Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hond geen besef van tijd, niet eenzaam?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Sil
Zeer actief
Mijn ras(sen): maltezer
Aantal honden: 2

hond geen besef van tijd, niet eenzaam?

Ongelezen bericht door Sil »

Op een ander forum kwam ik de volgende stelling tegen: quote "Een hond kent geen gevoelens van eenzaamheid of zo. Een hond is geen mens. Het ras maakt daarin niet uit, elke hond van welk ras is een roedeldier." einde quote
Zelf geloof ik daar geen fluit van maar ik kan het niet onderbouwen, want ik heb er nooit onderzoeken van gezien.
Mocht het waar zijn dan zou dat dus betekenen dat je gerust de hele dag weg kon zijn, je hond alleen thuis kon laten, en je hond alleen 's ochtends en 's avonds, naar de behoefte van de hond, een bepaalde afstand mee uit wandelen/joggen kon nemen. Je hond zou dan een tevreden leven hebben? Wat denken jullie hiervan en kunnen jullie je mening onderbouwen.
Hanneke2
Zeer actief

Re: hond geen besef van tijd, niet eenzaam?

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik denk dat een hond niet heel veel besef van tijd heeft, in die zin dat het ze weinig uitmaakt of ik een uurtje eerder of later thuiskom. Ze hebben een routine, en die loopt niet exact met de klok. Maar kom ik 5 uur later dan gepland thuis, dan is het wel paniek natuurlijk. Nog afgezien van dat er gepoept en gepiest moet worden en ze flink honger beginnen te krijgen, klopt er dan iets niet. We hadden afgesproken dat ik altijd weer thuiskwam, en dan gingen we altijd wandelen en dan was het altijd bijna etenstijd en zo hoort dat. En als dat alsmaar niet gebeurt denk ik dat er paniek zou ontstaan.

'Eenzaamheid' is een menselijke emotie. Ik denk dat een hond zich niet snel 'eenzaam' zal voelen, maar zich wel kapot kan vervelen, in de paniek kan schieten of gigantisch gefrustreerd kan raken vanwege het (te lang) alleen zijn of apathisch of depressief kan worden omdat hij simpelweg een kutleven heeft.

Maar de redenatie van 'honden hebben geen besef van tijd, dus kan je ze makkelijk 10 uur alleen laten, dat vind ik enorme flauwekul.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Er is inmiddels (volgens mij zelfs wetenschappelijk) allang bekend dat dieren wel emoties kennen. Verder zijn er genoeg feiten waaruit je op kunt maken dat honden gevoel hebben voor tijd.
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie

Ongelezen bericht door bennie »

Wellicht dat je hier iets aan hebt: http://www.eosmagazine.eu/Portals/0/Ach ... 202010.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Sil schreef: Het ras maakt daarin niet uit, elke hond van welk ras is een roedeldier." einde quote
.
Ik snap de stelling niet zo. Als iemand stelt dat alle honden roedeldieren zijn, hoe kan je dan tegelijkertijd in dezelfde stelling zeggen dat t ze niet uitmaakt of ze alleen zitten?
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Anne&Taar schreef:
Sil schreef: Het ras maakt daarin niet uit, elke hond van welk ras is een roedeldier." einde quote
.
Ik snap de stelling niet zo. Als iemand stelt dat alle honden roedeldieren zijn, hoe kan je dan tegelijkertijd in dezelfde stelling zeggen dat t ze niet uitmaakt of ze alleen zitten?
Het is een rare stelling. :19:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Frederiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Frederiek »

Hanneke2 schreef:
Het is een rare stelling. :19:
Inderdaad. Die zichzelf behoorlijk tegenspreekt ook nog. Natuurlijk heeft een hond het door als hij alleen is, en natuurlijk voelt een hond zijn blaas wel. Een 'wolf in het wild' gaat toch ook gewoon pissen als hij moet :19: ?

