouwd, tot het moment dat 1 van hen 'durfde' toe te slaan. Erg vervelend voor jullie, maar niet onoverkomelijk zou ik ook zeggen...
Overigens denk ik ook dat de beide heren tijdens voorgaande lessen spanning hebben opgebouwd, tot het moment dat 1 van hen 'durfde' toe te slaan. Erg vervelend voor jullie, maar niet onoverkomelijk zou ik ook zeggen...
- Moos
- Zeer actief
Ah, de puberteit duurt nu al tot 1.5?Chasing Clouds schreef:
Ja, HALLOOOO... Dat is appelen met peren vergelijken, hé!
Elmo is anderhalf en volop in zijn puberteit.
Ik bedoelde ook niet dat de situatie vergelijkbaar was, ik bedoelde dat jij en Elmo dus die "proef" af hadden gelegd, en dat dat dus geen garantie was dat hij hem niet ging peren in de les. Die proef per se gaan eisen lijkt me dus weinig nut hebben dan.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Sterker nog, ik vraag me af of er wel een pubertijd is bij honden... het is simpelweg het resultaat van eigen handelen... dus honden gaan kijken of ze hun grenzen kunnen verleggen.... laat je iets toe, hoppa...Anne&Taar schreef:Ik vraag me af hoe lang jij denkt dat een zogenaamde 'puberteit' duurt? Wat er dan ook onder puberteit verstaan wordt, dat is echt wel over met 1,5.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- ladybird
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
- Contacteer:
Volgens mij wordt het voornamelijk pubertijd genoemd omdat de eigenaar vergeet mee te groeien met zijn hond. Die blijft de hond liever zolang mogelijk als puppy zien.malinois schreef:Sterker nog, ik vraag me af of er wel een pubertijd is bij honden... het is simpelweg het resultaat van eigen handelen... dus honden gaan kijken of ze hun grenzen kunnen verleggen.... laat je iets toe, hoppa...Anne&Taar schreef:Ik vraag me af hoe lang jij denkt dat een zogenaamde 'puberteit' duurt? Wat er dan ook onder puberteit verstaan wordt, dat is echt wel over met 1,5.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
precies... geef het een naam en je eigen handelen is ineens niet zo belangrijk meer.ladybird schreef:Volgens mij wordt het voornamelijk pubertijd genoemd omdat de eigenaar vergeet mee te groeien met zijn hond. Die blijft de hond liever zolang mogelijk als puppy zien.malinois schreef:Sterker nog, ik vraag me af of er wel een pubertijd is bij honden... het is simpelweg het resultaat van eigen handelen... dus honden gaan kijken of ze hun grenzen kunnen verleggen.... laat je iets toe, hoppa...Anne&Taar schreef:Ik vraag me af hoe lang jij denkt dat een zogenaamde 'puberteit' duurt? Wat er dan ook onder puberteit verstaan wordt, dat is echt wel over met 1,5.Het pubertijd noemen is makkelijker toch?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Anne&Taar
- Zeer actief
Dan heb je ook nog de 'laat volwassen rassen'. Die mogen rottig doen tot ze drie zijn.Moos schreef:Ah, de puberteit duurt nu al tot 1.5?Chasing Clouds schreef:
Elmo is anderhalf en volop in zijn puberteit.![]()
:
- Moos
- Zeer actief
Ohh maar volgens mijn hondenrassenboekje valt de Golden onder "laat volwassen rassen".Anne&Taar schreef:Dan heb je ook nog de 'laat volwassen rassen'. Die mogen rottig doen tot ze drie zijn.Moos schreef:Ah, de puberteit duurt nu al tot 1.5?Chasing Clouds schreef:
Elmo is anderhalf en volop in zijn puberteit.![]()
:
Komt me dat even mooi uit
Sorry TS, is allemaal niet persoonlijk bedoeld hoor

- Anne&Taar
- Zeer actief
Fenna heeft nog twee jaar!!Moos schreef:Ohh maar volgens mijn hondenrassenboekje valt de Golden onder "laat volwassen rassen".
Komt me dat even mooi uit![]()
![]()
![]()
- Zoek stok!
