Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
nav ander topic .. hoe doe je dat; hond aan 15+ meter lijn
Moderator: moderatorteam
-
~Suzanne~
- Zeer actief
nav ander topic .. hoe doe je dat; hond aan 15+ meter lijn
Hoi,
In een ander topic kwam ter sprake dat een hond aan een 15 meter of langere lijn kan en hoewel ik aangaf dat ik daar geen mogelijkheden voor zie, blijft het spoken in mijn hoofd en dus maak ik er een apart topic van.. wel zo eerlijk naar de TS van het andere topic.
Ik laat mijn honden bij de grote wandeling aan de flex uit. Merlijn kan niet los; is niet vertrouwd met verkeer, andere reuen en komt niet betrouwbaar genoeg terug. Tristan blijft ook meestal aan de flex. Guinnie loopt daar waar het kan los (zij wil niet aan de lijn lopen en omdat zij een 13 jaar oude herplaatser is die we net 1 jaar hebben ga ik dat niet meer proberen te veranderen).
Hoe pak ik dat nou aan? Er zijn hier geen gebieden die gevaarloos zijn; er is altijd wel een zot die fietst waar dat niet mag of op een paard langsdenderd.. ik moet dus iets zoeken met meer dan goed overzicht. Misschien kan ik wat plekjes vinden. Juist namelijk door dat soort "zotten" kan Merlijn niet los (nou ja... en zijn gedrag naar andere reuen).
Maar dan.. de praktijk..? Hoe voorkom ik dat de flex van de een in de 15+ lijn van de ander verzeilt raakt? Heb ik niet 2 handen nodig voor die 15+ lijn?
Voor diegene die er wel ervaring mee hebben; wat voor soort lijn, waar te koop? Ik heb zo'n aanlegpin en aanleglijn, maar dat is nylon en snijdt dwars door je handen heen.. is dus geen goed idee...
Tips welkom... dan blijf ik er nog even over nadenken en proberen een modus te vinden.
Groetjes,
Suzanne
In een ander topic kwam ter sprake dat een hond aan een 15 meter of langere lijn kan en hoewel ik aangaf dat ik daar geen mogelijkheden voor zie, blijft het spoken in mijn hoofd en dus maak ik er een apart topic van.. wel zo eerlijk naar de TS van het andere topic.
Ik laat mijn honden bij de grote wandeling aan de flex uit. Merlijn kan niet los; is niet vertrouwd met verkeer, andere reuen en komt niet betrouwbaar genoeg terug. Tristan blijft ook meestal aan de flex. Guinnie loopt daar waar het kan los (zij wil niet aan de lijn lopen en omdat zij een 13 jaar oude herplaatser is die we net 1 jaar hebben ga ik dat niet meer proberen te veranderen).
Hoe pak ik dat nou aan? Er zijn hier geen gebieden die gevaarloos zijn; er is altijd wel een zot die fietst waar dat niet mag of op een paard langsdenderd.. ik moet dus iets zoeken met meer dan goed overzicht. Misschien kan ik wat plekjes vinden. Juist namelijk door dat soort "zotten" kan Merlijn niet los (nou ja... en zijn gedrag naar andere reuen).
Maar dan.. de praktijk..? Hoe voorkom ik dat de flex van de een in de 15+ lijn van de ander verzeilt raakt? Heb ik niet 2 handen nodig voor die 15+ lijn?
Voor diegene die er wel ervaring mee hebben; wat voor soort lijn, waar te koop? Ik heb zo'n aanlegpin en aanleglijn, maar dat is nylon en snijdt dwars door je handen heen.. is dus geen goed idee...
Tips welkom... dan blijf ik er nog even over nadenken en proberen een modus te vinden.
Groetjes,
Suzanne
- Moos
- Zeer actief
Re: nav ander topic .. hoe doe je dat; hond aan 15+ meter lijn
Kan Tristan niet los? Dan heb je dat probleem van flex en lange lijn al niet.
Ik denk overigens dat als het om een hond gaat waarbij je dus ogen van voren en achteren moet hebben, het niet het meest handige is om hem met een hele lange lijn uit te laten samen met nog twee andere honden
Ik zou dan zelf een paar keer in de week Merlijn alleen meenemen, aan de lange lijn.
Ik heb het met Moos wel gedaan (had toen alleen hem) als de duinen geen losloopgebied meer waren (helft van het jaar). Ging best, alleen de dennennaalden bleven erg plakken
Ik denk overigens dat als het om een hond gaat waarbij je dus ogen van voren en achteren moet hebben, het niet het meest handige is om hem met een hele lange lijn uit te laten samen met nog twee andere honden
Ik heb het met Moos wel gedaan (had toen alleen hem) als de duinen geen losloopgebied meer waren (helft van het jaar). Ging best, alleen de dennennaalden bleven erg plakken

- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Je kunt Guinnie en Tristan toch los laten lopen, dan heb je twee handen vrij voor de lange lijn van Merlijn.