Wat een onzin zeg. Dat een hond niet in abstracte begrippen als 'minuten' denk betekent toch niet dat hij überhaupt geen besef van tijd heeft? Volgens mij maakt elke hond wel onderscheid in 'lang' en 'niet zo lang'. En wat dat dan is zal ongetwijfeld per hond verschillen, maar om nou net te doen alsof ze compleet achterlijk zijn...
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Mijn hond heeft zeker besef van tijd; madam gaat om 12 uur (kan 5 minuutjes eerder of later) in bed onder de dekens liggen :tongue:
linda1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door linda1985 »

ja maar echt besef van tijd hebben ze niet, ze merken het vaak aan gewoontes van de baas, bv opruimen van spullen jas halen, schoenen uitdoen. :ok:
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

Ongelezen bericht door Budkes »

linda1985 schreef:ja maar echt besef van tijd hebben ze niet, ze merken het vaak aan gewoontes van de baas, bv opruimen van spullen jas halen, schoenen uitdoen. :ok:
En toch is dat niet helemaal waar. Ik had vroeger een hond, een boxer. Ik zat toen net in mijn eerste jaar middelbare school en was elke dag om 14.10 uur vrij. Ik was dan om ongeveer 14.30 uur thuis.
De hond, Haiko, ging altijd om even voor half 3 voor het zijraam zitten waar hij me aan kon zien komen fietsen. Tot die tijd was er niets aan de hand, hond zeurde niet en deed zijn eigen ding. Echter als ik bv naar een vriendin ging of gewoon langer weg bleef dan ging hij vanaf half 3 zitten piepen tot ik terug was, ook al duurde dat tot 6 uur.

Er konden dus geen gewoontes van de baas aan ten grondslag liggen, ik was er immers niet. En ook moeders zette niet om 5 voor half 3 een kopje thee of zoiets.
Gr. Aniek

Afbeelding
Sjoera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier

Ongelezen bericht door Sjoera »

Oooh ja hoor, ik denk dat honden wel degelijk een met een tijd leven. Soms denk ik wel eens dat Shinji klok kan kijken, maar het is volgens mij gewoon zijn bio ritme. Hij weet dat hij om half 6 eten krijgt, en zelfs als ik er niet aan denk komt hij zelf bij mij om te laten weten dat ik iets vergeet. Om 12.00 uur laat ik hem altijd uit. Wanneer ik met iets anders bezig ben, komt hij mij om 12.00 zelf halen. Hij heeft ook altijd last van de wintertijd. Dan moet hij zich weer anders gaan instellen.
Afbeelding
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

Sil schreef:Op een ander forum kwam ik de volgende stelling tegen: quote "Een hond kent geen gevoelens van eenzaamheid of zo. Een hond is geen mens. Het ras maakt daarin niet uit, elke hond van welk ras is een roedeldier." einde quote
Zelf geloof ik daar geen fluit van maar ik kan het niet onderbouwen, want ik heb er nooit onderzoeken van gezien.
Mocht het waar zijn dan zou dat dus betekenen dat je gerust de hele dag weg kon zijn, je hond alleen thuis kon laten, en je hond alleen 's ochtends en 's avonds, naar de behoefte van de hond, een bepaalde afstand mee uit wandelen/joggen kon nemen. Je hond zou dan een tevreden leven hebben? Wat denken jullie hiervan en kunnen jullie je mening onderbouwen.
Een hond zal ongetwijfeld geen besef van “tijd” hebben in de zin dat ze weten hoe laat het is :wink: maar zelf ben ik er van overtuigd dat ze toch wel enig “besef” van tijd hebben. Goed voorbeeld daarvan is dat de hond van mijn moeder elke ochtend (toen ik de middelste nog elke dag naar school bracht en daarna bij haar een bakkie ging doen) elke ochtend vanaf pakweg 08.00 uur voor het hekje (tussen keuken en gang) zat te wachten. Dat was pas over als ik binnen was.

