Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

enten van weil

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

pammetje
Zeer actief

enten van weil

Ongelezen bericht door pammetje »

Ik heb hier alles geent tot 1 jaar en daarna niet meer
maar ik ben wel altijd voor de enting tegen weil

nu las ik dit:
Het vaccin Leptospirose is erg discutabel op het moment.
Uit onderzoeken blijkt dat de effectieve werking maar 3 maanden duurt en na 6 maanden sterk afbouwt. Ook is bekend dat bij veel honden de vaccinatie niet aanslaat. De risico's van de ernstige bijwerkingen uit deze vaccinatie wegen vele malen zwaarder dan het eventuele risico dat een hond daadwerkelijk Weil/Lepto zal oplopen en 100% bescherming biedt dat hij niet ziek of zelfs dood gaat. Die garantie is er absoluut niet als je wel vaccineert. Er wordt zelfs sterk ontraden 2x per jaar te vaccineren, iets wat door dierenartsen hier in Nederland wel vaak wordt aanbevolen. Die keuze laten wij aan jezelf over. Onderaan deze pagina vind je in de artikelsectie de onderzoeken die aan de werking en bijwerkingen van het Leptospirose vaccin c.q. de virale vaccinaties refereren

bron: http://vaccinatiebeleid.rauwevoedingvoorhonden.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

en daar schrok ik best van
wat zouden jullie doen, als jullie hond graag zwemt
wel of niet enten tegen weil
en waarom wel of niet
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Re: enten van weil

Ongelezen bericht door Hutsje »

ik ent tot een jaar, daarna niet meer, ook geen weil. en weil krijgen ze zowieso niet als ze in het najaar of in de winter ge ent worden. geen weil hier dus, ik vind het niet nodig, ook niet als ze veel zwemmen.
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Ik laat al jaren niet meer zomaar enten. Laatste keer dat Luuk de cocktail kreeg heb ik de Weill later laten zetten dan de rest. Para-influenza heb ik er ook uitgelaten. Hij kreeg dus eerst de DHP en later de Lepto, meer niet.
Ik heb ook nog even nagelezen wat Atjo Westerhuis op zijn site heeft gezet mbt de ziekte van Weil en ik heb besloten om Luuk en Tessa wel te laten enten. Er zijn hier erg veel vijvers (incl ratten) en ik vind het risico net even te groot.

Als ik eea zo lees, gaat de waarschuwing vooral uit omdat er vaak nog te gemakkelijk gevaccineerd wordt. Vaak wordt die naald er idd ingejast zonder na te denken over het nut ervan, laat staan dat er na wordt gedacht over mogelijk nadelen.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Marina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marina »

Hier worden ze elka jaar geent.
Ze komen altijd in de bossen en ze zwemmen vaak dus ik ga ervan uit dat ed coctail enting dan goed is.

Heb ik dit verkeerd gedacht dan???
Afbeelding
Luc is ook een labje, omdat hij een neustumor heeft gehad is een stuk neus verwijderd. Maar hij kan alles nog zelfs snuffelen. Renee-Uk bedankt voor het mooie osje Helaas zijn nu alle drie mijn labjes overleden en hebben we een nieuwe aanwinst. Hij heet Dex en is een echte schat.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Ik ent niet, en ze zwemmen hier dagelijks. Weil is maar een half jaar geldig, dus ongeveer onbegonnen werk.
Ik ent alleen rabiës, als we naar een gebied gaan waar dat nog voorkomt.