-
Lieke87
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Mechelse herder en een X Labrador.
- Aantal honden: 2
Ik gebruik mijn longeerlijnen 1 vormt een geloof ik een 15m lijn en 2 maken dus 30m. die ben ik continu aan het inhalen/vieren net waar de hond heen gaat. of als de hond los loopt en die lijn hangt eraan... Ik wil dan wel dat ze binnen bereik blijft. maar dan pak ik snel de lijn als ik in de verte wat spot. Verder houd ik de omgeving goed in de gaten zodat ik op tijd kan ingrijpen mocht dat nodig zijn.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
Ik heb meerdere lange lijnen waarvan een van stof en een andere van leer en geen van beide snijdt me in mijn handen.
Ik heb Gina een tuig om als ze aan de lange lijn zit, dat verhindert dat haar nek een klap krijgt als ze in het einde van de lijn rent.
Ik hou gewoon het einde in mijn hand en de rest sleept over de grond. Moet ze dichterbij komen haal ik haar in of ik roep haar. Vaak komt ze dan ook, niet altijd helaas en dat is dan ook meteen de reden dat ze aan die lange lijn zit
Ik vond het in het begin ook wel lastig, de lijn bleef ook wel eens ergens achter hangen, maar je wordt er in de loop van de tijd wel handiger in, tenminste ik wel al is het op het strand of de hei makkelijker dan in het bos
Ik heb er geen problemen meer mee en Gina heeft op deze manier tenminste behoorlijk wat bewegingsruimte.
Ik heb Gina een tuig om als ze aan de lange lijn zit, dat verhindert dat haar nek een klap krijgt als ze in het einde van de lijn rent.
Ik hou gewoon het einde in mijn hand en de rest sleept over de grond. Moet ze dichterbij komen haal ik haar in of ik roep haar. Vaak komt ze dan ook, niet altijd helaas en dat is dan ook meteen de reden dat ze aan die lange lijn zit
Ik vond het in het begin ook wel lastig, de lijn bleef ook wel eens ergens achter hangen, maar je wordt er in de loop van de tijd wel handiger in, tenminste ik wel al is het op het strand of de hei makkelijker dan in het bos
Ik heb er geen problemen meer mee en Gina heeft op deze manier tenminste behoorlijk wat bewegingsruimte.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Tris kan idd los, op plekken waar dat mag en we niet al te veel honden zzullen tegenkomen. Hij wil nog wel 's ergens enthousiast op afrennen en dat vind weer niet iedere andere hond leuk.Moos schreef:Kan Tristan niet los? Dan heb je dat probleem van flex en lange lijn al niet.
Ik denk overigens dat als het om een hond gaat waarbij je dus ogen van voren en achteren moet hebben, het niet het meest handige is om hem met een hele lange lijn uit te laten samen met nog twee andere hondenIk zou dan zelf een paar keer in de week Merlijn alleen meenemen, aan de lange lijn.
Het idee om alleen met 'm te gaan lopen... bizar dat ik daar nou niet zelf op kwam ;-(
Ja, dat is idd nog wel een goed iee!!!
(Overigens .. aan de Flex gaat normaal goed hoor, dan heb ik tijd genoeg om 'm bij me te halen als er wat aankomt)
Suzanne
-
jacq1970
- Zeer actief
- Contacteer:
als ik met meerdere honden loop gaan ze allemaal aan de normale 2 meter lijn, meer ruimte is er niet... Tyson mag vaker los, Bowie mag los op overzichtelijke plekken en waarvan ik weet dat ze veulig zijn...Samara wil niet meer los, voelt ze zich niet veilig meer...
Ik neem vaak de honden apart mee zodat ze los kunnen of aan de lange lijn, als je met 2 of 3 honden loop is dat namelijk geen doen.
Ik neem vaak de honden apart mee zodat ze los kunnen of aan de lange lijn, als je met 2 of 3 honden loop is dat namelijk geen doen.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Inmiddels ben ik redelijk bedreven in het "2 aan de Flex" maar je blijft ze uit de knoop halen
maar zelfs dat wordt een automatisme 
Dat stoort me dus ook niet meer en gaat prima eigenlijk.
Dat ik er niet eerder opkwam om lekker met Merlijn alleen te gaan lopen zeg!!
Een longeerlijn is iets wat eigenlijk voor paarden is he?
Is dat niet te zwaar voor een sheltie om mee te zeulen als dat over de grond sleept?
Verder nog tips waar zoiets te kopen? Gewoon in de dierenwinkel? LIjkt me namelijk wel handig als er een soort handvat aan zit, dat het dus idd een "gewone" lijn is, maar dan errug lang. Het idee van een lange leren riem staat me erg aan... ik zal 's op zoek!
Groetjes,
Suzanne
Dat stoort me dus ook niet meer en gaat prima eigenlijk.
Een longeerlijn is iets wat eigenlijk voor paarden is he?
Verder nog tips waar zoiets te kopen? Gewoon in de dierenwinkel? LIjkt me namelijk wel handig als er een soort handvat aan zit, dat het dus idd een "gewone" lijn is, maar dan errug lang. Het idee van een lange leren riem staat me erg aan... ik zal 's op zoek!
Groetjes,
Suzanne
-
chrico
- Zeer actief
Ik heb een lijn van 50 meter zodat er ruimte is. Heb wel twee handen nodig met binnenhalen maar dat is een handigheid die je erin krijgt en kan redelijk snel. Ik gebruik hem niet als ik met meerdere honden aangelijnd wandel want dat is geen doen.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
En samen oplopen met 2 honden aan een flex is een kwestie van om elkaar heen dansenchrico schreef:Ik heb een lijn van 50 meter zodat er ruimte is. Heb wel twee handen nodig met binnenhalen maar dat is een handigheid die je erin krijgt en kan redelijk snel. Ik gebruik hem niet als ik met meerdere honden aangelijnd wandel want dat is geen doen.

