Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Tumor darm
Moderator: moderatorteam
- Inne
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Tumor darm
Open maar even een nieuw onderwerp, aangezien nu zeker is dat Boris een darmtumor heeft en geen vergroot prostaat.
Hij wordt eind van de maand 11 en ik twijfel of ik hem zal laten opereren of niet.
De kans is groot dat de tumor verweven zit aan de blaas of weefsel. Een stuk van de blaas kan wel weggenomen worden, met risico op complicaties natuurlijk maar dat geldt voor iedere operatie. Het is niet bekend of er uitzaaiingen zijn, dus mocht ik besluiten tot een operatie an zal er eerst een echo van de lever en een thoraxfoto gemaakt worden.
Niets doen betekent dat ik afscheid van mijn hond zal moeten gaan nemen, dierenarts zei 2 tot 5/6 maanden. Gisteren echter plaste hij, en hier zat bloed bij. Ik ben bang dat het weleens heel snel zou kunnen gaan. Ik wil doen wat voor Boris het beste is. Ik wil hem natuurlijk het liefst zo lang mogelijk bij me houden, maar de kwaliteit van zijn leven staat voor mij bovenaan. Ik krijg natuurlijk geen enkele garantie over hoe lang hij nog zou kunnen leven als ik wel laat opereren.
Iemand ervaring hiermee, of uberhaupt een operatie op oudere leeftijd?
Wat vinden jullie?
Hij wordt eind van de maand 11 en ik twijfel of ik hem zal laten opereren of niet.
De kans is groot dat de tumor verweven zit aan de blaas of weefsel. Een stuk van de blaas kan wel weggenomen worden, met risico op complicaties natuurlijk maar dat geldt voor iedere operatie. Het is niet bekend of er uitzaaiingen zijn, dus mocht ik besluiten tot een operatie an zal er eerst een echo van de lever en een thoraxfoto gemaakt worden.
Niets doen betekent dat ik afscheid van mijn hond zal moeten gaan nemen, dierenarts zei 2 tot 5/6 maanden. Gisteren echter plaste hij, en hier zat bloed bij. Ik ben bang dat het weleens heel snel zou kunnen gaan. Ik wil doen wat voor Boris het beste is. Ik wil hem natuurlijk het liefst zo lang mogelijk bij me houden, maar de kwaliteit van zijn leven staat voor mij bovenaan. Ik krijg natuurlijk geen enkele garantie over hoe lang hij nog zou kunnen leven als ik wel laat opereren.
Iemand ervaring hiermee, of uberhaupt een operatie op oudere leeftijd?
Wat vinden jullie?

Madison
Boris, voor altijd in mijn hart
- JML
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Re: Tumor darm
Slecht nieuws
Is het mogelijk dat je eerst een echo van de lever en een thoraxfoto laat maken en dan pas besluit of je wel of niet gaat opereren? Dan weet je zelf misschien nog beter hoe je ervoor staat.
Is het mogelijk dat je eerst een echo van de lever en een thoraxfoto laat maken en dan pas besluit of je wel of niet gaat opereren? Dan weet je zelf misschien nog beter hoe je ervoor staat.
- Kaiou
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Barbet
Bah, wat een slecht nieuws
.
Ik zou mijn hond met deze klachten en met deze vooruitzichten heel binnenkort laten gaan.
Ik zou mijn hond met deze klachten en met deze vooruitzichten heel binnenkort laten gaan.

-
S@ndr@
- Zeer actief
Ik zou hem ook loslaten, die operatie klinkt zeker als een zware ingreep, wil je hem dat aandoen, en wat zijn de vooruitzichten
- Rea
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor - Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Eerst besluiten of je zo wie zo nog wil opereren. Zo niet dan zou ik ook geen foto's laten maken. Die hebben dan ook geen meerwaarde en kosten alleen geld.
En zou ik de laatste tijd special time maken.
Sterkte met je beslissing.
En zou ik de laatste tijd special time maken.
Sterkte met je beslissing.

- Inne
- Zeer actief
Fijn dat jullie meedenken.
Kaiou en Sandra, jullie hebben het over loslaten en binnenkort laten gaan. Bedoelen jullie nu al, of als de klachten toenemen? Ik weet natuurlijk dat er iets ernstigs aan de hand is, maar hij is nog zo fit en vrolijk... Als ik besluit hem niet te laten opereren zou ik denken dat ik wacht met het afschuwelijke besluit hem te laten inslapen tot hij echt klachten heeft. En tot die tijd inderdaad heel veel leuke dingen met hem doen. Of is dat al te laat. Pff, wat een dilemma
.
Kaiou en Sandra, jullie hebben het over loslaten en binnenkort laten gaan. Bedoelen jullie nu al, of als de klachten toenemen? Ik weet natuurlijk dat er iets ernstigs aan de hand is, maar hij is nog zo fit en vrolijk... Als ik besluit hem niet te laten opereren zou ik denken dat ik wacht met het afschuwelijke besluit hem te laten inslapen tot hij echt klachten heeft. En tot die tijd inderdaad heel veel leuke dingen met hem doen. Of is dat al te laat. Pff, wat een dilemma

Madison
- Jacan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar
- Aantal honden: 2
Mijn vorige reu had ook een tumor in zijn darm
Omdat hij nog maar 5 jaar was lieten wij hem opereren helaas bleek het een zeer aggresieve vorm van kanker tezijn, hij had overal al uitzaaiingen
We hebben hem toen op de operatie tafel laten gaan, hij had anders nog maar 3 tot 4 weken televen.
Jij merkt zelf wel aan je hond wanneer die tijd daar is, dat kan niemand voor jouw gaan beslissen
Kijk of hij nog een hondswaardig leven heeft als dat niet meer zo is, denk ik dat je daar goed over na moet gaan denken
Omdat hij nog maar 5 jaar was lieten wij hem opereren helaas bleek het een zeer aggresieve vorm van kanker tezijn, hij had overal al uitzaaiingen
We hebben hem toen op de operatie tafel laten gaan, hij had anders nog maar 3 tot 4 weken televen.
Jij merkt zelf wel aan je hond wanneer die tijd daar is, dat kan niemand voor jouw gaan beslissen
Kijk of hij nog een hondswaardig leven heeft als dat niet meer zo is, denk ik dat je daar goed over na moet gaan denken

Luna 25-11-2011 27-12-2017
-
lianne05
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laika.
Ow wat een slecht nieuws...Inne schreef:Fijn dat jullie meedenken.
Kaiou en Sandra, jullie hebben het over loslaten en binnenkort laten gaan. Bedoelen jullie nu al, of als de klachten toenemen? Ik weet natuurlijk dat er iets ernstigs aan de hand is, maar hij is nog zo fit en vrolijk... Als ik besluit hem niet te laten opereren zou ik denken dat ik wacht met het afschuwelijke besluit hem te laten inslapen tot hij echt klachten heeft. En tot die tijd inderdaad heel veel leuke dingen met hem doen. Of is dat al te laat. Pff, wat een dilemma.
Ik denk dat jij het beste zelf kan kiezen wanneer je je hond wil laten gaan als je besluit niet voor de operatie te gaan, zolang je hondje geen pijn heeft, nog vrolijk is en eet zou ik er zo lang mogelijk van genieten en hem alleen nog maar verwennen...Zodra hij echt pijn gaat krijgen moet jij gaan beslissen...
Wat zegt de DA van de kans van zo'n operatie..
Groetjes Lianne
-
S@ndr@
- Zeer actief
nee, niet gelijk, maar op het moment dat de omslag komt als de eerste klachten komen dan ben je denk ik nog op tijd, hoe snel het zich ontwikkeld weet je ook niet, misschien heeft ie nog een prachtige maand, geef hem die tijd zolang hij zich goed voelt 
- Kaiou
- Zeer actief
Moeilijk is dat hè, ik weet het hoorInne schreef:Fijn dat jullie meedenken.
Kaiou en Sandra, jullie hebben het over loslaten en binnenkort laten gaan. Bedoelen jullie nu al, of als de klachten toenemen? Ik weet natuurlijk dat er iets ernstigs aan de hand is, maar hij is nog zo fit en vrolijk... Als ik besluit hem niet te laten opereren zou ik denken dat ik wacht met het afschuwelijke besluit hem te laten inslapen tot hij echt klachten heeft. En tot die tijd inderdaad heel veel leuke dingen met hem doen. Of is dat al te laat. Pff, wat een dilemma.
Tja, wanneer is binnenkort. De enige die dat kan bepalen ben jijzelf.
Jij kent Boris, jij weet hoe hij is en jij ben de enige die kan zien wanneer het tijd is.
Ikzelf vind kwaliteit van leven bij een hond het allerbelangrijkst en hoe moeilijk ook neem
ik een beslissing om in te laten slapen snel wanneer er geen enkele kans is op verbetering.
Liever een week te vroeg dan een dag te laat, voor de hond dan hè.
Sterkte hoor

