Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zelf koken voor je hond?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Sjoera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier
Aantal honden: 2

Zelf koken voor je hond?

Ongelezen bericht door Sjoera »

Nou hoor ik steeds vaker van mensen dat ze helemaal geen hondenvoer meer kopen, maar zelf eten voor hun hond koken. Zo maakt een vriendin van mijn moeder voor haar Shi tzu iedere week een heel gekookte kip, kippesoep en gekookte groentes.
Een vrouw in het park vertelde mij dat zij ook altijd voor haar honden kookt. Ze maakt rijst en vlees en weet ik wat voor haar honden.
Zijn er hier mensen die dat ook doen? En wat is jullie mening hierover?
Afbeelding
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs

Re: Zelf koken voor je hond?

Ongelezen bericht door Maylala »

Koken? Rauw kunnen ze het krijgen! En dan geen rijst en groente en dat soort onzin, dat blieven die van mij niet. :pffff: Hier is het gewoon vlees wat de klok slaat. :mrgreen:
Afbeelding
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs

Ongelezen bericht door Maylala »

Een hele gekookte kip vind ik trouwens complete onzin. A) zitten er geen vitamines meer in en B) van 1 hele kip kan ik 2 honden laten eten tot ze barsten dus wat een Shih Tzu ermee moet is me een raadsel.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

ik stel al jaren zelf samen, hier komt geen doodgekookte zooi in huis ;)
Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Nee, ik kook niets. Hier krijgen ze alles rauw. Tenzij ze eens ziek zijn dan kook ik kip of kalkoen (zonder bot). Maar dat is nog maar 1 maal voorgekomen. Ze krijgen hier ook niet standaard groenten of fruit, meer als lekker tussendoortje.
Sjoera
Zeer actief

Maylala schreef:Een hele gekookte kip vind ik trouwens complete onzin. A) zitten er geen vitamines meer in en B) van 1 hele kip kan ik 2 honden laten eten tot ze barsten dus wat een Shih Tzu ermee moet is me een raadsel.
Beesje is ook zo rond..uhm vierkant en zwaar. Zal toch wel ergens van komen
Afbeelding
CarolineS
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door CarolineS »

Nou, nee, koken niet. Ze krijgen hier alles rauw.
groeten,
Caroline

Afbeelding
yvonne dl
Zeer actief

Ongelezen bericht door yvonne dl »

ja ik doe dat. :oohja:
Kipfilet koken,hart koken,paardevlees,groenten geef ik als ik over heb,of uit een blik.
rijstof maaroni.
En dat vlees doe ik echt elke dag voor mijn 10 zielige echt hele zielige spanjaardjes.. :smile:
Gestoord????Ja eigenlijk wel. :piew:
Afbeelding

Wanneer je RESPECT hebt voor je dier zal deze ook RESPECT hebben voor zijn baasje,
want LIEFDE geven is Liefde ontvangen
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Hier wordt alles rauw gevoerd en zelf samengesteld. Het is eeuwig zonde om vlees te koken voor een gezonde carnivoor, maar wees eerlijk...het is beter dan brok. Heel soms geef ik een rest gekookte/gestoomde groentes of gezonde tafelrest. Dat is met name om de nieren te sparen en vooral geen rauwe groentes te geven die artrose triggeren. zeer zeker geen pastaproducten en rijst.
Inge2104
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vuilnisbakkie!
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Inge2104 »

SandraH schreef:Hier wordt alles rauw gevoerd en zelf samengesteld. Het is eeuwig zonde om vlees te koken voor een gezonde carnivoor, maar wees eerlijk...het is beter dan brok. Heel soms geef ik een rest gekookte/gestoomde groentes of gezonde tafelrest. Dat is met name om de nieren te sparen en vooral geen rauwe groentes te geven die artrose triggeren. zeer zeker geen pastaproducten en rijst.
Mag ik vragen waarom geen rauwe groentes? Ik heb juist altijd gelezen dat ze gekookt hun voedingswaarde verliezen en Luna krijgt dus elke dat een portie rauwe groentemix...