-
chrico
- Zeer actief
alm@ schreef:En samen oplopen met 2 honden aan een flex is een kwestie van om elkaar heen dansenchrico schreef:Ik heb een lijn van 50 meter zodat er ruimte is. Heb wel twee handen nodig met binnenhalen maar dat is een handigheid die je erin krijgt en kan redelijk snel. Ik gebruik hem niet als ik met meerdere honden aangelijnd wandel want dat is geen doen.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Marlieke met Boris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel
ik vind canvaslijnen erg prettig, zeker voor speuren en wanneer je dus zelf veel met je handen over de lijn gaat.
als je googlet op canvas lijnen vind je er vast een paar.
als je googlet op canvas lijnen vind je er vast een paar.

- Kaiou
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Barbet
Ik heb natuurlijk maar 1 hond, dus van het in de war raken van lijnen heb ik geen last
.
Voor Kaiou heb verschillende canvas lange lijnen, van 5 tot 40 meter. Bij allemaal heb ik er op ‘riemlengte’, 1.10 mtr. of zo iets,
een lus (handvat) in gemaakt zodat ik met een ‘normale riem lengte’ van huis kan waarbij ik de rest van de lijn dan opgebost vasthoud totdat er ruimte is.
Ook bij mij in het park zijn er drukke ( fiets)paden. Ik loop nooit op een pad, maar altijd door het gras op lijnlengte van het fietspad.
Kaiou kan dan zijn gang gaan zonder dat er direct gevaar ontstaat voor andere wandelaars en fietsers
.
’s Morgens vroeg rond 5 uur wanneer er nog niemand is gaat hij lekker aan de 40 meterlijn.
Dat is eigenlijk helemaal geen hondenlijn, maar een dun aanmeertouw voor een boot, ooit gekocht bij de Lidl.
Deze knoop ik gewoon aan de ring van Kaiou zijn tuig en op verschillende plaatsen heb ik er lussen in geknoopt, zodat binnenhalen redelijk makkelijk gaat.
Tijdens de wandeling sleept de lijn gewoon over de grond.
Voor Kaiou heb verschillende canvas lange lijnen, van 5 tot 40 meter. Bij allemaal heb ik er op ‘riemlengte’, 1.10 mtr. of zo iets,
een lus (handvat) in gemaakt zodat ik met een ‘normale riem lengte’ van huis kan waarbij ik de rest van de lijn dan opgebost vasthoud totdat er ruimte is.
Ook bij mij in het park zijn er drukke ( fiets)paden. Ik loop nooit op een pad, maar altijd door het gras op lijnlengte van het fietspad.
Kaiou kan dan zijn gang gaan zonder dat er direct gevaar ontstaat voor andere wandelaars en fietsers
’s Morgens vroeg rond 5 uur wanneer er nog niemand is gaat hij lekker aan de 40 meterlijn.
Dat is eigenlijk helemaal geen hondenlijn, maar een dun aanmeertouw voor een boot, ooit gekocht bij de Lidl.
Deze knoop ik gewoon aan de ring van Kaiou zijn tuig en op verschillende plaatsen heb ik er lussen in geknoopt, zodat binnenhalen redelijk makkelijk gaat.
Tijdens de wandeling sleept de lijn gewoon over de grond.

- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
als de hond er dan wel vandoor gaat en de lijn is op krijg je dan niet een enorme smakker zodat je onderuit gaat? hij kan tenslottte wel vaart maken
dat is mijn angst nl
dat is mijn angst nl
Fenneke en Baloe

- renee-uk
- Zeer actief
niet als je die lange lijn aan een tuig vastmaakt.fenneke schreef:als de hond er dan wel vandoor gaat en de lijn is op krijg je dan niet een enorme smakker zodat je onderuit gaat? hij kan tenslottte wel vaart maken
dat is mijn angst nl

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Het maffe is dat dat bij de Flex niet zo is. Merlijn weet feilloos hoe lang die lijn is namelijkfenneke schreef:als de hond er dan wel vandoor gaat en de lijn is op krijg je dan niet een enorme smakker zodat je onderuit gaat? hij kan tenslottte wel vaart maken
dat is mijn angst nl
Hij zit overigens wel aan een tuig en het is "maar" een sheltie. Ik ga dus waarschijnlijk niet onderuit vooral omdat je je een meter of wat schrap kan zetten zeg maar
Ik kan me voorstellen dat dat met een flex of andere lange lijn en een grote sterke hond idd anders ligt...
Voorlopig vind ik trouwens online lijnen tot 10 meter... dat is geen "winst" ten opzichte van de Flex... dus ik zoek nog even door.
Suzanne
- fenneke
- Zeer actief
ik bedoel mij zelf en niet buster
ik ben bang om onderuit getrokken te worden
Fenneke en Baloe

- renee-uk
- Zeer actief
och heden, ik ben zo in hondjes mode dat ik vergeet dat er ook nog eigenaren aan die lijn vastzitten :N:fenneke schreef:ik bedoel mij zelf en niet buster![]()
Bij mij valt dat wel mee, maar Gina gaat ook niet echt in de hoogste versnelling, da's toch al een beetje een bejaarde dame van bijna 9

- fenneke
- Zeer actief
als ik zie wat voor sprintjes buster kan trekken achter de kraaien aan :N:
dan denk ik dat ik vliegles krijg
dus daarom maar een iets kortere lijn
dan denk ik dat ik vliegles krijg
dus daarom maar een iets kortere lijn
Fenneke en Baloe

-
~Suzanne~
- Zeer actief
fenneke schreef:ik bedoel mij zelf en niet buster![]()
Met een hondje van 10 kg niet zo, maar goed, het kan wel...
Ik zou er op oefenen.. want op zich loop je dat risico aan een korte lijn ook toch? Ik denk dat het dus wel meevalt... "GEwoon proberen" zou ik doen
Suzanne
- fenneke
- Zeer actief
Suzanne123 schreef:Ik zou er op oefenen.. want op zich loop je dat risico aan een korte lijn ook toch? Ik denk dat het dus wel meevalt... "GEwoon proberen" zou ik doen
Suzanne
met een korte lijn kan hij geen vaart maken
als de afstand groter is wil hij wel eens weg vliegen
Fenneke en Baloe

-
chrico
- Zeer actief
Bij ons zijn de lijnen met elastiek. Het touw zelf heeft een lichte rekbaarheid en de laatste 1,5 meter is met grote rekbaarheid. Heb 1 keer gehad dat er ineens een haas het lef had om aan te komen huppelen :N: en roetssssssssssss erachteraan natuurlijk. Stond mijn schietgebedje al te doen van dat word weer vliegles maar dat viel reuze mee. Meneer had er het meeste last van en berekend nu de afstand 
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- fenneke
- Zeer actief
chrico schreef:Bij ons zijn de lijnen met elastiek. Het touw zelf heeft een lichte rekbaarheid en de laatste 1,5 meter is met grote rekbaarheid. Heb 1 keer gehad dat er ineens een haas het lef had om aan te komen huppelen :N: en roetssssssssssss erachteraan natuurlijk. Stond mijn schietgebedje al te doen van dat word weer vliegles maar dat viel reuze mee. Meneer had er het meeste last van en berekend nu de afstand
ja maar jij hebt een intelligente hond
ik niet
Fenneke en Baloe