- Zeer actief
Nou ja, in die zin dat ik het soms wel storend vind dat gedrag van de eigen hond altijd weggewuifd wordt terwijl een andere hond zwartgemaakt wordt. Mijn honden hebben zeker zo hun kuren en ik hoop niet dat ik oogkleppen op heb voor hun soms vervelende gedrag.Moos schreef:Sorry TS, is allemaal niet persoonlijk bedoeld hoor

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
Nee uiteraard. Ik doelde op het 'geinen' over de puberteit bij honden. Als je altijd op hondenscholen geweest bent waar de puberteit als heel normaal gegeven gezien wordt, snap ik best dat je dat zelf ook zo zietZoek stok! schreef:Nou ja, in die zin dat ik het soms wel storend vind dat gedrag van de eigen hond altijd weggewuifd wordt terwijl een andere hond zwartgemaakt wordt. Mijn honden hebben zeker zo hun kuren en ik hoop niet dat ik oogkleppen op heb voor hun soms vervelende gedrag.Moos schreef:Sorry TS, is allemaal niet persoonlijk bedoeld hoor

-
Chasing Clouds
- Zeer actief
Ik geloof wel in een puberteit bij honden. Niet zoals bij een mens uiteraard. Maar ook bij honden komt dan testosteron enz vrij... Dus een hond wordt dan ook 'volwassen'. En 1,5 jaar is nog steeds erg jong, Elmo is nog niet uitgegroeid (mentaal dan). Vanaf twee jaar zijn ze toch stabieler?
Ik heb geen oogkleppen op wat dat betreft. Als Elmo iets misdoet, dan is dat onze verantwoordelijkheid. Maar ik vind niet dat een hond van anderhalf moet vergeleken worden met een hond van drie. Er is wél een verschil. Noem het gerust iets anders dan puberteit, maar het is er wel. Dat mijn hond het toen soms peerde, is iets anders dat een driejarige hond die elke les wel vijf keer weg is.
Ik denk dat dinsdag de trigger is geweest toen Bosco op mij sprong. Ervoor deed het Elmo niets als hij losliep en een meter voor zijn neus passeerde. Dinsdag sprong Bosco op mij en toen gromde Elmo wél. Toen is er dus spanning tussen de twee ontstaan.
Nog een factor die misschien meespeelt: de hond van de buren (zijn speelkameraadje) is sinds eergisteren loops...
Ik heb geen oogkleppen op wat dat betreft. Als Elmo iets misdoet, dan is dat onze verantwoordelijkheid. Maar ik vind niet dat een hond van anderhalf moet vergeleken worden met een hond van drie. Er is wél een verschil. Noem het gerust iets anders dan puberteit, maar het is er wel. Dat mijn hond het toen soms peerde, is iets anders dat een driejarige hond die elke les wel vijf keer weg is.
Ik denk dat dinsdag de trigger is geweest toen Bosco op mij sprong. Ervoor deed het Elmo niets als hij losliep en een meter voor zijn neus passeerde. Dinsdag sprong Bosco op mij en toen gromde Elmo wél. Toen is er dus spanning tussen de twee ontstaan.
Nog een factor die misschien meespeelt: de hond van de buren (zijn speelkameraadje) is sinds eergisteren loops...
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
En dan nog iets. Jij hebt gekozen voor een hondsoort die vrij gemakkelijk leert waardoor hij vrij snel gehoorzaam kan zijn. Een stabij heeft een geheel andere instelling en is kwa leergierigheid op dat gebied niet te vergelijken met een australische herder. Ook kwa baasgerichtheid is die stabij een hele andere materie dan jou herdertje. Niks mis mee, maar tja dat maakt de opvoeding anders, maar ook de mate van gehoorzaamheid.
En die loopsheid van die teef. Ik zou zeggen dat dat zeer degelijk wel invloed op de reuen gehad kan hebben. Kijk hoe zonde dat mevrouw het nu om dit voorvalletje heeft opgegeven.
En die loopsheid van die teef. Ik zou zeggen dat dat zeer degelijk wel invloed op de reuen gehad kan hebben. Kijk hoe zonde dat mevrouw het nu om dit voorvalletje heeft opgegeven.

-
Chasing Clouds
- Zeer actief
Daarnet terug agility gehad. Het baasje van Bosco is nog even langsgeweest om met me te praten. Was ik héél blij om, ik had nog niet het gevoel dat het 'uitgepraat' was. Niet dat we ruzie maakten vorige les, of dat de ene de andere verwijten naar het hoofd zwierde, maar toch... Vorige les handelden we beide uit emotie en waren we nog te hard bezig met het "waarom". Ze heeft er net als mij een hele nacht van wakker gelegen en de hele avond liggen janken.