En even een antwoord op de vraag van TS: ik stel ook zelf samen en zowel kat als hond krijgen hier alles rauw!
Afbeelding
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Inge2104 schreef:
SandraH schreef:Hier wordt alles rauw gevoerd en zelf samengesteld. Het is eeuwig zonde om vlees te koken voor een gezonde carnivoor, maar wees eerlijk...het is beter dan brok. Heel soms geef ik een rest gekookte/gestoomde groentes of gezonde tafelrest. Dat is met name om de nieren te sparen en vooral geen rauwe groentes te geven die artrose triggeren. zeer zeker geen pastaproducten en rijst.
Mag ik vragen waarom geen rauwe groentes? Ik heb juist altijd gelezen dat ze gekookt hun voedingswaarde verliezen en Luna krijgt dus elke dat een portie rauwe groentemix...
Je leest over mijn quote heen. :wink:

Ik schrijf:

vooral geen rauwe groentes te geven die artrose triggeren

Ik kan dat nog uitbreiden met erg veel info, maar dan moet ik stukken over gaan typen en heb daar even geen zin en tijd voor.

Honden met symptomen van artritis, ontstekingen, parasieten, wormen, ademhalingsproblemen en andere condities betrekking hebbend op zwelling en slijmvorming, dienen ver weg van de nachtschadegroentes te blijven.
(bron: Reigning Cats & Dogs - Pat McKay)

Honden met schildklierafwijkingen moeten oppassen met groentesoorten die de schildklieractiviteit kunnen onderdrukken.
Voer geen rauwe kool, Brusselse spruitjes, broccoli, boerenkool en bloemkool. In gekookte vorm levert dit geen problemen op.

(Bron: Mary Straus - The Whole Dog Journal)

Verder schrijven verschillende dierenartsen en nutritionisten dat honden met verslechterde nierfunctie c.q. nierfalen meer baat kunnen hebben bij licht gekookte groentes, omdat daarmee het teveel aan fosfor is gedekt. In groentevorm wordt dit slecht afgebroken in de nieren.

Heb je een hond die in deze categorieën vallen, dan is het verstandig daar rekening mee te houden.

Langdurig stomen/koken verliest in waarde ten opzichte van gepureerde rauwe groentes. Kort stomen/koken levert zeker nog wat mineralen op en is een prima ruw vezel/vochtafdrijver.
Mijn honden krijgen geen uitgebreide groentemixen en al zeker niet in een verhouding van 10-15% per week. Wel geef ik regelmatig door de week heen verse kiem- en kruidenmixen die ik zelf opkweek. Deze hebben een hogere biologische waarde dan zomaar wat gepureerde groentes uit een supermarkt. En wat ik eerder schreef, zo af en toe gekookte/gestoomde groentes (van het land......).
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Ook een menu hier. Maar geen kok aan het vuur hoor, ook hier gaat alles rauw de magen in :ok:
Cootje1963

Ongelezen bericht door Cootje1963 »

Ik vind het koken van voer voor honden nogal ouderwets dat gebeurde thuis bij ons vroeger wel.Maar gut dat was in de jaren 60. :oeps: Ik maak gebruik van de moderne soorten van kant en klaar voer.Dus brokken en kvv.
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Onze honden krijgen lekker rauwe voeding.
Maar mochten ze ooit iets gaan mankeren waardoor ze dat niet meer verdragen, dan ga ik dus wel voor ze koken.
Alleen niet zomaar wat en niet elke dag het zelfde, ik zoek dan via Barfplaats een goed menu op die afwisseling biedt en waarbij mijn hond geen tekorten oploopt.
:zweep:
lacey
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Patterdale terrier

Ongelezen bericht door lacey »

Hier word helemaal nergens naar gekeken. Mijn man is jager. Dus alles wat overblijft bij het schoonmaken gaat zo de ren in.
Alle dagen vers of ontdooid. Alleen de huid of de veren gaan er af omdat dat voor mij wat minder ergernis geeft in de tuin maar dat was het dan ook wel.
tura
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Contacteer:

Ongelezen bericht door tura »

Sjoera schreef:Nou hoor ik steeds vaker van mensen dat ze helemaal geen hondenvoer meer kopen, maar zelf eten voor hun hond koken. Zo maakt een vriendin van mijn moeder voor haar Shi tzu iedere week een heel gekookte kip, kippesoep en gekookte groentes.
Een vrouw in het park vertelde mij dat zij ook altijd voor haar honden kookt. Ze maakt rijst en vlees en weet ik wat voor haar honden.
Zijn er hier mensen die dat ook doen? En wat is jullie mening hierover?