-
Ayurveda
- Zeer actief
Ik heb gisteren mijn 15 meter lijn gekocht, dit omdat ik met Pulchra wil oefenen in het loslopen.
Het is een vrij dunne lijn van gevlochten nylon ongeveer 5 mm dik. Ik heb maar een kleine pup natuurlijk.
Vandaag voor het eerst ermee gelopen maar ik heb mn handen wel vol aan die lijn hoor, mn vriend ging mee met bikkel aan de flex.
Ik lief over een veld en dus sleepte de lijn gewoon mee, op een gegeven moment had ik de lijn gewoon los gelaten, kan ik er iig snel op gaan staan als er een situatie voordoet.
Ik ga er dus niet voor de lol mee wandelen, maar gebruik hem enkel om te oefenen zodat hij uitijnderlijk los kan!
Je het trouwens ook flexi's van 8 meter, miss dat dit een oplossing is?
Het is een vrij dunne lijn van gevlochten nylon ongeveer 5 mm dik. Ik heb maar een kleine pup natuurlijk.
Vandaag voor het eerst ermee gelopen maar ik heb mn handen wel vol aan die lijn hoor, mn vriend ging mee met bikkel aan de flex.
Ik lief over een veld en dus sleepte de lijn gewoon mee, op een gegeven moment had ik de lijn gewoon los gelaten, kan ik er iig snel op gaan staan als er een situatie voordoet.
Ik ga er dus niet voor de lol mee wandelen, maar gebruik hem enkel om te oefenen zodat hij uitijnderlijk los kan!
Je het trouwens ook flexi's van 8 meter, miss dat dit een oplossing is?

- Kaiou
- Zeer actief
't Is me 1x overkomen. Kaiou aan de 5 meterlijn achter me aan het snuffelen.fenneke schreef:als de hond er dan wel vandoor gaat en de lijn is op krijg je dan niet een enorme smakker zodat je onderuit gaat? hij kan tenslottte wel vaart maken
dat is mijn angst nl
Ik stond niet op te letten en hij vertrok in volle vaart naar voren achter een wegvliegende duif aan.
Languit in het gras ging ik
Nu houd ik altijd in de gaten waar hij is, dan kan ik (in ieder geval proberen) om hem terug te roepen voordat hij gaat.

- fenneke
- Zeer actief
ja hoor ik heb ook een flex
maar gebruik die nauwelijks--staat toch altijd spanning op en hij trekt nogal en ben daar mee bezig om af te leren
maar dat is een zeer lange weg voor ons
voor buster is het ook niet persé nodig
hij luistert redelijk
en is niet agressief
alleen nu met het jonge wild laat ik hem liever niet struinen door het bos op vrije voeten
maar ik zoek nu tijdelijk vaker andere plekken
maar dat is een zeer lange weg voor ons
voor buster is het ook niet persé nodig
hij luistert redelijk
alleen nu met het jonge wild laat ik hem liever niet struinen door het bos op vrije voeten
maar ik zoek nu tijdelijk vaker andere plekken
Fenneke en Baloe

- Kaiou
- Zeer actief
In de link in mijn post hierboven staat er ook 1 van 15 meter.Suzanne123 schreef: Voorlopig vind ik trouwens online lijnen tot 10 meter... dat is geen "winst" ten opzichte van de Flex... dus ik zoek nog even door.
Nog maar een keer dan http://www.huis-dierenwinkel.nl/lange-l ... p-671.html

-
chrico
- Zeer actief
Haha 1 die door schade en schande wijs is geworden, het stond 1-1 in elk gevalfenneke schreef:chrico schreef:Bij ons zijn de lijnen met elastiek. Het touw zelf heeft een lichte rekbaarheid en de laatste 1,5 meter is met grote rekbaarheid. Heb 1 keer gehad dat er ineens een haas het lef had om aan te komen huppelen :N: en roetssssssssssss erachteraan natuurlijk. Stond mijn schietgebedje al te doen van dat word weer vliegles maar dat viel reuze mee. Meneer had er het meeste last van en berekend nu de afstand
ja maar jij hebt een intelligente hond![]()
ik niet![]()
![]()
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Kaiou
- Zeer actief
Dat is fijn zeg, een stuk rekchrico schreef:Bij ons zijn de lijnen met elastiek. Het touw zelf heeft een lichte rekbaarheid en de laatste 1,5 meter is met grote rekbaarheid.
Waar heb je die gekocht?

-
chrico
- Zeer actief
Wij halen klimmerstouw per meter, goed touw met enige rek. Het elastiek zetten wij er zelf in die laatste 1,5 meter. Het is een rotklus maar je heb er wel wat voor terug 
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan