Toen wij hem op een leeftijd van 2 1/2 jaar adopteerden, was hij nog steeds dominant en bleek hij tot onze verrassing relatief weinig lichaamsbeweging nodig te hebben. Na een wandeling van 1u30 liep hij altijd systematisch achter. Aanvankelijk dachten wij dat hij misschien problemen had met z'n hart of met z'n schildklier, maar de DA verklaarde hem na de nodige onderzoekingen kerngezond .
Eens hij ouder werd dan 6 jaar kregen wij er een probleem bij nl. z'n gewicht werd van langsom moeilijker in de hand te houden, ondanks dat hij gemiddeld 30 % minder voer krijgt. Het is ook niet fijn te zien dat de hond continu op z'n honger bljft zitten
Volgens mij zijn het minder actief zijn & neiging tot overgewicht ondanks een strak dieet een rechtstreeks gevolg van zijn castratie.
Op 8-jarige leeftijd ontwikkelde hij artrose, waarbij ik me de vraag stel in hoever dit misschien niet onrechtstreeks gerelateerd is met de castratie op jonge leeftijd
Vorig jaar vond ik op http://saveourdogs.net/2009/03/28/summa ... payneuter/" onclick="window.open(this.href);return false; een overzicht van de voor- & nadelen van castreren. Vooral het lijstje van de nadelen viel mij op gezien de meeste DA het daar zelden over hebben.