Hoop dat ze wel de botten eruit haalt :N:
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Koken doen we niet an :pffff: :wink: , ze eten vlees(botten) en orgaan rauw.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
miko
Zeer actief

Ongelezen bericht door miko »

wendy71 schreef:Koken doen we niet an :pffff: :wink: , ze eten vlees(botten) en orgaan rauw.
hier hetzelfde, ik zie alleen nadelen aan koken voor honden:
- kost duurder
- kost meer tijd
- minder voedingswaarde van het voedsel na koken
- gevaar van botsplinters door verhitting van botten
- als je de botten wel volledig verwijderd gooi je zeer waardevol voedsel weg, rauwe onverhitte botten bevatten mineralen, calcium, vitaminen, essentiele vetzuren etc., reinigen de tanden, geven mentale bevrediging door het knauwen en kraken etc.
- in water gekookt vlees heeft amper nog smaak
- het bloed, dat veel waardevolle voedingsstoffen bevat, ben je na het afgieten ook kwijt.
- rauw vlees bevat bacterien die goed zijn voor een hond en weerstandverhogend zijn, gekookt vlees is steriel.
Kimsjen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua

Ongelezen bericht door Kimsjen »

Speciaal koken voor de hond, gekkenwerk. Die van ons krijgt gewoon brokken geen gedoe. Ik besteed liever tijd aan onze hond, dan dat ik aan het koken ben voor onze hond.
Mojuan
Zeer actief

Kimsjen schreef:Speciaal koken voor de hond, gekkenwerk. Die van ons krijgt gewoon brokken geen gedoe. Ik besteed liever tijd aan onze hond, dan dat ik aan het koken ben voor onze hond.
Nou sorry hoor, maar voeding voor je hond koken of liever nog zelf rauw samenstellen is helemaal geen gedoe, en ook geen gekkenwerk.
Dit hoort ook bij het tijd aan je hond besteden, maar op een andere manier.
Voor mij (ik kook niet, maar stel rauw samen) is het tijd besteden aan hun gezondheid, en dat vind ik minstens zo belangrijk.
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Paulala schreef:
Kimsjen schreef:Speciaal koken voor de hond, gekkenwerk. Die van ons krijgt gewoon brokken geen gedoe. Ik besteed liever tijd aan onze hond, dan dat ik aan het koken ben voor onze hond.
Nou sorry hoor, maar voeding voor je hond koken of liever nog zelf rauw samenstellen is helemaal geen gedoe, en ook geen gekkenwerk.
Voor mij (ik kook niet, maar stel rauw samen) is het tijd besteden aan hun gezondheid, en dat vind ik minstens zo belangrijk.
Amen :ok: .

Al stel ik niet zelf samen (geef kvv en andere lekkere rauwe dingen), tijd in de gezondheid van je hond steken is net zo goed quality time.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Marina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marina »

maar ik lees dat jullie botten geven, geven jullie ook kippebotten??? Splinteren die niet???

Ja sorrie, ik weet van dat rauw voer etc niet veel af.

Hier krijgen ze brokken. Alleen ik lees best veel dat jullie rauw vlees geven.
Ik kijk daar een beetje van op. Ik ben nog niet zolang lid op het forum en ik wist echt niet dat veel mensen dat deden.

Ik dacht altijd in brok zit alles in en dan is het wel goed. maar misschien moet ik dan toch is gaan verdiepen in vlees geven.
Afbeelding
Luc is ook een labje, omdat hij een neustumor heeft gehad is een stuk neus verwijderd. Maar hij kan alles nog zelfs snuffelen. Renee-Uk bedankt voor het mooie osje Helaas zijn nu alle drie mijn labjes overleden en hebben we een nieuwe aanwinst. Hij heet Dex en is een echte schat.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Marina schreef:maar ik lees dat jullie botten geven, geven jullie ook kippebotten??? Splinteren die niet???

Ik kijk daar een beetje van op. Ik ben nog niet zolang lid op het forum en ik wist echt niet dat veel mensen dat deden.

Ik dacht altijd in brok zit alles in en dan is het wel goed. maar misschien moet ik dan toch is gaan verdiepen in vlees geven.
Gebruik de zoekfunctie hier maar eens goed.
Ja,ook mijn honden krijgen rauwe kip inclusief botten.Net als rauwe eieren,vis enz enz.
En ook Smuldier,karnemelk, yoghurt enz.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Marina
Zeer actief

marian* schreef:
Marina schreef:maar ik lees dat jullie botten geven, geven jullie ook kippebotten??? Splinteren die niet???