Ik heb haar gevraagd toch nog naar de les te komen en dan de hoofdinstructeur te laten beslissen na enkele lessen of haar hond mocht blijven. Uiteindelijk denk ik -achteraf- dat als ik Elmo had losgelaten, er niet veel zou gebeurd zijn: wat gebekvecht en klaar. Bosco is - volgens haar - redelijk onderdanig. Maar jah, op het moment zelf reageer je uit angst... Ze bleek dezelfde angst te hebben als mij: dat haar hond nu naar alle reuen zou uitvaren. Ze is -net al mij- het vertrouwen in haar hond kwijt. Ik heb haar er van proberen te overtuigen dat ze toch moet blijven komen om het vertrouwen terug te winnen (al ben ik zelf ook bang voor nog een mogelijke confrontatie) en toch te blijven werken aan het appel. Ik heb zelfs geopperd om als zij dan zou lopen, zelf even van het plein te verdwijnen met Elmo. Ze ging erover nadenken, meer kan ik niet zeggen... De instructrice (die er vorige les ook was) was erbij en zei hetzelfde als mij.
Elmo heeft netjes gewerkt. Het vertrouwen groeit weer. Ik denk dat hij geen blijvende schade heeft overgehouden aan het incident. Andere honden bestonden niet tijdens het werken. Tijdens de pauzes aandachts- en gehoorzaamheidsoefeningen gedaan (net zoals anders, uitgezonderd vorige les dus). Alles weer als vanouds. Even een grol naar een hond waarvan het baasje zo slim was om net langs de sprong te lopen waar hij over moest (iemand van gehoorzaamheid). Maar een "klaar" van mij was voldoende om verder te lopen. Nadien heeft hij niet meer naar die hond gekeken. Goed gedaan van mijn lief herdertje!
Ik wil ook niets op zijn leeftijd gooien. Ik denk (maar ben nog onervaren, is mijn eerste eigen hond én ben van thuis uit teven gewoon) dat ik het redelijk goed aanpak door zijn provocerende houding direct af te breken als ik ze zie. Ik leid hem dan direct af. Dit lukt altijd. Ik kan hem ondertussen ook perfect terugroepen als hij toch richting andere hond gaat op het hondenplein. Dit was even moeilijker, maar door consequent handelen, is hij nu echt betrouwbaar en kan ik hem ook 'lezen'.
Met mij en Elmo komt het wel goed, ik ben best trots op wat we nu al bereikt hebben. Soms met wat downs, maar tja, hoort erbij hé!?
Ik heb haar gevraagd toch nog naar de les te komen en dan de hoofdinstructeur te laten beslissen na enkele lessen of haar hond mocht blijven. Uiteindelijk denk ik -achteraf- dat als ik Elmo had losgelaten, er niet veel zou gebeurd zijn: wat gebekvecht en klaar. Bosco is - volgens haar - redelijk onderdanig. Maar jah, op het moment zelf reageer je uit angst... Ze bleek dezelfde angst te hebben als mij: dat haar hond nu naar alle reuen zou uitvaren. Ze is -net al mij- het vertrouwen in haar hond kwijt. Ik heb haar er van proberen te overtuigen dat ze toch moet blijven komen om het vertrouwen terug te winnen (al ben ik zelf ook bang voor nog een mogelijke confrontatie) en toch te blijven werken aan het appel. Ik heb zelfs geopperd om als zij dan zou lopen, zelf even van het plein te verdwijnen met Elmo. Ze ging erover nadenken, meer kan ik niet zeggen... De instructrice (die er vorige les ook was) was erbij en zei hetzelfde als mij.
Elmo heeft netjes gewerkt. Het vertrouwen groeit weer. Ik denk dat hij geen blijvende schade heeft overgehouden aan het incident. Andere honden bestonden niet tijdens het werken. Tijdens de pauzes aandachts- en gehoorzaamheidsoefeningen gedaan (net zoals anders, uitgezonderd vorige les dus). Alles weer als vanouds. Even een grol naar een hond waarvan het baasje zo slim was om net langs de sprong te lopen waar hij over moest (iemand van gehoorzaamheid). Maar een "klaar" van mij was voldoende om verder te lopen. Nadien heeft hij niet meer naar die hond gekeken. Goed gedaan van mijn lief herdertje!
Ik wil ook niets op zijn leeftijd gooien. Ik denk (maar ben nog onervaren, is mijn eerste eigen hond én ben van thuis uit teven gewoon) dat ik het redelijk goed aanpak door zijn provocerende houding direct af te breken als ik ze zie. Ik leid hem dan direct af. Dit lukt altijd. Ik kan hem ondertussen ook perfect terugroepen als hij toch richting andere hond gaat op het hondenplein. Dit was even moeilijker, maar door consequent handelen, is hij nu echt betrouwbaar en kan ik hem ook 'lezen'.
Met mij en Elmo komt het wel goed, ik ben best trots op wat we nu al bereikt hebben. Soms met wat downs, maar tja, hoort erbij hé!?