Einde van de dag vanaf een uur of 17.00 uur idem dito, maar dan dat ze piet (vriend van mijn moeder) opwachtte. :19:

Ik zou idd “gerust” een hele dag weg kunnen zijn, maar zie wel degelijk “verschil” als ik thuis ben. Als ik thuis ben en op de bank zit weet ze niet hoe snel ze bij me moet liggen terwijl ze anders gewoon in haar bench of mand ligt. Dus ze zoekt de “gezelligheid-geborgenheid-?” toch echt wel op.
Budkes schreef:
linda1985 schreef:ja maar echt besef van tijd hebben ze niet, ze merken het vaak aan gewoontes van de baas, bv opruimen van spullen jas halen, schoenen uitdoen. :ok:
En toch is dat niet helemaal waar. Ik had vroeger een hond, een boxer. Ik zat toen net in mijn eerste jaar middelbare school en was elke dag om 14.10 uur vrij. Ik was dan om ongeveer 14.30 uur thuis.
De hond, Haiko, ging altijd om even voor half 3 voor het zijraam zitten waar hij me aan kon zien komen fietsen. Tot die tijd was er niets aan de hand, hond zeurde niet en deed zijn eigen ding. Echter als ik bv naar een vriendin ging of gewoon langer weg bleef dan ging hij vanaf half 3 zitten piepen tot ik terug was, ook al duurde dat tot 6 uur.

Er konden dus geen gewoontes van de baas aan ten grondslag liggen, ik was er immers niet. En ook moeders zette niet om 5 voor half 3 een kopje thee of zoiets.

Toch nu ik haar reactie lees zou dat idd wel eens kunnen eigenlijk.

Bij jouw hond misschien niet omdat de gewoontes "binnenshuis" er niet zijn. Maar de hond zou het toch aan andere dingen " buitenshuis" kunnen merken waar jij geen "weet" van hebt. :19:

Ik denk dus idd dat in hetgeen Linda zegt wel een kern van waarheid in kan zitten. Zoals ik zojuist al zei zat de hond van mijn moeder stipt vanaf 08.00 uur voor het hekje op mij te wachten en vanaf pakweg 17.00 uur op haar vriend.

Het zou idd maar zo kunnen zijn aangezien zij net als ik een soort van "standaard" ritme heeft. (aankleden, gordijnen open, ff gauw opruimen, koffiezetter vullen etc) dat de hond ongeveer "weet" wanneer ik binnenkom. Tegen de tijd dat Piet thuis komt heeft ze ook wel een bepaald "ritme" dat de hond daaruit op zou kunnen maken dat Piet bijna thuis komt.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

bennie schreef:Er is inmiddels (volgens mij zelfs wetenschappelijk) allang bekend dat dieren wel emoties kennen. Verder zijn er genoeg feiten waaruit je op kunt maken dat honden gevoel hebben voor tijd.
Inderdaad komt er tegenwoordig weer meer aandacht voor de emoties van dieren. Deze worden in de kynologie ook langzamerhand wel weer erkend. Er zijn op kleine schaal ook onderzoeken naar gedaan. Echt met zekerheid is het nog niet vastgesteld. En de vraag gaat een bepaalde emotie hier. Ik heb recent in het clubblad van O&O ook wel gelezen over de emoties als blijheid, verdriet e.d. Eenzaamheid vind ik dan wel weer een complexe emotie en of de hond daar toe in staat is weet ik niet. Dat een hond misschien niet zo blij is als er niemand is kan ik me voorstellen, maar voelt hij zich eenzaam? Dat durf ik niet zo 1 2 3 te zeggen
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Budkes schreef:

Als ik plots een middag vrij heb dan duurt het even eer er een kop voor de ramen verschijnt omdat hij de auto hoort.. en als ik op de gewone tijd thuis kom dan staat hij sneller voor de ramen omdat hij me verwacht..
Als mijn vader hem meeneemt voor een wandeling en hem meeneemt naar mijn ouders' huis, dan gaat hij lekker liggen.. tegen de tijd dat ik normaliter thuis kom begint hij wat onrustiger te worden en te kijken uit het raaam zodra er een auto of fietser aan komt, denk toch dat ze wel besef hebben van tijd eerlijk gezegd.
En mbt eenzaamheid, hij is lang enigs hond geweest en zoals Nana zegt berust hij in de lange wachttijden idd.. toen de tweede hond erbij kwam was dat natuurlijk veel leuker.. merkte ook wel dat ze onderling het e.e.a. ondernamen als ik niet thuis was :mrgreen: toen ze een tijdje weg was heeft hij daar niet echt heel triest op gereageerd, maar nu ze weer terug is merk ik wel aan hem dat hij het wel fijn vind haar weer hier te hebben.
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Nando gaat steevast elke werkdag om half zes bij de deur staan totdat mijn vriend terugkomt uit zijn werk.
Als hij een keer overwerkt, gaat hij zijn ding weer doen, maar blijft wat jengelig totdat hij er is.
Ik heb nooit gemerkt dat hij eenzaam was zonder hondenmaatje, maar nu ik zie hoe hij met Cariño is, zou ik haast nooit meer slechts één hond willen hebben.
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Inderdaad een stelling die zichzelf tegenspreekt. Honden zijn roedeldieren en dus is lang alleen laten niet prettig voor ze.
Ik heb het altijd aan onze honden gemerkt, ze schikken zich wel maar zijn dolgelukkig als je dan weer terugkomt.Hoe langer we weg waren, des te blijer waren de honden bij thuiskomst.
Een hond heeft geen ruimtelijk besef van tijd in die zin dat hij in het heden leeft en niet terug of vooruit kijkt.Maar in zijn heden heeft hij wel degelijk een bepaald tijdsbesef.
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

honden leven graag met de hele roedel samen maar kunnen uiteindelijk ook best een aantal uur alleen zijn.
ik denk dat het weinig uitmaakt of je een half uur of 4 uur weg bent maar dit is wel gebasseerd op een groot vertrouwen in zijn baas, zodat de hond de rust heeft en zich overgeeft aan die tijd.
duidelijkheid,voorspelbaarheid en structuur geven een hond een houvast in opbouwen van vertrouwen in zijn baas.
Afbeelding
sandra42
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): shih-tzu
Contacteer:

Ongelezen bericht door sandra42 »

wat een onzin zeg , tuurlijk voelt een hond zich wel eens eenzaam ik vin d het ook heel dom dat mensen een hond nemen en uiteindelijk heel de dag weg gaan waarom neem je dan een hond. wij hebben er heel goed over na gedacht omdat we zelf ook beiden werken.maar we werken zo dat er altijd wel iemand thuis is en heb ook nog twee grote kinders die ook vaak thuis zijn en zou het niet het geval zijn zal ik er voor zorgen voor goeie opvang, uitlaat service bijvoorbeeld of goeie vrienden of kennissen op laten passen . en volgens mij kunnen honden en katten echt wel klok kijken hahahah één van mijn katten komt iedere dag rond 5.30 me uit me bed trekken omdat ze honger hebben . en met de honden die we gehad hebben ook stipt op tijd eten hoor iedere dag zelfde tijd ze weten het gewoon
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Die stelling slaat als een lul op een drumstel. Of een hond besef van tijd heeft is mij nog steeds een raadsel, volgens mij is er best wel onderzoek naar gedaan maar blijkt daaruit meestal dat er toch een factor van buiten bepalend is.
Maar dat is ook niet zo interessant. Als een hond bang wordt als hij alleen wordt gelaten heb je daar mee te maken, wat voor stelling je ook bedenkt.
En daarnaast is de factor verveling veel belangrijker denk ik. Het gaat er niet zozeer om of een hond theoretisch in staat is om lang alleen te zijn, als hij uit pure verveling stressgedrag begint te vertonen ben je ook niet klaar met het als een mantra opdreunen van de stelling. Dat helpt niet.
Kortom, een hond is een groepsdier en heeft voldoende beweging en mentale uitdaging nodig.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
sandra42
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): shih-tzu
Contacteer:

Ongelezen bericht door sandra42 »

:E:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”