Ik hoop dat ik ze voor de rest voldoende weerstand kan kweken, dat ze de rest kunnen overwinnen. Saar is bewezen besmet geweest met Lyme. Ze is nog geen dag ziek geweest.
Dusty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese stabij x Toller
Toller

Ongelezen bericht door Dusty »

ik laat ze ieder jaar enten maar niet tegen weil. rabies heeft Dusty wel.

ze zwemmen hier vaak maar heb het nooit nodig gevonden om ze tegen weil te laten enten
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Hier worden beide honden voor Weil geënt. Nora alleen Weil, Nilo de cocktail en Weil. Waarom? Omdat ze zwemmen. Ik zou het mezelf nooit vergeven als ze ziekte van Weil krijgen omdat ik niet heb geënt. 100% Bescherming heb je nooit, dat verwacht ik ook niet maar ik doe er aan wat ik kan. Weet je, iedereen heeft wel nare ervaringen met een bepaalde enting. En op het moment liggen alle entingen onder vuur heb ik het idee. En dat snap ik ook hoor, maar ik wil mijn honden wel beschermen. In ieder geval voor Weil dus, omdat ze dagelijks zwemmen.
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs

Ongelezen bericht door Maylala »

Vandaag zijn de mijne nog geënt voor Weil. Zit erover te denken om niet meer te enten maar dat vind ik ergens toch nog een beetje eng. Beetje als de eerste keer kip voeren, of zo. :mrgreen:
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Ik kijk naar de link waar je informatie vandaan komt...En denk er maar weer meteen t mijne van. :wink: Ja, hier wordt jaarlijks (in t voorjaar) geent tegen weil. En ja, ik heb hondjes dood zien gaan aan weil. Ongeente hondjes, ook nog eens. ik vind overigens zelf dit soort informatie wat betrouwbaarder...
http://www.rivm.nl/cib/publicaties/bull ... honden.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
(sorry, kan t niet laten... :mrgreen: )
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs

Ongelezen bericht door Maylala »

Anne&Taar schreef:Ik kijk naar de link waar je informatie vandaan komt...En denk er maar weer meteen t mijne van. :wink: Ja, hier wordt jaarlijks (in t voorjaar) geent tegen weil. En ja, ik heb hondjes dood zien gaan aan weil. Ongeente hondjes, ook nog eens. ik vind overigens zelf dit soort informatie wat betrouwbaarder...
http://www.rivm.nl/cib/publicaties/bull ... honden.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
(sorry, kan t niet laten... :mrgreen: )
Bedankt voor het plaatsen, erg interessant vind ik dit. :ok:
Afbeelding
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Dan zal deze 'onbetrouwbare informatieverschaffer' zelf ook maar even reageren...

Voor wat betreft de werking van het vaccin, heb ik dit uit eerste hand van dr. Jean Dodds zelf en wordt onderschreven door dr. R.D. Schulz. Eveneens heb ik voor mij persoonlijk met haar goed de pro's en don'ts afgewogen, waardoor ik besloten heb de Weilvaccinatie niet meer te geven.

Dus nee, mijn honden worden al een aantal jaren niet gevaccineerd tegen Weil en werden al wat jaren deel gevaccineerd. Ik geef sinds twee jaar wel Weil nosodes. Mijn honden zwemmen dagelijks en zitten in allerhande drap.
Aangezien ik een hond met vaccinosis heb door met name de Weilvaccinatie ben ik me gaan verdiepen in vaccinatieschade en de gerelateerde aandoeningen die daarmee gepaard gaan. Zodoende ben ik o.a. in contact gekomen met dr. Jean Dodds, een zeer bekend virologisch onderzoekster die heeft meegewerkt en nog steeds meewerkt aan diverse belangrijke vaccinatieonderzoeken in samenwerking met o.a. dr. R.D. Schultz, Department of Pathobiological Wisconsin, USA.: http://www.foxfirepublishing.com/doddsbio.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Uit de diverse onderzoeken kwam naar voren dat de virale vaccins gemiddeld een langere immuniteitsduur geven dan 3 jaar (5-7 jaar). Er is al een aantal jaren een groot gesponsorred Rabiesonderzoek gaande, waaruit inmiddels blijkt en vergeleken wordt dat alleen Rabies al bij veel honden langer dan 5 jaar immuniteit biedt. Al deze onderzoeken zijn er op gericht om vaccinatieschade uit te sparen. Want dat jaarlijks vaccineren op de korte of op de langere termijn veel schade kan geven, is inmiddels een vaststaand feit.
Catherine O'Driscoll (ook al zo'n onbetrouwbare bron die totaal geen research heeft gedaan alvorens met informatie naar buiten te treden) heeft een aantal van haar artikelen vrijgegeven, waaruit duidelijk blijkt wat de gevolgen van overvaccineren kunnen zijn.
http://weilvaccineren.rauwevoedingvoorhonden.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Op pagina 2 van het vrijgegeven onderzoek van dr. R.D. Schulz kun je vaststellen hoeveel immuniteit o.a. het Leptospirosevaccin (Weil) geeft en wat zijn bevindingen zijn in het aanbevelen van dit vaccin http://www.ivis.org/advances/Infect_Dis ... z/ivis.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;:

Leptospira bacterins - The most important "non-core" vaccine is for leptospirosis since this infection can cause mild to severe illness and it is a zoonosis. The question could be asked why leptospira bacterins are not included as "core" vaccines? The principal reason concerns vaccine efficacy - a high percentage of vaccinated dogs do not develop protective immunity, or they develop immunity for only a short duration of time. Until recently, bacterins contained only two serovars (L. canicola and L. icterohaemorrhagiae) and cross protection
between leptospiral serovars does not occur. Furthermore, the Leptospira sp bacterins are among the more reactogenic components in multi-component vaccines. Clinically, immediate and/or chronic immune-mediated reactions have been observed and, experimentally, multiple types of immune mediated hypersensitivities have been induced with leptospiral antigens. Moreover, leptospira bacterins do not prevent infection or shedding of the organisms in the urine, even when they reduce or eliminate the clinical signs of disease. Thus, the public health threat from organisms being shed in the environment persists. Finally, leptospira bacterins are not considered "core vaccines" because leptospirosis is rare in many geographic regions of the USA and few or no clinical cases have occurred for many years. Very recently, new vaccines have been licensed in the USA that contain L. grippotyphosa and L. pomona. The new vaccines should provide broader immunity and, hopefully, will prevent disease caused by those serovars. However, the new vaccine containing the four serovars requires evaluation in a large number of dogs before it is known whether it will reduce the incidence of canine leptospirosis in endemic areas and if adverse reactions are worse than those caused by current products which contain only 2 serovars.
According to our recent survey on vaccination programs, approximately 30% of veterinary practices do not vaccinate for leptospirosis. The responding practitioners either didn't believe that leptospirosis was a significant problem in their area or the vaccine containing L. canicola and L. icterohaemorrhagiae serovars failed to provide protection. Also, there were concerns about adverse reactions when the current products were used. Approximately 50% of the veterinarians completing the survey must have felt leptospirosis was a significant problem since they vaccinated >75% of the dogs with the products containing L. canicola+icterohemorrhagiae. According to our survey leptospira bacterins were used in more dogs than any of the other "non-core" vaccines except CPI.

De andere uitkomsten van de overige vaccins staan ook beschreven.

Dan de conclusies over de side effects:

Adverse Reactions

The risks of adverse reactions from vaccines are not well studied, nor are the adverse reactions rates well documented. Even where documented, the information is not readily available. The immune mediated hypersensitivities caused by vaccines are well known and occur in every species. [4, 10,11] The most commonly observed hypersensitivity is a type I (immediate) reaction which is most often caused by IgE antibody resulting in a local or generalized anaphylaxis. The most common signs of local reactions are facial edema, hives, itching and rarely sneezing; signs of a systemic reaction include urination, vomiting, diarrhea,
which is sometimes bloody, dyspnea and collapse. According to a recent survey we have conducted, the most common vaccination reactions observed in dogs include pain, soreness, stiffness and/or lethargy at variable times after vaccination. Swelling, a persistent lump, irritation, hair loss and/or color change of hair at site of injection were also observed as common reactions. A change of behavior was reported in a small percentage of dogs after vaccination. Post-vaccinal neurologic disease (e.g. encephalitis) was rare. All of the reactions
noted above generally occur within minutes, hours or days after vaccination; they were, therefore, likely to have been associated with a vaccination. More recently, it has been shown experimentally that dogs develop an autoimmune response after vaccination, something that was known to occur in other species [11].
Furthermore, a study of dogs in veterinary clinics showed a slight increase in cases of autoimmune hemolytic anemia within 30 days following vaccination with multi-component vaccines [12]. It is very difficult to document a "cause and effect" relationship between vaccination and disorders occurring weeks to months after vaccination, but it would not be unexpected for vaccines to trigger immune-mediated disease (including autoimmune disorders) in a small percentage of animals [4, 5, 11, 12]. Adverse reactions from vaccines should not be used as a reason not to vaccinate; instead, it is sensible not to use vaccines which are
unnecessary, or to vaccinate more often than needed. In general, bacterial vaccines are more likely to cause immune-mediated reactions than do viral vaccines. Killed vaccines, especially those which contain adjuvants, are more likely to cause adverse reactions than do modified live vaccines. Because immune mediated reactions are genetically determined, some breeds, especially certain families of dogs, are at much greater risk of developing adverse reactions than the canine population as a whole [4].

Dr. Jean Dodds onderschrijft dan ook het belang van titeren en naar aanleiding daarvan 'op maat' te vaccineren. Immers, als elk jaar een volledige vaccinatie wordt gegeven en een dier heeft nog genoeg titers, dan richt dat grotere schade aan op het immuunsysteem dan het 'op maat' vaccineren.

Inmiddels zijn er Weilonderzoeken uit Oostenrijk en Italië bekend (vooralsnog niet voor vrije publicatie) dat de twee bacteriën die in het algemene Europese Leptospirosevaccin juist niet in volle getalen voorkomen en andere nevensoorten juist wel. Waaruit wordt verondersteld dat de zwaar ziekmakende en eventueel met de dood tot gevolg hebbende serovars dus NIET in het vaccin zitten, maar gewoon buiten in de natuur rondwaren. De tot nog toe 'maar' 10% van de totale hondenpopulatie in Nederland, waarvan vermoedelijk Leptospirose is vastgesteld, zijn tot op heden niet onderzocht op welke bacterie exact tot ziekte of eventuele dood heeft geleid. Het gaat om Leptogroepen en om tot een totaalbeeld te komen, zou dit voor een juistheid van de werking van het vaccin behoorlijk bepalend zijn. Als nl. 2 van die Leptogroepen niet de schadeveroorzakers zijn, maar een andere bacterie die niet in het vaccin zit, dan heeft vaccineren op zich al niet zoveel zin.

Fa. Intervet hier in Europa claimt dat het Weilvaccin een 'gegarandeerde' werking heeft van 12 maanden. Zowel dr. Jean Dodds als dr. R.D. Schultz en nog een aantal andere direct betrokken bij diverse vaccinatieonderzoeken, zonder merkbejag bestrijden dit.

Wil je hier meer onderbouwde informatie over, dan verwijs ik naar dr. Tannetje Koning of zoekfuncties op http://www.barfplaats.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is erg zinvol om deze dierenarts als rasvereniging of sportclub zijnde uit te nodigen voor een erg interessante lezing over vaccineren.

In 2008 heb ik een lezing georganiseerd, waarbij onderstaande facetten aan bod zijn gekomen. Dit artikel is gescreend door dr. Tannetje Koning zelf, want 'we' willen toch niet dat er onwaarheden verkondigd gaan worden. :oohja:
http://artvaccineren.rauwevoedingvoorhonden.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Het wel of niet Weil vaccineren is een keuze die een eigenaar voor zichzelf moet nemen. En in mijn geval is dat niet gebaseerd op zomaar een flauwe kul beslissing.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

SandraH schreef: Inmiddels zijn er Weilonderzoeken uit Oostenrijk en Italië bekend (vooralsnog niet voor vrije publicatie)
Dus zijn ze niet bekend :wink:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
mwillow

tekkel schreef:
SandraH schreef: Inmiddels zijn er Weilonderzoeken uit Oostenrijk en Italië bekend (vooralsnog niet voor vrije publicatie)
Dus zijn ze niet bekend :wink:
In de zin van betaalde versies.....niet dat ze niet bekend zijn. Voor achtergrond hiervan verwijs ik naar dr. Tannetje Koning.

