Goed, hier komt mijn lange verhaal.
Ik heb een 10 meter lange longeerlijn voor paarden en een 10 meter lange speurlijn voor honden.
Meestal gebruik ik de longeerlijn, die inderdaad wat zwaarder is, maar niet scherp voor je handen.
Die heb ik bij de Lidl gekocht, maar in een ruitersportzaak zullen ze vast ook verkocht worden.
De speurlijn heb ik bij een dierenzaak gekocht (Beestenspul).
Als een van de honden aan de lange lijn zit tijdens een normale ronde, blijven de andere honden aan een korte lijn.
Een flexi-lijn gebruik ik voor geen van allen, ik vind ze niet praktisch genoeg.
Als een van de honden aan de lange lijn zit tijdens een losloopronde, lopen de anderen (meestal) los.
De Galgo krijgt een tuig om, zodat er geen klappen in de nek komen.
Maar meestal gebruik ik hem voor de Dober aan de halsband (eerst ook een tuig).
Dan heb ik voor mijn gevoel wat meer controle als ik hem kort wil hebben.
Voor er spanning op de lijn komt roep ik 'rustig' of 'remmen' en dan doet hij dat.
Dus er komen geen klappen op zijn nek als de lijn lang is.
De Dober is niet agressief, maar rent wel naar alle honden toe.
Hij krijgt een commando 'af' als hij moet blijven en een 'hier' als hij moet komen.
Als het superdruk is dan haal ik de lijn gewoon even binnen, zodat hij kort zit (paar keer oprollen).
Het lukt mij prima met een hand, maar vergt wel wat oefening.
In het bos hier geldt aanlijnplicht.
Mijn Dober kent het commando 'terug' wat betekent dat hij dezelfde route terug moet lopen.
Handig voor wanneer hij zichzelf om heen boom heen wikkelt.
Alleen blijven er wel eens takjes aan zitten, maar ach, die haal je er zo weer af.
Als het rustig is, laat ik de lange lijn wel om, maar dan hou ik hem niet vast.
Hij sleept dan dus over de grond heen.
Mijn hond is dat gewend en heeft geen problemen met die slepende lijn.
Maar hij weegt wel 41 kilo (jouw Sheltie niet vermoed ik).
Ik doe hem in bepaalde gebieden wel los (rustig strand en andere overzichtelijke gebieden).
Hopelijk heb je er iets aan, succes!