- flatcoatjrt
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): *Jack Russel*
*Oudduitse Herder*
*Flatcoated Retriever*
Boerenfox - Aantal honden: 1
Ik heb geen ervaring met een operatie op oudere leeftijd, maar helaas wel met een darmtumor. Mijn eerste hond was toen 3 jaar. Flatcoat.Inne schreef:aangezien nu zeker is dat Boris een darmtumor heeft en geen vergroot prostaat.
Als de tumor echt in de darm zit zou ik niet wachten met een beslissing, welke dan ook.... Ik heb aan mijn hond toen op wat vage darm klachten na niet gemerkt dat er daar iets niet in orde was. Pas op het moment dat de tumor de darm heeft laten "springen" begon hij pijn aan te geven. Kon niet meer zitten of liggen alleen maar staan.
Hij is met spoed geopeerd (was al bekend met eerdere kankertumoren) maar we hadden nog hoop dat hij misschien een bal oid opgegeten had..)
De operatie is zwaar voor de hond. De komplete inhoud van de buik word eruit gehaald/bekeken, darm open gemaakt en opnieuw gesloten. Omdat de darminhoud in de buikholte lag was kans op ontstekingen groot. Maar voor de laatste hechting erin ging raakte hij in schock en was overleden...
Sterkte
Gr Mirjam
- JML
- Zeer actief
Moeilijk allemaal he?
Jij kunt alleen beslissen wat het juiste is voor Boris en voor jou.
Als het mijn hond was in deze situatie en ik heb vertrouwen in de diagnose van de DA dan zou ik denk ik geen foto's en echo meer laten maken. Hooguit om bevestiging te krijgen van datgene wat ik al zou weten of wanneer ik dat nodig zou hebben om te berusten in een beslissing.
Ik zou me laten voorlichten over wat er kan gebeuren als ik niets zou doen en waar ik op moet letten.
Het verhaal wat Mirjam heeft meegemaakt met haar hond, dat is natuurlijk vreselijk en dat zou ik niet mee willen maken.
Ik zou de hond meenemen, samen de tijd die nog rest zo leuk en plezier mogelijk maken en de knoop doorhakken als er signalen zijn dat het achteruit gaat.
Ik heb een hond op oudere leeftijd onder narcose laten behandelen en deze is niet meer wakker geworden. Nu ging het wel om een ras dat bekent staat niet goed met narcose om te kunnen gaan en om een hond waarbij ik niets van zijn verleden wist.
Jij kunt alleen beslissen wat het juiste is voor Boris en voor jou.
Als het mijn hond was in deze situatie en ik heb vertrouwen in de diagnose van de DA dan zou ik denk ik geen foto's en echo meer laten maken. Hooguit om bevestiging te krijgen van datgene wat ik al zou weten of wanneer ik dat nodig zou hebben om te berusten in een beslissing.
Ik zou me laten voorlichten over wat er kan gebeuren als ik niets zou doen en waar ik op moet letten.
Het verhaal wat Mirjam heeft meegemaakt met haar hond, dat is natuurlijk vreselijk en dat zou ik niet mee willen maken.
Ik zou de hond meenemen, samen de tijd die nog rest zo leuk en plezier mogelijk maken en de knoop doorhakken als er signalen zijn dat het achteruit gaat.
Ik heb een hond op oudere leeftijd onder narcose laten behandelen en deze is niet meer wakker geworden. Nu ging het wel om een ras dat bekent staat niet goed met narcose om te kunnen gaan en om een hond waarbij ik niets van zijn verleden wist.
- Marina
- Zeer actief
Ik heb een hond op 10 jarige leeftijd laten opereren aan zijn neus.l Hij had een neustumor. Is ook een topic van. Maar is natuurlijk helemaal iets anders dan darmen.
Ik zou als het niet is uitgezaait het wel proberen, maar dat is mijn keus.
Het is in iedergeval heel erg moeilijk
En als je er niet voor kiest om hem te laten opereren dan zou ik wachten totdat je weet dat het niet meer gaat. Dan zou ik hem niet meteen laten gaan.
Heel veel sterkte ook in de keus die je maakt.
Ik denk aan jullie.
Ik zou als het niet is uitgezaait het wel proberen, maar dat is mijn keus.
Het is in iedergeval heel erg moeilijk
En als je er niet voor kiest om hem te laten opereren dan zou ik wachten totdat je weet dat het niet meer gaat. Dan zou ik hem niet meteen laten gaan.
Heel veel sterkte ook in de keus die je maakt.
Ik denk aan jullie.

Luc is ook een labje, omdat hij een neustumor heeft gehad is een stuk neus verwijderd. Maar hij kan alles nog zelfs snuffelen. Renee-Uk bedankt voor het mooie osje Helaas zijn nu alle drie mijn labjes overleden en hebben we een nieuwe aanwinst. Hij heet Dex en is een echte schat.
-
jacq1970
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb mijn hond 3 jaar geleden laten opereren aan een tumor.. en achteraf had ik het niet moeten doen.
Hij heeft erg lang last gehad van de narcose, duurde wel een jaar ofzo eer hij echt een beetje zichzelf was... maar eigenlijk is hij nooit meer dezelfde geweest, en nu heeft hij meerdere gezwellen en moet ik hem wegens enstige gedragsveranderingen door ws uitzaaiingen als nog in laten slapen.... telang mijn ogen gesloten te lang gewilt dat het allemaal goed ging...
Hij heeft erg lang last gehad van de narcose, duurde wel een jaar ofzo eer hij echt een beetje zichzelf was... maar eigenlijk is hij nooit meer dezelfde geweest, en nu heeft hij meerdere gezwellen en moet ik hem wegens enstige gedragsveranderingen door ws uitzaaiingen als nog in laten slapen.... telang mijn ogen gesloten te lang gewilt dat het allemaal goed ging...
- Inne
- Zeer actief
Wow, wat veel reacties, bedankt allemaal!
Mirjam, wat heftig van jouw hond. Afschuwelijk.
Zal mijn dierenarts vrijdag bellen en vragen waar de tumor zich precies bevindt.
JML, wat erg dat jouw hond niet meer wakker werd.
Jullie reacties helpen me. Ik wil niet dat Boris moet herstellen na een zware operatie en veel moet inleveren. De dierenarts zegt weinig over de kansen van een operatie. Het kan zijn dat het niet eens te opereren is. En als het dan wel is, is het natuurlijk de vraag hoelang zo'n tumor weg blijft. Pff, denk dat ik mijn keuze eigenlijk al gemaakt heb. Ik zoek denk ik de bevestiging dat dat de juiste is.
Mirjam, wat heftig van jouw hond. Afschuwelijk.
Zal mijn dierenarts vrijdag bellen en vragen waar de tumor zich precies bevindt.
JML, wat erg dat jouw hond niet meer wakker werd.
Jullie reacties helpen me. Ik wil niet dat Boris moet herstellen na een zware operatie en veel moet inleveren. De dierenarts zegt weinig over de kansen van een operatie. Het kan zijn dat het niet eens te opereren is. En als het dan wel is, is het natuurlijk de vraag hoelang zo'n tumor weg blijft. Pff, denk dat ik mijn keuze eigenlijk al gemaakt heb. Ik zoek denk ik de bevestiging dat dat de juiste is.

Madison
- Marina
- Zeer actief
Inne de juiste beslissing is de beslissing waar jij zelf helemaal achter staat.
Ook al zeggen mensen nog zoveel. Als jij goed nadenkt dan weet je jou keuze al. Wat wij hier ook zeggen of zouden doen.
Jij kent jou hond de situatie etc etc.
Veel sterkte met de keuze maken.
ik denk aan je.
Ook al zeggen mensen nog zoveel. Als jij goed nadenkt dan weet je jou keuze al. Wat wij hier ook zeggen of zouden doen.
Jij kent jou hond de situatie etc etc.
Veel sterkte met de keuze maken.
ik denk aan je.

Luc is ook een labje, omdat hij een neustumor heeft gehad is een stuk neus verwijderd. Maar hij kan alles nog zelfs snuffelen. Renee-Uk bedankt voor het mooie osje Helaas zijn nu alle drie mijn labjes overleden en hebben we een nieuwe aanwinst. Hij heet Dex en is een echte schat.
- Inne
- Zeer actief
Vandaag waren we een dagje weg, mijn moeder en haar vriend zijn een weekendje weg en alle kinderen kwamen bbq' en. Boris was ook mee. Hij had pijn bij het plassen, kreunde erbij
. Op een gegeven moment lukte het hem wel om te poepen (dat had hij vanmorgen ook gewoon gedaan, anders waren we niet eens weggegaan). Hierna ging hij rustig liggen en heeft hij lekker geslapen, dicht tegen me aan (en lekker af en toe mee gesnackt van de bbq, wat hij normaal niet mag
). Toch de dierenarts gebeld, aangegeven dat ik Boris niet wil laten opereren en gevraagd welke pijnstilling we kunnen geven. Metacam, daar zijn we vanavond mee gestart. Verder zei de dierenarts dat ik niet te lang moet wachten met de beslissing Boris in te laten slapen, omdat hij nu meer klachten krijgt.
Ik blijf morgen thuis van het werk, en ik denk dat we naar een einde gaan. Blijft moeilijk, ben ik niet te snel nu...
Ik blijf morgen thuis van het werk, en ik denk dat we naar een einde gaan. Blijft moeilijk, ben ik niet te snel nu...

Madison
- Kaiou
- Zeer actief
Voor jezelf voelt het als te snel, maar zo te lezen voor Boris nietInne schreef:Blijft moeilijk, ben ik niet te snel nu...
Sterkte

- JML
- Zeer actief
Ik wil je nogmaals veel sterkte wensen.
Geef Boris nog maar een kus op zijn bol.
Geef Boris nog maar een kus op zijn bol.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
Het is vreselijk dat wij die beslissing moeten nemen maar het is aan de andere kant ook fijn dat we onze honden onnodig lijden kunnen besparen 
Van mij ook veel sterkte gewenst hoor!
Van mij ook veel sterkte gewenst hoor!

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Marina
- Zeer actief
heel veel sterkte, voor ons is het altijd te snel.
Ik denk aan jullie.
Ik denk aan jullie.

- rose
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Moeilijk hoor om deze beslissing te maken
Maar gelukkig is het ons bij dieren gegeven om dit snel te kunnen doen om ze onnodig lijden te besparen.
Ik wil jou heel veel sterkte wensen aankomende tijd en geef Boris maar een dikke knuffel van ons....
Maar gelukkig is het ons bij dieren gegeven om dit snel te kunnen doen om ze onnodig lijden te besparen.
Ik wil jou heel veel sterkte wensen aankomende tijd en geef Boris maar een dikke knuffel van ons....
- Jacan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar
-
mwillow
Jij bent de enige persoon die een eerlijke beslissing voor je hond kan nemen.
Heel veel sterkte de komende tijd.
Heel veel sterkte de komende tijd.
- Renee1966
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel - Aantal honden: 2
sterkte
Ik hoop dat hij nog een tijdje bij je kan blijven en dat hem dan een zachte dood gegund is.
Ik hoop dat hij nog een tijdje bij je kan blijven en dat hem dan een zachte dood gegund is.
-
S@ndr@
- Zeer actief
dat laatste stukje is altijd moeilijk, en ik kan alleen maar duimen dat de pijnstilling hem nog een mooi tijdje geeft bij jullie, sterkte 
- Inne
- Zeer actief
Bedankt voor jullie reacties.
De pijnstilling slaat goed aan. Boris geeft geen pijn aan bij het plassen, we hebben net lekker een eind gelopen en hij is verder rustig. Ook heeft hij ontlasting gehad. Gelukkig!
De pijnstilling slaat goed aan. Boris geeft geen pijn aan bij het plassen, we hebben net lekker een eind gelopen en hij is verder rustig. Ook heeft hij ontlasting gehad. Gelukkig!

Madison
- Jacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): retrievers
- Contacteer:
Onze labrador Ivan heeft blaaskanker, zodra hij minder wordt, dus de kwaliteit van leven minder wordt, laten wij hem inslapen. Ivan is 9 jaar en heeft het nodige al onder de leden.
Moeilijke beslissingen.
Moeilijke beslissingen.

Odin 2001-2013
Ivan 2001
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Let op zijn ontlasting.Inne schreef:Bedankt voor jullie reacties.
Zodra dat moeilijker gaat denk ik dat je op zijn minst met de DA moet overleggen.
Een darmafsluiting is het laatste wat je je hond zou willen laten doormaken.
Sterkte
- Inne
- Zeer actief
Ik houd zijn ontlasting goed in de gaten. Heb de dosis lactulose ook verhoogd.
Jacky, jij ook sterkte met je hond! Hoe lang weet je al dat hij ziek is?
Jacky, jij ook sterkte met je hond! Hoe lang weet je al dat hij ziek is?

Madison