Dit is trouwens uit Belgisch onderzoek achterhaald:

A shift from infection with vaccinal serogroups towards other serogroups such as Grippotyphosa and Pomona may lead not only to changes in clinical signs, but also to calls for the development of a multivalent vaccine offering immunity to these serovars as well.
Although bivalent vaccines against serogroups Icterohaemorrhagiae and Canicola continue to be useful, no vaccine currently available in Europe can offer protection against all possible serovars, due to the lack of cross-reactivity between serovars. A new vaccine now on the market in the United States protects against serogroups Gryppotyphosa and Pomona, as well as against Icterohaemorrhagiae and Canicola (Goldstein, 2005).

Since there are over 230 serovars, and more and more serovars have been linked to clinical disease, the ultimate challenge is to develop a vaccine that protects against Leptospira bacteria, regardless of their serovar, rather than incorporating more and more serogroups into a vaccinal preparation.
http://vdt.ugent.be/code/showupload.php?id=353" onclick="window.open(this.href);return false;

En nog een Italiaans onderzoek waaruit blijkt dat vaccins op de geïnjecteerde plekken tumorvorming bevorderen.

The present study identifies distinct similarities between canine fibrosarcomas from presumed injection sites and feline post-vaccinal fibrosarcomas, suggesting the possibility of the development of post-injection sarcomas not only in cats, but also in dogs.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12887620" onclick="window.open(this.href);return false;

Niet bedoeld om mensen 'schrik aan te jagen', zoals vaak als tegenreactie wordt gegeven. Wel om te laten inzien dat meelopen met de massa, zonder je te verdiepen in de consequenties, gewoon een erg groot gezondheidsrisico vormt voor je dier.
Laatst gewijzigd door mwillow op 18 mei 2010 09:23, 2 keer totaal gewijzigd.
ChantalBos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo, Barbet & Whippet
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door ChantalBos »

Hier worden ze alleen geënt als de titerbepaling te laag is.
En weil gaat er zo wie zo niet in. En ik heb 3 echte waterratten.

Hier zijn vorig jaar in de Zaanstreek 5 honden overleden aan weil. Alle 5 geënt voor weil.....
Elke grote liefde eindigt met een groot verdriet.
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Ik laat ze wel enten tegen Weil omdat ze zwemmen, ik zou het mezelf niet kunnen vergeven dat ze het toch oplopen omdat ik niet wil enten.
Ik had een titerbepaling laten uitvoeren en de waarde's van Weil waren te laag dus zodoende.
Tsja, dan toch maar het zekere voor het onzekere.
Maar nou lees ik hierboven weer dat er toch honden zijn overleden aan Weil terwijl ze ertegen ge-ent zijn.. :oeps: , nou ja, schiet mij maar lek. :denken:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

wendy71 schreef:Ik laat ze wel enten tegen Weil omdat ze zwemmen, ik zou het mezelf niet kunnen vergeven dat ze het toch oplopen omdat ik niet wil enten.
Ik had een titerbepaling laten uitvoeren en de waarde's van Weil waren te laag dus zodoende.
Maar nou lees ik hierboven weer dat er toch honden zijn overleden aan Weil terwijl ze ertegen ge-ent zijn.. :oeps: , nou ja, schiet mij maar lek. :denken:
Waar heb je dan een titerbepaling voor weil gedaan?
Volgens mij kan dat namelijk niet.
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Alles kan, als je betaald, maar bij Lepto heeft dit geen zin omdat de entstof inactief is gemaakt.
Ter illustratie gequote:

EN LEPTOSPIROSE?
Voor Leptospirose heeft het weinig nut een jaarlijkse titerbepaling uit te voeren, al bestaat deze wel. Het
Leptospirose-vaccin is, in tegenstelling tot de andere vaccins, een geïnactiveerd vaccin. De humorale antilichamenrespons
daarop is in vrijwel alle gevallen laag en kort aan te tonen in het bloed; hooguit een jaar. Met een titerbepaling als de VacciCheck kunnen geen geheugencellen worden gemeten en de test zal dan ook in de meeste gevallen ten onrechte uitwijzen dat een dier matig of niet beschermd is. Wel kan de test worden ingezet bij dieren waarvan de klinische
symptomen doen vermoeden dat ze besmet zijn met de Leptospirose-bacterie. In het geval van besmetting zal de titerbepaling juist een zeer hoge titer geven, wat in normale gevallen vrijwel nooit voorkomt.

...Voor Nederland geldt dat leptospirose een core-vaccin is en dus is het aan te raden hier jaarlijks tegen te
vaccineren.
-----------------------------------------------
En de link. Nota bene.
http://www.rauwevoedingvoorhonden.nl/va ... iteren.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Ik heb al eerder op de zoekfunctie gezocht bij dit soort onderwerpen.
Mijn eigen dierenarts zei, dat ze alleen de coctail enten, want dat is standaard, punt uit.
Ik begrijp dat veel van jullie alleen Weil enten en de andere 'coctail-ziektes' niet?
Laten jullie je hond dan voor al die ziektes titeren elk jaar of ook niet?
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

Caja krijgt trouwens een nosode tegen weil ipv een enting.
Afbeelding
Daantjeln4
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Daantjeln4 »

marye schreef:Caja krijgt trouwens een nosode tegen weil ipv een enting.
Even snel gezocht, maar dat is een homeopatische verdunning ofzo he, en zet de DA dat dan met een spuit of hoe zit dat???
Groetjes Danielle & High Five Tease en Ferro
In Loving Memory: Kira 14-10-1999 - 13-12-2010
Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

Daantjeln4 schreef:
marye schreef:Caja krijgt trouwens een nosode tegen weil ipv een enting.
Even snel gezocht, maar dat is een homeopatische verdunning ofzo he, en zet de DA dat dan met een spuit of hoe zit dat???
Het zijn druppels die ze wekelijk krijgt, doe ze in de zijkant van haar bek op de slijmvliezen.
Afbeelding
mwillow

wendy71 schreef:Ik laat ze wel enten tegen Weil omdat ze zwemmen, ik zou het mezelf niet kunnen vergeven dat ze het toch oplopen omdat ik niet wil enten.
Alleen voor de virale vaccins kan getiterd worden.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Danoontje powerrr schreef:Ik heb al eerder op de zoekfunctie gezocht bij dit soort onderwerpen.
Mijn eigen dierenarts zei, dat ze alleen de coctail enten, want dat is standaard, punt uit.
Ik begrijp dat veel van jullie alleen Weil enten en de andere 'coctail-ziektes' niet?
ik doe eens per 3 jr. de coctail, zeker niet meer elk jaar.. wel Weil meestal in combi met 1 andere enting... en nee de rest laat ik niet voor titeren, nobivac entingen zijn 3 jaar geldig...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

marye schreef:
Waar heb je dan een titerbepaling voor weil gedaan?
Volgens mij kan dat namelijk niet.
Het was de vacci check. :oohja:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
mwillow

Danoontje powerrr schreef:Ik heb al eerder op de zoekfunctie gezocht bij dit soort onderwerpen.
Losse vaccins van in elk geval Nobivac zijn:

Lepto (dus zonder Para-influenza en zonder Parvo en al zeker zonder cocktail DHP)
Puppy DP (ook op volwassen gewicht, dus als de titers voor HCC goed zijn en bv. de rest niet, kun je bijvaccineren met een DP die de dierenarts 3 jaar weg moet schrijven).
DHP (Distemper/HCC/Parvo)

Niet standaard, maar wel te verkrijgen als een dierenarts daar moeite voor wil doen:
Parvo (moet of vanuit Intervet Engeland of Amerika besteld worden)