Gebruik de zoekfunctie hier maar eens goed.
Ja,ook mijn honden krijgen rauwe kip inclusief botten.Net als rauwe eieren,vis enz enz.
En ook Smuldier,karnemelk, yoghurt enz.
Ik zal dat idd is gaan doen. ik wor dwel heel erg nieuwsgierig hhiihih
Ik kom er nog op terug. haha maar dat word wel volgende week ergens. denk ik. Want ik wil me er rustig in verdiepen
Afbeelding
Luc is ook een labje, omdat hij een neustumor heeft gehad is een stuk neus verwijderd. Maar hij kan alles nog zelfs snuffelen. Renee-Uk bedankt voor het mooie osje Helaas zijn nu alle drie mijn labjes overleden en hebben we een nieuwe aanwinst. Hij heet Dex en is een echte schat.
Mojuan
Zeer actief

Neem maar rustig de tijd ervoor.
In het begin lees je zoveel informatie dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Dan lijkt het heel erg moeilijk en erg veel werk.
En eerlijk is eerlijk, in het begin is het ook heel veel werk en is het ook moeilijk, maar als je rustig begint, met eerst goed inlezen, dan starten met een kvv (is compleet en gemalen diepvriesvlees) dan kan je langzaam eens wat andere dingen erbij gaan proberen tot je geleidelijk over kan stappen naar een zelf samengesteld menu.
En misschien vind je dat wel teveel van het goede, en blijft het bij kvv.
Naar mijn mening is kvv nog altijd veel gezonder, dus ik zou zeggen (nadat je wat info hebt gelezen) probeer het gewoon eens uit.
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragyo »

koken speciaal voor de honden doe ik ook niet, maar heel soms maak ik wel iets extra pasta of rijst als ik voor mezelf kook en krijgen ze wat er overblijft. en ze krijgen sowieso wel eens restjes. maar gister had ik bijv gekookte sperziebonen over en dacht ze daar een plezier mee te doen, maar mooi dat ze die niet moesten :roll:
verder eten ze meestal brok en soms kvv of een kippenbout of penslap.
Afbeelding
Kijk hier voor kettinghangertjes met foto van je hond!
Marina
Zeer actief

Paulala schreef:Neem maar rustig de tijd ervoor.
In het begin lees je zoveel informatie dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
En eerlijk is eerlijk, in het begin is het ook heel veel werk en is het ook moeilijk, maar als je rustig begint, met eerst goed inlezen, dan starten met een kvv (is compleet en gemalen diepvriesvlees) dan kan je langzaam eens wat andere dingen erbij gaan proberen tot je geleidelijk over kan stappen naar een zelf samengesteld menu.
Naar mijn mening is kvv nog altijd veel gezonder, dus ik zou zeggen (nadat je wat info hebt gelezen) probeer het gewoon eens uit.
IK zal me er is in gaan verdiepen. Heb vanavond een lieve pB gehad met info dus ik kom er wel weg mee. Alleen ik zeg eerlijk, gun me de tijd. hihihi

Dank jullie wel.
Afbeelding
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Paulala schreef:Neem maar rustig de tijd ervoor.
Zo heb ik het hier ook gedaan en inmiddels zijn het allemaal 'blije barfers' :).
Kimsjen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua

Ongelezen bericht door Kimsjen »

Paulala schreef:
Iedereen doet 't op z'n eigen manier. Ik geef brokken, omdat onze hond het er super op doet (dus ook voor haar gezondheid) en omdat het lekker makkelijk is. Eerlijk is eerlijk.
Sjoera
Zeer actief

Moet zeggen dat ik ook niet verwacht had dat mensen hier speciaal eten samen stellen voor hun hond. Bij ons krijgen ze gewoon hun brokken en 's avonds een schep blikvoer erdoor heen omdat ze dat lekker vinden. Verder krijgen ze ook wel eens rijst erdoor heen. En als ik ze een keer echt wil verwennen dan krijgen ze een hamburger (alleen het vlees) van de Mac. Daar kunnen ze goed tegen. Wanneer ik Rodi (alles van dat merk) geef wordt Shinji zo ziek van dat het er van boven en onder eruit spuit.
Misschien een domme vraag, maar wat is kvv? Is dat een merk?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”