Zo zijn er een aantal overwegingen en mogelijkheden om nog meer op maat te vaccineren. :wink:
Laatst gewijzigd door mwillow op 08 sep 2010 20:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragyo »

Ik was gister bij mijn DA met Kiba, hij heeft nu de cocktail gekregen (zonder kennelhoest) en ze zei volgend jaar dan kleine cocktail. Dat was Parvo en Weil. Dus ik vroeg waarom dan Parvo, want die hoeft toch ook maar om de 3 jaar? Het kwam erop neer dat ze dan doen omdat ze samen in 1 potje zitten en ze niet alle vaccins los hebben daar. Dus ja dan moet ik volgend jaar maar kijken of ik dat ga doen of niet of evt ergens anders alleen Weil. Lees ik me over een jaar wel weer in hoe de stand van zaken dan is. Voor Ragyo heb ik besloten geen Weil te laten enten, die komt met geen stok in het water, kans dat hij het oploopt is nooit 0 natuurlijk maar lijkt me klein genoeg om het risico te nemen.
Afbeelding
Kijk hier voor kettinghangertjes met foto van je hond!
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Ik laat wel ieder voorjaar Lepto enten om de simpele reden dat hier bruine ratten in de sloten zitten.
Nou hoeft een hond niet altijd een zwemmer te zijn om lepto op te lopen. Ratten komen ook op de kant en laten ook in het gras urine achter.
De rest van de cocktail krijgen ze niet meer. Als een hond als pup goed geënt is en met één jaar nog een keer een booster heeft gehad, dan is er vaak voor veel van deze entingen genoeg immuniteit opgebouwd.
Distemper, om maar een voorbeeld te noemen, werkt vaak voor minimaal zeven jaar en soms zelfs levenslang.
Parvo is trouwens een enting die helemaal niet aanslaat bij black & tan-honden. Het hoe en waarom parvo bij deze honden niet aanslaat, is niet duidelijk.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Erwina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Erwina »

Hier wordt inmiddels helemaal niet meer geënt (Rex is 9 en heeft veel te lang alles braaf gehad..).

Ik zou ook nooit weil enten vanwege de risico's van de enting en bovendien is het niet eens bekend of de meest voorkomende varianten van weil ook in die enting zitten.
Welkom Ollie!
Afbeelding

Goodbye my friend... Rex, *01-05-2001 / † 23-08-2012
mwillow

MoniqueDM schreef:Als een hond als pup goed geënt is en met één jaar nog een keer een booster heeft gehad, dan is er vaak voor veel van deze entingen genoeg immuniteit opgebouwd. Distemper, om maar een voorbeeld te noemen, werkt vaak voor minimaal zeven jaar en soms zelfs levenslang.
Parvo is trouwens een enting die helemaal niet aanslaat bij black & tan-honden. Het hoe en waarom parvo bij deze honden niet aanslaat, is niet duidelijk.
Dat boosteren op 1 jaar is een advies van Intervet, dat wordt bediscussieerd. Het is afhankelijk van de titerwaardes op dat moment. Zijn ze minimaal, dan heeft een booster op dat moment nut. Zijn er voor de 3 viralen nog voldoende titers, dan slaat die enting niet aan. Het is dus niet altijd gezegd dat een booster met een jaar zal zorgen voor levenslange immuniteit. Dat is afhankelijk van de op dat moment geldende titerwaardes....aldus Dodds.
Mijn voorkeur heeft het dan ook om te titeren op het jaar. Na de tweede boost op welk moment dan ook, is de kans reëler op levenslange immuniteit.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

SandraH schreef:

Mijn voorkeur heeft het dan ook om te titeren op het jaar. Na de tweede boost op welk moment dan ook, is de kans reëler op levenslange immuniteit.
Wanneer doe je die boost dan? Zodra de waardes gaan dalen? Dat zou neerkomen op jaarlijks titeren tot de waardes dalen, dan vaccineren en daarna niet meer?
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”